PDA

View Full Version : Uit pure idiotie en stupiditeit geboren vraag voor de Gretsch liefhebber!!!



vulvasonic
19 mei 2016, 06:01
Voorwoord in het 'kort': mijn hele leven heb ik al een Gretsch willen hebben. Zomaar een Gretsch? Nee, niet zomaar een Gretsch. Als je gaat voor zo'n voor de normale sterveling zo goed als onbetaalbare schoonheid, dan moet alles wel kloppen en PRECIES zo zijn zoals jij dat wilt. Toch? Wel, ik kan met veel plezier naar een Black Falcon kijken. Vrijwel de mooiste uit de hele lijn en (nogmaals) voor mij onbetaalbaar. Ik heb er dus geen kut aan, maar inmiddels heb ik er aardigheid in gekregen om foto's en info van dat soort schoonheden te downloaden en ergens in de nacht, tegen de tijd dat ik me nauwelijks nog wakker weet te houden, pak ik mijn map met 'droomgitaren' - niet noodzakelijkerwijs Gretsch, kan van alles zijn, van ouwe Explorers, totaal afgeragde Telecasters, via een stuk of 5400 elektrische gitaren (ongelogen!) naar de prachtigste akoestische gitaren en weer terug - en vervolgens lul ik mezelf, kijkend naar een serie van die 5400 droomgitaren, in slaap. En de foto's van al dat moois pluk ik van het internet.

Die avond stond ik in 'Gretsch-mode'. En ineens viel mijn oog op één van de aller- aller- ALLERMOOISTE Gretsch gitaren die ik óóit had gezien. Nogmaals, normaal heb ik daar enorm veel plezier in. Je kwijlt er lekker bij weg en je weet dat je het van je leven niet zal kunnen betalen. Echter, toen ik uit pure nieuwsgierigheid wat achtergrondinformatie zocht werd ik gek. Zelden ben ik zo idioot gaan doen als op die ene avond dat ik 'haar' ontdekte, de Gretsch G2622T in Torino Green. Vijfhonderd euro. Ik zeg VIJFHONDERD EURO!!!!!!!
Iedereen kan dat betalen, behalve ik. Er zijn altijd wel gitaren waar ik van droom, maar dit is voor het eerst in 20 jaar tijd dat ik zo lijp word van een gitaar.
Ik MOET en ik ZAL 'm hebben. Ik weet nog niet HOE, maar ik zal nooit meer dezelfde man zijn zonder die gitaar. Oooooooow, ik word gek!!!!!!
:chicken:

En dan nu de vraag: De mij volslagen krankzinnig makende schoonheid, de G2622T in Torino Green, heeft enkele doodnormale functies onder zijn draaiknoppies zitten, namelijk 'tone' en 'volume'. Alleen.... en dat schijnt niet ongebruikelijk te zijn bij Gretsch gitaren, elke PU heeft een toonregelaar (daar zal iedereen de logica van inzien). Maarrrrrrr....., dan zit er op de onderste hoorn een MASTER volume en bij de twee toonregelaars zit er ook nog een 'gewone(?)' volumeknop! Mijn vraag: wat kun je daarmee? Ik heb me suf zitten piekeren, maar ik kom er niet uit. Ik zie de logica er niet van in. Welke volumeknop je ook gebruikt, ze doen alletwee hetzelfde, toch? Of zie ik iets over het hoofd?
Zelfs op de video's die je op YouTube tegenkomt (en waar alles goed klinkt en iedereen alleen maar met positieve kritiek komt - alsof ik al niet gek genoeg was) wordt de mastervolumeknop wel genoemd als zijnde een handige feature, maar verder laten ze geen van allen even horen wat er nu zo handig aan is. Ik snap er geen kut van. Heb ik iets over het hoofd gezien? Wat mis ik?!?!?! :eek:

vulvasonic
19 mei 2016, 06:05
http://www.fmicassets.com/Damroot/Zoom/10001/2800600580_gtr_cntbdyright_001_nr.png

Midwolda
19 mei 2016, 06:23
:???: Van de Gretsch website (http://www.gretschguitars.com/products/guitars/streamliner-center-block/g2622t-streamliner-center-block-with-bigsby-broadtron-pickups-torino-green/): "Volume 1. Neck Pickup, Volume 2. Bridge Pickup, Master Volume, Master Tone".

Je bent niet gek, je hebt er overheen gelezen?

Da Vinci
19 mei 2016, 09:18
Op zich niet eens een gek idee om het volume van pickups afzonderlijk in te kunnen stellen en ook nog een master volume te hebben voor het totaal. Of ik het in de praktijk ook veel zou gebruiken durf ik niet te zeggen.

Verder was de Gitarist wel lovend over de bouw van dat ding, maar het klonk volgens hun niet echt als een Gretsch. Of dat iets positiefs of negatiefs is laat ik even in het midden :-)
Wellicht is het met een pickups swap op te lossen overigens.

Maargoed, 500 euro om een droom te verwezenlijken.... ik zeg halen dat ding!

Hotpepper01
19 mei 2016, 09:19
Wat het nut is? Nou, stel dat je een geluid wil hebben dat bestaat uit een mix van 80% neck pickup en 20% brug pickup. Toggle staat dan uiteraard in de middenpositie. Met de mastervolume kun je dan in 1 keer je volume wegdraaien en weer indraaien net als een killswitch zonder dat je de balans weer hoeft te zoeken. Okay, het is een tikje eigenzinnig, maar dat is typisch Gretsch: anders en eigenzinnig. En dat heeft wel wat...

kwispelhond
19 mei 2016, 10:56
Toevallig heb ik de laatste tijd erg veel op Gretch zitten spelen omdat mijn beste vriend er één wou, hij heeft afgelopen maandag een G6118T gekocht in smoke-green dus die zoektocht is weer ten einde (is wel net even een andere prijsklasse!).

In het begin denk je inderdaad "wat moet ik met al die eigenwijze mogelijkheden" maar toch is er voldoende toegevoegde waarde om er leuke dingen mee te kunnen doen. Zo gebruik ik zelf vaak een Germanium Fuzz, die kan je dus afgesteld krijgen met Fuzz op het ene element en clean boost op het andere element en daar kan je leuke dingen mee doen! Hetzelfde met je versterker, crunch op één element en clean op het andere, die G6118T heeft overigens geen gewone toonregeling maar een mud-switch en zelfs die is ook best leuk te gebruiken (gaat sneller dan aan een knopje draaien, zeker op zo'n groot lel!).

FruscianteFan
19 mei 2016, 11:45
In theorie is het geweldig: je hebt een master volume en master tone. Afgezien van dat het verloop van die pots niet subliem is (met name de tone heeft op standje 'bijna dicht' een gigantisch omslagpunt), werkt dat inderdaad prima.

Alleen, die volumepots per pickup zijn echt WAAR-DE-LOOS. Ze veroorzaken enorme brom als ze niet helemaal open staan. Als je ze een héél klein tikje terugdraait, brommen ze niet alleen, maar hoor je ook daadwerkelijk verschil in het tussenstandje. Daarna is het feestje vrij snel voorbij, en hoor je alleen nog de pickup die vol open staat - met brom.

Om het drama compleet te maken: stel, je denkt "ik ga de pickup switch gebruiken om te muten", dat kan deels. Op de gemute pickup lekt hij dan alsof hij verkeerde mosselen heeft gegeten - ben er overigens nog niet over uit of je dan de betreffende pickup, of juist de andere hoort. Kan nog steeds wel nuttig zijn hoor, maar het werkt niet naar behoren

Echt, ik houd zo verschrikkelijk veel van mijn Gretsch, maar die aparte volumeknoppen per pickup zijn WAAR-DE-LOOS.

Overigens heb ik de G5422, misschien hebben ze iets verbeterd voor deze nieuwere serie, maar ik waag het te betwijfelen.

Pepe
19 mei 2016, 11:56
Dat van die brom weet ik niet hoor, mijn Gretsches hebben er geen last van. Maar waardeloos, al die knoppen en switches op Gretsches. Ik zou ze graag inruilen voor 1 volumepot die goed werkt dus niet stroef draait, binnen bereik en geen hoog verlies. Ik weet, dat heb je een junior of tele voor maar dat klinkt toch anders. Gretsch heeft daar trouwens de Hot Rod voor maar dat ziet er gelijk een beetje kaal uit.

Kim Wilson
19 mei 2016, 12:02
Voor een paar tientjes heb je toch 4 CTS pots? Nee, het zou niet nodig moeten zijn, maar met een paar goeie pots is het waarschijnlijk wel bromvrij en goed werkend.

Mr.Fingers
19 mei 2016, 12:16
Is inderdaad voor als je een "delicate mix tussen beide pickups" in elkaar gedraaid hebt, en je die balans niet wil verliezen. Gretsch heeft wel meer van die rare schakelmogelijkheden. In de jaren '60 waren er ook legio gitaren met een killswitch.

http://shop.guitarpoint.de/media/images/popup/Gretsch71VikingCadGreen_2q.jpg
Eerste schakelaar bovenaan is de pickup-selector, de schakelaar ernaast een tone-toggle (middenstand is uit, naar boven is een condensator, naar onder een andere (zwaardere). Potmeter op de hoorn is de master-volume, de twee onder de brug zijn volumes per element, en daarnaast de killswitch. De andere schakelaar is een hendel om de mute tegen de snaren te drukken. Ohja, en een soort van zwevende brug. Gitaar is trouwens een Gretsch Viking uit 1971.

Handig? Best wel, zeker als je iemand bent die de tone-knop eigenlijk nooit gebruikt, dan is die schakelaar met twee cut-off standen veelzijdig genoeg.

FruscianteFan
19 mei 2016, 12:16
Dat van die brom weet ik niet hoor, mijn Gretsches hebben er geen last van. Maar waardeloos, al die knoppen en switches op Gretsches. Ik zou ze graag inruilen voor 1 volumepot die goed werkt dus niet stroef draait, binnen bereik en geen hoog verlies. Ik weet, dat heb je een junior of tele voor maar dat klinkt toch anders. Gretsch heeft daar trouwens de Hot Rod voor maar dat ziet er gelijk een beetje kaal uit.

Ik heb weleens overwogen shit te gaan (of -laten) aanpasssen in mijn Gretsch. Weet niet wat voor Gretsches jij hebt, ik kan alleen spreken voor mijn eigen Electromatic.

Er zijn twee redenen voor mij om het niet te doen.

Ten eerste: hoewel ik qua afstelling zeker het e.e.a. heb aangepast (pickups helemaal omhoog, 012-052 erop, brug geharst) en deze aanpassingen de sound en de stemvastheid ten goede zijn gekomen, ben ik nu zo zielsgelukkig met het geluid uit deze gitaar en wat ik daarmee kan, dat ik bang ben dat andere pots, of het elimineren van de aparte volumepots, de sound teveel aantasten.

Ten tweede: ik ken mezelf. Met name de Strat, Jackson en Jaguar, hebben in verschillende periodes haast wekelijks open gelegen om toch net dat ene weerstandje toe te voegen of die andere condensator op de tonepot te solderen. Toegegeven, de pots zijn niet de beste en de pickupschakelaar zelf 'pakt' net iets te vaak de pickup (beide, trouwens) niet goed. Maar afgezien van die reparatie aan de jack, wil ik deze gitaar gewoon origineel houden. Dan verlies ik me niet in het verbeteren van de sound die mij toch al in de zevende hemel brengt.

Da Vinci
19 mei 2016, 12:19
Voor een paar tientjes heb je toch 4 CTS pots? Nee, het zou niet nodig moeten zijn, maar met een paar goeie pots is het waarschijnlijk wel bromvrij en goed werkend.

Ik snap die afweging van die fabrikanten nooit zo goed.... Het verschil tussen een kutpot en een goede pot is inkoop waarschijnlijk nog geen euro voor alle pots op die gitaar. Nu loopt iedereen er over te zeiken op fora terwijl als je voor goed spul had gekozen en 10 euro op je prijs had gezet je klanten blij waren en je dus meer gitaren met betere marge verkocht.

Mr.Fingers
19 mei 2016, 12:24
Voor iedere tonedrammer die op een forum loopt te miepen over matige potmeters, zijn er 99 die er geen zier om geven en gewoon spelen met hetgene ze hebben. Dan is de afweging snel gemaakt natuurlijk.

D3nnis
19 mei 2016, 12:28
Ik snap die afweging van die fabrikanten nooit zo goed....

Hoe veel elektrische gitaren zou gibson in totaal maken? 200 per dag?
Da's €200,- per dag, als goede pots €1,- duurder zijn, inkooptechnisch.
Bij 250 werkdagen per jaar is dat €50.000,- per jaar. Makkelijk verdiend zou ik zeggen; denk niet dat er veel zakelijke CEO's zijn die zeggen "nee laat maar".

Tabula Rasa
19 mei 2016, 12:31
Toch kan ik me niet voorstellen dat je voor dat verschil gaat bezuinigen. Slecht voor de reputatie.

Rogueny
19 mei 2016, 12:40
Het is en blijft gewoon pure business. Als je kunt besparen zonder dat je extreem veel klachten krijgt doen de meeste maatschappijen dat wel degelijk. Zelfde met de snaren en afstelling, veel gitaren hebben gewoon een stukje ijzerdraad op de hals en een action die hoger is dan de eiffeltoren. Scheelt een euro of 1,50 per snaren set.

D3nnis
19 mei 2016, 12:42
Toch kan ik me niet voorstellen dat je voor dat verschil gaat bezuinigen. Slecht voor de reputatie.
Gibson heeft toch al een slechte reputatie? Kun je er beter maar geld van maken :D

beck
19 mei 2016, 12:43
(...)
Iedereen kan dat betalen, behalve ik.
(...)
Oooooooow, ik word gek!!!!!!
:chicken:

Laat je niet gek maken joh. Bij sommige komt het nu eenmaal makkelijker aanwaaien dan bij anderen. Kwestie van mee- of tegenval in het leven.
Troost je voor wat het waard is. Je bent de enige niet die niet zomaar alles kan of wil kopen wat hij wenst.
Zo heb ik ook kids rond lopen die budgetten op vreten die ik ook anders zou kunnen besteden, maar het is het me waard dat zij er mee gaan lopen.

En daarnaast wil je niet weten hoeveel ik er in mijn leven voorbij heb zien komen waarvan het leek dat ze wel alles konden kopen maar op een later moment zelf net zo hard leeg verkocht werden omdat ze kochten terwijl ze eigenlijk ook niet konden. ;)
Is dat dan wat je wilt?

Blijf dromen. Dromen zijn leuk en motiverend.
€500, dat MOET je een keer gaan lukken als je echt wilt! En dan mag je er héél trots op zijn. Succes.

FruscianteFan
19 mei 2016, 12:49
Laat je niet gek maken joh. Bij sommige komt het nu eenmaal makkelijker aanwaaien dan bij anderen. Kwestie van mee- of tegenval in het leven.
Troost je voor wat het waard is. Je bent de enige niet die niet zomaar alles kan of wil kopen wat hij wenst.
Zo heb ik ook kids rond lopen die budgetten op vreten die ik ook anders zou kunnen besteden, maar het is het me waard dat zij er mee gaan lopen.

En daarnaast wil je niet weten hoeveel ik er in mijn leven voorbij heb zien komen waarvan het leek dat ze wel alles konden kopen maar op een later moment zelf net zo hard leeg verkocht werden omdat ze kochten terwijl ze eigenlijk ook niet konden. ;)
Is dat dan wat je wilt?

Blijf dromen. Dromen zijn leuk en motiverend.
€500, dat MOET je een keer gaan lukken als je echt wilt! En dan mag je er héél trots op zijn. Succes.

Volgens mij is Vulvasonics situatie niet eens zo luxe dat hij vooruitzicht heeft op de mogelijkheid om te sparen...

Tupelo
19 mei 2016, 12:53
Yep.
Maar over een x-aantal jaren, staat zo een ding op MP voor 300 euro, en dan is het alweer 200 pleuri meer mogelijk, plus x in tijd om wat euro's te genereren, zij het een tientje hier, een tientje daar.
Bijkomstig kent Vulva een principe van geen gitaren weg doen.
Soms moet je gewoon iets inruilen of in de verkoop gooien om iets anders mogelijk te maken.
Ook als je wel centen hebt, komt het daar weleens op aan, zelfs voor 500 pleuri.
Vulva is zeldzaam bezittering & monogaam, tenminste wanneer het zijn gitaren betreft. :D

Als het om Gretsches gaat; alleen een Country Gentlemen staat hoog op mijn verlanglijstje.
Mocht het ooit een keuze worden, Starfire IV, Gentlemen of een Harmony Rocket...
Zou het niet weten, zou zomaar de Gretsch kunnen worden.

FruscianteFan
19 mei 2016, 13:01
YAls het om Gretsches gaat; alleen een Country Gentlemen staat hoog op mijn verlanglijstje.
Mocht het ooit een keuze worden, Starfire IV, Gentlemen of een Harmony Rocket...
Zou het niet weten, zou zomaar de Gretsch kunnen worden.

Die opgetekende f-gaten zijn zo jammer...

Daarnaast: het is best grappig. Door The National/Bryce Dessner loop ik nu al een tijdje te geilen op zo'n Harmony Rocket (volgens mij heeft hij de Silvertone versie). Wat complete bullshit is, want hij doet er niks mee wat ik niet op mijn Gretsch zou kunnen. Althans, niks daarvan ligt aan het feit dat ik een Gretsch heb. Zelfs de GAS voor goldfoils is misplaatst, in feite zijn het veel te cheape pickups terwijl ik nog steeds compleet verliefd ben op filtertrons.

(tussendoor inspireert Dessner me ook gewoon om veel te spelen en te leren, veel belangrijker).

Dat alles gezegd hebbende: voor mij is het volgens mij heel belangrijk om af en toe wel wat af te wisselen. Anders wordt het te normaal dat ik die Gretsch heb.

Tupelo
19 mei 2016, 14:05
Oh, ik vind die geschilderde f-sleuven juist wel geinig.
Niettemin, veel bling, en decadent.
De Harmony spreek me op dit ogenblik het meest aan, niet om the National (die ik ook erg aardig vind), maar ik zie 'm meer voorbijkomen.

beck
19 mei 2016, 14:12
Volgens mij is Vulvasonics situatie niet eens zo luxe dat hij vooruitzicht heeft op de mogelijkheid om te sparen...

Ondanks dat MOET het een keer gaan lukken als iemand echt wilt! En dan mag men er héél trots op zijn.
Ik probeer hem slechts te motiveren. Geen enkele situatie is dermate dat er geen verbetering meer na te streven en te halen valt.
Inderdaad zoals Tupolo zegt komt je met een tientje hier en een vijfje daar ook aan €500. En soms liggen de prioriteiten nu anders en dan houdt je de droom voor later.

Financieel tegenslag? In amerika zeggen ze dan, daar leer je veel van en kom je sterker door terug. Daar hebben ze meer respect voor wie zich uit tegenslag knokt.
Ook in ons land in mijn omgeving heb ik mensen uit hele diepe goten zien klimmen, hoe traag soms ook.
Klinkt hard, maar met soft kom je er niet.

Mijn goede bedoeling is nu wel duidelijk dus ik heb hier weinig meer op aan te vullen.
@Vulvasonics. Ga er voor. Geef nooit op. Succes.

Kim Wilson
19 mei 2016, 14:48
Als je een keer tijd hebt, zou je eens wat posts van Vulvasonic moeten gaan teruglezen. Want waar ik je normaal gesproken gelijk zou geven, is Mario wel een geval apart.

FruscianteFan
19 mei 2016, 15:41
Ondanks dat MOET het een keer gaan lukken als iemand echt wilt! En dan mag men er héél trots op zijn.
Ik probeer hem slechts te motiveren. Geen enkele situatie is dermate dat er geen verbetering meer na te streven en te halen valt.
Inderdaad zoals Tupolo zegt komt je met een tientje hier en een vijfje daar ook aan €500. En soms liggen de prioriteiten nu anders en dan houdt je de droom voor later.

Financieel tegenslag? In amerika zeggen ze dan, daar leer je veel van en kom je sterker door terug. Daar hebben ze meer respect voor wie zich uit tegenslag knokt.
Ook in ons land in mijn omgeving heb ik mensen uit hele diepe goten zien klimmen, hoe traag soms ook.
Klinkt hard, maar met soft kom je er niet.

Mijn goede bedoeling is nu wel duidelijk dus ik heb hier weinig meer op aan te vullen.
@Vulvasonics. Ga er voor. Geef nooit op. Succes.

Ik probeerde het subtiel te zeggen en niets is onmogelijk, maar zoals Kim Wilson zegt: vooral in het offtopic gedeelte kun je de posts wel terugvinden waaruit de situatie blijkt. Los van dat ik het persoonlijk een beetje eng vind klinken dat je Amerika aanhaalt als voorbeeld dat je je dromen kunt laten uitkomen als je maar hard genoeg je best doet.

@ Tupelo: St Vincent speelde er ook veel op, maar ik ben nu vooral heel erg veel bezig met Bryce Dessner - ook (/juist) zijn klassieke werk. Maar goed, afgelopen weekend speelde hij op een Les Paul en een Telecaster, in The National tegenwoordig vooral op zijn non-r Firebird.

Tupelo
19 mei 2016, 15:45
Zie 'm ook bij Jesse Sykes, die Harmony.
Ik weet dat die Dessner ook klassiek actief is, zag ik eens in een docu op Canvas, maar van dat werk heb ik niets gehoord.
National mag ik wel.
Vooral omdat ze van mijn leeftijd zijn, pas op late leeftijd bekend werden, toch wel indie/alternatieve muziek maken/blijven maken, en vooral -opnieuw leeftijd dingetje- dat ze met hun lyrics behoorlijk on topic zijn voor me.
Maar die Dessner speelt echt vanalles ja, in die Canvas docu was 'ie -zie hij zelf- ff helemaal in een onlangs aangeschafte vintage Jaguar.

FruscianteFan
19 mei 2016, 15:55
Ja, die Jaguar heeft-ie voor het voorlaatste National album aangeschaft.

die Canvas docu heb ik geprobeerd terug te kijken, kan helaas niet meer. Jij hebt hem vast niet meer he? ;)

Vind zelf dit erg mooi:
https://www.youtube.com/watch?v=328IAe3iy6s

(sorry voor offtopic)

vulvasonic
19 mei 2016, 16:30
:???: Van de Gretsch website (http://www.gretschguitars.com/products/guitars/streamliner-center-block/g2622t-streamliner-center-block-with-bigsby-broadtron-pickups-torino-green/): "Volume 1. Neck Pickup, Volume 2. Bridge Pickup, Master Volume, Master Tone".

Je bent niet gek, je hebt er overheen gelezen?

Je hebt helemaal gelijk!!! :eek:
wel, in dat geval, mijn excuses voor iedereen die me heeft proberen te helpen, terwijl ik het zelf gewoon mis had.

Ik ben trouwens nog niet overtuigd van het nut van een master volume. Ik snap het principe wel, maar je hebt er alleen maar iets aan als je de volumeknop(pen) veel gebruikt en dan óók nog eens tussen de elementen schakelt (zowel op hoog- als op laag volume). Ik weet het niet. Ik denk dat dat net even iets te subtiel is voor een ouwe, simpele rocker als mezelf. Zeker als de volumepots zo klote zijn als FF beweert. Maar ja, misschien vind ik er wel een functie voor als ik 'm eenmaal heb. Want maak je geen zorgen..., al moet ik illegaal stront scheppen voor een fout gemeenteraadslid, dat boeit me geen flikker. Die Gretsch wordt de mijne!!! :D

Tupelo
19 mei 2016, 17:23
Nop, en die Canvas dingen zijn vaak moeilijk terug te kijken, anderzijds wordt er wel veel herhaald, dus ik zou vooral de zomerprogrammering in de gaten houden..
Stukje dat je post doet me aan het Kronos Quartet denken, en laat hij daar nu ook mee samengewerkt hebben. :D

Tupelo
19 mei 2016, 17:26
Maar ja, misschien vind ik er wel een functie voor als ik 'm eenmaal heb. Want maak je geen zorgen..., al moet ik illegaal stront scheppen voor een fout gemeenteraadslid, dat boeit me geen flikker. Die Gretsch wordt de mijne!!! :D
Precies, patience, intussen het ding hier vooral de grond in praten, niet zo goed als... *(noem maar wat) exemplarisch zus, zo, met een beetje mazzel heb je 'm over een paar jaar dan echt voor 300 pleuri, betekent 100 of 150 pleuri p/j genereren; dat is een stuk haalbaarder qua vooruitzicht dan ff 500 pleuri (voor velen toch ook wel een half maansalaris) ophoesten.

FruscianteFan
19 mei 2016, 17:39
Nop, en die Canvas dingen zijn vaak moeilijk terug te kijken, anderzijds wordt er wel veel herhaald, dus ik zou vooral de zomerprogrammering in de gaten houden..
Stukje dat je post doet me aan het Kronos Quartet denken, en laat hij daar nu ook mee samengewerkt hebben. :D

Yup. Afgelopen zaterdag werd in Eindhoven ook Tenebre uitgevoerd, wat op de CD 'Aheym' van Kronos is verschenen. Heb ook erg veel naar zijn cd "St Carolyn By The Sea" geluisterd, een gedeeld album met nog zo'n rockgitarist.

beck
19 mei 2016, 17:58
Als je een keer tijd hebt, zou je eens wat posts van Vulvasonic moeten gaan teruglezen. Want waar ik je normaal gesproken gelijk zou geven, is Mario wel een geval apart.

Heb ik gedaan en ik heb inderdaad e.e.a. tot mij genomen waar mogelijk.
Voor het medische deel betuig ik mijn medeleven met Vulvasonic. Zoiets gun ik niemand.

Voor het financiele deel blijf ik bij mijn woorden.
€500 moet ooit te overbruggen zijn. €500 is nu eenmaal geen onhaalbaar bedrag.
Zonder je te hoeven tonen en zonder de deur uit te hoeven kan iedereen op handelssites makkelijk overbodige spulletjes verkopen om snel weer een euro (of meer) te verkrijgen. Doe je dat 500 keer dan heb je €500.
En er komt een tijd dat de financiele strop weg is, en dan wordt het alleen maar nog meer haalbaar.
Ook las ik over de vele gear. Inspelen van muziekopnames tegen betaling kan misschien ook nog (ooit) een optie zijn?
En een minder of niet gebruikt stuk gear verkopen om een ander te kopen is ook nog een optie.

Iedereen moet keuzes maken. Het groei bij vrijwel iedereen niet aan een boompje. En iedereen zal zich in moeten zetten om iets te bereiken (hoe veel of weinig ook) want het komt bij velen nu eenmaal niet aanwaaien.

Ik herhaal het nog een keer. Ik reageerde alleen maar met motiverende bedoelingen richting Vulvasonic en bedoel hier niets shit's mee.
En voor wie dat niet begrepen heeft, mijn excusses voor het misverstand.
Ik hoop niet meer dan dat Vulvasonic met mijn woorden op een idee komt en zo zijn droomgitaar wel kan verkrijgen. Meer niet.


al moet ik illegaal stront scheppen voor een fout gemeenteraadslid, dat boeit me geen flikker. Die Gretsch wordt de mijne!!! :D

En dat bedoel ik. Mijn diep respect. (al zijn er andere opties dan stront scheppen)
Succes Vulvasonic!

Tupelo
19 mei 2016, 18:56
Heb je het al eens over ontbrekende lichaamsdelen fetisjisme gegooid Vulv ?
Lijkt me aangenamer dan stront scheppen.
Met een beetje mazzel mag je jezelf op je meest begeerde bezigheid storten, uiteten, letterlijk, die flamoes, of ze wil stompje rijden (lijkt me voor jou ook helemaal niet vervelend) en omdat de markt schaars is, en een dame die dat wil vooral niet flauw moet doen, mag je daar gerust een halve of hele Gretsch voor vragen.
Of voor de webcam, misschien hoef je alleen maar met je ding te spelen (willekeurig welk ding). :ok:

Da Vinci
19 mei 2016, 19:28
Hoe veel elektrische gitaren zou gibson in totaal maken? 200 per dag?
Da's €200,- per dag, als goede pots €1,- duurder zijn, inkooptechnisch.
Bij 250 werkdagen per jaar is dat €50.000,- per jaar. Makkelijk verdiend zou ik zeggen; denk niet dat er veel zakelijke CEO's zijn die zeggen "nee laat maar".

Als je 'm dubbel doorrekent verdien je € 50.000,- per jaar extra. Nog afgezien van eventuele stijging in afzet doordat je gitaar weer wat beter is tov concurrentie en je daardoor wellicht meer verkoopt. Makkelijk verdiend zou ik zeggen.

Daarnaast ben ik van mening dat je nooit concessie moet doen aan kwaliteit. Toyota heefr ooit zo'n fase gehad en dat heeft flinke reputatieschade veroorzaakt.

D3nnis
19 mei 2016, 20:43
Als je 'm dubbel doorrekent verdien je € 50.000,- per jaar extra.

Als je hem dubbel doorrekent en vervolgens toch het goedkoopste erop zet heb je €100.000,- extra.



Daarnaast ben ik van mening dat je nooit concessie moet doen aan kwaliteit.

Ik zou je graag zien als CEO van gibson.
Uiteindelijk doet elk productiebedrijf ergens concessies aan kwaliteit. Kan niet anders, anders stijgt de prijs exponentieel.

Kim Wilson
19 mei 2016, 21:02
Heb ik gedaan en ik heb inderdaad e.e.a. tot mij genomen waar mogelijk.
Voor het medische deel betuig ik mijn medeleven met Vulvasonic. Zoiets gun ik niemand.

Voor het financiele deel blijf ik bij mijn woorden.
€500 moet ooit te overbruggen zijn. €500 is nu eenmaal geen onhaalbaar bedrag.
Zonder je te hoeven tonen en zonder de deur uit te hoeven kan iedereen op handelssites makkelijk overbodige spulletjes verkopen om snel weer een euro (of meer) te verkrijgen. Doe je dat 500 keer dan heb je €500.
En er komt een tijd dat de financiele strop weg is, en dan wordt het alleen maar nog meer haalbaar.
Ook las ik over de vele gear. Inspelen van muziekopnames tegen betaling kan misschien ook nog (ooit) een optie zijn?
En een minder of niet gebruikt stuk gear verkopen om een ander te kopen is ook nog een optie.

Iedereen moet keuzes maken. Het groei bij vrijwel iedereen niet aan een boompje. En iedereen zal zich in moeten zetten om iets te bereiken (hoe veel of weinig ook) want het komt bij velen nu eenmaal niet aanwaaien.

Ik herhaal het nog een keer. Ik reageerde alleen maar met motiverende bedoelingen richting Vulvasonic en bedoel hier niets shit's mee.
En voor wie dat niet begrepen heeft, mijn excusses voor het misverstand.
Ik hoop niet meer dan dat Vulvasonic met mijn woorden op een idee komt en zo zijn droomgitaar wel kan verkrijgen. Meer niet.



En dat bedoel ik. Mijn diep respect. (al zijn er andere opties dan stront scheppen)
Succes Vulvasonic!
Oh, ik snap heel goed wat je bedoelt. Maar weet je wat het is, op een gegeven moment kom je op zo'n punt dat €500 echt heel veel geld is, en dat je daarmee eerst wel heel veel andere dingen van kunt betalen die vele malen belangrijker zijn dan zo'n gitaar, wat uiteindelijk een luxe-artikel is.

Mitch
19 mei 2016, 21:52
Maar om een beetje on topic te blijven: zo'n mastervolume, sja. Het is in theorie leuk, maar in de praktijk mwoh. Punt is wel, op zo'n grote bak, dat de mastervolume gewoon dichterbij is waardoor je toch wat makkelijker aan Pepes Junior-sentimenten komt. Technisch gezien is het een beetje flauwekul, het is alleen maar weer een extra pot en een berg draad. Als die dan ook nog eens van niet-denderende kwaliteit zijn krijg je de problemen zoals beschreven door Frusciante fan.
De door Mr. Fingers getoonde Viking heeft dezelfde setup als mijn Streamliner. Grappig genoeg gebruik ik daar vrijwel niks van de electronica, behalve de pickup switch en.... de mastervolume. Geen idee of het door leeftijd is of niet, maar het is meer toonpot dan volumepot. De pickups hebben plenty hoog, dat mag juist een beetje getemd, dus de MV staat standaard een centimetertje dicht en gaat wat verder dicht als er bijvoorbeeld een vette fuzz aan staat en de sound iets minder scherp mag. Zo krijgt alles toch weer zijn nut.

Pepe
19 mei 2016, 22:16
Exactly, de volumepot haalt net die snarl weg, alsof je een Xotic EP aan hebt staan. Bij de Jaguar werkt het evenzo.

vulvasonic
19 mei 2016, 23:33
Maar om een beetje on topic te blijven: zo'n mastervolume, sja. Het is in theorie leuk, maar in de praktijk mwoh. Punt is wel, op zo'n grote bak, dat de mastervolume gewoon dichterbij is waardoor je toch wat makkelijker aan Pepes Junior-sentimenten komt. Technisch gezien is het een beetje flauwekul, het is alleen maar weer een extra pot en een berg draad. Als die dan ook nog eens van niet-denderende kwaliteit zijn krijg je de problemen zoals beschreven door Frusciante fan.
De door Mr. Fingers getoonde Viking heeft dezelfde setup als mijn Streamliner. Grappig genoeg gebruik ik daar vrijwel niks van de electronica, behalve de pickup switch en.... de mastervolume. Geen idee of het door leeftijd is of niet, maar het is meer toonpot dan volumepot. De pickups hebben plenty hoog, dat mag juist een beetje getemd, dus de MV staat standaard een centimetertje dicht en gaat wat verder dicht als er bijvoorbeeld een vette fuzz aan staat en de sound iets minder scherp mag. Zo krijgt alles toch weer zijn nut.


Exactly, de volumepot haalt net die snarl weg, alsof je een Xotic EP aan hebt staan. Bij de Jaguar werkt het evenzo.

Kijk, daar heb ik wat aan. Waarschijnlijk zou ik in de praktijk ook vooral de mastervolume gebruiken, zelfs als ie meer als een tone-regelaar functioneert.
Even terzijde, maar als er een mastervolume op mijn ES-347 zat, dan zou ik veel vaker het middelste standje (beide elementen) gebruiken. Dat is (en dat geldt voor de meeste Gibsons met een 'standaard configuratie') ronduit kut. Wat dat betreft is het een stuk beter gesteld met mijn Les Paul DC. Slechts twee knoppies, volume en tone. Het is de enige gitaar die ik standaard in de middenpositie zet. En voor solo's schakel ik óf naar het bijtende brugelement, óf ik ga voor dat romige halselement. Perfect toch? :)

Pepe
19 mei 2016, 23:38
Iemand als Snowy White doet het omgekeerd, die heeft zijn selector in de middenstand staan en regelt met de volumepots of hij voor dan wel achter of een mix van beide pickups heeft.

vulvasonic
20 mei 2016, 05:26
Iemand als Snowy White doet het omgekeerd, die heeft zijn selector in de middenstand staan en regelt met de volumepots of hij voor dan wel achter of een mix van beide pickups heeft.
Niet eens zo slecht bedacht. Daarmee doet ie feitelijk hetzelfde als ik met mijn dubbelkut Les Paul (die slechts 1 volume- en 1 tone regelaar heeft. Maar voor mijn 347 zou Snowy's manier geen gek idee zijn. Maar dan moet de middenstand als uitgangspunt natuurlijk wél het best klinken. En op mijn 347 is dat niet het geval. Niet erg. De 347 is ook zonder dat middenstandje waanzinnig veelzijdig, mede dankzij de zeer bruikbare SC-switch. Daar maak ik echt heel veel gebruik van, vooral voor het cleanere werk, of wanneer ik zeer volle kampvuur-achtige slagpartijen ram. In dat geval zet ik de SC-schakelaar aan en gebruik ik het brugelement waarvan ik het volume op 5 heb gezet. Werkt perfect. :)

Da Vinci
20 mei 2016, 09:52
Als je hem dubbel doorrekent en vervolgens toch het goedkoopste erop zet heb je €100.000,- extra.

[...]

Uiteindelijk doet elk productiebedrijf ergens concessies aan kwaliteit. Kan niet anders, anders stijgt de prijs exponentieel.

Zoals een True historic van 10k bedoel je ;-)

Maar dat blijkt inderdaad de redenering van veel bedrijven. Kosten naar beneden, prijs omhoog, stakeholdes blij. En de klanten? Huh... wie? Ohja, klanten.... je bedoelt die lastige zeikzakken die een beetje op internetfora lopen te janken over een potmetertje ofzo. Ach, die kutklanten hebben altijd wel wat te mekkeren. Als het ze niet bevalt moeten ze gewoon dat veel duurdere model kopen dat we net hebben uitgebracht. Of een Maybach. O nee, dat willen ze niet want die headstock is niet mooi. Muhahaha.

Tja, ik ben evengoed schuldig want mijn jongensdroom was ook een Gibson.

FruscianteFan
20 mei 2016, 11:27
Zoals een True historic van 10k bedoel je ;-)

Maar dat blijkt inderdaad de redenering van veel bedrijven. Kosten naar beneden, prijs omhoog, stakeholdes blij. En de klanten? Huh... wie? Ohja, klanten.... je bedoelt die lastige zeikzakken die een beetje op internetfora lopen te janken over een potmetertje ofzo. Ach, die kutklanten hebben altijd wel wat te mekkeren. Als het ze niet bevalt moeten ze gewoon dat veel duurdere model kopen dat we net hebben uitgebracht. Of een Maybach. O nee, dat willen ze niet want die headstock is niet mooi. Muhahaha.

Tja, ik ben evengoed schuldig want mijn jongensdroom was ook een Gibson.

Punt is vooral: afgezien van een enkele uitzondering valt het niet op als iets goed is.

Ik bedoel, als ik een gitaar van 800 euro uitprobeer (ik ben niet op zoek, maar ik probeer weleens een pedaaltje uit en dan pak je weleens iets), dan sta ik er niet bij stil dat de potmeters zo goed zijn. Het valt me wél op als er iets ratelt of los zit. Ik heb maar een paar keer gehad dat het me opviel dat er niks aan te merken was - één keer met de Johnny Marr Jaguar. Die mocht ik ff uitproberen terwijl ik zelf dus al jaren een Jaguar als main gitaar had. Dan valt op "zo kan het ook".

Maar normaal gesproken valt het niet op. Bij mijn Gretsch ook: nogmaals, de master en tone voldoen prima, en de aparte volume knoppen 'werken' wel gewoon. Niet goed, maar voluit = voluit en dicht = dicht (nouja, grofweg).

Daarnaast, Mario - ergens heeft beck misschien ook wel een punt. Je hebt het nu steeds over je 347... ís best wel een droomgitaar. Ik ga niet met je ruilen want ik heb mijn droomgitaar al (de mijne is trouwens wit, verder lijkt ze best veel op genoemde Gretsch), maar toch.

Hendrik1970
20 mei 2016, 16:47
Even terug naar posting 1,
Als je hier het nut en de waarde niet van inziet ben je dus in eerste instantie al geen Gretsch waardig.

Pepe
20 mei 2016, 16:55
Brian Setzer weet, ondanks dat ie alles eraf liet slopen voor zijn Hot Rod, er een aardig riedeltje mee te spelen.
Als ik moet kiezen tussen Brian of Hendrik uit 1970.... tough call.....

FruscianteFan
20 mei 2016, 17:10
Even terug naar posting 1,
Als je hier het nut en de waarde niet van inziet ben je dus in eerste instantie al geen Gretsch waardig.

Ik ken veel gitaristen de een Gretsch hebben en er (mijns inziens) niet uithalen wat erin zit. Maar dat heeft niks hiermee te maken ;)

FruscianteFan
20 mei 2016, 17:19
Oh, ik vind die geschilderde f-sleuven juist wel geinig.
Niettemin, veel bling, en decadent.
De Harmony spreek me op dit ogenblik het meest aan, niet om the National (die ik ook erg aardig vind), maar ik zie 'm meer voorbijkomen.

Staan er trouwens een paar op marktplaats, wel ff 1100 neertellen.

vulvasonic
20 mei 2016, 17:25
Daarnaast, Mario - ergens heeft beck misschien ook wel een punt. Je hebt het nu steeds over je 347... ís best wel een droomgitaar. Ik ga niet met je ruilen want ik heb mijn droomgitaar al (de mijne is trouwens wit, verder lijkt ze best veel op genoemde Gretsch), maar toch.

Je bedoelt, wat moet die gozer nou eigenlijk met zo'n Gretsch, terwijl ie het altijd alleen maar heeft over die 347, zijn heiligdom?
Wel, dat antwoord is feitelijk heel eenvoudig. Ik heb gitaren zat en daar zitten hele goede bij, dus dat is het punt niet. Het gaat maar om twee dingen. Ten eerste heb ik altijd al een Gretsch willen hebben en ondanks de prijs bezit de G2622T werkelijk álles wat ik zoek in een Gretsch. M.a.w., ik ben gewoon smoorverliefd.
Maar er is nóg een puntje. Die 347. Lang verhaal kort (hoop ik): ik heb maar één poot en ik woon op een bovenwoning. Dat betekent dat ik slechts één gitaartje of koffertje per keer naar beneden kan tillen. Zou ik er twee proberen te tillen, dan lig ik met alles wat je maar kunt breken (al mijn botten plus twee gitaren) beneden in het halletje. Hoe dan ook, ik heb ALTIJD hulp van anderen nodig. Een versterker kan ik ook al niet dragen. Ik vind het gewoon niet prettig om de persoon die mij op komt halen 6x op- en neer te laten sjouwen met mijn spullen (en ook weer terug en zo). En dus kies ik voor één gitaar als mijn nummer 1 en een tweede gitaar die dienst kan doen als reserve, maar die tevens iets extra's heeft, zodat ie niet alleen maar voor die ene keer dat er een snaar springt uit het rek mag komen (ik heb in de afgelopen 15 jaar slechts twee keer een snaar gebroken!!!). Die keuze kan ik maken met enkele gitaren die ik reeds heb. Zo heb ik bijv. een telecaster en een stratocaster die beide voorzien zijn van een little '59 in de brug. Die twee kunnen makkelijk met elkaar worden ingewisseld, maar die strat heeft ook nog iets eigens, namelijk de jengelstengel.
Maar nu komt ie...., wat moet ik dan met die 347? Heb ik die dan voor de kat z'n kut gekocht? Om aan de muur te hangen wellicht? IK ZEG "NEEN!!!!!" Die 347 hoort potdikke op het podium! Alleen, ik had nooit iets om als reserve te dienen (met iets extra's). Als ik de 347 meenam vroegàh, dan nam ik mijn LP dubbelkut mee. Die komt qua klank het dichtstbij. Echter, toen ik die Gretsch zag en hoorde, wist ik dat dát 'm moest gaan worden. Twee gitaren, het perfecte koppel, de 347 en de G2622T.

Maar (eerlijk is eerlijk), het is toch vooral de onbevredigde stijve snikkel dat ervoor zorgt dat ik die Gretsch wil. Vooral omdat dit voor het eerst is dat het i.m.o. haalbaar moet zijn. :)

Tupelo
20 mei 2016, 17:26
Staan er trouwens een paar op marktplaats, wel ff 1100 neertellen.
Yep, al een poos.
Die H54 vind ik wel interessant, maar redelijk aan de prijs, ennuh.. ik maak me iets meer zorgen over die beschadigingen dan dat Hendriks doet.
Hetzelfde geldt voor die H56, en voor het ontbreken van die tremelo arm.

vulvasonic
20 mei 2016, 17:44
Even terug naar posting 1,
Als je hier het nut en de waarde niet van inziet ben je dus in eerste instantie al geen Gretsch waardig.
In posting 1 staat nergens dat ik niet het nut inzie van alle toeters en bellen. Er staat dat ik het niet begrijp. En in posting 2 wordt meteen de juiste uitleg gegeven. Stommiteitje mijnerzijds. Maar ik ben werkelijk bijzonder blij voor je dat jij de waarde van een Gretsch wél inziet. Zoooooo gigantisch belangrijk.

FruscianteFan
20 mei 2016, 17:49
Je bedoelt, wat moet die gozer nou eigenlijk met zo'n Gretsch, terwijl ie het altijd alleen maar heeft over die 347, zijn heiligdom?
Wel, dat antwoord is feitelijk heel eenvoudig. Ik heb gitaren zat en daar zitten hele goede bij, dus dat is het punt niet. Het gaat maar om twee dingen. Ten eerste heb ik altijd al een Gretsch willen hebben en ondanks de prijs bezit de G2622T werkelijk álles wat ik zoek in een Gretsch. M.a.w., ik ben gewoon smoorverliefd.
Maar er is nóg een puntje. Die 347. Lang verhaal kort (hoop ik): ik heb maar één poot en ik woon op een bovenwoning. Dat betekent dat ik slechts één gitaartje of koffertje per keer naar beneden kan tillen. Zou ik er twee proberen te tillen, dan lig ik met alles wat je maar kunt breken (al mijn botten plus twee gitaren) beneden in het halletje. Hoe dan ook, ik heb ALTIJD hulp van anderen nodig. Een versterker kan ik ook al niet dragen. Ik vind het gewoon niet prettig om de persoon die mij op komt halen 6x op- en neer te laten sjouwen met mijn spullen (en ook weer terug en zo). En dus kies ik voor één gitaar als mijn nummer 1 en een tweede gitaar die dienst kan doen als reserve, maar die tevens iets extra's heeft, zodat ie niet alleen maar voor die ene keer dat er een snaar springt uit het rek mag komen (ik heb in de afgelopen 15 jaar slechts twee keer een snaar gebroken!!!). Die keuze kan ik maken met enkele gitaren die ik reeds heb. Zo heb ik bijv. een telecaster en een stratocaster die beide voorzien zijn van een little '59 in de brug. Die twee kunnen makkelijk met elkaar worden ingewisseld, maar die strat heeft ook nog iets eigens, namelijk de jengelstengel.
Maar nu komt ie...., wat moet ik dan met die 347? Heb ik die dan voor de kat z'n kut gekocht? Om aan de muur te hangen wellicht? IK ZEG "NEEN!!!!!" Die 347 hoort potdikke op het podium! Alleen, ik had nooit iets om als reserve te dienen (met iets extra's). Als ik de 347 meenam vroegàh, dan nam ik mijn LP dubbelkut mee. Die komt qua klank het dichtstbij. Echter, toen ik die Gretsch zag en hoorde, wist ik dat dát 'm moest gaan worden. Twee gitaren, het perfecte koppel, de 347 en de G2622T.

Maar (eerlijk is eerlijk), het is toch vooral de onbevredigde stijve snikkel dat ervoor zorgt dat ik die Gretsch wil. Vooral omdat dit voor het eerst is dat het i.m.o. haalbaar moet zijn. :)

Dat bedoelde ik niet helemaal. Even los van sentimentele waarde, kwaliteit (ik heb mijn twijfels bij de pickups van die Gretsch), en al helemaal los van wat je gegund is: strikt genomen heb je met je akoestische Gibson, Strat, Tele en 347 meer dan genoeg waarde in bezit om aan die Gretsch te kunnen komen. In die zin heeft beck gelijk.

Bedoel ik dan dat je niet moet zeuren? Neen. Bedoel ik dat je zomaar je (ik noem maar iets) Tele de deur uit moet doen voor die Gretsch? Ik snap ook wel dat je daar geen trek in hebt. Ik betwijfel eerlijk gezegd ook of die Gretsch dat wel waard is. Ik ben verliefd op de mijne (die andere pickups heeft), maar ik heb ook weleens op gitaren gespeeld die strikt genomen beter zijn (die Gibson ES335 bijvoorbeeld, die nog steeds en inmiddels voor 1995 bij Schreeven hangt). Maar wat ik wel wil zeggen: het is niet onmogelijk.

Overigens: ik ken je principe van snarenbreken heel goed. Ook als je nooit een snaar breekt is dat een mentaal dingetje waardoor je toch fijner en beter speelt als je een reserve bij je hebt. Dat gezegd hebbende: Otto wil nog weleens een snaar breken, ook live. De Jaguar hadden we in Engeland niet bij ons (die lag toen bij Patrick Koopman), dus hebben we die ene gig afgemaakt met de Jackson en Gretsch. Alles behalve optimaal, maar het boeit echt niemand. Zelfs niet dat ik voor het inzetten van de toegift nog ff bedacht dat we toch ff moesten ruilen, want de Gretsch naar drop-D stemmen is een crime. Enfin, punt is: zéker als je amper snaren breekt, maakt het echt niet uit of je backup een Tele of een 347 is.

Ik gun je alle liefde en vooral het setje dat je wilt, maar met compromissen is een hoop mogelijk.

vulvasonic
21 mei 2016, 00:23
Ach sooooo. Mijn fout. Ik had 'mijn kop dicht moeten houden' toen ik schreef dat ik die Gretsch niet kan betalen. Dat is ook de reden waarom ik besloten heb niet in te gaan op alle posts waarin geld een rol speelt, los van of iets voor mij te duur is of haalbaar of niet. Heb ik geen zin in. Ik had dat stukje achterwege moeten laten.

Maar om er dan toch IETS van te zeggen (en dat deed jij eigenlijk al voor mij), dan is het dat ik het niet waard vind om een goede gitaar te verkopen om een gitaartje van €500,- aan te kunnen schaffen. Niet dat mijn gitaren allemaal zo'n grote marktwaarde hebben. Als ik de merkloze zelfbouw gitaren moet verkopen, dan ben ik er vier kwijt. En die gitaren gaan me aan het hart, want ze zijn allen gebouwd door mensen die het mij gegund hebben en dat is me gigantisch veel waard. Maar nogmaals, mijn vraag ging over de schakeling, niet over de manier waarop ik het instrument ga financieren. En daarom had ik die frustratie maar beter niet in de openingspost moeten zetten.

Wat blijft is de wil om het ding te hebben, want ik ben serieus smoorverliefd op die gitaar. En de elementen ('Broadtrons' of zoiets) klinken tot zover je dat van een YouTube filmpje kunt beoordelen, zo verkeerd nog niet.

En ja, je hebt óók gelijk dat het het publiek geen reet interesseert. :D

FruscianteFan
21 mei 2016, 01:31
Ach sooooo. Mijn fout. Ik had 'mijn kop dicht moeten houden' toen ik schreef dat ik die Gretsch niet kan betalen. Dat is ook de reden waarom ik besloten heb niet in te gaan op alle posts waarin geld een rol speelt, los van of iets voor mij te duur is of haalbaar of niet. Heb ik geen zin in. Ik had dat stukje achterwege moeten laten.


Enige wat ik wilde zeggen, is dat het in theorie een mogelijkheid is. Snap ook wel dat je die gitaren niet weg gaat doen - maar volgens mij benadrukte ik dat al wel ;)

Zie het als een poging tot meedenken, niet als een poging tot "je moet je bek houden want je hebt wel waardevol bezit".

EDIT:

Mario, het is positief bedoeld. Het gezegde "in oplossingen denken, niet in problemen" komt me de strot uit, maar is wel van toepassing ;)

vulvasonic
21 mei 2016, 23:40
Dat weet ik toch. :)

CrazyHorse
24 mei 2016, 09:59
ik heb op mijn electromatic de tonepotmeter laten vervangen. Door een kwalitatiever ding. Nu heb je idpv open toe . Volledig open, dof, doffer, dofst. Alhoewel ik eigenlijk van mijn knoppen afblijf..

Kim Wilson
24 mei 2016, 10:17
... Zou ik er twee proberen te tillen, dan lig ik met alles wat je maar kunt breken (al mijn botten plus twee gitaren) beneden in het halletje. ...
Eerlijk is eerlijk, op het moment dat je ES347 beneden terechtkomt, klinkt ie wel als *KRETSJ*.

vulvasonic
24 mei 2016, 15:57
Eerlijk is eerlijk, op het moment dat je ES347 beneden terechtkomt, klinkt ie wel als *KRETSJ*.
Ja, dat dan weer wel natuurlijk. :D

MarkS
25 mei 2016, 14:08
Frusciantes betoog over waardeloze pots herken ik niet. Ok, het zijn niet de beste, maar brom en andere ellende? Neuh.
(Al heb ik al wel een kwartetje CTS pots klaarliggen voor het moment dat ik die Gretschfuckers ga vervangen door TV Jones.)
Die mastervolume? Best handig aangezien de Bigsby de toegankelijkheid van die andere pots aardig bemoeilijkt. Ik doe eigenlijk hetelfde als Mitch, alleen master en switch. En ook al gebruik je hem toch niet, die pot is onmiskenbaar onderdeel van de Gretsch-look.
De Streamliners heb ik niet zoveel mee, die blockinlay en die knoppen… Ieder zijn smaak natuurlijk.

FruscianteFan
25 mei 2016, 14:34
Frusciantes betoog over waardeloze pots herken ik niet. Ok, het zijn niet de beste, maar brom en andere ellende? Neuh.
(Al heb ik al wel een kwartetje CTS pots klaarliggen voor het moment dat ik die Gretschfuckers ga vervangen door TV Jones.)
Die mastervolume? Best handig aangezien de Bigsby de toegankelijkheid van die andere pots aardig bemoeilijkt. Ik doe eigenlijk hetelfde als Mitch, alleen master en switch. En ook al gebruik je hem toch niet, die pot is onmiskenbaar onderdeel van de Gretsch-look.
De Streamliners heb ik niet zoveel mee, die blockinlay en die knoppen… Ieder zijn smaak natuurlijk.

Was geen betoog, slechts mijn ervaring.

Tegelijkertijd vind ik de pickups (althans, de blacktops) juist perfect, die ga ik niet vervangen.

MarkS
25 mei 2016, 14:39
Begrijpelijk, maar ik heb een G5120 met de Gretschbuckers.

humbucker
25 mei 2016, 14:42
Ik heb een Setzer signature (black phoenix) gehad. Ongelofelijk coole gitaar.

bewijs:
http://i251.photobucket.com/albums/gg307/humbucker1988/DSC_4569.jpg

Maar die ene pot draaide behoorlijk stroef (hebben alle Gretschen volgens mij) en fungeerde eigenlijk ook als tonepot.

Verder wel een topgitaar en stiekem heb ik er nog elke dag spijt van dat ik ze weg heb gedaan.

Pepe
25 mei 2016, 14:54
Ik heb een vriend, die verzamelt van alles. Hij heeft een oude wijnfabriek gekocht en dat staat vol met spullen, de gekste dingen. Op een schap zag ik een gitaarkoffer liggen. Wat zit daar in vroeg ik. Geen idee zei hij. Afijn, we deden die koffer open en daar lag een ongebruikte Gretsch Black Falcon in. Het serienummer zei 1992. Oja, zei hij, ooit geruild met iets, vond hem wel mooi.
Die Black Falcon lijkt wel een beetje op die Setzer black Phoenix maar de hardware was goud en d'r zat zo'n gouden kermis glitter binding op. Nooit eerder gezien.

Tupelo
25 mei 2016, 16:17
Weirde voor mij is dat ik ze qua sound wel lekker vind, Gretsches, maar dat de meeste exemplaren het qua look niet echt doen voor me. White- en Black Falcon bijvoorbeeld; puur horror, en daar moet je je portemonnee nog voor trekken ook dan. :o

FruscianteFan
25 mei 2016, 17:24
Ook wat dat betreft is de G5422 precies goed voor mij. Een double-cut white falcon zonder al teveel poespas. Ik bedoel, wel gouden hardware enzo, maar geen gouden binding, en gewoon een simpele zwarte headstock.

humbucker
25 mei 2016, 19:44
Ik heb een vriend, die verzamelt van alles. Hij heeft een oude wijnfabriek gekocht en dat staat vol met spullen, de gekste dingen. Op een schap zag ik een gitaarkoffer liggen. Wat zit daar in vroeg ik. Geen idee zei hij. Afijn, we deden die koffer open en daar lag een ongebruikte Gretsch Black Falcon in. Het serienummer zei 1992. Oja, zei hij, ooit geruild met iets, vond hem wel mooi.
Die Black Falcon lijkt wel een beetje op die Setzer black Phoenix maar de hardware was goud en d'r zat zo'n gouden kermis glitter binding op. Nooit eerder gezien.

Mooi verhaal, maar zonde ddat zo'n gitaar daar ligt te verstoffen. Dit is inderdaad ook gewoon een Falcon (zelfde formaat body, trestle bracing etc) maar dan een een beetje ge-hot-rod en met TV Jones Classics voorzien.

Heerlijk hoe de lucht uit de f-holes tegen je armen blaast als je wat op volume speelt btw.

vulvasonic
25 mei 2016, 23:56
Mooi verhaal, maar zonde ddat zo'n gitaar daar ligt te verstoffen. Dit is inderdaad ook gewoon een Falcon (zelfde formaat body, trestle bracing etc) maar dan een een beetje ge-hot-rod en met TV Jones Classics voorzien.

Heerlijk hoe de lucht uit de f-holes tegen je armen blaast als je wat op volume speelt btw.
Dat is precies de reden waarom ik altijd zo genoot van het spelen op mijn 347. Het volume van je 50 watt Marshall half stack op 10, plus twee flink opengedraaide AC30's....., tsja daar wapperden niet alleen de broekspijpen van, maar idd, hoe de lucht vanuit het bovenste F-gat tegen je onderarm aanpofte....., HEERLIJK!!! Da's pas rock!

Ik geniet nog steeds van die 347 en hopelijk over een tijdje ook van die Gretsch, maar helaas moet ik er nu bij gaan zitten. Met de versterker op een stand wat het midden houdt tussen uit en net aan. :dontgeti:


@Pepe: De Black Falcon was lange tijd mijn ultieme natte droom. Dat is in de loop der jaren wat minder geworden. Maar toen ik zojuist even op de Gretsch site keek, omdat ik namelijk altijd dacht dat de Black Falcon zilveren accenten had ipv goud (of was dat de nu opgeheven Silver Falcon? - of heeft ie nooit bestaan?!?! - ik word gek!!! :eek: )........, anyway, toen ik net dus op die site keek zag ik dat er nu een gelimiteerde uitgave is van een Black Falcon met center block!!!. Ik heb bijna de ambulance gebeld. Gelukkig vond ik 'm op het tweede oog eigenlijk helemaal niet zo mooi. Ik bedoel, een PLATTE Black Falcon met één cutaway is toch net zoiets als een beflapje van 12 centimeter dik rubber. Ik heb (en dit geheel terzijde) sowieso altijd een voorkeur gehad voor dubbelkut Gretsches.
Maar dan nog iets...., die vriend van jou. Klinkt als iemand die vrij impulsief is, niet bezeten van geld en bovendien niet onwelwillend staat om bepaalde dingetjes te ruilen. Nooit overwogen om hem een voorstel te doen om (bijvoorbeeld) die Gretsch te ruilen tegen één van je 82'er Stratocasters? Iets waarmee je hem niet direct tilt (ik bedoel, ik heb Dan Smith strats voorbij zien schuiven voor 2000+), maar.........
Ach wat, ik redeneer nu natuurlijk ook alleen maar vanachter de beslagen glazen van mijn gigantische roze Gretsch-bril. Ik ben mijn grip op de werkelijkheid eventjes kwijt. Komt vast wel weer terug. :roll:

jan7
10 januari 2017, 14:33
Al een iets ouder topic maar ik heb zopas een nieuwe Epiphone Wildkat gekocht en word dus ook geconfronteerd met een Master Volume en ik herinnerde me dit topic.
De wildkat mist elke vorm van treble en klinkt alsof je tone pot op 2 staat, in die mate zelfs dat ik weinig verschil hoor tussen neck en bridge pickup.
De hoofdoorzaak van het probleem is gekend, namelijk de meer dan 3 meter shitty bekabling die zo'n 900pF capacitance load over de pickups plaatst.
Het probleem en de oplossing wordt hier uitgebreid beschreven: http://www.award-session.com/pdfs/Epiphone_WildKat_Tone_Problem.pdf
Deze grafiek toont hoe een hogere capacitive load je resonance peak verschuift naar een lagere frequency.
http://buildyourguitar.com/resources/lemme/secrets15.gif

Die bedrading moest er dus uit en toen ik een standaard Gretsch wiring schema zocht, viel me daarbij op wat (volgens mij) het echte nut van die Master Volume is.
Hier is een 'standaard' Gretsch wiring schema met vol, vol, tone, master volume:
http://gretschpages.com/media/img/fretboard/2015/8/tv%20jones%20wiring.jpg.540x540_q85_autocrop.jpg

In tegenstelling tot de 'normale' manier van volume pots aansluiten, worden bij Gretsches (of andere gitaren met master vol, zoals mijn Wildkat) de pickup volume pots aangesloten als rheostats/variable resistors en niet als voltage dividers.
Enkel de Master Volume is aangesloten als voltage divider.

Op de twee pickup volumeknoppen had (volgens mij) beter 'load' gestaan ipv 'volume'.
Het effect van die afzonderlijke volumeknoppen kan je dus vergelijken met wat er gebeurt als je op een 'normale' gitaar je 500k pots vervangt door 250k, of als je aan je versterker een cabinet hangt van 8Ohm ipv 16Ohm : minder hoog en minder output.
Met dit verschil dat het bij de Gretsch volume pot wiring gradueel kan van 500k tot 0k.

In tegenstelling tot traditionele volume pots, die aangesloten zijn als voltage dividers waardoor de load op je pickup constant blijft, zijn deze pots aangesloten als rheostats/variabele resistors waarmee je de resistive load en dus de hoogte van de resonance peak beheert.

In de praktijk lijkt het op een controle van het volume omdat die resonance peak in een frequency gebied zit waar het menselijke oor heel gevoelig is voor volume verschillen.
Om het duidelijk te maken met een grafiek:
http://buildyourguitar.com/resources/lemme/secrets14.gif

Zoals de grafiek toont, verlaag je in het begin vooral de peak resonance en draai je vooral treble en mids weg en pas op het einde gaat het ook het laag verminderen.

Een side-effect van deze wiring is dat de pickup volumes onafhankelijk zijn van elkaar en dat je dus, in tegenstelling tot een LP bijvoorbeeld, in de middle position één van de pickup volumes helemaal kan dichtdraaien en toch nog output overhoudt.
Een side-effect van een master volume is dat je pickups 3 parallelle loads zien ipv 2:
Op een LP heb je standaard 500k vol, 500k tone dus een totale load van 250k.
Op een strat heb je standaard 250k vol, 250k tone en dus een totale load van 125k.
Op een master volume Gretsch, heb je 500k vol, 500k tone en 500k master en dus een totale load van 166 (ipv de 250k die je zou zien op een LP met P90's of Humbuckers)
(Voor de volledigheid: er is voor allemaal nog een extra parrallele load: de 1MOhm pull down resistor van je eerste stompbox of de input van je amp, maar die is bewust 1Mohm of hoger om zo min mogelijk invloed te hebben)

Kortom, alles samen biedt dit soort wiring wel wat mogelijkheden:
- 1 traditionele tone control: van subtiel wat hoog wegdraaien tot natte deken over je amp
- 2 load pots voor je pickups: beheert vooral de resonance peak van je pickups
- 1 master volume: regelt het overall volume

Zoals ik het nalees, klink ik als een expert op dit gebied, maar dat ben ik helemaal niet. Ik had zelfs nog nooit de bedrading in een gitaar aangepast, laat staan volledig vervangen in een hollow body.
Als ik het ergens mis heb, hoor ik het graag van mensen die er echt iets van weten, want ik leer altijd graag iets bij.

PS1: Het verschil tussen de oude en nieuwe bedrading in mijn Wildkat is fenomenaal. Doorgaans geloof ik niet echt in dit soort mods. Ik denk maar van, als iets veel tijd of geld gekost heeft, dan wil je gewoon een verbetering horen. Maar in dit geval is het verschil onmiskenbaar:https://www.youtube.com/watch?v=jH4ZdxO9RsY

PS2: Een rheostaat gebruiken als volume control herinnert me trouwens aan deze 'passive' tremolo die eigenlijk niets meer is dan een variable load over je gitaar/pickup output:
http://members.optushome.com.au/bluespherecreations/forum/optical-tremolo.pdf
http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=61732.0

Plant
10 januari 2017, 19:01
Een side-effect van deze wiring is dat de pickup volumes onafhankelijk zijn van elkaar en dat je dus, in tegenstelling tot een LP bijvoorbeeld, in de middle position één van de pickup volumes helemaal kan dichtdraaien en toch nog output overhoudt.

In Les Pauls wordt het ook gebruikt met juist als hoofdreden onafhankelijke regeling. En dan is er ook nog verschil in fifties- en modern wiring voor tone.

Hier de 4 varianten, onder de 2 met independent volumes:

http://i1121.photobucket.com/albums/l516/FFXIhealer/Wiring%20Diagrams/WorkInProgress_zps15368d60.png

jan7
10 januari 2017, 22:36
In Les Pauls wordt het ook gebruikt
Stock, van fabriek uit?
Ik gaf LP maar als lukraak voorbeeld. Als mod kan het op elke gitaar met 2 pickups en 2 volume knoppen.