PDA

View Full Version : Bass simulator pedaal



Brad
13 juni 2016, 10:00
Dag mensen ,

Misschien heb ik deze vraag al eens gesteld maar ik dacht het niet . Ik weet vrijwel zeker dat het niet bestaat maar misschien dat iemand toch een dergelijk obscuur pedaal heeft gespot

Ik ben op zoek naar een bass simulator in pedaal vorm . Iemand zo een ding tegengekomen ? Of misschien in een soort van multistomppedaal met een redelijke simulatie ?

groeten

obiwanjacobi
13 juni 2016, 10:36
Een Octaver met -1 en -2?
Een ander alternatief is de Roland hex-pickup met een VG-99. Dat klinkt best redelijk - en je krijgt er nog een heleboel andere gitaren (banjo, accoustisch, sitar, 12-snaar, LP, ST, TC etc) en effecten bij...

Sjtevel
13 juni 2016, 15:00
Of je koopt je een basgitaar....

Onkelpazuzu
13 juni 2016, 15:31
De Electro-Harmonix POG (polyphonic octave generator) is een mooi ding. Trackt zelfs akkoorden.

Lexvandoef
13 juni 2016, 16:51
Zo obscuur zijn ze niet ;), er zijn genoeg sub-octavers te vinden. Die zou je weleens kunnen geven wat je zoekt.

Maar in wat voor toepassing wil je het gebruiken? Misschien is een echte basgitaar of een synth wel toffer in bepaalde toepassingen ;).

Joost de Ruig
13 juni 2016, 17:22
Digitech Trio, waarbij je de drums uitzet. Of de Trio+ waarbij je nog meer mogelijkheden hebt.

Brad
13 juni 2016, 17:34
Of je koopt je een basgitaar

Nee dan moet ik ook weer een aardig versterkertje aanschaffen en voor een bruikbare bas moet je toch ook aardig wat neertellen . Ik denk dat ik maar een octaver gebruik en al het hoog uit mijn gitaar draai

Ik wil het gebruiken om met mijn favoriete nummers mee te spelen waar geen gitaar in zit of waar de gitaarpartij niet te horen is omdat die begraven ligt in de mix . Ik zou dan wel zelf een gitaarpartij erbij kunnen jammen en dat doe ik ook wel maar zeker bij studio opnames speel ik liever precies wat er op de plaat gespeeld word

Dirk_Hendrik
13 juni 2016, 18:06
Akai Deep impact..... als je em weet te vinden. Als er iets hoog op m'n wish list staat.

Lexvandoef
13 juni 2016, 19:24
Nee dan moet ik ook weer een aardig versterkertje aanschaffen en voor een bruikbare bas moet je toch ook aardig wat neertellen . Ik denk dat ik maar een octaver gebruik en al het hoog uit mijn gitaar draai

Ik wil het gebruiken om met mijn favoriete nummers mee te spelen waar geen gitaar in zit of waar de gitaarpartij niet te horen is omdat die begraven ligt in de mix . Ik zou dan wel zelf een gitaarpartij erbij kunnen jammen en dat doe ik ook wel maar zeker bij studio opnames speel ik liever precies wat er op de plaat gespeeld word

Op die fiets :).

Ook dan is het leuker om een basgitaar erbij te kopen ;), het is niet alleen het octaaf omlaag en het geluid maar de hele feel maakt het een ander instrument en (vind ik) lastig goed te benaderen op een gitaar. Een gitaar met sub octaaf blijft toch altijd voelen en klinken als dat en niet als een bas gitaar ;).

Triggy
14 juni 2016, 00:30
Als je een professioneel pedaal zoekt en hopelijk ook nog eentje kan vinden:

http://www.moogmusic.com/products/taurus/taurus-3-bass-pedals

Sjtevel
14 juni 2016, 03:09
Dit filmpje lijkt me wel zeer interessant voor je: https://youtu.be/I2tNAXPczMk

Dutch66
14 juni 2016, 09:09
Precies, want vriend Brad was op zoek naar een bas naar gitaar conversie toch?

Brad
14 juni 2016, 09:20
Voor ik het geval ik al mijn gitaar spul verkoop en overstap op bas en vervolgens mijn bas als een gitaar wil laten klinken

Sjtevel
14 juni 2016, 09:53
Ik zeg: doen! ;)

apekop
14 juni 2016, 11:10
Akai Deep impact..... als je em weet te vinden. Als er iets hoog op m'n wish list staat.

Dat is geen bas simulatie, maar een bas synth pedaal. Ik vind de tracking van die Deep Impact trouwens niet geweldig en hij is erg over hyped en over priced omdat die van Muse hem gebruikt. Er is nu trouwens een nieuwe versie van het pedaal uit. Er zitten wel een aantal toffe sounds in, maar niks spectaculairs.

Voor Brad zou ik gaan voor een MicroPog. Niet de beste sound, maar wel de beste tracking.

Kim Wilson
14 juni 2016, 12:53
Nee dan moet ik ook weer een aardig versterkertje aanschaffen en voor een bruikbare bas moet je toch ook aardig wat neertellen . Ik denk dat ik maar een octaver gebruik en al het hoog uit mijn gitaar draai


Met een octaver krijg je een bastoon, net als een basgitaar. Dus als je je gitaar met octaver nu over je gitaarversterker laat lopen, kan dat met een basgitaar ook. Of anders gezegd, voor een fatsoenlijk resultaat gaat een octaver over een gitaaramp nog steeds niet echt lekker werken.

FruscianteFan
14 juni 2016, 15:20
Nee dan moet ik ook weer een aardig versterkertje aanschaffen en voor een bruikbare bas moet je toch ook aardig wat neertellen . Ik denk dat ik maar een octaver gebruik en al het hoog uit mijn gitaar draai

Ik wil het gebruiken om met mijn favoriete nummers mee te spelen waar geen gitaar in zit of waar de gitaarpartij niet te horen is omdat die begraven ligt in de mix . Ik zou dan wel zelf een gitaarpartij erbij kunnen jammen en dat doe ik ook wel maar zeker bij studio opnames speel ik liever precies wat er op de plaat gespeeld word

Voor studio-opnames zou ik niet gaan doen alsof je een bas hebt, en al helemaal niet over een gitaarversterker. En al helemaal niet over een kleine gitaarversterker zoals een Micro Terror.

RB74
14 juni 2016, 17:02
Eens met de vorige twee reacties.

Om een gitaar 1 of 2 octaven lager te laten klinken, kun je wel heel goed de Whammy V gebruiken, overigens...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brad
14 juni 2016, 20:42
Nee ik ga dat ding niet voor een studio opnames gebruiken . Dan gebruik ik gewoon de bas uit mijn synthesizer sample module

Het is echt gewoon bedoeld om met mijn gitaar bas mee te spelen met bepaalde nummers en dan met een pedaal die ik gewoon in mijn set up kan plaatsen . Een pedaal dus die wanneer je hem uitzet de klank van je gitaar niet negatief beinvloed

Koni05
14 juni 2016, 23:30
Ik speel in een band met een drummer en twee gitaristen. Om toch het laag te creëren hebben we beide een Submarine pickup aangeschaft. Dit is een pickup die je op je gitaar plakt en die of je hoge twee snaren uitversterkt, of de twee lage. Dit gaat via een extra kabel naar mn pedalboard, via een volume pedaal naar een pog, en vandaar naar een basversterker. Daarnaast heb ik ook een volumepedaal voor m'n gitaar, waardoor ik kan mixen en beide 'uit' kan doen. Werkt perfect, al helemaal over een dikke basversterker.

www.submarinepickup.com

http://i66.tinypic.com/xlmtqe.jpg

Pepe
14 juni 2016, 23:51
Vroeger, toen een pedalboard nog gewoon een zelfgeknutseld plankje was, sjouwden we voor wat extra laag een grappig apparaatje mee.


https://www.youtube.com/watch?v=fPZ3N8p_96M

RB74
15 juni 2016, 09:22
Het is echt gewoon bedoeld om met mijn gitaar bas mee te spelen met bepaalde nummers en dan met een pedaal die ik gewoon in mijn set up kan plaatsen . Een pedaal dus die wanneer je hem uitzet de klank van je gitaar niet negatief beinvloed

Dan raad ik je toch de Whammy V aan. Is true bypass (itt eerdere versies), en trackt in de 'digital' modus bijzonder goed. Naast 1 of 2 octaven omlaag of omhoog heeft zo'n Whammy natuurlijk nog allerlei andere interessant standen en mogelijkheden. Zoals een stuk of 4 octaven omlaag 'divebomben'...



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brad
15 juni 2016, 10:33
Ja dat lijkt me ook een goed idee . Het is niet de goedkoopste oplossing maar wel een hele goede lijkt me , zoals jij zegt . Als ik hoor wat Gilmour met dat pedaal doet op zijn album On an Island

Prima pedaal om erbij te hebben lijkt mij ook

RB74
15 juni 2016, 11:24
Een toffe variant op de Whammy is dit pedaal, kom ik net achter:
https://m.youtube.com/watch?v=ZRECArfFKhk

Heeft niet alle toeters en bellen van de Whammy, is wel een stuk compacter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sjtevel
15 juni 2016, 11:32
De digitech drop of de EHX pitchfork zou natuurlijk ook een optie kunnen zijn.
Als je specifiek voor een octaver wilt kijken zijn de TC sub n up en de EHX nanoPog goede opties.

FruscianteFan
15 juni 2016, 11:38
Pitchfork is een leuke gimmick, maar absoluut niet goed genoeg. Ik gebruik hem zelf wel, live en zelfs hier en daar op ons nieuwe album, maar als je alleen een basgeluid wilt zijn er genoeg betere opties.

showband
15 juni 2016, 12:19
Nee dan moet ik ook weer een aardig versterkertje aanschaffen en voor een bruikbare bas moet je toch ook aardig wat neertellen . Ik denk dat ik maar een octaver gebruik en al het hoog uit mijn gitaar draai

Ik wil het gebruiken om met mijn favoriete nummers mee te spelen waar geen gitaar in zit of waar de gitaarpartij niet te horen is omdat die begraven ligt in de mix . Ik zou dan wel zelf een gitaarpartij erbij kunnen jammen en dat doe ik ook wel maar zeker bij studio opnames speel ik liever precies wat er op de plaat gespeeld word

als je met dezelfde versterker wil werken maakt het niet uit HOE je de bassen maakt.
Het gaat door die ene versterker.
Die versterker is niet ineens beter geschikt voor "een gitaar die via een effect bassen maakt", dan voor een "basgitaar, die werkelijk een basgitaar is".

is dit een duidelijk verhaal? :)

FruscianteFan
15 juni 2016, 12:38
Het belangrijkste daarbij is dat je niet of nauwelijks leert bassen als je geen versterker hebt die de bas goed weergeeft. Het is een cliché: bassen hoor je niet, bassen voel je. Dat is belangrijk omdat de nadruk meer ligt op ritme dan op melodie of toon - op zijn minst in vergelijking met gitaar.

Sjtevel
15 juni 2016, 12:54
Met bovenstaande kan ik het alleen maar eens zijn. Via marktplaats is altijd wel een betaalbaar setje te vinden.

Zonno
15 juni 2016, 16:53
Ik wil niet beweren dat ik alle octavers ken, maar ik vind het basgeluid van Octavers niet altijd super.
De Pitch Fork van EHX vind ik redelijk goed. Die zou ik eens proberen. Blend Max, Shift knop op 1, Switch omlaag, dan gaat alles een octaaf lager.

FruscianteFan
15 juni 2016, 17:22
Ik wil niet beweren dat ik alle octavers ken, maar ik vind het basgeluid van Octavers niet altijd super.
De Pitch Fork van EHX vind ik redelijk goed. Die zou ik eens proberen. Blend Max, Shift knop op 1, Switch omlaag, dan gaat alles een octaaf lager.

kunt het proberen, maar er zijn echt betere opties...

apekop
16 juni 2016, 10:45
Het is een cliché: bassen hoor je niet, bassen voel je. .

Ben ik het niet mee eens. Een goede bas hoor je juist wel. Wat jij zegt geldt misschien wel voor sommige dance. Zelf heb ik een hekel aan bassen met te veel sub laag en wil ik baslijnen die goed hoorbaar zijn en een eigen lijn hebben, dus niet alleen de gitaarriff dubben zoals in veel rock.

Sjtevel
16 juni 2016, 10:55
Op het podium is het anders heel prettig om ook wat druk achter je te voelen.

showband
16 juni 2016, 11:04
"all i wanna do" van sheryl crow vind ik een goed voorbeeld waar een baslijn door een gitarist met octaver prima kan.

FruscianteFan
16 juni 2016, 11:11
Ben ik het niet mee eens. Een goede bas hoor je juist wel. Wat jij zegt geldt misschien wel voor sommige dance. Zelf heb ik een hekel aan bassen met te veel sub laag en wil ik baslijnen die goed hoorbaar zijn en een eigen lijn hebben, dus niet alleen de gitaarriff dubben zoals in veel rock.

Ik zei het ongenuanceerd, maar speel je zelf ook bas?

Gitaarspelen doe je niet zonder ritme.
Bas speel je niet zonder melodie.

Maar: als bij gitaar je focus voor 70% op klank en melodie ligt, ligt de focus bij bas voor 75% op ritme. Als je een goede basversterker hebt, wordt het veel makkelijker om die focus goed te leggen. Dan wordt het ineens véél belangrijker of je met plectrum of met je vingers speelt en of je de noot kort houdt, 2 tellen of langer laat uitklinken.

apekop
16 juni 2016, 11:15
Ik zei het ongenuanceerd, maar speel je zelf ook bas?

ja, check mijn onderschrift. Daarom zei ik het juist. ;)