PDA

View Full Version : Mesa Boogie 50/50 :: stank en geen geluid



FNaRK
18 mei 2016, 13:56
Afgelopen maandag na het aanzetten van mijn versterker een behoorlijk penetrante (brand)lucht en geen geluid meer.
Afgekoppeld en thuis opgemaakt. Zie geen schade, enigste wat ik zie is dat één van de drie (voorversterker)buisjes niet meer brand.
Kan dat de stank en geen geluid verklaren ?

De versterker ook nog even 5 minuten aangehad (op standby) maar geen stank meer ...

obiwanjacobi
18 mei 2016, 14:44
Stank duidt erop dat "iets" heel warm is geworden. Dat kan stof zijn op de buizen, of een electronisch onderdeel.
Als je foto's van de binnenkant plaatst kunnen we meekijken/denken...

Als een buis niet meer gloeit dan is er zeker iets kapot (meestal de buis zelf als de andere het nog wel doen)...

cluseau
18 mei 2016, 17:55
Waarschijnlijk zie je het buisje niet gloeien maar doet hij dat wel. Gloeidraad cirquit zal niet zo snel stuk gaan vanwege de eenvoud en stank valt daar ook niet van te verwachten. Ik denk dat er iets anders is uitgefikt en als dat eenmaal is gebeurd zal de stank ook verdwijnen. Aan de slag met de meter dus. Dit ding is dermate eenvoudig dat het niet moeilijk moet zijn.

nico verduin
18 mei 2016, 20:41
Heb ooit in een boogie het hele BIAS circuit kunnen vervangen (PCB was uitgebrand op die plek). En als dat bij jou ook is gebeurd dan heb je nog wel wat werk. Als dat het geval is dan moet het echt helemaal schoon gemaakt worden (weg frezen of krabben). Een klein koolspoortje dat achterblijft en het feest gebeurt opnieuw. Bij die boogie van mij moest er een heel stuk PCB uitgefreesd worden agv. verkoling dwars door de print heen.

FNaRK
19 mei 2016, 10:12
dus voorversterkerbuis vervangen heeft waarschijnlijk geen zin ?

cluseau
19 mei 2016, 13:53
Als de gloeidraad al kapot zou zijn dan veroorzaakt dat nog geen stank. Er zal waarschijnlijk iets uitgefikt zijn er daarvoor moet hij toch even onder het mes, sorry.

Buisje mag je natuurlijk altijd proberen, nee heb je.....

nico verduin
19 mei 2016, 21:32
Als de gloeidraad al kapot zou zijn dan veroorzaakt dat nog geen stank. Er zal waarschijnlijk iets uitgefikt zijn er daarvoor moet hij toch even onder het mes, sorry.

Buisje mag je natuurlijk altijd proberen, nee heb je.....+1.... er zal wel iets zwart geblakerd zijn. En eerst nog ff klooien met andere buizen dan de schade vergroten...En Delft is niet zover van Den Haag af.....