PDA

View Full Version : Hout wormpjes?



BaoBao
28 mei 2016, 23:11
Ik heb een tijdje geleden een Cort 100 NS gekocht via MP. Echter kom ik opeens veel kleine gaatjes tegen, ter grootte van een naald puntje (zie fotos). Mijn vraag is komt dit door slechte lak of zijn het hout wormpjes?

http://i64.tinypic.com/24nh4jt.jpg
http://i66.tinypic.com/2v93f9f.jpg
http://i65.tinypic.com/2mn0t3l.jpg

Weet iemand dit?

purplejohn
28 mei 2016, 23:49
Zo op het eerste gezicht houtworm ja. Behandelen met pyrodee.

BaoBao
29 mei 2016, 00:07
Zo op het eerste gezicht houtworm ja. Behandelen met pyrodee.

Ga ik morgen proberen te kopen bij een bouwmarkt. Ik vraag me af hoe die wormen daar komen. En is het gevaarlijk (besmettend) voor andere gitaren? Ik heb naast deze nog 2 nieuwe gitaren, naast elkaar aan de muur hangen.

purplejohn
29 mei 2016, 10:03
Ja is heel besmettelijk. Je sttaat er niet bij stil, maar ze kunnen je hele huis opvreten. Ik zou hem echt zolang apart houden, desnoods in een vuilniszak.

Han S
29 mei 2016, 11:13
Als je houtworm in huis hebt moet je ook wel eens zo'n kever tegenkomen, google daar maar eens op. Het zijn de larven van de kever die zich naar buiten vreten en een gaatje achterlaten.

Ik heb ze ooit weggekregen met een stoomstrijkijzer, maar dat moet je met gitaren niet doen.

Joost de Ruig
29 mei 2016, 11:18
Ik heb ze ooit weggekregen met een stoomstrijkijzer, maar dat moet je met gitaren niet doen.


Ik heb ze ooit in een antieke kast gehad. Deze heb ik 1.5 dag bij de locale visgroothandel in de vriescel gezet bij -20. Freezzzzz the bastards :D
Maar ook een niet echt aan te raden methode voor gitaren....

motorhan
29 mei 2016, 11:24
Is het zo dat de kleine gaatjes je nu pas opvallen, of weet je zeker dat er steeds meer bijkomen dan moet je ook ergens wat stof zaagsel/boorsel zien. in ieder geval ook de binnenkant goed inspecteren.
Vergassen is een manier om ze er uit te krijgen, anders kun je na enige tijd ineens weer nieuwe gaatjes tegenkomen op een plaats waar je ze nu niet ziet.
De tip afzonderen van je andere houten producten zou ik maar snel opvolgen. je kan proberen de gitaar in een plastic zak te doen en deze op te blazen met een bus gas. en die enige dagen te laten staan wel goed afdichten en uit de buurt van vuur/vonken houden. dat werkt.

BaoBao
29 mei 2016, 12:48
Als je houtworm in huis hebt moet je ook wel eens zo'n kever tegenkomen, google daar maar eens op. Het zijn de larven van de kever die zich naar buiten vreten en een gaatje achterlaten.

Ik heb ze ooit weggekregen met een stoomstrijkijzer, maar dat moet je met gitaren niet doen.




Is het zo dat de kleine gaatjes je nu pas opvallen, of weet je zeker dat er steeds meer bijkomen dan moet je ook ergens wat stof zaagsel/boorsel zien. in ieder geval ook de binnenkant goed inspecteren.
Vergassen is een manier om ze er uit te krijgen, anders kun je na enige tijd ineens weer nieuwe gaatjes tegenkomen op een plaats waar je ze nu niet ziet.
De tip afzonderen van je andere houten producten zou ik maar snel opvolgen. je kan proberen de gitaar in een plastic zak te doen en deze op te blazen met een bus gas. en die enige dagen te laten staan wel goed afdichten en uit de buurt van vuur/vonken houden. dat werkt.




Ja is heel besmettelijk. Je sttaat er niet bij stil, maar ze kunnen je hele huis opvreten. Ik zou hem echt zolang apart houden, desnoods in een vuilniszak.


Ik heb ze ooit in een antieke kast gehad. Deze heb ik 1.5 dag bij de locale visgroothandel in de vriescel gezet bij -20. Freezzzzz the bastards :D
Maar ook een niet echt aan te raden methode voor gitaren....

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zn kever in huis gezien, maar ik ga er voortaan extra op letten.
De gitaar had bij aankoop al van die gaatjes, maar ik had in mijn achterhoofd van 2ehands gitaar dus maakt niet uit en nooit geweten dat het dan houtworm zou kunnen zijn. Dus ik denk dat die er al in zaten, nu maar de vraag of ze nog actief zijn. Want ik zie geen zaagsel rondom de gaatjes en ook niet in mijn kamer. Ik heb de gitaar nu in een vuilniszak gedaan, om te kijken of er zaagsel uitkomt. Ik hoop geen zaagsel meer te zien, en anders ga ik ze vergassen :). Hoe lang moet ik rustig laten staan voordat je überhaupt zaagsel ziet?

Han S
29 mei 2016, 12:58
De kever legt zijn eitjes in naden van het hout en in het voorjaar kruipt de larve naar buiten. Als je een gaatje ziet is de klus al gedaan. Dus als je wilt meemaken dat er nieuwe larven gaan boren, moet je nog even geduld hebben en een jaartje wachten.

BaoBao
29 mei 2016, 13:44
De kever legt zijn eitjes in naden van het hout en in het voorjaar kruipt de larve naar buiten. Als je een gaatje ziet is de klus al gedaan. Dus als je wilt meemaken dat er nieuwe larven gaan boren, moet je nog even geduld hebben en een jaartje wachten.

Eigenlijk vrees ik nu meer voor het hout in huis dan mijn gitaar :(

D3nnis
29 mei 2016, 14:16
Zijn dit geen gaatjes zoals je die ook in meranti vrij vaak ziet? Van eoa tropisch beestje....die hier niet overleeft?

motorhan
29 mei 2016, 17:22
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zn kever in huis gezien, maar ik ga er voortaan extra op letten.
De gitaar had bij aankoop al van die gaatjes, maar ik had in mijn achterhoofd van 2ehands gitaar dus maakt niet uit en nooit geweten dat het dan houtworm zou kunnen zijn. Dus ik denk dat die er al in zaten, nu maar de vraag of ze nog actief zijn. Want ik zie geen zaagsel rondom de gaatjes en ook niet in mijn kamer. Ik heb de gitaar nu in een vuilniszak gedaan, om te kijken of er zaagsel uitkomt. Ik hoop geen zaagsel meer te zien, en anders ga ik ze vergassen :). Hoe lang moet ik rustig laten staan voordat je überhaupt zaagsel ziet?

Je zegt de gaatje waren er al en je hebt geen nieuwe waargenomen, dan zal het meevallen.

Zet de gitaar in een ruimte schuur en zet hem op een zwart vel papier. dan zie je vanzelf of er zaagmeel uit komt.

En voor je gevoel en zekerheid is gas een goede methode wel enige tijd volhouden want het kan enige tijd duren voor het in die hele piepkleine ruimten binnendringt en als er zeg maar poppen in zitten is het mof\gelijk dat ze niet direct worden verdelgd.

Kijk ook in de binnenruimte van je gitaar (als dat kan) e.v. elementen er uit. Bij een western/klassieke is het wat makkelijker te zien.

BaoBao
7 juli 2016, 23:29
Inmiddels al weer een paar weken verder. Gitaar is denk ik worm vrij. Vergassen werkt goed :). Bedankt iedereen!