PDA

View Full Version : H(late)NGD Semi-Hollow Happiness



Rewind
6 juni 2016, 22:56
Teaser:
http://i1320.photobucket.com/albums/u524/ebbulk/IMG_6543_zpsf4njbfyw.jpg

Ok, ok, ik heb 'm dan al twee weken in m'n bezit, maar zonder foto's is een topic als deze toch niks waard.
Vandaag was het lekker weer en mocht ie even buiten spelen. Snel even wat foto's genomen.

Omdat ik wegging bij m'n vorige werkgever kreeg ik al m'n overuren (en dat waren er nogal wat) uitbetaald en kon ik het me eindelijk permitteren om m'n spaargeld -wat apart stond tot ik genoeg reserves had- uit te geven. Ik zat al een tijdje te azen op een semi-hollow en m'n oog was gevallen op een Schecter Corsair Special. Prachtige gitaar in t matzwart met gouden hardware. Deze is helaas nooit naar Europa verscheept, dus ging op zoek naar alternatieven. Eisen waren een esdoorn body met mahonie hals, onder de 1000 euro en het liefst iets kleinere oren dan een 335.
Wat rondgekeken en uiteindelijk een lijstje gevormd met oa Ibanez AS153b, Gibson Midtown Custom en Epiphone Sheraton. Ook de Eastman T386/T486 stond in het lijstje, waarmee ik m'n budget al een beetje oprekte en losbrak van de zwarte lak. In mijn zoektocht kwam ik ook de Yamaha SA2000 en SA2200 waar ik eigenlijk op slag verliefd op werd. Wel een flink stuk boven m'n budget, maar hoopte 'm dan tweedehands tegen te komen.

Maar t GAS kruipt waar het niet gaan kan en heb er voor gekozen niet te wachten en voor nieuw te gaan. Ik ben naar Goes gereden om bij Bax de Ibanez en Yamaha uit te testen. Lekker weer leuke route langs de zeeuwse kust gereden. Vaak wordt er negatief gepraat over de grotere winkels, maar ik vond het een erg fijne winkel! Misschien is het omdat ik inmiddels wat ouder ben, maar ik kom eigenlijk nog maar weinig in muziekzaken omdat het personeel altijd zo op je vingers staat te kijken. De gitaren moesten uit het magazijn komen, dus ik zat in de winkel vast wat andere gitaren te bespelen. Toen ze er waren werden ze netjes bij me neer gezet en ik mocht m'n gang gaan. Toen ik wel behoefte had aan een mening en een praatje was het personeel erg vriendelijk en behulpzaam.

http://i1320.photobucket.com/albums/u524/ebbulk/IMG-20160511-WA0011_zpsefykrfap.jpeg

Tussen de Ibanez en Yamaha zat wel degelijk verschil. Heel andere hals, maar vind het lastig om halsprofielen te omschrijven, en frets (Ibanez had veel dikkere frets en rondere hals). En ook akoestisch zat er wel verschil in klank in. Maar was die klank het verschil van 800 euro wel waard? Er werd me wat drinken aangeboden en kon even relativeren. Toen ik terug de winkel in ging de gitaren in geplugd en wow, dat was een wereld van verschil. Als zelfs m'n vriendin het verschil kan horen, is dat het geld waard. De yamaha klonk vol en rond, de Ibanez een stuk ieler. Ik heb niet gewacht om de Eastman, Epi en Gibson uit te testen, maar heb je Yamaha meteen meegenomen.

Wát een heerlijke gitaar. Het eerste wat me op viel was véél geluid, lijkt alsof ie het hele frequentiespectrum vult. Niet elke site biedt de juiste informatie, maar het is een gelamineerd esdoorn body met een esdoorn of sparren centreblock en op de japanse site van Yamaha wordt ook nog berk genoemd. Mahonie hals. De elementen zijn SAH-SAIIG humbuckers van Yamaha (alcino V) met opvallend veel output, véél meer output dan m'n PRS se singlecut (waar ik nu binnenkort de elementen van zal gaan vervangen). De hals speelt heerlijk, hij is wat breder dan de hals op m'n prs en is afgeplat aan de achterkant, waardoor hij niet dik aanvoelt. De ebben toets is mooi plat (350 mm radius) en de frets zijn fijn dun. Ik ben er achter dat ik niet van heel dik fretdraad hou, maar iets hoger had gemogen. De afwerking ben ik erg tevreden over met als ik erg kritisch ben een klein minpuntje voor de inlays, die niet allemaal gelijk zijn. De elementen zijn splitbaar, waar ik thuis erg lekkere geluiden mee vind, maar die heb ik nog niet naar de band kunnen vertalen, daar zijn de verschillen ineens veel extremer. Hij resoneert als een gek en sta er elke dag met een grote grijns op te spelen.

Eens kijken hoeveel fotootjes ik hier mag posten...

http://i1320.photobucket.com/albums/u524/ebbulk/IMG_6535_zpskek7xdrm.jpg

http://i1320.photobucket.com/albums/u524/ebbulk/IMG_6532_zpswm1tbg2k.jpg

http://i1320.photobucket.com/albums/u524/ebbulk/IMG_6531_zpselb9gm1w.jpg

http://i1320.photobucket.com/albums/u524/ebbulk/IMG_6529_zpsd2urs88m.jpg

http://i1320.photobucket.com/albums/u524/ebbulk/IMG_6538_zps5h43snk0.jpg

http://i1320.photobucket.com/albums/u524/ebbulk/IMG_6548_zpsemihai26.jpg

Joost de Ruig
6 juni 2016, 23:03
Gefeliciteerd en heel veel plezier ermee. Waar laat Yamaha deze prachtige serie maken?

Ps wel bijna 2x je budget :D

Rewind
6 juni 2016, 23:18
Haha klopt, misschien ben ik ietswat flexibel geweest, maar het is m'n nieuwe main gitaar en zal hier jaren plezier van hebben.
De gitaar komt uit Japan. Volgens mij is ie oktober 2015 geproduceerd?


En dat zal waarschijnlijk de Hangzhou fabriek zijn, van wat ik zo snel kan vinden. <- Niet dus

jutter
6 juni 2016, 23:41
Woow, die is mooi! Gefeliciteerd!

Little Jay
7 juni 2016, 09:21
Topklasse gitaren, die Yamaha's! Gefeliciteerd, ga je veel plezier aan beleven.

Little Jay
7 juni 2016, 09:27
Een grappig detail vind ik dat Yamaha de 'puntjes' van de f-gaten geheel in archtop-traditie wel samen laat vallen met de hoogte van de brug, terwijl Gibson dat in de ES-335 heeft losgelaten. De f-gaten van de Yamaha zitten daarom hoger in de body (en zijn ook groter volgens mij). Ik kan me niet voorstellen dat enige significante invloed heeft op het geluid, maar het viel me gewoon op.... en geeft de gitaar een onderscheidende look!

(Dat was even in de serie 'Nutteloze zaken die je altijd al wilde weten' :D )

Tupelo
7 juni 2016, 09:46
Mooie review, over een mooie gitaar.
Congrats !!
Ze zijn sowieso erg gaaf om te zien, mooi die kleinere hoorns, mooie headstock, die ebben toets, dubbele inlays, de burst; gewoon classy.

Zou er zelf ook weleens eentje willen proberen.
Al moet ik bekennen dat ik die hoge output wat schuw, dat is wat mij bijvoorbeeld weerhouden heeft van de aanschaf van een Duesenberg Fullerton Vintage CC - welliswaar full hollow, maar zou ook in je lijstje hebben gekund.

Rinze
7 juni 2016, 10:56
Mooie gitaar! Yamaha is eigenlijk altijd goed.

Rewind
7 juni 2016, 11:26
Een grappig detail vind ik dat Yamaha de 'puntjes' van de f-gaten geheel in archtop-traditie wel samen laat vallen met de hoogte van de brug, terwijl Gibson dat in de ES-335 heeft losgelaten. De f-gaten van de Yamaha zitten daarom hoger in de body (en zijn ook groter volgens mij). Ik kan me niet voorstellen dat enige significante invloed heeft op het geluid, maar het viel me gewoon op.... en geeft de gitaar een onderscheidende look!

(Dat was even in de serie 'Nutteloze zaken die je altijd al wilde weten' :D )

Haha top! Leuk weetje.


Mooie review, over een mooie gitaar.
Congrats !!
Ze zijn sowieso erg gaaf om te zien, mooi die kleinere hoorns, mooie headstock, die ebben toets, dubbele inlays, de burst; gewoon classy.

Zou er zelf ook weleens eentje willen proberen.
Al moet ik bekennen dat ik die hoge output wat schuw, dat is wat mij bijvoorbeeld weerhouden heeft van de aanschaf van een Duesenberg Fullerton Vintage CC - welliswaar full hollow, maar zou ook in je lijstje hebben gekund.

Een pickup swap zou op deze gitaar niet zo heel makkelijk gaan, de routing is minder diep dan die bij bv gibson, waardoor je de beugeltjes onderop je pickup moet afzagen en buigen of in de gitaar zal moeten hakken. Ik speel vooral (hard)rock en ben erg blij met deze pickups. Door de 3 schroeven zijn ze ook nog diagonaal af te stellen, maar kan me niet voorstellen dat ik dat zal gebruiken.

Ik moet nog wel erg zoeken naar de geluiden die eruit te halen zijn, ik ben geen aparte volume en tone controls gewent en dan ook nog eens de singlecoil stand geeft wel erg veel mogelijkheden opeens.

Joost de Ruig
7 juni 2016, 11:29
Sjieke gitaar hoor voor zware metaal :) Coilswitch is push-pull?

RB74
7 juni 2016, 11:33
Gave gitaar! Leuke review ook van Bax en hoe je er (ook als je een dagje ouder bent 😃) op een prettige manier kunt testen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rewind
7 juni 2016, 12:35
Sjieke gitaar hoor voor zware metaal :) Coilswitch is push-pull?

M'n band gaat vaak redelijk richting metal riffs, maar heb besloten een gitaar voor mezelf te kopen en niet voor de band. (ook ivm komende vakanties, wereldreizen en lineup wisselingen). Heb 'm gebruikt in de oefenruimte en metallica en maiden achtige riffs klinken er prima op! Uiteindelijk gaat t toch om de attitude he ;)

De coilsplit zijn idd onafhankelijk onder de push-pull tone knobs


Gave gitaar! Leuke review ook van Bax en hoe je er (ook als je een dagje ouder bent ) op een prettige manier kunt testen!

Dagje ouder valt nog mee, tegen de 30 aan. Misschien dat ik voorheen, begin twintig, in winkels toch wat meer in de gaten gehouden werd omdat ik toen wat enthousiaster kon zijn en wat minder ervaren was. Dit was gewoon een fijne winkel ervaring.

Shredder Mike
7 juni 2016, 12:48
Mooie gitaar. Echt stijlvol. Nu de hamvraag die bij elke Les Paul gesteld wordt: is het met slagplaat of zonder slagplaat mooier :)
In elk geval gefeliciteerd en speel ze!

Rewind
7 juni 2016, 12:59
Ik zat eraan te denken 'm eraf te halen. Maar iedereen zegt me het niet te doen. Hij zit me iig niet in de weg.

telerocker
7 juni 2016, 13:15
De uppermarket Yamaha's zijn doorgaans erg goed. Trouwens de instappers bieden ook waar voor hun geld. Ik vind jouw gitaar ook prachtig gelakt, voor zover je dat op een mobieltje kunt zien. Ik had ooit een SG300 en later een 700. Goede gitaren. Jammer dat de 700 zo zwaar was. Daarna nog een PAC 311ms gehad, die ik een vervolgens diverse upgrades heb gegeven. Stom dat ik die verkocht heb.
Overigens leuke uitgebreide review. Ik heb wisselende ervaringen bij Bax. Heb eens een half uur moeten wachten op een batterijtje om een wah te testen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

fred dons
7 juni 2016, 13:30
Haha klopt, misschien ben ik ietswat flexibel geweest, maar het is m'n nieuwe main gitaar en zal hier jaren plezier van hebben.
De gitaar komt uit Japan. Volgens mij is ie oktober 2015 geproduceerd? En dat zal waarschijnlijk de Hangzhou fabriek zijn, van wat ik zo snel kan vinden.

je weet dat Hangzhou in China ligt ? ;) https://www.youtube.com/watch?v=vpfIFHRfvys

Rewind
7 juni 2016, 13:34
je weet dat Hangzhou in China ligt ? ;) https://www.youtube.com/watch?v=vpfIFHRfvys

Hahaha nee! Ik googlede even snel op Yamaha Guitar Factory Japan en dit was het eerste wat naar boven kwam :P

Dan weet ik niet waar uit Japan ie vandaan komt.

munkie
7 juni 2016, 18:00
Zo 1 heb ik gehad. Weer verkocht,dom dom. Zie je bijna nooit 2ehands. Is nieuw wel veel duurder geworden. Speelde, klonk en oogde geweldig. Ik heb heel wat semisolids gehad, ook Gibson (Studio 80s), maar die Yamaha was de beste.

Tupelo
7 juni 2016, 18:03
Ik heb een beetje gas voor deze SA50 (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m1051147754-yamaha-sa-50.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=8), en heb al een ruildeal voorgesteld, met een Fender 60's classic player stratocaster, maar geen reactie gekregen.
Wat zou een reeel bod zijn ?
Vind eigenlijk die 550 die al staat aardig in de buurt komen...

@MikeD.
Doe 't ff zo, dan hoef ik het topic niet te kapen, met nieuwe reacties.
Die van jou heb ik gezien in post je collectie, mooie gitaar.
Begrijp je verwarring over bouwjaar, want op zicht identiek.
De eigenaar heeft fretwerk & electronica laten opknappen, schrijft hij.
Ik heb gezien dat er twee bij de Plug of de String (haal die twee ook altijd uit elkaar) te koop staan voor circa 900 euro ofzo.
Maar zij zijn best aan de prijs, en ik sluit niet uit dat je er daar nog wel wat vanaf kunt lullen.
Eigenlijk had ik gehoopt dat de eigenaar zou happen op een ruildeal met die Classic Player, want daar kan ik voor minder dan 550 euro mijn hand opleggen.
Zoals 't er nu uitziet gaat het niet door, en dat geeft ergens niet.

MikeD
8 juni 2016, 08:14
Ik heb een beetje gas voor deze SA50 (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m1051147754-yamaha-sa-50.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=8), en heb al een ruildeal voorgesteld, met een Fender 60's classic player stratocaster, maar geen reactie gekregen.
Wat zou een reeel bod zijn ?
Vind eigenlijk die 550 die al staat aardig in de buurt komen...

Eerst en vooral Rewind gefeliciteerd met deze fraaie kast...(ik vind het geen plank...)
Dat is leuk Tupelo dat je GAS hebt voor een SA 50 want precies zo-een heb ik sinds 1972 oftewel plusminus 60 jaar oud zoals de MP verkoper schrijft, is een beetje overdreven... voorzover ik heb kunnen achterhalen, dateren ze van 1971 / 1972. De prijs is wat de gek er voor geeft maar ik heb de afgelopen jaren een paar bij de 'handel' gezien (ik meen bij de Sound Shop hadden ze er een en ook bij de Plug of the String) en die vragen aanzienlijk meer dan 550,- . Fijne gitaar met een roller bridge (de jengelarm is desalniettemin geen duikbommenwerper) maar wel gevoelig voor feedback (niet geschikt voor liefhebbers van flapperende broekspijpen) en de schroefjes van de brugzadels hebben de neiging om zichzelf los te laten trillen. De mijne heeft indertijd duidelijke fretwear opgelopen en ik speel er al jaren zo goed als niet meer op. Maar nou ga ik off topic.

edit: zie hier http://deplug.nl/index.php?route=product/product&path=70_99&product_id=8595 blijkbaar van 1967.. zat ik er toch een paar jaar naast

almarvk
8 juni 2016, 09:33
Wow, wat een mooie semi! Tof man, leuk dat je ook zo de tijd hebt kunnen nemen om ze rustig uit te testen. Yamaha maakte en maakt nog steeds zwaar ondergewaardeerde gitaren.

Rewind
8 juni 2016, 10:04
Wel erg classy gitaar. Tupelo, jammer dat ie niet hapt op de Classic Player. Ik zou iets boven de 550 gaan zitten, maarja, ik heb dan ook net zonder blozen m'n budget verdubbelt om een Yamaha ipv de Ibanez te kopen :P


Wow, wat een mooie semi! Tof man, leuk dat je ook zo de tijd hebt kunnen nemen om ze rustig uit te testen. Yamaha maakte en maakt nog steeds zwaar ondergewaardeerde gitaren.

En daar moeten wij van profiteren! Ik zal het niet snel over m'n hart kunnen verkrijgen om het dubbele hiervan uit te geven voor een 335 oid. Maar heb het gevoel dat er ook niet zo'n groot kwaliteitsverschil tussen zou zitten. 't is echt een enorm fijne gitaar!

Riny
8 juni 2016, 13:48
Allereerst, gefeliciteerd met deze prachtig mooie en goede nieuwe aanwinst.
In vroegere jaren een soort gelijk model gehad waar ik naderhand een Bigby tremelo op heb laten zetten.
Denk dat ik deze ongeveer 25 jaar op podiums heb gebruikt, dus kwaliteit net over.

Heel veel speelplezier toegewenst met deze mooie gitaar.

SloeGin
8 juni 2016, 20:29
Prachtgitaar!
Bedankt voor de GAS :D :D

Montecristo
9 juni 2016, 13:52
Schitterend, volgens mij een genot om op te spelen.

Rewind
17 juni 2016, 15:42
Mooie gitaar. Echt stijlvol. Nu de hamvraag die bij elke Les Paul gesteld wordt: is het met slagplaat of zonder slagplaat mooier :)
In elk geval gefeliciteerd en speel ze!

http://i1320.photobucket.com/albums/u524/ebbulk/IMG_20160617_132818_zpspsgqmqv3.jpg

http://i1320.photobucket.com/albums/u524/ebbulk/IMG_20160617_132853_zpsr0p73cbz.jpg

Hmm, ik weet t nog niet.

Shredder Mike
17 juni 2016, 19:58
Veel beter. Veel mooier. Merk je er iets van bij het spelen ?

Joost de Ruig
17 juni 2016, 20:05
Kwestie van smaak: met slagplaat mooier. Bovendien zet ik mijn pink graag neer en zonder slagplaat, maar met een curved bovenblad, staat mijn pink dan te laag voor mijn speelcomfort.

telerocker
17 juni 2016, 20:09
Zonder: meer tigerstripe en minder plastic. 😜


Sent from my iPhone using Tapatalk

soundbound
17 juni 2016, 20:10
ik vind de slagplaat er op veel mooier....

Little Jay
19 juni 2016, 09:28
Ik ben pro-slagplaat! Zet 'm terug! Hoort bij een ES(-achtige)!

Rewind
20 juni 2016, 13:02
Nee, heb er geen last van als ie erop zit, maar heb 'm ook niet nodig, puur esthetisch. Hou 'm er nu even af, maar hij komt wel weer terug volgende keer als ik een setup doe ofzo.

miyaru
20 juni 2016, 15:33
Mooie gitaar, sorry voor de late reactie....... Veel plezier ermee!!!

Robin.

denis.hermans
20 juni 2016, 21:03
Proficiat ! Werkelijk een prachtige gitaar maar ik stem toch ook voor de slagplaat. Ik heb deze gitaar ook overwogen toen ik op zoek was naar een semi hollow. Uiteindelijk ben ik oversrag gegaan voor een guild starfire iv st . Het hoeft dus zeker geen gibson te zijn om indruk te maken bij mij ! Veel speelplezier.