PDA

View Full Version : Gitaar juist afstellen



Braml
25 mei 2016, 14:56
Hallo mensen,

Ik heb 3 jaar terug een Fender American Standard Stratocaster gekocht. Dit is mijn enige echte elektrische gitaar en ik ben er ontzettend gek mee (laten we mijn oude verrotte epiphone les paul special II niet meetellen). Natuurlijk wil ik deze graag goed afgesteld hebben zodat ik er optimaal van kan genieten. Echter, ik ben niet zo handig, en durf niet zomaar allerlei aanpassingen te doen aan mijn gitaar zonder dat ik weet wat ik nou echt doe.
Nou is het mij bijvoorbeeld wel zelf gelukt om de brug weer juist af te stellen door de veren aan de achterkant iets strakker te zetten, nadat ik een tijd terug van een .009 snarenset naar een .010 over was gegaan. Onlangs heb ik ook wat opgezocht op het internet over het afstellen van de pickup hoogtes. Deze heb ik inmiddels naar eigen smaak afgesteld, en ik ben zeer tevreden met de sound ten opzichte van voorheen. Ik heb nu nog 2 probleempjes met mijn gitaar, en ik vroeg mij af of ik die ook zelf kan oplossen, of dat ik dat beter in een winkel kan laten doen. De 2 problemen die ik nog heb zijn:

1: Mijn gitaar wordt aardig snel vals. Ik moet vaak om de 2 á 3 nummers alweer stemmen. Dat zal vast door tremologebruik en bends komen? Als ik dan mijn gitaar stem heb ik soms dat bij het aandraaien van de knoppen de toonhoogte bij de eerste slag niet veranderd. Pas na een keer rond begint het pas.

2: Als ik mijn gitaar nét gestemd heb (EADGBE) merk ik het volgende, vooral bij de lage e-snaar. Mijn tuner (korg pitchblack) zegt dat de (open) lage e-snaar perfect gestemd is, maar als ik de G aansla (niet de losse G-snaar, maar de 3e fret op de lage e-snaar) dan is deze aardig vals. Sla ik vervolgens de lage E snaar weer open aan, is de stemming weer perfect.

De vraag is: Weten jullie de oorzaak van deze problemen, wat zijn de oplossingen, kan ik deze oplossingen makkelijk zelf uitvoeren, en hoe?

Alvast bedankt!

Mr.Fingers
25 mei 2016, 14:58
Klinkt als een klemmende topkam (1) en een slecht geïntoneerd zadel (2). Beiden kun je zelf oplossen, als je weet wat je doet. Het doet geen kwaad eens naar een luthier te gaan, en hem het te laten afstellen. Sta erbij, en leer met je ogen.

Hotpepper01
25 mei 2016, 15:02
Probleem no 1 lijkt mij dat je snaren klem lopen in de groeven van je topkam. Begin daar maar eens naar te kijken.
Verder (probleem no 2) zou ik het zo 1,2,3 niet weten wat daarmee aan de hand is. Los eerst je topkam probleem maar op.

MikeD
25 mei 2016, 15:20
de problemen komen op mij over als (combinatie van) (in random volgorde) niet goed passende topnut / lamme stemmechanieken / snaren niet optimaal opgezet / oude (en daardoor sneller ontstemmende) snaren. Mogelijke Remedies: topnut professioneel laten nazien / snaren vaker verversen / snaren beter opzetten / tuners door locking tuners vervangen en / of (als je zover wilt gaan) een roller nut of een locking topnut (kan je de locking tuners misschien achterwege laten).

EDIT !! een locknut is niet handig als je geen finetuners hebt.. dus dat deel van m'n verhaal moet je even heel snel weer vergeten.

Tabula Rasa
25 mei 2016, 15:25
Klinkt als een klemmende topkam (1) en een slecht geïntoneerd zadel (2). Beiden kun je zelf oplossen, als je weet wat je doet. Het doet geen kwaad eens naar een luthier te gaan, en hem het te laten afstellen. Sta erbij, en leer met je ogen.
Exact dit verhaal. Als je zelf wilt prutsen, kijk dan op de site van Don Hofstee.

Braml
25 mei 2016, 15:32
oude (en daardoor sneller ontstemmende) snaren. Mogelijke Remedies: snaren vaker verversen.
Dit is het enige waarvan ik zeker weet dat dit het probleem niet is :) Ik vervang mijn snaren geregeld en ook de set die er nu op zit is geen maand oud.

Bedankt voor de reacties! De topkam lijkt mij dus sowieso een probleem, en nee ik denk niet dat ik die zelf aan durf te pakken (laat staan vervangen). Wat de slecht geintoneerde zadel betreft, deze zou ik nog wel zelf aan kunnen pakken denk ik, bedankt! Vanavond maar eens opzoeken hoe dat moet. En wat de stemmechanieken betreft, worden alle stemmechanieken lam? Of is dat niet zo bij goede kwaliteit stemmechanieken?

Het lijkt er wel op dat ik mijn gitaar beter even kan laten nakijken, maar dat is ook een uitkomst dus bedankt :D

Braml
25 mei 2016, 15:33
Klinkt als een klemmende topkam (1) en een slecht geïntoneerd zadel (2). Beiden kun je zelf oplossen, als je weet wat je doet. Het doet geen kwaad eens naar een luthier te gaan, en hem het te laten afstellen. Sta erbij, en leer met je ogen.

Exact dit verhaal. Als je zelf wilt prutsen, kijk dan op de site van Don Hofstee.

Ja, ik was al voorzichtig, ik doe ook niks zonder dat ik weet wat ik doe. Daarom vraag ik hier ook wat ik het beste kan doen. :ok: