PDA

View Full Version : Stereo, mono. Technisch vraagje



Sjors Polman
16 mei 2016, 11:50
Hoi, even een snel vraagje:

Waarom hebben effectenpedalen meestal een stereo input jack? Want je gitaarsignaal is gewoon mono ja. Is deze input jack ook te vervangen voor een mono?

Groetjes!
Sjors


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Joost de Ruig
16 mei 2016, 11:54
Stereo utgangen kom je in de regel tegen bij pedalen die een verschillend signaal naar links en rechts kunnen uitzenden cq kunnen laten overlopen. Denk hierbij aan modilatiepedalen, waarbij de geluidsgolf dus van de ene naar de andere versteker kan overlopen.

Gearjunkie
16 mei 2016, 12:02
Nee, de ring van de stereoplug wordt niet gebruikt, als je een mono plug in een stereo input steekt, verbind je het ringcontact met de massa. Op deze manier wordt de 9v batterij in de stroomkring opgenomen.
De batterij loopt zo niet leeg als het pedaal niet gebruikt word.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Joost de Ruig
16 mei 2016, 12:05
De stereo-uitgang kan je dus gewoon met een monojack gebruiken en beide monokabels naar verschillende amps leiden.

AC3D
17 mei 2016, 18:22
Gearjunkies antwoord klopt. als je geen batterij gebruik (of wil kunnen gebruiken) kun je gewoon een Mono jack gebruiken. gebruik je wel batterijen is het verstandig om wel een stereo jack te gebruiken.

HaroldA
17 mei 2016, 21:13
Gearjunkies antwoord klopt.

Inderdaad. En die van Joost de Ruig helaas niet.

Midwolda
17 mei 2016, 21:30
Nee, de ring van de stereoplug wordt niet gebruikt, als je een mono plug in een stereo input steekt, verbind je het ringcontact met de massa. Op deze manier wordt de 9v batterij in de stroomkring opgenomen.
De batterij loopt zo niet leeg als het pedaal niet gebruikt word.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Fok, dat is slim.
Waarom heeft niemand mij dat ooit eerder verteld?
Waarom heb ik dat zelf niet bedacht?

Mijn denkraam is te klein voor deze wereld.

Joost de Ruig
17 mei 2016, 21:39
Inderdaad. En die van Joost de Ruig helaas niet.

Wat klopt er niet aan mijn antwoord? Er wordt door anderen dan TS alleen ingegaan op stroomgebruik en niet op functionaliteit, terwijl TS daar juist naar vraagt en niet naar stroomverbruik...... :-/

Midwolda
17 mei 2016, 21:42
Input vs. output, Joost.

Joost de Ruig
17 mei 2016, 21:43
Input vs. output, Joost.


:hide: jemig, lees ik mij daar ff overeen. Mooi stom......

HaroldA
17 mei 2016, 21:48
Wat klopt er niet aan mijn antwoord? Er wordt door anderen dan TS alleen ingegaan op stroomgebruik en niet op functionaliteit, terwijl TS daar juist naar vraagt en niet naar stroomverbruik...... :-/

Nou, dit:


Stereo utgangen kom je in de regel tegen bij pedalen die een verschillend signaal naar links en rechts kunnen uitzenden cq kunnen laten overlopen. Denk hierbij aan modilatiepedalen, waarbij de geluidsgolf dus van de ene naar de andere versteker kan overlopen.

Stereo-uitgangen zie je eigenlijk nooit. Wel 2x mono, maar 1 stereo jack als uitgang? Nope. En geluidsgolven die van de ene naar de andere kant lopen? Dat is wel heel apart en vrijwel onmogelijk. Tenzij je zoets als een stereo panner bedoeld, maar die doet het maar maximaal een paar keer per seconde ipv bij iedere halve geluidsgolf.



De stereo-uitgang kan je dus gewoon met een monojack gebruiken en beide monokabels naar verschillende amps leiden.

Dat gaat vaak brommen dankzij ground loop; zou ik dus niet doen, en wederom: 1 stereo-uitgang zie je bijna nooit.

Joost de Ruig
17 mei 2016, 21:52
Wat ik in het geval van een stereo-uitgang bedoelde, dat als je bv bij een stereo Chorus de beide uitgangen naar verschillende amps leidt, je weldegelijk een stereobeeld krijgt, doordat de output naar beide amps ongelijk is.

Sjors Polman
18 mei 2016, 20:12
Tof! Thanks voor de hulp iedereen ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk