PDA

View Full Version : Airline folkstar



denis.hermans
29 mei 2016, 17:15
Ik ben de laatste tijd naar wat filmpjes over slide gitaar aan het kijken en wil dit ook leren spelen.Te beginnen met standard tuning.(Heb al wel een beetje geexpetimenteerd en vind het erg leuk)

Nu hebben mijn gitaren allemaal een lage actie , dat is niet zo goed voor slide en daarom ben ik eens aan het rondkijken voor een nieuwe aanwinst (mijn verjaardag komt er stilaan aan). Gewoon een aparte gitaar voor slide dus. De airline folkstar heeft hierbij mijn aandacht getrokken. De klankmogelijkheden vind ik fenomenaal (blenden van magnetische pu en piezo). Bovendien is de prijs sterk gezakt voor de zwartkleurige modellen (vind rode wel sexyier maar de " portemonnee" heeft ook wel iets te zeggen).

Heeft iemand ervaring hiermee. Wat ik mij om afvraag : dit is een resonator (maar heeft ook een gewone pu) , verschilt de speelsteel/mogelijkheden die je moet hanteren nu erg van die bij een gewone gitaar die je afstelt voor slide ?

Bedankt voor jullie input!

denis.hermans
29 mei 2016, 17:32
https://youtu.be/e7OgGzz1A74

denis.hermans
29 mei 2016, 17:34
https://youtu.be/ByAWTFmOd0Q

Hierbij dus nog twee filmpjes ter info.

Mvg,

Denis

piezo
29 mei 2016, 19:02
Niet om je die nieuwe gitaar uit je hoofd te praten, maar je kunt beginnen met een losse topkam net achter de 1e fret onder de snaren te klemmen. Kan een standaard winkeltopkammetje zijn; onderkant afslijpen/afschuren op hoogte en toetscurve. Kan ook met een stuk draadeind, zelfde behandeling.

Joost de Ruig
29 mei 2016, 19:20
Wil je perse een resonator? Wel kek hoor, maar ik zou zelf eerder een reguliere electrische gitaar specifiek voor slide afstellen. Zo staat er bij Max in Almere nog een Tele classic Vibe voor de oude prijs van €370 meen ik. De hals en de brug kan je dan voor slide (laten) afstellen. Zonodig er een iets hogere tomkam in. Kost je iets van €40,-.

Tabula Rasa
29 mei 2016, 19:34
Niet om je die nieuwe gitaar uit je hoofd te praten, maar je kunt beginnen met een losse topkam net achter de 1e fret onder de snaren te klemmen.

Zo simpel en tegelijk zo ontzettend geniaal!

denis.hermans
29 mei 2016, 19:38
Bedankt voor jullie tips.
Ik heb die overwegingen ivm verhogen topkam ook al overwogen hoor. Idd. Kan ik een gewone gitaar nemen en die anders afstellen. Er bestaat zelfs een speciale dunlop capo die je op een gewone gitaar kan plaatsen en zo is de verandering niet permanent. Ook bestaan er metalen extension nuts die je over de topkam plaatst. Die heb ik hier nog wel niet gezien in winkels.
Maar ik ben gewoon benieuwd naar die Airline en vraag me af of zo'n resonator "nadelen" heeft (zij het dan dat je hier kunt blenden met een gewone pu en piezo). Ben een beetje aan het dromen over die gitaar omdat ik ze zo speciaal vind.

denis.hermans
29 mei 2016, 19:40
@Joost : waarom zou je eerder daarvoor kiezen ? Bedoel je dit eerder "gelet op de financiën" ?

barno
29 mei 2016, 19:50
wel een coole gitaar, die airline. zo'n resonator voegt toch heel wat toe aan de klank. Verhogen topkam: is een beetje een misvatting dat dit zou moeten voor slide. Het maakt het wat gemakkelijker, dat wel maar het is zeker mogelijk om op normale actie slide te spelen. Alleen moet je nog gecontroleerder spelen met frethand. Hoge actie maakt gefrette noten weer wat lastiger.

Joost de Ruig
29 mei 2016, 20:07
@Joost : waarom zou je eerder daarvoor kiezen ? Bedoel je dit eerder "gelet op de financiën" ?

Een Tele (zeker een classic vibe) heeft een mooi akoestisch karakter en een warm halselement, wat hem naar mijn smaak geschikt maakt als slidegitaar. Hiernaast kost deze maar iets meer dan de helft van een Airline.

Ik speel zelf ook wat slide, maar dan met name op een Dobro-kloon. Elektrisch slide spelen vraagt, zoals Barno aangeeft, bij een normaal afgestelde gitaar meer precisie en controle. Een afstelling van circa 2 mm hoger vind ik zeker voor beginnende sliders geen overbodige luxe. Zo ook een setje 11-49.

Luke-wannabe
29 mei 2016, 22:03
Jongens, waarom gaan jullie nou deze meneer allemaal weer iets anders aanraden als hij het over een specifieke gitaar heeft? Lijkt mij een beetje vreemd.

Tupelo
30 mei 2016, 08:26
wel een coole gitaar, die airline. zo'n resonator voegt toch heel wat toe aan de klank. Verhogen topkam: is een beetje een misvatting dat dit zou moeten voor slide. Het maakt het wat gemakkelijker, dat wel maar het is zeker mogelijk om op normale actie slide te spelen. Alleen moet je nog gecontroleerder spelen met frethand. Hoge actie maakt gefrette noten weer wat lastiger.
Vraag mezelf af in welke mate kwaliteit (en volume) van de cone er nog toe doet, wanneer je versterkt speelt.

Joost de Ruig
30 mei 2016, 08:54
Vraag mezelf af in welke mate kwaliteit (en volume) van de cone er nog toe doet, wanneer je versterkt speelt.

Ik denk niet zoveel, terwijl het bij een akoesrische van elementair belang is.

Tupelo
30 mei 2016, 08:56
Zat ik ook te denken ja.
Op mijn Regal RD45 was de cone ronduit teleurstellend.
Volume leek juist minder dan een normale akoestische gitaar.
Wat blikkeriger natuurlijk.
Maar eenmaal versterkt, zou dat niet uit hoeven maken nee..

denis.hermans
30 mei 2016, 09:06
@ Luke Wannabee Bedankt om me meneer te noemen maar dat is niet nodig hoor ;-)

Overigens ben ik blij met alle reacties, ik neem ze in overweging. Tof dat jullie meedenken.

Ook bv. Danelectro wordt kennelijk vaak gebruikt voor slide.

Maar natuurlijk als er ervaringen /opmerkingen zijn ivm de airline folkstar hoor ik die ook graag.

denis.hermans
1 juni 2016, 09:20
Update : Ik heb alvast deze capo besteld :
http://www.bax-shop.be/nl/dunlop-741-capo-slide-converter#prettyPhoto

Daar kan ik al mee beginnen oefenen.

Ik heb ook al even op de folkstar gespeeld :
Ik moet zeggen dat de gitaar goed klinkt , de blend knop tussen magnetische pu en piezo geft veel mogelijkheden ( heb voornameljjk getest met wat fingerpicking aangzzeien mijn slide werk nog niet echt op punt staat om het zacht uit te drukken.)

De gitaar heeft een wat hogere actie waardoor de slide niet tegen de fretten komt .

De gitaar heeft ook een gering gewicht.

Enige minpuntjes : - de gitaar lijkt bij zithouding niet echt stabiel te "liggen". Ik voelde dat wat in mijn (niet zo goede rug) doordat ik wat naar een goede houding moest zoeken.
Misschien lost een strap dat wel op.
- bespeelbaarheid hogere frets is beperkt door de vorm van de gitaar

Wordt vervolgd ...


Ik ga toch ook nog eens wat alternatieven bekijken :
- @ joost : ik heb op youtube een aantal filmpjes gevonden waarin de classic vibe gebruikt wordt voor slide dat klonk idd. niet verkeerd
Wat ik me wel afvraag : heeft die classic vibe niet een bolle radius en is voor slide niet eerder een vlakke toets wenselijk, zeker als je nog gewoon gefrette noten wil spelen ?
- Danelectro : danelectro's worden kennelijk ook wel vaker gebruikt voor slide. Iemand daar ervaring mee ( waar is Duhsjaak trouwens , die was toch een liefhebber daarvan, niet).
Wat ik me wel afvraag kunnen de danelectro's een hogere snarenspanning aan. Je hoort immers soms wel wat twijfels omtrent de bouwkwaliteit van de gitaren.

Groeten,

Denis

IL76
1 juni 2016, 09:31
In aanvulling op Dennis Hermans' opmerking Ook bestaan er metalen extension nuts die je over de topkam plaatst. :

In de catalogus van Stew Mac die ik gisteren kreeg zag ik die dingen. Is idd een goedkope, omkeerbare oplossing...
http://www.stewmac.com/Materials_and_Supplies/Nuts_and_Saddles/Slide_Guitar_Extension_Nut.html
http://www.stewmac.com/Materials_and_Supplies/Nuts_and_Saddles/Grover_Perfect_Guitar_Extension_Nut.html

Joost de Ruig
1 juni 2016, 09:54
De Classic Vibe heeft niet de vintagecorrecte 7.25 radius, maar een van 9.5. Slide speel je meestal over 1-2 snaren tegelijk en in een open stemming soms over 3-4 snaren (bv de klassieker Dust my broom). Dat kan gerust op een 9.5 radius, zeker als je de snaren iets dikker neemt en en iets hoger afstelt.

Heb je ook een ES-model overwogen als slidegitaar? Er staat voor €400 een overjarige Sheraton bij Max in Almere. En dat is nog een betere Koreaan en niet de huidige Chinese versie.

Pepe
1 juni 2016, 09:58
Wat ik me wel afvraag : heeft die classic vibe niet een bolle radius en is voor slide niet eerder een vlakke toets wenselijk, zeker als je nog gewoon gefrette noten wil spelen ?Denis

Ja, platter maakt meer contact met je slide. Er zijn ook slides voor een vintage radius, dan is een bolle radius weer handiger.


Danelectro : danelectro's worden kennelijk ook wel vaker gebruikt voor slide. Iemand daar ervaring mee Denis
Pickups als gold foil en lipstick leveren een soort hifi slide sound op die je vaak hoort in folk roots. Opposite heb je de rock'n roll slide sound met P90's. Daartussen zitten Bonnie Raitt en Lowell George. :D



Wat ik me wel afvraag kunnen de danelectro's een hogere snarenspanning aan. Je hoort immers soms wel wat twijfels omtrent de bouwkwaliteit van de gitaren. Denis

Er zit gewoon een stalen pen in, die constructie is niet anders dan bij een dure gitaar.
Niettemin, een neck langere tijd onder extreme spanning houden kan impact hebben maar dat geldt voor bijna elke gitaar.

denis.hermans
1 juni 2016, 12:12
@ Joost : ik heb zelf nog een Koreaanse Sheraton die ik niet mer zoveel gebruik.(heb een voorliefde voor 335 en ) ! Die heb ik destijds wel tamelijk laag laten afstellen met een nieuwe topkam daarmee dat ik hem niet direct wou gebruiken voor slide maar eigenlijk heb je daar wel een goed idee mee aan de hand gedaan...

Enige nadeel is dat mijn main gitaar die ik naar de gitaarles neem een Guild Starfire IV is en dat ik dan met twee "grote" gitaren moet "sleuren" naar de gitaarles.


@IL76 : bedankt voor de tip !
Wat ik me wel afvraag is dit niet enkel voor "lapsteel" stijl.
Moet ook uitzoeken vanaf welk bedrag er verzonden wordt.

Doe ik thuis even, heb nu even middagpauze op werk)


Mvg,

Denis

IL76
1 juni 2016, 13:11
Stewmac is niet enorm duur, maar de verzendkosten van deze zijn veel lager: http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=546&parent=73

Maar je wordt er iig niet arm van. :)

denis.hermans
1 juni 2016, 15:40
Nieuwe update : ben onder de middag eens naar de Guitar Bar in Antwerpen geweest ( overigens een aanrader !)
Ik heb daar wat uitleg gevraagd en gekregen over slide gitaar.

In de winkel was ook een Danelectro. Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was van dat gitaartje : het geluid was precies wat ik in mijn hoofd had...
Als ik de gitaar vastheb vind ik direct een goede houding. Superlichtgewicht ook. Prijs viel erg goed mee.
Hier heeft de Danelectro toch een flinke streep voor op de Airline.


Als klap op de vuurpijl kreeg ik nog eens een superdemo o.a.in slide gitaar. (dit alles zonder opdringerig te zijn)
Ik ben verbaasd van de veelzijdigheid van dit gitaartje....




Kortom : erg onder de indruk...

@Joost en andere raadgevers : denk nu niet dat ik jullie gewaardeerde raad zomaar in de wind sla.
Bedankt voor al jullie reacties tot hiertoe !

Joost de Ruig
1 juni 2016, 16:14
Zo'n masoniete Danelectro DC59M in bv Blue is ook een heel leuk gitaartje voor €470,- met echt een eigen geluid.

denis.hermans
1 juni 2016, 16:42
Exemplaar dat ik heb vastgehad was een Danelectro 67 heaven met alligator look. Ik kan hem nieuw krijgen voor 389 EUR.

Echt perfecte kitsch : zo over de top dat het terug leuk is !