PDA

View Full Version : Gesloopte amp?



AntY
25 juli 2003, 14:29
Ok gisteravond had ik een band repetitie, besloot om mn eigen amp maar eens mee te nemen ( ze hebben daar Randall's , dr komt alleen maar knor uit). t is een 130 W combo.

na 1 nummer hoorde ik een ratelend geluid in me versterker, gelijk maar uitgezet en op zon randall verder gegaan.

t geratel is nu nog steeds. t is volgens mij dat er in de amp iets resoneert; op de E reageert ie t hardst en heftigs, en op t zachte standje hoor ik er niks van.

tijdens t spelen had ik de gain zo hoog als kon zonder te overloaden (zoals t hoort dus), de master stond op 4. De graphical stond uit, had alleen een pre-shape aan.

Wat kan er in godsnaam gebeurd zijn? Hoe kan t dat een TE 130W t niet trekt, en een 100W Randall de rest van de avond goed functioneert, op nog hogere volumes?

Lize
25 juli 2003, 14:33
Ik zou zeggen: Toeval. Of misschien is er met het vervoer iets losgetrild in de versterker? Als je de gain niet hebt overstuurd en de master niet achterlijk hoog hebt staan (en dat had je niet), kun je hem niet opgeblazen hebben, volgens mij. En een opgeblazen versterker ratelt ook niet, voor zover ik weet. Ik zou 'm openschroeven en proberen te ontdekken of er iets meetrilt, als ik jou was, want zo klinkt het me een beetje in de oren.

AntY
25 juli 2003, 14:39
mij ook

t heeft denk ik niet iets met vervoer te maken

toen ik begon met spelen was er niks aan de hand, aan t eind van t nummer opeens wel.

sniekie
25 juli 2003, 14:39
als hij net nieuw is kan je er beter ff in de winkel na laten kijken want anders vervalt je garantie als je hem zelf openschroeft. wees wl voorzichtig als je hem zelf openschroefd want je hebt zo iets gesloopt(spreek uit ervaring) en dat is ene duur geintje

AntY
25 juli 2003, 14:40
ik heb m tweedehands gekocht

geen garantie

Venomer
25 juli 2003, 15:23
Het is toch een BLX130? Oftewel: hij heeft geen gril? Dat is namelijk vaak wat er trilt.

Als je geluk hebt hoef je alleen maar een schroefje aan te draaien. Eigenlijk is het een wonder dat er in een basversterker niet vaker iets lostrilt...

basswasp
25 juli 2003, 18:57
Het lijkt eropdat het inderdaad resonantie is, vooral omdat de ratel er alleen is bij (boven)tonen van de E. Maak de versterker (voorzichtig) open en controleer wat er kan trillen. Waarschijnlijk is het een kwestie van een schroefje aandraaien en het is weer opgelost.

Vertrouw je jezelf niet genoeg kwa technische mogelijkheden, laat de versterker dan door iemand nakijken. Misschien is er iemand die kent die het kan, dan kan je zelf zien wat de oorzaak was en hoe je het repareert.

AntY
25 juli 2003, 23:00
inderdaad geen grill...

ik vraag me af hoe ik m open kan maken. dan moet ik t hele combo uit mekaar slopen... ook die dingen op de hoeken dr af slopen?

AntY
25 juli 2003, 23:53
ok net even de achterkant open gemaakt (ja dat kan, leve TE :) ) en ontdekt dat er een Celestion custom made for Trace Elliot speaker in zit :)

en hij zat helemaal verschoven, hij zat zeg maar vast met een soort plakrand, en daarop vastgedrukt met vier plaatjes ijzer, waarvan er eentje aan de zijkant van de speaker was verschoven. alles weer netjes in t midden gezet, morgen overdag weer even testen.

bassopotmus
26 juli 2003, 08:23
hele avond geklust aan je tijdstip te zien, anty? Meestal heb je wat loshangen als je inderdaad veel resonantie hebt. Ben ervan overtuigd dat het nu weer functioneerd

AntY
26 juli 2003, 20:53
nee hoor maar een half uurtje gisteravond

ok even verslag ....

heb de hele dag naar een resonantiebron lopen zoeken. eerst zocht ik t in de kast. achterplaat eraf gehaald, speaker gedemonteerd, niks gevonden. daarna amp zelf uit t combo gehaald, zag er mooi uit, alles vastgekit, overal isolatierubbertjes, ik heb een goede amp :)

bleek uiteindelijk dat de "dust cap" (dat middelse bolle ding in je speaker, midden in de conus) een deuk had (Wist ik veel dat dat niet kan :) ) en een stukje karton raakte. de lijm had ook voor een deel losgelaten.

dus nog wat meer losgetrokken, en met de vinger en een haakse schroevendraaier de dust cap weer bol geduwd. daarna ben ik lijm gaan halen, maar ik kan nu niet eens meer vinden waar het los zat, alles lijkt weer vast te zitten. magic self-healing. de lijm plakt nog een beetje denk ik, en hij drukt zichzelf natuurlijk vast.

ik heb wel lijm gehaald, maar weet niet of ik t nog opnieuw ga vast lijmen. het lijkt weer goed vast te zitten (kon niet eens ontdekken waar t los heeft gezeten), ga t niet slopen om t dan weer vast te lijmen.


wat voor lijm zou ik moeten gebruiken? hevos raadde aan contactlijm te gebruiken, en dat heb ik gheaald, maar je hebt weer meerdere soorten....
op talkbass zei iemand Duco Cement

bassopotmus
26 juli 2003, 21:00
werkt tie nu zonder problemen? Plak dan niet alles aan elkaar, contactlijm van bison is wel goed spul, let wel waar je vingers zich bevinden als je lijmt..dat kleeft!

Venomer
28 juli 2003, 09:59
Laat ons ook even weten hoeveel schroefjes er over zijn als je alles weer in elkaar hebt gezet! :razz: (IKEA-effect...)