PDA

View Full Version : microfoon tip?



Rick trodat
8 juni 2016, 10:28
Ik merk dat bij het opnemen van electrische gitaar dat vooral de rythem partijen goed klinken op mijn fender. De fender heeft een volle bas, weinig mid en een glashelder hoog, zoals velen van jullie weten.

Mijn standaard keuze was altijd een sm57 en een rode m3 close mic. Maar het resultaat is toch een te direct geluid, wel heel goed maar niet ruimtelijk genoeg.

Door de microfoon te verplaatsen naar achteren kom ik al dichter bij het geluid dat ik wil, maar dan vind ik zelf dat de bas niet zo vol klinkt. Ook pikt ie dan erg veel room geluid op.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een microfoon die toch die ruimtelijkheid oppikt, hoge geluidsdruk aankan en vol en helder klinkt in de bas.

Moet ik dan kijken naar een grootmembraam of ribbon mic?

Ik kan het natuurlijk altijd combineren met mijn sm57 of rode.

Budget is max 400 euro.

Rick trodat
8 juni 2016, 13:37
die m3 al room mic gebruiken en voila ruimte in je sound
als je dan toch wil kopen ,zo'n zenheiser hangding..........prima mics

maar het belangrijste van alles is plaatsing en platzung en nog eens plaatsing
dan lukt het zelfs alleen met die sm57 kost tijd

maja wat er niet inzit gaje er met geen enkele mic er uit trekken
meeste techs gebruiken na opname wat galm op hun gitaar tracks en een beetje pannen............


maar 400 euro te besteden
dan zou ik je dit aanraden
http://www.thomann.de/nl/palmer_pdi03.htm?offid=5&affid=1&subid=190888NL&subid2=Palmer+PDI-03L8&origin=boost&gclid=Cj0KEQjwhN-6BRCJsePgxru9iIwBEiQAI8rq81Vu2H_lxC2tXQUzPIGAtmZVg 4XcJHQ8kW8CCh4qT-8aAlaP8P8HAQ




ook handig voor live

Ik waardeer altijd alle reacties op mijn vragen maar met jou reactie kan ik niet veel.

''m3 al room mic gebruiken en voila ruimte in je sound'' Dat heb ik al geprobeerd, maar dan klinkt de m3 of sm57 te dun.

''Sennheiser hang ding'':'bedankt voor deze uitstekende tip

''Plaatsing'': Dat begrijp ik ook

''Palmer''. Dat ding heb ik toevallig ook en ik kan je vertellen dat dit juist zorgt voor een retestrakke in je face geluid. Zeker met distortion krijg je een supersnelle respons. Eigenlijk compleet het tegenovergestelde van mijn vraag.

Nogmaals ik waardeer jouw ( en elke reactie) maar ik kan er vrij weinig mee.

arcane
8 juni 2016, 14:19
Wellicht met 2 microfoons werken? Een dichtbij en de ander wat verder weg. Toch de bassen en ook ruimtelijk.

Han S
8 juni 2016, 15:11
Zo te zien ben je toe aan een oude grijze Sennheiser MD421, maar zie die maar eens te vinden voor een redelijke prijs. Hij klinkt wat voller en warmer dan de latere zwarte 421 en dat komt omdat de grijze een koperen spoel heeft en de zwarte een aluminium spoel, maar dat zijn niet de enige verschillen.

Een goed alternatief is de Beyer M88, maar die is een stuk richtinggevoeliger en dus de laagboost als je hem close plaatst is ook sterker. Maar de off axis response van de 88 is wel weer een stuk mooier dan van de 421. Dat betekent dat geluiden (ruimte) die er van opzij inkomen beter klinken.

De OAR van de SM57 is gewoon rampzalig slecht en net als de SM58 klinkt hij wat verder van de bron erg dun.

Een ribbon klinkt erg warm, maar ik zou je willen aanraden om niet zomaar wat te kopen zonder dat je het grondig hebt kunnen uitproberen. Ik heb mijn 60 microfoons allemaal verkocht op een paar na. Ik heb nog twee Beyer M201's en een AKG D202, klassiekers en ik weet niet waar je huis woont, maar de 201 zou je wel eens mooi kunnen vinden.

Steve Albini zegt dat de 201 klinkt als hoe de SM57 zou moeten klinken.

The Lo Lands
8 juni 2016, 17:10
Het is en blijft natuurlijk een vak om gitaar goed op te nemen. Ik heb destijds met het maken van mijn demo met bandje ge-experimenteert met 3 verschillende microfoons en plaatsingen, een sm57 dicht bij de gril, een rode NT3 voor meer laag een paar centimeter van de gril en een SE2200A meen ik die ik in de ruimte met gitaarcabinet plaatste. Hierdoor kon ik uiteindelijk bij het mixen van de drie microfoons een ruimtelijker geluid creëren. Je moet alleen erg oppassen voor fase problemen bij gebruik van meerdere mics. Uiteraard wat de beste combi van microfoons is hangt af van welk type geluid je zoekt en wat in mijn geval je eventueel al voorhanden hebt. Even drie dure mics kopen raad ik je niet aan maar een ribbon of grootmembraam naast je sm57 kan al prima resultaten geven. Er zijn online zat voorbeelden te vinden van classic mic combinaties.

Momenteel werk ik met IR van Ownhammer waarbij ook mixes zijn gemaakt van diverse mics wat voor mijn doeleinden prima werkt.

Rick trodat
8 juni 2016, 20:20
Bedankt voor de reacties. Een beyer m88 ken ik toevallig als zang mic. Robert cray zingt er live ook door. Het blijft toch altijd een gok een mic kopen.

Ik denk toch dat ik voor die beyer ga. Puur vanwege de naam. Alhoewel ik akg ook geweldig vind.

Han S
8 juni 2016, 20:48
De Beyer M88 is bekend als zangmicrofoon, maar veel engineers gebruiken hem in de bassdrum, op snare, op toms en eigenlijk kun je hem bijna overal op gebruiken. Hoe ze dat bij Beyer voor elkaar krijgen zal geheim zijn, maar ik ken geen ander merk microfoon waarbij extreme richtinggevoeligheid en een mooie off axis respons zo mooi samengaan.

Ik heb hem ongeveer overal wel eens voor gebruikt, ook op een contrabas en het laag van de M88 is ook prachtig. En ik had ook peperdure Neumanns, maar soms in een bepaalde toepassing wint een goedkope microfoon het van een peperdure.

De Beyer M201 in onder professionals een van de meest favorite snare microfoons, maar ook die doet het ongeveer overal goed en ik heb hem vaak in de basdrum gehad omdat hij zo vet en strak klinkt en zo weinig overspraak binnen krijgt.

Maar er zijn tegenwoordig heel veel prima microfoons voor redelijke prijzen.