PDA

View Full Version : Identiek gestemde gitaren klinken toch anders



matty
15 mei 2016, 22:40
Op een jam vorige week heb ik iets heel bizars meegemaakt:

Twee gitaren (mijn g&l asat deluxe en zijn fender esquire Tele) waren identiek gestemd via mijn stemapparaat en als we beide identiek hetzelfde speelde, namelijk de 7 fret op de 3 hoogste snaren klonk dat compleet verschillend. Bijna mineur tov majeur...

Enig idee hoe dit kan? Tijdens de rest van de sessie viel het niet op, maar ip dat moment dus wel :/ enige verklaring hiervoor?

(Ik ben trouwens zo goed als 100 procent zeker dat mijn gitaar juist is en de zijne niet :p)


Sent from my iPhone using Tapatalk

jutter
15 mei 2016, 22:43
Intonatie? Vingerzetting correct?

Pepe
15 mei 2016, 22:48
Overtuiging dat jouw gitaar ok is heeft er niks mee te maken, je kan dat simpel meten met je stemapparaat.

Intonatieverschil is meestal terug te voeren op versleten snaren afgezien dat een gitaar per definitie niet zuiver gestemd kan worden.
Dat een afwijking van een hele toon niet opvalt tijdens het spelen... dat zegt misschien ook wat anders...:D

harrie-beton
15 mei 2016, 23:35
Een gitaar met losse snaren stemmen is op de fretten altijd een beetje onzuiver. Google maar eens op buzz feiten.
Echter, het verschil hoort niet groot te zijn, een goede geintoneerde gitaar is zo zuiver als mogelijk op alle posities.

https://www.youtube.com/watch?v=j2Yfee69bTk BUZZ FEITEN

MikeD
16 mei 2016, 10:03
wanneer de losse snaren allen goed gestemd zijn en er bij gefrette snaren hoorbare verschillen optreden, dan ben ook ik geneigd het toe te schrijven aan een intonatiekwestie.. van die andere vent dan.. niet bij jou.... vingerzetting wil ook nog wel eens 'iets ' doen (onbewust een beetje duwen of trekken wanneer het greepje wat ongemakkelijk wordt uitgevoerd...) maar dan komt het in mijn oren alras over als 'un bietjuh vals'

matty
16 mei 2016, 19:46
Nja mijn gitaar was identiek aan die in het nummer (fake tales of san francisco). Het zal dan idd intonatie of versleten snaren zijn, al is het dan toch raar dat ik dat voor de rest weinig merkte, al gok ik dat hij voor de rest vooral op de onderste snaren speelde. En wat ook gek is, is dat het niet "vals" klonk, gewoon anders :D


Sent from my iPhone using Tapatalk

harrie-beton
16 mei 2016, 20:05
versleten snaren - wat een onzin.

Intonatie heren.

Tupelo
17 mei 2016, 09:55
Gisteren na meer dan een jaar de snaren op mijn mainaxe vervangen.
Slechts één snaar opnieuw moeten intonteren, en dat is omdat ik nu een gewonden G-snaar heb. :ok:

apekop
17 mei 2016, 10:26
versleten snaren - wat een onzin.

Intonatie heren.

versleten snaren hebben wel degelijk invloed op de intonatie

Pepe
17 mei 2016, 14:43
Als bij mij de intonatie storend gaat afwijken dan lost een nieuwe set snaren 90% van de problemen op en dan zal het mij reet roesten of iemand dat onzin vindt.

Tabula Rasa
17 mei 2016, 15:17
Geen onzin. Intonatie is er om rek in snaren te compenseren.

Verstuurd vanaf mijn PULP FAB 4G met Tapatalk

Da Vinci
17 mei 2016, 15:44
Weer wat geleerd. Ik dacht altijd dat intonatie was om puur en alleen de lengte van de snaar zo af te stellen dat deze exact octaafzuiver is.

D3nnis
17 mei 2016, 19:21
Als bij mij de intonatie storend gaat afwijken dan lost een nieuwe set snaren 90% van de problemen op en dan zal het mij reet roesten of iemand dat onzin vindt.
Ik heb hier elektrisch niet zo veel last van, maar op mijn nylonsnarige....dat is een drama als de snaren wat ouder worden.

HaroldA
17 mei 2016, 21:21
Fatsoenlijke tuner gebruikt? Dus met een goede nauwkeurigheid, en dus geen DT10, PolyTune, TU2/3, etc?

beck
17 mei 2016, 22:29
Als hier gitaren samen gaan spelen worden ze op elkaar gestemd. En daarna nog even getest door wat gezamenlijke akkoorden. En zelfs dan is er soms nog op een enkele snaar een minuscuul slagje meer nodig om lekker met elkaar te kunnen klinken waar dat dan ook in zit (vingerzetting? aanslag? verschil in snaren?).
Zeker nooit elk apart met een stemapparaat (als we die welke we hebben al zouden gebruiken want altijd met de hand en het oor).

Jasper.
17 mei 2016, 22:32
Fatsoenlijke tuner gebruikt? Dus met een goede nauwkeurigheid, en dus geen DT10, PolyTune, TU2/3, etc?

Wat is er mis met de polytune? Ik gebruik hem en heb nergens last van.

HaroldA
17 mei 2016, 22:41
Wat is er mis met de polytune? Ik gebruik hem en heb nergens last van.

Heeft een flinke afwijking. Bij 2 gitaren moet je die afwijking ook maal 2 doen.

Jasper.
17 mei 2016, 23:15
Nergens last van. Maar je noemt een aantal veelgebruikte tuners. Zijn er dan uberhaupt nog wel wat goede budget tuners te krijgen?

(ik gebruik de polytune mode niet trouwens hoor, alleen om de floyd snel in de buurt te krijgen van de juiste stemming na een nieuw setje snaren)

HaroldA
17 mei 2016, 23:32
Zijn er dan uberhaupt nog wel wat goede budget tuners te krijgen?

Volgens mij niet.

Luke-wannabe
18 mei 2016, 01:44
Mwah ik weet niet hoor Harold. Ik gebruik onder andere een 15€ pedaltuner van Thomann en die werkt als een trein :seriousf:

Tupelo
18 mei 2016, 08:26
Of je medemuzikanten passen zich aan. :sssh:

HaroldA
18 mei 2016, 08:40
Mwah ik weet niet hoor Harold. Ik gebruik onder andere een 15€ pedaltuner van Thomann en die werkt als een trein :seriousf:

Vast wel, maar ik zou er geen gitaar mee intoneren. Ieder z'n eigen voorkeur!

Da Vinci
18 mei 2016, 08:53
Ik gebruik ook al een jaar of 10 een Korg DT10. Prima ding. Heb ook een cliptuner van 10 euro. Minuscuul ding dat volledig achter m'n headstock verdwijnt en die doet het ook prima. Intoneren? Ohja, dat heb ik volgens mij ook wel eens gedaan. Met m'n Pod als ik het me goed kan herinneren.

Tabula Rasa
18 mei 2016, 08:56
Ik gebruik de gStrings app op de telefoon met intoneren en dat werkt perfect!

Pepe
18 mei 2016, 13:09
Vast wel, maar ik zou er geen gitaar mee intoneren. Ieder z'n eigen voorkeur!

Intoneren is niet anders dan gewoon tunen alleen draai je aan een schroefje ipv een stemsleutel. Voor een stemapparaat maakt dat niet uit.
Maar, of je nou stemt met een strobe, digital of stemfluit, je krijgt een gitaar per definitie nooit zuiver. Als je concert pitch stemt is je A akkoord vals, stem je relatief op je A dan is je D akkoord vals. Je moet het idealiter dus zoeken in gemiddeldes en dat doe je op gehoor.

Als je daar wat ervaring in hebt weet je wel waar die gemiddeldes op je stemapparaat zitten, sommige snaren zal je in open tuning 440 wat lager laten uitvallen. Maar het is een misverstand om te denken dat een dure tuner beter stemt dan een goedkope want beide zullen niet real life proof zijn.

speedmusic
18 mei 2016, 14:42
kleine hi-jack, bij voorbaat mijn excuses.
Ben nieuwsgierig naar het gebruik van een capo icm niet op stemming kunnen krijgen.
Met één gitaar krijg ik het niet voor elkaar, intonatie per snaar is correct, vinger op, bijvoorbeeld de derde fret ook prima.
Zodra ik een capo op die derde fret plaats is het foute boel, niet alleen op die derde positie.

Ondertussen al drie verschillende capo's gebruikt, geen oplossing. Natuurlijk google gebruik, ik blijk niet de enige te zijn maar geen van de daargevonden adviezen hebben een oplossing.

Oranjeaap
18 mei 2016, 14:49
Misschien omdat een capo veel harder op de frets duwt dan jij met je vingers doet waardoor het geheel niet meer zuiver is?
Merk wel eens dat als je je capo wat snel en onbehouwen er op zet dan is het zo vals als wat. Zet je hem er rustig op en let je er op dat alle snaren rustig tegelijk ingedrukt worden dan merk ik niets.

apekop
18 mei 2016, 15:29
Zodra ik een capo op die derde fret plaats is het foute boel, niet alleen op die derde positie.


Veel capo's hebben hier last van. Ik zou adviseren om een betere capo te kopen. Een Shubb bijvoorbeeld. Die hebben achter een wieltje waarmee je de druk kan regelen, die is namelijk voor iedere gitaar weer anders. Als de capo te hard drukt trekt hij de snaren vals. Het beste kun je bij nummers met capo ook de gitaar stemmen met de capo er op, dan weet je zeker dat hij goed is.