PDA

View Full Version : Fishman in laten bouwen



Joost de Ruig
16 juni 2016, 20:10
Ik heb vandaag een Fishman in mijn Eastman laten bouwen bij www.gitaarupgrade.nl Ik vond vroeger piezo's nooit zo fraai: vrij scherp hoog en weinig warmte. Ik moet zeggen dat dit de afgelopen paar jaar wel behoorlijk verbeterd is. OK, een goede mic blijft mooier, maar dit is wel handy en betaalbaar. Bovendien ontzichtbaar: de jackinput zit in de strapplug en de volume- en tonepot bedien je via het klankgat. Dat is niet de handigste plaats, maar wel onzichtbaar en schadevrij voor de gitaar.

Een kort filmpje staat op: https://www.facebook.com/gitaarwerkbolsward/

Rechtstreeks de audio interface in, met EQ helemaal flat en alleen een beetje toegevoegde galm. Beetje jammer van de compressie die facebook erover heen doet, maar het gaat om het idee natuurlijk! Ben er blij mee!

AoDf
16 juni 2016, 21:15
Kun je met het systeem van volume en tonepots in de klankkast nog wel zo'n rubber afdichtdop voor het klankgat gebruiken?

Joost de Ruig
16 juni 2016, 21:21
Ter info: het is trouwens een Fishman Sonitone.

Zo'n klankgatdop heb ik nog nooit gebruikt, maar is dat niet met name voor het spelen bij hoge volumes voor bij grote concerten?

AoDf
16 juni 2016, 21:39
Of zo'n dop bij alleen piezo nodig is weet ik eerlijk gezegd niet. Soms heeft men ook een combi van piezo en microfoon in de klankkast. Voor zover ik begrepen heb kun je dan redelijk snel last krijgen van feedback indien je bijv. voor een vloermonitor zit. De reden dat ik er naar vraag is omdat ik ook een Eastman heb en ook heb nagedacht over het in laten bouwen van elektronica.

kwispelhond
16 juni 2016, 23:19
Die dop gebruik ik soms wel, die past bij mijn Fishman gewoon alleen...... kan je dan niet meer bij de volume en toon knopjes in het klankgat natuurlijk maar daar zijn alternatieven voor.

Als je niet weet of je hem nodig hebt zou ik zeggen: waarschijnlijk niet!

Woml
17 juni 2016, 11:08
Of zo'n dop bij alleen piezo nodig is weet ik eerlijk gezegd niet. Soms heeft men ook een combi van piezo en microfoon in de klankkast. Voor zover ik begrepen heb kun je dan redelijk snel last krijgen van feedback indien je bijv. voor een vloermonitor zit. De reden dat ik er naar vraag is omdat ik ook een Eastman heb en ook heb nagedacht over het in laten bouwen van elektronica.

Een dop bij alleen piëzo klinkt mij vrij zinloos. Omdat die piëzo de trillingen van de brug zelf oppikt, zal het weinig tot niks uitmaken of je een dop op je klankgat hebt. Daarmee zorg je dat het geluid van buitenaf niet zo snel weer naar binnen gaat, en opnieuw door (bijvoorbeeld) een interne microfoon wordt opgepikt.
De combinatie van piëzo (of ander element) en microfoon vind ik ook erg grappig, heb ik nu al drie of vier keer ingebouwd. De microfoon kan inderdaad feedback geven, maar de grap is juist, dat je met een stereo-uitgang het laag uit de piëzo kunt laten komen, met een sausje hoog uit de microfoon er overheen. Daarmee ben je de harde plastic kwaak van de piëzo kwijt, en de microfoon gaat ook niet zo snel rondzingen. Best of both worlds...

apekop
19 juni 2016, 12:27
Een dop bij alleen piëzo klinkt mij vrij zinloos. Omdat die piëzo de trillingen van de brug zelf oppikt, zal het weinig tot niks uitmaken of je een dop op je klankgat hebt. Daarmee zorg je dat het geluid van buitenaf niet zo snel weer naar binnen gaat, en opnieuw door (bijvoorbeeld) een interne microfoon wordt opgepikt.


Is het echt zo dat je zo'n klankgatdop niet nodig hebt met een alleen piezo? Ik heb daar mijn twijfels over en ik dacht dat het altijd beter was tegen feedback (ook bij alleen piezo)? Ik zou het wel fijn vinden om dat 100% zeker te weten, omdat ik vaak op hoge volumes speel en dan is alles wat feedback tegengaat een must.

Ik heb trouwens ooit een AER AK-15 laten inbouwen in mijn 12-snarige. Die heeft ook piezo en mic die je kan mixen. Ik vind de piezo van die AER eigenlijk zeer goed klinken, meestal zelfs beter dan de mic. Die mic klinkt te 'boxy' voor mijn gevoel, en gebruik daarom vaak alleen de piezo.

Kun je trouwens niet gewoon een klein stukje uit zo'n klankgatdop knippen zodat je nog net bij die volume en blend wieltjes kan? Ik wil dat nog altijd een keer doen, maar is er nog niet van gekomen.

Midwolda
19 juni 2016, 12:53
Gadverdamme, Joost.

Er staat hier nog een hele fijne Furch Silueton zonder versterking, ik heb er lang over getwijfeld om iets moois in te (laten) bouwen, zelfs contact gehad met Furch of zij dat konden/wilden doen (antwoord: ja hoor), maar er uiteindelijk ferm van afgezien omdat het ding zo fijn klinkt, ik zelden versterkt speel, net zo lief opneem met een microfoon ervoor, en het diep van binnen eigenlijk heiligschennis vind om in zo'n auditief kunstwerk te gaan hakken en zagen.

En nu twijfel ik weer want jij doet het ook gewoon effe met jouw Eastman.
Zelfs bij dat YT filmpje hoor je dat het goed is.

:confused:


http://fr.euroguitar.com/images/products/3341/143196-folk-61cm-med.jpg

Joost de Ruig
19 juni 2016, 13:39
Dat hakken en zagen valt enorm mee en het systeem kan onzichtbaar verwijderd worden. En voor het geld hoef je het ook al niet te laten. Ik zeg dan ook: doen. Je woont redelijk in de buurt, dus ik kan je de betreffende technicus van harte aanbevelen.

Plant
19 juni 2016, 15:09
... er uiteindelijk ferm van afgezien omdat het ding zo fijn klinkt, ik zelden versterkt speel, net zo lief opneem met een microfoon ervoor...

Niet doen dan! Echt zonde.

Er komt toch zo'n strip onder het zadel, het is de vraag of het zadel zelf diep genoeg in de brug steekt om alleen iets van het zadel af te hoeven halen of dat de brug zelf nog dieper uitgefreesd moet worden. Da's geen omkeerbaar proces.

Verder vind ik gitaren met zo'n element er in akoestisch minder klinken, ik kan me niet aan het idee onttrekken dat zo'n strip tussen zadel en brug best wel 'sucks'.

En eerlijk gezegd vind ik het geluid uit het filmpje toch nog niet overtuigend :hide: . Ik zou er niet over piekeren.

Elvee
19 juni 2016, 21:27
.... ik heb er lang over getwijfeld om iets moois in te (laten) bouwen, ....maar er uiteindelijk ferm van afgezien omdat het ding zo fijn klinkt.... en het diep van binnen eigenlijk heiligschennis vind om in zo'n auditief kunstwerk te gaan hakken en zagen.

Dit komt me bekend voor. Ik heb een Furch en 'n Larrivée zonder versterking en heb ook lang getwijfeld om er versterking in te laten bouwen, maar uiteindelijk niet laten doen. Ik ben bang dat de klank er door kan veranderen.

Midwolda
19 juni 2016, 21:53
En toch heeft het zijn charme, om een akoestische gitaar gewoon in te pluggen en te versterken.
Heb een MK-53 waar een snoer in kan, geen knoppen, helemaal passief, alleen een snoer van brug naar uitgang, ik snap niet hoe het kan en het klinkt niet super en het is uit balans maar het is wel leuk.
En dan lees ik dit:


... Ik vond vroeger piezo's nooit zo fraai: vrij scherp hoog en weinig warmte. Ik moet zeggen dat dit de afgelopen paar jaar wel behoorlijk verbeterd is. OK, een goede mic blijft mooier, maar dit is wel handy en betaalbaar. ...

Misschien moet ik me eens gaan verdiepen in moderne piezo's.

barno
19 juni 2016, 22:53
moderne piezo's zijn beter dan vroeger maar het blijft plastiekerig en compressed klinken. gewoon een klankgat humbucker van LR Baggs ofzo derin en kabel langs klankgat naar buiten laten komen, dan moet je totaal niks veranderen aan de gitaar, en haal je er zo weer uit. klinkt stukken beter dan piezo

Plant
20 juni 2016, 00:05
moderne piezo's zijn beter dan vroeger maar het blijft plastiekerig en compressed klinken. gewoon een klankgat humbucker van LR Baggs ofzo derin en kabel langs klankgat naar buiten laten komen, dan moet je totaal niks veranderen aan de gitaar, en haal je er zo weer uit. klinkt stukken beter dan piezo

Dit dus. Als je toch maar af en toe versterkt speelt is dit gewoon de oplossing zonder geknoei aan je gitaar.

Overigens denk ik niet dat er aan de piëzo zelf in de loop der jaren iets is veranderd, maar dat de preamp een andere voicing (preset eq) ingebakken heeft waardoor de scherpe kantjes er een beetje af zijn en het karakter van een gitaar wat meer wordt benaderd. Op zich knap gedaan, maar je blijft horen dat het niet natuurlijk is.

apekop
20 juni 2016, 00:38
moderne piezo's zijn beter dan vroeger maar het blijft plastiekerig en compressed klinken. gewoon een klankgat humbucker van LR Baggs ofzo derin en kabel langs klankgat naar buiten laten komen, dan moet je totaal niks veranderen aan de gitaar, en haal je er zo weer uit. klinkt stukken beter dan piezo

Zo'n klankgat element klinkt nou ook niet bepaald akoestisch, eerder elektrisch. Dan vind ik de piëzo van de aer een stuk beter klinken.

Joost de Ruig
20 juni 2016, 03:47
Ik hoor akoestisch gezien geen enkel verschil tussen voor en na het inbouwen. In de brug is niet gefreesd, wel is er onder de kam een gaatje van een paar mm in de brug geboord. Ik ben best wel een miereneuker als het om sound gaat en ik ben er blij mee. Opnames mbv een microfoon gaan prima, maar live vind ik dat geen optie. De piezo die ik 15 jaar geleden in mijn Guild had vond ik matig, terwijl deze Fishman van mij zeker een voldoende krijgt.

Plant
20 juni 2016, 19:01
Zo'n klankgat element klinkt nou ook niet bepaald akoestisch, eerder elektrisch. Dan vind ik de piëzo van de aer een stuk beter klinken.

Smaken verschillen. Ik zeg zeker niet dat een klankgatelement akoestisch klinkt, maar een piëzo klinkt dat ook niet. Het is m.i. kiezen tussen 2 kwaden als je moet versterken en geen microfoon kunt of wilt gebruiken. Mijn voorkeur gaat dan uit naar de magnetische pickup die uitneembaar is, zeker als je het zoals aangegeven maar zelden gebruikt.

De magnetische pickup heeft ook geen probleem met alternative tunings, mocht je die gebruiken. Een piëzo werkt met druk en een afwijkende snaarspanning kan resulteren in onbalans. Ook iets om rekening mee te houden.

barno
20 juni 2016, 22:18
Idd, smaken natuurlijk... al verbaast het mij toch dat er mensen zijn die een piezo boven een goede klankgat pu verkiezen. maar ik heb dan ook echt een aversie van die synthetische twang die elke piezo heeft. Had even geleden een Gibson L00 met zo'n standaard ingebouwde piezo: ik geef toe: gemakkelijk, luid, enz... alleen .. nee dus

Picker
21 juni 2016, 09:29
Is het echt zo dat je zo'n klankgatdop niet nodig hebt met een alleen piezo? Ik heb daar mijn twijfels over en ik dacht dat het altijd beter was tegen feedback (ook bij alleen piezo)? Ik zou het wel fijn vinden om dat 100% zeker te weten, omdat ik vaak op hoge volumes speel en dan is alles wat feedback tegengaat.

Ook met alleen piëzo helpt een dop in het klankgat. Je zult dat gaan merken bij hogere volumes en alleen bij lage tonen. Zonder dop kan het dan gebeuren dat je lage E of A snaar spontaan begint te resoneren op vol volume als je ze niet continu afdempt.

Dat komt omdat de grondtoon van die twee snaren zulke lange golven in het bovenvlak maakt dat tijdens het trillen het volume van de klankkast verandert, en er dus een luchtstroom door het klankgat ontstaat.

fred dons
21 juni 2016, 10:51
ik heb deze mogen proberen (de prototypes en het uiteindelijke model) en ik werd er erg blij van, ik hoef niets te boren en ik kan het op meerdere gitaren inzetten en dus geen draadjes. iedere snaar kan zijn eigen plek in het stereo beeld krijgen
Maar ik ben het met Joost eens dat moderne piezo (en dat ligt dan niet aan de piezo's :D) steeds beter klinken
http://www.shadow-usa.com/panoramic-wireless/panamag-acoustic-wireless
https://youtu.be/5HqVPZ76iQ8

apekop
21 juni 2016, 14:30
Ook met alleen piëzo helpt een dop in het klankgat. Je zult dat gaan merken bij hogere volumes en alleen bij lage tonen. Zonder dop kan het dan gebeuren dat je lage E of A snaar spontaan begint te resoneren op vol volume als je ze niet continu afdempt.

Dat komt omdat de grondtoon van die twee snaren zulke lange golven in het bovenvlak maakt dat tijdens het trillen het volume van de klankkast verandert, en er dus een luchtstroom door het klankgat ontstaat.

Ok bedankt. Wat ik al dacht. Ik ging alleen twijfelen door de opmerking van Woml die niet klopt dus.

Woml
22 juni 2016, 13:06
Sorry hooooooooor... :makeup: