PDA

View Full Version : Les Paul Studio Faded 2016 - heldere sound op middenstandje



mattihafler
11 juni 2016, 10:18
Ik heb dus net zo'n Studio les Paul faded T 2016 binnen van Thomann...was een B-stock.

Heb nu de cherry worn....maar heb hiervoor een Worn Brown gekocht.

Ik had deze gitaar vooral gekocht voor het het middenstandje op de gitaar...waarbij beide humbuckers gebruikt worden. Deze worn brown had dat lekkere heldere geluid op beide humbuckers.
Helaas had de Worn brown versie een technisch defect waardoor het geluid soms wegviel, of ' zijn eigen leven ging leiden' .

Bij deze worn cherry mis ik dat geluid...heb al mijn reguliere eigen snaren erop gezet...de humbuckers wat in hoogte versteld....maar ik ben er niet content van...
De G-snaar is op zich nog wel helder..maar zodra ik de DAE bespeeld vind ik het niet bright genoeg meer.

Vraag -> is dit met goed afstellen te verhelpen, of kan dit echt aan het specifieke exemplaar liggen?

telerocker
11 juni 2016, 10:22
Zijn het dezelfde pickups als in de worn brown? Zo ja, staan ze op dezelfde hoogte? Zo ja, is alles op de juiste manier bedraad?


Sent from my iPhone using Tapatalk

jutter
11 juni 2016, 10:35
potmeter(s) naar zijn grootje?

mattihafler
11 juni 2016, 10:41
Pickups zijn in beide Burstbucker Pro's. Afstelling hoogte van de pickups zou kunnen verschillen, maar daar heb ik wel mee geexperimenteerd..
Als potmeter naar z'n grootje was...had dit dan niet aan zijde van Thomann gedetecteerd moeten worden? Ik mag aannemen dat ze een soort van check doen op retourgekomen producten.

Twijfelmodus=aan

speijk
11 juni 2016, 11:00
Zelf wil ik ook graag deze gitaar kopen mooie warme sound. Maar wat vind je van de afwerking van de gitaar? Ik vind de verf stroef aanvoelen belemmerd jou in het spelen? Vind je de gitaar mooi geverfd/gelakt?

mattihafler
11 juni 2016, 11:02
Zelf wil ik ook graag deze gitaar kopen mooie warme sound. Maar wat vind je van de afwerking van de gitaar? Ik vind de verf stroef aanvoelen belemmerd jou in het spelen? Vind je de gitaar mooi geverfd/gelakt?

Is natuurlijk een smaak dingetje ook. Ik vind de ruwe look juist mooi. Heb nu exemplaren bespeeld (een worn brown een cherry worn). Beide vond ik eigenlijk wel prima spelen verder.

telerocker
11 juni 2016, 11:11
Er glipt wel eens wat door de kwaliteitscontrole...
Wil je trouwens een dynamische, open bijna 3D sound met chime in de middenpositie, dan raad ik je een set Bare Knuckle Mules aan. Ik heb ze al jaren naar volle tevredenheid. Een van de betere 59 PAF-copies. Niet goedkoop, maar als je ze steeds meeneemt naar een volgende gitaar een investerinkje waard.


Sent from my iPhone using Tapatalk

mattihafler
11 juni 2016, 12:46
Er glipt wel eens wat door de kwaliteitscontrole...
Wil je trouwens een dynamische, open bijna 3D sound met chime in de middenpositie, dan raad ik je een set Bare Knuckle Mules aan. Ik heb ze al jaren naar volle tevredenheid. Een van de betere 59 PAF-copies. Niet goedkoop, maar als je ze steeds meeneemt naar een volgende gitaar een investerinkje waard.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Die maar eens proberen anders ja.

Na n tip van n kenner ben ik eens goed de volume knoppen gaan testen.
Krijg pas geluid als ik knop op standje 7/8 heb staan....

Dus defect lijkt me....gaat weer retour...

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Tabula Rasa
11 juni 2016, 12:49
Misschien kan je beter je gitaar in de lokale muziekwinkel kopen voor ietsjes meer geld. Scheelt een hoop frustraties en de service is vaak beter dan bij de dozenschuivers

Brum
11 juni 2016, 12:51
Misschien kan je beter je gitaar in de lokale muziekwinkel kopen voor ietsjes meer geld. Scheelt een hoop frustraties en de service is vaak beter dan bij de dozenschuivers

Ik wou dat dit waar was. Maar helaas maar al te vaak allang niet meer.

Tabula Rasa
11 juni 2016, 12:58
In iedere provincie is er toch wel minimaal eentje te vinden?

Brum
11 juni 2016, 13:05
In iedere provincie is er toch wel minimaal eentje te vinden?

Beter dan bijv. Bax of Thomann? Nee, niet gauw. Wel goeie gitaarreparateurs, die hebben die dozenschuivers dan weer niet. Maar hoe bijv. een Bax met zijn klanten omgaat, daar kan menig gitaarwinkel nog wat van leren. En keus te over, ik zou zo niet weten welke gitaarzaak dat ook heeft. Garantie geen probleem, daar doen die dozenschuivers doorgaans totaal niet moeilijk over. Gitaarzaken daarentegen...

mattihafler
11 juni 2016, 20:32
Ik hoorde dat dijkmans in Breda dit type binnenkort weer op voorraad heeft. Dan maar even op gemakje testen misschien

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Mitch
11 juni 2016, 21:00
Eeeeeh.... misschien is een setje nieuwe pots een veel simpelere ingreep om de gitaar goed te krijgen? Of is terugsturen naar Duitsland een kleinere moeite? :dontgeti:

crazylay
11 juni 2016, 23:35
Afstelling van de pickups zelf misschien. Stel eens wat aan de schroefjes op de pickups. Zitten er niet voor niets.

Anders kunnen het toch je potmeters zijn, condensators, bedrading o.i.d

Da Vinci
12 juni 2016, 10:33
Service is juist een van de weinige punten waarop een lokale zaak zich kan onderscheiden. In mijn beleving gebeurt dat ook nog wel, hoewel vooral eerste lijns communicatie bij de grote jongens wat sneller gaat; die hebben daar een complete afdeling voor.

Maar een lokale Gibson dealer is soms lastig te vinden. De eisen en wijze van zaken doen is voor een kleine detaillist nauwelijks vol te houden.

Da Vinci
12 juni 2016, 10:34
Btw bij Bax vind je ook geen Gibson, enkele inruilers daargelaten.

mattihafler
12 juni 2016, 11:09
Als er bij zowel Gibson, als bij Thomann een kwaliteit check wordt gedaan...en deze gitaar er toch doorkomt..dan wordt het n beetje n principe kwestie. Gitaar dus terug met refund en dan weer verder zoeken...

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Joost de Ruig
12 juni 2016, 11:18
Als er bij zowel Gibson, als bij Thomann een kwaliteit check wordt gedaan...en deze gitaar er toch doorkomt..dan wordt het n beetje n principe kwestie. Gitaar dus terug met refund en dan weer verder zoeken........


Ik ben bang dat bij dozenschuivers als Thomann de qualitycheck geen naam mag hebben, maar van een producent van een kwaliteitsmerk als Gibson mag je dit wel degelijk verwachten. Ik vermoed dat Thomann hier blind op vaart. Hoe bepaalde maandagmorgenmonsters door de QC komen bij een producent is mij ook een raadsel. Zeker bij gitaren boven de pak-hem-beet €1000,- zou je verwachten dat producenten hun goede naam willen beschermen door een deugdelijke QC.

Erik de Perik
19 juni 2016, 20:57
Ik ben bang dat bij dozenschuivers als Thomann de qualitycheck geen naam mag hebben, maar van een producent van een kwaliteitsmerk als Gibson mag je dit wel degelijk verwachten. Ik vermoed dat Thomann hier blind op vaart. Hoe bepaalde maandagmorgenmonsters door de QC komen bij een producent is mij ook een raadsel. Zeker bij gitaren boven de pak-hem-beet €1000,- zou je verwachten dat producenten hun goede naam willen beschermen door een deugdelijke QC.

De QC van Gibson is al zolang als ik me kan herinneren legendarisch matig en de manier waarop ze met garanties omgaan ook. Ik denk dat het met Gibson een beetje is zoals met HD; men koopt het vanwege naam, prestige en uitstraling. Zo'n LP is ook wel wat bewerkelijker dan een Strat of een Tele. Ligt er puur aan waar je zoiets koopt v.w.b. de service.

mattihafler
28 juni 2016, 07:24
In mijn queeste naar de gitaar met n lekkere grom, maar ook n helder clean geluid.....het volgende...

Na de 2016 studio faded T te hebben geprobeerd (2 exemplaren terug moeten sturen ivm technische problemen) heb ik bedacht om een tweedehandsje op de kop te tikken.

Heb nu een aantal opties:

- 2011 Studio met BareKnuckle Mules - Chambered body
- 2002 Studio - solid body (beweerd de verkoper dan toch)
- 1995 studio

De 2011 spreekt me erg aan vanwege de Mules..die krijgt goede recensies als het om het mooie clean geluid gaat. Ik twijfel of ik daar n lekkere scheur uit kan toveren, juist ook vanwege de Mules, maar ook de Chambered body...
De andere gitaren zijn wellicht solidbody en dan misschien wat meer sustain...en ballen?? maar het is maar de vraag of de pickups een mooi helder geluid produceren...

Ik begrijp dat het zelf testen van de gitaar natuurlijk het beste beeld geeft...maar tenminste 1 van de gitaren is zo' n 2uur rijden bij me vandaan...zonde om daar teleurgesteld van terug te moeten rijden...

telerocker
28 juni 2016, 09:44
Lenny Kravitz gebruikt Mules in veel van zijn gitaren. Natuurlijk zijn het PAF-59 copies, maar ze kunnen heel veel gain aan zonder brijerig te worden. Ik zit ook op het BKP-forum. Daar lees je dat veel Gibson-eigenaren hun Burstbuckers en Classic 57's vervangen door Mules. Ik heb ze zelf ook, dus ik zal wel biased zijn, maar ik vind het uitstekende pickups, zowel clean als overstuurd.


Sent from my iPhone using Tapatalk

mattihafler
28 juni 2016, 10:58
Lenny Kravitz gebruikt Mules in veel van zijn gitaren. Natuurlijk zijn het PAF-59 copies, maar ze kunnen heel veel gain aan zonder brijerig te worden. Ik zit ook op het BKP-forum. Daar lees je dat veel Gibson-eigenaren hun Burstbuckers en Classic 57's vervangen door Mules. Ik heb ze zelf ook, dus ik zal wel biased zijn, maar ik vind het uitstekende pickups, zowel clean als overstuurd.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Thanks!
De Lenny Kravitz sound is niet helemaal waar ik naar op zoek ben...het mag nog wel n tandje zwaarder/logger wat mij betreft.
Op zich behaal ik die sound nu ook prima met de Custom 58 pickups van Hagstrom...en dan zijn ook vintage style alnico 5 pickups...dus niet perse bedoeld voor het heftigere werk.

Het is vooral de combi Chambered / BKP Mules die me enigszins zorgen baart.
Zou ik dan niet beter/net zo goed af zijn met een solidbody met de standaard pickups?

Da Vinci
28 juni 2016, 12:11
Ik zit ook op het BKP-forum. Daar lees je dat veel Gibson-eigenaren hun Burstbuckers en Classic 57's vervangen door Mules.


Ik ken die dingen niet, maar nou lijkt het BKP-forum me niet de plek voor de meest objectieve mening over Mules ;-)

D3nnis
28 juni 2016, 12:25
Thanks!
De Lenny Kravitz sound is niet helemaal waar ik naar op zoek ben...het mag nog wel n tandje zwaarder/logger wat mij betreft.


Tim Mills van BKP heeft een blauwe maandag in Iced Earth gezeten, en gebruikte toen "gewoon" een Les Paul met Mules.

telerocker
28 juni 2016, 12:28
Ik ken die dingen niet, maar nou lijkt het BKP-forum me niet de plek voor de meest objectieve mening over Mules ;-)

Ik deel slechts dat daar veel Gibson LP-eigenaren om advies vragen, omdat ze ontevreden zijn over de standaard Gibson-pickups. Vaak kiezen ze dan een Mule, wat ze doorgaans een verbetering vinden. En ach, elk advies dat welk forumlid hier ook geeft, is net zo subjectief, mine included.


Sent from my iPhone using Tapatalk

telerocker
28 juni 2016, 13:18
Tim Mills van BKP heeft een blauwe maandag in Iced Earth gezeten, en gebruikte toen "gewoon" een Les Paul met Mules.

Klopt. Tim speelt veel heavy werk met een Mules loaded LP.

@Matti - Kravitz is maar een voorbeeld van een pro die BKP's gebruikt. Een Mule staat niet per definitie voor de Kravitz-sound.


Sent from my iPhone using Tapatalk

mattihafler
28 juni 2016, 13:48
Ok, de Mules zijn dus écht goeie PU´s.
Voor zover ben ik overtuigd.... :)

In hoeverre gaat een chambered body nog roet gooien in mijn gitaartone..en dan vooral op gebied van ballen in het geluid...

Tabula Rasa
28 juni 2016, 13:54
Ok, de Mules zijn dus écht goeie PU´s.
Voor zover ben ik overtuigd.... :)

In hoeverre gaat een chambered body nog roet gooien in mijn gitaartone..en dan vooral op gebied van ballen in het geluid...
Chambered body doet naar mijn mening weinig aan sound. Gewoon testen, niet direct afschrijven.

mattihafler
28 juni 2016, 15:05
Chambered body doet naar mijn mening weinig aan sound. Gewoon testen, niet direct afschrijven.

Dat was n beetje t probleem....de gitaar is zo´n 2 uur rijden van me vandaan....
Dus probeer via deze route een beetje n beeld te krijgen...

telerocker
28 juni 2016, 16:00
Ach, ik rij ook wel eens naar Lelystad voor een tweedehandsje. Da's ook twee uur karren. Maar als je dan een goede gitaar of amp treft, is dat de rit waard.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Erik de Perik
28 juni 2016, 16:14
Als je het echt wilt weten, zul je er op moeten spelen. :lp:

Jasper.
28 juni 2016, 17:40
Ok, de Mules zijn dus écht goeie PU´s.
Voor zover ben ik overtuigd.... :)

In hoeverre gaat een chambered body nog roet gooien in mijn gitaartone..en dan vooral op gebied van ballen in het geluid...

Mijn chambered studio faded is 1 van de best klinkende gitaren die ik ken. Het zal vast een ander geluid opleveren, maar dat hoeft niet slecht te zijn. Ik heb er een BKP nailbomb in. Klinkt op standje overdrive/high gain lekker direct, strak en agressief.

Gewoon testen, ook die van mij kan exemplarisch zijn. Ik kon destijds uit twee worn browns kiezen, een gechamerde en een oudere solid. En ik koos de chambered.

macwilliams
28 juni 2016, 20:50
Mijn chambered studio faded is 1 van de best klinkende gitaren die ik ken. Het zal vast een ander geluid opleveren, maar dat hoeft niet slecht te zijn. Ik heb er een BKP nailbomb in. Klinkt op standje overdrive/high gain lekker direct, strak en agressief.

Gewoon testen, ook die van mij kan exemplarisch zijn. Ik kon destijds uit twee worn browns kiezen, een gechamerde en een oudere solid. En ik koos de chambered.

Dat verschil gekamerd/niet gekamerd, dat hoor ik niet heel erg terug wanneer de gitaren dezelfde pu's hebben. De gekamerde die je toen gekozen hebt won het vooral door z'n verschrikkelijk goede uiterlijk. Die massieve hangt hier nog steeds maar daar zitten nu SD's P-rails in. Met de black-outs klinkt hij weer heel anders.

Rogueny
28 juni 2016, 21:36
Mijn chambered studio faded is 1 van de best klinkende gitaren die ik ken. Het zal vast een ander geluid opleveren, maar dat hoeft niet slecht te zijn. Ik heb er een BKP nailbomb in. Klinkt op standje overdrive/high gain lekker direct, strak en agressief.

Gewoon testen, ook die van mij kan exemplarisch zijn. Ik kon destijds uit twee worn browns kiezen, een gechamerde en een oudere solid. En ik koos de chambered.

wat betreft gekamerd of niet gekamerd, das smaak, valt niet over te twisten :D Voor mij moet en zal een lp gewoon solid zijn.

Jasper.
28 juni 2016, 22:18
Dat verschil gekamerd/niet gekamerd, dat hoor ik niet heel erg terug wanneer de gitaren dezelfde pu's hebben. De gekamerde die je toen gekozen hebt won het vooral door z'n verschrikkelijk goede uiterlijk. Die massieve hangt hier nog steeds maar daar zitten nu SD's P-rails in. Met de black-outs klinkt hij weer heel anders.

Ja, er zaten natuurlijk ook andere pickups in. Ik vond en vind nog steeds het lage gewicht ook heel erg prettig. En idd, uiterlijk was hij ook wat vetter haha.

Nou ja, in het geval dat er geen/weinig verschil te horen is, dan maakt het ook niks uit welke je hebt.

MikeD
29 juni 2016, 09:04
op het gevaar af dat ik me weer eens ergens tegenaan bemoei waar ik geen verstand van heb want ik heb nog nooit een gekamerde versus een massieve studio naast elkaar gehad die voor het overige 'gelijk' waren maar mijn donkerbruine vermoeden is dat wanneer je twee studio's naast elkaar zet waarvan een gekamerd en de andere massief en beide met die BKP Mules, je misschien maar weinig verschil zult horen (maar hoe goed zijn je oren) Daarentegen een massieve met standaard gibson pups naast een gekamerde met BKP Mules... ik denk dat ik dan zou kiezen voor die ene waar de Mules al in zitten..... Tenzij (om het nog lastiger te maken) die massieve zoveel goedkoper is dat je van het prijsverschil een setje Mules kunt kopen... gewoon omdat je een niet-gekamerde wil.... omdat ook jij vindt dat een LP solid moet zijn...

mattihafler
29 juni 2016, 10:21
op het gevaar af dat ik me weer eens ergens tegenaan bemoei waar ik geen verstand van heb want ik heb nog nooit een gekamerde versus een massieve studio naast elkaar gehad die voor het overige 'gelijk' waren maar mijn donkerbruine vermoeden is dat wanneer je twee studio's naast elkaar zet waarvan een gekamerd en de andere massief en beide met die BKP Mules, je misschien maar weinig verschil zult horen (maar hoe goed zijn je oren) Daarentegen een massieve met standaard gibson pups naast een gekamerde met BKP Mules... ik denk dat ik dan zou kiezen voor die ene waar de Mules al in zitten..... Tenzij (om het nog lastiger te maken) die massieve zoveel goedkoper is dat je van het prijsverschil een setje Mules kunt kopen... gewoon omdat je een niet-gekamerde wil.... omdat ook jij vindt dat een LP solid moet zijn...

Ik ben zeker niet persé tegen chambered...de sound vind ik het belangrijkst.
De Gibson met Mules geniet misschien qua uiterlijk ook niet de voorkeur boven de solid Wine Red versie....
Maar t geluid vind ik toch belangrijker dan de looks....anders was ik wel naar n Standard ofzo gaan kijken..

mattihafler
29 juni 2016, 10:44
Hè Kak!

De Gibson met Mules is al verkocht...

Bummmerrrrrr

Buxtra
29 juni 2016, 11:16
Hè Kak!

De Gibson met Mules is al verkocht...

Bummmerrrrrr

Ja wie (op GN) schrijft die blijft (zitten zonder LP), jammer ben ook een LP liefhebber. Een wine red Studio uit de jaren 90 van een kennis speelt echt subliem. Mooi gewelfde top en toen nog beter geprijsd meen ik.

Leuk hoe iedereen zo zijn voorkeuren heeft. Heb een Traditional met classic '57 bewust verkozen boven een standard met burstbuckers. Het meer vintage karakter van de traditional sprak mij meer aan. Noem het wolliger. Is inderdaad minder veelzijdig inzetbaar in de praktijk. Speelde de bijltjes over een limited Edition '57. Genoot erg van de amp.

macwilliams
29 juni 2016, 12:07
Hè Kak!

De Gibson met Mules is al verkocht...

Bummmerrrrrr
Ik zit nu op m'n werk, ik stuur je vanavond een Pm. Misschien heb ik nog wat voor jou. Je wilt toch bkp's er in hebben dus een goede zonder electra erin is voor jou ook een optie?

Tot zover m'n spampost.

MikeD
29 juni 2016, 12:27
Ik zit nu op m'n werk, ik stuur je vanavond een Pm. Misschien heb ik nog wat voor jou. Je wilt toch bkp's er in hebben dus een goede zonder electra erin is voor jou ook een optie?

Tot zover m'n spampost.

kijk... zo word je toch nog vooruit geholpen ???? het leuke van GN