PDA

View Full Version : Stoptail als wraparound



Joost de Ruig
9 mei 2016, 08:40
Waarom stringen sommigen hun gitaar met stoptail piece als zijnde het ware een wraparound? Dus waarom steken ze hun snaren niet gewoon door de stoptail heen, maar steken ze hen achterstevoren erdoor en wrappen deze om hun tailpiece?

Duhsjaak
9 mei 2016, 08:46
Geen idee, eerlijk gezegd. Vermoedelijk omdat in de gitaarwereld voodoo, romantiek en hearsay meer gewicht in de schaal leggen dan argumenten.

Ik ben er alvast geen voorstander van, omdat je de hellingshoek ten opzichte van je brug vermindert. Snaren die mooi vast in de zadeltjes van je brug worden gedrukt lijkt mij een serieus argument om dat niet ineens anders te willen doen. Ook een stoptail die netjes recht op de nokken wordt getrokken lijkt mij een voordeel.

Heb het ooit geprobeerd en hoor totaal geen verschil. Geen Win-Win, maar Min-Min situatie lijkt mij.

Maar ja......, ik ben benieuwd of ik dingen over het hoofd heb gezien.

Vriendelijke groet, Gus

Gearjunkie
9 mei 2016, 09:38
Dan knikt de snaar minder sterk over de zadeltjes, waardoor je de stoptail zo laag mogelijk (dus tegen de body) kan afstellen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jutter
9 mei 2016, 10:00
Dan knikt de snaar minder sterk over de zadeltjes, waardoor je de stoptail zo laag mogelijk (dus tegen de body) kan afstellen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Het enige goede antwoord!

Rutger
9 mei 2016, 10:00
Heeft dat niet iets met snaarspanning te maken? Zo'n zelfde verhaal gaat ook over topload versusu string-through-body bruggen bij Telecasters. Ik heb eerlijk gezegd ook nooit verschil gemerkt.

Joost de Ruig
9 mei 2016, 10:04
Dan knikt de snaar minder sterk over de zadeltjes, waardoor je de stoptail zo laag mogelijk (dus tegen de body) kan afstellen.

Dat klinkt (voor mij) tegenstrijdig: omdat je de wrapmethode gebruikt knikt de snaar minder sterk over de zadeltjes (dus minder snaardruk), maar als je dan vervolgens de stoptail lager op de body afstelt, dan doe je dit toch teniet?

deefke666
9 mei 2016, 10:14
Heeft dat niet iets met snaarspanning te maken? Zo'n zelfde verhaal gaat ook over topload versusu string-through-body bruggen bij Telecasters. Ik heb eerlijk gezegd ook nooit verschil gemerkt.

Dat dacht ik ook inderdaad, ik heb het zelf ook geprobeerd maar ik vond het maar niks.

jutter
9 mei 2016, 10:15
Dat klinkt (voor mij) tegenstrijdig: omdat je de wrapmethode gebruikt knikt de snaar minder sterk over de zadeltjes (dus minder snaardruk), maar als je dan vervolgens de stoptail lager op de body afstelt, dan doe je dit toch teniet?

Op mijn LP heeft Willem er een andere brug opgezet omdat de ruimte om te intoneren te klein was. Juist daardoor was de hoek die de snaar maakt te scherp waardoor de snaar meteen achter de brug contact maakte met de brug zelf. Ik had ook kunnen kiezen om de wraparound toe te passen maar dat wilde ik niet. Misschienn zo wat duidelijker Jo?

Joost de Ruig
9 mei 2016, 10:29
Op mijn LP heeft Willem er een andere brug opgezet omdat de ruimte om te intoneren te klein was. Juist daardoor was de hoek die de snaar maakt te scherp waardoor de snaar meteen achter de brug contact maakte met de brug zelf. Ik had ook kunnen kiezen om de wraparound toe te passen maar dat wilde ik niet. Misschienn zo wat duidelijker Jo?

Yo Jut duidelijk zo, Jo :D

jutter
9 mei 2016, 10:43
Yo Jut duidelijk zo, Jo :D

Fijn Jo! :D

jutter
9 mei 2016, 10:44
Jut & Jo??? :seriousf:

Tabula Rasa
9 mei 2016, 11:09
De enige juiste manier is gewoon zonder zo'n rare Tom brug en alleen met een wraparound.


:-)

Joost de Ruig
9 mei 2016, 11:10
Jut & Jo??? :seriousf:

Zijn wij niet de Jut & Jul van Gitaarnet dan? De Peppi & Kokki, de Noorder Bromberen, de Fabulous Fatsoensrakkers, etc :D

Joost de Ruig
9 mei 2016, 11:11
De enige juiste manier is gewoon zonder zo'n rare Tom brug en alleen met een wraparound.


TR +1: wraparound is tonal heaven :)

MikeD
9 mei 2016, 17:30
Op mijn LP heeft Willem er een andere brug opgezet omdat de ruimte om te intoneren te klein was. Juist daardoor was de hoek die de snaar maakt te scherp waardoor de snaar meteen achter de brug contact maakte met de brug zelf. Ik had ook kunnen kiezen om de wraparound toe te passen maar dat wilde ik niet. Misschienn zo wat duidelijker Jo?

dat verschijnsel herken ik.. bij mij was het een kwestie van het zadeltje omdraaien.. leverde precies de benodigde extra ruimte op.. maar dat zal in jouw geval dus wel niet geholpen hebben, Jutter?

Overigens snap ik de hier gegeven uitleg voor de wrapmethode (ook ) niet; ik zet mijn stoptails altijd zo dicht mogelijk op de body juist om een zo sterk mogelijke hellingshoek in de snaren te krijgen en inderdaad doe je dat weer teniet door te gaan wrappen.. ik heb elders (vraag me niet meer waar) gelezen dat deze methode aan 'het geluid' ten goede zou komen.. iets met 'meer sustain' of zo.. of het soepel bespeelbaar maken van gitaren met setjes dikkere snaren. (wel het 'betere' geluid en toch lekker kunnen blijven benden) .
Hele hordes die passen het tegenwoordig toe (inclusief de beroemde Joe Bo) maar ik doe het voorlopig af als een tot modeverschijnsel gepromoveerde urban legend. Als Billy Gibbons met dunne snaartjes goed kan klinken .......

Hotpepper01
9 mei 2016, 18:09
De snaarlengte tussen stoptail en tuner is bij het opspannen als een wraparound net een paar centimeter langer. Een stoptail is minder dan 2 cm breed. Met de snaar die eerst erdoor en dan bovenlangs loopt, is het al met al toch een centimeter of 2 a 3 meer lengte tussen het ball end en de tuner. Bij het benden rek je de snaar op. De rek vind plaats in de gehele lengte en de verlenging is een functie van de lengte, de spanning (de bend) en de materiaaleigenschappen. Hoe langer de snaar des te makkelijker je de toon kan bereiken bij het benden...:ok:

http://i1205.photobucket.com/albums/bb440/hotpepper01/DSC00564_zpsp0rizftz.jpg

barno
9 mei 2016, 18:35
Deze heeft het ook, en gezien de gitaar in kwestie zal ze wel door een kenner zijn afgesteld. Ik meen dat ze er in het filmpje ook iets over zeggen maar dat weet ik niet zeker meer, nu geen tijd om te herbekijken
<br>
https://www.youtube.com/watch?v=L6V8htfnkvc

MikeD
10 mei 2016, 11:10
De snaarlengte tussen stoptail en tuner is bij het opspannen als een wraparound net een paar centimeter langer. Een stoptail is minder dan 2 cm breed. Met de snaar die eerst erdoor en dan bovenlangs loopt, is het al met al toch een centimeter of 2 a 3 meer lengte tussen het ball end en de tuner. Bij het benden rek je de snaar op. De rek vind plaats in de gehele lengte en de verlenging is een functie van de lengte, de spanning (de bend) en de materiaaleigenschappen. Hoe langer de snaar des te makkelijker je de toon kan bereiken bij het benden...:ok:

http://i1205.photobucket.com/albums/bb440/hotpepper01/DSC00564_zpsp0rizftz.jpg

Kijk.. dat is ene stuk uitleg waar ik wat mee kan.. dankjewel....

Woml
10 mei 2016, 22:11
Ik ben het even kwijt, geloof ik...

Een snaar met een bepaalde (trillende) lengte heeft een bepaalde spanning nodig om een bepaalde toon te produceren. Als je de snaar langer maakt, buiten het stuk tussen topkam en brug, is de spanning voor dezelfde toon nog steeds hetzelfde. Maar dan dus over een langere snaar; dezelfde spanning staat ook op de stukjes buiten het trillende gedeelte.
Als je een noot een bepaalde afstand opdrukt, verhoog je de spanning in de snaar, en daarmee de toon. Maar de extra spanning die je toevoegt door het opdrukken, wordt bij een langere snaar over die hele lengte verdeeld.
Dus zou ik denken dat je met meer overtollige snaarlengte juist meer moet opdrukken om naar de gewenste toonhoogte te komen...
Als ik me (in het extreme doorgetrokken) voorstel dat ik een toon zou moeten opdrukken op een gitaar met een gewone mensuur, maar met snaren die daarbuiten nog een paar meter extra hebben, dan verwacht ik dat ik veel verder zou moeten duwen.

Waar zit mijn verkeerde gedachtekronkel dan? :???:
Het lijkt me wel een grappig experiment, maar het gaat me een beetje te ver om dit in het echt uit te proberen ;)

Plant
10 mei 2016, 22:42
Zelfde verhaal als bij de topkam richting tuners. Minder knik en hoek = minder wrijving = meer stemvastheid. That's all.

Hotpepper01
10 mei 2016, 23:11
Ik ben het even kwijt, geloof ik...

Dus zou ik denken dat je met meer overtollige snaarlengte juist meer moet opdrukken om naar de gewenste toonhoogte te komen...
Als ik me (in het extreme doorgetrokken) voorstel dat ik een toon zou moeten opdrukken op een gitaar met een gewone mensuur, maar met snaren die daarbuiten nog een paar meter extra hebben, dan verwacht ik dat ik veel verder zou moeten duwen.


Klopt, gemakkelijker opduwen is niet hetzelfde als korter opduwen. Mijn eigen ervaring is dat je makkelijker de toon vind bij een wraparound stoptail bespanning of een trapeze tail.