PDA

View Full Version : Slagplaat kleuren



flatline
30 mei 2016, 09:15
Met welke beproefde methode kan een afschuwelijk spierwitte slagplaat bijgetint worden ?
't Moet niet noodzakelijk relic of gebruikt uiterlijk worden, maar een iets subtielere variant die een beetje bij "hout" past.

PVC lost op / wordt aangetast door MEK, en in theorie zou je via die weg kunnen kleuren, maar de inwerking is niet controleerbaar; het resultaat is gevlekt mat; in 't gunstigste geval worden het wolken.

Mogelijke werkwijzen volgens "het internet" :

eerste manier : ontvetten/ opschuren met fijne korrel , categorie 2500;
een kleurende deklaag, klare vernis erover spuiten, en klaar.
Blijft m.i. een kwestbaar zaakje.

tweede manier : min of meer inwerkend op het plastic oppervlak :
ontvetten/opschuren, vervolgens
- in koffie weken ...
- met schoencrème, -blink, -smeer, -poets, -vet insmeren ...
....
een tijd laten inwerken, afvegen, klaar !

Heeft er iemand ervaring met éen van deze methodes ?
Of een andere ?
Wat werkt, wat behoudt op termijn resultaat ?

F.

no 1 hops
30 mei 2016, 09:27
vroeger van die plastic bouwpakketten gemaakt en modellen geverft met humbrol verf.
zijn van die kleine potjes en ga ervan uit dat die dan ook hechten aan een slagplaat net zoals aan die plastic onderdelen van het bouwpakket.
je zou kunnen proberen een blanke lak van dit merk enigzins te mengen met een bepaalde tint zodat je een transparant kleur effect krijgt.
dat in koffie leggen of i.d werkt naar mijn idee alleen omdat je door het opschuren de slagplaat ruw maakt en daarin rotzooi blijft zitten.
als je al dat werk en tijd die je erin gaat zetten eens optelt, in hoeverre kun je dan niet beter een nieuwe slagplaat kopen?

MikeD
30 mei 2016, 09:29
langdurig in fel zonlicht (daar dan moet je wel geduldhebben) of met 'nicotine'... maar hoe de relic-ers dat doen, weet ik niet... in de rookoven van de slager hangen of een doos goedkope sigaren opstoken en de rook tegen de plaat laten aankringelen of zo???

flatline
30 mei 2016, 09:54
vroeger van die plastic bouwpakketten gemaakt en modellen geverft met humbrol verf.
zijn van die kleine potjes en ga ervan uit dat die dan ook hechten aan een slagplaat net zoals aan die plastic onderdelen van het bouwpakket.
je zou kunnen proberen een blanke lak van dit merk enigzins te mengen met een bepaalde tint zodat je een transparant kleur effect krijgt.
dat in koffie leggen of i.d werkt naar mijn idee alleen omdat je door het opschuren de slagplaat ruw maakt en daarin rotzooi blijft zitten.
als je al dat werk en tijd die je erin gaat zetten eens optelt, in hoeverre kun je dan niet beter een nieuwe slagplaat kopen?
Ja,
dat was mijn idee ook; voor wat je aan een nieuwe slagplaat kwijt ben kan je geen dag zitten knutselen;
't probleem is dat dit geen standaard slagplaat is qua afmetingen, en volledige stukken van 30 x 30 cm ofzo zijn alleen in horrorkleuren te krijgen; bvb tortoise. ..;
toen ik het pakje opende dacht ik spontaan aan een vers geslachte schildpad .. dieprood en zwart. Subtiel is anders.
Humbold is een goede tip; bedankt !

Feter
30 mei 2016, 09:55
Zonlicht werkt inderdaad, UV lamp wellicht ook?, nicotine inderdaad (dus gewoon even een weekje om Ome Sjaak z'n nek hangen die een pakje zware brandaris per dag rookt) en een weekje in de koffie leggen helpt ook wel.

flatline
30 mei 2016, 10:02
langdurig in fel zonlicht (daar dan moet je wel geduldhebben) of met 'nicotine'... maar hoe de relic-ers dat doen, weet ik niet... in de rookoven van de slager hangen of een doos goedkope sigaren opstoken en de rook tegen de plaat laten aankringelen of zo???
- Geconcentreerd UV werkt, maar wordt PVC daar niet sprok van ?
- Ja, nicotine ... 't barbecueseizoen is net geopend ... dan kan de rookoven tussen de maaltijden door nog nuttig werk verrichten ;)
Misschien toch een aparte rookdoos contrueren ;)

MikeD
30 mei 2016, 12:51
- Geconcentreerd UV werkt, maar wordt PVC daar niet sprok van ?
- Ja, nicotine ... 't barbecueseizoen is net geopend ... dan kan de rookoven tussen de maaltijden door nog nuttig werk verrichten ;)
Misschien toch een aparte rookdoos contrueren ;)

en voor je het weet, heb je een slagplaat die je met stamppot kunt serveren....

Kim Wilson
30 mei 2016, 13:21
...
als je al dat werk en tijd die je erin gaat zetten eens optelt, in hoeverre kun je dan niet beter een nieuwe slagplaat kopen?
Je zou het ook als hobby, tijdverdrijf of ervaring kunnen zien. Je hoeft je vrije tijd niet altijd om te zetten in uurloon, want als je die uren op de bank doorbrengt leveren ze ook niks op.

Joost de Ruig
30 mei 2016, 13:26
Zal ik hem voor je spuiten? Beroepsmatig herstel ik o.a. aanrechtbladen en dashboards en vermoed dat die lak hard en sterk genoeg is. Klus is gratis, maar garantie tot de deur :D

Tabula Rasa
30 mei 2016, 13:32
Abs heb ik tot nu toe niet goed kunnen lakken. Het enige dat bij mij werkte, voor zover je het lakken kan noemen is enkele dunne nevels aceton met een mengkleur erdoorheen. Aceton lost abs op. Als je die nevel heel voorzichtig spuit dan lukt het redelijk.

Feter
30 mei 2016, 13:37
Abs kweek je in de sportschool Tabula!
Maar ben het er mee eens dat je niet voor alles iets nieuws hoeft te kopen ook al gaat er veel uur in zitten.
Het is juist leuk om zoiets zelf te doen. Je kunt ook overwegen om zelf een slagplaatje te ontwerpen.
Probleem is alleen dat voor dat je het in de gaten hebt, je met een hele gitaar bezig bent.

Kim Wilson
30 mei 2016, 13:43
Dat is toch juist mooi? Zolang je het leuk vindt. Wie weet ontdek je nog verborgen talenten. Ik bedoel, als je nooit iets probeert, zul je er ook niet achter komen.

flatline
30 mei 2016, 16:18
Abs kweek je in de sportschool Tabula!
Maar ben het er mee eens dat je niet voor alles iets nieuws hoeft te kopen ook al gaat er veel uur in zitten.
Het is juist leuk om zoiets zelf te doen. Je kunt ook overwegen om zelf een slagplaatje te ontwerpen.
Probleem is alleen dat voor dat je het in de gaten hebt, je met een hele gitaar bezig bent.

euh ...
ja,
't slagplaatje van 15 gram is slechts 0.07 % van het huidig projectje ...
nog 99.93 % te gaan ;)

Eenieder bedankt voor de snelle en nuttige inbreng.
F.

Feter
30 mei 2016, 16:27
Heb jij een gitaar van 214 kilo joh?

Succes!

no 1 hops
30 mei 2016, 17:30
Je zou het ook als hobby, tijdverdrijf of ervaring kunnen zien. Je hoeft je vrije tijd niet altijd om te zetten in uurloon, want als je die uren op de bank doorbrengt leveren ze ook niks op.klopt helemaal, maar het is de afweging van de TS of hij die zoektocht als leuk zal ervaren of niet.

zelf vind ik die zoektocht prachtig.
transparante acrylplaat met raamfolie aan de bovenkant en zilvertape aan de onderkant

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/guitars/redcort1.jpghttp://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/redcort2.jpg

vitrine gitaar

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/detail.jpghttp://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/klaar1.jpg

jutter
30 mei 2016, 17:37
Zal ik hem voor je spuiten? Beroepsmatig herstel ik o.a. aanrechtbladen en dashboards en vermoed dat die lak hard en sterk genoeg is. Klus is gratis, maar garantie tot de deur :D

Kan jij ook bodies spuiten? In nitro?

Joost de Ruig
30 mei 2016, 17:48
Kan jij ook bodies spuiten? In nitro?

30 jaar geleden mijn Tele in nitro gespoten, maar toen wist ik nog nixnakkanada van spuiten. Inmiddels spuit ik beroepsmatig zoals je weet, dus een body zal ook wel lukken denk ik. Wat dan Jut, heb je een projectje?

Tabula Rasa
30 mei 2016, 17:50
Nitro spuiten is niet zo heel erg moeilijk. Vind het zelfs de makkelijkste lak, je moet alleen weten welke laagdikte je op welk moment het beste kan toepassen onder welke omstandigheden, maar dat zal Joost wel weten.

jutter
30 mei 2016, 17:51
30 jaar geleden mijn Tele in nitro gespoten, maar toen wist ik nog nixnakkanada van spuiten. Inmiddels spuit ik beroepsmatig zoals je weet, dus een body zal ook wel lukken denk ik. Wat dan Jut, heb je een projectje?

Misschien, heel misschien, mijn Tele. Poly er af en nitro er op. Wil hem wel transparant wit houden. Is dit mogelijk?

Joost de Ruig
30 mei 2016, 18:09
Misschien, heel misschien, mijn Tele. Poly er af en nitro er op. Wil hem wel transparant wit houden. Is dit mogelijk?

Ik heb dat dus ook gedaan met mijn JV Tele, maar zonder grainfiller te gebruiken, wat sommige verafschuwen en anderen weer mooi vinden. Het is trouwens nog niet zo simpel om poly van een body te halen, zeker van bv de cutaway, waar je niet eenvoudig kan schuren. Daarnaast weet je nooit wat er onderuit komt: een 2-3-4 delige body? Is de nerf een beetje zorgvuldig bij elkaar gezocht?

Je kan ook overwegen om een blanke body te kopen. Een kale licenced-by-Fender body heb je voor rond de €150 euro en je kan al je hardware en hals daarop overzetten. Idee?

jutter
30 mei 2016, 18:13
Ik heb dat dus ook gedaan met mijn JV Tele, maar zonder grainfiller te gebruiken, wat sommige verafschuwen en anderen weer mooi vinden. Het is trouwens nog niet zo simpel om poly van een body te halen, zeker van bv de cutaway, waar je niet eenvoudig kan schuren. Daarnaast weet je nooit wat er onderuit komt: een 2-3-4 delige body? Is de nerf een beetje zorgvuldig bij elkaar gezocht?

Je kan ook overwegen om een blanke body te kopen. Een kale licenced-by-Fender body heb je voor rond de €150 euro en je kan al je hardware en hals daarop overzetten. Idee?

Mha denk het niet. Heb je mijn Tele nooit gezien dan? 2-delig, swamp ash, .....

Joost de Ruig
30 mei 2016, 18:17
Mha denk het niet. Heb je mijn Tele nooit gezien dan? 2-delig, swamp ash, .....

Beetje off-topic maat :). We bellen, mailen, faxen, appen :)

jutter
30 mei 2016, 18:26
Beetje off-topic maat :). We bellen, mailen, faxen, appen :)

Doen we!


Excuses voor de vervuiling.

flatline
30 mei 2016, 19:53
Heb jij een gitaar van 214 kilo joh?

Succes!

:hide: half raak !
want het juiste antwoord is: 21.4 kilo

"" ..."0.7%" ...."
om achttien na vier is er al een gedeelte van de linkerhersenhelft in lockdownmodus

flatline
30 mei 2016, 19:58
klopt helemaal, maar het is de afweging van de TS of hij die zoektocht als leuk zal ervaren of niet.

zelf vind ik die zoektocht prachtig.
transparante acrylplaat met raamfolie aan de bovenkant en zilvertape aan de onderkant

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/guitars/redcort1.jpg


vind ik een zeer knap resultaat.
Is dat zo'n anti-inbraakfolie ?
Blijven de randen proper vastzitten ?

no 1 hops
30 mei 2016, 21:15
folie bovenop is een ijskristal effect folie, bleef in mijn geval goed zitten weet echter niet hoe het gaat op lange termijn.
even zo uit mijn hoofd, op ramen nevelen ze eerst wat water zodat men nog eventueel wat kan schuiven, ik heb het er zonder water direct opgeplakt.
de scheven kanten van de slagplaat lukt natuurlijk niet
de alutape was geloof ik van tesa, je hebt dan 2 vliegen in 1 klap.
en je shield de elektronica en je hebt het glansmetaal effect
(als je de de potmeters op de alu laag drukt is die alu direct aan de massa via de potmeter en werk de shielding direct mee, voor volledige werking moet je dan eigenlijk ook de binnenkant van de gitaar doen. maar zie het maar dat je het stukje alu tape dat onder de potmeters zit bij de meeste strats nu gewoon over de hele slagplaat plakt)

MikeD
31 mei 2016, 09:45
Het is trouwens nog niet zo simpel om poly van een body te halen, zeker van bv de cutaway, waar je niet eenvoudig kan schuren.

met de (hete lucht) verfstripper en verfkrabber gaat dat heel aardig. Dat heb ik bij de BaCH Flying V op een zeker moment ook gedaan toen ik apeflauw werd van het schuren. alleen niet te dicht in de buurt van binding en positiestippen 'stoken' want die smelten dan ook. Ook uitkijken dat je niet de boel zo heet stookt dat het hout gaat 'verbranden' (of je moet zo'n 'gevlamd' effect mooi vinden met transparante lak er op) maar je moet sowieso toch weer schuren na dat afkrabben. En primeren.. en weer schuren.... Joost zal het weten. En met spuitbussen nitro gaat het op zich heel aardig....

Tabula Rasa
31 mei 2016, 10:00
Met een brander beginnen bij schroefgaatjes. Daar laat het makkelijk los en komt de hitte er mooi onder en dan een heel traject rondom de body afleggen. Is te doen. Enige waar ik me druk om zou maken is het swampash. Porieen zijn erg open en je weet niet hoe goed ze dat bewerkt hebben. Voor hetzelfde geld zit de lak op plekken heel diep en blijf je dat zien. In het gunstigste geval ligt er gewoon een mooie dikke laag op die er zo vanaf is. Blijft een risico.

no 1 hops
31 mei 2016, 13:11
dit is in wezen redelijk offtopic ;-): vraag blijft wel of de te verwachten verbetering van de sound zo groot zal zijn om de eventuele schade aan de body door Tabula Rasa benoemde risico's en het afbranden, schuren er tegen op wegen?

Tabula Rasa
31 mei 2016, 13:28
No guts, No glory

Kim Wilson
31 mei 2016, 13:39
Qua sound geloof ik er niks van dat je het zult horen, maar die dikke poly ziet er niet uit.

Joost de Ruig
31 mei 2016, 13:44
Met een brander beginnen bij schroefgaatjes. Daar laat het makkelijk los en komt de hitte er mooi onder en dan een heel traject rondom de body afleggen. Is te doen. Enige waar ik me druk om zou maken is het swampash. Porieen zijn erg open en je weet niet hoe goed ze dat bewerkt hebben. Voor hetzelfde geld zit de lak op plekken heel diep en blijf je dat zien. In het gunstigste geval ligt er gewoon een mooie dikke laag op die er zo vanaf is. Blijft een risico.


Ik had een kennis met een hele precieze vlakvandiktebank. Daar is mijn Tele een aantal keer doorheen gegaan met iets van een 1/2 mm per keer. Snelste manier om van je polylak af te komen :)

jutter
31 mei 2016, 14:38
Ik had een kennis met een hele precieze vlakvandiktebank. Daar is mijn Tele een aantal keer doorheen gegaan met iets van een 1/2 mm per keer. Snelste manier om van je polylak af te komen :)

Ook de snelste maniier van je model :D

jutter
31 mei 2016, 14:40
Qua sound geloof ik er niks van dat je het zult horen, maar die dikke poly ziet er niet uit.

Polylak hoeft niet altijd dik te zijn. Die van mij is erg dun. Alleen met nitro reliced hij mooier.

Joost de Ruig
31 mei 2016, 15:04
Polylak hoeft niet altijd dik te zijn. Die van mij is erg dun. Alleen met nitro reliced hij mooier.

Sorry, ik kan het miet laten: jouw gitaren krijgen niet eens de tijd om te relicen :D

jutter
31 mei 2016, 15:09
Sorry, ik kan het miet laten: jouw gitaren krijgen niet eens de tijd om te relicen :D

Hou je kop man! Straks weer gezeik! :D

Kim Wilson
31 mei 2016, 15:09
Polylak hoeft niet altijd dik te zijn. Die van mij is erg dun. Alleen met nitro reliced hij mooier.
Die van mijn Baja is gewoon bijna een millimeter dik. Maar om het eraf te steken vind ik ook nogal wat...

jutter
31 mei 2016, 15:16
Die van mijn Baja is gewoon bijna een millimeter dik. Maar om het eraf te steken vind ik ook nogal wat...

Klopt! Ik heb ook een Baja gehad en die lak zat er ook wat dikker op dan mijn huidige Classic '50.

arjanb01
31 mei 2016, 15:55
Gewoon verfbrander erop en laten nitro spuiten bij vander haar, kost je 200 ballen maar heb je hem wel authentiek zoals het heurt 😉

jutter
31 mei 2016, 16:43
Gewoon verfbrander erop en laten nitro spuiten bij vander haar, kost je 200 ballen maar heb je hem wel authentiek zoals het heurt ��

Ghehehe, ik ben McWilliams niet!

flatline
31 mei 2016, 21:08
dit is in wezen redelijk offtopic ;-): vraag blijft wel of de te verwachten verbetering van de sound zo groot zal zijn om de eventuele schade aan de body door Tabula Rasa benoemde risico's en het afbranden, schuren er tegen op wegen?
alle off-topic-tips zijn nuttige tips moet je maar denken ...
want wie zou er ooit een nieuw topic openen met de vraag : waarmee lijm ik ABS bindingen vast, ja, zo van die mooie gevlamde nacre-strips, zonder secondenlijm ( want daar heb ik een gloeiende hekel aan ) ?

Tabula Rasa
31 mei 2016, 21:25
Aceton met restjes bindingmateriaal.

Kim Wilson
31 mei 2016, 22:44
Gewoon verfbrander erop en laten nitro spuiten bij vander haar, kost je 200 ballen maar heb je hem wel authentiek zoals het heurt 
Beetje veel geld voor een verandering die niet direct een grote verbetering is.

flatline
1 juni 2016, 08:01
Aceton met restjes bindingmateriaal.

ok,
bedankt !

Tabula Rasa
1 juni 2016, 08:24
Aceton lost de binding op. Wordt een papje in de kleur van de binding en vult dus ook eventuele kiertjes waar de binding net niet lekker aansluit.

Let er wel op dat je echt aceton neemt en niet nagellakremover. Want daar zit vaak geen aceton meer in.

flatline
1 juni 2016, 10:04
1/ ok
2/ en een tip voor wie en gitaar in plexi ( of lexan ) wenst te bouwen : lijmen met chloroform.

En intussen, terwijl een merel er moeiteloos in slaagt om met éen soepele beweging een volledige regenworm uit de grond te trekken, werk ik naarstig verder.
Té fijn schuurpapier, 2500, geeft een zijdeglans waarin vuil amper de kans krijgt om zich vast te zetten.
Een eerste poging uitgevoerd met vloeibare nicotine ( verdunbaar met methanol )
Na een dag was het resultaat mooi gelig/bruin, zelfs intenser dan de muren van een bruin café .
Maar, helaas, weinig adhesie en dus uit de losse pols weg te vegen.

Beetje downsizen dus, en 800 geeft niet te al diepe krassen waarmee ik kan leven. Voorlopig toch. Want het blijven krassen.
Tweede nicotinepoging is intussen gestart.

Ik vrees dat er op termijn toch een voorzichtige oppervlakteopening met MEK noodzakelijk zal zijn.
Een kleurnevel zoals TR voorstelt.

flatline
8 juni 2016, 16:04
na een weekje zon en nicotine is het resultaat nog niet "je dat"
dus op naar een alternatief !