PDA

View Full Version : HNAD Blackstar HT Soloist 60 + Vragen 60 Hz "Hum"



SvenRBradley
27 mei 2016, 09:32
Goedemorgen waarde forumleden!:rockon:

Het is de eerste keer dat ik op dit deel van het forum - de versterkers "afdeling" - kom, dus gegroet! Om jullie alvast voor te bereiden; ik ben echt een totale leek op het gebied van buizenversterkers. Ik heb me goed ingelezen voor ik dit topic aanmaakte, echter blijf ik een totale leek op het gebied van buizen:soinnocent:

Ik heb gisteren mijn tweede buizenversterker (ooit) gekocht; een Blackstar HT Soloist 60 van 2013/2014. Ik zat wat op Marktplaats te neuzen toen ik op twee kilometer van mijn huis de Blakcstar te koop zag staan voor 475 euro. Gezien ik met mijn band steeds vaker in venues speel die niet beschikken over een eigen backline, en mijn Marshall JVM410 stack net wat te lomp en krachtig is voor deze venues, was ik tussen neuzen en lippen door aan het kijken voor een leuke combo, welke net wat gebruiks- en transportvriendelijker zou zijn dan mijn Marshall.

Na wat onderling contact met de adverteerder van de Blackstar, en na wat onderhandelen heb ik de versterker uiteindelijk uit kunnen testen en op kunnen halen voor 400 euro. Een zeer nette prijs, zeker gezien de uitmuntende staat van de amp. De amp is volgens de verkoper slecht 2/3 keer gebruikt tijdens een optreden en heeft verder staan verstoffen op zijn zolder. Ik zal later vandaag wat foto's plaatsen!

Na de amp mee naar huis te hebben genomen, en er wat op te hebben gespeeld met mijn verschillende gitaren, viel mij op dat de amp bij sommige gitaren behoorlijk veel ruis maakte. Na wat onderzoek op internet en wat vergelijkingsfilmpjes, heb ik deze "ruis" kunnen identificeren als 60 Hz Hum (zoals het op de Engelstalige forums wordt genoemd). Verder heb ik gelezen dat de oorzaak vaak ligt bij twee factoren; EMI en "grounding problems". Zelf denk ik dat de "hum" van de Blackstar afkomstig is van de zogeheten "grounding problems". De situatie bij mij is als volgt:


Wanneer ik mijn goedkope Vintage V100 Les Paul (met Humbuckers) aansluit op de Blackstar, heb ik weinig last van de zogeheten "hum", hoe harder ik de versterker zet, hoe harder de "hum" klinkt. Verder is er duidelijk meer "hum" bij het distortion kanaal. Wanneer ik een metaal component aanraak op de gitaar (switch, elementen, snaren) of op de amp zelf (metalen knoppen) gaat de "hum" voor het overgrote deel weg. Gezien het geluidsniveau van de "hum"tegenover het volume van het geluid, heb ik er echter geen echte last van de "hum" bij deze gitaar. Wanneer ik mijn ESP LTD KH2 White Zombie aansluit heb ik totaal geen last van de "hum", dit lijkt mij echter te verklaren door her feit dat de ESP LTD beschikt over actieve EMG elementen.

Opvallend is echter dat wanneer ik een van mijn Gibsons op Blackstar aansluit, is de "hum" veel extremer aanwezig. En wanneer ik zeg "extremer" bedoel ik dat het mij echt stoort. Bij de Gibson Les Paul Standard 2010 en Gibson Les Paul Classic 2015 is het weer erger dan bij de Gibson SG GT en de Gibson SG Deluxe. Ook hier geldt weer dat als ik en metaal component aanraak op de gitaar (switch, elementen, snaren) of op de amp zelf (metalen knoppen) dat de "hum" voor het overgrote deel weg gaat. Het geluidsniveau van de "hum" tegenover het volume van de gitaar stoort behoorlijk. Zeker wanneer ik bedenk dat mijn goedkope Vintage Les Paul, welke ook beschikt over passieve humbuckers, aanzienlijk minder "hum" genereert.

Naar aanleiding van bovenstaand verhaal, heb ik de volgende vragen:

Ligt de oorzaak van de 60Hz "hum" bij mijn Blackstar, of bij mijn gitaren?
Kan ik iets aan de "hum" doen, zonder mijn Gibsons te hoeven bewerken met koperfolie?
Heeft het feit dat de stopcontacten, waar de versterker ingeplugd zit, niet geaard zijn, invloed op deze "hum"? (Zo ja, waarom dan het duidelijke verschil met de verschillende gitaren?
Kan de 60Hz "hum" wijzen op een defect binnen de Blackstar amp, of is aanwezigheid van deze "hum" normaal?

Iedereen die de moeite neemt op dit hele verhaal te lezen, alvast bedankt!!:rockon::soinnocent:

SvenRBradley
27 mei 2016, 09:40
Als aanvulling op bovenstaand verhaal;

Ik heb verschillende kabels geprobeerd, en dat heeft geen invloed gehad op de zogeheten "hum". Verder sluit ik mijn gitaar direct op de Blackstar aan, zonder pedalen.

Bij mijn Roland Cube 30X transistor versterker heb ik bij geen enkele gitaar, en bij geen enkel volume last van de bovenstaand beschreven "hum".

WillemdaGuide
27 mei 2016, 09:45
Ben je aangesloten op een geaard stopcontact?

SvenRBradley
27 mei 2016, 09:52
De stopcontacten op mijn kamer zijn allemaal niet geaard. Stel dat dit de oorzaak is, waarom verschilt dan de hoeveelheid "hum" per gitaar?

arjanb01
27 mei 2016, 09:56
Ligt aan de elementen. Single coils hummen meer dan humbuckers. Actieve elementen zijn het stilst.