PDA

View Full Version : Noten vertalen naar positie op fretboard



Joshua Homme
2 juni 2016, 13:53
Beste gitaristen,

Ik ben bezig met noten leren lezen.
Het hele systeem van notenlezen is mij aardig duidelijk alleen zit ik met het volgende.
Als ik een stuk muziek in notenschrift zie, hoe bepaal ik de vingerzetting.
Een noot is op veel manieren te spelen en kom er niet achter waar op de fretboard het gespeeld moet worden.
Is hier en systeem voor? Of een website met uitleg?

Groeten,

XTZ
2 juni 2016, 14:08
De positie wordt vaak aangegeven met Romeinse cijfers.

V = positie 5
VII = positie 7
X = positie 10

etc.
In het begin zou ik proberen zo veel mogelijk in de open positie te spelen

Joshua Homme
2 juni 2016, 14:11
Dank voor de snelle reactie.
Het is een stuk voor fingerpicking (beatles nummer).
Er staan alleen noten en verder geen V o.i.d.
Ik weet van het nummer dat het niet alleen in open positie is (blackbird).
Of is dan de conclusie dat het stuk bladmuziek niet compleet is qua informatie?

XTZ
2 juni 2016, 14:21
Nouja, je kunt altijd wel een manier vinden om het te spelen, als je maar goed zoekt. Dit is zeker niet de makkelijkste manier dan!

Zoek er anders een tab naast, dan weet in ieder geval dat je de juiste info bij elkaar hebt. Ritme + posities.
https://tabs.ultimate-guitar.com/t/the_beatles/blackbird_ver5_tab.htm

Harald
2 juni 2016, 15:59
Kort door de bocht, is dat nu één van de nadelen van standaardnotatie. Voor de rest valt er geen zinnig woord over te zeggen. Als er geen vingerzettingen in de standaardnotatie staan moet je het zelf uitzoeken.

En in dit geval, wat is het? De originele partij van mcCartney, die een soort faux fingerstyle is. Eigenlijk meer frailing zoals bij banjo, of een bewerking of aangepaste versie... Het origineel maakt gebruik van een consequent open gespeelde G snaar met relatief eenvoudige grepen die over de hele hals heen vliegen. In wezen een relatief eenvoudig stukje, wat er in standaard-notatie juist wat complexer gaat uitzien, door die open g, die in alle akkoorden voorkomt. Daar zit gelijk een ander nadeel van standaard notatie.

Brad
2 juni 2016, 17:02
Van Blackbird bestaat ook tabulatuur . In het tabulatuurboek deel één van de White album

http://www.halleonard.com/product/viewproduct.action?itemid=690110&affiliate=53262&

Niet makkelijk te krijgen in Nederland maar valt altijd wel te bestellen

Mocht je geinteresseerd zijn , let wel op dat je deel één koopt want er is ook een deel twee

Joshua Homme
3 juni 2016, 10:50
Maar is dan de conclusie dat het notenschrift niet handig is voor gitaar. Ik neem nu blackbird als voorbeeld maar er zijn genoeg nummers waarvan geen tot slechte tabs van zijn en ik dacht dat het notenlezen dan een uitkomst bood.

Brad
3 juni 2016, 11:06
Het is wel zo dat studio gitaristen als Lex Bolderdijk a vu van blad kunnen spelen . Maar veel gitaristen kunnen dat inderdaad niet a vu omdat je op een gitaar dezelfde noot op meerdere posities kunt pakken

Als je inderdaad een bepaald nummer alleen in notenschrift hebt is het een kwestie van uitzoeken wat het beste werkt . Ik kan zeker niet a vu lezen maar heb eens een nummer van de Stones uit een songbook geleerd met alleen notenschrift zonder tab
dat duurde even natuurklijk

Maar dat songboek van de Stones is het enige songboek voor elektrische gitaar die ik ooit ben tegengekomen waar de echte partijen zoals ze op de plaat staan alleen in notenschrift uitgeschreven staan

Vrijwel alle goede songboeken voor gitaar die uitgebracht zijn staan uitgeschreven in standaard notatie en tabulatuur en soms zelfs
alleen in tabulatuur

Ik vraag me dan ook af waar je die bladmuziek van Blackbird vandaan hebt en of het precies de partij is die op de plaat staat . Of is het een bewerking waar de zangpartij in verwerkt zit ?