PDA

View Full Version : Uithollen toets



Brad
13 mei 2016, 10:15
Beste mensen ,

Ik zit er aan te denken op een gitaar van mij de toets tussen de frets uit te laten hollen

Ik vraag mij daarbij wel af of dat ten koste kan gaan van de stabiliteit van de hals , zeker als het om een slanke hals gaat

beck
13 mei 2016, 10:58
Is het niet handiger om de fretten op te hogen? Ik mis misschien het doel voor dat uithollen?

barno
13 mei 2016, 11:15
scalloped frets: zal zeker de stabiliteit van de hals niet ten goede komen. je zou kunnen opteren om enkel de hogere frets (lichtjes) te scaloppen

pasqual
13 mei 2016, 11:15
Jij bedoelt scalloping? Wat Blackmore en Malmsteen ook hebben gedaan? Blackmore zijn hals is volgens mij nog nooit doormidden gegaan dus het zal wel meevallen met de stabiliteit.
Je zal wel een one piece maple hals moeten gebruiken vermoed ik omdat je anders weinig "vlees" overhoudt. Probeer het anders eerst even uit op een goedkope hals die je op Marktplaats vind. Anders heb ik er nog wel eentje voor je tegen verzendkosten.

Brad
13 mei 2016, 11:41
Is het niet handiger om de fretten op te hogen? Ik mis misschien het doel voor dat uithollen?

Ook als ik mijn nagels kort geknipt heb steekt bij mij de nagel iets boven het vlees uit . Daardoor komt het voor dat bij het pakken van bepaalde akkoorden mijn nagel tegen de toets aankomt en dat ik daardoor de snaar net niet lekker in kan drukken

Het uithollen van de toets voorkomt dat . Maar als ik de post van Barno zo lees ga ik me er maar niet aan wagen

De frets die er nu opzitten laten vervangen door echte hoge jumbo frets is een oplossing maar wel een prijzige

barno
13 mei 2016, 12:20
scalloped frets zou ik enkel doen als je echt op zoek bent naar die feel die lichtspelende shredders willen. Je moet dan echt heel gecontroleerd spelen of je bend de zaak out of tune

fred dons
13 mei 2016, 13:50
wat Barno zegt
een scalloped nek leert je om licht te spelen, met een scalloped toets kom je er achter dat je op een "normale" toets eigenlijk te hard aan de drukken bent op de snaren en als je dat eenmaal afgeleerd heb kun je die vaardigheid ook weer gebruiken op een "normale" gitaar (waar door je ook sneller kunt spelen Maar dat is een Bonus, een scalloped nek op zich zelf is niet "sneller"

ik heb flink wat nekken gescalloped, 1 Piece, maple toets, rosewood toets, ebben en dat heeft geen negatief effect gehad op de stabiliteit van de nek dus daar zou ik me geen zorgen over maken

Hendrik1970
13 mei 2016, 15:45
Hoe dik is het hout van de toets waar je mee in aanraking komt bij het spelen (bovenzijde).
Juist de hals haalt zijn sterkte uit de dikte van het onderliggende hout de basis waarvan de hals is gemaakt, ondersteunt door de trusrod.
Dus ga gerust je gang.
Allemaal bangmakerij.
Echter ik zou er andere frets inzetten, zodat jij geen problemen meer hebt, en lekker comfortabel speelt.

Gretsch 5120
15 mei 2016, 11:55
Als het om een bolt on hals gaat, waarom dan niet een 2ehands hals scoren en die scallopen?

purplejohn
15 mei 2016, 14:12
Heb Blackmore vaak live in actie gezien maar er zijn toch aardig wat halzen gesneuveld,hoor....:soinnocent:

beck
15 mei 2016, 14:45
Ook als ik mijn nagels kort geknipt heb steekt bij mij de nagel iets boven het vlees uit . Daardoor komt het voor dat bij het pakken van bepaalde akkoorden mijn nagel tegen de toets aankomt en dat ik daardoor de snaar net niet lekker in kan drukken
(...)
De frets die er nu opzitten laten vervangen door echte hoge jumbo frets is een oplossing maar wel een prijzige

Ik wist ook niet precies de exacte bedoeling van dit. Sorry.
Door dit onderwerp van je ben ik weer wat wijzer geworden. :)

Is het niet een optie om een losse hals bij te kopen om het eens te proberen? Of een oude sloop gitaar?
Ik zag ze ook kant en klaar maar die zijn wat prijzig denk ik.

Brad
15 mei 2016, 15:03
Ik heb nog een oude gitaar dus ik denk dat ik dat eens ga proberen ja

Lucid
23 mei 2016, 21:55
Heel veel invloed heeft het niet op de hals aangezien het fretboard toch al ingezaagd is voor de frets, en die 2 millimeter kan je ook aan de achterkant er afhalen zoals je ziet bij ibanez, structureel zal het niet heel veel doen.
Tenzij je neck al heel wankel is, dat voel je snel genoeg.