PDA

View Full Version : Marshally drive deel 2



Mitch
22 mei 2016, 21:41
Zocht ik een jaar of wat geleden nog naar een budget pedaal met een goeie Marshall achtige sound, http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?158841-Marshally-drive-on-a-budget-de-uitslag!&highlight=marshally , dit keer heb ik een kleine zoektocht gedaan naar de niet-zo-budget Marshally drives. Ik was redelijk snel klaar met kiezen, maar ik dacht: laat ik toch een klein reviewtje plaatsen van mijn bevindingen.


705
J. Rockett The Animal
Tweebands EQ, schakelaartje voor neutrale of gebooste upper mids en een scheutje gain. Hier moest ik wel meteen aan de winnaar van de vorige zoektocht denken, de Hardwire SC2. Exact die opstelling. Nou, die vergelijking is niet louter op basis van knopjes, ze hebben ook behoorlijk wat raakvlakken. Maar in alles doet de Animal het net effe mooier. Aanslag gevoelig en goed i te stellen zij ze allebei, maar het omslagpunt van de mids in standje 1 of 2 is net effe subtieler en effectiever. De exacte frequenties die je regelt met zowel Treble als Bass zijn ook nét effe lekkerder gekozen. De aanslaggevoeligheid is op beide pedalen goed, zonder meer. Milde tot medium crunch gaan werkelijk fantastisch op de Animal. Ik gebruik 'm nu zelf voor net een extra randje dat toch al net aan mijn clean zit. Daarin kan deze écht een verlengstuk van de amp zijn, in plaats van een hindernis tussen gitaar en amp :D Misschien is een vergelijk met de OCD wel het meest op zijn plaats en algemeen maar hij is wel nét effe lekkerder qua compressie, voor mijn smaak.
Enige nadeel is dat dit wel zo ongeveer het meest getweakte pedaal is op mijn board, voor iedere gitaar moet je 'm weer even opnieuw instellen maar dan heb ik het vooral over de verhouding Gain/Volume. Is het echter wel waard!


706
Catalinbread Dirty Little Secret mk3
Hèhè, lang verwacht, toch gekomen. Ik was al een enorme fan van de DLS mk2, maar dan toch echt alleen op meer dan 9V. En het enige nadeel was het omslagpunt van de twee standen Rock en Rawk. Bij de ene gitaar had je liever stand 1, bij de andere stand 2, bij de ene gitaar gaf het weer net iets teveel laag-af, afijn... net iets teveel tweaken ondanks weinig knopjes om 'm elke keer goed te laten klinken. Na heel veel twijfel verkocht maar altijd aan gedacht. Sinds de introductie van mk3 met een nieuwe EQ sectie was ik altijd al heel nieuwsgierig en sinds kort is hij er dan eindelijk. En wat een lekkertje zeg!
Wel behoorlijk anders dan mk2. De nieuwe EQ wordt in de marketing blabla (dat doen ze altijd goed bij Catalinbread :D) gebracht als: precies als Marshall. Maar verdomd, als je wel eens over een paar amps gespeeld hebt... komt inderdaad erg dicht in de buurt, maar dan wel met een iets duidelijker bereik van de knoppen. Wel echt afstellen met de oren en zeker niet met de ogen.
De gain karakteristiek is écht mooi, goeie grove korrel, prima dynamiek, mooie sustain. De klank is bij lange na niet zo transparant als de Animal af te stellen. Amp in a box is een cliché geworden maar het past hier wel. Hier schakel je echt een andere sound in, die echter wel is als geadverteerd :listen: Groot verschil met de oude versie is dat ik deze meteen op 9V al érg lekker vond spelen. Nog nét niet die perfecte compressie die mk2 op 18V had waardoor je met single note lines meteen iets eruit sprong t.o.v. crunchy rhythm en dus bijna geen booster nodig had. Zodra ik mijn voltage verdubbelaar heb gevonden gaan we eens kijken hoe de mk3 dat doet...
De Superbass setting heb ik niet getest, die vond ik op de clipjes al niets toevoegen en de Superlead setting klinkt veel te lekker om cleaner en dikker te willen klinken op de andere setting.

Al met al twee behoorlijk verschillende pedalen die wel allebei in de categorie 'topper' vallen wat mij betreft.

Joost de Ruig
22 mei 2016, 21:48
Leuk om te lezen en veel plezier ermee.

Voor wie in de budgetsfeer een Marshallpedaaltje zoekt: voor €30 heb je bij Thomann de Harley Benton British Truetone. No-brainer wat mij betreft :)

jutter
22 mei 2016, 22:04
Leuk om te lezen en veel plezier ermee.

Voor wie in de budgetsfeer een Marshallpedaaltje zoekt: voor €30 heb je bij Thomann de Harley Benton British Truetone. No-brainer wat mij betreft :)

Die heb jij toch?

Joost de Ruig
22 mei 2016, 23:22
Die heb jij toch?

Nee, ik heb zijn broertje: de American TrueTone, die een blackface benaderd. In totaal zijn er zes pedaaltjes in deze serie.

telerocker
23 mei 2016, 03:09
Twee hele mooie pedalen. Ik vind Rockett sowieso een klassemerk. De faam van de Catalinbread DLS behoeft verder geen toelichting. 't Is dat ik al een zwik drive/distortion-pedalen heb, anders zou ik er direct een aanschaffen.

jutter
23 mei 2016, 09:31
Nee, ik heb zijn broertje: de American TrueTone, die een blackface benaderd. In totaal zijn er zes pedaaltjes in deze serie.

Zijn die echt zo goed?

The Lo Lands
23 mei 2016, 10:04
Goede review!

Ik heb de Catalinbread DLS MKIII nu een klein half jaar op mijn plank liggen en ben er zeeer over te spreken. Ik gebruik voornamelijk de Super Bass setting en gebruik een fuzz face en treble boost pedaal voor meer gain en sustain. Ik heb het pedaal een tijdje op 18V gehad maar naast meer headroom vond ik op 9V het pedaal beter matchen met mijn drive kanaal van mijn versterker. Pedaal werkt erg goed met single coil strats en gebruik makend van je volumeknop. En met de complete EQ sectie zeer goed in te stellen. Enjoy :-)

Joost de Ruig
23 mei 2016, 10:06
Zijn die echt zo goed?

"Zo goed" is relatief. Over de American Truetone ben ik zeker tevreden en zoals in diverse topics beschreven is het pedaaltje in te zetten als drive, als booster en als speakersim rechtstreeks in PC of mengtafel. Per pedaaltje simuleren ze een Fender, Vox, Mesa, Marshall etc. en voor €30,- vind ik dat ze daar prima in slagen. Maar het blijft smaak en alle waarde naar zijn geld.

jutter
23 mei 2016, 10:08
"Zo goed" is relatief. Over de American Truetone ben ik zeker tevreden en zoals in diverse topics beschreven is het pedaaltje in te zetten als drive, als booster en als speakersim rechtstreeks in PC of mengtafel. Per pedaaltje simuleren ze een Fender, Vox, Mesa, Marshall etc. en voor €30,- vind ik dat ze daar prima in slagen. Maar het blijft smaak en alle waarde naar zijn geld.

En hoe klinkt hij als je hem voor je versterker zet? Of is dat niet de bedoeling bij dit pedaal?

Joost de Ruig
23 mei 2016, 10:12
En hoe klinkt hij als je hem voor je versterker zet? Of is dat niet de bedoeling bij dit pedaal?

Ik heb hem niet in de loop en hij staat dus voor mijn versterker. Dus pak je Tokai en je Tele en kom weer eens op de koffie (of koud bierrrrr) :)

jutter
23 mei 2016, 10:13
Ik heb hem niet in de loop en hij staat dus voor mijn versterker. Dus pak je Tokai en je Tele en kom weer eens op de koffie (of koud bierrrrr) :)

Leuk, ga we weer doen Joost!

The Lo Lands
23 mei 2016, 17:06
Leuk, ga we weer doen Joost!

Ik wist niet dat ik tussen een theekransje was beland ;-) Hoe laat?

jutter
23 mei 2016, 17:08
Ik wist niet dat ik tussen een theekransje was beland ;-) Hoe laat?

Heb jij al een lidmaatschapkaart?

Mitch
23 mei 2016, 20:05
Dat American ding staat in mijn top 3 snelst verkochte pedalen. Juist omdat -ie vóór de amp, in een keten, totaal niet functioneerde. De Sansamps hebben daar tegenwoordig dus ook twee aparte uitgangen voor, vind ik iets zinniger. Maar zo zie je maar, wat voor de één niet werkt in een setup kan bij een ander prima uitkomen.
Maar goed, dat was dus het vorige topic, Marshally drives on a budget. Ik durf het bijna niet te vragen maar mag het wel weer een béétje on topic blijven, dames? :hide:

humbucker
23 mei 2016, 21:50
Alles getest over je ac30 neem ik aan?

Hoe verschilt zo'n catalinbread nu tov een OCD bijvoorbeeld?

Mitch
23 mei 2016, 22:13
Ja, die disclaimer was ik vergeten te vermelden :)
Ik vind een OCD meer vergelijkbaar met de Animal. Mooie crunch, klank ligt bij randje tot medium crunch vrij dicht bij je oorspronkelijke sound. Maar ook tov de OCD vind ik de mid switch beter werken op de Animal. Die blijft op de 'lage' stand behoorlijk neutraal met slechts een vleugje meer upper mids. De DLS mk3 heeft ook vanaf lagere gainstanden meer zijn eigen sound, die zoals op een echte Marshall voor een groot deel afhangt van je type speakers. Beetje zoals een AC30 met M25s weer heel anders is dan met Alnico Blues, bijvoorbeeld.
Hoe meer gain hoe anders de klank wordt, maar da's altijd. Het hangt dus duidelijk af van wat je wil en zoekt.

The Lo Lands
23 mei 2016, 22:57
Alles getest over je ac30 neem ik aan?

Hoe verschilt zo'n catalinbread nu tov een OCD bijvoorbeeld?

Mijn amp is een Fender Hot Rod Deville ML met 2x12" Celestion G12 V-type speakers en de Orange Rockerverb 50H met een Koch 2x12" V30 speaker cabinet. Tevens kan ik de Fender aansluiten op de Koch met een re-amper er tussen. De Catalinbread op Super Bass modus klinkt alleen vrij donker maar trap een fuzz face-achtig pedaal in en je bent in Hendrix heaven. In mijn geval een Fulltone 69 fuzz. Daarnaast de EHX Soul Food met JHS mod ala Klon als clean boost en je krijgt een romige Frusciante-achtige overdrive met bite en goede 'string separation'.

Mitch heeft de Super Bass modus nog niet getest begreep ik maar juist deze modus was voor mij de reden dit pedaal aan te schaffen. Een JTM-45 achtige 'broken clean sound' welke echt super werkt met single coil strat gitaren en fuzz face pedalen! De speakers en uiteraard het type (clean) versterker geeft aardig wat verschillen in gain structuur maar als eerder gezegd kun je met de EQ sectie veel kanten op.

Ik vind de Catalinbread DLS ook echt een aanrader. Ik heb zelf nog nooit met de OCD gespeeld, wel eens getwijfeld deze aan te schaffen maar niet gedaan omdat half gitaarspelend Nederland al dit pedaal op zijn plank heeft liggen ;-)

Mitch
23 mei 2016, 23:17
Ik ben niet zo van de strats (ik druk mij mild uit, het is pas maandag) en ik heb met mijn meest gebruikte gitaren niks nodig dat de sound aandikt. Ik had de setting gehoord op zowel de Catalinbread video's als die van Pro GuitarShop. Met name met Andy van laatstgenoemde shop kan ik inmiddels aardig inschatten hoe het zich verhoudt tot mijn eigen zooi dus vandaar mijn luiheid om de onderkant niet open te schroeven en de boel lekker op Superlead stand te laten staan. Donker genoeg, sterker nog, Bass komt niet voorbij 10u. En de gain vind ik precies goed zo, tussen 10-12u heb je een fijne crunch die genoeg sustain geeft maar ook met pick attack alleen al genoeg op te schonen is.

Pepe
24 mei 2016, 00:03
De Xotic SL nog overwogen?

The Lo Lands
24 mei 2016, 09:08
Ik ben niet zo van de strats (ik druk mij mild uit, het is pas maandag) en ik heb met mijn meest gebruikte gitaren niks nodig dat de sound aandikt. Ik had de setting gehoord op zowel de Catalinbread video's als die van Pro GuitarShop. Met name met Andy van laatstgenoemde shop kan ik inmiddels aardig inschatten hoe het zich verhoudt tot mijn eigen zooi dus vandaar mijn luiheid om de onderkant niet open te schroeven en de boel lekker op Superlead stand te laten staan. Donker genoeg, sterker nog, Bass komt niet voorbij 10u. En de gain vind ik precies goed zo, tussen 10-12u heb je een fijne crunch die genoeg sustain geeft maar ook met pick attack alleen al genoeg op te schonen is.

Klopt, bij mij staat de bass iets onder 9 uur. Verder mid iets onder 12 uur en treble tussen 1-2 uur. Master op 11 en preamp tussen 1-2. De Super Bass modus is juist voor gebruik met boost en overige drive pedalen! Bij de Superlead heb je dat inderdaad niet echt nodig, of je moet de preamp laag zetten. Top pedaal!

Mitch
24 mei 2016, 10:20
Ik heb nooit zoveel op gehad met de standaard Xotics (AC, RC) en daardoor heb ik ook helemaal niet gekeken naar de SL. Wie weet later eens! Ik ben daar een beetje merkblind :dontgeti:

Brum
29 mei 2016, 11:49
Ook erg interessant denk ik:


https://www.youtube.com/watch?v=LdJIwHx-D-0

Ik vind de Carl Martin Plexitone nog steeds erg goed, van de duurdere 'Marshall-in-a-box' pedalen. Nadeeltje is dat ie geen enkele oversturing duldt van de versterker, dan gaat ie echt lelijk klinken.

The Lo Lands
29 mei 2016, 12:28
Er zijn inmiddels zoveel goede Marshall in a box pedalen! De nieuwe Bogner La Grange schijnt ook tof te zijn met extra mogelijkheid tot regelen gain/drive met expressiepedaal.

Brad
29 mei 2016, 12:32
Met juiste setting


https://www.youtube.com/watch?v=pAWfrRwjf9A

tmms
29 mei 2016, 13:22
Mooer Cruncher staat op mijn verlanglijst. Goede review van gelezen. Vind die dingen super, niet te duur en lekker compact.

Mitch
29 mei 2016, 20:48
De CM Plexitone vind ik teveel gain hebben en mede daardoor moet je inderdaad wel een cleane amp hebben anders werkt 't niet lekker.
maar ondertussen wel de DLS mk3 perfect kunnen testen tijdens een optreden waar zowaar de amp wat verder open kon/moest wegens matige uitversterking en lange kroeg. Nou, zelfde positieve verhaal. Op lager volume (oefenruimte hè, niet slaapkamer) al puike sound maar op net iets hoger volume werd het alleen maar natuurlijker. Ik had er nog een bescheiden boostertje vóór gezet, maar dat was puur voor iets meer sustain, je kan net zo goed alles met gitaarvolume doen.

Brum
29 mei 2016, 21:06
Ligt eraan welke versie van de Plexitone dat je hebt. Ik heb de 3-kanaals versie en die gaat van lichte plexi crunch tot JCM800 on steroids. Maar een clean signaal moet ie wel hebben inderdaad. Overigens is er tegenwoordig ook een Plexitone Lo-Gain.

Weehbo maakt ook erg toffe Marshall-achtige pedalen overigens. Die Weehbo JCM Drive zou ik wel lusten, ware dat ik al teveel scheurpedalen heb en die ik eigenlijk nooit gebruik.

Mitch
29 mei 2016, 21:27
Ja, ik bedoel die eenkanaals inderdaad. Die grote heb ik ook wel eens geprobeerd en die beviel beter, maar écht te groot.
Weehbo is zéker goed; heb de Helldrive gehad, kwaliteit droop er vanaf maar wel een tikkie netjes/braaf/hifi om maar een paar subjectieve onzin te spuien waarvan ik hoop dat het toch begrepen wordt :D

beus
29 mei 2016, 23:03
Ik heb ook een Weehbo, een JCM drive LTD, die bevalt mij uitstekend. Je zou hem netjes en hifi kunnen noemen, daar herken ik wel iets in maar ze hebben een groot voordeel tov andere pedalen en dat is een goede toonregeling. Met name op een VOX hebben veel pedaaltjes het verkeerde mid vind ik. Ik heb oa een plexitone gehad (de eenkanaals versie) en die heb ik om die reden weggedaan. De OCD is een van de weinige pedaaltje met 1 toneknoop die mijn goed bevalt op een VOX.

Kakihara
30 mei 2016, 10:23
Wellicht ook interessant voor wie Marshall-y overdrive zoekt: That Pedal Show (https://www.youtube.com/watch?v=upsRs70iS2c) vergelijkt 3 Angry Charlies met Marshall Guv'nor, Wampler Plexi Drive en Keelyey 1962x

Rooker
30 mei 2016, 15:27
Ik was ook erg geïnteresseert in de JHS Angry Charly. Ook de Suhr Riot reload lijkt me heel interessant. Maar dan denk ik, wat is er mis met de Boss ds-1. Die doet toch hetzelfde en die is 170 euro goedkoper. Tuurlijk zit daar niet zo een uitgebreide EQ op maar toch. Ik krijg een beetje het idee dat al die merken een krankzinnige dure ds-1 variant op de markt zetten alleen zodat de koper denkt iets unieks te hebben. Eerder genoemde Rocket Animal heeft bij mij gewoon plaats gemaakt voor een boss bd-2. Die vond ik gewoon beter. De Animal moest ik bij elke gitaar bijstellen, waar ik de bd 2 voor mijn favoriet instel maar hij bij de andere dan ook Acceptabel blijft. Ook net zo dynamisch waar al die dure merken allemaal mee koketteren. De Bd-2 reageert erg goed op terugdraaien van je gitaar volume.

The Lo Lands
30 mei 2016, 16:00
Ik was ook erg geïnteresseert in de JHS Angry Charly. Ook de Suhr Riot reload lijkt me heel interessant. Maar dan denk ik, wat is er mis met de Boss ds-1. Die doet toch hetzelfde en die is 170 euro goedkoper. Tuurlijk zit daar niet zo een uitgebreide EQ op maar toch. Ik krijg een beetje het idee dat al die merken een krankzinnige dure ds-1 variant op de markt zetten alleen zodat de koper denkt iets unieks te hebben. Eerder genoemde Rocket Animal heeft bij mij gewoon plaats gemaakt voor een boss bd-2. Die vond ik gewoon beter. De Animal moest ik bij elke gitaar bijstellen, waar ik de bd 2 voor mijn favoriet instel maar hij bij de andere dan ook Acceptabel blijft. Ook net zo dynamisch waar al die dure merken allemaal mee koketteren. De Bd-2 reageert erg goed op terugdraaien van je gitaar volume.

Niks mis met de Boss DS-1 als je de extra ruis en hiss voor lief neemt, met daarbij een tamelijk schel distortion geluid. Het pedaal heeft zijn plek verdiend, maar pedalen van JHS, Suhr, Catalinbread e.d. bieden vaak net wat meer voor de toon puristen :-)

Rooker
30 mei 2016, 17:46
Dat ben ik helemaal eens. Dat is echt het enige nadeel van de Boss. In mijn geval de DS-1 en de MT-2 oja, ook de EQ-7 had veel ruis. Maar de Boss bd-2 absoluut niet. Dat is een heel stil pedaal.
Maar echter qua sound, ook wanneer je ze in een net overstuurde amp stuurt vind ik ze dus vaak net zo goed/ slecht als de boutique varianten. Waarom doet boss niets aan die bijgeluiden, dat moet voor hun toch peanuts zijn? Er is trouwens weer een nieuwe lichting ds-1's, misschien zit het nu wel goed?
Maar ik snap het allemaal wel hoor.... Als we allemaal dezelfde boss pedaaltjes hebben is ook zo saai......

telerocker
30 mei 2016, 22:20
Ik gebruik al jaren onder meer de Emma Reezafratzitz, de Suhr Riot en de Boss BD-2. De Emma is echt geweldig, ook op het overstuurde kanaal. De Riot excelleert op het cleane ampkanaal. De Boss doet alles goed, van een lichte boost tot een heavy overdrive. Ik vind hem beter klinken op het drivekanaal.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brad
30 mei 2016, 22:26
Niks mis met de Boss DS-1 als je de extra ruis en hiss voor lief neemt , met daarbij een tamelijk schel distortion geluid

Als je het apparaat standalone gebruikt is ie wat schel maar dat is voor ritmisch slagwerk geen slechte eigenschap . Zet een compressor voor de Ds-1 , draai de tone knop wat terug , zet er een delay achter en je hebt een prachtig sologeluid

Maar dat is een kwestie van smaak

The Lo Lands
31 mei 2016, 09:08
Als je het apparaat standalone gebruikt is ie wat schel maar dat is voor ritmisch slagwerk geen slechte eigenschap . Zet een compressor voor de Ds-1 , draai de tone knop wat terug , zet er een delay achter en je hebt een prachtig sologeluid

Maar dat is een kwestie van smaak

Ik heb ruim 10 jaar met een boss gt-5 gespeeld en daar zat volgens mij ook de analoge ds-1 in. Werkte super, maar na mijn 'boss periode' ben ik overgestapt op losse pedalen en gebruikte ik de oversturing uit mijn Orange Rockerverb versterker. Nu ik weer een cleane Fender versterker heb liggen er weer meer drive pedalen op mijn plank. Ik heb vorig jaar de ds-1 bij Lax besteld maar ik kon het er niet meer mee worden dus linea recta teruggestuurd. Met de jaren verandert naast je sound ook je smaak :-)

Pepe
31 mei 2016, 10:06
Omdat mijn Hiwatt toch te hard ging voor een goeie sound kocht ik begin tachtig al Boss pedaaltjes, er was nauwelijks wat anders, en toen vond ik het al drie keer niks, vergeleken bij mijn Hiwatt dan.
Als ik nu zo'n Boss hoor dan weet ik weer precies waarom, de sound of the spandex eighties.
Dat ik het een levenloos kutgeluid vind wil natuurlijk niet zeggen dat het voor iemand anders een topsound kan zijn maar ik maak dan wel even een aantekening bij die naam en dat komt eigenlijk dan nooit meer goed.:D

Tabula Rasa
31 mei 2016, 10:23
Ik heb nog nooit een lekkere overdrive of distortion van Boss gehoord, tot gisteren.

Iemand poste een heel lang filmpje van twee gasten met Dumble-achtige pedaaltjes. Ze hadden ook een Boss Eq en daarachter een ander Boss geval. Exacte type weet ik ff niet meer, maar wat een geluid!

Pepe
31 mei 2016, 10:38
Ja, vanaf de jaren negentig heeft Boss wel dingen op de markt gebracht die afweken van die oranje en gele dozen. De bluesdriver is een prima pedaaltje natuurlijk. Niettemin vind ik hun modulaties en delays vele malen beter dan hun overdrives. Ik denk dat ze teveel in hun scopes turen.

Mitch
31 mei 2016, 11:53
De BD2 vind ik wel de meest bruikbare Boss overdrive en k begrijp ook wel de redenering: klinkt met alles wel goed, hoef niks in te stellen. Ik heb om precies diezelfde reden jarenlang een gemodde Ibanez SML gebruikt. Tikkie laag af, beetje compressie, net een randje. En ja, dat schoont ook allemaal wel op. Maar met dynamiek bedoel ik ook vooral dat als je alleen je aanslag gebruikt en nog niet je volumepot, dat het al drastisch anders klinkt. En wat ik persoonlijk het prettigst vind:er mag juist wel een klein beetje duw in het laag zitten. Op mijn versterkers en op de volumes waar ik normaal gesproken speel wordt dat niet gauw rommelig, eerder wat voller.
Toen ik laatst een keer écht hard mocht dacht ik wel: ik had beter mijn treble booster mee kunnen nemen :D
Maar goed, op die volumes heb ik ook bijna geen Marshally drive nodig, dan is het gewoon boosten en klaar. Maar goed, dat is misschien eens per jaar, dus voor de rest houd ik er graag een goede drive bij. En dan heeft zo'n Animal toch een stuk lekkerdere beuk dan een drive met laag-af :)

Pepe
31 mei 2016, 13:17
Het is ook eigenlijk vanaf eind negentig dat er ineens drives op de markt verschenen die de filosofie hanteerden dat je core geluid intact gehouden moest worden, dat er een natuurlijk en organisch verloop tussen slag en lead was. Daarvoor was het toch trap er op en je hebt een generieke lead sound. Niet enkel Boss, bijna alles wel. En nog steeds werken veel gitaristen zo natuurlijk.

En nu is er een trend dat je ook de bas op een drive moet instellen, dat is nog niet zo gek lang. Ik denk dat de Timmy daar een rol in heeft gespeeld? Een beetje zichzelf respecterende overdrive heeft dat nu.
Volgende stap zou zijn dat compressie en hoog & laag af wordt bepaald door input volume maar vooralsnog geen teken in die richting.

The Lo Lands
31 mei 2016, 13:42
Volgende stap zou zijn dat compressie en hoog & laag af wordt bepaald door input volume maar vooralsnog geen teken in die richting.
Een dergelijke overdrive is er dus wel, de Mad Professor Sky Blue Overdrive! Onlangs aangeschaft en heeft ipv toonregeling twee draaiknoppen voor regeling van de 'load' op je gitaar pickups en mate van oversturing met meer of minder compressie. Daarnaast dus ook meer hoog of laag bij beiden als gevolg van... Je kunt dus van een lekker open drive met sparkle hoog naar een meer strakke compressed drive met meer mid-laag. En dus instellen van de mate van opschonen met gebruik volumeknop gitaar. Pedaal is al zo'n 8 jaar op de markt meen ik. Zeker een aanrader hoewel niet goedkoop (zie mijn review onlangs).

Pepe
31 mei 2016, 13:55
Ik wist van zijn bestaan maar wist niet precies wat die load doet. Je moet een beetje van zijn sound houden maar Bjorn zit vol goede originele ideeën.
Het concept is niet nieuw natuurlijk, de oude germanium treble boosters en fuzzen werken ook min of meer zo maar die zijn grillig wat betreft er voor en er na komt.

The Lo Lands
31 mei 2016, 18:17
Ik wist van zijn bestaan maar wist niet precies wat die load doet. Je moet een beetje van zijn sound houden maar Bjorn zit vol goede originele ideeën.
Het concept is niet nieuw natuurlijk, de oude germanium treble boosters en fuzzen werken ook min of meer zo maar die zijn grillig wat betreft er voor en er na komt.

Mijn eerste MP pedaal maar misschien wel de beste overdrive die ik heb gehad. Op een clean kanaal vind ik er eerlijk gezegt weinig aan maar op een licht overstuurd kanaal van je versterker of preamp/drive pedaal (amp in a box) werkt deze echt heel slick :-)

Epic
17 juni 2016, 11:23
In mijn zoektocht naar een Marshall Drive ben ik uitgekomen op de Barber Direct Drive Compact. De normale DD had al een goede reputatie maar deze is net wat veelzijdiger. Heeft een low/high-gain switch en één voor extra harmonics.


https://youtu.be/GAvBZfugX_k

Rooker
17 juni 2016, 14:05
Mijn eerste MP pedaal maar misschien wel de beste overdrive die ik heb gehad. Op een clean kanaal vind ik er eerlijk gezegt weinig aan maar op een licht overstuurd kanaal van je versterker of preamp/drive pedaal (amp in a box) werkt deze echt heel slick :-)

Dat vind ik bijna voor alle overdrives en distortions gelden.

The Lo Lands
3 juli 2016, 12:31
Inmiddels heb ik de Mad Professor Blue Sky Overdrive geretourneerd naar de webshop waar ik deze heb aangeschaft. Waarom zou je zeggen? Niet omdat ik het geen goed pedaal vind, maar omdat in combinatie met de Catalinbread DLS in Super Bass mode ik de lead sound niet krijg die ik zou willen horen. Dus ipv de MP heb ik nog een Catalinbread DLS MKIII pedaal besteld! Ik vind de Super Bass mode zo ontzettend goed klinken met mijn Fulltone '69 fuzz dat ik de tweede DLS volledig wil gebruiken op Super Lead mode voor heavy slag en solo! Daarnaast heb ik de JHS mod Soul Food voor een extra boost paraat. Nog nooit heb ik twee dezelfde drive pedalen gehad, maar eens moet de eerste keer zijn :-) Catalinbread zou wat mij betreft een DLS MK4 moeten maken waarin deze beiden modi apart schakelbaar en apart van elkaar instelbaar zijn, twee in één pedaal zeg maar. Dit maakt met mijn Fender Deville ML met een prachtig clean een setup mogelijk met twee extra classic amp voicings!

The Lo Lands
6 juli 2016, 21:40
Bij wijze van goed gedrag hier het op de gevoelige plaat vastgelegde bewijs ;-)

Links in Super Bass modus en rechts in Super Lead modus. Links kickt op een fuzz en rechts vind de JHS Soul Food (mod) erg fijn... wie niet...

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13566908_1573981232902664_5298971069188869462_n.jp g?oh=7c24886535d32a1130c9bbb0990273bb&oe=57EA1982

Mitch
7 juli 2016, 22:09
More power to you, Lo Lands! :cheerup:

Brad
8 juli 2016, 00:59
Die Barber direct drive klinkt erg goed . Jammer alleen dat ze bij die sound clips altijd de geeikte rock en blues riffs spelen . Als je dat doet klinkt bijna elke overdrive wel goed

Hoe klinkt een overdrive wanneer je complexe akkoorden speelt of wanneer je tokkelpartijen speelt dat is een heel ander verhaal

Jimwoud
8 juli 2016, 13:28
die barber direct drive klinkt erg goed . Jammer alleen dat ze bij die sound clips altijd de geeikte rock en blues riffs spelen . Als je dat doet klinkt bijna elke overdrive wel goed

hoe klinkt een overdrive wanneer je complexe akkoorden speelt of wanneer je tokkelpartijen speelt dat is een heel ander verhaal

:facepalm



+10....

the sure thing
8 juli 2016, 23:11
In mijn zoektocht naar een Marshall Drive ben ik uitgekomen op de Barber Direct Drive Compact. De normale DD had al een goede reputatie maar deze is net wat veelzijdiger. Heeft een low/high-gain switch en één voor extra harmonics.


https://youtu.be/GAvBZfugX_k

Mee eens. Deze compact drive komt dichter bij het origineel (de Barber direct drive Super Sport) dan de reissue versie.

[spam on] ik heb er nog eentje liggen! Wie heeft er interesse [spam off]




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk