PDA

View Full Version : gitaarversterker schuin achterover zetten



speulmenneke
21 mei 2016, 23:10
Sinds kort neem ik bij optredens van onze band m'n buizenversterker (een Koch Twintone II) mee met effectpedalen (daarvoor jarenlang een Line6 Flextone III). De versterker zet ik schuin achterover in een standaard om het geluid goed te horen, en zelf sta ik daar vlak voor. De ruimte op het podium is nogal beperkt vanwege het aantal bandleden (een showband met een stuk of 20 man/vrouw)) dus je kunt je misschien voorstellen dat de versterker vrij steil achterover staat. Ik merk dat het frontpaneel wel erg warm wordt (heet zelfs). Ik kan me dit wel voorstellen want de buizen zitten daarachter en warmte stijgt immers op (dus richting frontpaneel). Mijn vraag is: kan dit kwaad?? De Line 6 stond ook altijd achterover, maar daar merkte ik dit niet zo op (is ook geen buizenversterker natuurlijk).

Little Jay
22 mei 2016, 09:40
Ze kunnen heel wat hebben hoor! Maar als het echt te heet wordt kan een ventilator of geforceerde koeling helpen. Mij

arjanb01
22 mei 2016, 09:46
Kan gen kwaad. Jarenlang in een bigband gespeeld met 20 man, had m'n hotrod deville in een speciale standaard om hem schuin te zetten.
Sterker nog, die dingen worden zelfs in muziekwinkels verkocht. Voordeel is dat je je zelf goed hoort en je minder hard moet.
Nadeel is dat het geluid wel erg dicht op je gezicht staat.

pimmetje
22 mei 2016, 10:52
Hoort idd gewoon te kunnen.
Maar als je je zorgen maakt, gewoon een ventilatortje achterin bouwen.
Kost niet zo veel en is niet moeilijk te doen... schakelaartje erbij zodat je hem ook uit kan zetten.

speulmenneke
22 mei 2016, 11:38
OK dankjewel voor jullie antwoorden.

Joost de Ruig
22 mei 2016, 11:43
Ze kunnen heel wat hebben hoor! Maar als het echt te heet wordt kan een ventilator of geforceerde koeling helpen. Mij

Ik gok dat jij een Twin hebt met van die kantelbeugels, maar die eigenlijk nooit gebruikt.

edje kadetje
22 mei 2016, 12:54
Sinds kort neem ik bij optredens van onze band m'n buizenversterker (een Koch Twintone II) mee met effectpedalen (daarvoor jarenlang een Line6 Flextone III). De versterker zet ik schuin achterover in een standaard om het geluid goed te horen, en zelf sta ik daar vlak voor. De ruimte op het podium is nogal beperkt vanwege het aantal bandleden (een showband met een stuk of 20 man/vrouw)) dus je kunt je misschien voorstellen dat de versterker vrij steil achterover staat. Ik merk dat het frontpaneel wel erg warm wordt (heet zelfs). Ik kan me dit wel voorstellen want de buizen zitten daarachter en warmte stijgt immers op (dus richting frontpaneel). Mijn vraag is: kan dit kwaad?? De Line 6 stond ook altijd achterover, maar daar merkte ik dit niet zo op (is ook geen buizenversterker natuurlijk).

zijdelings on topic (feitelijk off topic dus).

Vind je het niet fijner om je versterker vóór je te hebben (uiteraard naar je toe gericht)?
Op die manier kun je makkelijker aan knoppen draaien; het grootste voordeel is echter dat je hem beter kunt wegdraaien van mensen die er last van kunnen hebben, zoals zangers.

speulmenneke
22 mei 2016, 15:56
@Joost: Nee hoor ik heb een Koch Twintone II daar zitten geen beugels aan.

@edje:Mischien niet goed uitgelegd, maar de versterker staat ook voor me, en (schuin omhoog) naar me toe gericht. Als ik wil kan ik dus gemakkelijk aan de knoppen draaien.

Pepe
22 mei 2016, 18:10
Verhoging en schuin zetten is goed maar als je de speaker te dicht bij zet raak je ook je dynamiek kwijt. En bovendien ben je ook, ik in ieder geval, genegen om wat behoudender te spelen, netjes enzo. Spur of the moment is bijna onmogelijk.
Dat zal niet zo snel opgaan natuurijk voor een top40 bandje, dan snap ik de grap van in ear en direct monitoring wel.

piezo
22 mei 2016, 20:15
Beamblocker gebruiken kan ook nog.
Dan hoeft ie niet meer schuin te staan om jezelf goed te horen. En de band hoort jou ook.

Kim Wilson
22 mei 2016, 20:28
Op een verhoging zetten kan ervoor zorgen dat je de hele body kwijtraakt. Het maakt nogal verschil of ik hem op de betonnen vloer zet of op een pallet, om maar wat te noemen. En op het podium vind ik het wel prettig om hem schuin naar mij toe gericht te hebben. Dan hoor ik mezelf goed zonder dat de rest (en de geluidsman) er last van heeft.

roger
22 mei 2016, 20:56
Op een verhoging zetten kan ervoor zorgen dat je de hele body kwijtraakt.

Klopt, ik heb ooit zo'n statief gehad, maar dan mis je echt body. Ik sleep al jaren een as-steun van de automaterialenzaak mee waar mijn combo met de achterkant op steunt. Hij staat dan onder een hoek maar op de grond.

Little Jay
22 mei 2016, 21:35
Ik gok dat jij een Twin hebt met van die kantelbeugels, maar die eigenlijk nooit gebruikt.

Mis! Ik heb inderdaad een Twin met 'tilt back legs' maar ik gebruik ze wel degelijk! Sterker nog, ik heb zelfs tilt backs op m'n Blues Deluxe gezet om die ook te kunnen kantelen!

Joost de Ruig
22 mei 2016, 21:41
Mis! Ik heb inderdaad een Twin met 'tilt back legs' maar ik gebruik ze wel degelijk! Sterker nog, ik heb zelfs tilt backs op m'n Blues Deluxe gezet om die ook te kunnen kantelen!


Had ik toch op 2 van de 3 punten goed gegokt :D

pimmetje
23 mei 2016, 15:00
Beamblocker gebruiken kan ook nog.
Dan hoeft ie niet meer schuin te staan om jezelf goed te horen. En de band hoort jou ook.Beamblocker helpt zeker, maar in mijn ervaring juist ook ivm schuin zetten. Met dat schuin zetten richt je al snel meer van die "straal" op je oorhoogte. Dan kan het lekker zijn om een blokkertje te hebben om naast meer spreiding in het algemeen ook dat geluid al wat vriendelijker specifiek richting eigen oor te krijgen.

Het body-probleem herken ik idd ook. Maar een zeer compacte oplossing bestaat al jaren voor weinig: http://www.thomann.de/nl/standback_ampstand.htm

Swaag
24 mei 2016, 09:18
....tilt backs op m'n Blues Deluxe gezet.... Even een vraagje: welke maat heb je op je BD zitten? Ik heb een BDR en overweeg ze ook te monteren.

MikeD
25 mei 2016, 10:41
tip: lees deze http://billmaudio.com/wp/?page_id=1023

niet alleen de lengte van de TBL's maar ook de juiste montageplekken zijn relevant.