PDA

View Full Version : HNGD: Vox SSC-33 Goldtop



Feter
30 mei 2016, 09:52
Afgelopen zaterdag was er bij Keymusic een super mega uitverkoop.
Zelf had ik niet echt iets nodig maar ik ging met m'n broertje mee omdat hij op zoek was naar een interface en nieuwe monitor speakers.
Nadat we ons door de drukte heen geworsteld hadden en m'n broertje had gevonden wat ie zocht, was het op naar de kassa.
Ook hier was de rij gigantisch en ik had geen zin om er tussen te gaan staan, dus liet ik m'n broertje daar achter en deed ik nog maar eventjes een rondje.

En toen gebeurde het..
In een hoekje zag ik ineens (alleen de headstock) een gitaar staan.
Eventjes kijken toch; Hey, een goldtop, creme binding, gelijmde hals, donkerrode doorzichtige achterkant, P90 pickups? Dat zocht ik dan weer wel!
Ik heb nog nooit een Vox in m'n handen gehad maar ik moet zeggen, hij voelde meteen goed!
En toen ik zag dat het prijskaartje (na 50% korting) ook nog eens 260 euro was, was de keus snel gemaakt.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13312841_10209574568665225_7188401006782741953_n.j pg?oh=58893dce1e594e9a077ba96f961d70f4&oe=57D28783

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er weinig van verwachte maar hij speelt en klinkt voor 260 euro gruwelijk goed! Hij heeft nog wel wat aandacht nodig hier en daar qua afstelling en de topkam mag wel vervangen worden maar verder.. Positief verrast!

jutter
30 mei 2016, 10:10
Gefeliciteerd! Mooi ding!

Feter
30 mei 2016, 10:12
Erg mooi model inderdaad, ik zal vanavond nog een paar foto's maken.
De body en de neck zijn trouwens van mahonie en de top is esdoorn.

jutter
30 mei 2016, 10:15
Hoe klinkt hij? Kun je dat omschrijven?

Tabula Rasa
30 mei 2016, 10:26
Wow! Schitterend! Zijn ook leuke elementen. Beetje in de lijn van de P-rails, maar van wat ik begrepen heb klinken ze lekkerder

Feter
30 mei 2016, 10:53
Het is lastig om het geluid te omschrijving maar het zit een beetje tussen een humbucker en een singlecoil in.
Er zit ook een extra switch op om te schakelen tussen "Clean & Crunch".
Leuke toevoeging maar het verschil is niet heel erg overtuigend, misschien dat ik een keer wat probeer met een andere weerstand.

De sound is denk ik het best te omschrijven als blues/ bluesrock.
De tonepot werkt uitstekend, beter dan menig andere gitaar vind ik. De pickups zijn ook extreem stil. Je hoort absoluut geen hum.
Ik speel hem overigens door een Blues Junior 3.
De elementen klinken in ieder geval top!

Edit: Review van Musicradar http://www.musicradar.com/reviews/guitars/vox-ssc-33-271676

Rogueny
30 mei 2016, 12:58
Hoe bevallen de tuners van de gitaar? Ik had eens een box sec 22 sb, die kon gewoon niet goed in tune blijven. Ben benieuwd naar jouw ervaringen!

Tupelo
30 mei 2016, 14:01
Voor 260 pleuri kan je jezelf daar nauwelijks een buil aan vallen lijkt me.
Coole aankoop.

Feter
30 mei 2016, 15:19
Ik durf nog niet goed te zeggen of hij snel ontstemt. Ik heb er eigenlijk vrij snel nieuwere snaren op gezet omdat ik de standaard te dun vond.
Maar ik zal er eens op letten en het je laten weten wat ik er van vind!

En inderdaad voor 260 euri's kun je de fout niet in gaan.
In het ergste geval had ik het niets gevonden en had ik hem voor het zelfde geld weer op marktplaats kunnen zetten.

Dutch66
30 mei 2016, 17:50
Congratz!, leuk gitaartje!

Joost de Ruig
30 mei 2016, 18:22
Die gecombineerde toneregeling en volume vind ik een mooie optie. Aan die dubbele toggleswitch moet ik eerlijk gezegd wennen. Ik denk dat ik het mooier had gevonden als ze die hadden verborgen als push/pull in een van de pots. Verder een no-brainer voor dat geld. Veel plezier ermee!

the sure thing
30 mei 2016, 20:28
VOX gitaren zijn COOL


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

vulvasonic
31 mei 2016, 05:29
Heeeeeeeeel toevallig heb ik gisteren mezelf helemaal in zitten lezen in alles wat er te vinden is over de huidige reeks Vox modellen. De algemene indruk, zowel bij professionals als bij beginners die overal iets over te zeggen menen te hebben, is uitermate positief. Uiteraard heb ik ook naar een grote hoeveelheid filmpjes op YouTube zitten kijken en luisteren en ondanks het feit dat het vrijwel onmogelijk blijft om in objectieve zin een oordeel te geven op basis van dat wat je hoort, daar er zo ongelooflijk veel factoren zijn, zowel in de keuze van de gebruikte spullen in een soms eenvoudige setup en soms in een enorme keten van effecten (uiteraard, zélfs in een eenvoudige setup, de gebruikte versterker - peperdure hand wired buizenversterker, of een spotgoedkoop transistorbakkie die beiden een reeks knoppen hebben die voor de kijker een niet te ontdekken afstelling hebben gekregen)......., maar ook de wijze waarop de filmpjes zijn opgenomen, met welk spul, onder welke omstandigheden, etcetera...... en dan nog de nabewerking, de mate van compressie....., ergo, er zijn letterlijk onnoemelijk veel factoren die een rol spelen in de wijze waarop het geluid van een nieuw instrument tot je gebracht wordt. Alleen al om díe reden is het verstandig om letterlijk zoveel mogelijk van die filmpjes te gaan bekijken en beluisteren, want óndanks het feit dat er geen filmpje bij zit waarop het geluid van de door jou bestudeerde gitaar uiteindelijk exact hetzelfde zal gaan klinken als diezelfde gitaar, maar dan door jouw spulletjes, mag je er vanuit gaan dat ál die professionele- en huiskamerrecensisten (plus álles wat daartussen zit), de bewuste gitaar zullen hebben willen beoordelen op een zo neutraal mogelijke wijze. En dus, hoe vreemd dit dan ook moge klinken, na alles wat ik herboven heb geschreven, komt er uiteindelijk tóch een redelijk betrouwbaar beeld uit tevoorschijn.

En om een lang verhaal dan maar even af te sluiten met een kort en bondige conclusie....., die gitaar klinkt meer dan zomaar goed. Sterker, deze PU's worden door Vox nog steeds gebruikt. En niet zomaar..., ze worden gebruikt op iedere gitaar waarvan ze vinden dat ze thuis horen in hun absolute topsegment aan gitaren. Moderne Vox gitaren die een prijskaartje hebben van rond de £2000,- (!!!) hebben allemaal, als ik tenminste niets over het hoofd heb gezien, elementen die exact dezelfde elementen zijn als degene die jij in je gitaartje van. €260,- hebt zitten.

De elementen zijn ook wel heel interessant. Ieder element bezit een 3-standen schakelaartje. De elementen zijn zó gemaakt dat je op standje 1 een (volgens Vox) typisch Fender Single Coil geluid hoort, op standje 2 hoor je een 'beefy P90 geluid' en op standje 3 hoor je een echte humbucker.

Persoonlijk denk ik dat hier de wens de vader van de gedachte is. De verschillen zijn echter wel degelijk goed waar te nemen. Je hoort een wat dunner SC geluid, vervolgd door een wat ronder SC geluid (i.m.o. De minste van de drie, maar dat zal veel te maken hebben met de verwachting van een dik P90 geluid en daar heeft het maar weinig van weg - het lijkt meer op het halselement van een strat, waar wat hoog uit is gedraaid) en uiteindelijk hoor je een betrekkelijk mild humbucker geluid.
Slecht? Wel als je eigenschappen van een Fender SC, een P90 en een PAF verwacht (en dat doet Vox zichzelf aan, door het op die manier in hun foldermateriaal aan te prijzen). Echter..., als je je koppie weet leeg te maken en je luistert gewoon naar het geluid zoals het is..., dan hoor je voor beide elementen drie zeer bruikbare en soms ook zeer fraaie geluiden. Als je je volumeknop en je toonregelaar vol open zet, dan haal je alleen al met je twee drieweg-schakelaartjes voor je PU's een zestal van ok tot retegoed geluid (denk dan ook aan de wijze waarop je met enkele simpele pedaaltjes het beste uit je sound kan halen). En dan heb je nog je volume en je toon die je kunt gebruiken. Ergo, een zeer veelzijdige gitaar die ook nog eens zeer makkelijk te begrijpen is. Ik bedoel, dit is anders dan de minitoggles uit de jaren 80 voor je (uit)fase standjes en dat andere ding, waarvan IK vooraf nooit enig idee had hoe het zou gaan klinken. Het viel ook altijd tegen.
Nee, NU heb je 'gewoon' een gitaar met 2 PU's, die je onafhankelijk van elkaar kunt laten klinken als iets wat iets weg heeft van een SC, of iets wat iets meer body heeft dan dat, of een HB en die verder werkt als vrijwel iedere andere gitaar met twee elementen. Niet gek voor een voorbeeldig afgewerkte gitaar met zo'n idioot laag prijskaartje. :)

Feter
31 mei 2016, 09:09
Wow Vulva, dat is een zeer uitgebreid betoog :D

Maar ik kan ook niet anders concluderen dat het echt een goede gitaar is. De vormgeving vind ik sterker dan die van een Les Paul (het is niet alleen de top die gewelfd is maar de complete body) en hij speel ontzettend comfortabel.

Van de pickups had ik geen verwachtingen dus ging ik er blanco in en moet zeggen, door m'n Blues Junior 3 klinken ze geweldig! Een hele heldere clean kun je er uit halen als zo ook een stevige crunch.

Het enige minpuntje wat ik tot nu toe kan vinden is fretbuzz.
Maar ik denk dat ik dat wel redelijk kan oplossen met het vervangen van de nut en wat afstelling.
Verder is de afwerking beter dan andere duurdere gitaren die ik in m'n handen heb gehad.
Voor 260 euro een zeer dikke duim en voor de originele prijs... Ook een dikke duim!
Ik zou deze iedere dag verkiezen boven andere gitaren van dit type binnen dit segment.

MikeD
31 mei 2016, 10:10
na het ik-heb-weer-een-slapeloze-nacht-ik-schrijf-me-te-pletter verhaal van Vulvasonic (een betere plug kan meneer Vox zich niet wensen zowat) staat weer eens de paal boven water.... you have chosen wisely !

Tupelo
31 mei 2016, 10:24
Ik zat onlangs wat filmpjes te kijken over de AC4 hand wired.
Heb een niet hand wired AC4 en begin langzaam aan into Vox te geraken, na altijd een Fender amp man te zijn geweest.
Deze wordt getest met een Vox gitaar die op die van jou lijkt, waarschijnlijk een duurder modelletje, maar als wat Vulva schrijft over de elementen, dan moet het toch een indruk geven, over hoe die gitaar over die amp zou klinken.


https://www.youtube.com/watch?v=8bh6fZyh-28

Lekker dus. :)


Zou het kunnen zijn overigens, dat fretbuzz de reden voor de verlaagde verkoopprijs is..?

Tupelo
31 mei 2016, 10:31
Overigens, een weinig inspirerende test gitarist, maar dat hoort ook zo, kennelijk, in die filmpjes.
Kan ik me marketing technisch voorstellen dat wenselijk is.
Te goede, inspirerende gitaristen, schrikken potentiele kopers wellicht af; krijg je het, speel toch niet op dat niveau, dus waarom zou ik voor mezelf dat soort gear willen aanschaffen, voor die prijs ? verhaal. :D

Feter
31 mei 2016, 11:25
Of de fretbuzz de reden was van de prijsverlaging durf ik niet te zeggen. Hijs gloednieuw en niet eens b-stock.
Maar ik zie wel dat de ssc33 niet mere verkocht wordt bij Keymusic. Of überhaupt nog ergens in NL.

Maar ik moet ook zeggen dat ik echt positief verrast ben door deze gitaar! Ik heb echt 0 ervaring met Vox qua gitaren maar zou een volgende Vox zo weer blind kopen. Hele sexy gitaar met een vette blues sound.
Mocht er een keer een meeting komen, neem ik haar mee :D

vlammie
2 juni 2016, 00:03
Ik heb een hdc-77, ook heel tof ding, dubbele cutaway en per pick-up 3 verschillende standen, ik denk dat de ssc33 maar 2 standen heeft?
Het is een soort van coil tap, dus geen gigantische verschillen qua sounds maar dat kan je ook als een voordeel zien.
Mijn eerste koreaanse gitaar, maar voorlopig heel tevreden over, en ik heb een veelvoud van jou betaald...

Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk

Tunes
2 juni 2016, 08:56
Ik heb zelf een vox uit de 55 serie (dubbel cut) en dat zijn gewoon briljant goede gitaren.
Heerlijk bespeelbaar, lekkere pickups met echt verschil in de standen, inderdaad clean en wat meer rock maar zelfs in bepaalde stand richting akoestisch.
Afwerking is top en mijne tweedehand maar als nieuw gekocht, op de een of ander manier wilde niemand dat ding hebben dus ik het er nauwelijks iets voor betaald (ik dacht 200 euro).

Bernardduur
2 juni 2016, 11:54
Ik zit al langer te gassen op een 55....... ooit :)

Pepe
2 juni 2016, 12:39
Die Vox gitaren zijn een paar jaar geleden geïntroduceerd maar het is allemaal al weer uit de markt he? Tegenvallende verkoop blijkbaar. Toen Prince er op ging spelen dacht ik, dat zal wel helpen maar nee dus.
Het lukt Vox maar niet om een succesvolle gitaarlijn op te zetten. Die 77 serie leek me eigenlijk best goed doordacht, die solid bodies dan weer niet, vlees noch vis. Maar nooit eentje in mijn handen gehad ook al omdat je ze nergens tegenkomt.

vlammie
2 juni 2016, 21:14
Ik heb mijn 77 gekocht nieuw bij reichenbach in Zwolle, daar hadden ze bijna alle modellen, ook de 99 (die er volgens mij nog is).

Prince is daar trouwens mee beginnen spelen omdat James Brown vroeger een endorsement had met vox. ;-)

Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk

Pepe
2 juni 2016, 21:22
Bestaat dat nog, Reichenbach? Daar kwam ik als klein jongetje al, ik durf niet te zeggen hoe lang geleden dat was maar een Ibanez was een sensatie tussen al die sullige Duitse merken.

Rogueny
2 juni 2016, 23:37
Bestaat dat nog, Reichenbach? Daar kwam ik als klein jongetje al, ik durf niet te zeggen hoe lang geleden dat was maar een Ibanez was een sensatie tussen al die sullige Duitse merken.

Yep bestaat nog steeds. Kwam er vroeger wel veel, maar ga tegenwoordig liever naar tims guitar store in Zwolle. Die is me gewoon wat gemoedelijker. Heb bij tim t idee dat ik er al jaren kom. Moet wel zeggen dat reichenbach goede service had/heeft. een no cure no pay garantie met reparaties etc. Ze verkopen ook hagstroms daar. Wel mooie dingen. En goedkope gitaren zul je er ook niet vinden. Niet echt een zaak om heen te gaan als je net begint met spelen.

Tunes
3 juni 2016, 07:47
Reichenbach Deventer bestaat ook nog steeds, blijft een bijzondere zaak.
Er is nooit een klant en toch blijven ze bestaan, ik denk dat het pand van hen zelf is en dat ze het vooral (gezien de collectie) van muziekscholen moeten hebben.
Het is een dinosaurus, alles is al weg (op die lul uit deventer na) maar zij blijven bestaan.
Uitstraling van een stoffige oude professor (vader) en een net iets minder stoffig zoontje.

Hmmm niet stoffig, maar wel professor.

arjanb01
3 juni 2016, 08:04
Reichenbach is een familie zaak, broer en zus runnen die toko nu. Ben er weleens doorheen gelopen en als we gaan shoppen dan loop ik er langs en er is inderdaad nooit iemand. Veel hagstroms en bladmuziek te koop daar.
Heb een beetje het idee dat ze stilstaan en niet echt met de tijd meegaan qua assortiment.
Ga liever naar Souman en tims Guitarstore.

Rogueny
3 juni 2016, 23:04
Ze hebben wel laatst flink uitgebreid in zwolle. Hele bovenverdieping is nu in gebruikt genomen voor de elektrische gitaren. Voor een afstelbeurt van een gitaar of een paar plectrums zou ik er nog wel heen gaan, maar voor de rest vind ik t allemaal niet zo interessant.

vlammie
3 juni 2016, 23:42
Ik moest in Zwolle zijn voor het bevrijdingsfestival met een band, en ze hebben speciaal voor mij even open gedaan (op een feestdag dus). Prima service dus.
Zwolle is voor mii 2,5u rijden namelijk.
Die bovenverdieping was inderdaad goed gevuld...


Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk