PDA

View Full Version : Mooi klinkende overdrives



Brad
26 mei 2016, 09:35
Ik kwam bij toeval deze video tegen . Die overdrives klinken erg natuurlijk en harmonisch , ook bij het spelen van akkoorden zo te horen


https://www.youtube.com/watch?v=YaBG_jwvg60

The Lo Lands
26 mei 2016, 19:24
Deze pedalen behouden je geluid van gitaar en versterker. Hoewel ik de versterker in deze video erg rommelig vind klinken, gitaar is ontstemd, klinken ze met pedalen nog steeds rommelig en ontstemd maar dan met overdrive :-) Prima pedalen dit maar de 'dumble' pedalen geloof ik niet meer zo in :-) Try before you buy!

Revolver
27 mei 2016, 00:09
Ach ja, die pedal shootouts...ik was de afgelopen tijd wat aan het neuzen op YT voor een goed 'Marshall-in-a-box'pedaal, kom ik een shootout tegen waarin een gast een stuk of 10 MIAB pedalen naast elkaar heeft gezet (Wampler, Catalinbread, Bogner, Carl Martin, Menatone, Zvex etc, etc) en weet je wat? ze klonken allemaal hetzelfde!

Uiteraard is de 'feel' van een pedaal ook belangrijk, ik heb nu de Carl Martin Plexitone single, die voelt ook meer als een versterker dan als een pedaal. Beetje lastig uit te leggen maar de dynamiek van een stevig overstuurde amp voel je erin terug. De grote 3 knops Plexitone had dat ook maar dat pedaal was weer lastig om goed af te stellen.

Kim Wilson
27 mei 2016, 08:55
SRV is vooral beroemd geworden door zijn twee Fender Super Reverbs (70 W) die knalhard stonden, en idd een (en later twee) Tube Screamer ervoor.

Tabula Rasa
27 mei 2016, 09:05
Ik dacht dat hij, met name in de studio juist een shitload aan verschillende versterkers gebruikte op standje kernsplitsing.

Tabula Rasa
27 mei 2016, 09:05
En natuurlijk een duootje tubescreamers.

Bernardduur
27 mei 2016, 09:46
Ik wordt nog steeds erg blij van mn Boss OD2; gewoon een simpele drive die perfect werkt met veel amps. Alleen de turbo modus is me te schel.

The Lo Lands
27 mei 2016, 09:58
Ik wordt nog steeds erg blij van mn Boss OD2; gewoon een simpele drive die perfect werkt met veel amps. Alleen de turbo modus is me te schel.

Hoeft niet voor alle Boss pedalen te gelden maar ik had een jaar terug de bekendste Boss DS1 aangeschaft. Hoewel ik de drive o.k. vond kon ik niet leven met de hoeveelheid ruis en hiss die dit pedaal gaf. Pedaal linea recta geretourneerd. Hoewel Boss pedalen een goede prijs kwaliteit hebben is mijn ervaring met boutique pedalen toch beter. Je betaald wel teveel maar de geluidskwaliteit is vaak beter!

FruscianteFan
27 mei 2016, 10:07
DS1 moet je ook niet gaan vergelijken met boutique shit. DS1 is een lekkere, gruizige distortion. Ik vind hem verrassend lekker, als je bedenkt dat distortion eigenlijk heel lelijk is ;)

arjanb01
27 mei 2016, 10:08
Ik vind de ocd van fulltone de mooiste overdrive. Behoud je amp tone en reageert super op je spel.
Niet voor high gain geschikt maar voor de rest vd muziek stijlen super!
Maar het mooiste blijft de scheur uit je amp, aangevuld met fx uit de loop + wah.

The Lo Lands
27 mei 2016, 10:19
Maar het mooiste blijft de scheur uit je amp, aangevuld met fx uit de loop + wah.
Dat zei ik ook jarenlang, maar ben hier toch een beetje op terug gekomen. Uiteraard is het smaak en is niet iedere scheur van een x-type versterker even fraai. Ik ben sinds kort meer gaan spelen met drive pedalen voor een één-kanaal Fender clean amp en als ik het resultaat zeg maar vergelijk met mijn Orange Rockerverb 50H drive, die ik echt te gek vind, dan vind ik ze beiden even goed, waarbij ik de controle over je geluid met pedalen beter vind. Ik ben dus inmiddels van mening dat het niet hoeft uit te maken :-)

Een fx in je loop hang af van het type effect. Begrijp ik dat jij de wah in de fx loop heb staan?

Kim Wilson
27 mei 2016, 10:24
Als je die eenkanaals Fender zo hard kunt zetten dat die al over het randje gaat, en dat dan aanvult met een booster of een goed, licht oversturend overdrivepedaal, dan wordt het wel heel erg lekker hoor! Zet het volume maar eens op 5 à 6, moet jij eens opletten wat er dan gebeurt.

arjanb01
27 mei 2016, 10:33
Dat zei ik ook jarenlang, maar ben hier toch een beetje op terug gekomen. Uiteraard is het smaak en is niet iedere scheur van een x-type versterker even fraai. Ik ben sinds kort meer gaan spelen met drive pedalen voor een één-kanaal Fender clean amp en als ik het resultaat zeg maar vergelijk met mijn Orange Rockerverb 50H drive, die ik echt te gek vind, dan vind ik ze beiden even goed, waarbij ik de controle over je geluid met pedalen beter vind. Ik ben dus inmiddels van mening dat het niet hoeft uit te maken :-)

Een fx in je loop hang af van het type effect. Begrijp ik dat jij de wah in de fx loop heb staan?

De wah heb ik niet in de loop nee. De rest wel.

The Lo Lands
27 mei 2016, 10:34
Als je die eenkanaals Fender zo hard kunt zetten dat die al over het randje gaat, en dat dan aanvult met een booster of een goed, licht oversturend overdrivepedaal, dan wordt het wel heel erg lekker hoor! Zet het volume maar eens op 5 à 6, moet jij eens opletten wat er dan gebeurt.

Ik heb de Fender HR Deville Michael Landau versterker en deze gaat heel hard maar zal niet echt gaan oversturen, geeft eerder meer compressie maar dus veel clean headroom. Voor hetzelfde effect gebruik ik een 'amp-in-a-box' pedaal die op het randje staat van oversturen en daarvoor inderdaad een boost, fuzz of overdrive pedaal. Werkt erg goed en zonder pedalen heb je een prachtig vol en rond clean geluid.

Revolver
27 mei 2016, 10:37
Ik wordt nog steeds erg blij van mn Boss OD2; gewoon een simpele drive die perfect werkt met veel amps. Alleen de turbo modus is me te schel.

Ik heb dat met de Boss OD-3, super pedaal. Ik ben de laatste tijd wat aan het rotzooien met m'n pedalen omdat ik een kleiner pedalboard heb aangeschaft en aangezien ik wel dezelfde effecten nodig heb is mijn oog gevallen op de compacte/micro/nano pedalen of hoe die ook mogen heten. Maar mocht het allemaal niet werken dan is de kans groot dat er binnenkort weer een geel Bossje op de plank ligt.


Ik vind de ocd van fulltone de mooiste overdrive. Behoud je amp tone en reageert super op je spel.
Niet voor high gain geschikt maar voor de rest vd muziek stijlen super!


Gisteren de Mooer Hustle Drive binnen gekregen, een OCD-kloon in mini formaat. Ik kan 'm goed beoordelen want ik heb een paar jaar de originele Fulltone OCD V4 gehad. Ik plak de Mooer vanmiddag op de plank en vanavond in het diepe met een Classic Rock band, ik ben benieuwd.

Dit is trouwens mijn eerst Mooer, maar Sjezus wat zijn die dingen klein :o

Tabula Rasa
27 mei 2016, 10:55
Als ik toch eens mijn trainwreck Liverpool, over zijn nek, in een doosje kon vinden.... vind ik zelf het toppunt van smeuïg.

Brum
28 mei 2016, 14:12
Nog niet over gespeeld, maar wel erg interessant wat mij betreft:


https://www.youtube.com/watch?v=pFfuKCvZnGw

Hoewel, voor mijn doeleinden, nog geen enkele overdrive heeft m'n Maxon OD-808 kunnen verdringen.

Kakihara
30 mei 2016, 13:40
Ook hier maar es een filmpje van That Pedal Show posten. Het gitaarwerk is misschien minder flashy dan dat van The Captain & Rob, maar de informatiewaarde ligt wat mij betreft wel wat hoger:

https://www.youtube.com/watch?v=pUVx-t1jeE0

jutter
30 mei 2016, 17:07
Ik wordt nog steeds erg blij van mn Boss OD2; gewoon een simpele drive die perfect werkt met veel amps. Alleen de turbo modus is me te schel.

Vorige week een Carl Martin TOD(Turbo OverDrive) gekocht. Gebaseerd op de Boss OD2. Asociaal goed ding!
https://www.youtube.com/watch?v=BwC4rKGgmnk

Joost de Ruig
30 mei 2016, 17:56
Vorige week een Carl Martin TOD(Turbo OverDrive) gekocht. Gebaseerd op de Boss OD2. Asociaal goed ding!
https://www.youtube.com/watch?v=BwC4rKGgmnk

He, die klinkt best goed in dat filmpje. Goede combi met je Tele?

jutter
30 mei 2016, 18:06
He, die klinkt best goed in dat filmpje. Goede combi met je Tele?

Erg goed. Het eerste pedaaltje waar ik een stijve van krijg!

vulvasonic
2 juni 2016, 03:23
Er zijn meerdere 'scheurpedaaltjes' waar ik een stijve van krijg (Wampler the Pinnacle, Z-Vex Super Hard On, Boss OD-1 etc.), maar ik vind dat het volgende pedaal hierin niet mag ontbreken. En waarom niet? Wel, er was eens een geweldig klinkend pedaal dat zijn gebruiker met slechts drie knoppies kon plezieren met een bijzonder mooie clean boost, of een lekkere dikke boost voor solopartijen, maar ook met een basissound voor het baasje dat al eeuwen zocht naar een milde oversturing en zelfs voor de wat zwaardere jongen die z'n plexi dermate hard wilde 'duwen' dat ie daarmee de sokken van z'n voeten blies. En waar z'n baasje ook voor koos, één ding bleef áltijd overeind en dat was de sound van z'n amp, ofwel de sound waar hij na vaak een jarenlange zoektocht zijn identiteit in gevonden had. En dat is een kwaliteit die je alleen terugvindt in de allerbeste pedaaltjes.
Helaas stopte op een gegeven moment de productie van dit magistrale pedaal en al vóór de laatste echte originele Klon Centaur, want dáár heb ik het over uiteraard, over de toonbank ging, begon aan de andere kant van deze aardkloot de eerste queeste naar deze 'heilige graal der OD's, een hele echte Klon Centaur!

Nou ja, iedereen kent het verhaal. Voor een originele Klon Centaur betaal(de) je op den duur bedragen waarvoor je ook een gloednieuwe Fender Deluxe amp kon kopen. Werkelijk absurd.
Het laat zich raden wat er stond te gebeuren. Ze doken overal op, Klon klonen. De bekendste twee op dit moment zijn 1. de Rockett Archer (niet goedkoop, maar zeer overtuigend qua klank en bovendien nog altijd een verrekte leuke versterker goedkoper dan het echte ding).
En 2. de zeer verrassende Electro Harmonix Soul Food. En het is dit pedaaltje dat i.m.o. nóg meer aandacht verdient dan het al krijgt. Ik weet nog dat ik 'm enkele maanden geleden kon kopen voor niet meer dan €58,- en dan zat er doodleuk ook nog 'gewoon' een adapter bij. Inmiddels hebben ze (Thomann?) er maar liefst €30,- bovenop gegooid. Maar dat is natuurlijk nog steeds geen geld voor een apparaat waar puristen met een dikke portemonnee er haast blind 1800 euro voor neer willen leggen.

En voor de personen die bang zijn dat de EHX echt beduidend anders klinkt dan hun heiligdom......, ik ben een heel andere mening toegedaan. Ik heb filmpjes gezien op YouTube waarin de Soul Food 1 op 1 werd vergeleken met 'the real deal'. Die filmpjes bestaan ook van de Archer. De laatste lijkt iets beter uit de verf te komen. Wat met steeds deed was één van de knoppen op de Klon verdraaien (naar bv 12 uur) en vervolgens de anders hetende knop op de Archer verdraaien naar 12 uur, alsook die op de Soul Food (óók weer met een andere naam). Meestal kwam de Archer als winnaar uit de bus. Ik heb echter ook een 1 op 1 vergelijk tussen de Klon en de EHX gehoord, waarbij gewoon eenvoudigweg de setting op de EHX ietwat verzet werd. Dus niet alle knoppen op beide pedalen exact op dezelfde positie, maar gewoon iets meer tweaken. Het resultaat vond ik verbluffend. Er was serieus, zelfs na meerdere keren zeer aandachtig te hebben geluisterd, werkelijk totaal geen verschil waar te nemen. Helemaal NIETS!!!
En laten we eerlijk wezen, het gaat er mijns inziens om dat je een pedaaltje op je board zet en dat je de knoppen op dat pedaal zo tweakt dat er een geluid uit komt dat als voedsel dient voor de ziel. En dat is precies wat de EHX Soul Food voor je doet. Ik heb 'm nog niet zo heel lang, maar ik weet nu al dat dit een blijfertje is. Samen met de Super Hard On, the Pinnacle en de geweldige TC Electronic Spark Mini Booster (wat een heerlijk, romige, warme en als je wilt snoeiharde booster is dát zeg!!!) vormt de Soul Food een viertal pedalen waarmee ik met iedere gitaar, of het nu een bijtende telecaster is, of een ronkende Gibson ES-347, een waanzinnig goed klinkende serie pedalen heb waarmee ik het hele spectrum kan bedienen, van clean, via mild oversturend, of clean met een viezig randje, tot een vet oversturend basisgeluid tot een 'dit is niet normaal meer-geluid', of zelfs retevette metal en al die sounds kunnen twee soorten boosts krijgen waar je stijl van achterover slaat. Mij hoor je niet klagen. :D

Pepe
2 juni 2016, 04:32
Die video's zijn tricky. Ik heb verschillende pedalen die op YT ge AB'd worden en waar ik zou zweren dat er niet of nauwelijks verschil in te ontdekken is. Totdat je ze zelf A/B'd.
Een hoop boost/overdrives vids gaan al mank omdat ze de versterker oversturen. In real live zal dat ook gebeuren maar we weten allemaal dat je dan een pedaal niet meer op zijn eigen merites kan beoordelen.
Wat de Soul Food betreft, ik heb geen Klon maar wel een nagebouwde Soul Sonic schematic wat een gezamelijke degoobed trace actie was van de Freestompboxes.org. Op basis van dat schema zijn bijna alle kloons gebaseerd. We mogen aannemen dat die accuraat is hoewel waardes hier en daar kunnen afwijken wanneer de originele diodes niet voor handen zijn.
Enniewee. Als ik de Soul Sonic als maatstaf neem dan klinkt de Archer wat transparanter en helderder, wat klinischer wellicht. De Wampler Tumnus heeft meer laag en de Soul Food klinkt wat... "cheaper" is misschien niet het goede woord maar minder groot, een extremer mid, scherp hoog en verliest al vrij snel zijn bassen.
Het zijn varianten van hetzelfde recept en geen hond die het in een live setting hoort, laat staan de chickies die aan de bar staan te keuvelen. Maar jij hoort het. Niettemin, voor de een zal de Soul Food fijner werken dan de Archer, ligt helemaal aan wat je wil horen natuurlijk.
Ik ben er zelf nog niet helemaal uit of ik het Klon recept wel fijn vind. Voor dunne single coils snap ik de grap wel maar het heeft ook iets kunstmatigs en voor mijn P90 gitaren is het gewoon teveel van dik hout. Ik zeg erbij, ik gebruik ze als always on, set and forget, meer als dikmaker.

the sure thing
2 juni 2016, 08:59
Ik heb de Archer versie. Het pedaal maakt inderdaad de toon DIK.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

telerocker
2 juni 2016, 09:47
Heeft iemand de Rockett Blue Note? Staat op mijn wishlist als superveelzijdig goedklinkend OD-pedal.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kakihara
2 juni 2016, 13:19
En ook over Klon (gold + silver) vs J Rockett Archer (gold + silver) vs Soul Food vs Klon Klone (van The Klone Pedal (https://theklonepedal.com/products/klone-pedal)) heeft That Pedal Show een filmpje van ruim een halfuur:

https://www.youtube.com/watch?v=XnDEadZTV80

apekop
3 juni 2016, 10:26
jongens die pedaal vergelijk filmpjes van een half uur zijn echt te nerderig! :)

jutter
3 juni 2016, 10:50
jongens die pedaal vergelijk filmpjes van een half uur zijn echt te nerderig! :)


Ja,vreselijk!

Pepe
3 juni 2016, 12:25
Je zou bijna zeggen, zoiets zou thuishoren op zo'n gitaristen forum.

JanVrm
3 juni 2016, 12:51
Onlangs was ik aan het overwegen een Suhr Riot aan te schaffen. Toen zag ik op YouTube een vergelijking met een kloon ervan, de Joyo US Dream. Aangezien ik die nauwelijks minder vond klinken, maar wel veel goedkoper was...maar snel besteld. Duurde wel even voor het er was (uit China...:hide:).

Doet in ieder geval prima zijn werk. Vind hem wel wat rumoerig op stille momenten maar verder een prima ding. Worth the bucks.

https://www.youtube.com/watch?v=aRXt44ijzr4

Dutch66
3 juni 2016, 18:21
Onlangs was ik aan het overwegen een Suhr Riot aan te schaffen. Toen zag ik op YouTube een vergelijking met een kloon ervan, de Joyo US Dream. Aangezien ik die nauwelijks minder vond klinken, maar wel veel goedkoper was...maar snel besteld. Duurde wel even voor het er was (uit China...:hide:).

Doet in ieder geval prima zijn werk. Vind hem wel wat rumoerig op stille momenten maar verder een prima ding. Worth the bucks.

https://www.youtube.com/watch?v=aRXt44ijzr4

Fulton vs Fulltone...

Mitch
3 juni 2016, 21:02
Die video's zijn tricky. Ik heb verschillende pedalen die op YT ge AB'd worden en waar ik zou zweren dat er niet of nauwelijks verschil in te ontdekken is. Totdat je ze zelf A/B'd.

Dit. A/B test video's zeggen me he-le-maal niks meer. Ook ik heb een Klone, zoals Pepe en ik heb de gelegenheid gehad 'm naast een originele Klon te leggen. Zo waarlijk is D_H mijn getuige :D Verschil...eeeeh..... nee. En ik weet wat dat ding live kan, ik gebruik 'm al jaren in allerlei situaties en met allerlei gitaren. Als ik dan een videootje zie hoe iemand 'm net als een TS-variant kan laten klinken: ja, gefeliciteerd. Of als het goedkope-boostpedaal-van-de-maand: van harte. Ik heb ook filmpjes gezien waar de Timmy 1 op 1 werd vergeleken met die kloon van Danelectro, of de ocd met die kloon van weet ik veel welk merk ook al weer.
En die heb ik allemaal live gehoord en getest en het leek er vaag op maar was altijd krasseriger, te dik in het mid, te lomp in het laag, you name it.
Kijk, ik ben bepaald niet van het slag "het moet peperduur zijn want dan is het goed" want ik heb ook gewoon een Ibanez 7 serietje van 4 tientjes op mijn board staan. Maar voor bepaalde sounds, in combinatie met bepaalde amps of gitaren heb je toch echt niet zo veel keus als je een klein beetje fijnproever bent. Er zijn in die hoek winnaars en verliezers in pedalenland en ik heb nog nooit overtuigend een cheapo kopie horen winnen.

grayfink
3 juni 2016, 21:22
Mwah, ik heb een Mooer Hustle Drive. Fijn pedaaltje. Toch maar een echte OCD aangeschaft twee weken geleden (want die klinkt toch beter lees ik hier altijd..) en zit eigenlijk nauwelijks verschil in. Alle knoppen op 12 uur wint het origineel, maar tweak ik een beetje met de Mooer klinkt hij spot-on.
Heb de OCD nog niet op 18 volt kunnen proberen overigens. Zal dit weekend nog eens vergelijken en misschien een voltage verdubbel kabeltje aanschaffen.

Han S
3 juni 2016, 21:37
http://www.jerichomusic.fr/GUITAR-EXPERT_WEB/photos-produits/zoom/marshall-jcm-800-kerry-king-2203kk_2010092008111277.jpg

........................................

vulvasonic
4 juni 2016, 01:55
Die video's zijn tricky....... (rest van het verhaal)
Je verhaal verrast me, maar ik moet ook toegeven dat ik mijn bronnen enkel en alleen uit de vele YouTube filmpjes haal. Wat ik NIET uit de vele YouTube filmpjes haal is mijn eigenste Soul Food pedaaltje dat ik op mijn tijdelijke bordje heb staan en die me nog geen moment in de steek heeft gelaten. Of ik 'm nou gebruik als basisgeluid (wat ik inderdaad doe voor de keren dat ik de tele met dunne SC's pak), of als extra boost (doorgaans bij gebruik van gitaren met hummies), het ding klinkt in mijn oren echt gewoon retegoed en het laat zich bovendien enorm gemakkelijk afstellen. Dat laatste klinkt alsof ik spreek van een wonderlijke feature, maar ik bedoel het letterlijk. Je hoeft niet uren te tweaken om een goed geluid uit het ding te krijgen. Binnen 6 seconden heb je een perfect geluid. Maar goed, los van het feit dat ik zelf geen 1 op 1 vergelijk heb kunnen maken met bv de Archer, blijft het uiteraard ook gewoon een kwestie van smaak en dan kan ik alleen maar dolenthousiast wezen over wat ik hoor. :)

Pepe
4 juni 2016, 02:17
Ach ja. Voor mij werken al die mid heavy pedalen niet zo, ik trap iets in aan het begin van een nummer en doe de rest met de volume knop en dan wil je voor de semi cleane dingen wat meer hoog en laag dan bij vol gas. Die criteria zijn totaal niet van belang als je een drive intrapt voor een stukkie scheuren en weer uit trapt als je klaar bent.
De Soul Food klinkt te gek voor slide, lekker zweterige swampy roots. Maar als je dan je volume terug draait voor wat clean werk klinkt het te donker en dichtgesmeerd vind ik.

Over dat vergelijken moet ik ook nog iets zeggen. Het is altijd, dit is het origineel en dit is de clone en nou gaan we kijken in hoeverre die laatste lijkt op de eerste. Dan sta je als clone al met 1-0 achter.
Als je dat zou omdraaien zal het origineel er vaak niet goed uitkomen. Maar dat gebeurt dus nooit.

Ik luister natuurlijk ook naar de YT filmpjes. Je krijgt vrij snel een idee wat het grofweg doet en of het potentieel bruikbaar voor jouw stijl is. Ik heb een hele kast vol overdrives die aantonen dat die theorie niet geheel waterdicht is. Maar ik hoor al vrij snel, dat mikt op een 4x12 sound, die is mid heavy, die is smooth of dat heeft die en die korrel. Maar heel veel meer is het niet.

Dutch66
4 juni 2016, 09:38
Over dat vergelijken moet ik ook nog iets zeggen. Het is altijd, dit is het origineel en dit is de clone en nou gaan we kijken in hoeverre die laatste lijkt op de eerste. Dan sta je als clone al met 1-0 achter.
Als je dat zou omdraaien zal het origineel er vaak niet goed uitkomen. Maar dat gebeurt dus nooit.


Van dattum inderdaad, of nog erger, we zetten alles op 12 uur en gaan dan oordelen....
Niks tweaken naar een sweet spot, of ff kijken of wellicht het verloop van de gain of tone
alleen iets anders verloopt....

In het filmpje van That Pedal Show blijven ze trouwens wel redelijk objectief.

The Lo Lands
4 juni 2016, 10:34
De Soul Food klinkt te gek voor slide, lekker zweterige swampy roots. Maar als je dan je volume terug draait voor wat clean werk klinkt het te donker en dichtgesmeerd vind ik.
Voor dit probleem zou je echt de Soul Food moeten modden! Ik heb de JHS mod op de SF zitten waarbij dus onder andere een switch met een germanium diode zoals gebruikt in de originele Klon. Hierdoor schoont het pedaal veel beter op, eigelijk net zoals bij een germanium fuzz pedaal. Echt een aanrader, maakt van een goed pedaal een fantastisch Klon alike pedaal!

https://reverb-res.cloudinary.com/image/upload/s--vyPs_Yxc--/a_exif,c_limit,f_auto,fl_progressive,h_620,q_75,w_ 620/v1401204837/toor1n7zd4fh6qz2lzox.jpg