PDA

View Full Version : Frets vlakken of een herfret?



RB74
15 juni 2016, 11:41
Laatst heb ik nieuwe snaren op m'n Fender Jaguar Classic Player gezet. Was even schrikken toen de oude snaren eraf waren en ik de frets bekeek. Ze zijn meer versleten dan ik al dacht. De vorige eigenaar heeft de Jag goed gebruikt, zullen we maar zeggen. Rond fret 8 slaan tonen soms dood, met name op de g-snaar, maar op zich is de gitaar nog wel redelijk bespeelbaar.

Is vlakken nog een optie, of is het tijd voor een herfret? Dank voor jullie adviezen alvast!

O ja, fotootjes zijn vast welkom...
Dichtbij de headstock zijn heel veel putjes te zien, dit zijn
een paar van de diepere:

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160615/2c677e7535f7148faa01bbe6e527c62d.jpg

Hoger op de hals heeft veelvuldig benden nogal wat erosie veroorzaakt. Voorbeeldje:

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160615/8e6b710b10dd04c16daa132d5cf4e44b.jpg

Lastig om alles in beeld te krijgen. Zonder snaren was ook handiger geweest 😃.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

mrweird
15 juni 2016, 11:46
Op basis van deze foto denk ik dat vlakken nog makkelijk een keer kan..

Joost de Ruig
15 juni 2016, 11:50
Grote kans dat hij gewoon gevlakt kan worden. De CP-serie is toch nog geen 10 jaar op de markt? Dan is hij waarschijnlijk nog nooit gevlakt en met deze medium frets kan dat makkelijk 1-2x .

deefke666
15 juni 2016, 12:32
Dit kan je nog makkelijk vlakken hoor.
Zolang je er geen last van hebt zou ik het zelfs zo laten.
Maar als er inderdaad noten doodslaan dan zou ik ze gewoon vlakken of laten vlakken.

pasqual
15 juni 2016, 15:24
Ik heb mijn Strat vorige maand weggebracht voor een herfret, waar ik van overtuigd was dat dit nodig was. Bij aankomst bij de luthier gaf hij aan dat vlakken nog goed kon. Mijn frets waren vergelijkbaar met die van jouw en op sommige plaatsen zelfs dieper ingesleten. Na de vlakbeurt speel ik weer met volle tevredenheid. Ik kan weer een paar jaartjes vooruit;)
Kortom: vlakken (op basis van je foto's).

arjanb01
15 juni 2016, 15:26
Vlakken, kan makkelijk.

RB74
15 juni 2016, 16:12
Ok, dank voor jullie adviezen! Ik ga hier in de buurt op zoek naar een geschikte luthier (regio Arnhem). Tips weer welkom!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rooker
15 juni 2016, 16:22
Ik zie dat je in Arnhem woont. Ik zou even langs Piët Guitars gaan. Zeer goed in fretwerk en afstellen. Niet goedkoop, dat wel.

Brad
16 juni 2016, 01:00
Frets vlakken is een nachtmerrie voor mij . Ik zit nu al met de top van mijn nagels op de toets . Gewoon fretbuzz accepteren tot het echt niet meer kan en dan liever opnieuw laten fretten

Of een andere gitaar als het een goedkoop model betreft . Frets vernieuwen kost soms net zoveel als de gitaar , zoals bij mijn oefengitaar die maar 300 euro kostte

no 1 hops
16 juni 2016, 11:39
als je hard knijpt en veel vibrato gebruikt via je vingers is er door de lagere fret hoogte wel de kans dat je op lange duur kleine geultjes creëert onder je snaren op veel bespeelde plekken. je snaren worden dan een soort van schaafjes.

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/jarockrepair/beschadiging3.jpg

als je nog eens redelijk zweet handen hebt wordt het hout ook aangetast en slijt het harder.
behandel die dan met danish oil.

the sure thing
16 juni 2016, 21:04
+1 voor Piët. Patrick Koopmans zit ook vlak in de buurt. Heeft mijn Squier een PERFECTE herfret gegeven.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Erik de Perik
17 juni 2016, 23:56
Ik zie dat je in Arnhem woont. Ik zou even langs Piët Guitars gaan. Zeer goed in fretwerk en afstellen. Niet goedkoop, dat wel.

Ja klopt, rekent goudsmid prijzen en uiteindelijk word je er niet echt beter van. Maar wel een goed adres!

Als je wil, vlak ik jouw fretjes wel Brad..... onder het genot van een barbecue..... ::soul:

Brad
18 juni 2016, 00:37
Vlakken nooit ! Waar heb jij al die tijd gezeten trouwens je hebt heel wat gemist

Rooker
18 juni 2016, 10:10
Ja klopt, rekent goudsmid prijzen en uiteindelijk word je er niet echt beter van. Maar wel een goed adres!

Als je wil, vlak ik jouw fretjes wel Brad..... onder het genot van een barbecue..... ::soul:

Hoe bedoel je, je word er niet beter van? Bij mij heeft hij weliswaar aan een nieuwe gitaar gewerkt. Het was een Fender mex tele. Deze had een niet optimale topkam en scherpe fret randen. Daar heeft hij echt een hele mooie gitaar van gemaakt, die veel beter speelt als dat ie kostte. Hij maakt de frets trouwens ook niet vlak. Hij maakt ze juist weer mooi rond.

Tabula Rasa
18 juni 2016, 10:25
Vlakken is niets anders dan alle frets even hoog vijlen en zorgen dat de radius klopt. Daarna moet de boel nog rond gezet worden. Daarna heb je perfect ronde nieuwe frets die alleen iets lager zijn dan eerder.

Rooker
18 juni 2016, 11:41
Ja... Dat dacht ik dus ook. Maar waarom zeggen sommigen dan dat je dat nooit moet doen?? Zo lang je de snaar in drukt en hij niet tussen de frets door de toets aanraakt kun je toch veel beter en voordeliger de frets laten vlakken?? Wat ik al zij. Ik heb het toen bij een nieuwe gitaar laten doen en die speelde er echt 10 x beter door..

Tabula Rasa
18 juni 2016, 11:42
Als het kan, gewoon laten doen. Refret is veel ingrijpender.

Brum
18 juni 2016, 11:49
Vlakken natuurlijk. Brad heeft gewoon weer aandacht nodig en zou z'n nagels moeten knippen, of z'n techniek aanpassen.

Tabula Rasa
18 juni 2016, 11:52
Vlakken natuurlijk. Brad heeft gewoon weer aandacht nodig en zou z'n nagels moeten knippen, of z'n techniek aanpassen.
Van hem moet je sowieso 80% van het advies links laten liggen. Meeste is hearsay en ongefundeerde lulkoek.

D3nnis
18 juni 2016, 11:57
Ik herken wel wat brad zegt. Bij mijn pink steekt mijn nagel ook iets uit zonder de mogelijkheid deze korter te knippen zonder allerlei bloederige toestanden, waardoor hogere frets wat makkelijker zijn.
Ik zou alleen wel voor vlakken kiezen, zeker bij hoge frets.
Ik heb 1 gitaar met frets die al lager dan 1mm zijn, die zou ik niet graag nog lager hebben.

Brum
18 juni 2016, 12:00
Van hem moet je sowieso 80% van het advies links laten liggen. Meeste is hearsay en ongefundeerde lulkoek.

Weet ik. Maar ergens irriteert het wel, want overal staat die bullshit van 'm en alles is net even anders dan bij andere mensen. En da's zonde, want zo staan er ook overal ongefundeerde adviezen, die echt nergens op slaan. Ik persoonlijk kan dat een beetje slecht hebben van een slaapkamergitarist. Er is niks mis met een slaapkamergitarist verder, helemaal niet zelfs, maar wel als ze onzin adviezen gaan geven. En fouten toegeven ho maar en dat is misschien nog wel het meest irritante. Ik ben ook van het type eigenwijs hoor, maar een fout toegeven en ergens vervolgens van leren voel ik me dan weer niet te groot voor. Daar leren immers anderen ook weer van en wordt een bullshit stelling niet een 'feit'.

denis.hermans
18 juni 2016, 12:40
Wat ik me - als slaapkamergitarist 😈😈😈- nu afvraag : kan je te "lang wachten " met vlakken ? Ik bedoel als je putjes begint te zien moet je dan direct ingrijpen omdat het dan anders sneller erger wordt. Ik kan me immers voorstellen dat de snaar telkens blijft "hangen" op oneffenheden en dus telkens meer schade veroorzaakt. Of is dit onzin ?

Brad
18 juni 2016, 12:41
Weet ik. Maar ergens irriteert het wel, want overal staat die bullshit van 'm en alles is net even anders dan bij andere mensen. En da ' s zonde , want zo staan er ook overal ongefundeerde adviezen, die echt nergens op slaan . Ik persoonlijk kan dat een beetje slecht hebben van een slaapkamergitarist. Er is niks mis met een slaapkamergitarist verder, helemaal niet zelfs , maar wel als ze onzin adviezen gaan geven . En fouten toegeven ho maar en dat is misschien nog wel het meest irritante. Ik ben ook van het type eigenwijs hoor, maar een fout toegeven en ergens vervolgens van leren voel ik me dan weer niet te groot voor . Daar leren immers anderen ook weer van en wordt een bullshit stelling niet een ' feit ' .

Ah , Brum heeft weer zijn periodieke verstandsverbijstering en kolder . Ik heb hem toch uitgelegd dat ik niet mijn hele leven een slaapkamergitarist ben geweest en veel ervaring heb met veel zaken die met gitaren en aanverwante apparatuur te maken hebben

Het zal wel een stoornis zijn in zijn lange termijn geheugen . Zo heb ik ook een meisje gekend die niet helemaal spoorde en vaak niet meer wist wat ze de week ervoor gedaan had

En met die Rasa is het nooit meer helemaal goedgekomen sinds zijn tijd als smeris . Het verklaart wel zijn vreemde gedrag , ik vroeg me al af waar komt dat nou vandaan

denis.hermans
18 juni 2016, 12:46
Jongens wees misschien toch een beetje lief voor elkaar😢😢.
Er is al minder volk op dit forum en laten we dit soort ruzies dan toch proberen te vermijden.

Pepe
18 juni 2016, 12:48
Voordat je besluit voor nieuwe frets, toch al gauw 175 euro, kan je ook een fretvijltje kopen en zelf gaan vlakken, baat het niet schaad het niet.
Het is niet moeilijk, wel een secuur werkje. En eerst wat inlezen, er zijn goeie tips en dingen waar je rekening mee moet houden. Wegbrengen kan altijd nog.

D3nnis
18 juni 2016, 12:48
Wat ik me - als slaapkamergitarist 😈😈😈- nu afvraag : kan je te "lang wachten " met vlakken ? Ik bedoel als je putjes begint te zien moet je dan direct ingrijpen omdat het dan anders sneller erger wordt. Ik kan me immers voorstellen dat de snaar telkens blijft "hangen" op oneffenheden en dus telkens meer schade veroorzaakt. Of is dit onzin ?


Ik zou er niet eerder wat aan doen dan wanneer je er hinder van hebt, eerder heeft in mijn ogen geen zin.

arjanb01
18 juni 2016, 12:53
Ik vlak altijd om de 5 jaar ongeveer. En om de 10 jaar nieuwe frets. Ligt er ook aan welk type frets je hebt en wat je speelstijl en techniek is,maar als er nog genoeg vlees op de frets zit kun je ze 2 of 3x laten vlakken is mijn ervaring.

Brad
18 juni 2016, 12:57
Ik herken wel wat brad zegt. Bij mijn pink steekt mijn nagel ook iets uit zonder de mogelijkheid deze korter te knippen zonder allerlei bloederige toestanden, waardoor hogere frets wat makkelijker zijn.
Ik zou alleen wel voor vlakken kiezen, zeker bij hoge frets.
Ik heb 1 gitaar met frets die al lager dan 1mm zijn, die zou ik niet graag nog lager hebben

Ik heb dat met al mijn vingers . Frets vlakken pakt voor mij dus altijd vervelend uit . Tenzij die frets echt ontzettend hoog zijn maar dan heb je weer het nadeel dat je niet kunt knijpen zonder dat het vals gaat

Joost de Ruig
18 juni 2016, 13:01
Ligt er ook aan welk type frets je hebt en wat je speelstijl en techniek is,maar als er nog genoeg vlees op de frets zit kun je ze 2 of 3x laten vlakken is mijn ervaring.

En van hoeveel gitaren je hebt en met welke frequentie je die bespeeld. Ik neem mijn pet af voor Fred als diens collectie iedere 5 jaar een refret nodig heeft :D

D3nnis
18 juni 2016, 13:04
Dan kon fred gewoon iemand fulltime in dienst nemen daarvoor 😁

Brum
18 juni 2016, 13:30
Ah , Brum heeft weer zijn periodieke verstandsverbijstering en kolder . Ik heb hem toch uitgelegd dat ik niet mijn hele leven een slaapkamergitarist ben geweest en veel ervaring heb met veel zaken die met gitaren en aanverwante apparatuur te maken hebben

Het zal wel een stoornis zijn in zijn lange termijn geheugen . Zo heb ik ook een meisje gekend die niet helemaal spoorde en vaak niet meer wist wat ze de week ervoor gedaan had

En met die Rasa is het nooit meer helemaal goedgekomen sinds zijn tijd als smeris . Het verklaart wel zijn vreemde gedrag , ik vroeg me al af waar komt dat nou vandaan

Ik dacht dat ik op je negeerlijstje stond, net als op die van ene Bricker. Iets met lange termijn geheugen. Je mag om je heen trappen hoor Brad, dat schijnt in jouw beleving alleen aan jou voorbehouden te zijn. Ik vind het prima. Maar je wijsheden, die mensen ook nog 's vele extra euro's moet gaan kosten, dat vind ik minder prima. Beledigen doe je me in ieder geval niet, mocht je die illusie hebben. Ik heb zo vaag het vermoeden dat Tabula Rasa er niet heel anders over denkt. Maar met een tamelijk hoog postgemiddelde kan ik me zo voorstellen dat de realiteit soms wat lastig is.

Waarom denk je dat er vele verschillende soorten frets zijn qua dikte en hoogte, Brad? De frets waar jij zo'n traumatische ervaring mee hebt, waren wellicht frets waar jij niets mee kon. Om dan een advies te geven om bij wat deukjes in de frets dan maar compleet de boel te laten herfretten is haast hilarisch te noemen. Het is gewoon een heel slecht advies, punt.

Tabula Rasa
18 juni 2016, 13:35
Inderdaad Brum, het zal me werkelijk jeuken wat ie denk.

Brad
18 juni 2016, 13:36
Ik denk toch steeds weer laat ik het weer een kans geven maar steeds blijkt weer dat het niet aan bepaalde figuren besteed blijkt te zijn

Ik dacht toch dat mijn advies vrij duidelijk was . Heb je net als ik , ook wanneer je nagels kortgeknipt zijn , al gauw dat je met je nagel op de toets komt , dan is een refret misschien beter

Anders kan het wel eens zo wezen dat je bij het pakken van bepaalde akkoorden de snaar niet goed kunt indrukken als je de frets laat vlakken

De frets worden toch altijd merkbaar lager wanneer je de frets vlakt

Goed lezen wat ik schrijf

Han S
18 juni 2016, 13:40
En goed lezen wat de ander schrijft kan ook geen kwaad.

Brum
18 juni 2016, 13:41
Nog één keertje en dan schei ik er weer mee uit. Omdat lezen inderdaad moeilijk schijnt te zijn, speciaal voor Brad:


Waarom denk je dat er vele verschillende soorten frets zijn qua dikte en hoogte, Brad? De frets waar jij zo'n traumatische ervaring mee hebt, waren wellicht frets waar jij niets mee kon. Om dan een advies te geven om bij wat deukjes in de frets dan maar compleet de boel te laten herfretten is haast hilarisch te noemen. Het is gewoon een heel slecht advies, punt.

Verder kan ik de topicstarter het advies geven om niet te veel aan te nemen van de wijsheden van Brad. Mag ik nu weer op je negeerlijstje, Brad? Ik denk niet dat ik er ooit op heb gestaan, maar ik denk dat dat beter werkt dan dat ik jou op een negeerlijstje zet.

Brad
18 juni 2016, 13:47
Goed nog één keer dan . Degene die dit advies vraagt heeft nu eenmaal de gitaar die hij heeft

Mocht bij zijn gitaar de frets al behoorlijk laag zijn , als je bijvoorbeeld een tweede hands zeventiger jaren stratocater hebt zal dit zeker het geval zijn , dan kan het wel eens erg vervelend uitpakken wanneer je ze laat vlakken

Ben je iemand waarbij er veel vlees uitsteekt boven de nagel dan is dat allemaal niet zo een bezwaar . Bij iedereen is dit echter anders

Brum
18 juni 2016, 13:51
En zo blijkt, ook selectief lezen is een kunst.:ok:

Brad
18 juni 2016, 13:56
Ik kan me vergissen maar een Jaguar classic player heeft volgens mij ook niet van die dikke frets . Hooguit medium jumbo en bij Fender zijn die medium jumbo frets echt niet zo hoog

Bij mij gaat het maar net goed met die medium jumbo frets van Fender maar dat kan bij de topicstarter helemaal anders zijn natuurlijk

Tabula Rasa
18 juni 2016, 14:15
Met vlakken ga je niet dieper dan het diepste putje dat er toch al zit. Je geeft een hals in ieder geval een nieuw leven met de huidige frets.

Als ts het zelf wil proberen mag ie contact met me zoeken en dan wil ik ts er wel doorheen kletsen.

Zelf heb ik geen zin en tijd om bij te beunen met dit soort klusjes

RB74
18 juni 2016, 15:16
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160618/d6dc06fc944417eec3c69b3a0d8b7f0f.jpg

Weet niet of het zin heeft, maar hierboven een fotootje van het diepste putje. Er moet toch best wat af van alle frets, is mijn (onprofessionele) inschatting. Vraag me af of ik daar zelf mee aan de slag moet. Misschien is het maar het beste met het nieuwe snarensetje dat op de Jag zit, gewoon te gaan spelen. En bij de eerstvolgende wissel even langs een van de aanbevolen techs langs te gaan voor hun advies.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RB74
18 juni 2016, 15:36
Wel bedankt voor je aanbod trouwens, tabula rasa! En dank voor alle andere adviezen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

LRS
18 juni 2016, 20:44
Voordat je besluit voor nieuwe frets, toch al gauw 175 euro, kan je ook een fretvijltje kopen en zelf gaan vlakken, baat het niet schaad het niet.
Het is niet moeilijk, wel een secuur werkje. En eerst wat inlezen, er zijn goeie tips en dingen waar je rekening mee moet houden. Wegbrengen kan altijd nog.


Heb je een goede suggestie (link?) waar te beginnen? Ik heb een (oude) gitaar, vijltjes, polijst spul, en een totaal gebrek aan ervaring 😂


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
18 juni 2016, 20:46
Begin eens met een waterpas, dubbelzijdig tape en schuurlinnen. Met een merkstift alle frets kleuren en schuren totdat iedere fret een mooi zilverkleurig streepje heeft.

Pepe
19 juni 2016, 02:09
Ja, dat zijn de tips.
Plak je toets af. Met de stift markeer je alle frets, met een platte vijl vijl je overdwars, het gewicht vd vijl zelf geeft meestal al genoeg druk, hoef je alleen maar heen en weer te bewegen. Als de putjes nog niet weg zijn herhaal je de procedure.
Het lastige is om rekening te houden met zowel hoogte als radius en de hoogte consistent te houden (waterpas maar nog beter is een rechte lat en zaklantaarn)
Daarna crownen en polijsten.

LRS
19 juni 2016, 07:34
Thanks. Het betreft hier geen putjes in de frets, maar een fretje (nr. 18) die een fractie te hoog is (niet juist geleveld) waardoor de hoge E snaar daar dood loopt bij opdrukken. Ik ga vandaag eens een voorzichtige poging wagen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Da Vinci
19 juni 2016, 08:06
Thanks. Het betreft hier geen putjes in de frets, maar een fretje (nr. 18) die een fractie te hoog is (niet juist geleveld) waardoor de hoge E snaar daar dood loopt bij opdrukken. Ik ga vandaag eens een voorzichtige poging wagen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Huh, hoe vaak druk je voor de eerste fret op? Ik nooit namelijk...

LRS
19 juni 2016, 08:08
Huh, hoe vaak druk je voor de eerste fret op? Ik nooit namelijk...


Sorry, ik volg je niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

pasqual
19 juni 2016, 10:23
Sorry, ik volg je niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hoe vaak doe je benden vanaf de eerste fret bedoelt Da Vinci. Bedoel je niet je laatste fret?

Brad
19 juni 2016, 13:06
Huh , hoe vaak druk je voor de eerste fret op ? Ik nooit namelijk . . .

Jeff Beck doet dat zonder enig probleem. De meeste mensen kunnen dat beter laten om de kans op ernstige blessures te voorkomen

Jeff Beck schijnt uitzonderlijk sterk te zijn net zoals Hendrix dat was

LRS
19 juni 2016, 14:13
Hoe vaak doe je benden vanaf de eerste fret bedoelt Da Vinci. Bedoel je niet je laatste fret?


Tele met 21 frets, ik begin te tellen na de topkam (fout???) en dan de 18e fret. Dus bijna bij het halselement.

Maar goed, voor country lickjes (of Stones partijen in open G) druk ik de G snaar op de 3e fret wel eens op. Dichter op de topkam is niet m'n hobby 😜


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
19 juni 2016, 14:17
De verwarring komt denk ik doordat ts ook een foto postte in het begin en die had schade op fret #1.

RB74
19 juni 2016, 16:53
Ja, die schade op fret #1 kan ik zelf ook niet plaatsen. Vorige eigenaar speelde heel vaak en hard open E?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

the sure thing
19 juni 2016, 19:20
Ja, die schade op fret #1 kan ik zelf ook niet plaatsen. Vorige eigenaar speelde heel vaak en hard open E?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pete Townshend!


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Da Vinci
19 juni 2016, 20:52
Huh, ik wilde LXR ff quoten waar stond dat hij op een fretje, nr 1 "poppetje met zonnebril", last had. Bij quoten stond er in mijn tekst nr 18.

Excuses voor de verwarring

Da Vinci
19 juni 2016, 20:53
Als het hier niet zo godvergeten omslachtig was zou ik ff een printsceentje posten.

Erik de Perik
19 juni 2016, 20:58
Als het hier niet zo godvergeten omslachtig was zou ik ff een printsceentje posten.

Zullen we effe met z'n allen gaan Skaaipen dan? :grouphug:

LRS
19 juni 2016, 23:16
Zal de emoticons van m'n aaifoon voortaan achterwege laten om verwarring te voorkomen! ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
19 juni 2016, 23:27
Maar hoe weten zonder smiley wanneer iets een grapje is dan?

LRS
20 juni 2016, 13:29
Zal het er expliciet bij vermelden als er gelachen mag worden! ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
20 juni 2016, 13:51
Dat is geen grapje begrijp ik of..?

Ik zie iets van een emoticon maar tis wel vaag hoor.