PDA

View Full Version : Gaten in de gitaar



Marnix!
15 mei 2016, 21:01
Goedendag allen,

Ik heb een klein probleem, ik probeer nieuw leven in mijn eerste gitaar te pompen door er (onder andere) een nieuwe brug op te zetten.
Maar er zitten nog oude gaten in. Hoe kan ik deze het beste opvullen zodat het niet veel opvalt (zwarte kleur toevoegen).

http://puu.sh/oSZBO/c34771f302.jpg

Dit betreft dus de 6 gaten onder de brug pick-up.

http://puu.sh/oT04H/c8e36a8dd6.jpg

In een ideale situatie zou ik ook het 'grote' gat daaronder ook kunnen opvullen.
Maar wel dat ik het er later weer uit kan halen/slopen :)

Joost de Ruig
15 mei 2016, 21:15
Je wilt er een vaste brug op zetten?

Marnix!
15 mei 2016, 21:22
Je wilt er een vaste brug op zetten?

Voor sommigen bega ik nu een zonde, maar ik wil een bigsby stijl tremolo erop zetten met een tune o matic brug.

Tabula Rasa
15 mei 2016, 21:31
Tom brug heeft een andere halshoek nodig! Let daar op.

Joost de Ruig
15 mei 2016, 21:35
In dat geval zou ik een houten blokje maken dat vanaf onder erin geschroeft kan worden. De bovenkant daarvan verf je in dezelfde kleur als de body en als je de schroefjes in de lengte van de body schroeft, kan je het blokje er altijd weer zonder schade uithalen. Blokje moet wel precies pas zijn en hooguit met een licht hamertikje op zijn plaats worden gezet.

motorhan
15 mei 2016, 21:59
Die gaatjes kun je netjes wegwerken b.v. met een stop/meubelwas in de kleur. af en toe heeft de Aldi een setje met harde was compleet met smeltapparaatje en was in diverse kleuren. werkt heel goed en is goedkoop.
dat blokje voor het grote gat is een goed idee kun je ook vast zetten met dubbelzijdig kleefband en de naden dan afdichten met dezelfde was of kneedbaar hout (gupa) kun je ook weer makkelijk verwijderen.

Gearjunkie
15 mei 2016, 22:32
Zie post #4, dat gaat niet werken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Marnix!
16 mei 2016, 09:11
Bedankt voor de waarschuwing over de TOM. Ik was al van plan om locking tuners op de nek te gooien (wel van AliExpress),
zou dat goed genoeg zijn met alleen de 'bigsby'?

Waarschijnlijk moet ik ook gaten gaan boren voor de bigsby, ook in het opvul hout. De optie met de schroeven is dan verstandiger lijkt mij :speed:

Tabula Rasa
16 mei 2016, 09:17
Wat hebben de tuners met een Tom brug te maken? Volgens mij haal je way begrippen door elkaar.

Marnix!
16 mei 2016, 09:26
Wat hebben de tuners met een Tom brug te maken? Volgens mij haal je way begrippen door elkaar.

Ik dacht dat de TOM brug ervoor zorgde dat de gitaar minder snel ontstemde, sinds de bigsby beroemd is voor het ontstemmen.

D3nnis
16 mei 2016, 09:30
Het gaat om de hoogte van de TOM. die is zo hoog dat als je je hals parallel aan de body wilt houden, er een dikke vulplaat tussen hals en body moet. Of de TOM verzinken.
Of een halshoek maken waardoor de hals niet meer parallel loopt met de body, maar dus onder een hoek.

barno
16 mei 2016, 09:39
Ik dacht dat de TOM brug ervoor zorgde dat de gitaar minder snel ontstemde, sinds de bigsby beroemd is voor het ontstemmen.

een Bigsby is niet beroemd qua ontstemmen. Wel als hij niet goed is geïnstalleerd.. . Een TOM brug hoeft niet, maar is wel handig omdat de grotere hoek van de snaren van brug naar bigsby voor meer spanning zorgt waardoor de bigsby wat beter reageert. Brug verzinken is lastig en dan ben je ook het voordeel van de hoogte kwijt, daarom beter een shim in de pocket om de hoogte van de TOM op te vangen (of een hoek in de pocket frezen)

MikeD
16 mei 2016, 10:49
Wat Barno zegt. En als ik me goed herinner, had TheLoLands een tijdje terug een gitaar aangekocht met een verkeerd geïnstalleerde Bigsby die (daardoor) niet zo zuiver was en was er nogal wat werk nodig om 'm goed te krijgen.

Marnix!
16 mei 2016, 11:54
Bedankt voor al het advies!

Ik ga nu nog even afwachten wanneer ik alle onderdelen binnenkrijg.
Ik post tegen die tijd wel foto's.