PDA

View Full Version : Gibson les paul usa goedkoper



CrazyHorse
22 mei 2016, 18:37
Hey

Ik zag dat je tegenwoordig een Gibson (made in usa!!) les paul kan kopen voor 800 euro!
http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_50s_2016_t_sg_db.html

Wat denken jullie hiervan. Speel momenteel op een Gretsch jet van 600 euro...
Ben eigenlijk op zoek naar een conservatorium-niveau elektrische gitaar.
Graag hoor ik jullie advies.

D3nnis
22 mei 2016, 18:52
"conservatoriumniveau gitaar" zegt me niet zo veel eigenlijk.
De voornaamste reden is dat er op 1 of andere manier ook mensen met een bedenkelijk speelniveau van het conservatorium af komen.

Maar verder....
Voor die 800,- heb je wat minder mooi hout, uit meerdere delen opgebouwd, simpelere afwerking, etc.
Maar dat zegt allemaal nog niks over de klank.

Jaren geleden vond ik het verschil tussen een gemiddelde koreaan en een gemiddelde Amerikaanse gitaar best groot, maar hoe dat in de huidige "nieuwe markt" zit? Geen idee.
Andere gitarist van ons bandje heeft naast een usa SG, onder andere een Cort. Eigenlijk is er helemaal niks mis met die gitaar, behalve dingen die toe te schrijven zijn aan smaak.

Ik vraag me steeds vaker af wát een gitaar nu een góede gitaar maakt, buiten dingen als "deze hals vind ik fijn", dat zijn namelijk smaak dingen, waarbij het nog steeds een klotegitaar kan zijn.

Tot zo ver mijn nutteloze bijdrage 😁

arjanb01
22 mei 2016, 18:56
Conservatorium niveau gitaar zegt me niet zoveel.
M'n vroegere gitaarleraar speelde vanaf het begin van z'n studie tot aan dat hij me les gaf op een custom made Dick dijkman strat.
Klasgenoot en vriend van onze zangeres speelt op een Gibson les Paul studio, dus tsja.... Wat is conservatorium niveau gitaar. Maakt geen hol uit waar je op speelt, vind je het een fijn speel je daarop. Vind je een squier prima voor je studie, ook goed....

Joost de Ruig
22 mei 2016, 19:04
Link werkt niet.....

Pepe
22 mei 2016, 19:13
Een goede gitaar heeft een geluid waar je blij van wordt en voor de rest moet je met vertrouwen er een podium mee kunnen opklimmen. Meer is het niet.

Het verschil tussen een Gretsch Jet en een Les Paul is best groot. En dat zit hem niet in 200 euro, een Made in the USA of conservatorium waardig. Een mooie opsomming van een aantal slechte redenen om een gitaar te kopen.
Als je zou zeggen, ik ben uitgekeken op mijn Jet of ik geil op een USA stamp, dat zou ik dan wel weer begrijpen :D

CrazyHorse
22 mei 2016, 19:38
http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_50s_2016_t_sg_db.htm

Joost de Ruig
22 mei 2016, 20:00
Ik heb er een getest, maar vond hem matig afgewerkt. De hals-toets verbinding was voelbaar, de fretrandjes voelden wat scherp aan, het spuitwerk was niet overal even strak en de sound vond ik wat scherp en niet warm. Maar alle waarde naar zijn geld. Het is zeker geen slechte gitaar, maar in dit segment is Gibson eigenlijk een beetje vreemde eend in de bijt.

jutter
22 mei 2016, 21:03
Ik dacht dat Thomann geen Gibsons meer verkocht???

the sure thing
22 mei 2016, 21:16
Conservatorium niveau gitaar zegt me niet zoveel.
M'n vroegere gitaarleraar speelde vanaf het begin van z'n studie tot aan dat hij me les gaf op een custom made Dick dijkman strat.
Klasgenoot en vriend van onze zangeres speelt op een Gibson les Paul studio, dus tsja.... Wat is conservatorium niveau gitaar. Maakt geen hol uit waar je op speelt, vind je het een fijn speel je daarop. Vind je een squier prima voor je studie, ook goed....

Mijn afgestudeerde docent conservatorium speelde op een Ibanez Roadstar!!!

jutter
22 mei 2016, 21:39
Conservatorium niveau gitaar zegt me niet zoveel.
M'n vroegere gitaarleraar speelde vanaf het begin van z'n studie tot aan dat hij me les gaf op een custom made Dick dijkman strat.
Klasgenoot en vriend van onze zangeres speelt op een Gibson les Paul studio, dus tsja.... Wat is conservatorium niveau gitaar. Maakt geen hol uit waar je op speelt, vind je het een fijn speel je daarop. Vind je een squier prima voor je studie, ook goed....

Steve Rothery van Marillon heb ik ook wel eens op een Squier zien spelen. En die is ook niet de minste....

Joost de Ruig
22 mei 2016, 21:40
Steve Rothery van Marillon heb ik ook wel eens op een Squier zien spelen. En die is ook niet de minste....

Jeff Healey heeft zijn halve leven op een Squier gespeeld.

BamBuFan1
22 mei 2016, 22:30
Jeff Healey heeft zijn halve leven op een Squier gespeeld.

Die is destijds gewoon belazerd toen ie een gitaarwinkel instapte en om een Fender Strat vroeg.

vulvasonic
22 mei 2016, 22:31
Zelfs nu nog spelen de allergrootste gitaristen zo nu en dan op een Danelectro. :D
Trouwens, voor €769,- heb je een Gibson Les Paul met P90's in het zwart, vrij ruw, edoch zeer smaakvol afgewerkt. Ik zou 'm blind kopen. Hij kan altijd nog terug binnen 30 dagen. Geen enkel punt. En dat je voor dat geld niet per sé een gitaar treft dat op alle fronten voor de volle 100% ok is, dat is waar. Maar er is zelden iets echt ernstig mis. Topkammetje uit laten vijlen (indien nodig), da's doorgaans het grootste punt bij goedkope gitaren. En ja, voor een Gibson is 769 euro waanzinnig goedkoop EN je hebt een verrekte geile gitaar in je bezit. Aan de andere kant, ik heb - en dat is geen uitzondering - voor een vergelijkbaar bedrag meerdere Ibanezjes of Yamaha's in mijn handen gehad die doodleuk tegen het topsegment liepen aan te schurken. Het is maar wat je zoekt. :)

Tabula Rasa
23 mei 2016, 05:45
800 euro vind ik best een berg geld. Daar mag je wat mij betreft een hele goeie afwerking op verwachten.

Rick trodat
23 mei 2016, 07:18
Goedkopere gitaar heeft vaker last van stemmingsproblemen en dat zit vrijwel altijd in de topkam. Gelukkig kan je die vervangen voor weinig.

Oranjeaap
23 mei 2016, 09:09
Voor 800 euro heb je makkelijk een wat oudere 2e hands Gibson Les Paul Studio die vrijwel zeker van beter kwaliteit gaat zijn.

MikeD
23 mei 2016, 11:05
het spuitwerk was niet overal even strak en de sound vond ik wat scherp en niet warm. .

matig spuitwerk lijkt een beetje gangbaar bij Gibson sedert een aantal jaren en het geluid.. ik zou ook niet voor de 490/498 pups gekozen hebben....had deze al een tijdje geleden gespot (Thoman is kennelijk weer in genade aanvaard en verkoopt ze meteen voor minder dan de nederlandse Gibson dealers) maar nog even daargelaten dat de budgetten hier schraal zijn geworden .. voor een 50's tribute de foute pups in mijn optiek.

vulvasonic
24 mei 2016, 07:26
De afwerking mag dan niet spekglad zijn, maar persoonlijk vind ik dit dus een supergeile plank. En dat voor €769,- (wat an sich niet gigagoedkoop is, maar voor een Gibson wel). Tsja nogmaals, het is maar wat je zoekt. Ik vergelijk gitaren altijd met een setje kleren. Ik kan een duur pak aantrekken, maar daar voel ik me niet in thuis. Ik loop liever ook niet in een comfortabele joggingbroek met een Stone Island jackie en peperdure Nikes. Maar in een versleten spijkerbroek met Dr. Martens er onder en een idioot shirt onder een donkergrijze blazer met krijtstreep en daarover een lichtblauwe, aan alle kanten gerafelde shawl, losjes hangend om m'n nek...., dáár voel ik me echt een hele geile gozer in. En da's mooi, want ik bén een hele geile gozer. Tsja, nu niet meer natuurlijk, maar dat komt omdat ik nog maar één been heb, ik heb mijn eigen gebit niet meer, ik ben 30 kilo aangekomen en wat ik ook aantrek, ik voel me allesbehalve aantrekkelijk. Maar 15 jaar geleden....., man, als ik in de spiegel keek kwam ik spontaan klaar.

Hetzelfde geldt echter voor mijn gitaren. Ze blinken geen van allen als een spiegel en comfortabel zijn de meeste ook niet (dat wíl ik niet eens - ik gebruik niet voor niets dikke snaren). De meesten zitten onder de vlekken, butsen en krassen. Op mijn ES-347 heb ik pas na 23 jaar de laatste restjes groene pus uit de immer vrolijk wiebelende piemel van mijn lieve vuilnisbakkenrassenhond geramd.
En precies om die reden zou ik altijd kiezen voor onderstaande gitaar dan voor een geweldige Ibanez voor hetzelfde geld. Ooit werd ik smoorverliefd op een speciale uitgave van een Ibanez RG-570-EX-CP (meen ik). Ik kocht 'm en ik heb er precies één optreden mee gedaan. Het was werkelijk een prachtige gitaar om te zien en de kwaliteit droop er aan alle kanten van af. Fantastisch! Ik keek er ook heel graag naar. Maar als ik 'm omhing had ik er niks mee. Het valt moeilijk uit te leggen, maar het ding deed me geen kut. Ik speelde 100 keer liever op één van de zoveel afgekaaide strats met een actie van hier tot Tokio.

En daarom zou ik deze blind bestellen (mocht ik op zoek zijn naar een LP met P90's - die ik overigens graag aan mijn collectie zou toevoegen). Alles aan de gitaar is aan te passen in het geval dat nodig mocht zijn, dus daar maak ik me niet druk om. Nee, ik geil enorm op onderstaande gitaar en dat is iets waardoor ik veel lekkerder op het podium sta. Pas dan voel ik me de rockheld die ergens in me huist. Uiterlijk wordt zeer onderschat. Ik vind het één van de belangrijkste eigenschappen. En dat meen ik oprecht.

https://thumbs4.static-thomann.de/thumb/bdbmagic/pics/bdb/385166/11018446_800.jpg

Da Vinci
24 mei 2016, 09:02
Nou.... deze als Goldtop met een 60s neck en we hebben een deal ;-)

Brad
25 mei 2016, 00:31
Elke gitaar die goed op stemming blijft , goed af te stellen is en een redelijk goed basisgeluid heeft is conservatorium waardig

FruscianteFan
25 mei 2016, 00:55
Hey

Ik zag dat je tegenwoordig een Gibson (made in usa!!) les paul kan kopen voor 800 euro!
http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_50s_2016_t_sg_db.html

Wat denken jullie hiervan. Speel momenteel op een Gretsch jet van 600 euro...
Ben eigenlijk op zoek naar een conservatorium-niveau elektrische gitaar.
Graag hoor ik jullie advies.

Heeft Pascal Jakobsen van Bløf niet zo'n Gretsch Jet? En nog wel meer artiesten. Heb zelf ook een electromatic, zo'n G5422. Ik ben zelf veelste eigenwijs en koppig voor het conservatorium, maar de gitaar zou het probleem niet zijn.

Er zijn vast gitaren niet zo geschikt voor het conservatorium. Maar als jij dat niet zelf kunt beoordelen, vraag ik me af of je er zelf wel thuishoort ;).

Sliver
30 mei 2016, 22:16
Naast de prijs is ook de kwaliteit gedaald waardoor de huidige prijzen nog steeds (te) hoog zijn voor sommige exemplaren. Zie o.a. http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?171193-2015-Les-Pauls-met-een-grote-boog-omheen&p=3234792&viewfull=1#post3234792
Indien mogelijk dus uitproberen alvorens tot aanschaf over te gaan of kopen bij een betrouwbaar bedrijf met een goede geld-terug-garantie.