PDA

View Full Version : akkoorden of noten.. of leren van beiden????



jantjec
22 mei 2016, 11:06
Hallo,

Ik heb nu bijna het 3de jaar gitaarlessen gedaan, wil verder , en dan beter leren spelen..

Binnenkort is het weer inschrijven voor de toekomstige lessen.. En wat is de keuze.. Is de keuze akkoorden gebaseerd, of notenleer ? of heeft het zin om een combinatie te doen???

Momenteel was het akkoorden gericht. Echter als ik sommige mensen hoor spelen die zoveel meer uit hetzelfde instrument halen en als basis dan klassiek ( notenleer) hebben.. wauuw. Ik ben geen liefhebber van klassieke muziek verre van zelfs. Toch komt er veel meer uit de gitaar....

Toch lijkt het dat je er verder mee komt??? Leer je in die lessen klassieke muziek ook correcter spelen vingerzetting, soort van aanslag, verschillende manieren van spelen..

Nu heb ik het gevoel dat ik nooit uit mijn gitaar ga kunnen halen wat er in zit... en ben alleen met akkoorden bezig. En ik wil meer uit de gitaar halen...

Welke adviezen geven jullie hierover, wat zijn jullie ervaringen ?
Hoe hebben jullie het gitaarspelen verbeterd??

Groetjess

Brad
22 mei 2016, 11:43
Met klassiek leer je wel onafhankelijke stukken te spelen waarbij je solo en begeleiding tegelijk speelt . Maar als je niet echt een liefhebber van klassiek bent is het volgens mij wel doorbijten
Klassieke les word volgens mij altijd gedoseerd in combinatie met van blad spelen . Noten lezen en spelen dus

Het is nooit weg als je noten kunt lezen en spelen maar het is wel studeren geblazen

SouthernRock59
22 mei 2016, 11:44
Ik zou als ik jou was niet weer les nemen in klassieke gitaar, als je een goede gitaar leraar hebt leer je de vingerzetting aanslag enzo ook wel als een andere stijl wilt leren.
Ik zelf de basis akkoorden zelf aangeleerd en daarna les genomen, daar heb ik inderdaad aanslag geleerd maar ook wat toonladders. Uiteindelijk na ongv. n jaar ben ik daarmee gestopt en verder gewoon met liedjes meespelen, luisteren wat andere gitaristen spelen, mee improviseren op de jams van de allman brothers etc. en ook vaak filmpjes van gitaar covers op internet kijken.
Maar er zijn zat gitaristen die super goed kunnen spelen maar toch nooit klassiek hebben geleerd.

Wat voor muziek zou je willen spelen eigenlijk?

speulmenneke
22 mei 2016, 11:45
Ik ben ooit begonnen met klassiek gitaar. Ben daar nog steeds dankbaar voor want je leert noten lezen, muziektheorie, vingerzetting etc. Je bent dan ook niet alleen maar met akkoorden bezig. Nu ik alleen nog maar elektrisch speel merk ik dat ik daar nog steeds m'n voordeel mee doe. Gewoon doen dus, die klassiek gitaarlessen.

Harald
22 mei 2016, 12:19
Wat theorie betreft, dat is iets anders dan twee of drie toonladders kennen, en het heeft in wezen ook niets met noten lezen te maken. Betekend niet dat noten lezen daarbij niet van pas komt. Maar het is wel iets anders. De klassieke methodes die ik ken doen in eerste instantie weinig tot niets aan theorie. Noten lezen wordt wel behandeld. Daar is de methode op gebaseerd.

Dat hoeft lang niet voor iedereen een voordeel te zijn. De meeste gitaristen doen er in de praktijk weinig tot niets mee. En het is helaas ook niet zo dat er geen nadelen aan zitten... Duurt even voordat je echt voorbij de eerste positie komt, op die manier. En de stukjes klinken deels misschien spannend, maar dat betekend nog niet dat de gitarist die ze speelt ook weet wat hij speelt, qua akkoorden, en theorie.

Wat vingerzetting betreft zie ik ook bij leerlingen die ooit klassiek les gehad hebben soms een onhandige aanpak. Vingers onnodig loslaten, niet in de gaten hebben dat er ergens gewoon gelijk een akkoord neergezet moet worden, ipv alle vingers apart... En dat is soms moeilijk te veranderen.

En zelfs de houding, perfect voor klassiek, maar niet voor sommige andere stijlen. Fret maar eens met je duim als je zo zit! En nu niet gaan roepen dat dat niet mag.

Niets mis met klassieke techniek. Maar bedenk wel, die is voor klassieke gitaar. Heeft voordelen, maar ook nadelen.

Wat voor TS het beste is hangt sterk af van wat TS wil, en hoe TS als persoon in elkaar zit.

Voor pop, jazz en rock is akkoordenkennis, en gehoor essentieel.

jantjec
22 mei 2016, 12:46
Wat voor muziek zou je willen spelen eigenlijk?


Het is niet zozeer wat ik voor muziek wil leren spelen, ik wil leren spelen zodat het beter klinkt. Ook meer fingerpicking, tokkelen, ..... Niet zonder meer slaggitaar..
Hoewel ook de slag, en dan bedoel ik hoe je je aanslag uitvoert ook veel verschil geeft in hoe het geluid zich mooier weergeeft, en ook dat wil ik beter kunnen.

Ik heb een mooie gitaar met meer kwaliteit dan ik daar nu uithaal. In mijn idee kun je op iedere gitaar flink hard tekeer gaan, maar zijn er gitaren die vragen om meer rustig elke klank fraaier te laten zijn.. Klinkt dat een beetje raar misschien...?

Ik wil geen nrs als Oasis Wonderwall, Don't look back in anger, RH Chili Peppers Dani California, Little talk Monsters of men spelen
Wat wel, rustige nrs, met tokkels zoals
Lennart Cohen en gelijksoortig
Metallica Nothing else matters.
Ray Charles Georgia
Rolling Stones Angie
Pink Floyd Wish you were here
Eric Clapton Tears in heaven, Alberta
Roch Voisine Helène
Jeux Interdits is zo lijkt me het meest klassieke stuk.

Waar dan wel uit spreekt dat tokkel? fingerpicking belangrijk is om te leren....

Dus als ik het hier neerzet , echt toch meer de nrs waarbij het geluid ,per toon, van de gitaar tot recht komt.

D3nnis
22 mei 2016, 12:56
Met alle respect, maar het spelen zodat het geluid van je gitaar zo tot zijn recht komt, zoals sommigen dat kunnen, dat ga je gewoon niet leren in een derde jaar gitaarles.
In mijn beleving (dus als anderen daar anders over denken dan kan dat)kun je techniek dingen leren door gefocust ergens op te oefenen, maar datgene dat je bedoelt is iets wat gewoon komt met de jaren plus het oefenen.

Bovendien snap ik het niet. Je bent bezig geweest met een goede gitaar, en nog beter, en nog beter. En nu komt er niet uit de gitaar wat er uit kan komen. Ik gun ieder zijn hobby en ben zelf niet veel anders (aan de spullen ligt het niet), maar sommige dingen gaan gewoon niet zo snel?

Harald
22 mei 2016, 13:13
Slaggitaar is een sterk onderschatte tak van sport. Duurt even voordat dat een beetje subtiel klinkt. Jeux interdits? is dat die Romance. Alleen het begin is beginnersnivo. Verderop wordt het stiekem toch wat lastiger. De nodige barreetjes en wat stretches.

Toon is deels een stuk bewustzijn van, en daarop oefenen. Daar zou je leraar bij moeten kunnen helpen.

Voor de rest lijkt me dat beginnen met wat basic Travis achtige partijtjes een goede starter kunnen zijn. En dan al snel wat partijen van Simon and Garfunkel. April come she will, scarborough fair, Kathy's song, dat soort nummers. Later door naar bv. Anji.

jantjec
22 mei 2016, 13:38
Met alle respect, maar het spelen zodat het geluid van je gitaar zo tot zijn recht komt, zoals sommigen dat kunnen, dat ga je gewoon niet leren in een derde jaar gitaarles.
In mijn beleving (dus als anderen daar anders over denken dan kan dat)kun je techniek dingen leren door gefocust ergens op te oefenen, maar datgene dat je bedoelt is iets wat gewoon komt met de jaren plus het oefenen.

Bovendien snap ik het niet. Je bent bezig geweest met een goede gitaar, en nog beter, en nog beter. En nu komt er niet uit de gitaar wat er uit kan komen. Ik gun ieder zijn hobby en ben zelf niet veel anders (aan de spullen ligt het niet), maar sommige dingen gaan gewoon niet zo snel?

Hier ga ik graag even op in Dennis. Absoluut ben ik het helemaal met je eens dat je dat spelen van je gitaar zoals het bij de betere gitarist hoort, niet uit 3 jaar les haalt.
Dat is ook precies wat ik bedoel. Ik wil er veel voor doen, en een mooie gitaar geeft geen garantie op beter spel, techniek etc maar moet ik voor oefenen en heeeeel veel oefenen.
Dat zal zeker niet zo snel gaan, dat hoeft ook niet.

Ik vraag me dus af of het beter zou zijn.. naast mijn groepsles, ook de klassieke les te gaan volgen.. Ik wil de beide lessen combineren omdat ik verwacht( is dat onterecht??) dat de lessen starten met notenleer en de praktische begeleiding meer gespitst zal zijn op juister neerzetten van vingers? juister type aanslag, juister techniek van tokkel fingerpicking...; kortom dat uit ide lessen meer verfijning zou kunnen komen.. en ook dat duurt jaren. Eerste jaar is dan notenleer en ook iedere week even praktijk gitaar, en dat is vanaf 0 ...
Ook dat is een hele boterham.

Ik vrees dat de verfijning niet uit de groepsgitaarlessen gaan komen die ik nu volg. En graag wil ik de volgende jaren goed benutten..
Ik ben niet het type dat vw een gezellig onderonsje een uurtje gitaarles volg, ben meer gegrepen door de mogelijkheden die zich openbaren en wil daar juist in groeien en dat kost tijd inzet en... de juiste keuze van les.. en hier zoek ik nog een beetje...
en vraag daarom raad bij jullie...

Ik zou nu bv over kunnen stappen naar privéles, en dan leer ik mogelijk de nrs die ik leuk vind, maar leer ik dan ook die verfijning ???
Wat gaat voor mij de beste keuze zijn????

Brad
22 mei 2016, 13:45
Wil je leren tokkelen ? Koop gitaar tabulatuurboeken van Janis ian , Jim Groce en Don Mclean . Daar staan nummers in van vrij simpel tot een stuk moeilijker

het is wel begeleidend tokkelen . Tokkelpartijen als begeleiding van de zang

Door die tabulatuur hoef je geen noten te kunnen lezen , wel wat basis theorie wat betreft maten tellen en bijvoorbeeld weten wat een kwart noot is .

Dan kun je gewoon een nummer instuderen en onthouden

Als je een gitaar tabulatuur boek van Leonard Cohen te pakken kunt krijgen is dat ook goed natuurlijk

D3nnis
22 mei 2016, 13:48
Hier ga ik graag even op in Dennis. Absoluut ben ik het helemaal met je eens dat je dat spelen van je gitaar zoals het bij de betere gitarist hoort, niet uit 3 jaar les haalt.
Dat is ook precies wat ik bedoel. Ik wil er veel voor doen, en een mooie gitaar geeft geen garantie op beter spel, techniek etc maar moet ik voor oefenen en heeeeel veel oefenen.
Dat zal zeker niet zo snel gaan, dat hoeft ook niet.

Ok :)
Mocht er iemand zijn die de gouden tip heeft om alles wel in 3 jaar voor elkaar te krijgen dan houd ik me ook aanbevolen, zo is het ook wel weer natuurlijk.


Ik ben niet zo'n groepsles fan, dus ik zou sowieso stemmen voor privé les.

En klassiek heeft mij vrij veel geholpen vanuit en vooral na mijn rock achtergrond.
Maar dat kan ongetwijfeld ook met andere stijlen.

jantjec
22 mei 2016, 14:01
Slaggitaar is een sterk onderschatte tak van sport. Duurt even voordat dat een beetje subtiel klinkt. Jeux interdits? is dat die Romance. Alleen het begin is beginnersnivo. Verderop wordt het stiekem toch wat lastiger. De nodige barreetjes en wat stretches.

Toon is deels een stuk bewustzijn van, en daarop oefenen. Daar zou je leraar bij moeten kunnen helpen.

Voor de rest lijkt me dat beginnen met wat basic Travis achtige partijtjes een goede starter kunnen zijn. En dan al snel wat partijen van Simon and Garfunkel. April come she will, scarborough fair, Kathy's song, dat soort nummers. Later door naar bv. Anji.


Juist Harald , ik denk ook dat slaggitaar ook een verfijning vraagt.

Romance is idd Jeux interdits. het zit bij ons in het boek en valt onder het nivo van 5de jaars..... het zijn zeker geen nrs die ik vind dat ik nu al zou moeten beheersen

Onze lessen zijn meer gericht op vooruit te komen met leuke liedjes dan echt persoonlijk eens te bekijken waar je kunt verbeteren. We volgen een boek. En af en toe komt er eens een liedje bij door een eigen inbreng..


Het is idd meer het gitaarspel wat jij ook aangeeft wat ik graag wil leren. Angie is idd een moeilijker nr, ben ermee bezig geweest via YouTube en heb de intro zo'n beetje ontcijferd en geoefend, evenals Pink floyd Wish you were here..; dat laatste spelen we ook op de les en krijgen we uitgelegd en dat oefen ik ook met YouTube via Alan Robinson en guitar365.

Dus welke weg ga ik , ga ik gelijkertijd 2 manieren van gitaarleren combineren met als doel op termijn meer verfijning te krijgen in mijn gitaarspel?
Of wat is een andere keuze waar jullie me op willen attenderen?

Pepe
22 mei 2016, 16:02
Ik geef al jaren geen les meer maar als een student wilde leren tokkelen was ik altijd geneigd te zeggen, koop een banjo. Die speelstijl maakt je bewust waar de tel en accenten zitten en als je eenmaal een goeie groove in je rechterhand hebt heb je een fantastische basis om dat over te zetten op akoestische partijen. Hoef je je nog enkel maar te concentreren op je linkerhand.

Ik hoor het gelijk als er gepingeld wordt en men doet maar wat. Dat is helemaal niet erg natuurlijk maar het is niet the way to go als je de diepte in wil.

Joannes
22 mei 2016, 16:10
ik heb Problemen met Lezen (dyslexie)
ik kan alleen iets leren door te kijken en te onthouden
dus , noten kan ik vergeten
heb het alles zelf moeten leren :-(
maar daar voor speel ik redelijk goed :-)

Gesualdo
22 mei 2016, 23:47
scarborough fair.

Modale muziek alert!
Modale muziek alert!

Post iemand een keer een voorbeeld van modale muziek, wordt er hier geen woord over gerept... :D

;)

Brad
23 mei 2016, 01:05
Hoezo ? Is er vaak sprake van modulatie bij dat nummer ?

Harald
23 mei 2016, 08:38
Modale muziek alert!
Modale muziek alert!

Post iemand een keer een voorbeeld van modale muziek, wordt er hier geen woord over gerept... :D

;)

Ja duh! Daar speel je ook alleen begeleiding, geen improvisaties... ;)

Gesualdo
23 mei 2016, 09:53
Ja duh! Daar speel je ook alleen begeleiding, geen improvisaties... ;)

Inderdaad. Nu kan Brad een keer los, vertikt 'ie het :D Sommigen willen het gewoon écht nooit snappen ;)

Pepe
23 mei 2016, 10:00
Brad zoekt zich suf naar een modulatie en niemand die hem uit zijn lijden verlost?

Brad
23 mei 2016, 10:04
Moet je Alan Holdsworth eens proberen , dan kun je echt lachen

Harald
23 mei 2016, 10:09
modus, modulatie... ach, what's the diff?

Pepe
23 mei 2016, 10:15
Poteto tomato

Brad
23 mei 2016, 10:20
Ik speel altijd Gis frygisch dominant over een C akkoord -) Maar we zijn het topic van Jantje aan het kapen , dat lijkt mij niet de bedoeling

jantjec
23 mei 2016, 23:35
Ik speel altijd Gis frygisch dominant over een C akkoord -) Maar we zijn het topic van Jantje aan het kapen , dat lijkt mij niet de bedoeling

Het is dat de woorden nog Nederlands lijken, voor de rest is het chinees voor mij!!!
Wat wel leuk is, is dat je nog eindeloos kunt bijleren zoveel je wil!!

Ben er nog niet helemaal uit... toch al op onderzoek geweest en misschien combinatie muziekacademie, notenleer en praktijk is meer klassiek gericht... en privéles meer op akkoorden gericht...

Iemand nog idee of toevoeging of opmerkingen waar ik iets mee kan??

harrie-beton
24 mei 2016, 11:43
Kijk eens naar de muziek waar je graag naar luistert of wilt spelen. Is dat muziek waarbij notenschrift of theorie belangrijk is?
Wat is je doel op de gitaar, wil je in een band? Waar wil je zijn over 5 jaar.

Beetje tegen je gevoel in maar ik ken ook paar voorbeelden van gitaristen die slechter gingen spelen toen ze meer theorie leerden.
Meer wiskunde op gitaar en minder expressie.

jantjec
24 mei 2016, 13:39
Kijk eens naar de muziek waar je graag naar luistert of wilt spelen. Is dat muziek waarbij notenschrift of theorie belangrijk is?
Wat is je doel op de gitaar, wil je in een band? Waar wil je zijn over 5 jaar.

Beetje tegen je gevoel in maar ik ken ook paar voorbeelden van gitaristen die slechter gingen spelen toen ze meer theorie leerden.
Meer wiskunde op gitaar en minder expressie.


Ja idd Harrie, dat is ook wat en waar het om draait.
Wat wil ik? Ik wil verfijnder kunnen spelen, zowel slaggitaar als fingerpicking, ik zou kiezen voor academie met notenleer omdat ik verwacht dat ik daar beter leer fingerpicking te spelen.. Maar lost dat mijn verwachting in???
Ik wil meer halen uit mijn gitaar aan geluid met dezelfde liedjes die ik al speel. Dat is niet alleen oefenen denk ik, ook onderricht dat daar op gericht is, lijkt me..

Ik sta nog aan het begin want met 3 jaar begin je de barre akkoorden te kennen , begin je wat tips en trucs te leren. Maar tevens besef je heel goed dat er een wereld aan je voeten ligt die nog onbetreden is..
Wat ik vooral wil is goed leren fingerpicking spelen, liever zonder plectrum dan met.
Akkoorden blijven belangrijk omdat je nu eenmaal makkelijker liedjes vind met akkoorden.

Klassieke stukken wil ik niet spelen. Daarvoor heb ik notenleer niet nodig. Wel zou het kunnen dat ik er meer van begrijpen ga.. Ik wil ook niet alleen notenleer, ook akkoordenleer en praktijk.

Zover ik nu ben, ga ik dat eens bespreken met een leraar.
Tevens zijn er ook wat beperkingen , mijn handen , vingers sturen niet meer zo makkelijk, staan niet recht zeker in gebogen stand.
Schouders hebben ook een probleem. Dus ik kan wel veel willen , mogelijk niet alles kunnen...
Vind het heel moeilijk de ene dag denk ik het gevonden te hebben en de volgende dag heb ik weer zoveel bedacht dat ik weer niet volledig overtuigd ben met de keuze.
En het is nu wel tijd om te gaan beslissen , vind ik..

In een band spelen vind ik niet zo van belang, ik speel nog steeds alleen voor mezelf. Zou ik overtuigd zijn dat ik goed speel dan maakt het me niet uit dat ik gehoord word.
Over 5 jaar wil ik zeker mijn geluid van de gitaar verbeterd hebben wanneer ik er op speel en niet alleen kunnen genieten wanneer er anderen op spelen.
De gitaar is absoluut geweldig, ik moet nu groeien!!

Dankjewel Harrie , ik denk dat je de juiste vragen stelde, en het helpt me weer verder denken

groetjes

Ook de anderen die me hier helpen en meedenken wil ik bedanken hiervoor!!

groetjes Jantjec

Kim Wilson
24 mei 2016, 14:21
Het gaat denk ik vooral om veel oefenen. Uren maken, gewoon veel uren maken, en luisteren naar wat je doet. Eventueel opnemen, maar dat kan later ook nog wel. Een heleboel dingen die ik nu doe (op verschillende manieren snaren afdempen, nuances in aanslag, dat soort dingen) zijn me niet geleerd, maar die zijn op een bepaald moment zo ontstaan. Hoe meer je speelt, hoe beter je beide handen met de snaren omgaan.

Brad
24 mei 2016, 14:27
Beetje tegen je gevoel in maar ik ken ook paar voorbeelden van gitaristen die slechter gingen spelen toen ze meer theorie leerden
Meer wiskunde op gitaar en minder expressie

Als je jezelf er niet helemaal in verliest kan theorie je een hoop voordeel brengen . Neem bijvoorbeeld wanneer je de a mineur pentatonische ladder over een Am7 akkoord speelt

Je kunt ook de D mineur pentatonische ladder over dat Am7 akkoord als vervanging spelen en daarmee kun je interessante resultaten bereiken

Dat heb ik uit een lesboek , als ik mij daar niet in verdiept had was ik daar nooit opgekomen

terrasbeest
24 mei 2016, 16:03
(In elke majeurtoonladder heb je drie majeur pentas en hun relatieve mineur die dezelfde noten bevatten.

In de toonaard C zijn dat Cmaj, Fmaj en Gmaj en hun respectieve relatief mineur Amin, Dmin en Emin.)

Gesualdo
24 mei 2016, 22:12
Als je jezelf er niet helemaal in verliest kan theorie je een hoop voordeel brengen . Neem bijvoorbeeld wanneer je de a mineur pentatonische ladder over een Am7 akkoord speelt

Je kunt ook de D mineur pentatonische ladder over dat Am7 akkoord als vervanging spelen en daarmee kun je interessante resultaten bereiken

Dat heb ik uit een lesboek , als ik mij daar niet in verdiept had was ik daar nooit opgekomen

En dat boek meldt niet en passant dat afhankelijk van de toonsoort je praktisch elke pentatonische toonladder over Am7 kunt spelen?

Am7 in een E mineur context = E pentatonisch
Am7 in een C majeur context = C pentatonisch
Am7 in een G majeur context = G pentatonisch
Am7 in een F majeur context etc. etc.
?

Wat terrasbeest dus zegt ;)

Brad
24 mei 2016, 23:27
Dat boek gaf inderdaad ook de mogelijkheid van Em maar ik gaf alleen Dm pentatonisch als voorbeeld om het een beetje lort en bondig te houden

Waar het de schrijver om ging is dat je met Dm en Em pentatonisch dezelfde bluesy licks kunt maken over een Am7 akkoord maar het klinkt wel anders en maakt het daarom interessant

Mineur pentatonische licks dus , dat deel van het boek was geweid aan mineur ladders

jantjec
28 mei 2016, 16:04
Laatste gedachte van dit moment, conclusie zoals ik bezig was... ga ik veel liedjes leren die ik allemaal matig kan spelen....

Wens is om beter te leren spelen, en hulp gevonden die mij helpt ivm
* de voor mij beste houding
* de juiste oefeningen
* praktisch en theoretisch waar nodig
* op mijn tempo

Geen start van klassieke notenleer, geen gitaarschool....

Privé leren, in begin vooral gericht op oefeningen, later dit leren in te passen in muziek.... liedjes.... solo.....

kirito
29 mei 2016, 16:19
Mij lijkt het inderdaad beter een priveleraar aan te spreken. Een beetje een goeie zal altijd vragen wat je juist wil leren en je daar zo goed en zo kwaad mogelijk bij helpen met op jou afgestemde lessen, aangepast tempo etc. Die gasten zien het ook direct wanneer je houding te wensen over laat omdat ze geen hele klas in een keer in het oog moeten houden. Je bent er financieel wel wat meer aan kwijt maar daar krijg je dan wel wat voor.

catab
7 juni 2016, 21:42
ik heb nu iets meer dan een jaar gitaarles.
Mijn eerste leraar was steeds bezig met akkoorden stukjes muziek, ik krijg een beetje het idee zoals jij les hebt.
nu heb ik les van een echte leraar (gediplomeerd leraar) en dit gaat een stuk beter.
muziek word in tab maar ook gelijk met noten balk weergegeven.
Nu als merk ik dat ik ook noten gemakkelijk vind als aanvulling op de tab.
Vooral de lengte van een toon.
Ook houding, aanslaan etc. word behandeld.
Dus zoals aangegeven geef meer uit, en neem prive les.

maxdb
7 juni 2016, 23:00
[QUOTE=jantjec;3234043]Laatste gedachte van dit moment, conclusie zoals ik bezig was... ga ik veel liedjes leren die ik allemaal matig kan spelen....
QUOTE]

Goed inzicht ! Handel ernaar zou ik zeggen, ontwikkel je kennis en technieken, en ga de diepte in met je spel.
En dat sluit niet perse uit dat je nog eens oppervlakkig een ander liedje doorneemt...
Zet m op!

danee
8 juni 2016, 13:07
Het valt me op dat je de gitaarlessen en gitaar spelen vrij klinisch benaderd. Alsof je een truukje heel goed onder de knie wilt krijgen.

Een andere benadering zou zijn om het meer vanuit je gevoel te benaderen. Dus niet kijken naar wat je wilt bereiken. Maar meer kijken naar wat jou nu plezier geeft in het spelen. Welke aspecten van het spelen geven jouw plezier of een kick en hoe zou je die aspecten kunnen uitbouwen.

Wanneer ik naar mijzelf kijk....ik vond het gitaarspel van Petrucci geweldig en ik zou heel graag zo willen spelen. Als ik dat als doelstelling zou kiezen dan vraagt dat onevenridig veel commitment en imvestering. In mijn geval niet realistisch en zou uitlopen op een teleurstelling.

Inmiddels speel ik al heel wat jaren in een band en ben in dat wat ik doe een prima gitarist. Ik beleef daar veel plezier aan. Maar nog steeds ben ik geen Petrucci. En dat is prima...

Dus mijn advies....blijf lessen volgen maar wees realistisch en stel doelen waarvan het pad naar de doelen toe plezier geeft. Anders word het een weg van frustratie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Brad
8 juni 2016, 13:59
Daar zit wat in ja , anders is het op een gegeven moment zo dat het niet leuk meer is wanneer iets lukt , maar dat het alleen nog maar vervelend is wanneer iets niet lukt

jantjec
8 juni 2016, 22:15
Laatste gedachte van dit moment, conclusie zoals ik bezig was... ga ik veel liedjes leren die ik allemaal matig kan spelen....

Wens is om beter te leren spelen, en hulp gevonden die mij helpt ivm
* de voor mij beste houding
* de juiste oefeningen
* praktisch en theoretisch waar nodig
* op mijn tempo

Geen start van klassieke notenleer, geen gitaarschool....

Privé leren, in begin vooral gericht op oefeningen, later dit leren in te passen in muziek.... liedjes.... solo.....


Intussen ben ik begonnen met privéles, houding bekeken en advies gehad op mij gericht, en dat gaat goed.
Oefeningen gehad die erop zijn gericht om te leren wat ik nodig heb om te leren fingerpicking spelen..
Hoog nivo zoek ik niet, ik speel voor mijn plezier .. nog steeds.

Als ik even pauze wil omdat er iets even niet lukt, kan ik andere dingen spelen die ik leuk vind. Die dan even wel oppervlakkiger zijn , en me ook plezier geven. Er moet niets anders zijn voor mij dan plezier hebben in deze uitdaging.
Ik ben de 60 jaargrens reeds gepasseerd , dus heb ik wat meer tijd en die gebruik ik heel graag hiervoor .
Liever dan vanalles oppervlakkig te spelen, ga ik op mijn eigen tempo, wat dieper in op de techniek die ik nodig heb.
Gelukkig een fijne lesgever gevonden die geschoold is en ervaring heeft in lesgeven ook.
Nu nog maar een paar lessen gehad, maar ik voel dat dit de juiste keuze is voor mij.
Als ik begon met spelen ( 3 jaar geleden) waren het alle dagen 12-15 nrs die ik speelde , nu is het technisch leren wat ik doe.
Mijn vingers moeten de tijd krijgen om de oefeningen vast te krijgen en dat hoeft niet in een week.
Dat vraagt veel inzet en dat doe ik met plezier. Als het eens te moeilijk gaat , er zijn goede en slechte dagen dan blik ik even terug op hoe ik begon en waar ik nu sta!
Ik sta nog altijd aan het begin, maar de leraar staat er toch van te kijken hoeveel ik wel kan aan akkoorden en die blijkbaar ook wel redelijk beheers.
Het is net als alle andere dingen die ik heb gedaan , je begint ergens aan en als je begint te denken het gaat lukken sta je pas echt aan het begin! Leer paardrijden en denk hoe blijf ik ooit op dat paard zitten in draf of galop , en dan ga je buitenritten doen en springt je paar eens opzij, leer je dressuur of springen... Ga je dansen ken je de stapjes en de rust ertussen en blijkt dat je die rusten juist leuk kunt gebruiken, of juist een andere volgorde in ritme te kunnen gebruiken, tempowisselingen etc.

Vervelend is het nog lang niet. ik denk dat ik op het juiste moment deze beslissing heb genomen, dit geeft nu mijn schouders ook meer rust , ik hoef de trein niet te halen, leer wat ik nog graag wil leren op mijn tempo ..

jantjec
9 juni 2016, 14:37
[QUOTE=jantjec;3234043]Laatste gedachte van dit moment, conclusie zoals ik bezig was... ga ik veel liedjes leren die ik allemaal matig kan spelen....
QUOTE]

Goed inzicht ! Handel ernaar zou ik zeggen, ontwikkel je kennis en technieken, en ga de diepte in met je spel.
En dat sluit niet perse uit dat je nog eens oppervlakkig een ander liedje doorneemt...
Zet m op!

Inderdaad, een paar lessen gehad en al conclusies kunnen trekken dat dit beter is. het lukt nu ook beter om blind te spelen. niet altijd, maar toch. Meer oefening op fingerpicking , traag traag traag, pas sneller als het geod gaat , langzaam opbouwen, niet te snel willen gaan, dan verlies je het weer!!

En ook uitleg van tokkels gekregen die op verschillende manier te gebruiken en die je in een hoop liedjes kunt gebruiken.. Maar eerst die dan goed beheersen, daarna eens zien of het ermee spelen ook lukt.

jantjec
9 juni 2016, 15:06
Het valt me op dat je de gitaarlessen en gitaar spelen vrij klinisch benaderd. Alsof je een truukje heel goed onder de knie wilt krijgen.

Een andere benadering zou zijn om het meer vanuit je gevoel te benaderen. Dus niet kijken naar wat je wilt bereiken. Maar meer kijken naar wat jou nu plezier geeft in het spelen. Welke aspecten van het spelen geven jouw plezier of een kick en hoe zou je die aspecten kunnen uitbouwen.

Wanneer ik naar mijzelf kijk....ik vond het gitaarspel van Petrucci geweldig en ik zou heel graag zo willen spelen. Als ik dat als doelstelling zou kiezen dan vraagt dat onevenridig veel commitment en imvestering. In mijn geval niet realistisch en zou uitlopen op een teleurstelling.

Inmiddels speel ik al heel wat jaren in een band en ben in dat wat ik doe een prima gitarist. Ik beleef daar veel plezier aan. Maar nog steeds ben ik geen Petrucci. En dat is prima...

Dus mijn advies....blijf lessen volgen maar wees realistisch en stel doelen waarvan het pad naar de doelen toe plezier geeft. Anders word het een weg van frustratie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

@ Danee

Ik benader de lessen nuchter..
Maar iets totaal anders.........Mijn gitaar (Takamine TLE D1) is voor mij de beste die ik ooit zal bezitten, en ik geniet van elke toon die er goed uitkomt. Daar kan de Martin HD28 het niet van winnen, voor mij toch niet ..
Heb er pas iemand( http://www.antoonvandeborght.com/) op horen spelen die op echt topnivo gitaar speelt , meer flamenco/klassiek .
Dan stonden de tranen me in de ogen . Geweldig om dat te mogen horen.
Ik heb bij die persoon een gitaar gekocht , kleinere body, voor de momenten dat mijn schouderprobleem me teveel hindert, dan kan ik op een kleinere toch nog wat oefenen.
En hij zei dat het goed zou zijn om mijn gitaar even te vergelijken met die ik van hem kocht.. dus ook gedaan! Hij zei me ook dat ik een heel mooie gitaar heb en die best zou houden. De 2de gitaar gaat me niet om de kwaliteit van geluid , echt om gemak van body.
Mijn privéleraar heeft me mee geholpen in de houding meer klassiek te zetten. dat spaart ook mijn schouder!

Ik benader dus niet alles zo nuchter, wel ben ik heel nuchter in mijn vorderingen , ik zie heel duidelijk het verschil van de soort lessen. Zeker nu ik door de schouderproblemen, ben gaan nadenken.
Hoeveel en waarvoor, voor welk soort muziek wil ik gaan oefenen? voor mij is dat combinatie van slaggitaar met fingerpicking. Veel fingerpicking mag dat worden zelfs , maar rustig, geen gerampetamp. Vooral rustige muziek trekt me.
En ik zal geen topper worden, daar denk ik niet verder bij na, absoluut van geen belang.

Mijn eerste belang is dat ik gewoon genieten kan, en door beter te focussen op wat mijn ding is, en geen tijd/energie te gebruiken voor wat gerommel op mijn gitaar. geniet ik meer.
Time is too short to have a shitty guitar stond op een sticker die ik bij TFOA in Dedemsvaart kreeg..
Dus voor mij geen trucjes, gewoon beter leren spelen rustig doorzetten , oefenen, veel tijd erin steken , niet opgeven.. Gaat het niet , stapje terug en even iets anders spelen, later weer oppakken even op trager tempo en dan als het weer gaat opbouwen naar iets hoger tempo.
Optreden hoeft niet , realist ben ik van nature al. Ik stel me geen einddoel, ik stel me wel het doel verbeteren in spelen zonder tijdslimiet!! groetjes