PDA

View Full Version : versleten buizen



SouthernRock59
20 mei 2016, 10:16
Ik vroeg me laatst af wanneer je nou precies weet dat je buizen aan vervanging toe zijn.
Welk verschil in geluid hoor je dan? En zijn er nog andere signalen voor versleten buizen?
Mijn buizen zullen nog wel best lang mee gaan, maar ik vroeg het me gewoon af.
En oh kun je de buizen zelf makkelijk vervangen?

Rogueny
20 mei 2016, 12:54
"Buizen slijten het snelst door de versterker veel aan en uit te schakelen in korte tijd, als ze te heet worden door afsluiten van de ventilatie gaten. Dit gebeurt vaker dan je denkt! Je oren vertellen je wel wanneer je ze moet vervangen, en dan nog alleen de eindbuizen, want deze slijten het snelst. Ze klinken dan niet zoals ze klonken en ze worden vlakker van geluid en vaak ook rommeliger, het vermogen loopt sterk terug etc." Aldus de magische woorden van het internet.

Kortom, klinkt je versterker slechter dan voorheen, vervangen die hap. Als hij nog prima klinkt betekent het dat je buizen nog goed zijn. En buizen gaan best wel lang mee. Als je er geen gekke dingen mee doet soms wel 10 jaar. Je kunt het zelf doen maar het is per versterker verschillend hoe makkelijk het is. Ik heb de mijne nog niet zo lang en ook nog niet vervangen, maar bij die van mij is het een flinke klus om het voor elkaar te krijgen. Bij andere versterkers is het binnen 5 minuten gepiept. Wellicht is er ook wel iets over te vinden in de handleiding van je versterker.

no 1 hops
20 mei 2016, 13:06
maar eindbuizen kunnen toch niet altijd zomaar vervangen worden, moeten toch gebiast worden?

arjanb01
20 mei 2016, 13:44
De mate van slijtage van je buizen hangt ook af van hoe hard je speelt.
Ik heb m'n engl combo al 6 jaar en heb de buizen nog nooit hoeven te vervangen. Volume altijd rond 10/11 uur dus niet vol open.

Jasper.
20 mei 2016, 15:05
Heb toevallig twee weken terug de buizen van mijn Rectifier vervangen. Ik gok dat ze er 3 jaar in hebben gezeten hoewel ik hem 2ehands heb gekocht met dit setje.
Bij mij moest ik langzaamaan het volume steeds harder draaien. Ook ging het scherpste er vanaf en was kreeg het geluid steeds minder 'body'. Het probleem is dat je het zelf eerst niet echt merkt omdat het zo langzaam gaat. Je went er wel aan mee.
Maar nadat ik de buizen vervangen had merkte ik zelf een wereld van verschil. Ik had de volumeknop lager staan maar toen onze zanger de oefenruimte binnen kwam vroeg hij gelijk of ik hem harder had gezet, het deed zeer aan zijn oren :D
Het geluid is gelijk meer aanwezig en word minder ondergesneeuwd door de rest van de band. Hij pusht nu weer veel meer.

nico verduin
20 mei 2016, 18:52
maar eindbuizen kunnen toch niet altijd zomaar vervangen worden, moeten toch gebiast worden?Ligt er een beetje aan of ze kathode bias hebben of fixed bias. Maar in beide gevallen zou ik ze wel doormeten.