PDA

View Full Version : Twee gitaren gekregen, info gevraagd



AbelPot
16 mei 2016, 19:38
Beste forumleden,

Tijdens een verhuizing heb ik twee gitaren op zonder gevonden. De eigenaar hechte er geen waarde aan en ik mocht ze zo meenemen. Het zijn oude gitaren (volgens mij +- 1960) en daar weet ik weinig van. Voor zo ver ik heb kunnen vinden zijn het een Framus strato en een Hofner 173. Ik hoop dat er forumleden zijn die mij meer info over deze gitaren kunnen geven. Graag wil ik ze in hun oude glorie herstellen. De frames is in goede staat en speelt fijn maar de Hofner is er slecht aan toe. Hier onder twee afbeeldingen van de gitaren.

Alle info is welkom! alvast bedankt.
https://lh6.googleusercontent.com/-3CRpqNd68aY/VzoDj1IbEmI/AAAAAAAABAI/F_gVFKAXgxgLl9pm-_DH3AvARJcpYjbewCL0B/w406-h541-no/DSCN2000.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-DKZlUrCttxc/VzoDYzlC9QI/AAAAAAAAA_8/VVaifDGN_6QIc1qfP_ClAj7DcAL1T5keQCL0B/w406-h541-no/DSCN2010.JPG

Joost de Ruig
16 mei 2016, 19:47
Welkom op Gitaarnet. Genoeg mensen hier die je gitaren zullen herkennen.

Pepe
16 mei 2016, 22:15
Dat is een strato 5/154 54 (54 is voor 3 pickups, 52 voor 2 en 50 voor 1) Beide gitaren zijn ontdaan van lak, of in geval van de Hofner misschien zijn vinyl)
Door de populariteit van de Beatles werd de vraag naar gitaren zo groot dat Hofner ipv lak vaak vinyl op gitaren lijmde, dat verkleinde de productie tijd.
Leuke beat gitaren van de Wiedergutmachung schnitzel.

Rogueny
16 mei 2016, 23:36
Die strat 3 PU strat is wel geil...

Oranjeaap
17 mei 2016, 08:37
Wat voor humbuckers zitten daar nu in?

Tupelo
17 mei 2016, 09:53
Die Hofner is wel gaaf.
Flinke snaarlengte ook, moet effect hebben..

wietse
17 mei 2016, 18:31
Beide gitaren zijn ontdaan van lak, of in geval van de Hofner misschien zijn vinyl)


geldt ook voor de framus die waren alleen maar met vinyl, jammer dat ze zo zijn veranderd heeft nogal weerslag op de waarde.
ook de slagplaat en controllayout van de hofner is niet origineel, de elementschakelaar klopt wel maar de tone en volume heb ik nog nooit zo gezien bij deze modellen, vroege 173's rechthoekige controlplate net als op de beatlebas, latere modellen 3 vol 1 tone, en schuifschakelaars voor de elementen.
maar er zijn ook wat overgangsmodellen die het net wat anders hebben alleen daar zit ook niet één bij zoals die hofner van de TS.
gezien de element schakelaar één van rond 1963.


Wat voor humbuckers zitten daar nu in?

singlecoils, de humbuckers zijn herkenbaar door een rij rechthoekjes tegenover de polepieces.


maar zijn mooie kadootjes ondanks de mods over het algemeen lekker spelende en klinkende gitaren met een eigen sound, de singlecoils hebben een p90 achtig karakter .
zulke kadootjes wil ik ook wel krijgen.

beck
17 mei 2016, 22:24
Info kan ik je niet geven maar goh wat ben jij een mazzelpik zeg. Het is je gegund deze meevaller. :ok:

AbelPot
18 mei 2016, 18:22
Bedankt voor de reacties! Ik ben zeker blij met de gitaren en maak al gebruik van de Framus. Met jullie verhalen als informatie ga ik proberen de Hofner ook weer in spelende staat te krijgen!

Tupelo
18 mei 2016, 20:04
Lijkt me een geinige slideplank, die Hofner.

AbelPot
18 mei 2016, 21:01
Het lijkt me een leuke uitdaging om de Hofner weer van een vinyl jasje te voorzien. Echter kan ik hier vrij weinig over vinden op internet. Ik heb wel een idee hoe ik dit wil aanpakken maar zoals met veel DIY dingen ben je nooit de eerste die het probeert. Daarom ben ik benieuwd of er op het forum mensen zijn die ervaring hiermee hebben, of misschien een link naar een plaats van het internet waar dit wel staat?
Ik hoor het graag!