PDA

View Full Version : Fire and rain 2e versie



Charlie McD
5 juni 2016, 18:45
Met dank voor jullie commentaar, waar ik echt veel aan had, hierbij een 2e versie. Daarbij zijn een aantal van mijn darlings gesneuveld en is er heel veel compression uitgehaald. Ik geloof dat het de opname zeer ten goede komt. Las vanochtend nog een oud BUMA bulletin door, waarin een artikel over de producer Gordon Groothedde. Die zei daarin iets wat ik in mijn oren moet knopen: "Zing en speel zoals je bent en niet zoals je wilt zijn". Zeer waar!

https://soundcloud.com/karel-de-vey-mestdagh/fire-and-rain-james-taylor-cover-2e-version

Ik sta open voor kritiek.

Joost de Ruig
5 juni 2016, 19:00
Alsof mijn gebeden verhoord zijn :D

Bedankt voor deze 2de versie. Mijn gitaarspel is matig, maar mijn stem nog veel matigerderder.... Ik heb dan ook niet het lef om die kwestbaarheid zo toe te vertrouwen aan een opname. Chapeau Charlie!

Han S
5 juni 2016, 19:03
Zo is dat, gewoon terug naar de basis en het liedje op de eerste plaats. Ik zeg het nog een keer: je hebt een prachtige stem.

Plant
5 juni 2016, 19:24
Jáááá mooi! :listen:
En een wijze uitspraak van Gordon Groothedde :ok:

Han S
5 juni 2016, 20:03
Het kan natuurlijk zijn dat ik er geen verstand van heb.

Zo had ik eens een band in de studio met twee zangeressen. Persoonlijk vond ik Sharon den Adel de beste van de twee omdat ze zo'n mooi geluid heeft, loepzuiver zingt en een prachtig timbre heeft en dan heb ik het niet over dat aparte vibrato. Bovendien is zij erg aardig.

Maar een paar bandleden vonden de andere zangeres beter en Sharon is op de CD maar in een enkel nummer te horen. Nu meer dan 20 jaar later is Sharon wereldbekend en al 20 jaar de zangeres van WT.

Maar misschien heb ik er nog steeds geen verstand van, dus houd je maar vast aan ned, dan komt het wel goed.

Edit: deze post is een reactie op een post welke is verwijderd, dus lijkt hij nu zomaar uit het niets te komen, maar dat maakt niet uit, als het bier maar koud staat.

Joost de Ruig
5 juni 2016, 20:17
Persoonlijk vond ik Sharon den Adel de beste van de twee omdat ze zo'n mooi geluid heeft, loepzuiver zingt en een prachtig timbre heeft en dan heb ik het niet over dat aparte vibrato. Bovendien is zij erg aardig.

Bovendien vind ik het hiernaast een prettige en charmante verschijning :)

Joost de Ruig
5 juni 2016, 21:14
Smells like van Sharon ook ff geluisterd: niets mis mee. Misschien geen crunch, maar moet dat dan?

Kylie kan gewoon goed zingen en houdt het van alle SA&W producten het langste uit.

Han S
5 juni 2016, 21:36
We zitten hier in het topic van Charlie McD en het gaat om zijn versie van Fire and Rain. En ik hoor natuurlijk ook die kleine onzuiverheden wel, maar dat boeit me niet. Het gaat over een geweldig mooie song van James Taylor en de karakterstem van Charlie.

Luister maar eens naar JJ Cale of Neil Young, of naar Joe Cocker. Dat zijn karakterstemmen en als dat ergens een beetje onzuiver is, so be it, maar wat een genot om naar te luisteren.

Het gitaarwerk dan? James speelt prachtig gitaar, maar als je weet hoe dat moet is het nog vrij simpel. En zo is het met veel dingen. Luister maar eens naar het nummer 'Little Green' van Joni Mitchell. Ik was eens met een band aan het opnemen, de drummer was miljonair en dacht dat hij kon drummen, maar dat terzijde. De gitarist moest iets soortgelijks doen en kreeg dat niet voor elkaar. Ik liet hem Little Green horen om de sfeer duidelijk te krijgen en hij reageerde met: 'als ik zo kon spelen, zat ik hier niet'.

Dus heb ik het hem even voorgedaan, want het lijkt heel moeilijk, maar Joni gebruikt andere dan standaard stemmingen en dan is het ineens belachelijk eenvoudig.

En Charlie is goed bezig en stelt echt wat voor.

Joost de Ruig
5 juni 2016, 21:49
Zo heb ik een uitgesproken hekel aan de stem van Dob Bylan, maar hele volksstammen houden van zijn stem. Er zal dus wel iets goeds aan zijn. Zoals Han zegt: het gaat om de impact die een stem heeft en daarvoor hoeft hij niet altijd zuiver te zijn. Ik hoor Charlie ook nog wel eens een mooie Ierse traditional zingen. Go for it!

Charlie McD
5 juni 2016, 22:11
Zoals het gezegde luidt: als je geschoren wordt moet je stilzitten. Maar jullie slijpen de messen zo scherp naar aanleiding van mijn vocale kunnen in deze opname dat ik toch ga bewegen. Om te beginnen dank Ned voor je complimenten over mijn gitaarspel. De gitaar is mijn lust en mijn leven en al moet ik duizend keer de James Taylor zo eigen off beat rifjes oefenen, als ik ze eenmaal beheers (zoals overigens duizend en een andere fingerstyle uitdagingen) kan me dat heel erg gelukkig maken. Dit is een gitaarforum, dus ben ik blij als mijn spel gewaardeerd wordt. En ja, ik heb de pretentie om ook te zingen (overigens zonder veel pretentie), uit liefde voor de teksten. Alle nummers die ik breng, of het nu covers zijn of eigen werk, zing ik eigenlijk bovenal omdat de tekst voor mij urgentie heeft. Het publiek raak ik daarmee keer op keer. Dat neemt niet weg dat er veel aan mijn stem valt te verbeteren en sinds herfst vorig jaar krijg ik dan ook zanglessen van iemand die mij (opvallend genoeg) zeer in de twang onderricht. Maar dan niet als uitspraak, maar als stemtechniek. Bij sommige (en dat zijn er eigenlijk veel) nummers van mijn intieme repertoire kan ik die techniek nog moeilijk in de praktijk brengen, omdat ik dan toch te gewild (Amerikaans) ga doen. Dan denk ik aan de eerder aangehaalde opmerking van Gordon Groothedde. En als ik met mijn nengels niet alleen Nederlanders maar ook Engelsen in vervoering breng is de missie in ieder geval gedeeltelijk geslaagd. Toch ga ik zeker met je kritiek aan de slag, Ned. Dank daarvoor. En Joost, Han en Plant, jullie gaven deze prachtige zonnige dag een extra warme avondgloed. Daar kan ik me in koesteren.

Ernest01
5 juni 2016, 22:15
Deze uitvoering is sowieso beter dan de vorige. Mooi klein gehouden nu.

De zang klinkt alsof je de tekst in de hand hebt tijdens het zingen.
Misschien een tip om meer 'in' het lied te klimmen en de tekst uit het hoofd te leren.
Dan klinkt het veel vloeiender en minder opgelezen en kan je er meer gevoel in brengen.

The Lo Lands
6 juni 2016, 12:38
Erg mooi nummer en uitvoering!! En de kleine imperfecties maken het een eerlijke luister ervaring. Top!

Charlie McD
6 juni 2016, 20:04
Dank, Milo! Doet me goed.

gitaarvrouwtje
10 juni 2016, 23:13
Lieve charlie,
mooi :) en zo fijn je stem weer eens te horen
ik heb genoten, mooi puur, gewoon jij
het hoeft niet perfect het moet niets zijn dan wat het is, het is muzikaal het is jij
ik vind het mooi
gewoon

Charlie McD
12 juni 2016, 17:49
Hoi GV, wat leuk dat me gevonden hebt! Dank voor je lieve reactie. AM en ik trekken nu door Engeland en Wales. Al geweldige gitaaravonden gehad. Het is wat dat betreft een land uit duizenden.