PDA

View Full Version : Wie speelt er hier op HIGH END bassen?



soulbrother
22 januari 2002, 22:37
Nederlanders staan erom bekend voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. Uit een Squire moet het liefst een Jaco en een Miller sound gehaald worden bijvoorbeeld. Ik ben op dit moment in de positie om een bas te kopen die ook wat mag kosten. Wie speelt er op "mooie" basses zoals Ken Smith, Fodera, Sadowsky, Lakland e.d. en wil hier wat over kwijt? Vooral: ben je tevreden?

AllodoX
23 januari 2002, 10:22
Ik ben aan het sparen voor een Pedulla Rapture J2.. da's toch ook wel redelijk high-end dacht ik zo :smile: die dingen zijn ZEER lekker... enorm sexy en vooral.. DUUR :sad:

maar zeer zeker de moeite waard

anoniem
23 januari 2002, 13:52
Volgens mij bestaat het dubbeltje niet meer, tenzij een dubbeltje nu gewoon 10 eurocent is en dus voor zo'n 110% meer zitten we even goed op de zelfde rang. Wie durft dan nog te beweren dat Nederlanders krenten zijn?

jorg
24 januari 2002, 13:35
ik speel lakland 4-string met bartoline elementen. ben super tevreden. speelde hiervoor musicman sterling. heb hiervoor gekozen omdat ik zocht naar precies wat je omschrijft: de miller en pastorius sound. ik heb ze beide plus nog een precision sound en een meer mid-tonen gedreven flea sound. en dan niet op een manier dat je je staat te schamen op het podium. echt goede sounds. niet echt helemaal pastorius maar zeker oké. de bas kan scheuren en ook zingen. ik ben er zelf heel blij mee. aandachtspunt bij de lakland is wel de plugin voor je muziekkabel. bij mij valt íe soms weg. maar dat is een eenvoudig te verhelpen. ga anders een keer langs bij of Pauls bassmatters in nijmegen of standby in utrecht als je een laklandje wil proberen. zeker doen. succes

soulbrother
24 januari 2002, 19:54
Eerlijk gezegd heb ik een Lakland 55-94 Deluxe en ben ik er niet tevreden mee. Hij is twee maanden oud dus als iemand interesse heeft.......

Ron C
25 januari 2002, 12:29
Ik speel op een Wal (5 snarig fretloos) en ben er uiterst tevreden over. De bas speelt erg fijn en heeft een mega toffe klank, de toonregeling is tevens erg uitgebreid waardoor je enorm veel verschillende soorten sounds hebt.

soulbrother
26 januari 2002, 21:03
Weet je wat ik eigenlijk zou willen? Een FODERA. Ik heb een mooie bij Bassconnection te Hilversum geprobeerd. Echt een waanzinnige sound met dito uiterlijk. Alleen is ie zo verrekte duur: 15 mille (guldens dan he). Sorry, maar dat gaat me gewoon echt te ver. Daar kan ik m'n rijbewijs van halen EN een leuke auto kopen. Tja, misschien win ik wel wat met de loterij eind januari, wie weet. Laat eerst iemand maar mijn Lakland kopen.....................

soulbrother
26 januari 2002, 21:05
Ron, heb je die bas van een jongen uit Zwolle gekocht? Leon ofzo? Als dat zo is dan is die Wal van mij geweest! Da's leuk! Inderdaad, supergoede basses.

AllodoX
27 januari 2002, 18:23
Valt een Ricky eigenlijk ook onder " high-end " ??

Ron C
28 januari 2002, 12:43
Op 2002-01-26 21:05, schreef soulbrother:
Ron, heb je die bas van een jongen uit Zwolle gekocht? Leon ofzo? Als dat zo is dan is die Wal van mij geweest! Da's leuk! Inderdaad, supergoede basses.

Nee, ik heb deze via "Hartman muziek" in Broek op Langedijk besteld

anoniem
29 januari 2002, 16:21
heb je wel eens een MTD geprobeerd?
michel tobias design
da`s echt vet moet je eens proberen

anoniem
29 januari 2002, 16:25
nog even over die MTD
moet je even naar paul bassmatters gaan in nijmegen
keus genoeg
http://www.bassmatters.nl

soulbrother
30 januari 2002, 18:45
Die zaak in Broek op Langedijk, hebben zij een website? Ik heb weleens meer gezien dat zij mooie bassen verkopen.

bakkerbas
30 januari 2002, 23:29
Soulbrother, ik heb mijn Hartke basset ook bij Hartman in Broek op Langendijk gekocht, het is inderdaad een machtig mooie winkel, veel basgitaren, versterkers en aanverwante artikelen, maar een eigen site ? Heb eens http://www.hartman.nl ingetikt, zat ik gelijk midden tussen de tuinmeubelen, wie weet het antwoord ?

Jos the BassBoss
1 februari 2002, 01:08
Met alle respect, maar ik vind sommige dure bassen helemaal niet lekker klinken. Vaak klinkt het meer als een laagklinkende gitaar dan als een bas. Mijn Jazzbass is high-end genoeg. Misschien wat harder werken, maar het klinkt wel als een bas.

Wocky
2 juli 2002, 14:00
Op 2002-01-30 23:29, schreef bakkerbas:
Soulbrother, ik heb mijn Hartke basset ook bij Hartman in Broek op Langendijk gekocht, het is inderdaad een machtig mooie winkel, veel basgitaren, versterkers en aanverwante artikelen, maar een eigen site ? Heb eens http://www.hartman.nl ingetikt, zat ik gelijk midden tussen de tuinmeubelen, wie weet het antwoord ?


Jan Hartman heeft geen site (meer).

Adresgegevens:
Jan Hartman Muziek
Hornweg 32
1721 CV Broek op Langedijk

basswasp
2 juli 2002, 15:43
'k heb een Yamaha van Fl 600,-... 'k zou niet weten waarom ik een andere zou kopen aangezien ik al een aardig geluid uit dat ding kan halen. Ook heb ik een keer een Fl 2000,- dure 5-snaar geprobeerd ---> bagger! Dat wil niet zeggen dat alle dure bassen waardeloos zijn, maar dat duurder soms ook slechter kan betekenen.

Heeft iemand trouwens een idee waarom op tv (bijv. Top of the Pops) bijna ALTIJD Fender Jazzbassen gebruikt worden??? Soms een ander kleurtje, maar altijd weer die Fender Jazz... waarom niet een andere 'goede' bas, zoals MusicMans, Lakland, Ibanez enz.......

AllodoX
2 juli 2002, 19:17
omdat de jazzbass de meest verkochte bass is ?

b.t.w. het is niet altijd een fender.. goed opletten dude :wink:

basswasp
2 juli 2002, 22:36
Goed... waarom wordt dat ding dan zoveel verkocht???

En als 't geen Fender is, wa's 't dan??

AllodoX
2 juli 2002, 23:09
omdat de jazzbass een heel typisch en warm geluid heeft.

wat het buiten fender nog meer kan zijn ?

sadowsky, G&L, mike lull, lakland, etc, etc..

Ron C
3 juli 2002, 08:36
Het zijn gewoon fijne bassen, spelen lekker en hebben een lekker knorrende sound.

flearulez
3 juli 2002, 20:17
iemand al eens een Modulus geprobeerd?

basswasp
4 juli 2002, 09:46
Op 2002-07-03 08:36, schreef Ron C:
Het zijn gewoon fijne bassen, spelen lekker en hebben een lekker knorrende sound.


En alle overige bassen hebben dat niet? :???:

Ron C
4 juli 2002, 10:05
Er zijn genoeg bassen met dit soort eigenschappen maar een Fender Jazz heeft een erg karakteristieke sound.
Elke bas heeft zijn eigen sound, maar er zijn nu eenmaal een aantal bassen met erg karakteristieke eigenschappen. Dit is dus wat ik mis bij b.v. Ibanez.
Ik heb zelf een Fender Jazz, deze heeft een totaal andere sound als mijn Wal, maar beide hebben hun charme.

basswasp
4 juli 2002, 10:13
Toch vraag ik me af of al die lui nou een Jazz kopen om 't geluid of omdat het een 'standaard' uitziende bas is die iedereen heeft.....

pronkie5
4 juli 2002, 12:13
een Status Graphite 4-snaar. Over een SWR (workingmans 12 of redhead) mooie sound. Niet zo onwijs knorrend als bijvoorbeeld een warwick maar wel een goed "evenwichtige" sound. Niet dik niet dun: net goed.

Ron C
4 juli 2002, 12:58
Op 2002-07-04 10:13, schreef basswasp:
Toch vraag ik me af of al die lui nou een Jazz kopen om 't geluid of omdat het een 'standaard' uitziende bas is die iedereen heeft.....


Om het geluid, althans ik wel. Persoonlijk vind ik het niet eens de mooiste bas dus...
Er zit overigens ook nogal wat verschil tussen een Jazz en een Jazz, Amerikaans, Mexicaans, Japans, leeftijd , etc. etc.

Phyrexian
4 juli 2002, 13:02
Mijn Warwick Corvette Standard!!!

basswasp
4 juli 2002, 15:34
Op 2002-07-04 12:58, schreef Ron C:
Om het geluid, althans ik wel. Persoonlijk vind ik het niet eens de mooiste bas dus...
Er zit overigens ook nogal wat verschil tussen een Jazz en een Jazz, Amerikaans, Mexicaans, Japans, leeftijd , etc. etc.


Toen ik begon met bassen mocht ik van m'n vader een niet te dure bas uitzoeken... We gingen naar Feedback Rotterdam, m'n vader keek even rond en liep naar de Squiers Precision toe, maar die vond ik niet mooi (slagplaat en stemknoppen). We hebben toen een naturelle Yamaha gekocht... Toen we thuis kwamen zei m'n vader dat als ik het leuk vond en verder wilde, hij een Amerikaanse Jazz voor me zou kopen, maar die hoefde ik dus niet ---> niet mooi...

Maar ik zal er toch maar eens op gaan spelen om te kijken wat 't geluid is... :smile: En als ik 'm koop, koop ik een naturelle, haal ik de slagplaat eraf en vervang ik die stemknoppen :grin:

Ron C
4 juli 2002, 16:15
Gaaf!

flearulez
4 juli 2002, 20:26
met een klassieke fender moet je eigenlijk niet kloten, lekker orgineel laten.
Maar jou bass jou keuze

basswasp
4 juli 2002, 20:39
Tsja..... hij zal niet veel in waarde gaan stijgen als ik 'm aanpas... maarach, eerst maar eens uitproberen...Als 't niet klinkt wordt 't zowiezo niks :smile:

AllodoX
5 juli 2002, 08:45
uhm.. een bass daalt alleen maar in waarde als je 'm aanpast :wink:

Ron C
5 juli 2002, 09:00
Waarom zou je er niets aan aanpasssen? Met verbeteringen is niks mis mee. De standaard Fender brug is klote, dus om hieer een Badass 2 brug op te leggen is b.v. een goede optie, zo zijn er nog meer goede aanpassingen te bedenken. et klopt dat een helemaal originele bas meer waard is, maar daar gaat het toch niet om, toch?
Het belangrijkste is dat jij hem lekker vind spelen en klinken, of ie nou origineel is of niet.

Phyrexian
5 juli 2002, 10:41
Op 2002-07-05 08:45, schreef AllodoX:
uhm.. een bass daalt alleen maar in waarde als je 'm aanpast


Hmmm,
ik heb een BC Rich gitaar (goedkope platinum reeks) waar ik de shitty standard pickups vervangen heb door Seymour Duncan humbuckers,
de originele brug van BC Rich was zo klote dat je hand er van open lag na twee uur spelen, dus die is ook aangepast naar zo'n tune-o-matic ding.

om te besluiten, denk'k toch dat mijn gitaar meer waard is dan voordien eigenlijk, tgeluid is beter en ze speelt beter,
ik denk dat dat ook geld voor bassen.
maar ja een high-end bass hoeft natuurlijk niet meteen aangepast te worden eigenlijk...
die zou meteen goed moeten zijn.

AllodoX
5 juli 2002, 17:52
high end bassen dalen fors in prijs als je ze aanpast, dat is een feit :smile:

MetalliCat
5 juli 2002, 18:36
domme vraah: wtf = een high end bass ?

:amp:

AllodoX
5 juli 2002, 19:53
een dure bass van hoge kwaliteit.. :smile:

denk dan bijvoorbeeld aan merken als : Wal, alembic, pedulla, warrior, Kenneth smit, fodera, dingwall, kinal, etc..

je weet wel.. bassjes van 4000 euro of meer :smile:

Pee
5 juli 2002, 21:00
de prs van de bassen dus :smile:


:amp:_________/ :B

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pee op 2002-07-05 21:02 ]</font>

MetalliCat
5 juli 2002, 21:48
ok :smile:

AllodoX
5 juli 2002, 23:20
PRS is niet echt high-end, maar wel goed :smile:

Semafoor
5 juli 2002, 23:28
Op 2002-07-05 19:53, schreef AllodoX:
een dure bass van hoge kwaliteit.. &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">

denk dan bijvoorbeeld aan merken als : Wal, alembic, pedulla, warrior, Kenneth smit, fodera, dingwall, kinal, etc..

je weet wel.. bassjes van 4000 euro of meer &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">


Ja, opzich wat die merken betreft heb je wel gelijk, alleen je grens van 4000 euro vind ik een beetje een hoge instapgrens, kzou 'em zelf tussen 2500 en 3000 euro leggen. Al is de prijs natuurlijk nogal relatief, ook bij high-end bassen.

FleaBass
15 juli 2002, 22:28
is een Modulus Flea 5 (kleur Big Silver Flake) ook een High-End bas? :wink:

basswasp
16 juli 2002, 11:22
Op 2002-07-05 09:00, schreef Ron C:
Waarom zou je er niets aan aanpasssen? Met verbeteringen is niks mis mee. De standaard Fender brug is klote, dus om hieer een Badass 2 brug op te leggen is b.v. een goede optie, zo zijn er nog meer goede aanpassingen te bedenken. et klopt dat een helemaal originele bas meer waard is, maar daar gaat het toch niet om, toch?
Het belangrijkste is dat jij hem lekker vind spelen en klinken, of ie nou origineel is of niet.


Maar ik wilde 'm dus uiterlijk aanpassen... slagplaat eraf enzo...:smile: Maar volgens mij zijn die Fender Jazz-gevallen niet eens zo speciaal dus...

Ron C
16 juli 2002, 13:22
Op 2002-07-16 11:22, schreef basswasp:

Maar ik wilde 'm dus uiterlijk aanpassen... slagplaat eraf enzo...&lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif"> Maar volgens mij zijn die Fender Jazz-gevallen niet eens zo speciaal dus...


Dat licht er helemaal aan in welk jaar de bas gemaakt is n waar. Amerikaanse Fender Jazz bassen van voor 1976(ongeveer)kosten toch al snel zo'n € 2000,-

flearulez
16 juli 2002, 15:23
modulus maak zozo leuke bassen, niet alleen de flea's.
Vooral die grafite(hoe je het ook schrijft) is een vette extra

FleaBass
16 juli 2002, 22:51
Ja die 34" carbon fiber (graphite) nek is echt lekker om op te spelen :smile:)zit geen truss rod in wat best gaaf is.. heeft iemand anders ook een Modulus Flea?

basswasp
16 juli 2002, 23:01
Hé... de gebruikers 'Flearulez' en 'FleaBass' achter elkaar :grin:

Maar FleaBass, ben jij een lid van de coverband 'Red Hot Chili Rippers'? Veel mensen in Nederland met een Fleabas zijn er denk ik niet en toch heb ik een lid van die band ermee gezien... toeval?

FleaBass
17 juli 2002, 00:35
nee ik ben geen lid van die band:) waar komen ze eigenlijk vandaan? maar had die bassist ook zo'n glitter fleabasje?

basswasp
17 juli 2002, 11:43
dacht 't wel... http://www.redhotchilirippers.com

FleaBass
18 juli 2002, 02:24
idd ook een Flea bass, wat leuk... die gastjes zien er best eng uit, ik bedoel als RHCP-cover band, maar ze kunnen vast wel spelen :smile:

AllodoX
18 juli 2002, 09:14
heh bah die ene heeft z'n zak geschoren..

b.t.w. 't zijn niet echt goede lookalikes eh...

superbas42
15 maart 2003, 12:07
Heb zelf een Jaydee supernatural-bas, zoals Mark King van Level 42; goede slapbas, maar prijzig; je bent ongeveer 3500 euro kwijt voor het standaard model....

bassopotmus
15 maart 2003, 13:50
Dude..dat je dat ervoor overhebt..Ik zou er 2 "normale" bassen van kopen.

Easy Rider
15 maart 2003, 21:13
Ik speel zelf nog steeds op mijn eerste (eigen) bas, een Ibanez SoundGear SR1000.
Die is uit de Professional serie die maar een jaar ofzo gemaakt is (1997). Verkocht slecht omdat de Prestige lijn veel meer aandacht trok, image probleem dus.
Omdat niemand het ding kocht heb ik er toen (omgerekend) 725 euro voor betaald ipv 1000, maar naar mijn mening is het best wel een high-end ding. Vooral de AFR elementen zijn heeeeel lekker, full range betekent ook echt FULL range. En de hals is bloedsnel. En de sustain duurt weken. En zelfs de dunste snaren staan nog strak op dit ding. Het enige minpuntje is dat je hem niet op slap af kan stellen, de brug wil niet lager. Dat word dus nog een bas kopen! :grin:
Wat ik zo vernomen heb is dat het ding onder verzamelaars al redelijk legendarisch begint te worden. Niet dat ik hem ooit ook maar verkoop!
Trouwens, kent iemand hier de SR1000? Ben toch niet de enige in Nederland???
Zou wel leuk zijn :wink: , maar ook erg onwaarschijnlijk.

EZ

bassopotmus
15 maart 2003, 22:05
Wat maakt een bas nou High-end??

Laus
17 maart 2003, 15:44
bouwproces en gebruikte materialen. specifieke keuzes enzo. Meestal volledige handbouw. enz.

M'n huisgenoot heeft een nieuwe F-bass. Dat ding is zo nauwkeurig afgewerkt en klinkt zo strak, je voelt, hoort EN ziet het verschil met bassen van bijvoorbeeld een 1000 euro minder. Het ding kan zowel actief als passief en kan knorren maar ook wollig en overdreven warm klinken. Echt alles. Het enige wat apart is aan het ding is de spartaansheid(filosofie van f-bass). Alleen de electronica is geavanceerd, de rest is zo clean mogelijk gehouden. Dus geen inlays, geen slagplaat, simpele bridge en stemsleutels. Een dikke hals enz... Maar wel 4000 euro voor betaald.

De moeite waard? Als je een goede bassist bent en het wilt laten horen... weinig keus denk ik.

Shay
17 maart 2003, 18:11
Yamaha heeft ook high end basgitaren .. bijvoorbeeld de BBNE2 .. hier betaal je ook 3200 pegels (euro)

Tobias heeft ook bagger types uitgebracht maar veel van Tobias zijn weer high end (zoals Killer B)

Veel merken brengen instrumenten uit met hoogwaardige materiaal!

dikkie dik
17 maart 2003, 20:25
ik vind mn gecustomizede yamaha 5 snaar high end genoeg. nu zitter er 2 hums in en 2 sc's. klinkt geweldig. een gotoh brug hangt er aan. messingen topkam. chrome knobs ipv die ouwe lelijke plastieke dingen.

Wouter G
17 maart 2003, 21:00
ik vind een zon bass wel mooi, maar die dingen zijn zo fucking duur. maar als ik eens geld over heb.......