PDA

View Full Version : Waarom een tubescreamer als boost?



Sjtevel
30 mei 2016, 01:36
Ik zie regelmatig op plankjes een tubescreamer langskomen. De achterliggende gedachte is 9 van de 10 keer, om deze als boost te gebruiken. Er zijn genoeg (goedkopere) boosts op de markt, maar waarom zo vaak een tubescreamer?

Is dit puur uit sentimentwaarde? Is dit omdat 'iedereen hem zo gebruikt'? Of is dit omdat 'ik hem toch had liggen'?

Of zit ik in een compleet verkeerde hoek te denken?

Brad
30 mei 2016, 01:42
Als ik voor mezelf praat , als je mijn favoriete tubescreamer als booster gebruikt geeft ie iets extra ' s aan het geluid . Een heel licht randje en meer power en presence

Dus niet gewoon uitsluitend een toename in volume

Pepe
30 mei 2016, 02:45
De Tubescreamer heeft een midhump die prima matched met een scooped Fender. Marshall gebruikers houden van de manier waarop hij je bassen weghaalt.

D'r zijn duizenden pedalen die hetzelfde doen, slechter en beter, maar dat geldt voor meer dingen. De Ts is een time tested en true recept dus op waarom daar van afwijken zal de gedachtengang zijn.
Ik vind het zelf een onding maar ik snap dat het een plek heeft.

De Ts werd pas populair toen bleek dat Vaughan er eentje, of twee gebruikte. Later werd duidelijk dat Vaughan hem enkel als boost gebruikte en dat doet iedereen dus nu. Zo gaat dat.

FruscianteFan
30 mei 2016, 07:32
Ik zie regelmatig op plankjes een tubescreamer langskomen. De achterliggende gedachte is 9 van de 10 keer, om deze als boost te gebruiken. Er zijn genoeg (goedkopere) boosts op de markt, maar waarom zo vaak een tubescreamer?

Is dit puur uit sentimentwaarde? Is dit omdat 'iedereen hem zo gebruikt'? Of is dit omdat 'ik hem toch had liggen'?

Of zit ik in een compleet verkeerde hoek te denken?

Eigenlijk zie ik ze helemaal niet meer zo vaak, 19 van de 20 keer zie ik een andere booster of lichte OD als boost.

alias
30 mei 2016, 08:16
Mijns inziens belangrijkste reden voor populariteit TS: Hij schoont zo vloeiend op als je je gitaarvolume dicht draait en compenseert dan ook nog het verlies van "tone" dat daar anders bij optreedt.

harrie-beton
30 mei 2016, 09:05
Ik heb hem veel gebruikt doen ik nog een Vox had als extra drive maar niet als booster. Daarvoor kleurde hij teveel. Ik heb nu een Mad Professor en die heeft nog lichtere overdrive dan de Tubescreamer.

Moet er wel bij zeggen dat ik bijna nooit aan de volumeknop van de gitaar kom.

Brum
4 juni 2016, 09:01
Ik vind een tubescreamer echt onmisbaar voor de zwaardere versterkers qua geluid. Het schoont je laag op (het snoept geen laag, gooit er maar 's een paar goeie palmmutes tegenaan), je krijgt licht meer gain, het maakt je notenonderscheid gearticuleerder, meer sustain en licht meer compressie en je snijdt veel makkelijker door de mix juist door die midhump. Ik gebruik een Maxon OD808 voor m'n JCM800 2210 en da's het enige pedaaltje waar ik niet meer zonder kan.

Als stand-alone pedaal kan ik me goed verplaatsen in de niet-liefhebbers. Dan zou ik ook zeker voor een beter overdrive pedaal gaan. Maar als boost voor een versterker met van zichzelf al een goeie gain vind ik een tubescreamer echt onverslaanbaar. Om mee te stacken icm een distortion pedaal overigens ook.

Dutch66
4 juni 2016, 10:08
Ik vind een tubescreamer echt onmisbaar voor de zwaardere versterkers qua geluid. Het schoont je laag op (het snoept geen laag, gooit er maar 's een paar goeie palmmutes tegenaan), je krijgt licht meer gain, het maakt je notenonderscheid gearticuleerder, meer sustain en licht meer compressie en je snijdt veel makkelijker door de mix juist door die midhump. Ik gebruik een Maxon OD808 voor m'n JCM800 2210 en da's het enige pedaaltje waar ik niet meer zonder kan.

Als stand-alone pedaal kan ik me goed verplaatsen in de niet-liefhebbers. Dan zou ik ook zeker voor een beter overdrive pedaal gaan. Maar als boost voor een versterker met van zichzelf al een goeie gain vind ik een tubescreamer echt onverslaanbaar. Om mee te stacken icm een distortion pedaal overigens ook.

Sorry, maar een TS 'snoept' wel degelijk een (fors) gedeelte van je laag, daardoor ontstaat juist die mid-hump... Doordat het (laag-af) filter in de clippingstage is gesitueerd, filter je naarmate je meer gain gebruikt ook steeds maar laag-af. Dit is juist het (fameuze?) concept van een Tubescreamer.

Brum
4 juni 2016, 10:33
Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar naar mijn idee haalt het alleen een hoop rommel rondom je laag weg, wat je ervaart als minder laag. Als ik een paar goeie chuncks aansla, staat de oefenruimte nog steeds te trillen.

Rooker
4 juni 2016, 10:51
Heb ook een ts-9 gehad. Ik kon er nooit zo mee overweg..ik vond niet dat de boel er strakker van werd. Ligt aan mij want hele volksstammen gebruiken hem juist voor een metal amp.. Ik heb dan een cursus nodig. Zelf gebruik Ik nu de MXR Zakk Wylde. Deze maakt de bassen echt heel vet en strak. Veel meer tevreden over als de ts9. Deze is wel veel minder transparant en dynamisch dus ik gebruik hem ook nooit stand alone. Altijd als boost voor de drive.

Pepe
4 juni 2016, 10:59
Als je het hebt over bassen strakker maken dan heb je het over bas weg halen.
Ik denk dat het op zich wel logisch is. Een zware tube amp over een 4x12 genereert veel bas en een tubescreamer voor een bassige amp klinkt toch anders dan de bassen op de amp wegdraaien.
Een ts voor een V karakteristiek is wel een grappig recept, alsof je precies het tegenovergestelde wil horen hoe je je amp hebt ingesteld. Maar hele volksstammen zijn er groot mee geworden, dat dan weer wel.

Dutch66
4 juni 2016, 11:22
Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar naar mijn idee haalt het alleen een hoop rommel rondom je laag weg, wat je ervaart als minder laag. Als ik een paar goeie chuncks aansla, staat de oefenruimte nog steeds te trillen.

De boosdoener, als daar al sprake van zou zijn, is een zgn 'shelving filter' wat alles vanaf een bepaalde frequentie filtert. Zoiets bevat niets meer dan een condensator en een weerstand, en die kun je allerlei kwaliteiten toedichten, behalve dan dat ze 'rommel' in het laag zouden kunnen herkennen...

Begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk prima dat jij dat met jouw set-up niet als zodanig ervaart!

Voor de geïnteresseerde, hier (http://www.electrosmash.com/tube-screamer-analysis) een volledige analyse over de werking van de tubescreamer...

Brum
4 juni 2016, 11:38
Thanks voor de link, hoewel nog steeds behoorlijk veel abracadabra voor mij.;) Ik denk dat ik me ook verkeerd uitdruk met rommel weghalen, ik weet er alleen even geen betere term voor. Technisch gezien is dat uiteraard wel laag weghalen, maar ik ervaar het niet als letterlijk laag weghalen (lekker vaag, ik weet het). Het laag wat overblijft is nog steeds prominent aanwezig, maar strakker, gearticuleerder. Mijn versterker loopt niet over van het laag, maar ik mis geen laag als ik de tubescreamer bijzet. Een 4x12 maakt natuurlijk ook een hoop goed. Ik zou sowieso niet gauw laag missen, die regionen zijn toch voor de bassist. Meer laag ervaar ik meestal als een hoop wol, wat alleen maar in de weg zit. Zeker als je met twee gitaristen speelt. Maar als het moet staat de boel nog steeds goed te trillen.:)

FruscianteFan
4 juni 2016, 11:46
het is vrij simpel: als je versterker je bakken met laag niet goed kan weergeven, dan ervaar je meer laag als je er net wat minder van hebt. Omdat-ie het dan aankan.

Plant
4 juni 2016, 12:24
Als je het hebt over bassen strakker maken dan heb je het over bas weg halen.
Ik denk dat het op zich wel logisch is. Een zware tube amp over een 4x12 genereert veel bas en een tubescreamer voor een bassige amp klinkt toch anders dan de bassen op de amp wegdraaien.
Een ts voor een V karakteristiek is wel een grappig recept, alsof je precies het tegenovergestelde wil horen hoe je je amp hebt ingesteld. Maar hele volksstammen zijn er groot mee geworden, dat dan weer wel.

De truc is dat een TS het laag wegfiltert vóór de distortion. Lage frequenties worden minder versterkt en blijven na de distortion-trap relatief clean. Daardoor klinkt het strak en niet zo modderig.

Als zo'n filter niet voor je distortion hebt en je pas na de distortion op je versterker bas gaat wegdraaien zijn de bassen toch al mee vervormd en heb je niet dat strakke geluid.

Dat is de uitleg in meer Jip en Janneke-taal.

In het schema (http://www.electrosmash.com/tube-screamer-analysis) zit het laag-filter in het 'Clipping Amp' blok in de vorm van C3 en R4. Die bepalen het zgn. kantelpunt, dat is de frequentie waar beneden gefilterd wordt.

Sjtevel
5 juni 2016, 16:46
Gisteren heb ik een MXR GT-OD (TS-achtige) binnen gekregen. Sinds vandaag vakantie, dus ik ga deze week ermee aan de slag.

AoDf
5 juni 2016, 22:59
Ik gebruikte de mi audio blues pro voor mijn jcm800 juist omdat ik een tubescreamer te veel bas weg vond halen. De blues pro is vrijwel hetzelfde als een ts maar dan met behoud van meer bas. Kan me voorstellen dat het voor modernere metalamps met bakken laag too much is, qua bas.

Jasper.
6 juni 2016, 17:28
Ik gebruik tegenwoordig een OCD als boost. Omdat ik de klank daarvan lekkerder vind. Maar wél met een 808 er nog voor (gain op 0, volume niet verder dan half). De OCD klinkt lekkerder, maar maakt voor mijn death metal op een rectifier de bassen niet strak genoeg. Met het volume zo ver dicht kleurt de TS haast niet meer maar maakt hij die bas wel strakker.

Met alleen OD808 vind ik dat het een heel klein beetje word alsof er een deken over het cabinet ligt.
Maar alleen de OD808 klinkt ook wel lekker hoor, vind het sausje van de OCD gewoon net wat lekkerder.

Plant
7 juni 2016, 00:02
Ik gebruik tegenwoordig een OCD als boost. Omdat ik de klank daarvan lekkerder vind. Maar wél met een 808 er nog voor (gain op 0, volume niet verder dan half). De OCD klinkt lekkerder, maar maakt voor mijn death metal op een rectifier de bassen niet strak genoeg. Met het volume zo ver dicht kleurt de TS haast niet meer maar maakt hij die bas wel strakker...

Technisch beschouwd gebruik je de TS alleen als EQ en dan voornamelijk als laag-af filter (+ wat je nog met 'tone' hebt ingesteld).

Als je 'gain' op 0 hebt is de gain ≈12x (kan niet lager, is regelbaar tussen ≈12x en 112x), let wel dit is voor frequenties boven 720 Hertz, daaronder is de gain dank zij het vaste filter altijd lager. Van echt clippen is dan nog amper sprake, hooguit wat 'enhancing' waardoor het nog clean maar helder klinkt.

Als je 'level' op 12 uur of lager hebt, doe je die gain weer teniet. Gehoormatig is het dan even hard en is er wat laag uit, door de OCD klinkt het dan vervolgens wat minder modderig.

NLF
9 juni 2016, 20:10
Eigenlijk zie ik ze helemaal niet meer zo vaak, 19 van de 20 keer zie ik een andere booster of lichte OD als boost.

Klopt, maar best vaak is dat precies hetzelfde pedaal maar dan in een ander jasje :-)

Vincent A.
9 juni 2016, 20:13
Klopt, maar best vaak is dat precies hetzelfde pedaal maar dan in een ander jasje :-)
En vaak ook voor een ander prijsje

Rhythm Machine
11 juni 2016, 11:57
De Ts werd pas populair toen bleek dat Vaughan er eentje, of twee gebruikte.

Da's wel heel kort door de bocht. Ik heb mijn eerste tubescreamer in 1982 gekocht. In 1982 moest SRV nog doorbreken. Veel keuze in pedaaltjes was er toen niet. De meeste muziekzaken hadden niet veel meer dan Ibanez en Boss. Ongeveer op elk podium zag je toen wel een tubescreamer (en/of een Boss super overdrive).

Joost de Ruig
11 juni 2016, 12:12
Da's wel heel kort door de bocht. Ik heb mijn eerste tubescreamer in 1982 gekocht. In 1982 moest SRV nog doorbreken. Veel keuze in pedaaltjes was er toen niet. De meeste muziekzaken hadden niet veel meer dan Ibanez en Boss. Ongeveer op elk podium zag je toen wel een tubescreamer (en/of een Boss super overdrive).

In '85 meen ik kocht ik een Marshall Guv'nor die ik ook wel als boost gebruikte: veel level, weinig drive.

arjanb01
11 juni 2016, 12:13
Chorus, flanger en delay pedaaltjes had je toen ook al hoor. Genoeg keuze, want boss was destijds al sinds 1976 op de markt, of was het 1978?

telerocker
11 juni 2016, 12:23
Ik heb (nog steeds) mijn Ibanez TS-9 en AD-9 uit 1981. 😉


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brum
11 juni 2016, 12:57
Voor de mensen die het weghalen van bassen niet erg fijn vinden, maar wel een tubescreamer kunnen appreciëren; Digitech Bad Monkey. Die is nog 's spotgoedkoop ook en gewoon een erg goeie tubescreamer. Maar met basknop en die doet veel.

telerocker
11 juni 2016, 23:09
Voor de mensen die het weghalen van bassen niet erg fijn vinden, maar wel een tubescreamer kunnen appreciëren; Digitech Bad Monkey. Die is nog 's spotgoedkoop ook en gewoon een erg goeie tubescreamer. Maar met basknop en die doet veel.

Goeie. Die was alweer bijna uit mijn geheugen gewist. Kost geen drol en doet zijn werk.


Sent from my iPhone using Tapatalk