PDA

View Full Version : 2015 Les Pauls: met een grote boog omheen?



MjS
16 mei 2016, 18:01
Het lijkt er op dat de 2015 modellen niet bepaald populair zijn, door de wijdere hals, adjustable nut en robot tuners. Nu zie ik dat ze op sommige plaatsen voor bijzonder weinig de deur uitgaan, een LP Traditional doet 1250 in Duitsland, waar de reguliere tegen de 2000 aanzit. Vind ik nogal een verschil. Zoveel dat ik - terwijl ik niet in de markt ben voor een LP - daar wel door geprikkeld word. Zijn het puur de features die maken dat ze die dingen aan de straatstenen niet kwijt kunnen, of is de overall kwaliteit gewoon minder?

Joost de Ruig
16 mei 2016, 18:10
Heb je los van de genoemde specs wel eens naar dd headstock gekeken? Les zou zich spontaan omdraaien in zijn graf bij de aanblik hiervan.

BorisA
16 mei 2016, 18:52
Ze zien er inderdaad niet uit. Zowel de achterkant als de voorkant van de headstock zijn vreselijk.
Maar dat kan je uiteraard allemaal negeren als ze verder goed speelt.

De g-force tuners vond ik persoonlijk niet slecht, de hals was daarentegen onbespeelbaar voor mij. Veel te breed. Ligt het jou allemaal wel, dan valt er inderdaad een mooie deal te scoren.
Je kan natuurlijk nog even wachten. Binnenkort misschien aan 500 EUR :-)

D3nnis
16 mei 2016, 18:52
Mwah, heb er even aan moeten wennen maar met de aanblik van die headstock heb ik eigenlijk ziet zo veel moeite meer.
Als de specs en het uiterlijk geen probleem voor je zijn, dan ga je er een prima gitaar aan hebben voor dat geld zou ik zeggen.

universe777
16 mei 2016, 19:04
Voordat je alle negatieve verhalen gaat krijgen...:
De hals is idd iets breder en het logo en hologram zijn lelijk. Die robotuners zien er niet uit. Voor alle internet warriors reden om bij voorbaat de gitaren compleet af te branden.

Echter, die breedte valt best mee, graptech heeft de perfecte oplossing voor de nut, tuners zijn heel gemakkelijk te vervangen voor niet veel geld, zit je alleen met dat logo. Wat als je de tuners vervangen hebt en evt. een blanco tussrod plaatje op de kop hebt niet eens zo heel storend meer is omdat t geheel veel rustiger oogt.
Dan heb je gewoon een hele goede gitaar. De exemplaren die ik vast heb gehad en aan gewerkt heb (een maat van me heeft precies dat gedaan wat ik beschrijf) waren stuk voor stuk tof. Voor 1250,- heb je een super gitaar. En nog een non-weight relieved ook in het geval van de trad.. Sterker nog, als je mij zou kunnen vertellen waar ze voor die 1250,- te krijgen zijn zou ik je heel dankbaar zijn. (Desnoods ff een PM aub.)

arcane
16 mei 2016, 19:09
Bij thomann

D3nnis
16 mei 2016, 19:11
Sterker nog, als je mij zou kunnen vertellen waar ze voor die 1250,- te krijgen zijn zou ik je heel dankbaar zijn. (Desnoods ff een PM aub.)

Tik les paul traditional 2015 in in Google, en je vind Thomann.
Ben je mij nu ook dankbaar? :D

Trouwens zeer goede tip waar ik nog niet aan gedacht had; brede topkam lijkt me wel lekker, mits de stringspacing dan ook breed is. Geen idee waarom ik er nooit aan heb gedacht om zo'n gitaar te kopen en er gewoon een andere nut erin te gooien.

universe777
16 mei 2016, 19:13
Tik les paul traditional 2015 in in Google, en je vind Thomann.
Ben je mij nu ook dankbaar? :D

Trouwens zeer goede tip waar ik nog niet aan gedacht had; brede topkam lijkt me wel lekker, mits de stringspacing dan ook breed is. Geen idee waarom ik er nooit aan heb gedacht om zo'n gitaar te kopen en er gewoon een andere nut erin te gooien.

:seriousf: idd ook net gevonden. Als de TB weer in stock is bestel ik er een.

Kakihara
16 mei 2016, 19:22
Heb je los van de genoemde specs wel eens naar dd headstock gekeken? Les zou zich spontaan omdraaien in zijn graf bij de aanblik hiervan.

Eerlijk? Ik vermoed dat Lester dat wel geinig zou gevonden hebben. Zijn Les Paul al gezien? Die wijkt ook behoorlijk af van de standaard productiemodellen.

Joost de Ruig
16 mei 2016, 19:28
Ik refereerde aan de naam die met een soort viltstift op de headstock is geschreven :(

fred dons
16 mei 2016, 19:58
Ik refereerde aan de naam die met een soort viltstift op de headstock is geschreven :(

dat was Les Paul zijn handtekening, die was in het echt namelijk niet zo mooi als de decal ;)
http://innocentwords.com/wp-content/uploads/2014/06/Mark-Rubels-Gibson-Les-Paul-Gold-Top-Signed-by-Les-Paul.jpg

postbus31
16 mei 2016, 20:23
Ik word persoonlijk wel blij van de iets bredere toets En de headstock? Ach, voor die prijs is een goed spelende LP toch een no-brainer.

Ik heb recent deze 2015 gekocht btw. Nog elke dag blij mee :) :cool:

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160516/05a4f136bbedc9b7462244f1b6a742fa.jpg

Verstuurd uut 't knoal

marco v
16 mei 2016, 21:20
Het zijn de features die de 2015 reeks onaantrekkelijk maken. Ik heb er een aantal geprobeerd en qua kwaliteit zijn het prima gitaartjes, maar ugly as hell.

postbus31
16 mei 2016, 21:44
.............maar ugly as hell.

Dat denk ik ook wel eens als ik in de spiegel kijk, gelukkig denkt mijn vriendin daar anders over :p :rolleyes:



Verstuurd uut 't knoal

the sure thing
17 mei 2016, 00:01
Het zijn de features die de 2015 reeks onaantrekkelijk maken. Ik heb er een aantal geprobeerd en qua kwaliteit zijn het prima gitaartjes, maar ugly as hell.

Ze hebben toch een laminaat toets?

D3nnis
17 mei 2016, 07:19
Dat laminaat is toch van rond 2012?

Joost de Ruig
17 mei 2016, 07:37
Dat laminaat is toch van rond 2012?

Klopt. Maar was het geen composiet ipv laminaat?

postbus31
17 mei 2016, 07:56
De 2015 heeft gewoon een plak rosewood.

Verstuurd uut 't knoal

Da Vinci
17 mei 2016, 08:48
Ik weet het, ik val in herhaling, maar speciaal voor TS....

Ik heb ooit eens wat halsbreedtes (topkam en indien beschikbaar 12 fret) op een rijtje gezet. Waarom? Omdat ik een voorkeur heb voor slanke halzen, je niet alle gitaren op iedere hoek van de straat kan bespelen maar wel op basis van maatvoering, afgezet tegen gitaren waar je ervaring mee hebt, kan inschatten of iets je zou kunnen gaan bevallen of niet.

Zo vind ik de hals van m'n Luke erg fijn. Maar.... de hals op de JS Custom vond ik vanwege een tikkie breder en ruime stringspacing nog iets prettiger voor bijvoorbeeld tokkelwerk. Mijn Gibson '08 standard vind ik eigenlijk te breed, de Petrucci vond ik ook te breed. Eric Johnson strat wel weer prettig.

Zet je dat op een rijtje, krijg je de volgende topkambreedtes
Luke 4,130 cm
JS Custom: 4,200 cm (maw, die 0,7 mm is al duidelijk merkbaar!)
Die 4,2 cm zie je ook op de meeste Fenders zo ook de EJ Strat.
Mijn Gibson 2008 Standard doet 4,305. Als 0,7 al goed merkbaar is, is dit t.o.v. een Luke al een wereld van verschil!
Grappig is dat de R8, R9 en R0 allemaal 4,285 hebben volgens het boekje. Verschil in feel zit daardoor voornamelijk in de ronding. Scheelt dus in de basis weinig met mijn 2008, hoewel ik de Custom van mijn bandmaat met 60's neck veel fijner vind.
En.... nu komt ie.... de LP 2015 doet maar liefst 4,599 cm! Dat is dus nog bijna 3 volle mm breder dan mijn 2008 die ik al breed vind. Met de wetenschap dat slechts een aantal tiende van een mm al goed merkbaar is, weet ik op basis van een beetje deskresearch dat ik er iig met een grote boog omheen loop.

fred dons
17 mei 2016, 11:27
Klopt. Maar was het geen composiet ipv laminaat?

composiet is voor de customs (ipv van ebben, richlite) de 2012 Gibsons (altans een groot aantal) hadden een gelamineerde toets, danwel een roasted maple toets

Mr.Fingers
17 mei 2016, 11:35
https://scontent-ams3-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/s480x480/e35/13109029_1161904967181063_758511025_n.jpg?ig_cache _key=MTI1MTA5MTc0NDUzODU4MDA5MQ%3D%3D.2

Ik heb meerdere 2015's uit verscheidene reeksen getest, en alle exemplaren met de "2015 verbeteringen" vond ik zonder uitzondering absoluut de naam Gibson onwaardig. Goedkope feel, matige afwerking, ongeïnspireerde bagger.

yavin
17 mei 2016, 12:01
De ‘verbeteringen’ van het 2015 model hebben mij juist over de streep weten te trekken om géén 2015 te kopen. Ik heb rond september 2015 gekeken naar een mooie Les Paul en heb er een stuk of 30 geprobeerd van verschillende bouwjaren. Mijn voorkeur ging direct uit naar de Traditional vanwege het nekprofiel. Nu heb ik in eerste instantie me niet laten afleiden door het 2015 logo en had twee exemplaren naast elkaar geprobeerd. Beide gitaren speelden op zich prima maar ik heb uiteindelijk toch eentje uit 2014 gekocht omdat in de vergelijking met de 2015 modellen de nek daarvan veel comfortabeler aanvoelde. De 4(?) mm bredere nek voelde voor mij als een wereld van verschil en ik voelde me beter thuis op de nét wat smallere hals. (als je van smal kan spreken bij een fat-fifties-neck).

Maar goed, als je daar mee kan leven heb je volgens mij een goede gitaar voor betrekkelijk weinig geld.

Ander puntje voor je om te overwegen… de 2015 modellen die ik heb geprobeerd waren aanmerkelijk zwaarder dan de 2014 die ik gekocht heb. Beide jaargangen zijn non-weightrelieved, het zou best exemplarisch kunnen zijn, maar dan weet je dat vast.

harrie-beton
17 mei 2016, 13:33
Er is erg veel bewijs op internet dat het sterke merk Gibson niet meer de kwaliteit van vroeger heeft. Het rechtvaardigt de prijs niet. Een antwoord van Gibson is geweest door een naast hun gewone gitaren het type "custom" te maken. Enorm veel duurder en die gitaren hebben de kwaliteit die vroeger een normale Gibson bezat.

Voor het geld zijn er veel betere gitaren te koop.

postbus31
17 mei 2016, 14:06
Tja, er is op internet ook bewijs dat Elvis leeft....... Just saying 😉

humbucker
17 mei 2016, 14:28
Er is inderdaad veel hearsay online, ik kan zelf enkel zeggen dat ik heel erg blij ben met mijn 2 recente Gibsons uit 2014. Dat zijn allebei gewoon heel erg goeie gitaren. Blablabla... vroeger was alles beter...

Gibson heeft haar lesje wel geleerd met de aanpassingen van de 2015 modellen. Ik zou ze dan ook enkel kopen als je er 100% tevreden van bent en de aanpassingen voor jou positief zijn. Anders ga je achterblijven met een gitaar die bijna niemand wil. Het gevolg voor de restwaarde kan je zelf wel invullen...

Da Vinci
17 mei 2016, 15:35
Er is erg veel bewijs op internet dat het sterke merk Gibson niet meer de kwaliteit van vroeger heeft. Het rechtvaardigt de prijs niet. Een antwoord van Gibson is geweest door een naast hun gewone gitaren het type "custom" te maken. Enorm veel duurder en die gitaren hebben de kwaliteit die vroeger een normale Gibson bezat.

Voor het geld zijn er veel betere gitaren te koop.


Er is inderdaad veel hearsay online, ik kan zelf enkel zeggen dat ik heel erg blij ben met mijn 2 recente Gibsons uit 2014. Dat zijn allebei gewoon heel erg goeie gitaren.

Ergens ben ik het wel met Harrie-Beton eens, Mijn 2008 is op zich ook een prima gitaar, maar toch.... destijds bijna 3k meen ik. Dan vind ik het wel matig dat de topkam slecht is uitgeveild en dat de pots niet alleen o.b.v. functioneren van matige kwaliteit zijn, maar dat er ook een of andere printplaat in zit. Vermoedelijk omdat het goedkoper is die in China te laten produceren waardoor je Amerikaanse medewerker enkel nog maar wat pluggetjes hoeft in te prikken ipv. een Amerikaan te staan solderen. Bijkomend nadeel is dat ik die pots niet even kan vervangen zonder de hele boel te vervangen, want als je met een soldeerbout in de buurt van die plaat komt smelt alles weg. De levensduur van die printplaat moet zich nog bewijzen, maar mijn vermoede is dat dat wat korter is dan van oldskool soldeerwerk.
Als je een Gibson wil moet je flink in de buidel tasten. Dan wil je niet alleen een gitaar waar de mythische waarde van het merk aan kleven, maar ook gewoon een gitaar die op basis van de beste (of in ieder geval minstens zo goed als de rest in dat segement) materialen is gebouwd en waar niet is beknibbeld op een kwartiertje extra werk voor de elektronica.

Verder doen ze natuurlijk bij Gibson hun stinkende best om onder het motto van "productontwikkeling" gitaren te produceren die steeds verder van referent afstaan. Dat doen ze voor de veeleisende gitarist zeggen ze dan. Huhuh..... A-symetrische of veel bredere necks, potmeters die vervangen worden door een toggle switch (als je dan al pups wil splitten, wat is er dan mis met push/pull), nibs van de binding te verwijderen "voor vloeiende aansluiting van de frets op toets", en 0-fret toe te voegen, etc. etc. Ik kan me geen gitarist voorstellen die een traan zou laten als ze die hele R&D afdeling buiten wippen en gewoon weer massieve (of evt. swiss cheesed") body's te maken met een 50's of 60's neck, ouderwetse wiring etc. zoals vroegah.

Het enige doel dat die hele toestand heeft gediend is dat ik nergens een fatsoenlijke Les Paul Standard met flamed maple top en 60's neck kan vinden voor een fatsoenlijke prijs. Ondertussen is er wel ruimte in de markt voor de min. 2 x zo dure Historics met V.O.S.. Die op een gegeven moment blijkbaar ook niet zo heel 'V.O.S.' waren, want er bleek nog ruimte te zijn voor de True Historics die, op hun beurt weer ruim 2 x zo duur als een doorsnee Reissue, wel de echte oude specs bezitten. Of toch niet en komt er binnenkort de Real True Historics voor 15k-20k?

yavin
17 mei 2016, 15:43
Je verhaal snijdt hout maar...:


...een of andere printplaat....

.... en gewoon weer massieve (of evt. swiss cheesed") body's te maken met een 50's of 60's neck, ouderwetse wiring etc. zoals vroegah....



Het gaat bij de topicstarter om een Les Paul Traditional. Even los van de 2015 innovaties gaat het dus wel degelijk om een gitaar met 50's neck, ouderwetse (handgesoldeerde) wiring en een massieve body...

Da Vinci
17 mei 2016, 15:50
Je verhaal snijdt hout maar...:



Het gaat bij de topicstarter om een Les Paul Traditional. Even los van de 2015 innovaties gaat het dus wel degelijk om een gitaar met 50's neck, ouderwetse (handgesoldeerde) wiring en een massieve body...

Sorry, ik liet me even gaan..... :-)

Maargoed, die Traditional heeft ook gewoon een nuth with van 4.5993cm. Profiel (ronding) van de hals is Rounded XL. Dat je dus 50's kunnen noemen, maar zeker niet tradioneel zoals een R7/R8/R9 met een nuth van 4,285.
Verder zo'n raar topkamdinges, nibs zijn weg, G-force etc. Dus ja.... hoe traditioneel wil je het hebben?
Uberhaupt.... het feit dat een Traditional ieder jaar andere specs kan hebben is natuurlijk al enigszins vreemd.

yavin
17 mei 2016, 16:02
....nibs zitten er nog wel op hoor.... ;-)

maar, inderdaad... logo, Gforce, halsbreedte, nut, niet echt traditional..

Rogueny
17 mei 2016, 16:07
Ik heb zelf geen Gibby's, wel op een aantal verschillende gespeeld, waaronder 1 keer een 2015 model. Ik ben echt geen kenner, maar ik moet wel zeggen dat ik die uit 2015 de minste vond. Geluid was opzich prima, maar vooral de brede hals vond ik niks. Headstock zag er ietswat goedkoop uit. Ik heb zelf een Epiphone waar ik nogal aan gehecht ben en ik moest snel concluderen dat ik mijn Epi met gibby elementjes er niet 1 op 1 voor zou verruilen, ondanks het waarde verschil. Ik vond hem wat betreft de feel van de hals niet heel erg veel verschillen.

Maar ik moet daarnaast ook bekennen dat ik totaal niet 'merkgeil' ben. Voor mij maakt t geen klap uit wat er op de headstock staat, zolang een gitaar goed speelt en klinkt mag t wat mij betreft zelfs een chineesje wezen. Ik zou zonder aarzelen met een Epi op een poduim stappen.

D3nnis
17 mei 2016, 17:10
Gaan we nu gitaren ook al afzeiken om hoe die heten?
De traditional is traditioneler dan de standard dus niet veel gelogen.
Bovendien heb ik ook nog nooit gehoord van iemand die een VW golf tdi niet wil omdat ze dat dieselding tdi noemen.
En de prijs....we hebben het niet over een gitaar die nu 3k kost, maar 1250,-.
En 1700 voor de 2015 standard.
Als de specs je ding zijn, hebben we het toch best over een concurrerende gitaar, prijstechnisch gezien?

Da Vinci
17 mei 2016, 17:28
Gaan we nu gitaren ook al afzeiken om hoe die heten?
De traditional is traditioneler dan de standard dus niet veel gelogen.

Ja, dat is ook een redenering. Ik zou alleen niet zo blij zijn als ik erachter kom dat m'n vrouw eigen lijk niet "trouw" is maar gewoon minder vreemd gaat dan haar vriendinnen.



Bovendien heb ik ook nog nooit gehoord van iemand die een VW golf tdi niet wil omdat ze dat dieselding tdi noemen.

Die snap ik niet, maar dat zal aan mij liggen.



En de prijs....we hebben het niet over een gitaar die nu 3k kost, maar 1250,-.
En 1700 voor de 2015 standard.
Als de specs je ding zijn, hebben we het toch best over een concurrerende gitaar, prijstechnisch gezien?

Volgens mij heeft niemand anders beweerd.

Brad
17 mei 2016, 18:23
Ach als er maar Gibson op staat

D3nnis
17 mei 2016, 18:57
Ja, dat is ook een redenering. Ik zou alleen niet zo blij zijn als ik erachter kom dat m'n vrouw eigen lijk niet "trouw" is maar gewoon minder vreemd gaat dan haar vriendinnen

Hahaha, ja daar zit wat in.

Wat die TDI betreft, het ging er mij om dat de naam eigenlijk niet zo veel uitmaakt.
Daarom zeg ik dat het ook niemand boeit dat de diesels bij VW tdi genoemd worden.
Er worden live ook meer dan genoeg LP studio's gebruikt.
Laten we het er maar op houden dat Gibson zijn namen wat ongelukkig kiest :D



Volgens mij heeft niemand anders beweerd.

Nou...


Er is erg veel bewijs op internet dat het sterke merk Gibson niet meer de kwaliteit van vroeger heeft. Het rechtvaardigt de prijs niet.

------------------

Voor het geld zijn er veel betere gitaren te koop.

Voor die 1250 valt dat best me denk ik zo!
Als ik 3000 of meer voor een gitaar uitgeef, dan wil ik wel dat ie voldoet aan de eisen die ik heb. Voor 1250 kan ik best een beetje schipperen, zolang de basis dan maar deugt.

Ik ben helemaal geen gibson fanboy, en zelfs geen kenner, maar ik heb toch al verschillende traditionals, standards en studio's in handen gehad die (ook) gewoon prima gitaren waren.
De standards vind ik wel erg duur hoor, maar een traditional, waarvan het 2016 model 1800 kost of zo, dat is tov Maybach oid toch niet zó beroerd geprijsd?

Da Vinci
17 mei 2016, 19:04
Nou zie ik het ja ;-)

Dat van Maybach klopt wel ja. Het ligt dan wel aan waarmee je het kan vergelijken.... Met een Traditional of met een R9? De verhalen doen het laatste geloven, maarja, verhalen.....
Heb ooit een Maybach vast gehad. Prima gitaar. Heb nooit een R9 oid vastgehad dus durf het niet te zeggen. Zou ze graag beide eens langs mijn Gibson houden.

Joost de Ruig
17 mei 2016, 19:09
De standards vind ik wel erg duur hoor, maar een traditional, waarvan het 2016 model 1800 kost of zo, dat is tov Maybach oid toch niet zó beroerd geprijsd?

Ik denk dat je een Maybach Lester eerder met een Standard dan met een Traditional mag vergelijken. Met o.a. custom Amber pu's en 3 of 4 A flamed maple top is een Lester een luxere gitaar dan een Traditional.

D3nnis
17 mei 2016, 19:17
Die flamed top heb je een punt. Traditionals hebben A of misschien AA?
Jammer dat ie er geen zak beter door klinkt (maar ik ben er wel gevoelig voor ;)).
Die pickups....hoe custom is custom? Mag ik zelf kiezen bij Maybach wat erin komt? Volgens mij niet toch?

Joost de Ruig
17 mei 2016, 19:24
Die pickups....hoe custom is custom? Mag ik zelf kiezen bij Maybach wat erin komt? Volgens mij niet toch?

Maybach laat zijn pickups op basis van hun eigen specificaties bij Amber in Duitsland maken. Custom slaat dus in dit geval op het feit dat ze niet los op de markt te krijgen zijn. Custom ordered zou ook de term kunnen zijn. Zover ik weet biedt Maybach geen keuze in de pu's, wel in de wiring.

arjanb01
17 mei 2016, 19:32
Die flamed top heb je een punt. Traditionals hebben A of misschien AA?
Jammer dat ie er geen zak beter door klinkt (maar ik ben er wel gevoelig voor ;)).
Die pickups....hoe custom is custom? Mag ik zelf kiezen bij Maybach wat erin komt? Volgens mij niet toch?

Toch aan de les Paul, Dennis?
Word je toch verstandig 😉

yavin
17 mei 2016, 19:43
Die flamed top heb je een punt. Traditionals hebben A of misschien AA?
Jammer dat ie er geen zak beter door klinkt (maar ik ben er wel gevoelig voor ;)).
Die pickups....hoe custom is custom? Mag ik zelf kiezen bij Maybach wat erin komt? Volgens mij niet toch?

Een beetje Traditional heeft een AA top...

en wat nog niet eerder benoemd is in deze discussie... model 2015 heeft ' 59 Tribute Humbuckers. Die klinken echt heel erg lekker hoor!

D3nnis
17 mei 2016, 20:21
Maybach laat zijn pickups op basis van hun eigen specificaties bij Amber in Duitsland maken. Custom slaat dus in dit geval op het feit dat ze niet los op de markt te krijgen zijn.

Ah zo!
Had op zich een leuke optie geweest, dat je uit een range aan pickups kon kiezen of zo.



Toch aan de les Paul, Dennis?
Word je toch verstandig 😉

Haha, verstand is ver te zoeken hoor!
Ik heb nu bijna 2 jaar (denk ik) mijn Burny les paul van ergens halverwege jaren 80. Klinkt supergoed (wel de originele elementen eruit gegooid, veel te compressed).
Ik houd wel van het geluid van les pauls, maar het blijven ergonomisch waardeloze klotedingen vind ik. Ik heb er verder fysiek geen last van, dat scheelt, maar het weerhoud me er toch wel van om 3-4k uit te geven voor een les paul, want voor dat bedrag zou ik willen dat alles ook echt klopt voor mij.

Verder geeft die Burny me net zo veel speelplezier dan de >2k gitaren die ik heb, waardoor ik me afvraag of ik sowieso wel een 4k gitaar nodig heb :D
Ik zou dus toch zo'n 2015 versie weleens willen testen.
Maar eigenlijk moet ik niks testen want dan wil ik op zeker iets nieuws.
Nu kan ik tenminste nog op internet lezen dat Gibson klote is, de headstock van de Maybach lelijk is, Tokai te goedkoop klinkt, enzovoorts :D
Maar ik dwaal af ;)

arjanb01
19 mei 2016, 16:01
Leuk verhaal, maar m'n tokai klinkt verreweg goedkoop.
Als je dichterbij woonde, was je van harte welkom geweest hem ff aan de tand te voelen.

D3nnis
19 mei 2016, 16:20
Ik bedoelde de naam tokai hè ;)
Klinkt voor mij net zo beroerd als supertech bij autoradio's.
Zegt in dit geval niks, gelukkig :).

Zat toevallig vandeweek naar Caparison gitaren te kijken. Zou ik ook best eens live willen bekijken!

MikeD
19 mei 2016, 18:46
Ik bedoelde de naam tokai hè ;)
Klinkt voor mij net zo beroerd als supertech bij autoradio's.
Zegt in dit geval niks, gelukkig :).



ik hield al van Tokai toen dat nog als naam gekoppeld was aan Pinot Gris.. wijn uit de Elzas....M'n Tokai LesPauls klinken allebei helemaal lekker.... de gelukkige bezitter van een Gibson Les Paul Rooie Slash signature kwam tijdens een jamsessie van dichtbij kijken (en vragen) wat ik voor elementen in de LS85Q heb.....haha gewoon een Seymour Duncan Jazz in de neckpositie....

Feter
20 mei 2016, 09:22
Zelf zit ik een beetje te gluren naar die Less+ P90 goldtop maar ik knap zo gigantisch af op die tuners en dat nieuwe logo.
Ik snap het gewoon niet, ik ben een technogeek af en toe maar die automatische tuners halen voor mij het hele gevoel weg bij zo'n gitaar. Ik zit er gewoon niet op te wachten.

postbus31
20 mei 2016, 11:30
Ik ben wel content met Gforce, werkt als een dolle. Dat het gevoel wegneemt........ kolder, dat gevoel zit in je vingers niet in de tuners :rolleyes:
Maar hey, ik vind een automaat ook fijner dan een handbak.

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

Da Vinci
20 mei 2016, 12:33
Die tuner zou ik ook nog niet eens zo vervelend vinden. Helemaal met zo'n Gibson stem je je normaal gesproken de touwtyfus dus na elk nummer ff op het knopje drukken lijkt me prima ;-)

Rogueny
20 mei 2016, 12:42
Ik ben wel content met Gforce, werkt als een dolle. Dat het gevoel wegneemt........ kolder, dat gevoel zit in je vingers niet in de tuners :rolleyes:
Maar hey, ik vind een automaat ook fijner dan een handbak.

Doe mij maar een schakelbak :D

Tja, t is misschien wel fijn, maar t haalt voor mij wat meer het autentieke van zo'n model er uit. Ik blijf t liefst zo dicht mogelijk bij t klassieke wat dat betreft. Ik ben 21 en ik voel me kapot oud nu ik dit zeg haha

Feter
20 mei 2016, 12:54
Ik ben wel content met Gforce, werkt als een dolle. Dat het gevoel wegneemt........ kolder, dat gevoel zit in je vingers niet in de tuners :rolleyes:
Maar hey, ik vind een automaat ook fijner dan een handbak.

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

Ga dan altijd voor de schakelbak. Heb beide gehad maar van een automaat word ik lui en (daar heb je hem weer) mis ik gevoel. Gevoel zit niet in je vingers, gevoel is iets subjectiefs. En voor mij halen die tuners het gevoel weg.
Neemt niet weg dat ik de techniek mooi vind.

MjS
28 mei 2016, 20:09
En al iemand eentje gescoort? Zie wel op marktplaats nu een 2015 traditional voor 1500, da's ook zuur als je daar nu vanaf wilt...

Anyway, ik heb de verleiding weten te weerstaan (en m'n auto ging stuk). Toch maar sparen voor een R7.

denis.hermans
28 mei 2016, 22:16
Ik heb er gisteren even éen vastgehad in Key music ( lp junior). Met alle features zou ik wel kunnen leven-zeker tuning systerm-maar de nek leek inderdaad enorm breed zozls hier al eerder werd opgemerkt.

Sliver
30 mei 2016, 22:07
En al iemand eentje gescoort?

Mijn Gibson Les Paul Traditional 2015 in Heritage Cherry Sunburst van Thomann mag meteen weer terug vanwege allerlei foutjes in de afwerking, waaronder:

- Rode verfvlekken in de binding van de hals en ook langs de body
- Een barst rond een schroef in de afdekplaat vd inputjack
- Krasjes op en langs de kop en de topkam
- Zwarte vlek in of op een parelmoeren inleg
- Viesgeel verkleurde droge toetsen bovenaan de hals. De toets was sowieso behoorlijk licht en niet donker zoals Gibson en Thomann doen voorkomen
- Dikke knoesten in de top, niet zoals een Traditional hoort te zijn of zoals geadverteerd door Thomann. De vlam was licht maar door de knoesten leek het bijna een Chinese kopie

Zo waren er nog wat andere zaken. Het begon al bij de koffer waarop een dikke kras zat en legio dunne zwarte veegjes en lichte verkleuringen langs het sluitwerk. Daarbij kwamen de lijmresten aan de binnenzijde van de koffer. Door deze cosmetische problemen oogde het geheel nogal afgeraffeld. Gek genoeg was de gitaar wel door Gibson zelf goedgekeurd. Ik vraag me af of Gibson eind 2015 toen deze werd gemaakt wist dat de verkoop achterbleef en toen dus maar met halve aandacht de laatste exemplaren is gaan bouwen.

Helaas bleef de gitaar ook niet op stemming, waarschijnlijk doordat Thomann ondanks vriendelijke verzoeken vooraf had nagelaten de gitaar even na te lopen en te intoneren. Er zat een behoorlijk fretbuzz op.

Gezien de voor mij toch nog forse prijs en de andere mankementen gaat die dus retour afzender. Ik ben benieuwd of Thomann dit correct oplost, tot dusver valt hun aanpak me zwaar tegen. Het geld schrijven ze snel af maar verzending en het regelen van een retour gaat langzaam en op mails reageerde men niet. Telefonisch is iedereen vriendelijk maar niemand lijkt snel voor een oplossing te kunnen zorgen.


Enkele observaties:

De gitaar is zoals tot in den treure besproken zwaar en de hals is echt breed maar speelt fijn, totdat je brede baslijntjes over de dikke E wilt spelen, dan heb je onbenullig grote handen nodig. De zelfstemmende functionaliteit lijkt meer dan een gimmick (sterker nog, het werkte heel aardig) en vond ik beslist niet storend. Maar voor de Gibson purist is 2015 duidelijk niet een interessant jaar.

Sliver
30 mei 2016, 22:36
P.S. De Traditionals die ik tot dusver heb bespeeld of gezien waren beduidend beter afgewerkt.

Weten de Gibson spelers alhier of kwaliteit van het exemplaar dat ik ontving tegenwoordig gebruikelijk is voor Gibson Traditionals?

Doe ik er goed aan om toch voor een Standard te gaan? Of is dit een maandagochtend exemplaar geweest?

LRS
30 mei 2016, 22:49
P.S. De Traditionals die ik tot dusver heb bespeeld of gezien waren beduidend beter afgewerkt.

Weten de Gibson spelers alhier of kwaliteit van het exemplaar dat ik ontving tegenwoordig gebruikelijk is voor Gibson Traditionals?

Doe ik er goed aan om toch voor een Standard te gaan? Of is dit een maandagochtend exemplaar geweest?


Over de 2015 exemplaren kan ik niets zeggen, geen ervaring mee, maar mijn 2008 Traditional is erg goed, zowel qua afwerking als bespeelbaarheid / intonatie / stemvastheid. Met de ouderwetse tuners kan ik ook goed leven. Geen AAA gevlamde top maar een mooie burst desalniettemin. Ze bouwen ook echt wel fatsoenlijke gitaren bij Gibson. Gewoon prima gitaar voor m'n geld (€1300,- op marktplaats). Ik denk dat je er vooral verstandiger aan zou doen om de gitaar van keuze eerst zelf vast te houden en te beoordelen ipv over internet te bestellen. Ik snap wel dat je voor een dergelijk bedrag bepaalde verwachtingen mag hebben, maar toch... Of zwengel ik nu een gevoelig onderwerp aan??? ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

postbus31
30 mei 2016, 23:18
Weten de Gibson spelers alhier of kwaliteit van het exemplaar dat ik ontving tegenwoordig gebruikelijk is voor Gibson Traditionals?

Doe ik er goed aan om toch voor een Standard te gaan? Of is dit een maandagochtend exemplaar geweest?

Da's naar mijn mening exemplarisch. Meerdere 2015 LP's in handen gehad en die waren prima afgewerkt. Zelf een 2015 Classic en geen moment spijt van gehad.
De Classic heeft ook de bredere toets maar een 60's slim taper en dat is prima te doen. NB: ik heb niet echt grote handen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

Sliver
31 mei 2016, 02:18
Over de 2015 exemplaren kan ik niets zeggen, geen ervaring mee, maar mijn 2008 Traditional is erg goed, zowel qua afwerking als bespeelbaarheid / intonatie / stemvastheid. Met de ouderwetse tuners kan ik ook goed leven. Geen AAA gevlamde top maar een mooie burst desalniettemin. Ze bouwen ook echt wel fatsoenlijke gitaren bij Gibson. Gewoon prima gitaar voor m'n geld (€1300,- op marktplaats). Ik denk dat je er vooral verstandiger aan zou doen om de gitaar van keuze eerst zelf vast te houden en te beoordelen ipv over internet te bestellen. Ik snap wel dat je voor een dergelijk bedrag bepaalde verwachtingen mag hebben, maar toch... Of zwengel ik nu een gevoelig onderwerp aan??? ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dankjulliewel voor de reacties.

Wat betreft jouw vraag LRS: Ik ben het helemaal met je eens dat je eigenlijk voor zo'n aankoop de gitaar zelf ter plekke moet uitzoeken. Dat heb ik op een paar goedkope gitaren na ook altijd gedaan. In dit geval was de prijs echter scherp, de fysieke afstand onoverbrugbaar en dacht ik o.b.v. mijn (beperkte) ervaring met Gibson Traditionals en Standards dat het met de kwaliteit wel snor zou zitten. Gelukkig kan die geretourneerd worden maar ik zal niet snel weer zo'n gok wagen.

humbucker
31 mei 2016, 09:12
Voor dat bedrag hoort een gitaar gewoon goed te zijn, maar les geleerd dus en volgende keer gewoon gaan testen. Dan weet je wat je koopt en zit je niet met de rompslomp.

Joost de Ruig
31 mei 2016, 09:58
Ik heb één keer een gitaar naar Thomann terug gestuurd en de hele proces van ontvangst, retour procedure en geld terug duurde 8 dagen. Dat vond ik eigenlijk best strak geregeld.

yavin
31 mei 2016, 10:53
Mijn Traditional (2014, zie deze link (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?169491-HNGD!-(Gibson-content)) ) is prima afgewerkt. Geen klachten hierover. Toen ik de 2015 modellen testte was er inderdaad eentje met kwaliteitsproblemen. De frets waren scherp en staken iets uit. Kan je verwachten bij een Chinees budgetmodelletje, zou niet moeten kunnen op een USA gitaar in die prijsklasse.

Rogueny
31 mei 2016, 14:38
Mijn Gibson Les Paul Traditional 2015 in Heritage Cherry Sunburst van Thomann mag meteen weer terug vanwege allerlei foutjes in de afwerking, waaronder:

- Rode verfvlekken in de binding van de hals en ook langs de body
- Een barst rond een schroef in de afdekplaat vd inputjack
- Krasjes op en langs de kop en de topkam
- Zwarte vlek in of op een parelmoeren inleg
- Viesgeel verkleurde droge toetsen bovenaan de hals. De toets was sowieso behoorlijk licht en niet donker zoals Gibson en Thomann doen voorkomen
- Dikke knoesten in de top, niet zoals een Traditional hoort te zijn of zoals geadverteerd door Thomann. De vlam was licht maar door de knoesten leek het bijna een Chinese kopie

Zo waren er nog wat andere zaken. Het begon al bij de koffer waarop een dikke kras zat en legio dunne zwarte veegjes en lichte verkleuringen langs het sluitwerk. Daarbij kwamen de lijmresten aan de binnenzijde van de koffer. Door deze cosmetische problemen oogde het geheel nogal afgeraffeld. Gek genoeg was de gitaar wel door Gibson zelf goedgekeurd. Ik vraag me af of Gibson eind 2015 toen deze werd gemaakt wist dat de verkoop achterbleef en toen dus maar met halve aandacht de laatste exemplaren is gaan bouwen.

Helaas bleef de gitaar ook niet op stemming, waarschijnlijk doordat Thomann ondanks vriendelijke verzoeken vooraf had nagelaten de gitaar even na te lopen en te intoneren. Er zat een behoorlijk fretbuzz op.

Gezien de voor mij toch nog forse prijs en de andere mankementen gaat die dus retour afzender. Ik ben benieuwd of Thomann dit correct oplost, tot dusver valt hun aanpak me zwaar tegen. Het geld schrijven ze snel af maar verzending en het regelen van een retour gaat langzaam en op mails reageerde men niet. Telefonisch is iedereen vriendelijk maar niemand lijkt snel voor een oplossing te kunnen zorgen.


Enkele observaties:

De gitaar is zoals tot in den treure besproken zwaar en de hals is echt breed maar speelt fijn, totdat je brede baslijntjes over de dikke E wilt spelen, dan heb je onbenullig grote handen nodig. De zelfstemmende functionaliteit lijkt meer dan een gimmick (sterker nog, het werkte heel aardig) en vond ik beslist niet storend. Maar voor de Gibson purist is 2015 duidelijk niet een interessant jaar.

Flink balen... die 1500 eurie is die dan niet waard. Wellicht dat thomann hem omdoopt tot brandhout. Wat betreft die afstelling, zo klantvriendelijk zijn ze niet. T levert ze niks op om hem na te lopen, dus grote kans dat ze daar niks aan gedaan hebben. Zou de volgende gewoon in de winkel kopen. Kun je tenminste zelf je exemplaar uitkiezen!

Joost de Ruig
31 mei 2016, 15:09
Wat betreft die afstelling, zo klantvriendelijk zijn ze niet. T levert ze niks op om hem na te lopen, dus grote kans dat ze daar niks aan gedaan hebben.

Ik heb eens een G&L aan Thomann teruggestuurd en zelf kwamen ze met de suggestie de volgende via hun service-afdeling te laten versturen, waarbij mijn opmerkingen over de eeste meegenomen zouden worden. Ik moet zeggen dat ze dat keurig gedaan hebben en ook op de verzendinfo op hun site zag je enkele dagen vertraging staan ivm deze service. Er werden zelfs snaren naar mijn keuze opgezet voorafgaand aan de afstelling en voor het ongemak van de 1ste foutieve zending kreeg ik er ongevraagd een 2de setje snaren gratis bij.

Sliver
1 juni 2016, 13:51
Flink balen... die 1500 eurie is die dan niet waard. Wellicht dat thomann hem omdoopt tot brandhout. Wat betreft die afstelling, zo klantvriendelijk zijn ze niet. T levert ze niks op om hem na te lopen, dus grote kans dat ze daar niks aan gedaan hebben. Zou de volgende gewoon in de winkel kopen. Kun je tenminste zelf je exemplaar uitkiezen!

Mee eens. Ik heb het hierover gehad met ze en het blijkt dat ze in eerste instantie vertrouwen op de kwaliteitscontrole en set-up van Gibson. Dit exemplaar gaat waarschijnlijk direct terug naar Gibson en als er meer van dit soort klachten komen misschien de hele partij.

Geheel terzijde, maar het is mij nu al een paar keer opgevallen dat zgn. premium producten zware kwaliteitsfouten vertonen terwijl de kwaliteit van bijv. Aziatisch Squiers steeds consistenter in de buurt van hun Amerikaanse evenknie komt. Dat is toch een beetje apart gezien het prijspunt waarop ze in de markt worden gezet.


Ik heb eens een G&L aan Thomann teruggestuurd en zelf kwamen ze met de suggestie de volgende via hun service-afdeling te laten versturen, waarbij mijn opmerkingen over de eeste meegenomen zouden worden. Ik moet zeggen dat ze dat keurig gedaan hebben en ook op de verzendinfo op hun site zag je enkele dagen vertraging staan ivm deze service. Er werden zelfs snaren naar mijn keuze opgezet voorafgaand aan de afstelling en voor het ongemak van de 1ste foutieve zending kreeg ik er ongevraagd een 2de setje snaren gratis bij.

Bedankt voor de tip. Ze gaan nu iets dergelijks voor mij regelen dus hopen dat het goed komt. Ik krijg een aardig positieve indruk van het Nederlandse/Vlaamse team. Iets regelen met medewerkers van de algemene klantenservice is daarentegen een gebed zonder einde, die laten je betalen voor de retourzending en helpen niet of nauwelijks om hun eigen fouten te herstellen en zitten simpelweg niet op 1 lijn met hun NL collega's. Al met al kost het zo wel erg veel tijd, moeite en telefoontjes om een fout die voorkomen had kunnen worden te herstellen.

MikeD
1 juni 2016, 15:31
Dit exemplaar gaat waarschijnlijk direct terug naar Gibson en als er meer van dit soort klachten komen misschien de hele partij.





Yessss let's hope so.. dan komt er een 'hele partij' B stock voor nog minder op de markt want je dacht toch niet dat ze nog terug heen-en weer- gaan naar de fabriek en na aldaar met de aloude '2' te zijn gestempeld weer naar Thomann worden verscheept???

Tabula Rasa
1 juni 2016, 15:45
Yessss let's hope so.. dan komt er een 'hele partij' B stock voor nog minder op de markt want je dacht toch niet dat ze nog terug heen-en weer- gaan naar de fabriek en na aldaar met de aloude '2' te zijn gestempeld weer naar Thomann worden verscheept???
Zou mooi zijn voor de Handige Harry.

Tupelo
1 juni 2016, 16:17
Hmm.
Persoonlijk juist erg onder de indruk van Thomann zijn klantenservice.
Als het om hun gitaren gaat.
Wat hier altijd geroepen wordt, echt zelf uitproberen ?
Yes.
Doe ik altijd, met uitzondering van tweemaal, en tweemaal een lemon te pakken gehad.., via Thomann.
Zelfde ervaring als jij, alleen met een andere gitaar.
Helemaal niet afgesteld.
En allerlei dingen die niet in orde zijn.
Then again, de retouren en het contact daarover met de klantenservice ?
Heel erg tevreden over.
Kunnen veel bedrijven een puntje aan zuigen.
Toch ook exemplarisch dus. :)

Tupelo
1 juni 2016, 16:20
Yessss let's hope so.. dan komt er een 'hele partij' B stock voor nog minder op de markt want je dacht toch niet dat ze nog terug heen-en weer- gaan naar de fabriek en na aldaar met de aloude '2' te zijn gestempeld weer naar Thomann worden verscheept???
Yes, kan je zelf in de gaten houden, alles dat je retour stuurt, staat een paar dagen later B-stock online.
Als je wel de gitaar wil, dan kan je zo je eigen korting bedingen, moet je 'm alleen ff op een andere account bestellen de tweede keer. :D

MikeD
1 juni 2016, 20:06
Zou mooi zijn voor de Handige Harry.
zoals die andere Harry zei: c'm on, make my day

MikeD
1 juni 2016, 20:08
Yes, kan je zelf in de gaten houden, alles dat je retour stuurt, staat een paar dagen later B-stock online.
Als je wel de gitaar wil, dan kan je zo je eigen korting bedingen, moet je 'm alleen ff op een andere account bestellen de tweede keer. :D

die ga ik onthouden.... laat ik zoonlief een account openen... ook een ander aflever adres lijkt me wel handig

Rogueny
1 juni 2016, 21:34
Yes, kan je zelf in de gaten houden, alles dat je retour stuurt, staat een paar dagen later B-stock online.
Als je wel de gitaar wil, dan kan je zo je eigen korting bedingen, moet je 'm alleen ff op een andere account bestellen de tweede keer. :D

Een gitaar gaat pas in de B-stock als er echt iets mis mee is. Als we het over deze les paul hebben zou dat inderdaad nog wel eens een B-stock kunnen worden. Echter, als je iets terug stuurt en er is verder niks/weinig mis mee, dan verkoopt thomann hem gewoon als nieuw zijnde.

Joost de Ruig
1 juni 2016, 23:05
Een gitaar gaat pas in de B-stock als er echt iets mis mee is. Als we het over deze les paul hebben zou dat inderdaad nog wel eens een B-stock kunnen worden. Echter, als je iets terug stuurt en er is verder niks/weinig mis mee, dan verkoopt thomann hem gewoon als nieuw zijnde.

Hoe weet je dat? Ik heb diverse B-stock spullen bij Thomann gekocht en aan geen van allen heb ik iets van gebruikerssporen of andersoortig gebrek kunnen ontdekken. Ze omschrijven zelf hun B-stock als producten met lichte gebruikssporen e/o beschadigde verpakking. Een verwijderde pealing van de slagplaat is al een reden voor b-stock.

Als er echt iets mis mee is, gaat het product niet meer de verkoop in, maar terug naar de producent. De gitaar die ik ooit terug heb gestuurd, en waarvan ze er nog maar 1 hadden, heb ik na het terugzenden gevolgd, en is daar nooit meer ter verkoop aangeboden.

Rogueny
1 juni 2016, 23:52
Hoe weet je dat? Ik heb diverse B-stock spullen bij Thomann gekocht en aan geen van allen heb ik iets van gebruikerssporen of andersoortig gebrek kunnen ontdekken. Ze omschrijven zelf hun B-stock als producten met lichte gebruikssporen e/o beschadigde verpakking. Een verwijderde pealing van de slagplaat is al een reden voor b-stock.

Als er echt iets mis mee is, gaat het product niet meer de verkoop in, maar terug naar de producent. De gitaar die ik ooit terug heb gestuurd, en waarvan ze er nog maar 1 hadden, heb ik na het terugzenden gevolgd, en is daar nooit meer ter verkoop aangeboden.

Dit is al eens eerder ter sprake gekomen. Ik dacht ook dat dat op dit forum was, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Deze les paul zou idd misschien ook wel weer terug gestuurd kunnen worden naar Gibson. Bij gebruikssporen wordt het een B stock inderdaad. Soms betreft het slechts een miniem lak krasje, wat menig mens nooit zal ontdekken. Maar als je hem terugstuurt zonder zichtbare schade of gebruikssporen kunnen ze hem gewoon als nieuw verkopen. Eventueel doen ze er een nieuwe verpakking om heen als ze dat hebben liggen.

Dutch66
2 juni 2016, 08:46
Dit is al eens eerder ter sprake gekomen. Ik dacht ook dat dat op dit forum was, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Deze les paul zou idd misschien ook wel weer terug gestuurd kunnen worden naar Gibson. Bij gebruikssporen wordt het een B stock inderdaad. Soms betreft het slechts een miniem lak krasje, wat menig mens nooit zal ontdekken. Maar als je hem terugstuurt zonder zichtbare schade of gebruikssporen kunnen ze hem gewoon als nieuw verkopen. Eventueel doen ze er een nieuwe verpakking om heen als ze dat hebben liggen.

Flauwekul, het risico wat Thomann daarmee loopt is gewoon veels te groot. Bovendien, het prijsvoordeel van een B-stock itemis vaak (maar) 5 % ofzo, geen verschil in marge om allerlei rare fratsen uit te halen....

Tupelo
2 juni 2016, 09:46
Als er echt iets mis mee is, gaat het product niet meer de verkoop in, maar terug naar de producent. De gitaar die ik ooit terug heb gestuurd, en waarvan ze er nog maar 1 hadden, heb ik na het terugzenden gevolgd, en is daar nooit meer ter verkoop aangeboden.
Ik heb er twee gekocht die allebei echt niet in orde waren, en die zijn allebei B-stock gepleurd.
Worden niet eens opgelapt, in ieder geval niet door de leverancier of distributeur.
Die van Gibson schijnt ergens in de buurt van Utrecht te zitten.
Ik dacht ook dat ze mijn Sheratons wel naar Utrecht zouden sturen, fretwerk herstellen, en dan opnieuw zouden aanbieden; had ik overigens prima gevonden.
Kennelijk was het goedkoper om ze gewoon terug te nemen, en B-stock te zetten.
Of een eigen serviceafdeling er nog aan gewerkt heeft ? I doubt.

Sliver
10 juni 2016, 16:21
Flauwekul, het risico wat Thomann daarmee loopt is gewoon veels te groot. Bovendien, het prijsvoordeel van een B-stock itemis vaak (maar) 5 % ofzo, geen verschil in marge om allerlei rare fratsen uit te halen....

Hij lijkt er sinds gisteren op te staan als B-Stock voor 1158 euro maar zie onderstaande waarschuwing.

Sliver
10 juni 2016, 17:02
Een kleine waarschuwing is wellicht op zijn plaats voordat je de 2015's bij Thomann bestelt. Men komt gemaakte afspraken niet na en volgens een klantenservicemedewerker zien ze de eerder gemelde afwerkingsfouten zeer regelmatig langskomen.

Nadat Thomann mij eerder een Les Paul met diverse afwerkingsfouten in de finish en koffer stuurde, ontving ik vandaag de 2e Gibson Les Paul Traditional 2015. Deze ontstemt binnen enkele akkoorden en de G-Force krijgt het ook niet goed gestemd. De brug staat extreem hoog en ik vermoed dat de hals niet goed is uitgelijnd. Dit ondanks eerdere toezeggingen door de verkoper van Thomann (zal geen namen noemen) dat een 2e gitaar voor verzending zou worden gecontroleerd en afgesteld.

Daarnaast zou ik uit 3 exemplaren m.b.v. foto's een mooi exemplaar mogen kiezen. Dit is allemaal niet gebeurd, ze hebben gewoon een andere gitaar uit het magazijn verstuurd die dus technisch twijfelachtig is. Ook op deze zitten nog steeds een paar kleine cosmetische imperfecties. Heb ze meteen gebeld en de sales afdeling stelt opeens dat zij geen invloed hebben op het afstellen van gitaren door de service afdeling en dat de schuld bij collega's van een ander team ligt. Dat komt niet erg professioneel over, niemand lijkt verantwoordelijkheid over het verkoopproces te willen nemen.

Als je dat vergelijkt met hoe vriendelijk, snel en behulpzaam men bij Bax de retouren regelt...Ik was vaste klant bij Thomann maar heb er weinig vertrouwen meer in. Je betaalt een berg geld, ze liegen je voor en vervolgens mag jij je in de kosten steken om je geld terug te krijgen.

Edit: ingekort

Dutch66
11 juni 2016, 10:45
Hij lijkt er sinds gisteren op te staan als B-Stock voor 1158 euro maar zie onderstaande waarschuwing.

Echt zonder lullig te willen doen, ik denk dat jouw opmerkingen over de betreffende plank door Thomann gewoon niet als een 'defect aan het product' wordt gezien, eerder iets van; 'valt in de praktijk toch een beetje tegen...' Deze geretourneerde producten belanden dan inderdaad weer in hun B-stock...

Neemt niet weg dat ze hun afspraken omtrent de levering van de 2e gitaar niet zijn nagekomen, dat verbaast me een beetje, want mijn ervaringen op dit gebied met Thomann zijn gewoon prima.

Sliver
11 juni 2016, 13:10
Echt zonder lullig te willen doen, ik denk dat jouw opmerkingen over de betreffende plank door Thomann gewoon niet als een 'defect aan het product' wordt gezien, eerder iets van; 'valt in de praktijk toch een beetje tegen...' Deze geretourneerde producten belanden dan inderdaad weer in hun B-stock...

Daar lijkt het op. Wel opvallend gezien het feit dat de klantenservicemedewerker uit zichzelf aangaf dat ze de laatste tijd regelmatig dergelijke klachten krijgen over Gibson gitaren.


Neemt niet weg dat ze hun afspraken omtrent de levering van de 2e gitaar niet zijn nagekomen, dat verbaast me een beetje, want mijn ervaringen op dit gebied met Thomann zijn gewoon prima.

Mij verbaast het ook, heb in het verleden ook gewoon goede ervaringen gehad, anders was ik er geen vaste klant geweest.

the sure thing
12 juni 2016, 08:02
Allereerst: bedrijven moeten hun afspraken nakomen.

En daarna: ik begrijp niet zo goed waarom mensen gitaren BESTELLEN zonder erop gespeeld te hebben. Ik kom er elke keer weer achter dat elke gitaar (van zelfde merk type en bouwjaar) toch nét weer verschillend klinkt/aanvoelt.

Of ben ik van de ouderwetse generatie en mis ik de Zalando mentaliteit?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Tabula Rasa
12 juni 2016, 08:36
Exact. Als ik een zwarte strat wil, dan test ik die het liefste in een winkel die er 10 heeft hangen. En dan test ik ze allemaal totdat ik het heel zeker weet. Zelfs al zijn het er 10 uit dezelfde serie en hetzelfde jaar.

Volgens mij ben ik niet de enige en is iedereen het er wel mee eens dat iedere gitaar toch een klein beetje anders aanvoelt en klinkt.

Maar als we ergens online kunnen bestellen dan zeggen we kennelijk: doe er maar eentje zoals op het plaatje, we zien wel wat het wordt.

postbus31
12 juni 2016, 08:38
..........

Of ben ik van de ouderwetse generatie en mis ik de Zalando mentaliteit?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Ik mis ook de Zalando mentaliteit, maar bijvoorbeeld de afstand Knoal - Goes is best groot en een mens wil wel eens wat :rolleyes:
Maar er gaat hoe dan ook niets boven een midagje vergelijkend warenonderzoek bij een echte gitaarboer.





Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

Da Vinci
12 juni 2016, 10:26
Vergelijken is natuurlijk fijn, maar kan niet altijd. Ik koop mn. 2e hands en dan kan je ook geen 10 exemplaren vergelijken... En de eerste zaak waar je überhaupt 10 Music Man gitaren kan vergelijken, laat staan 10 Luke's in specifieke uitvoering, moet ik nog vinden. Afgezien die zwarte Strat geldt dat voor heel veel andere gitaren in de praktijk ook.

Maargoed, tweede hands geeft de mogelijkheid zo lang te testen als je wil ;-)

Tabula Rasa
12 juni 2016, 10:39
Nieuw in een winkel kan je ook behoorlijk lang testen. Tuurlijk vind je nergens 10 dezelfde, maar zou je ze vinden, dan zou je ze alle 10 testen. Dat is wat ik bedoel. Da zijn we ineens wel heel kieskeurig, maar bij online bestellen boeit het ineens niet meer ???? Dat vind ik vreemd

the sure thing
12 juni 2016, 11:06
Het is toch niet erg om een keer 2x 3 uur in een auto te zitten om een gitaar te kopen waar je mss 20 jaar (of langer) plezier van hebt?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Sliver
13 juni 2016, 12:28
Vergelijken is natuurlijk fijn, maar kan niet altijd. Ik koop mn. 2e hands en dan kan je ook geen 10 exemplaren vergelijken... En de eerste zaak waar je überhaupt 10 Music Man gitaren kan vergelijken, laat staan 10 Luke's in specifieke uitvoering, moet ik nog vinden.

Dit dus, de rit zat er even niet in, andere zaken had niet de gezochte voorraad, de prijs was goed en vorige ervaringen met Thomann waren positief. Beter dan met lokale zaken. En zolang een gitaar in orde is weet ik er altijd wel wat van te maken. Andersom kun je vast eindeloos winkels afrijden om dat ene voor jou geweldige exemplaar te vinden, en dat is een mooie vrijheid om te hebben, maar ik betwijfel op mijn beurt of dit je nu direct op magische wijze in de nieuwe Page of Hendrix verandert.

Da Vinci
13 juni 2016, 21:34
Daarbij heb ik nog nooit ergers een gitaar laten staan omdat het me een slecht exemplaar leek of heeft iemand een gitaar van mij laten staan. Zo kritisch zijn we dus blijkbaar ook weer niet.

allard85
13 juni 2016, 23:07
Daarbij heb ik nog nooit ergers een gitaar laten staan omdat het me een slecht exemplaar leek of heeft iemand een gitaar van mij laten staan. Zo kritisch zijn we dus blijkbaar ook weer niet.

Bij proefrit van een auto vraag je na afloop toch ook niet of je nog een proefrit kan maken met een andere identieke auto?Denk dat degene je dan raar zal aankijken. Een gitaar past bij je, speelt prettig, voelt lekker aan en geniet je van tijdens het spelen of niet.

Denk dat echt een fabel is dat bij idenieke modellen zoveel verschil zit dat je dat merkt. Of je moet iets low budget hebben. Bij een model/ merk dat bekend staat om kwaliteit zal dit niet het geval (moeten) zijn.

Masod
14 juni 2016, 00:31
Ik snap beide keuzes wel. Bestellen is gratis, je krijgt wat je wilt en bevalt het niet dan is het zo terug. Daarnaast kan je je nieuwe aankoop testen met je eigen setup.

Snap ook wel dat je in de winkel wilt testen. Kwam vorig jaar voor een tele en overdrive pedaaltjr naar de gitaarboer, ging naar huis met een hagstrom viking.

Sliver
14 juni 2016, 15:08
Wat dat betreft leven we in luxe tijden :)

Ik wil even aangeven dat Thomann na ingrijpen door de grote baas aldaar de afspraken alsnog na gaat komen. Eigenlijk dus zoals ik van ze gewend ben en zoals je mag verwachten bij een dergelijke grote aankoop. Gezien de kritische noot eerder leek het me wel zo correct om ook het positieve te belichten.

Tabula Rasa
14 juni 2016, 15:12
Bij een model/ merk dat bekend staat om kwaliteit zal dit niet het geval (moeten) zijn.
Zoals Gibson? Bwhahhaaaaa!


Btw er zit van bij de grote merken toch heel veel verschil onderling per plank. Niet vreemd wanneer je bedenkt dat het voor 90% een natuurproduct is. Dooie punten op de hals ga je niet zien met je ogen, alleen met je oren. Slecht fretwerk zie je soms niet direct maar voel je wel.

nickofzo
14 juni 2016, 17:13
Denk dat echt een fabel is dat bij idenieke modellen zoveel verschil zit dat je dat merkt. Of je moet iets low budget hebben. Bij een model/ merk dat bekend staat om kwaliteit zal dit niet het geval (moeten) zijn.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat ik onder andere van de Epiphone g1275 verschillende naast elkaar heb kunnen testen. Zelfde jaartal en al, en zelfs het gewichtsverschil was enorm. Weet niet waar ze het weggehaald hebben bij de lichtere gitaar, maar je kon het wel degelijk heel goed voelen. En dan heb ik het dus alleen al over het gewicht.

Ik weet niet in hoeverre je dit als low budget gitaar ziet overigens.

fred dons
14 juni 2016, 17:56
zelfs bij een constant merk als PRS zitten er grote verschillen in dezelfde serie, ik heb een paar single cuts uit hetzelfde jaar die klinken onderling echt anders, daarnaast merk ik ook dat wide fat (het PRS fat Profile) per model anders voelt , er wordt ook ook bij CNC geproduceerde gitaren nog zoveel met de Hand geschuurd dat iedere neck net anders aan kan voelen . Daarnaast wat hier boven ook al gezegt is; het blijft een natuur product

Joost de Ruig
14 juni 2016, 18:04
Zou dat inconstante gedoe nu eens eindelijk afgelopen zijn als we gewoon onze gitaren uit de 3D-printer lieten rollen? :D

Shredder Mike
14 juni 2016, 19:08
Zou dat inconstante gedoe nu eens eindelijk afgelopen zijn als we gewoon onze gitaren uit de 3D-printer lieten rollen? :D

Tenzij de 3D printers onderling ook verschillen ...

On topic. Ik heb een 2015 Less+ en ik speel er graag op.

Erik de Perik
17 juni 2016, 22:55
Ik baal er nog steeds van dat ik voor mijn werk destijds in Mahwah NJ was en mij totaal niet realiseerde dat dit Les Paul's woonplaats was.

Sliver
20 juni 2016, 18:28
Toch maar met een boog lopen.

Ik heb inmiddels de 3e geretourneerd. Bij deze viel het geluid uit wanneer je aan een tone knop draaide en een andere knop zat er scheef op. Ik vermoed vanwege de uitval en ruis op de ene knop slechte soldeer of een kapotte potmeter. Die 2e moest je steeds de heuvel over helpen. Op de verdere afwerking viel ook nog het een en ander af te dingen. Barstjes in fretmarker, halsbinding, lage kwaliteit hout. Dit laatste exemplaar is door Thomann's servicedienst als beste van 3 exemplaren gekozen en afgesteld. Van 1 zeiden ze zelf dat die totaal geen geluid had en de andere was redelijk. Uiteindelijk dus 5 Gibson 2015 Traditionals met een afwerking die onderdoet voor veel gitaren van 300-500 euro. Men kon geen expliciete uitspraken doen maar het vermoeden dat dat dergelijke klachten over Gibson op het moment schering en inslag zijn werd alles behalve ontkend.

arjanb01
20 juni 2016, 19:06
Jezus wat een slecht verhaal... 5 stuks niet goed 🙈
Ga je alsnog voor een Gibson of niet? Volgens mij zijn de exemplaren vanaf 2007 tot 2014 en de 2016 modellen prima.
Ikzelf heb een jaar of 10 geleden er eentje uit 2005 gehad en die was prima, alleen vond ik de 60s neck niet fijn en te plat. Verder super afwerking.

Tupelo
20 juni 2016, 19:20
Fok, dat is gewoon waanzin, verliezen de concurentie met Gibsun straks nog.

Tabula Rasa
20 juni 2016, 19:54
Volgens mij bouwen bijna alle zelfbouwer hier op het forum momenteel beter dan Gibson. Prutsers!

telerocker
20 juni 2016, 21:09
Dan maar aan de Maybach. 😉


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tupelo
20 juni 2016, 21:29
Of gewoon Bach.

telerocker
20 juni 2016, 22:23
Ach..


Sent from my iPhone using Tapatalk

arjanb01
21 juni 2016, 06:13
Of gewoon tokai, al betaal je nu voor een lp uit de premium reeks ook al over de 2000 euro, dus die Jappen doen net zo hard mee aan prijsverhogingen.

MikeD
21 juni 2016, 08:39
Of gewoon Bach.

komt ook uit Tsjechië en verschilt maar 3 letters ... Koop een headstock decal en maak er My-Bach van

Dutch66
21 juni 2016, 09:02
Toch maar met een boog lopen.

Ik heb inmiddels de 3e geretourneerd. Bij deze viel het geluid uit wanneer je aan een tone knop draaide en een andere knop zat er scheef op. Ik vermoed vanwege de uitval en ruis op de ene knop slechte soldeer of een kapotte potmeter. Die 2e moest je steeds de heuvel over helpen. Op de verdere afwerking viel ook nog het een en ander af te dingen. Barstjes in fretmarker, halsbinding, lage kwaliteit hout. Dit laatste exemplaar is door Thomann's servicedienst als beste van 3 exemplaren gekozen en afgesteld. Van 1 zeiden ze zelf dat die totaal geen geluid had en de andere was redelijk. Uiteindelijk dus 5 Gibson 2015 Traditionals met een afwerking die onderdoet voor veel gitaren van 300-500 euro. Men kon geen expliciete uitspraken doen maar het vermoeden dat dat dergelijke klachten over Gibson op het moment schering en inslag zijn werd alles behalve ontkend.

En nummer 4 is nu onderweg?

Sliver
21 juni 2016, 14:43
En nummer 4 is nu onderweg?
Nee. Ik vond specificaties van de 2015 erg tof, maar ze gaven eigenlijk aan dat dit ws het beste was wat ze konden leveren vanwege Gibson's huidige staat. Denk dat ik dus de alternatieven ga proberen of terug naar Fender ga. Daar is het ook niet altijd perfect maar de klantenservice is netjes en de prijs-kwaliteit is de laatste jaren in mijn ogen in orde.

Weet iemand of de Gibson 2016's ook nog zo halfbakken zijn?

Joost de Ruig
21 juni 2016, 15:04
Weet iemand of de Gibson 2016's ook nog zo halfbakken zijn?

Ik heb een Gibson uit 2016, en wel een VOS Special in Tv-Yellow. Erg blij mee: prachtige feel & look, vette sound, scherp geprijst, keurig afgewerkt, helemaal niets op aan te merken.

fred dons
21 juni 2016, 15:16
ik heb er een paar uit 2016 en die zijn nagenoeg perfect, ik heb de indruk dat wat er aan 2015 in omloop is vooral kliekjes zijn en alle goede exemplaren zijn er allang uitgehaald

D3nnis
21 juni 2016, 18:03
Fred? Het is nog maar juni en jij hebt het al over "een paar" exemplaren uit 2016? ☺☺
Goed bezig!

Tabula Rasa
21 juni 2016, 18:06
Fred? Het is nog maar juni en jij hebt het al over "een paar" exemplaren uit 2016? ☺☺
Goed bezig!
Ach, we hebben het maar over Gibson he, niet het echt mooie spul.








;)

D3nnis
21 juni 2016, 18:46
Dat is waar!
Maar als een bankier zijn geld niet in de knip houd dan moet dat wat zeggen.
Twijfel of het spaarvarken ritueel geslacht moet worden ☺

Joost de Ruig
21 juni 2016, 19:06
Om de economie draaiende te houden moet geld rollen en met de huidige rentestand is er geen enkel excuus om dat niet te doen en bv wel te sparen. Op naar many HNGD's :)

D3nnis
21 juni 2016, 19:11
Hahaha, gitaren of zonnepanelen, lastige keuze!

Joost de Ruig
21 juni 2016, 19:16
Hahaha, gitaren of zonnepanelen, lastige keuze!


Ik las laatst een artikel waarin stond dat zonnepanelen de allerbeste investering zijn, die je als particulier tegenwoordig kan doen. Zelfs als alle subsidieregelingen zijn afgelopen, dan nog kan daar weinig tegenop.

arjanb01
21 juni 2016, 19:17
Om de economie draaiende te houden moet geld rollen en met de huidige rentestand is er geen enkel excuus om dat niet te doen en bv wel te sparen. Op naar many HNGD's :)

Nou het loont wel degelijk om te sparen en je geld in je huis te stoppen voor een verbouwing of uitbouw.
Dan maar ff een jaartje geen nieuwe gitaar.
Ons nieuwe project is de zolder verbouwen met 1 of 2 slaapkamers, dakkapel en vliering met nieuwe vloer en spotjes erin.

D3nnis
21 juni 2016, 20:15
Waarom loont dat dan, behalve je eigen woongenot?


Wij wonen nu 8 jaar in ons huis, en in die tijd zit er ongeveer, alles bij elkaar zo'n €30.000 geld in allerlei "verbeteringen". (edit: Denk nog wel iets meer, maar goed, het gaat om het idee).

En dit is nog op basis dat ik het meeste zelf heb gedaan en/of meegeholpen


De woz is echter gewoon meer dan €60.000,-lager dan toen we dit kochten.


Als we het nu zouden verkopen, zou ik zelfs nog met een kleine restschuld rekening houden ook.





Dus afgezien van de veranderingen die ons dagelijks plezier, comfort of gemak opleveren, is het nog niet zo'n geweldige investering.


Tenzij een of andere mafkees precies dezelfde smaak heeft en ervoor wil betalen....maar anders? Neuh.


Ook al willen die rtl programma's je anders doen geloven, ik heb er een hard hoofd in.





Zitten ondanks alles wel te denken om iets anders te kopen. De rente is bijzonder laag, en duurdere huizen zijn ook flink goedkoper, dus het gat is kleiner dan ooit.

Da Vinci
21 juni 2016, 20:30
Precies, gewoon doen.
Ik heb mijn vorige huis in 2009 gekocht, beneden uitgebouwd, nieuwe vloer, nieuwe keuken, stucen, de hele boel zegmaar. Daarna dakkapel, zolder netjes gemaakt met knieschotten, vloertje. Toen nog ff een nieuwe ketel en een half jaar later verkocht voor 9k meer dan wat wij er betaald hebben. Moest dus nog ff bijschokken om de restschuld (destijds redelijk bouwdepot in de hypotheek) te dichten. Zit al met al een hoop eigen geld in dus.


Maargoed, woon nu wel voor dezelfde maandlasten in een groter huis met garage op een 2x zo groot perceel.

Als ik dat geld er niet in had gestoken had ik een deel ervan waarschijnlijk aan andere zaken uitgegeven, had m'n huis een stuk minder opgeleverd en hadden we deze stap nooit kunnen maken.

Sliver
1 juli 2016, 20:06
Volgens mij bouwen bijna alle zelfbouwer hier op het forum momenteel beter dan Gibson. Prutsers!

Ik vermoed het ook.

Omdat het Thomann personeel op de hoogte bleek maar aangaf niet teveel te mogen zeggen over de problemen met Gibson heb ik de CEO geïnformeerd en gevraagd om bij Gibson een vervangend exemplaar te regelen waar Gibson zelf trots op was. Gewoon een correct afgewerkte gitaar die het doet, liefst met een mooi gematched topje zoals op hun website.

Dit bleek teveel gevraagd. Ik zou te kritisch zijn. Persoonlijk vind ik het niet teveel gevraagd dat een nieuwe gitaar van meer dan 1000 euro het gewoon storingsvrij doet en dat er geen barsten in of verfspetters op zitten. Volgens de CEO hoort dat echter bij de charme van handgemaakte instrumenten.

Tabula Rasa
1 juli 2016, 20:14
En Gibson noemen ze "handgemaakt" ? Whahhaa

D3nnis
1 juli 2016, 20:17
Dit bleek teveel gevraagd. Ik zou te kritisch zijn. Persoonlijk vind ik het niet teveel gevraagd dat een nieuwe gitaar van meer dan 1000 euro het gewoon storingsvrij doet en dat er geen barsten in of verfspetters op zitten. Volgens de CEO hoort dat echter bij de charme van handgemaakte instrumenten.

Wow...dat is echt serieus waardeloos.
Koop een Ibanez van €300,- en die ziet er over het algemeen perfect afgewerkt uit (maar ja, die was niet handgemaakt ;-) )