PDA

View Full Version : AUTARKIC | Sixteen Down



The Lo Lands
16 juni 2016, 15:41
Mijn nieuwste project heet AUTARKIC en gaat verder waar de 'The Lo Lands' is geëindigd. 'The Lo Lands' was een serieuze poging om instrumentale nummers te maken. AUTARKIC gaat er voor mij persoonlijk over of een nummer, stuk muziek of improvisatie potentie heeft en vraagt om meer...

Eerste stuk muziek heet 'Sixteen Down'.

AUTARKIC - SIXTEEN DOWN (https://autarkic.bandpage.com/)

telerocker
16 juni 2016, 17:31
Klinkt lekker met die spacey reverb. Geen vocals?


Sent from my iPhone using Tapatalk

The Lo Lands
16 juni 2016, 18:29
Klinkt lekker met die spacey reverb. Geen vocals?

Thanks! Helaas nog geen zang, maar dit stukje muziek vormt wel de basis voor een nummer met band en zang!

TheWildYouth
16 juni 2016, 19:07
Wow wat hou ik hiervan! Ik hoor explosions in the sky, mogwai invloeden. Voor mijn part mag het nummer minimaal 8 - 10 minuten duren. Nog een tip zoek meerdere gitaristen of gebruik een looper voor nog meer laagjes te creeren. Geen social media waar ik jullie kan volgen en op de hoogte kan blijven van nieuwe tracks?

tante
16 juni 2016, 19:25
lijkt een beetje op een pepper poging
maar dan zonder groove en verhaal
de bas en de drums staan behoorlijk tegen elkaar in te hakken ipv samen te werken en die overstuurde gitaar......dat kan beter
1 het is almost 1 op 1 een chili lick
2 het geluid is imo ott schel

The Lo Lands
16 juni 2016, 20:28
Wow wat hou ik hiervan! Ik hoor explosions in the sky, mogwai invloeden. Voor mijn part mag het nummer minimaal 8 - 10 minuten duren. Nog een tip zoek meerdere gitaristen of gebruik een looper voor nog meer laagjes te creeren. Geen social media waar ik jullie kan volgen en op de hoogte kan blijven van nieuwe tracks? Dankjewel TWY, het smaakt dus naar meer. Ik maak deze muziek helemaal alleen en ik heb naast mijn bandpage, youtube en soundcloud (zie mijn signature onder aan dit bericht) eigelijk verder geen social media :-) Als ik meerdere tracks onder deze nieuwe naam heb gemaakt ga ik kijken om een nieuwe band te starten. En zodra ik weer een nieuw nummer heb zal ik deze zeker hier posten.


lijkt een beetje op een pepper poging
maar dan zonder groove en verhaal
de bas en de drums staan behoorlijk tegen elkaar in te hakken ipv samen te werken en die overstuurde gitaar......dat kan beter
1 het is almost 1 op 1 een chili lick
2 het geluid is imo ott schel
Beste tante, of moet ik DMWT of Ned zeggen? Geen verhaal zeg je, klopt het is nog een instrumentale schets om eventueel in de toekomst met band verder uit te werken tot een compleet nummer. Met je kritieken en opmerkingen kan ik niet veel mee, misschien moet je eens betere speakers aanschaffen want met je first Sony gaat het nooit lekker klinken ;-) Pepper, chili? Ik heb vanavond pasta gegeten.

Ernest01
16 juni 2016, 22:25
Hij is fijn !
Leuke drum-track.
En alles weer - zoals gebruikelijk - super gespeeld.
Mooie opname ook en goed gebruik van panning.

The Lo Lands
16 juni 2016, 22:48
Hij is fijn !
Leuke drum-track.
En alles weer - zoals gebruikelijk - super gespeeld.
Mooie opname ook en goed gebruik van panning.

Dankjewel Ernest! Grappig dat je over de panning begint. Bij wijze van 'experiment' heb ik voor alle stukken twee partijen ingespeeld, soms identiek als bij de verses, maar de overige stukken zijn compleet verschillend en hard links en hard rechts gepand. Dit was wel even tricky met afmixen om een goede balans tussen de twee partijen te vinden maar het werkt volgens mij wel goed. Ik heb dit wel vaker gedaan maar dan alleen met identieke partijen als een soort vet 'stereo' effect.

En als ik kritisch naar mijzelf ben, en dat ben ik ;-), dan had de solo beter gekund, de hoge 'bend' noot aan het einde is niet helemaal strak. Maar dat even tussen ons ;-)

tante
17 juni 2016, 01:44
Beste tante, of moet ik DMWT of Ned zeggen? Geen verhaal zeg je, klopt het is nog een instrumentale schets om eventueel in de toekomst met band verder uit te werken tot een compleet nummer. Met je kritieken en opmerkingen kan ik niet veel mee, misschien moet je eens betere speakers aanschaffen want met je first Sony gaat het nooit lekker klinken ;-) Pepper, chili? Ik heb vanavond pasta gegeten.

mwa ben met m'n shitty apparatiek wel gewend om door de shit heen te luisteren
maar ok jij mij niet geloven prima. ( want alhier teveel sbs6 publiek toch ? ur words)......maar plaats je dingetjes dan eens op een internationaal forum

KVR bv
wel ff linken he ????? :)

The Lo Lands
17 juni 2016, 08:46
mwa ben met m'n shitty apparatiek wel gewend om door de shit heen te luisteren
maar ok jij mij niet geloven prima. ( want alhier teveel sbs6 publiek toch ? ur words)......maar plaats je dingetjes dan eens op een internationaal forum

KVR bv
wel ff linken he ????? :)
Ik zit al jaren op diverse buitenlandse forums en de reacties zijn eigelijk altijd positief. Iemand met 2 posts die weinig respect kan opbrengen voor iemand zijn werk neem ik niet serieus, ondanks het feit dat we inmiddels wel weten wie er achter zit ;-)

TW-Pieter
17 juni 2016, 10:17
Ik vind dit héél erg vet. Is het ergens te kopen/downloaden? Zou het heel graag op m'n iPod willen zetten.

The Lo Lands
17 juni 2016, 10:35
Ik vind dit héél erg vet. Is het ergens te kopen/downloaden? Zou het heel graag op m'n iPod willen zetten.

Dankjewel Pieter, toffe reactie! Nummer kun je van mijn bandpage downloaden.

Opmerking: vanaf vandaag kan iedereen op mijn bandcamp het nummer beluisteren en aanschaffen.

LISTEN OR BUY | SIXTEEN DOWN (https://autarkic.bandcamp.com)

telerocker
17 juni 2016, 11:18
Ik heb de track op mijn iPhone beluisterd, want zit ff in het buitenland. Maar als ie op mijn phone al behoorlijk uitgebalanceerd klinkt, zit het met de mix meestal wel goed. En wat betreft de schelheid van de gitaar. Dat valt wel mee. Het overstuurde geluid is volgens mij ook nadrukkelijk de bedoeling. Een beetje a la oude RHCP. Ik hou wel van dat vintage soundje.


Sent from my iPhone using Tapatalk

TW-Pieter
17 juni 2016, 11:19
Hij is gedownload, dankjewel!

The Lo Lands
17 juni 2016, 12:02
Ik heb de track op mijn iPhone beluisterd, want zit ff in het buitenland. Maar als ie op mijn phone al behoorlijk uitgebalanceerd klinkt, zit het met de mix meestal wel goed. En wat betreft de schelheid van de gitaar. Dat valt wel mee. Het overstuurde geluid is volgens mij ook nadrukkelijk de bedoeling. Een beetje a la oude RHCP. Ik hou wel van dat vintage soundje. Thanks again! Ik heb de mix op diverse mediums beluisterd en deze klonk wat mij betreft prima. Gitaar klinkt in de break en chorus 'edgy' en dat was inderdaad de intentie voor een meer percussive geluid. Ik zat zelf meer te denken aan RATM als ik een vergelijking zou moeten maken.


Hij is gedownload, dankjewel! Graag gedaan en enjoy :-)

telerocker
17 juni 2016, 12:46
Ja, nu je het zegt, klinkt het gain-gedeelte naar Morello.


Sent from my iPhone using Tapatalk

The Lo Lands
18 juni 2016, 10:25
Ja, nu je het zegt, klinkt het gain-gedeelte naar Morello.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Haha, nadat ik het opgenomen had vond ik het zelf daar qua sound en thema wel wat van weg hebben. Een Fender strat (middle pick-up) in een boost/overdrive pedaal gestacked in een marshall-in-a-box (JTM-45) pedaal in mijn cleane Fender versterker. Volume van gitaar iets over de helft :-) Maar de RHCP sound is ook niet gek.

Tevens gistermiddag de mastering aangepast. Het hoog met het laag is nu beter in balans! Enjoy ;-)

maxdb
21 juni 2016, 22:26
Het klinkt weer heerlijk, dat voorop, mooie sounds en mix en goed gespeeld.
Maar waarom grijpt het me niet bij de ballen dan? (bij wijze van spreken). De hartslag gaat niet omhoog..
Moet dat dan? ehm..
Waar gaat het nummer over?

telerocker
21 juni 2016, 23:11
Ik denk dat iets je echt pakt als het helemaal af is. Nu ontbreken vocals, misschien keys en wat effecten. Ook aan het arrangement zal ongetwijfeld worden geschaafd. Ik zie de post dan ook als een houtkoolschets. Ik ben wel benieuwd naar met name de vocals. Die bepalen toch in belangrijke mate de sfeer van een song.

Sent from my iPhone using Tapatalk

The Lo Lands
21 juni 2016, 23:49
Het klinkt weer heerlijk, dat voorop, mooie sounds en mix en goed gespeeld.
Maar waarom grijpt het me niet bij de ballen dan? (bij wijze van spreken). De hartslag gaat niet omhoog..
Moet dat dan? ehm..
Waar gaat het nummer over?


Ik denk dat iets je echt pakt als het helemaal af is. Nu ontbreken vocals, misschien keys en wat effecten. Ook aan het arrangement zal ongetwijfeld worden geschaafd. Ik zie de post dan ook als een houtkoolschets. Ik ben wel benieuwd naar met name de vocals. Die bepalen toch in belangrijke mate de sfeer van een song.

Dank heren voor jullie reacties! Jullie hebben gelijk als je de vraag stelt, waar gaat dit stuk muziek eigelijk over. Voor mij gaat het om 'potentie', heeft deze muziek potentie om verder uit te werken met band of een zanger of andere muzikanten. Waarom het misschien je nog niet helemaal inpakt is deels het ontbreken van vocalen wat voor dit stuk mijn insteek heeft, en daarnaast de computer drums welke de vibe geen echte meerwaarde geeft.

In het verleden heb ik zo'n 20 nummers op dezelfde manier gemaakt en opgenomen en hieruit is toen mijn eigen werk band 'Mister Jinx' ontstaan. Nu doe ik hetzelfde maar met iets meer vrijheid en iets kortere 'schetsen'. Destijds had ik echt alles gearrangeerd dat er nog weinig over bleef aan de verbeelding voor de overige muzikanten. Nu heb ook ik het gevoel dat er nog wel wat aan gesleuteld mag worden. En als het toch geen potentie heeft of een band oplevert dan blijven een paar leuke demo's (wat dit eigelijk zijn) over voor de liefhebber van instrumentale muziekjes :-) Ik ben inmiddels al bezig met een tweede stuk muziek en ik denk als ik zo'n 5 tracks heb ik eens wat muzikanten ga polsen, en tot die tijd zal ik jullie deze stukken laten horen :-)

telerocker
22 juni 2016, 00:54
Misschien moet je een paar ijzersterke zanglijnen verzinnen en inzingen dan wel laten inzingen. Dan krijgt het basisidee kleur.
Ik heb vroeger voor de meeste van mijn bandjes de songs en teksten geschreven. Ik begon bijna altijd met een zanglijn waar ik wat akkoorden bij zocht. Vervolgens probeerde ik er een catchy riff bij te verzinnen. Als het refrein stond, werkte ik aan de harmonies. Gaandeweg leidde dat tot - vond ik toen - volwassen songs. Maar het begon altijd met een zanglijn.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brad
22 juni 2016, 01:24
Ik zit al jaren op diverse buitenlandse forums en de reacties zijn eigelijk altijd positief. Iemand met 2 posts die weinig respect kan opbrengen voor iemand zijn werk neem ik niet serieus, ondanks het feit dat we inmiddels wel weten wie er achter zit ;-)

En al vinden ze het niks dan kunnen ze nog altijd opbouwende kritiek geven in plaats van bot te reageren zoals telerocker bijvoorbeeld opbouwend reageert

De link werkt overigens niet , kon het helaas niet beluisteren

The Lo Lands
22 juni 2016, 09:24
Misschien moet je een paar ijzersterke zanglijnen verzinnen en inzingen dan wel laten inzingen. Dan krijgt het basisidee kleur.
Ik heb vroeger voor de meeste van mijn bandjes de songs en teksten geschreven. Ik begon bijna altijd met een zanglijn waar ik wat akkoorden bij zocht. Vervolgens probeerde ik er een catchy riff bij te verzinnen. Als het refrein stond, werkte ik aan de harmonies. Gaandeweg leidde dat tot - vond ik toen - volwassen songs. Maar het begon altijd met een zanglijn. Voor het mooie zou ik inderdaad al kunnen samenwerken met een zanger wat ik ook wel eerder heb gedaan. Hoewel ik ook nog zit te denken aan een instrumentale band, dus in dit stadium eerste maar wat thema's en stukken opnemen om de flow er voor mijzelf in te houden. Als ik ook nog bezig moet met zanglijnen gaat het voor mij gevoel te lang duren, en zou liever zien dat een zanger(es) zich hier over buigt. Ik ben namelijk altijd bereid stukken aan te passen voor de zang :-) Een band waarvan ik weet die ook zo werkt is RHCP, zij jammen en hieruit ontstaan thema's en stukken muziek waar uiteindelijk de zanger zijn zanglijnen en teksten kan maken.


En al vinden ze het niks dan kunnen ze nog altijd opbouwende kritiek geven in plaats van bot te reageren zoals telerocker bijvoorbeeld opbouwend reageert

De link werkt overigens niet , kon het helaas niet beluisteren

Helemaal mee eens Brad!

In plaats van een bandpage pagina heb ik een bandcamp pagina aangemaakt. Bandcamp is lekker droog in opzet en voor wie mij wil sponsoren kan je de demo aanschaffen.

Hierbij nogmaals de link: BANDCAMP - AUTARKIC (https://autarkic.bandcamp.com/releases)

telerocker
22 juni 2016, 10:46
Oh, maar dan is het makkelijk: speel het Leitmotiv in op de gitaar.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brad
22 juni 2016, 11:06
Ik heb hem nu beluisterd . Klinkt uitstekend kan niet anders zeggen , een goede compositie . Mooie afwisselende gitaar partijen

Wat ik ook heel goed vind is dat de productie heel erg ademt . Mooi gedaan !

The Lo Lands
22 juni 2016, 11:50
Oh, maar dan is het makkelijk: speel het Leitmotiv in op de gitaar.
Is ook zo maar ik vind het vaak te leuk om er toch al wat meer mee te doen :-) Maar simpelweg een melodie of slag met gitaar zou ook een goede basis moeten neerleggen voor een nummer!


Ik heb hem nu beluisterd . Klinkt uitstekend kan niet anders zeggen , een goede compositie . Mooie afwisselende gitaar partijen

Wat ik ook heel goed vind is dat de productie heel erg ademt . Mooi gedaan !

Dankjewel Brad! Naast de nummers inspelen en bedenken is het een uitdaging om dit zo goed mogelijk af te mixen en te masteren.

Charlie McD
25 juni 2016, 22:47
Milo, ik had nu pas de gelegenheid Sixteen Down te beluisteren. Ik vind het een geweldig lekker nummer. In de compositie zit spanning door ritme en breakes en muzikaal spreekt het me zeer aan. Ik mis helemaal niets (en al helemaal geen zang). Voor mij een betere soort jazz rock. Van begin tot eind geboeid geluisterd. Mooi opgenomen! Dank dat je dit met ons deelde.

The Lo Lands
27 juni 2016, 08:28
Milo, ik had nu pas de gelegenheid Sixteen Down te beluisteren. Ik vind het een geweldig lekker nummer. In de compositie zit spanning door ritme en breakes en muzikaal spreekt het me zeer aan. Ik mis helemaal niets (en al helemaal geen zang). Voor mij een betere soort jazz rock. Van begin tot eind geboeid geluisterd. Mooi opgenomen! Dank dat je dit met ons deelde.

Dankjewel Charlie!! De beknopte lengte van dit stuk muziek maakt dat het als instrumentaaltje er ook nog wel prima mee door kan :-) Met zang kan het ook tof worden. Time will tell...