PDA

View Full Version : tonepros system 2 Tom set studs met verschillende dikte maten



element
13 mei 2016, 22:43
Ik heb voor een LP bouwproject de Tonepros system 2 TOM set aangeschaft. Het is de Nashville versie.
Ik vroeg me af waarom de studs van de brug en die van de het staartstuk niet dezelfde dikte hebben.

Die van het staartstuk zijn 10,85mm en bij de ribbels zijn ze 11,30mm dus dat kan ik boren met mijn 11mm forstnerboor.

De studs van de brug zijn 11.04mm en 11.44mm bij de ribbels. Kan ik die ook met 11mm boren of geeft dat te veel weerstand?

Ik zal binnenkort een fotoverslag posten van deze bouw.

Mike

Tabula Rasa
14 mei 2016, 02:59
Als het niet gaat ruimen met een dremel, maar zou moeten lukken.

element
14 mei 2016, 10:10
Ik zal eerst een proefstukje boren om te kijken of het gaat. De dremel is idd een optie. Of een buisje met schuurpapier er rond.

Hoe lossen anderen dit "probleem" op?
Ik kon alleen 11mm boren vinden. Bestaat er misschien ook 11.1mm oid?

Tabula Rasa
14 mei 2016, 10:13
Zelf doe ik het met een opgerold stuk grof schuurlinnen of met de dremel.

motorhan
14 mei 2016, 10:22
Ik zal eerst een proefstukje boren om te kijken of het gaat. De dremel is idd een optie. Of een buisje met schuurpapier er rond.

Hoe lossen anderen dit "probleem" op?
Ik kon alleen 11mm boren vinden. Bestaat er misschien ook 11.1mm oid?

Ja die bestaan. https://www.conrad.nl/nl/bosch-2608596631-hss-metaal-spiraalboor-111-mm-gezamenlijke-lengte-142-mm-rollenwals-din-338-cilinderschacht-5-stuks-495430.html

Tabula Rasa
14 mei 2016, 11:35
Zoek gelijk ff een bout met dezelfde draad. Stel dat je je busje.erin geramd hebt en het blijkt net niet lekker te passen, dan wil je hem.zonder schade eruit halen. Draai die.bout in het busje en.draai door totdat ie aan de achterkant eruit komt. Bij doordraaien komt ie keurig omhoog.

barno
14 mei 2016, 11:42
iets ruimen met klein schuurrolletje op dremel werkt perfect.

Tabula Rasa
14 mei 2016, 12:14
En als je eerst het busje eventjes aandrukt zie je de groefjes rondom in het hout staan. Fan.zie je tijdens het dremelen precies waar je nog moet komen, blijft de boel mooi rond en ook gecentreerd.

MikeD
14 mei 2016, 16:51
overigens zou ik 'er in rammen' (hetgeen gebruik van een hamertje veronderstelt) sowieso vervangen door "er in persen". Sommigen doen dat met de kop van de kolomboor (extra helpende handjes zijn dan welkom) maar het kan ook met een lijmtang waar je de 'bek' met dik karton of dun plankje even wat minder heftig voor het materiaal maakt (met name daar waar je de de bek op de achterkant van de headstock zou zetten). Busje rechtop houden en rustig recht erin persen...mocht het gaatje toch net ff te krap zijn dan voel je dat aan de weerstand en kan je nog corrigerend optreden.. wanneer je het busje met een hamer d'r in ramt.... merk je dat niet...

Tabula Rasa
14 mei 2016, 17:45
Met een klem kan je de achterkant beschadigen kolomboor vind ik ook niet heel handig.

Gewoon een slotbouten erin draaien, hamer pakken en rammen. Dan gaat er echt.niets fout hoor. Al Zoooo vaak gedaan.

element
14 mei 2016, 22:57
De 11,1mm boor bestaat dus. Thanks Motorhan. Maar het is geen houtboor. Dan maar iets opschuren als het nodig zou zijn.

Ik ga ze er dan ook maar in doen voordat ik de boel ga lakken. Het heeft allebei z'n voor en tegens maar de lak beschadigen zou zonde zijn en lastiger te herstellen.

Ook nog een vraagje over de toggle switch van switchcraft. De schroefdraad is behoorlijk kort. Is de top daar zo dun bij een les paul, of moet je altijd de "deep" moer gebruiken?

Rickenbender
15 mei 2016, 11:28
De 11,1mm boor bestaat dus. Thanks Motorhan. Maar het is geen houtboor. Dan maar iets opschuren als het nodig zou zijn.

Je kunt prima met een metaalboor in hout boren, alle gaten in mijn bouwsels worden geboord met metaalboren. Bij grotere gaten boor ik eerst voor met één of twee kleinere boren voordat ik de uiteindelijke maat boor. :ok:

element
18 mei 2016, 20:10
De gaten zitten er inmiddels in. De bussen voor het staartstuk gingen er vrij gemakkelijk in. Gewoon met een blokje hout en een hamer voorzichtig erin getikt. Die van de brug moet ik er nog in doen maar ze vallen er het eerste stukje al mooi in.

Ik moet de brug nog wel aarden,
hoe pakken jullie dat aan? Eerst een draad door het gat en dan de bus erin?

Tabula Rasa
18 mei 2016, 20:15
Draad erin, bus erin, doormeten en klaar.

element
18 mei 2016, 20:21
Het is ook allemaal niet zo moeilijk :-)
Ik lees wel dat ze het afraden ivm de kans op elektrische schokken. Toch doe ik hem erbij. Er is dan altijd nog de keuze om hem niet aan te sluiten.