PDA

View Full Version : Muziek door versterker?



angievandenbroeck
12 juni 2016, 11:33
Hallo allemaal!

Ik was net even op mijn elektrische gitaar aan het spelen toen ik iets heel vreemds opmerkte: er komt muziek door! Ik heb enkel mijn gitaar ingeplugd dus geen iPod ofzo, daarvan kan het dus niet komen. Ik hoorde echt Only You van Elvis Presley heel stilletjes doorkomen. Iemand een idee hoe dit komt?

angievandenbroeck
12 juni 2016, 11:37
Ondertussen heb ik al ontdekt dat het echt een radiozender is, kan een versterker radiogolven ontvangen??

beck
12 juni 2016, 11:48
Ja dat kan, zeker als de zender dichtbij zit (piraat?). Maar het kan wel betekenen dat je aarding onvoldoende is.

Tabula Rasa
12 juni 2016, 11:49
Ja dat kan, zeker als de zender dichtbij zit (piraat?). Maar het kan wel betekenen dat je aarding onvoldoende is.
Huh? Leg dat verhaal van die aarding eens uit. Snap het niet.

beck
12 juni 2016, 12:10
Huh? Leg dat verhaal van die aarding eens uit. Snap het niet.

Jij weet verdomde goed hoe dat werkt en zit gewoon te trollen. Zielig figuur.

http://www.popschoolmaastricht.nl/college_brom_kraak_ruis.php

The Lo Lands
12 juni 2016, 12:11
Hallo allemaal!

Ik was net even op mijn elektrische gitaar aan het spelen toen ik iets heel vreemds opmerkte: er komt muziek door! Ik heb enkel mijn gitaar ingeplugd dus geen iPod ofzo, daarvan kan het dus niet komen. Ik hoorde echt Only You van Elvis Presley heel stilletjes doorkomen. Iemand een idee hoe dit komt?

Single coil gitaar? Deze zijn gevoelig voor het opvangen van radiogolven. Soms helpt het je gitaarsnoer te verplaatsen of zelf ergens anders te gaan staan. Ik heb met mijn single coil strat er ook wel eens last van :-) Je versterker hoeft niet het probleem te zijn overigens!

Tabula Rasa
12 juni 2016, 12:13
Jij weet verdomde goed hoe dat werkt en zit gewoon te trollen. Zielig figuur.

http://www.popschoolmaastricht.nl/college_brom_kraak_ruis.php
Ik weet dat je makkelijk Radio kan ontvangen, o.a. met een fuzz wil dat nog weleens lukken, maar het aardeverhaal dat jij noemt ken ik niet

Als ik wat van je kan leren , dan graag.

beck
12 juni 2016, 12:16
Ik weet dat je makkelijk Radio kan ontvangen, o.a. met een fuzz wil dat nog weleens lukken, maar het aardeverhaal dat jij noemt ken ik niet

Als ik wat van je kan leren , dan graag.

Lezen dan he.

Tabula Rasa
12 juni 2016, 12:21
Lezen dan he.
Vind de uitleg nog steeds niet heel erg helder. Geloof dat ik die in dit topic ook niet ga vinden. Zoek het wel ff elders op.

purplejohn
12 juni 2016, 12:49
Lijkt me een duidelijk verhaal van Popschool Maastricht. Wss. je mobieltje dus.

Plant
12 juni 2016, 12:52
Kun je de radio ontvangst beïnvloeden met draaien aan knoppen?

Als je de volumeknoppen van je gitaar dichtdraait en je hoort nog steeds radio, dan komt het niet vanuit elementen. De versterker is dan slecht afgeschermd en de ingangstrap kan RF (een zender dus) detecteren. Het zou kunnen dat dat komt door een ongeaarde versterker. Het chassis is dan wel afscherming, maar als je het niet aardt dan doet het onvoldoende of fungeert het zelfs als antenne. Aansluiten op een randaarde stopkontakt zal dat verhelpen en het is ook veiliger voor jezelf.

Komt het wel via elementen dan kun je ook nog te maken hebben met een ringleiding in de direkte omgeving. Wonen er b.v. dove mensen in de buurt die een ringleiding hebben? Dan is er kans dat die mensen daar muziek op zetten en via de ringleidingontvanger (is ook een spoeltje, net als het element in jouw gitaar) in hun hoortoestel naar muziek luisteren.

Niet zo lang geleden hadden we hier iemand die een oefenruimte had onder een conferentiezaal met ringleiding en die kon met zijn gitaar en versterker een vergadering volgen.

Tabula Rasa
12 juni 2016, 12:57
Nee. Er staat wel waar het gebeurt, maar niet precies hoe. Tenminste voor mij niet geheel duidelijk wat het aardeverhaal ermee van doen heeft. Ik snap dat het storing op je hete signaal is, en dat bijvoorbeeld de mantel niet goed geaard is maar volgens mij haal ik dat niet uit de link.

Tabula Rasa
12 juni 2016, 13:03
Duidelijk Plant.

Midwolda
12 juni 2016, 13:09
Ík zou me pas zorgen gaan maken als er geen muziek uit m'n versterker kwam. :D

D3nnis
12 juni 2016, 13:35
Ík zou me pas zorgen gaan maken als er geen muziek uit m'n versterker kwam. :D


Daar heb ik continu last van. Onmuzikaal rotgeluid. Dure versterkers, goedkope versterkers, het maakt allemaal niks uit 😁

Brad
12 juni 2016, 14:01
Maar het is toch ontzettend handig die muziek die word opgepikt ? Kun je gelijk mee jammen -)