PDA

View Full Version : Op zoek naar de ultieme eindtrap



srv-man
25 juli 2003, 19:27
Ik begin aardig tevreden te raken over mijn rack (Ernst Rover, Lexcion G2, Bag Ends), maar ben nog op zoek naar de ultieme eindtrap. Momenteel gebruik ik de Mesa 50/50, maar dat kan beter. Criteria zijn een neutraal karakter, dynamiek, transparante sound, strak geluid (ook in het laag) en het moet enigszins redelijk portable zijn. Voor mijn sound gaat mijn voorkeur uit naar mannen als Steve Morse, Lukather, EvH, SRV, maar het is niet altijd overstuurd, dus beschaafde sounds moet ik ook goed hebben. Op mijn lijstje zijn de volgende amps terecht gekomen. Helaas zijn ze nergens allemaal met elkaar te vergelijken.

VHT 2/50/2
Niet 2ehands te koop en veel gebruikt door pro´s, zal dus wel goed zijn. Die keren dat ik hem hoorde vond ik hem te gek, maar het is geloof ik wel vooral heavy georienteerd.

Ernst Traveller
Van de week bij DD getest en voldeed behoorlijk aan mijn criteria, bovendien zeer degelijk en ik heb met mijn Ernst preamp heel goede ervaringen. Alleen is het een bakbeest (4HE en niet te tillen) en wordt zo heet dat de kachel uit kan (maar dat zou technisch geen probleem moeten geven)

Engl 930/60
Moet ook goed zijn (toch Morris), maar ik heb hem nog niet gehoord. 2ehands aantrekkelijk geprijsd. Alleen is hij volgens DD niet betrouwbaar, hij had er 2 uitgefikt teruggehad, volgens de deskundigen (Van Weelden, Fliek) is de constructie ook zodanig dat er wel problemen mee moeten komen. Kortom, kennelijk onbetrouwbaar en dat moeten we niet hebben.

De Mesa 2:90 staat niet echt op mijn lijst, moet wel goed zijn, maar minder transparant en minder strak in het laag.

Wat is jullie ervaring met deze amps en waarom hebben jullie voor een bepaalde gekozen? Alvast bedankt!

Rectifier
25 juli 2003, 19:38
Ik wou net zeggen bij Dickie Dick kan je de traveller horen. Die is errug zwaar. Dat verhaal van Dick over Engl heeft ie me ook al eens verteld.
Mede de reden waarom hij geen nieuwe Engl's meer in de winkel wil.

De 2:50 kan je ook met andere buizen gebruiken. Standaard word ie geleverd met EL34's. Misschien geniet 6L6 je voorkeur.

Voor't oog zou een Mesa 2:90 mooier staan omdat je dan wederom allemaal zwarte componenten hebt :lol:

En anders vraag je toch of Peter vW. een custom eindtrap wil bouwen met je specificaties...ben je meteen klaar. :D

Chiel
25 juli 2003, 22:23
Tja, ik heb zelf ook een Ernst Fliek preamp met een setje Bagend's en ik moet zeggen dat de combinatie met een VHT echt geweldig is. De eindtrappen zoals de marshall's, Engl's, de Boogies (m.u.v. de 2:90) en zelfs de Brunetti verschillen niet zo gek veel van elkaar vind ik zelf. Oké, de één heeft meer van dit en de ander meer van dat, maar ik heb niet echt noemenswaardige verschillen opgemerkt.

De Engl 930/60 was eigenlijk mijn eerste keus vanwege de prijs/kwaliteitsverhouding. Eenmaal uitgetest, duwde hij niet echt genoeg in het laag en het leek er haast op dat hij niet alle frequenties doorliet. Met relatief weinig gain klonk hij heel aardig, maar crunchy geluidjes en clean vond ik een beetje tegenvallen (was een Bassman 50 gewend). Eigenlijk was het een beetje een kaal geluid, maar wel strak (in tegenstelling tot vele andere amps).

De Boogie 2:90 klonk al heel anders, maar echo'de wat na in het laag. Waar de Engl veel strakker klonk met relatief weinig laag, had de Boogie meer laag en meer ballen. Er zat alleen zo veel laag in, dat ik er geen acceptabel geluid uit kreeg, echt foempend laag (al klonk het wel moddervet i.c.m. de Soldano SP77 8-) ).

De VHT heeft eigenlijk 'the best of both worlds'. Ik heb hem blind besteld, maar had genoeg recenties gelezen om te weten dat dit mijn amp was (en daar kunnen bepaalde iemanden nog wel iets van leren! :evil: ).

Ben nu zeer tevreden. Zelden nog een amp zo horen duwen in het laag (zonder dat het begint rond te foempen). Dynamiek en transparantie zijn de sleutelwoorden van de VHT. Maar geloof me, je geluid wordt meeeeeeega eerlijk met een dergelijke setup (maar naar zo'n geluid ben ik 5 jaar op zoek geweest! :cool: ).

Kortom, in mijn ogen heb ik mijn droomsetup bijna bij elkaar (op een veelzijdige FX-processer na en de hele boel goed geflightcased). Kom 'm anders maar eens een keertje uitproberen :wink:

Rectifier
25 juli 2003, 23:35
De ultieme eindtrap voor velen is de VHT Classic 2150.
Maar die is nog lomper dan de Ernst Traveller.
Die kom je zo nu en dan nog wel eens tegen op ebay in Duitsland ofzo.

Bradshaw (CAE) vindt de Boogie 2:90 de beste poweramp die Boogie ooit gemaakt heeft. En de VHT's zijn natuurlijk ook top.
Als je meer voor hard en heavy kiest is de VHT 2:90:2 uitermate geschikt met de KT88's. Maar je gaat voor allround (net als de meesten van ons) dus zou ik zeggen VHT 2:50 met EL34. (ik heb zowel EL34 als 6L6, kun je mooi kiezen)

srv-man
25 juli 2003, 23:58
Tja jongens, mijn voorkeur neigt ook al enigszins naar de VHT 2/50/2, gaat voor mij al hard zat dus de 2/90/2 zal ik niet nodig hebben.
De Engl is nog wat verder gedaald op de ranglijst, als ik het zo lees doet hij me wat denken aan een Soldano eindtrap die ik heb gehad, superstrak en dynamisch, maar uiteindelijk te weinig laag naar mijn smaak. En dat uitfikken zit me ook niet erg lekker.

Iemand nog argumenten voor de Engl of Traveller, want de die-hards hier zijn toch vooral VHT-ers :wink:

Rectifier
26 juli 2003, 00:18
Oh nee hoor :lol:
Ernst zal de Traveller aanraden. Die hoort gewoon bij de Rover.

Misschien moet je je rack gewoon eens meenemen naar Dickie Dick en aansluiten op de Traveller.

Een Engl 580 hoort gewoon bij een Engl 930/60.
Een VHT GP3 hoort gewoon bij een VHT 2:50:2
Een TriAxis hoort gewoon bij een Mesa 2:90:2
Een H&K Access hoort gewoon bij een H&K VS250
Een Marshall JMP1 hoort gewoon bij een Marshall 9200
Een Rover hoort gewoon bij een Traveller

Een CAE3+ hoort gewoon bij een VHT Classic 2150 :lol:

kokeleko
26 juli 2003, 11:12
Waar hoort een IE4 bij dan? 8-)

Rectifier
26 juli 2003, 12:42
Internet Explorer 4 hoort bij Windows 98

:D :D :D

maestro_nl
26 juli 2003, 14:49
Rocktron Velocity Valve.

Dit is de buizen variant. Ontworpen door Bruce Egnater!
Origineel met 5881 buizen. 2x80 watt.
oa. Resonance knoppen.
Kunnen ook zonder problemen 6L6 en zelfs EL34 in.

kokeleko
26 juli 2003, 20:52
Rocktron Velocity Valve.


Had jij ook niet zo'n eindtrap Maestro? Maar een VHT is toch ook goed :cry:

maestro_nl
26 juli 2003, 21:38
Yep, heb ik. Bevalt zeer goed.


Velocity Valve is ontworpen voor EL34, maar werd om marketing-technische redenen uitgerust met 5881.

2|90 viel af omdat het 6L6 was.
Mesa 50/50 viel in het niet bij z'n kleine broertje 20/20.

Rover Traveller was me te groot en te zwaar.
Marshall 8008 is solid state, ENGL vond ik niet zo.
Marshall 9x00 viel af.

De Mesa 20/20 en Peavey 50/50 is erg goed voor het geld.

De Velocity Valve is ook peperduur geweest.
Heb m vergeleken met de nieuwe Randall 2-50 (ook Egnater) en dat slechte eindtrap... je hoort niet eens verschil tussen de El34 en 6L6 (links/rechts hebben andere eindbuizen).

helleke
27 juli 2003, 18:46
[quote="maestro_nl

De Velocity Valve is ook peperduur geweest.
Heb m vergeleken met de nieuwe Randall 2-50 (ook Egnater) en dat slechte eindtrap... je hoort niet eens verschil tussen de El34 en 6L6 (links/rechts hebben andere eindbuizen).[/quote]

Nou Maestro, wat betreft die Randall RT2 ben ik het dus niet met je eens. :lol:
Ik heb deze eindtrap onlangs gekocht en mn Marshall 9200 erop ingeruild.Je weet niet wat je hoort.Deze Randall eindtrap blaast gewoon de 9200 compleet weg en dat met 50 tegen 100 watt 8-)
En er zit een behoorlijk verschil tussen de 2 verschillende eindbuizen.Toegegeven, die Ruby's moeten wel vervangen worden door bv Sovtek 5881 en EL34,maar wat er nu al uitkomt is echt gigantisch.Ontzettend strak in het laag(en daar houden we van he :D )
We hebben er al eens eerder over gemaild maar ik denk dat je een slechte(lees:maandagmorgen) versterker hebt uitgeprobeerd.
Binnenkort is onze cd klaar en dan zul je het horen ook... :D
Btw de L 500XL die ik van je hebt gekocht draagt daar zeker aan bij. Nog bedankt! :razz:

Rectifier
23 augustus 2003, 12:54
Hoef niet meer...... SRV-Man heeft een DIEZEL!!!!!!!!!!!!!!!!!

:razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz:

Dat zegt ie hier niet, maar in't moderne amp forum :lol:

Suc6 ermee jongen.

srv-man
24 augustus 2003, 10:08
Ja dat klopt, ik heb inmiddels een Diezel :lol: .

Eigenlijk stond ik op het punt de VHT 2/50/2 (ik ben er wel uit dat dat voor mij de ultieme eindtrap is) te kopen toen zich een gunstige ruilmogelijkheid voor de Diezel voordeed (beide partijen gelukkig, zie het gitaarforum). De Diezel stond ook nog hoog op mijn lijstje, vandaar.

Dus nu eerst aan de slag met de Diezel, zodra ik hem in bandverband heb getest post ik mijn bevindingen.

Overigens is de aanschaf van de VHT nu nog niet van de baan, maar in ieder geval wel even uitgesteld. :-D

Rectifier
24 augustus 2003, 12:21
Toe maar...luxe....... :lol:

Chiel
25 augustus 2003, 13:51
Toch niet je Rover weggedaan :cry: ?!?!?

maestro_nl
25 augustus 2003, 22:04
@Rectifier
Wat een onzin dat een TriAxis bij een 2|90 hoort en een GP3 bij een 2|50|2 !!!

srv-man
25 augustus 2003, 22:27
Toch niet je Rover weggedaan :cry: ?!?!?

Nee, van de Rover zal ik niet snel afscheid nemen, dat vind ik een super ding. Bovendien is daar moeilijk aan te komen, want als ik het goed heb bouwt Ernst ze nauwelijks meer (hij schijnt de onderdelen niet te kunnen financieren, m.n. de geetste frontplaten moeten in series van 100 (jawel!) bestelt worden en dat kost nogal wat, aldus DD).

Rectifier
25 augustus 2003, 23:53
@Rectifier
Wat een onzin dat een TriAxis bij een 2|90 hoort en een GP3 bij een 2|50|2 !!!

Ik bedoelde dat als uitgangspunt waar fabrikanten mee werken.
Boogie ontwerpt geen Triaxis om te laten matchen met een VHT. Maar dat wij gitaristen dat wel doen dienen zij rekening mee te houden.

That's all.....dude..... :roll:

niels5150
26 augustus 2003, 22:13
heeft iemand hier die VHT GP3 preamp weleens geprobeerd? is dat wat?

Rectifier
26 augustus 2003, 23:02
Ja, ik heb em al een paar keer geprobeert.

Clean valt me tegen, ligt ook aan welke poweramp met welke buizen je erachter doet.
Kan.2 en 3 hebben hetzelfde karakter. Van Marshall tot Mega bruut.

Wel goeie clarity (bekende VHT karakter).

Maar over deze pre-amp zijn de meningen nogal verdeeld :roll:

niels5150
27 augustus 2003, 00:35
ja, op harmony central vinden ze hem niets. laag te flubberig enzo. op de engelse site van guitarist ofzo staan soundssamples bij de review. klinkt daar wel goed hoor!