PDA

View Full Version : Afwerken Alder bodie



Hendriks
7 juni 2016, 18:50
Hoi , ik krijg deze week een alder Cabronita bodie binnen , het plan is deze af te werken met mijn tele als voorbeeld en dan doel ik op de kleur.
http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/921/QmfMGW.jpg (https://imageshack.com/i/plQmfMGWj)
De tele heeft ook een alder bodie en de lak is transparant (moeilijk te zien).
Mijn idee is, en graag tips en tricks als ik het fout heb , om de bodie eerst met een sanding sealer te behandelen en daarna goed te schuren , vervolgens met Clou water beits te behandelen en daarna een transparante lak op te spuiten.
De kleur zit ergens tussen de donkere mahonie en kersen rood (kun je meerdere kleuren mengen?)

Pepe
7 juni 2016, 19:24
Ja, misschien de blank eerst nog even licht opschuren en ontvetten. Je kan waterbeits natuurlijk mixen en meerdere lagen opbrengen is ook een powerful tool om de juiste kleur te krijgen.
Je moet er wel rekening mee houden dat de kleur van het hout ook mee doet bij beits evenals de blanke eindlaag dus wat proefdraaien op een plankje is geen luxe.

Hendriks
7 juni 2016, 19:34
Thanks Pepe.

Tabula Rasa
7 juni 2016, 19:37
Elzen niet verder voorbehandelen dan gewoon schuren.

Hendriks
7 juni 2016, 19:43
Elzen niet verder voorbehandelen dan gewoon schuren.
Ook geen sealer?
Wat voor blanke lak is het eenvoudigst aan te brengen? Nitro ,poly?

Tabula Rasa
7 juni 2016, 19:45
Je kan 1 of twee dunne laagjes blanke lak als dealer gebruiken. Dit schuur je weer gewoon weg. Zo doe ik het meestal met elzen. Mahonie en Essen is weer een ander verhaal.

fred dons
7 juni 2016, 20:19
de clou loopt van de sandingsealer af (is gekleurd water) dus inderdaad als je het al gebruikt, gebruiken na het stainen, ik zou mahonie met rood mengen voor die kleur (3 delen mahonie op 1 deel rood)

Hendriks
7 juni 2016, 20:39
Ok ,bedankt mannen , geen sealer dus.

Hendriks
15 juni 2016, 15:43
Vandaag de beits en lak binnen gekregen , tevens een hals van the String onderweg en vanuit de USA een setje Gretsch HiLotrons. Morgen maar eens een kleur mengen , ben benieuwd , dit is weer een nieuwe ervaring.

Joost de Ruig
15 juni 2016, 15:49
tevens een hals van the String onderweg ......

Heb je daar zo'n All American hals vandaan? Die hebben zij niet duur in de verkoop, met soms al nitro gespoten ook. Kon je nog een profiel of dikte kiezen?

Succes en ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

Buxtra
15 juni 2016, 15:51
Goed bezig!

Amps, gitaren, wat is het volgende?

Veel plezier en succes met bewerken!

Bux

Hendriks
15 juni 2016, 16:26
Heb je daar zo'n All American hals vandaan? Die hebben zij niet duur in de verkoop, met soms al nitro gespoten ook. Kon je nog een profiel of dikte kiezen?

Succes en ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
Yep . Fat neck , wel unfinished . Ik had liever een Musikraft of Warmoth ,maar dat werd mij te duur.

Hendriks
15 juni 2016, 16:28
Goed bezig!

Amps, gitaren, wat is het volgende?

Veel plezier en succes met bewerken!

Bux
Amps vind ik eigenlijk leuker , dit is eigenlijk net zo moeilijk als een Ikea kast bouwen. ;)

Buxtra
15 juni 2016, 16:35
Ach so.

Ik dacht dat verven/lakken/spuiten meer vaardigheid vereist.

Ben benieuwd!

Zat aan een telekit te denken.

Eerst maar mijn stret pickupswappen.

Frees ligt klaar. Swimming pool route.

Hendriks
15 juni 2016, 16:39
Beitsen en lakken is idd nieuw voor mij , daarom heb ik ook voor deze oplossing gekozen ipv volledig lakken.

fred dons
16 juni 2016, 09:33
Heb je daar zo'n All American hals vandaan? Die hebben zij niet duur in de verkoop, met soms al nitro gespoten ook. Kon je nog een profiel of dikte kiezen?

Succes en ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

je bedoelt All Parts ;) (de all parts nekken worden door Fuji Gen gemaakt, zelfde fabriek als Fender Japan en dat is btw een aanbeveling)

Hendriks
16 juni 2016, 10:27
je bedoelt All Parts ;) (de all parts nekken worden door Fuji Gen gemaakt, zelfde fabriek als Fender Japan en dat is btw een aanbeveling)

Zelfde verwarring zie bij Mighty Might , deze worden bij Cort in Korea gemaakt.

Hendriks
16 juni 2016, 11:28
Halsje past strak. Nog een vraag: Ik wil de hals licht amber getint maken , kan ik hiervoor de gehele hals spuiten met clear amber nitro en daarna met transparant? Moet ik de hals ook voorbewerken , hij voelt glad aan.
http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/921/SEfTVK.jpg (https://imageshack.com/i/plSEfTVKj)

fred dons
16 juni 2016, 11:37
fuji gen nekken hebben al een sealer op de toets dus dat maakt je leven ietsie gemakkelijker, als je clear amber nitro hebt dan hoef je daar geen clear nitro mee over heen te spuiten
ik haal zelf altijd nog 1 keer een 400 grit schuurpapiertje over de achterkant van de neck om eventuele vette vingers weg te halen maar echt nodig is het niet
je kunt voor het spuiten 2 dingen doen, alle frets met schilderstape afplakken (de tape bijsnijden met een exacto mesje) of over de frets heen spuiten en na het uitharden met een radius blok en 800 grit de lak weer verwijderen, je zult dan de fretjes weer een beetje moeten polijsten dat is minimaal

Tabula Rasa
16 juni 2016, 11:38
Gewoon de hele hals spuiten met amber. Transparant hoeft er niet nog extra overheen.

Hendriks
16 juni 2016, 12:05
Thanks mannen.

Hendriks
25 juni 2016, 18:26
Ik wil binnenkort de hals gaan spuiten , waarmee kan ik die het beste mee ontvetten ? Wasbenzine?

Tabula Rasa
25 juni 2016, 19:24
Gewoon een schuurpapiertje. Korrel 400 is zat.

Pepe
26 juni 2016, 10:28
Ja, beetje opschuren zou voldoende moeten zijn.
Om te ontvetten kan je in principe wasbenzine of thinner gebruiken. Met die laatste is het wel oppassen, vrij agressief, lost echt alles op incl lakken en lijmen en zonder handschoenen en ventilatie moet je er niet eens aan beginnen. Maar ontvet als een malle.

Kim Wilson
27 juni 2016, 08:39
Wasbenzine is van zichzelf toch al een beetje vettig? Of is dat juist met terpentine?

Tabula Rasa
27 juni 2016, 08:42
Wasbenzine gebruik ik nooit omdat ik ook denk dat het vettig is. Esdoorn is zo dicht dat een fijn schuurpapiertje tot nu toe altijd voldoende is geweest.

Kim Wilson
27 juni 2016, 08:50
Ik gebruik altijd brandspiritus of ammonia. Tot nu toe blijkt dat altijd goed te werken.

Pepe
27 juni 2016, 09:03
Wasbenzine is van zichzelf toch al een beetje vettig? Of is dat juist met terpentine?

terpentine.

oigun
27 juni 2016, 11:05
Op een gesealde hals liever geen thinner gebruiken..:D

no 1 hops
27 juni 2016, 11:13
Ik gebruik altijd brandspiritus of ammonia. Tot nu toe blijkt dat altijd goed te werken.denk er wel om dat ammoniak een loog werking heeft.
in de meubel industrie zetten we wel eens meubels in een afgesloten ruimte en zetten daar teiltjes met ammoniak in. kreeg vooral eiken een andere tint

Hendriks
27 juni 2016, 12:29
Ik ga maar schuren , meest simpele oplossing .