PDA

View Full Version : Je neemt een paar stukken rest hout, lijmt het tegen elkaar en...



Wouter J
24 mei 2016, 23:53
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t35.0-12/13282679_972718799508464_769091700_o.jpg?oh=0d4def 0d14b32069a355ed69b96b00ca&oe=5747682A
populier-esdoorn-mahonie-esdoorn-mahonie-eiken-mahonie-esdoorn-mahonie-esdoorn-populier

jutter
24 mei 2016, 23:57
En, hoe klinkt ie?

Wouter J
25 mei 2016, 00:02
En, hoe klinkt ie?
Hoe moet ik dat nu al weten, er zit nog niet eens een hals op, laat staan snaren.

Is de foto eigenlijk wel te zien?

maxdb
25 mei 2016, 00:44
Mooi! De foto is te zien dus ja.

vulvasonic
25 mei 2016, 04:31
Wat zal ik zeggen? Je hebt sowieso al gekozen voor één van de i.m.o. allermooiste modellen ooit gerealiseerd, dus tenzij je er bijvoorbeeld een hals met omgekeerde Explorer-achtige headstock op wilt leggen (ik weet het, klinkt idioot, maar ik heb zeer recent nog een werkelijk schitterende metalen SG gezien met een soortgelijke headstock - en louter positieve reacties, terwijl IK een drukkende pijn op de borst ervoer en tegen de vlakte ging...)..., dan kan het qua uiterlijk i.i.g. wat míj betreft alvast niet snel meer fout gaan.

Voor wat betreft de klank......, ach laat ik het zó zeggen, pak een goed, degelijk gebouwd instrument en de elementen zullen voor MINSTENS 96% bepalen hoe de gitaar zal klinken. En ik besef me maar al te goed dat ik met deze uitspraak een klein legertje 'toonpuristen' in de gordijnen zal doen laten klimmen, maar dat boeit me niet zo dramatisch veel, want tenslotte heb ik tóch gelijk. Mij maak je niet meer gek. :D

Ik had het al even over de schoonheid van het model, maar ondanks mijn aanname dat je de body 'straks' een transparante lakbeurt geeft, zal ik je toch moeten vragen of dat inderdaad jouw bedoeling hiervan is, ÓFFFFFF (want dat kan natuurlijk ook) heb je 'gewoon' even, slim als je bent, enkele reststukken hout bij elkaar geraapt om zo op een zeer goedkope wijze 'straks' een gitaar af te leveren waarvan je, door 'm te voorzien van een lekkere, dikke, solide kleur, mooi gepolijst en alles, NIETS meer ziet van het feit dat het allemaal stukkies resthout zijn? Nogmaals, iets zegt me dat je voor het eerste gaat (blank gelakt), maarrrrrrr (en Woutertje, Woutertje, mienjong..., dit is een SERIEUZE 'MAARRRRRR - met een lekkerrrrr rrrrrollende 'R' :D ) mag ik je dan bij dezen aub enkele suggesties van de hand doen?
Als professioneel ex-designer en -vormgever zie ik enkele mogelijkheden waar je misschien nog helemaal niet aan gedacht hebt, maar waar IK, als potentiëel koper (jawel, ik verplaats me nu even in de huid van mezelf, als fanatiek en zeer gedreven opdrachtgever, met een meer dan behoorlijke zak geld, voor een echte 'MASTER LUTHIER' - jij dus - in dienst van een zeer gerenommeerd merk, dat begint met een 'G' en eindigd op 'ibson') uitermate opgewonden van zou geraken. En dan laat ik aan JOU de vrijheid om te kiezen tussen twee ideeën waar ík maar níet uit weet te komen. En nu doe ik net of het allemaal heel bijzonder is wat ik in gedachten heb, maar feitelijk zijn het twee zeer voor de hand liggende alternatieven voor het uitgangspunt om deze prachtige body uiteindelijk transparant te houden. Komen ze:

1. Je gaat de gehele body voorzien van een transparante kleurlaag. Zelf hou ik wel van de over het algemeen wat minder voorkomende kleuren, zoals blauw of groen, maar je kunt natuurlijk óók kiezen voor de wat meer gebruikte, mooie warme gloed van een amber-kleurige, of zelfs wat meer naar rood neigende kleurlaag. Iedere houtsoort reageert weer anders op lak. Sommige houtsoorten, doorgaans de zachtere soorten hout, maar ook de soms door vele porieën voorziene stukken essen 'absorberen' de verf wat meer dan andere soorten hout. Maar goed, ik ben geen echte kenner op dat gebied. D.w.z., ik heb me daar ooit een periode lang enorm in verdiept, maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee. Waarschijnlijk ben jij daar een stuk meer in thuis dan ik. Maar door de verschillende stroken hout met al hun soortgebonden eigenschappen, zullen de diverse stroken enorm worden geaccentueerd, waarbij (mits gekozen voor een turquoise-blauwe tint), sommige strokken echt lekker fel eruit zullen springen, daar waar andere stroken veel meer de nerf van het hout zullen tonen. Als je uitkijkt dat je niet een te donkere, of juist veel te lichte tint gebruikt, MOET dat haast wel waanzinnig gaaf worden.
:crazyhappy:

2. Wat me ook waanzinnig lijkt is bijvoorbeeld een 'Cherry Sunburst Finish'. Doe hetzelfde als hierboven in een zachte amber-bruin-gelige tint en maak het af door de zijkanten van een dekkende kersenrode laklaag te voorzien en laat dat subtiel overvloeien naar de onderliggende laag. Misschien heb je zoiets al een keer gedaan, maar in het onwaarschijnlijke geval dat je zegt van "ik ga verdomme doen wat die verrekte vulva opperde met z'n cherry sunburst! Man man man, wat is die gozer toch ook briljant hey. Cherry Sunbust, DÁT gaat het worden!!!", laat je dan i.i.g. helpen door de gasten hier die er zoveel kaas van hebben gegeten dat ze de hele dag naar gorgonzola lopen te dampen. Nu noem ik steeds 'Cherry Sunburst, maar ik hoef jou natuurlijk niet uit te leggen dat je ook voor een fraaie Tobacco Burst kan gaan, of een burst van dekkend zwart naar transparant groen (ooit een Gibson ES-335 gezien in die combi - ONWAARSCHIJNLIJK SCHITTEREND!!!). Enfin, you catch my drift. ;)
En als ik dan een klein stapje verder mag gaan (ik hou er zo mee op hoor :D ), mocht je bijvoorbeeld voor dat Cherry Sunburst gaan..... (en ondertussen zit jij maar te zuchten en vloekt uiteindelijk een iedereen wakker makend "IK WIL GODDOMME GEEN KLEUR, LUL! STOP AL DIE KLEUREN MAAR IN JE HARIGE OME ARIE!!!!!" :sneaky: , dan zou je er ook voor kunnen kiezen om te doen wat je wel vaker ziet bij sunburst modellen, namelijk dat je de dekkende cherry zijkanten laat doorlopen in de achterkant van de body en hals. M.a.w., de gehele achterzijde van de gitaar, inclusief de nek, wordt dekkend kersenrood.

Ach, arme Wouter. Ik plaag je niet. Ik laat me slechts meeslepen in mijn eigen enthousiasme. Het lijkt me namelijk serieus supergeil. En zelfs als de voorzijde uiteindelijk ruw wordt, alsof het deurtje van een turquoise ladenkastje is aangespoeld op het strand van Terschelling en Sil het naar zijn oordeel waardeloos stuk hout bij jou in de tuin van je vakantiehuisje woest heeft neergeflikkerd, dan nóg wordt het een bloedgeile gitaar. Althans, dat KÁN het worden. Ik herinner je nog even aan 'die hals'..... IEUW!!!

Maar Wouter, ondanks het feit dat het nu alweer een enorme lap tekst is dat ik heb geschreven, heb ik je eigenlijk nog maar één vraag gesteld. En dat was mijn vraag aan jou betreffende de afwerking. Wat zijn je plannen? Wat ga je ermee doen?

Heb ik toch nog even een tweede vraag en die heeft betrekking tot de twee routings. Begrijp ik het goed als ik zie dat je van zins bent deze ongetwijfeld zeer fraai wordende Les Paul Dubbelkut te voorzien van twee enkelspoelers? Dat houdt in dat je al veel verder bent in je koppie dan je in eerste instantie deed vermoeden. Volgens mij weet jij nu al donders goed wat je wilt, wat de bedoeling is, naar welke sound je zoekt, het uiterlijk, de hardware.... en deswegen zou ik met zeer veel graagte enige helderheid m.b.t. al jouw hersenspinsels aangaande de bouw van je gitaar en het door jou beoogde resultaat van je willen weten. Ergo, ben je daartoe bereid?

Rest mij te zeggen, "goed bezig, man!" :)

Tabula Rasa
25 mei 2016, 06:12
Ik zou hem gewoon dekkend lakken.

pasqual
25 mei 2016, 06:30
Ik zou hem gewoon dekkend lakken.


Wat zal ik zeggen? Je hebt sowieso al gekozen voor één van de i.m.o. allermooiste modellen ooit gerealiseerd, dus tenzij je er bijvoorbeeld een hals met omgekeerde Explorer-achtige headstock op wilt leggen (ik weet het, klinkt idioot, maar ik heb zeer recent nog een werkelijk schitterende metalen SG gezien met een soortgelijke headstock - en louter positieve reacties, terwijl IK een drukkende pijn op de borst ervoer en tegen de vlakte ging...)..., dan kan het qua uiterlijk i.i.g. wat míj betreft alvast niet snel meer fout gaan.

Voor wat betreft de klank......, ach laat ik het zó zeggen, pak een goed, degelijk gebouwd instrument en de elementen zullen voor MINSTENS 96% bepalen hoe de gitaar zal klinken. En ik besef me maar al te goed dat ik met deze uitspraak een klein legertje 'toonpuristen' in de gordijnen zal doen laten klimmen, maar dat boeit me niet zo dramatisch veel, want tenslotte heb ik tóch gelijk. Mij maak je niet meer gek. :D

Ik had het al even over de schoonheid van het model, maar ondanks mijn aanname dat je de body 'straks' een transparante lakbeurt geeft, zal ik je toch moeten vragen of dat inderdaad jouw bedoeling hiervan is, ÓFFFFFF (want dat kan natuurlijk ook) heb je 'gewoon' even, slim als je bent, enkele reststukken hout bij elkaar geraapt om zo op een zeer goedkope wijze 'straks' een gitaar af te leveren waarvan je, door 'm te voorzien van een lekkere, dikke, solide kleur, mooi gepolijst en alles, NIETS meer ziet van het feit dat het allemaal stukkies resthout zijn? Nogmaals, iets zegt me dat je voor het eerste gaat (blank gelakt), maarrrrrrr (en Woutertje, Woutertje, mienjong..., dit is een SERIEUZE 'MAARRRRRR - met een lekkerrrrr rrrrrollende 'R' :D ) mag ik je dan bij dezen aub enkele suggesties van de hand doen?
Als professioneel ex-designer en -vormgever zie ik enkele mogelijkheden waar je misschien nog helemaal niet aan gedacht hebt, maar waar IK, als potentiëel koper (jawel, ik verplaats me nu even in de huid van mezelf, als fanatiek en zeer gedreven opdrachtgever, met een meer dan behoorlijke zak geld, voor een echte 'MASTER LUTHIER' - jij dus - in dienst van een zeer gerenommeerd merk, dat begint met een 'G' en eindigd op 'ibson') uitermate opgewonden van zou geraken. En dan laat ik aan JOU de vrijheid om te kiezen tussen twee ideeën waar ík maar níet uit weet te komen. En nu doe ik net of het allemaal heel bijzonder is wat ik in gedachten heb, maar feitelijk zijn het twee zeer voor de hand liggende alternatieven voor het uitgangspunt om deze prachtige body uiteindelijk transparant te houden. Komen ze:

1. Je gaat de gehele body voorzien van een transparante kleurlaag. Zelf hou ik wel van de over het algemeen wat minder voorkomende kleuren, zoals blauw of groen, maar je kunt natuurlijk óók kiezen voor de wat meer gebruikte, mooie warme gloed van een amber-kleurige, of zelfs wat meer naar rood neigende kleurlaag. Iedere houtsoort reageert weer anders op lak. Sommige houtsoorten, doorgaans de zachtere soorten hout, maar ook de soms door vele porieën voorziene stukken essen 'absorberen' de verf wat meer dan andere soorten hout. Maar goed, ik ben geen echte kenner op dat gebied. D.w.z., ik heb me daar ooit een periode lang enorm in verdiept, maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee. Waarschijnlijk ben jij daar een stuk meer in thuis dan ik. Maar door de verschillende stroken hout met al hun soortgebonden eigenschappen, zullen de diverse stroken enorm worden geaccentueerd, waarbij (mits gekozen voor een turquoise-blauwe tint), sommige strokken echt lekker fel eruit zullen springen, daar waar andere stroken veel meer de nerf van het hout zullen tonen. Als je uitkijkt dat je niet een te donkere, of juist veel te lichte tint gebruikt, MOET dat haast wel waanzinnig gaaf worden.
:crazyhappy:

2. Wat me ook waanzinnig lijkt is bijvoorbeeld een 'Cherry Sunburst Finish'. Doe hetzelfde als hierboven in een zachte amber-bruin-gelige tint en maak het af door de zijkanten van een dekkende kersenrode laklaag te voorzien en laat dat subtiel overvloeien naar de onderliggende laag. Misschien heb je zoiets al een keer gedaan, maar in het onwaarschijnlijke geval dat je zegt van "ik ga verdomme doen wat die verrekte vulva opperde met z'n cherry sunburst! Man man man, wat is die gozer toch ook briljant hey. Cherry Sunbust, DÁT gaat het worden!!!", laat je dan i.i.g. helpen door de gasten hier die er zoveel kaas van hebben gegeten dat ze de hele dag naar gorgonzola lopen te dampen. Nu noem ik steeds 'Cherry Sunburst, maar ik hoef jou natuurlijk niet uit te leggen dat je ook voor een fraaie Tobacco Burst kan gaan, of een burst van dekkend zwart naar transparant groen (ooit een Gibson ES-335 gezien in die combi - ONWAARSCHIJNLIJK SCHITTEREND!!!). Enfin, you catch my drift. ;)
En als ik dan een klein stapje verder mag gaan (ik hou er zo mee op hoor :D ), mocht je bijvoorbeeld voor dat Cherry Sunburst gaan..... (en ondertussen zit jij maar te zuchten en vloekt uiteindelijk een iedereen wakker makend "IK WIL GODDOMME GEEN KLEUR, LUL! STOP AL DIE KLEUREN MAAR IN JE HARIGE OME ARIE!!!!!" :sneaky: , dan zou je er ook voor kunnen kiezen om te doen wat je wel vaker ziet bij sunburst modellen, namelijk dat je de dekkende cherry zijkanten laat doorlopen in de achterkant van de body en hals. M.a.w., de gehele achterzijde van de gitaar, inclusief de nek, wordt dekkend kersenrood.

Ach, arme Wouter. Ik plaag je niet. Ik laat me slechts meeslepen in mijn eigen enthousiasme. Het lijkt me namelijk serieus supergeil. En zelfs als de voorzijde uiteindelijk ruw wordt, alsof het deurtje van een turquoise ladenkastje is aangespoeld op het strand van Terschelling en Sil het naar zijn oordeel waardeloos stuk hout bij jou in de tuin van je vakantiehuisje woest heeft neergeflikkerd, dan nóg wordt het een bloedgeile gitaar. Althans, dat KÁN het worden. Ik herinner je nog even aan 'die hals'..... IEUW!!!

Maar Wouter, ondanks het feit dat het nu alweer een enorme lap tekst is dat ik heb geschreven, heb ik je eigenlijk nog maar één vraag gesteld. En dat was mijn vraag aan jou betreffende de afwerking. Wat zijn je plannen? Wat ga je ermee doen?

Heb ik toch nog even een tweede vraag en die heeft betrekking tot de twee routings. Begrijp ik het goed als ik zie dat je van zins bent deze ongetwijfeld zeer fraai wordende Les Paul Dubbelkut te voorzien van twee enkelspoelers? Dat houdt in dat je al veel verder bent in je koppie dan je in eerste instantie deed vermoeden. Volgens mij weet jij nu al donders goed wat je wilt, wat de bedoeling is, naar welke sound je zoekt, het uiterlijk, de hardware.... en deswegen zou ik met zeer veel graagte enige helderheid m.b.t. al jouw hersenspinsels aangaande de bouw van je gitaar en het door jou beoogde resultaat van je willen weten. Ergo, ben je daartoe bereid?

Rest mij te zeggen, "goed bezig, man!" :)

Twee meningen, anderhalve kilometer minder tekst, beiden duidelijk.
Ik ga ik ga toch voor Vulvasonic's betoog:ok:

Tabula Rasa
25 mei 2016, 07:51
Ik hou gewoon niet van de Matsumoku meubelvibe.

jutter
25 mei 2016, 09:22
Hoe moet ik dat nu al weten, er zit nog niet eens een hals op, laat staan snaren.

Is de foto eigenlijk wel te zien?

Ja hoor, de foto is te zien.

Ik dacht dat je over je houtkeuze zeer goed over nagedacht had. Misschien dat je daardoor het geluid een bepaalde kant wil opsturen. Maar blijkbaar zit ik er helemaal naast.... Succes verder!

jutter
25 mei 2016, 09:28
........

Voor wat betreft de klank......, ach laat ik het zó zeggen, pak een goed, degelijk gebouwd instrument en de elementen zullen voor MINSTENS 96% bepalen hoe de gitaar zal klinken. En ik besef me maar al te goed dat ik met deze uitspraak een klein legertje 'toonpuristen' in de gordijnen zal doen laten klimmen, maar dat boeit me niet zo dramatisch veel, want tenslotte heb ik tóch gelijk. Mij maak je niet meer gek. :D......

Nu heb ik laatst humbuckertjes in mijn Fender Tele laten zetten. Weet je hoe hij nu klinkt? Duidelijk als een Telecaster!

grayfink
25 mei 2016, 10:14
Vulvasonic is back :D de 96% klopt niet. Het is gemiddeld 94,3265 %. Bij Emg's is het 99,4921%, bij single coils is het 92,1732% etc.
@ Jutter: Nietes. Nou ja, hij zal klinken als een Tele met humbuckers. Een strat die je dicht bij de brug aanslaat zal ook teleachtig klinken, maar die archetypische telesound haal je volgens mij alleen uit een tele pickup met baseplate.
Denk ik.


Misschien.



Nou ja, what do I know.

MikeD
25 mei 2016, 10:18
bij de eerste aanschouwing van dit ongetwijfeld zeer sympathieke project bekroop mij het 'jaren'80'retro-aha-erlebnis-gefühl... Herinneringen aan dingen van Alembic en Washburn plus een handvol japanse producenten - destijds doorgaans met neck-through constructie - zorgden bijkans voor herbeleving van een trauma waarvan ik dacht dat ik het verwerkt had. Die dingen waren eigenlijk altijd in transparante (blanke) lak afgewerkt....en werden bespeeld door artiesten wiens muziek en show doorgaan niet tot mij smaak behoorde maar welke muziek wel veelvuldig uit m'n transistorradio-tje funkte.. Recent kwam ik nog zo'n gelamineerde jaren 80 washburn tegen (met een Les Paul DC model body) en het eerste wat ik daarbij dacht was: als je die dekkend lakt, lijkt het vast wel weer ergens op. Nou ben ik nogalwelzotamelijk verdraagzaam dat eenieder van mij mag maken wattiewil, zolang ie d'r blij mee is en en transparant experiment a la Vulcasonic levert vast wel een bijzonder ding op maar.... bereid je voor op sterk wisselende reacties...

jutter
25 mei 2016, 10:25
Vulvasonic is back :D de 96% klopt niet. Het is gemiddeld 94,3265 %. Bij Emg's is het 99,4921%, bij single coils is het 92,1732% etc.
@ Jutter: Nietes. Nou ja, hij zal klinken als een Tele met humbuckers. Een strat die je dicht bij de brug aanslaat zal ook teleachtig klinken, maar die archetypische telesound haal je volgens mij alleen uit een tele pickup met baseplate.
Denk ik.


Misschien.



Nou ja, what do I know.

What ever. Zelfs mijn gitaarreparateur vind hem nog steeds erg Tele klinken. En geloof me, hij heeft een goed stel oren aan zijn hoofd. Dus bij deze: 'Welles!' :seriousf:

Tupelo
25 mei 2016, 10:47
Gewoon traanplaat erop schroeven, heb je meteen garantie dat die latjes bij elkaar blijven.
http://www.metaalwinkel.nl/img/26228e507cc8864ab859e54a8f27e7e0image002.jpg
Of een mooi rubberbootje aan stukken knippen, en beplakken.
Voordeel is, dan is die meteen waterdicht.
https://www.easyoutlet.nl/uploads/products/Rubber_boot_rood.jpg
Of paisley met een leuk Victoriaans of Edwardiaans behangetje.
http://www.artofmini.com/contents/media/l_ib640-wallpaper-behang-dollhouse-poppenhuis-miniatuur-miniature-vintage-victorian-victoriaans-shabby-vintage-brocante-old-oud-edwardiaans-edwardian.jpg
Of een bontkraagje.
http://4.bp.blogspot.com/-YpNJaXFbLQ0/UZN5RqGpdfI/AAAAAAAAAXI/JaHah4R1ib4/s1600/bont.JPG

Rutger
25 mei 2016, 11:06
Twee meningen, anderhalve kilometer minder tekst, beiden duidelijk.
Ik ga ik ga toch voor Vulvasonic's betoog:ok:
Ik ga altijd voor een betoog van Vulva, om het even wat de inhoud is. :ok:

Oranjeaap
25 mei 2016, 12:19
Ik hou gewoon niet van de Matsumoku meubelvibe.

Ik deel deze mening.

Kim Wilson
25 mei 2016, 12:47
Ik ga altijd voor een betoog van Vulva, om het even wat de inhoud is. :ok:
Inderdaad! Verhalen van Vulvasonic altijd +1!

Pepe
25 mei 2016, 13:07
Ik hou gewoon niet van de Matsumoku meubelvibe.


Ik ga altijd voor een betoog van Vulva, om het even wat de inhoud is. :ok:

Beiden een inkoppertje.

Buxtra
25 mei 2016, 13:35
'Zelf maken wint altijd'.

Tabula Rasa
25 mei 2016, 14:04
Beiden een inkoppertje.
Ben ff de tussenstand kwijt, maar volgens mij staat Vulva voor

no 1 hops
25 mei 2016, 16:41
@wouter
laat ze maar kletsen.
je maakt van restjes hout een gitaar, die net zoals alle gitaren van hout de mogelijkheid geeft muziek te maken.
een eco guitar
velen zijn op zoek naar die ene plank uit een bepaald jaar want dat is de holy grail of hoe ze zoiets ook noemen.
ik zie prince (rip) die op allerlei gitaren met de meest gekke vormen een stuk muziek neerzet waar menigeen een puntje kan zuigen met welke gear ze ook hebben.

gewoon even mijn gedachten als ik deze body zou hebben liggen
reversed headstock, maple toets, geen positie markering op de bovenzijde, zwarte zij en achterkant, witte chickenheads, humbucker at the bridge.

ben benieuwt hoe je uiteindelijk wordt

Tupelo
25 mei 2016, 17:01
Ik ben ook serieus.
Deel van die Fido's vind ik verschrikkelijk, ander deel vind ik zeker de moeite waard.
Deze, ach... doet iets minder voor me, om dezelfde reden als Tab, maar het is een statement.
Wil je dat houden, dan ga je inderdaad voor iets als Vulva voorstelt.
Ik zou het statement niet hoeven te maken, en voor de Edwardian Wallpaper gaan waarschijnlijk, vind ik de friste van de opties.
Kan jij stiekem nog weten dat er gewoon wat schrootjes onderzitten.
Des te mooier !! ;)

Tabula Rasa
25 mei 2016, 17:57
gewoon wat schrootjes onderzitten.

:D wat een botte lul kan jij toch zijn. Heerlijk!

Bekleden met de restanten van een opblaasboot vond ik een leuke. Echt stijlvol wordt het niet met een burst met die schrootjes. Zelf zou ik denk ik eerder voor een mooie metallic kleur kiezen zoals Lake Placid Blue, Gunpowder Grey of Shoreline Gold of Sherwood Green.

Kim Wilson
25 mei 2016, 21:44
Ik zou hem 100% TV Yellow maken. Ik hou ook niet van die meubelgedoe, het ziet er gelijk uit als een goedkoop Oost-Europees onbespeelbaar wrak. Terwijl het zeer waarschijnlijk best een knap ding gaat worden. Nette bouw en een mooi model.

En uiteindelijk moet je natuurlijk zelf weten wat je doet. :)

Pepe
25 mei 2016, 22:26
Een kliekjes gitaar kan best goed uitpakken maar wat helpt, voor mij dan, is wanneer de kliekjes een historie hebben. Zomaar wat restblokjes doet het niet, dan schreeuwt het Ons bint zuunig. Daar is niks op tegen maar ook niks voor en dat is een beetje jammer van de moeite.

Je hebt er verder geen reet aan maar deze recycle gitaren vind ik dan wel wat hebben.

http://longboardism.com/wp-content/uploads/2013/03/SkateGuitar1.jpg
http://www.dismalax.com/sitebuilder/images/DSCN6795-792x317.jpg
https://www.fretboardjournal.com/wp-content/uploads/2016/02/island44.jpg


t

Wouter J
26 mei 2016, 00:55
Jullie kunen zeggen wat je wilt maar deze gaat GEEN dekkende laklaag krijgen, want ik geef hier plechtig toe dat ik een fan van Primus ben en dat ik Les Claypool's zes snarige Carl Thompson basgitaar als inspiratie heb gebruikt.
http://www.ctbasses.com/images/Rainbowpics.jpg

http://www.ctbasses.com/images/guitar/52678-body.jpg
Een door Carl Thompson gemaakte gitaar.

Hoe dan ook, kwa pickups ga ik waarschijnlijk of Seymour Duncan Little 59's of Dimarzio SDS1 pickups erin zetten, kwa hals wordt het een Gibson profiel schaal lengte en kopvorm. En daarover gesproken, ik heb de kopvorm van mijn "Son of Fido" ietwat veranderd...
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/11102937_756660481114298_3720597919543071466_n.jpg ?oh=6a1f0e7a5732dad32054abb77b2bc72d&oe=57E28282
Zoals het was.

Even stukken er af zagen en anderen er tegen aan lijmen.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13124534_958567067590304_3980969275860791013_n.jpg ?oh=6019bb339ff781cbd44da3d24d9795ab&oe=57CE8D96

En dan de zaag er tegenaan.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13118920_958911004222577_368660180072535443_n.jpg? oh=d492f985f347d9f013baafc9b708dbe9&oe=579AE904

Maar ik begon me er toch aan te storen hoe dit uitzag
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13119050_958927564220921_2391823057722257370_n.jpg ?oh=a27efc0dd4308757a82fb03baa11e987&oe=57C7D8F9

En dus besloot ik vineer aan zowel de voor als achterkant van de kop aan te brengen, niet alleen ziet dat beter uit maar omdat de kop nu ook dikker is klinkt de gitaar ook beter.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13241118_973366442777033_3241084995398304452_n.jpg ?oh=cf8e2a190b1c7652421412f8619faa1c&oe=57D8E25B
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13307368_973366462777031_3435257430929666767_n.jpg ?oh=14249382fa6f6a739cd0625844d62021&oe=579BE1D2

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13233157_973366459443698_421443028032856206_n.jpg? oh=08c4c42748bc136eca19a35d126d5410&oe=57C4EFEE

vulvasonic
26 mei 2016, 01:02
@wouter
laat ze maar kletsen.
Ach, Wouter wordt toch door niemand hier in de zeik genomen? Ik heb juist het idee dat iedereen op een zeer positieve manier met hem meeleeft en meedenkt. :)



gewoon even mijn gedachten als ik deze body zou hebben liggen
reversed headstock, maple toets, geen positie markering op de bovenzijde, zwarte zij en achterkant, witte chickenheads, humbucker at the bridge.

Alles goed en wel, maar WAT HEBBEN JULLIE TOCH ALLEMAAL MET DIE KOTSLELIJKE REVERSED HEADSTOCKS?!?!?! :nervous:
Ik heb inmiddels leren leven met het concept van een tele of strat met een reversed headstock, al zou ik waarschijnlijk altijd mijn voorkeur blijven hebben voor een strat zoals een strat bedoeld is, een tele zoals een tele bedoeld is en een Firebird zoals een Firebird bedoeld is. Maarrrrrr...., als mensen nekkies met reversed headstocks gaan gebruiken voor gitaren die van origine een symmetrische kop hebben, dan slaap ik daar heel erg slecht van. Wekenlang!!!!! Gatverdamme......
Maar goed, ook een slechte smaak is uiteindelijk niet meer dan een kwestie van smaak. :dontgeti:



Ik zou het statement niet hoeven te maken, en voor de Edwardian Wallpaper gaan waarschijnlijk, vind ik de friste van de opties.

Die vind ik geweldig!!!! Sowieso een geinig idee om een gaaf behangetje te kiezen. Die Paisley-gitaren en die andere van Fender, je weet wel, die met de blauwe bloemen..., dat zijn tenslotte gewoon behangetjes. Je moet er alleen wel weer een gigantische hoeveelheid blanke lak over pleuren om de rand van het papier onvoelbaar te maken. En ALTIJD de randjes dekkend spuiten, krijg je hele spannende kleurschakeringen van. Ik ben helemaal voor! :crazyhappy:


Ik zou hem 100% TV Yellow maken.

Is natuurlijk altijd goed. Zéker voor een LP dubbelkut. Maar het is tegelijkertijd ook wel weer zó voor de hand liggend, dat ik er zelf niet echt vrolijk van zou worden.


Een kliekjes gitaar kan best goed uitpakken maar wat helpt, voor mij dan, is wanneer de kliekjes een historie hebben.
Je hebt er verder geen reet aan maar deze recycle gitaren vind ik dan wel wat hebben.

http://longboardism.com/wp-content/uploads/2013/03/SkateGuitar1.jpg

Ben ik het helemaal mee eens. En het zijn ook echt hele stoere gitaren om te zien. Maar...., wat zijn dit ook weer? Surfboards, skateboards..., zoiets toch? :)

vulvasonic
26 mei 2016, 01:06
Jullie kunen zeggen wat je wilt maar deze gaat GEEN dekkende laklaag krijgen, want ik geef hier plechtig toe dat ik een fan van Primus ben en dat ik Les Claypool's zes snarige Carl Thompson basgitaar als inspiratie heb gebruikt.
http://www.ctbasses.com/images/Rainbowpics.jpg

http://www.ctbasses.com/images/guitar/52678-body.jpg
Een door Carl Thompson gemaakte gitaar.

Hoe dan ook, kwa pickups ga ik waarschijnlijk of Seymour Duncan Little 59's of Dimarzio SDS1 pickups erin zetten, kwa hals wordt het een Gibson profiel schaal lengte en kopvorm. En daarover gesproken, ik heb de kopvorm van mijn "Son of Fido" ietwat veranderd...
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/11102937_756660481114298_3720597919543071466_n.jpg ?oh=6a1f0e7a5732dad32054abb77b2bc72d&oe=57E28282
Zoals het was.

Even stukken er af zagen en anderen er tegen aan lijmen.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13124534_958567067590304_3980969275860791013_n.jpg ?oh=6019bb339ff781cbd44da3d24d9795ab&oe=57CE8D96

En dan de zaag er tegenaan.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13118920_958911004222577_368660180072535443_n.jpg? oh=d492f985f347d9f013baafc9b708dbe9&oe=579AE904

Maar ik begon me er toch aan te storen hoe dit uitzag
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13119050_958927564220921_2391823057722257370_n.jpg ?oh=a27efc0dd4308757a82fb03baa11e987&oe=57C7D8F9

En dus besloot ik vineer aan zowel de voor als achterkant van de kop aan te brengen, niet alleen ziet dat beter uit maar omdat de kop nu ook dikker is klinkt de gitaar ook beter.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13241118_973366442777033_3241084995398304452_n.jpg ?oh=cf8e2a190b1c7652421412f8619faa1c&oe=57D8E25B
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13307368_973366462777031_3435257430929666767_n.jpg ?oh=14249382fa6f6a739cd0625844d62021&oe=579BE1D2

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13233157_973366459443698_421443028032856206_n.jpg? oh=08c4c42748bc136eca19a35d126d5410&oe=57C4EFEE
Je bent een verstandig man. Toen ik de uitsparingen zag hoopte ik al meteen op de Little '59.
O, en het veranderen van de headstock, zéér goed gedaan! :)

Tabula Rasa
26 mei 2016, 08:05
Wat Vulva al zegt: je wordt door niemand in de zeik genomen en iedereen denk mee.

Doe vooral je eigen ding. Ik heb nog nooit een gitaar van je gezien die ik graag zou willen hebben, maar dat zegt niets. Er zijn er heel veel die mijn werk ook niets vinden. Kwestie van smaak en zegt niets over bouwkwaliteiten. Ik ben vrij behoudend, en met gasten als mij zou er nooit een Parker Fly ontworpen zijn.

Doe vooral je eigen ding en zet er een mooie burst op.

Kakihara
26 mei 2016, 10:54
't Is een acquired taste, die Fido's van je, Wouter. Ik heb er aan moeten wennen, vond het soms draken van gitaren, maar ondertussen heb ik alleen maar respect en bewondering voor je eigenzinnigheid. Die kop is netjes gedaan, maar ik vind het eigenlijk wel jammer dat je er een fineertje opgezet hebt. Die opgevulde tunergaten gaven het net een extra cachet.
(Ik had wel een lichte voorkeur voor een cherry burst op deze ;) )

MikeD
26 mei 2016, 11:39
als je nou meteen die Primus en Thompson als inspiratie annex voorbeelden had aangegeven dan zou ik hebben gezegd dat je trouw aan de inspirators mag (misschien zelf wel: moet) blijven en dus transparante lak d'r op hoort te doen.... en in de zeik nemen daar hou ik niet van dus zo heb ik mijn post i.i.g. niet bedoeld...

Da Vinci
26 mei 2016, 12:04
Ben ff de tussenstand kwijt, maar volgens mij staat Vulva voor

Ik weet niet wat het met de gitaar in kwestie te maken heeft, maar ik ben doorgaans zeer pro vulva.

the sure thing
27 mei 2016, 09:10
Jullie kunen zeggen wat je wilt maar deze gaat GEEN dekkende laklaag krijgen, want ik geef hier plechtig toe dat ik een fan van Primus ben en dat ik Les Claypool's zes snarige Carl Thompson basgitaar als inspiratie heb gebruikt.
http://www.ctbasses.com/images/Rainbowpics.jpg

http://www.ctbasses.com/images/guitar/52678-body.jpg
Een door Carl Thompson gemaakte gitaar.

Hoe dan ook, kwa pickups ga ik waarschijnlijk of Seymour Duncan Little 59's of Dimarzio SDS1 pickups erin zetten, kwa hals wordt het een Gibson profiel schaal lengte en kopvorm. En daarover gesproken, ik heb de kopvorm van mijn "Son of Fido" ietwat veranderd...
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/11102937_756660481114298_3720597919543071466_n.jpg ?oh=6a1f0e7a5732dad32054abb77b2bc72d&oe=57E28282
Zoals het was.

Even stukken er af zagen en anderen er tegen aan lijmen.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13124534_958567067590304_3980969275860791013_n.jpg ?oh=6019bb339ff781cbd44da3d24d9795ab&oe=57CE8D96

En dan de zaag er tegenaan.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13118920_958911004222577_368660180072535443_n.jpg? oh=d492f985f347d9f013baafc9b708dbe9&oe=579AE904

Maar ik begon me er toch aan te storen hoe dit uitzag
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13119050_958927564220921_2391823057722257370_n.jpg ?oh=a27efc0dd4308757a82fb03baa11e987&oe=57C7D8F9

En dus besloot ik vineer aan zowel de voor als achterkant van de kop aan te brengen, niet alleen ziet dat beter uit maar omdat de kop nu ook dikker is klinkt de gitaar ook beter.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13241118_973366442777033_3241084995398304452_n.jpg ?oh=cf8e2a190b1c7652421412f8619faa1c&oe=57D8E25B
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13307368_973366462777031_3435257430929666767_n.jpg ?oh=14249382fa6f6a739cd0625844d62021&oe=579BE1D2

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13233157_973366459443698_421443028032856206_n.jpg? oh=08c4c42748bc136eca19a35d126d5410&oe=57C4EFEE



Werkelijk briljant



Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Tupelo
27 mei 2016, 10:39
Met die oude headstock, vind ik 'm eigenlijk juist wel weer oke. :D

Noid
27 mei 2016, 21:41
Jullie kunen zeggen wat je wilt maar deze gaat GEEN dekkende laklaag krijgen, want ik geef hier plechtig toe dat ik een fan van Primus ben en dat ik Les Claypool's zes snarige Carl Thompson basgitaar als inspiratie heb gebruikt.


http://www.ctbasses.com/images/guitar/52678-body.jpg
Een door Carl Thompson gemaakte gitaar.

1) Ik ben voor Vulva's transparante kleurlak ideeen. :) Dat zou zou een mooie twist zijn m.b.t. wat Carl Thompson doet.
2) Les Clayton: mooi eerbetoon

3) Die trem op de gitaar hierboven, daarbij snap ik die tom brug totaal niet. Het is een shift 2001 (Washburn Wonderbar). Hele mooie trem. locking trem met finetuners. Zo te monteren, zonder frezen e.d. in de body. Goed ding, Ace Frehley schroefde ze op Les Pauls, Michael Schenker had er een op een V. Maar zoals met wel meer goede dingen toendertijd was hij veel te duur, daarom nu schaars. Gaan voor zo'n 250 dollar op Ebay. Dat ding heeft per snaar een te intoneren zadel en kun je op iedere plek op de body (dus ter hoogte van de Tom brug) monteren. Maar ... waarom zit er dan ook nog een Tom brug? Nergens voor nodig. En ook nog eens geen rollerbridge, dus eigenlijk heel slecht als je de trem gebruikt. Lijkt een latere aanpassing, maar niet doordacht door degene die hem erop heeft geschroefd.

vulvasonic
28 mei 2016, 00:08
Misschien is er door de tand des tijds van alles mis gegaan met die Shift 2001. Wellicht zelfs onherstelbaar beschadigd, waarna voor deze optie gekozen is. Maar terwijl ik het schrijf besef ik dat dit een verklaring is die bar weinig hout snijdt, want als dat zo zou zijn, waarom dan niet het hele ding verwijderd en vervangen door een stop bar. Ach, vervelende vragen ook altijd. Het is dat ik door mijn medicatie moeilijker wakker te houden ben dan dat ik slaapproblemen heb, anders zou dit typisch zo'n onbenulligheidje zijn waarover ik in eerdere jaren met gemak drie nachten kon blijven piekeren. :D

vulvasonic
28 mei 2016, 01:00
populier-esdoorn-mahonie-esdoorn-mahonie-eiken-mahonie-esdoorn-mahonie-esdoorn-populier

Nog even iets voor jou, Wouter. Een vraag die meteen in me opkwam toen je met je Les Claypool-uitleg kwam, maar desondanks nog steeds niet heb gesteld. Jammer, want om de één of andere reden is het plaatje verwijderd of verplaatst, waardoor je link er naartoe niet meer functioneert, wat betekent dat ik die prangende vraag niet met een 100% zekerheid kan stellen, ECHTERRRRR als mijn geheugen me niet in de steek laat is de LP DC body waar je mee bezig bent voor dit project voorzien van enkele stukken met weinig contrastverschil (vooral waar populier en esdoorn langs elkaar liggen - waarschijnlijk met het blote oog een groter waar te nemen verschil dan op het plaatje), waardoor het aantal stroken hout op het eerste oog niet meer dan 6 of 7 lijkt te zijn. Bovendien is de LP DC tóch al een model met een vrij kleine body. Ik vrees dat hierdoor het door jou beoogde effect straks een weinig aan de teleurstellende zijde zal zijn. Dat is tevens één van de redenen waarom ik met het alternatief kwam om iets te doen met een transparante kleurlaag, omdat het contrast tussen de populieren- en de esdoorn stroken daardoor hopelijk iets groter wordt - iets wat door een hier regelmatig aanwezige (semi-)professionele gitaarbouwer ofwel zal kunnen worden bevestigd, ofwel ontkracht. Ik hoop dat iemand daar iets over zou willen zeggen.

Wat je ook ziet op je voorbeelden en tevens op veel Japanse jaren 80 gitaren is een hele smalle ebben (?) strook tussen alle andere stroken, om zo het effect te vergroten. Maar goed, daar is het nu sowieso voor DIT project te laat voor.

Rest mij te schrijven dat het me, na al dat getyp om het hierbovenstaande aan eenieder over te dragen, is opgevallen dat ik blijkbaar helegaar geen vraag te stellen hád. Iets waarvan het tegendeel ik nota bene in mijn eerste zin al met een haast stellige overtuiging leek te willen gaan bewijzen. Geen vraag dus. Slechts een kleine verzameling stellingen en opmerkingen. Vergeef mij zulks een onnozelheid. :nervous:

Wouter J
28 mei 2016, 02:17
Here you go
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/DSC00540_zpsrbwsqms3.jpg

http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/DSC00541_zpsghcykgk9.jpg
Weer zichtbaar voor iedereen.

vulvasonic
28 mei 2016, 03:29
Aaaaaaah...., ik moet zeggen dat ie nu al een stuk mooier oogt dan ik had verwacht. Het was me eerder niet opgevallen, maar nu is duidelijk te zien dat je gekozen hebt voor de schoonheid van de symmetrie, terwijl me juist bijstond dat je de balkjes een beetje uit willekeur tegen elkaar had gelijmd. Ja hoor, dit wordt een fraaie gitaar!
:cheerup:

Maaruuuuu...., wat is er gebeurd met die reep hout aan de onderzijde van de body? :eek:

Wouter J
28 mei 2016, 11:13
Aaaaaaah...., ik moet zeggen dat ie nu al een stuk mooier oogt dan ik had verwacht. Het was me eerder niet opgevallen, maar nu is duidelijk te zien dat je gekozen hebt voor de schoonheid van de symmetrie, terwijl me juist bijstond dat je de balkjes een beetje uit willekeur tegen elkaar had gelijmd. Ja hoor, dit wordt een fraaie gitaar!
:cheerup:

Maaruuuuu...., wat is er gebeurd met die reep hout aan de onderzijde van de body? :eek:

Kennelijk was dat stuk nogal dicht bij de bast afgezaagd waardoor her nogal grijs werdt.

Dat stuk duct tape zat daar omdat ik op een bepaalde plek meer van de de twee componenten filler nodig had en om er voor te zorgen dat het niet van de body afdroop terwijl het droogde.

vulvasonic
28 mei 2016, 11:51
Ooooow, gelukkig is het minder erg dan ik aanvankelijk dacht. Je moet weten dat de kwaliteit van mijn ogen met enorme sprongen achteruit is gegaan en het was donker toen ik de foto zag. Mijn ogen bedrogen me. Wat ik zag was een schadeplek alsof een roedel Ierse Wolfshonden ermee aan de haal was gegaan. Gelukkig is het slechts ducttape. :D

Tupelo
28 mei 2016, 16:25
Het is inderdaad allemaal wel keurig symetrisch.

Wouter J
1 juni 2016, 01:24
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/DSC00545_zps0edvhrwz.jpg
Hier staan we dus nu.

Ik heb vandaag de body mooi glad geschuurd en heb een electronica ruimte met verzonken kapje gefreest.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/DSC00548_zpsmefmfcxd.jpg

De hals is zoals jullie zien nog lang niet klaar, ik moet het trussrod kanaal frezen, er een toets op zetten, deze van frets voorzien, ik ben nog wel even bezig.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/DSC00546_zpsgqydsacy.jpg

http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/DSC00547_zpsehadda12.jpg
De hals van achter. als je goed kijkt naar de kop zie je dat ook de hals van rest hout is.

vulvasonic
1 juni 2016, 06:13
Hij wordt mooi. Ik voel het aan mijn water!!! :D

XTZ
1 juni 2016, 09:53
Gaaf project zeg! Hout is mooi.

no 1 hops
2 juni 2016, 09:14
@wouter
ga je ook nog iets met de headstock doen qua fineer?

Tunes
2 juni 2016, 11:07
Dit topic hoort hier helemaal niet !!!!

Wouter J
1 juli 2016, 01:56
Dit topic hoort hier helemaal niet !!!!

En toch staat het hier.

Goed ik heb vandaag het trussrod kanaal gefreesd en de toets erop gelijmd, komende week zet ik er frets in en dan kan ik gaan shapen

macwilliams
1 juli 2016, 19:40
Ik houd wel van hout, ook van brandhout. Ik denk dat je je best moet doen wil je hem nu nog verprutsen!