PDA

View Full Version : Breaking in speaker??



Braml
10 juni 2016, 11:38
Ik lees op internet wel eens dingen op engelse threads waarbij mensen bijvoorbeeld klagen over 'flabby bass' (ik zou niet weten hoe dat klinkt maar goed). Anderen reageren daar dan op met de vraag: Has your speaker broken in yet?

Ehmm... wattes? Weet iemand wat hiermee bedoeld wordt? Ik heb zelf ook net een splinternieuwe versterker..

tmms
10 juni 2016, 11:49
Zie het als een buizenbak die net aan staat en je gaat spelen, gaat steeds beter klinken met opwarmen. Alleen dan over een periode van maanden:hippie:

The Lo Lands
10 juni 2016, 11:50
Meestal na een paar uur spelen van clean open chords en met overdrive zal de speaker(s) al goed ingespeeld raken. Gewoon normaal je ding doen, sommigen maken hier een groot punt van wat echt niet nodig is. Ik heb onlangs ook een nieuwe combo aangeschaft en merkte na twee dagen spelen dat de speakers al lekker ingespeeld zijn. Blijkbaar kunnen nieuwe speakers nog wat 'stijf' zijn en hebben even een opwarmertje nodig :-)

Little Jay
10 juni 2016, 11:52
Nieuwe speakers moeten zich nog een beetje zetten naar het schijnt, oftewel ze moeten ingebroken worden. Naar verluid wordt de hoogweergave dan wat ronder/minder schel en de bassen wat strakker. Er gaan wel indianenverhalen rond daarover. Het verschijnsel bestaat denk ik wel, maar ik heb zelf eigenlijk nooit hele radicale verschillen ervaren bij nieuwe speakers/wissel van speakers; niet dat nieuwe speakers die slecht klinken na een 'break-in' periode dan ineens goed gaan klinken of zo.

The Lo Lands
10 juni 2016, 11:57
Dr. Decibel gives you some hints about breaking-in your guitar speaker
January 2, 2014

A brand new, out of the box guitar speaker will subtly shift in tone over the first few hours of playing as the fibres within the cone start to relax and become more pliable. Don't worry too much about this change, its natural and many people believe that this improves the sound, making it more 'rounded' and pleasing to listen to.

Some players prefer to speed up this process, this is what is referred to as breaking-in; they deliberately soften up the cone in order to bring the speaker to it's optimum state in terms of tonality.

You'll hear about lots of different breaking in techniques. Some play random noise through their speakers, others prefer to play music through them for many hours.

There's plenty of debate over the technique to use for break in and how long to do it for, but they all achieve the same end, softening up the cone and rounding out the sound. Below is our preferred method.

Important Note! Before breaking it in it's advisable to warm up the speaker gently for a few minutes with low-level playing or background hum.

Break in a speaker with a fat, clean tone: turn up the power amp volume to full, and control the level with the preamp gain. Use a level that will be quite loud, but not painful in a normal size room.

Have the bass and mid up full, and the treble at least half. On your guitar, use the middle pick up position (if your guitar has more than one pick up) and play for up to an hour, using lots of open chords, and chunky percussive playing.

This will get the cone moving, and should excite all the cone modes and get everything to settle in nicely. The speaker will continue to mature over the years, but this will get it 95% of the way there.

Kim Wilson
10 juni 2016, 11:57
Er wordt mee bedoeld dat je je speaker moet inspelen. Een nieuwe speaker is nog wat stug, waardoor hij wat strak en dozig kan klinken. De conusrand is nog wat stijf, wat de beweging van de conus wat beperkt. 'Breaking in' van een speaker betekent niks meer dan het soepel maken van die conusrand door de speaker te belasten. Gewoon die conusrand laten bewegen dus. Normaal gesproken gebeurt dat ook wel door het spelen. Als ze uiteindelijk 'ingebroken' zijn, klinkt de bas wat soepeler en minder stug en strak. Zoals het hoort.

Wil je dat proces wat versnellen, kun je ook een paar uur muziek opzetten. Als je twee of vier speakers hebt, zet je er twee uit fase tegenover elkaar, dan hoor je ook nog eens bijna niks.

Braml
10 juni 2016, 12:14
Ah oke, ik merk vooral bij solo's dat de lage frequenties soms wat schokkerig zijn, en niet helemaal strak, is dat wat men 'flabby bass' noemt?

Ik zou mn ditto looper kunnen gebruiken om gewoon wat akkoorden of zo herhaald te laten afspelen door de speaker? Misschien kan ik wel dempen door er een deken overheen te gooien ofzo?

Little Jay
10 juni 2016, 12:18
Na één optreden of repetitie zijn ze volgens mij al behoorlijk ingebroken.

Braml
10 juni 2016, 12:22
Na één optreden of repetitie zijn ze volgens mij al behoorlijk ingebroken.

Oke, dan neem ik hem maar eens mee naar de repetitie maandag. Normaalgesproken heb ik daar mijn oude transistor versterker staan zodat ik niet hoef te slepen :P Toch maar een keer slepen dan, eens kijken of het verschil hoorbaar is na de tijd.

Pepe
10 juni 2016, 12:24
Hoe meer dope hoe stijver de speaker en dat wordt wat losser na wat speeluren. Webers met heavy dope hebben vrij lang nodig heb ik het idee, we hebben het dan over maanden.
Maar lastig te horen natuurlijk omdat het een geleidelijk proces is.

Het heeft overigens niets met flabby bass te maken, omgekeerd zou ik haast verwachten, maar meer met cone cry.

The Lo Lands
10 juni 2016, 12:27
Ah oke, ik merk vooral bij solo's dat de lage frequenties soms wat schokkerig zijn, en niet helemaal strak, is dat wat men 'flabby bass' noemt?

Ik zou mn ditto looper kunnen gebruiken om gewoon wat akkoorden of zo herhaald te laten afspelen door de speaker? Misschien kan ik wel dempen door er een deken overheen te gooien ofzo?

Doe niet teveel moeite het komt vanzelf goed :-) Vooral audiofielen zijn geil op dit soort dingen maar als gitarist gewoon lekker brullen en na een paar uur merk je (misschien) al verschil. Hangt ook een beetje van de speaker af.

Braml
10 juni 2016, 12:29
Okee, nou ik zie het vanzelf wel dan, binnenkort maar weer eens optreden :blast:

Kim Wilson
10 juni 2016, 12:57
Doe niet teveel moeite het komt vanzelf goed :-) Vooral audiofielen zijn geil op dit soort dingen maar als gitarist gewoon lekker brullen en na een paar uur merk je (misschien) al verschil. Hangt ook een beetje van de speaker af.
Het is beslist geen audiofielenpraatje. Soomige speakers hebben gewoon enkele uren volle belasting nodig om goed los te komen. Als die kartonrand erg strak en dik is, is het niet klaar met 3 uurtjes in de oefenruimte.

En flabby bass is inderdaad juist niet iets wat ligt aan een nieuwe speaker. Dat suggereert dat de conus juist te los is (of de dempingsfactor van de amp is te laag).

Braml
10 juni 2016, 13:07
En flabby bass is inderdaad juist niet iets wat ligt aan een nieuwe speaker. Dat suggereert dat de conus juist te los is (of de dempingsfactor van de amp is te laag).

En weet jij (of iemand anders) of daar nog iets aan te doen valt dan?

Kim Wilson
10 juni 2016, 13:11
Ik vermoed dat je teveel sublaag in je signaal hebt, waar je voor gitaar niks aan hebt, en waar de versterker niet mee om kan gaan. En dat valt er wel uit te halen, hetzij met pedalen, hetzij met een modificatie. Maar het kan ook slijtage zijn. Oude buizen o.i.d.

Wat voor versterker heb je?

Braml
10 juni 2016, 13:21
Ik vermoed dat je teveel sublaag in je signaal hebt, waar je voor gitaar niks aan hebt, en waar de versterker niet mee om kan gaan. En dat valt er wel uit te halen, hetzij met pedalen, hetzij met een modificatie. Maar het kan ook slijtage zijn. Oude buizen o.i.d.

Wat voor versterker heb je?

Een Fender Bassbreaker 15 Combo. De nieuwe serie van fender is dat. Hij is nu zo'n 3 weken oud schat ik, dus ik kan denk ik wel stellen dat het niet aan de buizen of slijtage ligt.

Kim Wilson
10 juni 2016, 13:26
Nee, dat kan dan bijna niet. Tja, Fender staat er wel een beetje om bekend, en de naam Bassbreaker doet iig vermoeden dat er zeker niet minder bas uitkomt. :)

The Lo Lands
10 juni 2016, 14:10
Het is beslist geen audiofielenpraatje. Soomige speakers hebben gewoon enkele uren volle belasting nodig om goed los te komen. Als die kartonrand erg strak en dik is, is het niet klaar met 3 uurtjes in de oefenruimte.

Audiofielen zijn dol op een 'break-in' periode van hun kabeltjes, speakers, versterkers en misschien ook wel hun eigen oren ;-) Ik wil alleen maar zeggen dat TS niet teveel moeite moet doen om dit proces te willen versnellen. Of hij moet de studio willen induiken voor opnames dan is het misschien wel even handig. Ik heb ook een nieuwe Fender combo en wat ik zei, na twee dagen van ff lekker dynamisch met clean open chords spelen gaf al het gewenste resultaat!

Mijn eerdere post in het Engels komt van de Celestion website en daar wordt aangegeven dat na enkele uren spelen al verschil te horen is. En dat is mijn ervaring ook.

Pepe
10 juni 2016, 14:18
Teveel flubber sublaag wil simpel zeggen dat je speaker het niet kan mannen. Voor een Fender met standaard speaker is dat niks bijzonders. Upgrade je speaker of easy on the bass, die knop zit er niet voor niks.

Kim Wilson
10 juni 2016, 14:40
Audiofielen zijn dol op een 'break-in' periode van hun kabeltjes, speakers, versterkers en misschien ook wel hun eigen oren ;-) ...
Het inspelen van kabels is ook onzin, omdat er geen enkele verandering optreedt. Het inbreken van een speaker levert wel verandering op, want die rand wordt soepeler. Dat jij dat als audiofiel gelul ziet moet je zelf weten, maar het is echt geen onzin. Dat er na een aantal uren verschil te horen is, dat klopt, en het is ook de vraag hoe belangrijk je het vindt dat die speaker nu of over twee weken klinkt zoals het hoort, maar het heeft gewoon een poos belasting nodig om in de eindsituatie terecht te komen.

Kim Wilson
10 juni 2016, 14:40
Teveel flubber sublaag wil simpel zeggen dat je speaker het niet kan mannen. Voor een Fender met standaard speaker is dat niks bijzonders. Upgrade je speaker of easy on the bass, die knop zit er niet voor niks.
Kan ook je versterker zijn die het niet aankan, hè? ;)

Pepe
10 juni 2016, 14:48
Dan noem je het oversturing of clippen. Dat is een goed ding in gitaarland.

Kim Wilson
10 juni 2016, 14:51
Nee hoor, niet altijd. Als je OT de speaker niet meer in bedwang kan houden (wat met je dempingsfactor te maken heeft), gaat ie ook klapperen in het laag. Dat is heel wat anders dan preamp gain.

Pepe
10 juni 2016, 15:48
Geen idee wat een ot is die een speaker niet in bedwang kan houden is maar ik vind het allemaal goed.:D

The Lo Lands
10 juni 2016, 15:50
Het inspelen van kabels is ook onzin, omdat er geen enkele verandering optreedt. Het inbreken van een speaker levert wel verandering op, want die rand wordt soepeler. Dat jij dat als audiofiel gelul ziet moet je zelf weten, maar het is echt geen onzin. Dat er na een aantal uren verschil te horen is, dat klopt, en het is ook de vraag hoe belangrijk je het vindt dat die speaker nu of over twee weken klinkt zoals het hoort, maar het heeft gewoon een poos belasting nodig om in de eindsituatie terecht te komen.

Lezen meneer Wilson. Ik denk dat mijn post #5 afkomstig van Celestion dit hele topic wel dekt. Iedereen moet lekker doen wat hem goed dunkt, audiofielen included. Ik zeg alleen dat TS beter kan gaan spelen met band of thuis en met hooguit een week klinkt alles prima. En ja, na enkele decennia zal je speaker weer anders klinken. Slijtage noemen ze dat. Daarbij zullen zijn nieuwe buizen ook even moeten settelen. Nieuwigheid noemen ze dat.

Kim Wilson
10 juni 2016, 15:55
Engels lezen is niet mijn favoriete bezigheid... :hide: Maar je hebt absoluut gelijk, die info klopt als een bus.

tmms
10 juni 2016, 15:56
Een lijntje van de speaker naar de fasedraaier dempt als een malle:cooler:. Daarom heeft een AC30 dat niet:).

The Lo Lands
10 juni 2016, 16:05
Engels lezen is niet mijn favoriete bezigheid... :hide: Maar je hebt absoluut gelijk, die info klopt als een bus.

Nou vooruit, hierbij met google translate ;-) LOL

Dr. Decibel geeft u enkele tips over het breken in je gitaar speaker
2 januari 2014

Een gloednieuwe, out of the box gitaar speaker zal subtiele verschuiving in toon in de eerste uren van het spelen als de vezels binnen de kegel te beginnen om te ontspannen en meer plooibaar. Niet te veel zorgen te maken over deze verandering, zijn natuurlijke en veel mensen geloven dat dit verbetert het geluid, waardoor het meer 'afgerond' en welgevallig. Te luisteren Sommige spelers de voorkeur aan dit proces te versnellen, dit is wat wordt aangeduid als inbreken; zij doelbewust verzachten de kegel om de luidspreker te brengen om het optimale staat in termen van de tonaliteit. Je hoort over veel verschillende breken in technieken. Sommige spelen willekeurige ruis via de luidsprekers, anderen geven de voorkeur om muziek af te spelen via hen voor vele uren. Er is veel discussie over de techniek om te gebruiken voor vakantie in en hoe lang om het te doen voor, maar ze hebben allemaal te bereiken hetzelfde doel, het verzachten van de kegel en afronding van het geluid. Hieronder vindt u onze voorkeur. Belangrijke opmerking! Voordat breken in is het raadzaam om voorzichtig opwarmen van de spreker voor een paar minuten met een low-level playing of achtergrond brom. Break in een luidspreker met een dikke, schone toon: zet het volume eindversterker te vol, en de controle van de niveau de voorversterker gain. Gebruik een niveau dat heel luid, maar niet pijnlijk in een normale grootte kamer zal zijn. Laat de bas en mid-up vol, en de hoge tonen ten minste de helft. Op je gitaar, gebruik maken van de middelste pick-up positie (als je gitaar heeft meer dan een pick-up) en speel voor maximaal een uur, met behulp van veel open akkoorden, en chunky percussieve spel. Dit zal de kegel in beweging te krijgen, en moet prikkelen alle kegel modes en krijg alles om lekker vestigen in. De spreker zal blijven om te rijpen door de jaren heen, maar dit zal krijgen 95% van de weg daar.

Pepe
10 juni 2016, 16:12
Die man plaatst ook wazige advertenties op marktplaats, die stijl pik je er zo uit.

Tabula Rasa
10 juni 2016, 16:22
Geen idee wat een ot is die een speaker niet in bedwang kan houden is maar ik vind het allemaal goed.:D
Output trqnsformer.

tmms
10 juni 2016, 16:23
........ Dit zal de kegel in beweging te krijgen, en moet prikkelen alle kegel modes en krijg alles om lekker vestigen in. De spreker zal blijven om te rijpen door de jaren heen, maar dit zal krijgen 95% van de weg daar.

:d .........

Pepe
10 juni 2016, 16:41
Output trqnsformer.

Ik weet wel wat een ot is :seriousf:
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat bij een Fabrieks Fender amp een speaker niet een ot aan kan maar "een ot een speaker niet aankan" zoals Wilson zegt.
Maar misschien heeft ie er meer verstand van dan ik, zou zomaar kunnen.

Han S
10 juni 2016, 17:16
Wat een mooie discussie heren! Audiofiel geneuzel weet ik alles van, maar een nieuwe speaker heeft even de tijd nodig en zal wat anders gaan klinken op termijn.

Over de dempingsfactor: als een luidspreker geluid maakt, beweegt er een wikkeling in een sterk magnetisch veld. Een microfoon doet dat ook als hij door de luchtdrukwisselingen beweegt en die geeft dan een spanning.

De luidspreker doet het omgekeerde, die krijgt spanning toegediend en maakt luchttrillingen. Maar het bewegen van die spoel in dat magnetisch veld genereert zelf ook spanning en het is de taak van de versterker om die te blokkeren. Zie het als een soort schokbreker die je onder je auto hebt. Als je een generator namelijk kortsluit, loopt hij vast.

Hoe beter de versterker dat doet, hoe hoger de dempingsfactor en hoe strakker het laag en een buizenversterker heeft per definitie een lage dempingsfactor.

Zoiets moet het zijn want zo is het mij wijsgemaakt.

tmms
10 juni 2016, 17:33
Klopt als een zweer, maar demping gaat ten koste van 'losheid', vind ik nou juist één van de aantrekkelijkheden van een buizenamp.

Braml
10 juni 2016, 17:40
Wauw, jullie discussieren er wel op los zeg :D

Ik ga gewoon even een tijdje wachten en kijken wat er verandert!

Han S
10 juni 2016, 17:52
Klopt als een zweer, maar demping gaat ten koste van 'losheid', vind ik nou juist één van de aantrekkelijkheden van een buizenamp.

Ja, maar bij hi fi stel je heel andere eisen en een gitaaramp is heel erg niet hi fi.

tmms
10 juni 2016, 18:27
Verschil tussen een 'playback' versterker en een instrument versterker. Toch is er op de high-end hifi markt nog steeds plek voor buizenversterkers, juist zonder tegenkoppeling dacht ik.

Han S
10 juni 2016, 18:45
Klopt en ze zijn niet zelden belachelijk duur, de Kanzy met vier keer EL34 kostte zelfs meer dan 60.000 euro, maar die fabrikant is failliet, hoe is het mogelijk, niet?

tmms
10 juni 2016, 18:50
Ik kijk nergens meer van op:D, ken van schema de Vanderveen 2x2xEL34 of KT66, was rond de 2000 gulden voor het bouwpakket. Staat in een tijdschrift waar ook een 4xEL84 (Vox) fixed-bias versterker in staat, vandaar.

Kim Wilson
10 juni 2016, 19:23
Ik weet wel wat een ot is :seriousf:
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat bij een Fabrieks Fender amp een speaker niet een ot aan kan maar "een ot een speaker niet aankan" zoals Wilson zegt.
Maar misschien heeft ie er meer verstand van dan ik, zou zomaar kunnen.
Nee, het lijkt mij bij die betreffende amp ook sterk, maar mijn punt was dat het flapperen van een speaker óók door een te zwákke versterker kan komen. Wellicht niet zo handig om dat in deze discussie aan te halen, want hier zal het idd niet van toepassing zijn. :D

Kim Wilson
10 juni 2016, 19:27
...

Hoe beter de versterker dat doet, hoe hoger de dempingsfactor en hoe strakker het laag en een buizenversterker heeft per definitie een lage dempingsfactor.

Zoiets moet het zijn want zo is het mij wijsgemaakt.
Mijn broer heeft een Hevos basversterker (transistor), met een enorm hoge dempingsfactor. Dat ding klinkt zo strak als een snarevel, echt ontzettend lekker voor bas.

Plant
10 juni 2016, 19:52
Ik heb onlangs ook een nieuwe combo aangeschaft en merkte na twee dagen spelen dat de speakers al lekker ingespeeld zijn. Blijkbaar kunnen nieuwe speakers nog wat 'stijf' zijn en hebben even een opwarmertje nodig :-)

Nee, je oren zijn aan het nieuwe geluid gewend. Da's wat anders.

Je geheugen kan nl. helemaal geen geluid 'opslaan', je kunt je iets herinneren, maar dat is niet exact. Als je iets wilt vergelijken moet je dat middels een A-B omschakeling op hetzelfde moment doen, zodra daar langere tijd tussen zit kun je niks meer beoordelen, want je kunt niet precies 'oproepen' hoe iets in het verleden klonk.

Als je voor je stereo nieuwe speakers koopt en je sluit ze voort het eerst thuis aan, hoor je wel dat het anders klinkt dan je gewend bent. Minder of meer bas, minder of meer hoog... Na een paar dagen muziek luisteren ben je aan dat geluid gewend en weet je niet meer beter. Dan is dat je nieuwe referentiekader. Zet je oude speakers maar weer neer en dan moet je weer de andere kant op wennen.

Zo werkt dat ook met je nieuwe combo. Je was een ander geluid gewend, je speelt een paar dagen over een andere en dan ben je daaraan gewend geraakt.

The Lo Lands
11 juni 2016, 00:11
Nee, je oren zijn aan het nieuwe geluid gewend. Da's wat anders.

Je geheugen kan nl. helemaal geen geluid 'opslaan', je kunt je iets herinneren, maar dat is niet exact. Als je iets wilt vergelijken moet je dat middels een A-B omschakeling op hetzelfde moment doen, zodra daar langere tijd tussen zit kun je niks meer beoordelen, want je kunt niet precies 'oproepen' hoe iets in het verleden klonk.

Als je voor je stereo nieuwe speakers koopt en je sluit ze voort het eerst thuis aan, hoor je wel dat het anders klinkt dan je gewend bent. Minder of meer bas, minder of meer hoog... Na een paar dagen muziek luisteren ben je aan dat geluid gewend en weet je niet meer beter. Dan is dat je nieuwe referentiekader. Zet je oude speakers maar weer neer en dan moet je weer de andere kant op wennen.

Zo werkt dat ook met je nieuwe combo. Je was een ander geluid gewend, je speelt een paar dagen over een andere en dan ben je daaraan gewend geraakt.

Kijk, zo leer ik nog eens wat op deze nieuwe dag. Je wilt een punt maken en hoewel je in essentie gelijk hebt zal een nieuwe speaker na enkele uren anders gaan klinken. Misschien heb ik het me verbeeld, misschien niet.

Dus mensen luister goed, een speaker break-in period zit allemaal tussen de oren! Slaap lekker...

Rinze
11 juni 2016, 00:54
Zit er toch nog iets tussen mijn oren.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk

The Lo Lands
11 juni 2016, 10:59
Zit er toch nog iets tussen mijn oren.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk

Ik reageerde in eerste instantie vanuit een emotie maar ik heb er even over nagedacht en ben het toch niet helemaal eens met Plant zijn stelling.

Iedereen weet als je een nieuwe set snaren op je gitaar zet dat je gitaar fris en helder klinkt. Na een paar dagen of een optreden is dit 'effect' weg en klinken je snaren 'normaal'. Na meerdere optredens of in de loop van de weken klinken je snaren doffer en wordt het tijd om te vervangen. Wat ik wil zeggen is dat hoewel je geheugen geen geluid kan 'opslaan' kan je het nog wel ervaren hebben. Ik merkte gaandeweg dat de speakers losser en meer open gingen klinken. Zeg maar het tegenovergestelde van met een set nieuwe snaren op je gitaar. Het is zowel ervaring van geluid als het gevoel. Het klinkt anders en voelt beter.

Meer wil ik er niet over zeggen want het is gewoon een feit dat een nieuwe speaker, buis, snaar, pickup LP element, etc, tijd nodig heeft om volledig in zijn element te komen :-)

Han S
11 juni 2016, 11:05
Het hangt ook wel van de speaker af. Met een papieren conusrand zal die rand wat soepeler worden. Met een rubber rand is dat al een stuk minder en met een foam rand gaat de speaker pas anders klinken als die rand is verteerd.

Plant
11 juni 2016, 12:13
Wat natuurlijk wel waar is, is dat een speaker over de jaren degradeert. Dat zal wel een (subtiele) klankverandering geven. Zoals idd de genoemde conusranden die verteren. Maar bij het volgende stukje zet ik echt vraagtekens.


This will get the cone moving, and should excite all the cone modes and get everything to settle in nicely. The speaker will continue to mature over the years, but this will get it 95% of the way there.

Hier wordt dus beweerd dat zo'n relatief korte inspeelprocedure voor 95% van de klankverandering zorgt en de rest van de levensduur van de speaker het geluid nog maar voor 5% verandert.

Je hebt dan dus niets aan opgegeven specificaties en karakteristieken als een speaker snel al heel anders klinkt dan wanneer hij de fabriek verlaat.

Plant
11 juni 2016, 18:05
Meer wil ik er niet over zeggen want het is gewoon een feit dat een nieuwe speaker, buis, snaar, pickup LP element, etc, tijd nodig heeft om volledig in zijn element te komen :-)

Nou, zo'n feit is dat niet.

http://www.the-paradox.nl/paradox/fouten/nl


Apparatuur en bekabeling moet eerst inspelen, tot wel 2weken

Fout. Geef mij 1 (ja ééntje maar!) technische reden waarom en wat er dan zou moeten veranderen.
Tot nu toe heeft niemand mij kunnen vertellen èn kunnen onderbouwen wat er wijzigd in een kabel of elektrisch apparaat.
Ik heb er maar één verklaring voor: psycho-akoustiek. Wanneer je iets wilt horen, ga je je er psychisch op instellen om het te horen. Dit kun je onderverdelen in 2 punten.
Ten eerste: door geconcentreerd te luisteren ga je dingen 'horen' waar je eerder niet op lette (omdat je niet zo geconcentreerd was). Zo ga je inderdaad nieuwe dingen horen in muziek die je anders niet hoorde, maar wat al wel in de muziek aanwezig was. Dit had je ook kunnen horen als je voorheen net zo geconcentreerd had geluisterd.
Ten tweede: het verbeelden dat er iets nieuws te horen is. Als je twee weken lang muziek aanhoort met de gedachte 'dit klinkt beter', dan weet je na 2 weken niet beter of het is ook zo (mede omdat je referentie vervaagt).
De periode heeft tot gevolg dat je gaat wennen aan een 'ander' geluidsbeeld. Het hoeft technisch niet eens beter te zijn, zolang je maar denkt dat het beter is!
Dus na de 2 weken ben je al helemaal ingesteld op een 'andere' manier van luisteren.


Psycho-akoustiek, muzikale verbeelding?

Psycho-akoustiek is hoe een mens zich gedraagt (psyche) bij het horen, luisteren en interpreteren van spraak en muziek.Wat dit te maken heeft met muzikale verbeelding? Stel je maakt een aanpassing in de audio-keten om een verbetering te krijgen.Wat gebeurt er: je gaat je er psychisch op instellen om het te horen. Ooit gehoord van het 'placebo' effect? De effecten kun je onderverdelen in 2 punten.
Als eerste: door geconcentreerd te luisteren ga je dingen 'horen' waar je eerder niet op lette (omdat je niet zo geconcentreerd was). Zo ga je inderdaad nieuwe dingen horen in muziek die je anders niet hoorde, maar wat al wel in de muziek aanwezig was. Dit had je ook kunnen horen als je voorheen net zo geconcentreerd had geluisterd.
Als tweede punt: het verbeelden dat er iets nieuws te horen is. Als je langdurig muziek aanhoort met de gedachte 'dit klinkt beter', dan weet je na een poosje niet beter of het is ook zo (mede omdat je referentie vervaagt). Dus een luisterperiode heeft tot gevolg dat je gaat wennen aan een 'ander' geluidsbeeld. Het hoeft technisch niet eens beter te zijn, zolang je maar denkt dat het beter is! Na een poosje ben je al helemaal ingesteld op een 'andere' manier van luisteren. Maar wat was het nou, psychisch/ verbeelding of een werkelijke verandering?
Het is in ieder geval zeker dat verbeelding meespeelt in het beoordelen van muziek. Ik waag me niet aan schattingen over de mate van invloed (is trouwens ook verschillend per persoon), maar hou er rekening mee dat de invloed wel eens heel groot kan zijn!

Zie ook:

http://www.breem.nl/TechThemas/Inspelen.htm

The Lo Lands
11 juni 2016, 21:07
Nou, zo'n feit is dat niet.

http://www.the-paradox.nl/paradox/fouten/nl





Zie ook:

http://www.breem.nl/TechThemas/Inspelen.htm

Echt wel, ik heb het echt wel gehoord. Mijn vader is tienduizend + 1 keer sterker dan die van jou. Noh hee, echt wel, tis niet eerlijk, ik heb het echt wel gehoord hoor. HAHAHAHAHAHA LOL

Kim Wilson
11 juni 2016, 21:39
Wat natuurlijk wel waar is, is dat een speaker over de jaren degradeert. Dat zal wel een (subtiele) klankverandering geven. Zoals idd de genoemde conusranden die verteren. Maar bij het volgende stukje zet ik echt vraagtekens.



Hier wordt dus beweerd dat zo'n relatief korte inspeelprocedure voor 95% van de klankverandering zorgt en de rest van de levensduur van de speaker het geluid nog maar voor 5% verandert.

Je hebt dan dus niets aan opgegeven specificaties en karakteristieken als een speaker snel al heel anders klinkt dan wanneer hij de fabriek verlaat.
Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen dat een speakerrand in het begin nog wat stug is, en dat ie na wat intensief gebruik wat losser wordt, waardoor de speaker wat minder stug klinkt? Het is geen gewenning, het is een daadwerkelijke verandering.

Die statistieken worden bepaald bij de eindsituatie.

Plant
11 juni 2016, 22:11
Echt wel, ik heb het echt wel gehoord. Mijn vader is tienduizend + 1 keer sterker dan die van jou. Noh hee, echt wel, tis niet eerlijk, ik heb het echt wel gehoord hoor. HAHAHAHAHAHA LOL

Eigen posts tussentijds verwijderen dragen niet bepaald bij aan je eigen geloofwaardigheid ;) Kom zelf maar eens met een goede onderbouwing.

Heb je je weleens afgevraagd waarom dat 'inspelen' altijd als verbetering wordt ervaren? Als er al iets verandert is het altijd beter?

Waarom hoor je nooit: "Ik wou dat mijn amp weer precies zo klinkt zoals hij in de winkel klonk, toen hij het beste geluid gaf t.o.v. alle andere amps en ik hiervoor koos . Nu ik hem een paar weken in gebruik heb klinkt hij kompleet ruk!"

Nee, de amp of speaker moet 'inspelen' en klinkt dan per definitie een paar weken later altijd 'beter' dan nieuw uit de doos. Yeah right.

Pepe
11 juni 2016, 22:25
Het is een non discussie, je kan je speaker toch niet nieuw houden.
Dat inbreaken is een proces waar fabrikanten zelf ook wat over roepen, Celestion heeft er een procedure voor ontwikkeld. Een bedrijf als Avatar doet dat voor je en noemt hun Celestions dan Hellatone. Na een paar optredens hebben we allemaal een hell of a tone denk ik dan.

The Lo Lands
11 juni 2016, 22:33
Eigen posts tussentijds verwijderen dragen niet bepaald bij aan je eigen geloofwaardigheid ;) Kom zelf maar eens met een goede onderbouwing.

Heb je je weleens afgevraagd waarom dat 'inspelen' altijd als verbetering wordt ervaren? Als er al iets verandert is het altijd beter?

Waarom hoor je nooit: "Ik wou dat mijn amp weer precies zo klinkt zoals hij in de winkel klonk, toen hij het beste geluid gaf t.o.v. alle andere amps en ik hiervoor koos . Nu ik hem een paar weken in gebruik heb klinkt hij kompleet ruk!"

Nee, de amp of speaker moet 'inspelen' en klinkt dan per definitie een paar weken later altijd 'beter' dan nieuw uit de doos. Yeah right.

Zinloze discussie dit. Jij hebt een andere mening, prima. En betreffende de amp in de winkel zou ik soms willen dat mijn amp weer zo klonk. En dat is mogelijk door er nieuwe buizen in te plempen.

TS vroeg naar de break-in van een gitaarspeaker. Ik heb mijn verhaal van één van de grootse speakerbouwers ter wereld hier geplaatst en mijn eigen ervaring gedeeld. Dat jij het hier niet mee eens bent vind ik verder prima, maar kom niet met allemaal artikelen op de proppen die er verder niet toe doen.

Brum
11 juni 2016, 22:59
Er zijn speakerfabrikanten en ook cabinet fabrikanten die het zelfs aanbieden; je speakers als nieuw of al ingespeeld (dmv trilling en zo). Lijkt me stug dat het breaking in verhaal maar weinig verandert aan het geluid, dan zouden deze fabrikanten wel erg hard op hun bek gaan. Met alle respect, Plant, maar ik denk dat je er erg ver vandaan zit in deze. Trilling doet sowieso echt wel wat met veel materiaal. Ook gitaren zijn er aan onderhevig, of je het gelooft of niet.

Plant
11 juni 2016, 23:42
Precies, het is religie en ik geloof er zonder bewijs niet in :ok:

We zullen over een paar weken wel lezen of Braml z'n nieuwe amp beter vind klinken dan nu.

Brum
11 juni 2016, 23:55
Alsjeblieft, je gaat toch niet beweren dat je niet weet en er dus dan ook maar niet in gelooft dat trilling iets doet met materie? Moet daar echt een wiskundige berekening tegenover staan om dat te moeten geloven? Sorry, maar dan verwijs ik je naar het almachtige Google. Dan vind je genoeg wat geluidstrillingen doen met moleculen.

Han S
11 juni 2016, 23:56
Plant heeft wel goede punten hoor. Ik zit al heel lang in de audiofielenwereld en daar maken ze het helemaal bont. En verdomd, alles wat ze doen of kopen, het klinkt altijd beter en nooit minder goed.

En als je dan vraagt hoe dat beter er uitziet, dan krijg je als antwoord: er is meer microdetail en er is meer zwart tussen de noten, of meer van dat soort onzingeneuzel. En de fabrikanten schijten de broek vol van plezier en verkopen kabeltjes voor vele duizenden euro's, die precies zo klinken als het Action kabeltje van 49 cent.

Als ik je nou vertel dat je acht meter speakerkabel kunt kopen voor 54.000 euro, die exact hetzelfde klinkt als de bouwmarktkabel van een euro de meter, dan val je toch om van plezier als iemand dat koopt? Ik zie op forums mensen die meer besteden aan audio onzin dan hun woning heeft gekost.

Terug naar de speaker: inderdaad worden conusranden wat soepeler en de hele conus wordt wat minder stijf en op termijn wordt de magneet wat minder krachtig. Maar of je die kleine verschillen gaat horen is zeer de vraag en bovendien gaat het heel geleidelijk.

Ik heb al heel wat blinde testen meegemaakt, maar die verschillen werden nooit aangetoond. Een Celestion gitaarspeaker kost weinig als je het vergelijkt met sommige hi end hi fi speakers die soms meer dan een nieuwe Mercedes kosten. En als je dan onderzoekt wat er in zit, dan is het aan kostprijs een schijntje van de verkoopprijs. Met andere woorden, die religie is een goudmijn.

Plant ziet het wel goed hoor.

Pepe
12 juni 2016, 00:11
...het is religie en ik geloof er zonder bewijs niet in :ok:
...

Mooie paradox!

Brum
12 juni 2016, 00:16
We hebben het hier niet over audiofielen geneuzel, maar over een simpel begrip als break-in van een speaker. Al het andere in deze discussie is ruis. Google is je vriend in deze. Als een Golfje compleet uit elkaar trilt (letterlijk) door geluidstrilling, dan kan ik me prima voorstellen dat trilling wel iets doet met een speaker. Weinig religieus aan en echt genoeg over te vinden.

Han S
12 juni 2016, 00:18
Lezen valt niet mee.

Brum
12 juni 2016, 00:25
Kennelijk.

The Lo Lands
12 juni 2016, 10:06
Grappig, als ik een voorbeeld geef van een nieuwe gitaarsnaar die door veelvuldig gebruik minder wordt hoor je Plant niet, want nee dat kan ik niet gehoord hebben want mijn geheugen kan geen audio opslaan of zoiets?? Als een gitaarspeaker met de tijd 'losser' wordt wil dit niet altijd zeggen dat dit beter is en dat je dit niet kunt horen! Er zullen gitaristen zijn die deze 'vintage' speaker waarderen maar anderen zullen liever een nieuwe nog wat stijver klinkende speaker willen hebben, hangt af van smaak en je muziekstijl. Een nieuwe auto moet je ook vooraf inrijden en rustig opwarmen. Allemaal onzin toch, mechanische producten kennen geen slijtage dus is er ook geen verschil in geluid, prestatie of gebruik??? Placebo effect??

Als je nu gaat zeggen dat het nooit minder maar altijd beter is heb je hierin helemaal ongelijk!! Mijn voorbeelden geven aan dat degradatie in toon door slijtage van onderdelen echt niet altijd betekend dat iets beter gaat klinken! Wel anders, en dat kan soms beter zijn (smaak). Dus stop met jullie slechte beweringen en audiofielen geneuzel want ik ben het wel met Plant eens dat deze verschillen misschien niet altijd duidelijk hoorbaar zijn en je oren je soms voor de gek kunnen houden. Als ik aangeef verschil te hebben gehoord mag je hierover twijfels hebben. De rest is wat Brum zegt RUIS :ok:

Han S
12 juni 2016, 10:37
Het verschil tussen een nieuwe en een oude snaar is enorm. Het verschil tussen een nieuwe en een 'ingespeelde' speaker is in verhouding daarmee microscopisch.

The Lo Lands
12 juni 2016, 10:54
Het verschil tussen een nieuwe en een oude snaar is enorm. Het verschil tussen een nieuwe en een 'ingespeelde' speaker is in verhouding daarmee microscopisch.

Maar we zijn het er dus over eens dat hierdoor verandering in toon optreed?

Plant schreef: "Je geheugen kan nl. helemaal geen geluid 'opslaan', je kunt je iets herinneren, maar dat is niet exact." Hier ben ik het overigens mee eens!

De overgang van toon van helemaal nieuw naar 'normaal' (break-in) is voor beiden voorbeelden nagenoeg hetzelfde (enkele uren) en imo zeker niet microscopisch. De overgang van éénmaal 'normaal' (broken-in :-) tot het punt dat het product zo verouderd is dat het aan vervanging toe is duurt velen malen langer voor een speaker en die veroudering is dan uiteraard niet meer dagelijks waarneembaar.

Daarnaast heb ik geen reden de uitleg van Celestion over de 'break-in' periode van een nieuwe speaker welke enkele uren kan zijn bij een flinke belasting en vooral spelen van open akkoorden in twijfel te brengen als mijn ervaring (herinnering) hierin nagenoeg hetzelfde is. Misschien geen exacte herinnering maar voldoende om het verschil in toon waar te hebben genomen.

The Lo Lands
12 juni 2016, 15:04
In het Engels maar voor de disbelievers:

Breaking in Your Speakers
Anthony Lucas
March 17, 2009

So, you love your buddy’s tone and really dig the speakers he’s been playing for the past six months! You go out and buy the very same speakers, put them in nearly the same rig, but it just doesn’t sound the same. Your dilemma is not uncommon. Many variables could be responsible for such a situation, but most likely it is a result of your friend’s speakers being “broken-in,” while yours are still brand new.

Simply put, all speakers are built to meet certain specifications right out of the box. Most manufacturers work diligently to ensure that happens, and tolerances are usually pretty tight. As soon as the speaker has been put into service, all that changes though, and so does the tone. The sonic results you’ll hear from break-in are: warmer, smoother highs, an increase in overall warmth, and a slightly deeper, fatter low end.

The components making up the speaker’s suspension are primarily responsible for such changes: the spider (the lower suspension) and the cone edge (the upper suspension). As the speaker is used, these components start to lose some of their compliance or stiffness, which results in changes to parameters mentioned above, as well as to tonality. The stiffness of the cone can also be impacted over time by use, but plays a subordinate role in the phenomenon known as “break-in.” The frequency response graph shows how a speaker might change during this process.

http://www.premierguitar.com/ext/resources/archives/c2fcda15-e6c0-4957-9032-6c3671243dd5.JPG

A good way to characterize speaker break-in is to consider it as a curve. It begins with the first note you play and progresses fairly rapidly through the first several hours, or days, of playing. Changes in the speaker will continue throughout its usable life cycle, but they slow down dramatically and become unnoticeable to even the most seasoned ears. In other words, the curve is initially pretty steep, but becomes much flatter after several hours of use, and even flatter over an extended period of time. The noticeable amount is where the term “break-in” or “broken-in” is commonly used.

Players often wonder if it’s necessary to put the speaker through some sort of break-in process. Technically speaking, there is no benefit to the life of the speaker or other glaring justification for it—other than to avoid going through a phase where you’ll notice changes. Often, it’s even fun and enlightening to experience playing through the break-in period. However, you wanted your tone to be like your buddy’s, so you’d like to get there now, right? If that’s the case, you may want to consider some sort of procedure to get your speaker sounding the way it will be expected to for the majority of its usable life cycle. Let’s talk about how you can do that.

1. Recorded music is one of the most common methods to induce break-in. A good stereo receiver playing music at moderate volume for several hours or even days is a safe and reliable method. Use good judgment, and don’t overpower the speaker or feed it tons of low-frequency material. If it is distorting, you’re probably damaging the speaker. Get as much cone movement as you can, but you will know when you’re going too far.

2. Physical movement certainly works, if you have the time to sit there and work the cone up and down. I don’t recommend it, though. You could damage the speaker—or reinforce your significant other’s view that you’ve taken this guitar thing way too far!

3. Hanging speakers face down is often suggested as an option. In reality, that promotes suspension sag, which can displace the coil in relation to the top plate. This is not breaking the speaker in, but likely changing the intended tonality of the speaker forever. The stiffness of the suspension components hasn’t changed with this method, right?

4. Variacs are variable AC voltage controls with distortion-free output. This source will get the speaker moving, typically at 60Hz. If you can get your hands on one, it is a great way to break a speaker in.

5. Noise signal generators are my personal preference, accompanied by a multimeter to read the output voltage, and a frequency counter to read frequency. I’ll play a 20Hz–30Hz sine wave through the speaker with 15V–20V for four to eight hours. It’s an effective method, but pretty abusive. You have to use very good judgment in setting it up. I’ve been known to burn up a voice coil by mistake. This is likely not a practical solution for most people, because the equipment is not readily available.

6. Just playing it is a safe and reliable method. Play it hard and play it loud to shorten the time required. Don’t damage your hearing by any means! Fifty to a hundred hours should get you to the point that you no longer recognize tonality changes.

Look for more on this topic in future installments. We’ll take it a step further by breaking in speakers of the same model using various methods. We’ll use some loudspeaker measurement systems to track our progress and resultant speaker changes. Maybe we’ll solve all the mysteries!


Anthony “Big Tony” Lucas
is a guitarist and Senior Lab Technician at Eminence Speaker LLC, where he specializes in guitar-speaker design and customer support. Big Tony has been with Eminence for over 10 years and is responsible for many well-known guitar speaker designs.

Plant
12 juni 2016, 18:00
4. Variacs are variable AC voltage controls with distortion-free output. This source will get the speaker moving, typically at 60Hz. If you can get your hands on one, it is a great way to break a speaker in.

5. Noise signal generators are my personal preference, accompanied by a multimeter to read the output voltage, and a frequency counter to read frequency. I’ll play a 20Hz–30Hz sine wave through the speaker with 15V–20V for four to eight hours. It’s an effective method, but pretty abusive. You have to use very good judgment in setting it up. I’ve been known to burn up a voice coil by mistake.


Als je van je speaker af wilt moet je dit vooral doen! Afhankelijk van de speakerimpedantie is dit omgerekend 50 à 100 Watt RMS. De genoemde frequenties liggen beneden de resonantiefrequentie van een gemiddelde speaker, in een deels open cabinet is de speaker op die frequenties ook nog eens minder belastbaar.

Zijn breaking-in methode komt erop neer dat hij de spreekspoel net niet verbrand (en soms wel :D ).

Verder vind ik het nietszeggend en al helemaal niet overtuigend of aanbevelenswaardig. In het grafiekje vermeld ie niet eens welke curve voor - en welke na is.

The Lo Lands
12 juni 2016, 20:42
Hier wordt dus beweerd dat zo'n relatief korte inspeelprocedure voor 95% van de klankverandering zorgt en de rest van de levensduur van de speaker het geluid nog maar voor 5% verandert. Bovenstaande info kwam van de Celestion website en het onderstaande van Eminence. Beiden gitaarspeaker bouwers zeggen nagenoeg hetzelfde. En voor de break-in periode blijf ik zeggen, doe geen extra moeite, ga gewoon lekker spelen en het komt vanzelf goed. Einde discussie.


A good way to characterize speaker break-in is to consider it as a curve. It begins with the first note you play and progresses fairly rapidly through the first several hours, or days, of playing. Changes in the speaker will continue throughout its usable life cycle, but they slow down dramatically and become unnoticeable to even the most seasoned ears. In other words, the curve is initially pretty steep, but becomes much flatter after several hours of use, and even flatter over an extended period of time. The noticeable amount is where the term “break-in” or “broken-in” is commonly used.

Mitch
12 juni 2016, 21:24
Zijn we zo onderhant in het "onderbouw je koppige houding eens wetenschappelijk anders verlaat ik mijn koppige bunker niet" punt aangeland? Feest zeg.

Bestaat er zoiets als een speaker die moet inslijten? Ja hoor.
Duurt dat lang? Nou, dat kan sterk verschillen. Van uren tot maanden afhankelijk van de constructie van de speaker en hoeveel volume je erop zet.
Krijg ik er betere bassen door? Vooral betere treble/presence, minder bijtend tophoog.

Alle goeie redenen zijn allemaal al lang gezegd in de eerste pagina's toen er nog vriendelijk informatief gepost werd. Fijne avond verder.

Plant
12 juni 2016, 21:28
Bovenstaande info kwam van de Celestion website en het onderstaande van Eminence. Beiden gitaarspeaker bouwers zeggen nagenoeg hetzelfde.

Jij weet net als ik dondersgoed dat fabrikanten hun oren laten hangen naar wat klanten willen horen. Aan hardnekkige fabeltjes wordt toegegeven zolang het maar geld oplevert. Beroepsmatig heb ik hiermee te maken gehad en binnen 4 muren onder 4 ogen wordt toegegeven dat ze er zelf ook niks van geloven, maar dat ze dit soort praktijken allen maar bezigen omdat klanten erom vragen. "Als wij het spelletje niet meespelen doet een ander het wel en dan verkopen zij en niet wij." Zo werkt het.


En voor de break-in periode blijf ik zeggen, doe geen extra moeite, ga gewoon lekker spelen en het komt vanzelf goed. Einde discussie.

Amen!

the sure thing
12 juni 2016, 22:29
Op zich wel een grappig idee:

"Onze speakers klinken klote, maar speel er maar lang genoeg mee dan gaan ze vanzelf prettig klinken"


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

The Lo Lands
12 juni 2016, 22:45
Jij weet net als ik dondersgoed dat fabrikanten hun oren laten hangen naar wat klanten willen horen. Aan hardnekkige fabeltjes wordt toegegeven zolang het maar geld oplevert. Beroepsmatig heb ik hiermee te maken gehad en binnen 4 muren onder 4 ogen wordt toegegeven dat ze er zelf ook niks van geloven, maar dat ze dit soort praktijken allen maar bezigen omdat klanten erom vragen. "Als wij het spelletje niet meespelen doet een ander het wel en dan verkopen zij en niet wij." Zo werkt het.! Waarom zouden de fabrikanten dit doen dan? Als ze nou roepen van, onze speakers klinken nieuw uit de doos helemaal top, geen break-in periode nodig, en tot het eind der tijden helemaal geen slijtage 'what so ever'. Dat zou toch ongeloofwaardig klinken? Ik zou de break-in periode namelijk geen voordeel of goed verkoopargument willen noemen. Persoonlijk weeg ik er niet zo zwaar aan en je hebt gelijk dat er met name in het hogere segment 'audiofielen' producten een hoop gebakken lucht wordt verkocht. Of dat voor de break-in periode van relatief goedkope gitaarspeakers ook geldt denk ik niet. Ik zie hier het nut niet van in maar ik kan er naast zitten :-)