PDA

View Full Version : Ik zoek het woord...



HouseMetalJazz
5 juni 2016, 16:37
De toonladder, met intervallen 1-1-half-1-1-1-half, hoe noem je die???

Is dat de 'diatonische'? De 'ionische'?

Ik zoek naar een ander woord voor 'basisladder'.

Anyone?

Brad
5 juni 2016, 17:02
Dat is de ionische ladder . In het westen inderdaad de basisladder die men als uitgangspunt gebruikt

Gesualdo
5 juni 2016, 17:50
De majeur toonladder.

Maar dat wist je wel HMJ...dus wat is je 'hidden agenda' hier? :P

Schrevel
5 juni 2016, 19:11
Een 'basisladder'? Malle term.
Als je dan toch modaal aan het doen bent, noem het dan de basische modus :)

HouseMetalJazz
6 juni 2016, 16:38
De majeur toonladder.

Maar dat wist je wel HMJ...dus wat is je 'hidden agenda' hier? :P

Geen hidden agenda. Ik zat ermee dat er in een toonsoort 3 majeurladders zijn te vormen (op wat ik maar noem 'trappen' 1,4 en 5). Dus vind ik dat een weinig onderscheidend woord. Ionisch is wel onderscheidend maar maakt m 'slechts' een van zeven. Terwijl ik m als basis of begin voor de hele verdere theoretisch rimram zie.

Diatonisch betekent geloof ik dat ie hele en halve intervallen kent. Dus dat is ook niet onderscheidend.

'Baisladder' dan toch maar?

Brad
6 juni 2016, 16:42
Die andere twee majeurladders zeg maar de 4 en de 5 heten lydisch en mixolydisch

Gesualdo
6 juni 2016, 19:06
Nochtans zijn lydisch en mixolydisch niet gelijk aan de majeur toonladder. Dat ze allen een majeur tonaliteit hebben, betekent niet dat ze allen ook de majeur toonladder zijn. Dat is er maar één.

Zo zal niemand Frygisch 'de mineur toonladder' noemen. Wellicht nog 'een mineur toonladder', maar zelfs dat vind ik nogal vergezocht.

Het is in die mate onderscheidend dat als je zegt: 'hey, jammen in C majeur?' Dat niemand dat opvat als een modaal stuk gebaseerd op C lydisch. Ik voorzie dus geen problemen in de communicatie. Pas als je dit soort zeer basale ladders in twijfel gaat trekken en gaat vergelijken met modi krijg je de communicatieproblemen.

Iets wat simpel is, moet je niet onnodig moeilijk maken me dunkt.

En basisladder heeft geen inhoudelijke waarde naar mijn mening. Je mag het gebruiken, maar ik denk niet dat veel mensen snappen wat je hiermee bedoelt, terwijl 'C majeur toonladder' vrij rap begrepen wordt. Je schiet een beetje je doel voorbij met neologismen in dezen.