PDA

View Full Version : kopen op afbetaling



slayurrr
24 juli 2003, 22:38
ik had laatst iets gelezen dat je bij feedback bijv. een gitaar kunt kopen en dan volgend jaar pas betalen (of koop op afbetaling ofzo).
weet iemand toevallig nog van zulke gitaar winkels die daar aan doen? (liefst noorden van het land), ik heb er namelijk wel intresse in omdat ik het ook met me brommer had gedaan en het beviel me maar al te goed.
bij feedback hebben ze wel een leuke ibanez jem 555 voor iets van 1100 euro ofzo, iemand positieve dingen over deze gitaar?

alle informatie is welkom

alvast bedankt. 8-)

green_day
24 juli 2003, 23:04
moet je dan niet alleen maar meer betalen.. dus met dikke rente?

AntY
25 juli 2003, 00:04
nope....

Anders Destium
25 juli 2003, 00:12
Plus aan een JEM555:
Hij speelt geweldig
De elementen (dimarzio's) zijn erg goed

Vette Min
De tremolo is echt cheap-ass. Normaal gesproken heb je na een tijdje 2 mogelijkheden:
Je blokkeert hem, en dus geen floyd meer
Je vervangt hem door een Original Floyd Rose of Lo-pro Edge (veel werk). Dit is allebei meer dan 200E aan kosten...

Kopen zonder rente kan voordelig zijn (zeker met de huidige inflatie en rentekoersen), als er geen rare eisen zijn is zoiets zeker de moeite waard :)

rsvarthur
25 juli 2003, 00:24
Pas over een jaar betalen is natuurlijk leuk als je nu niet over de centjes kunt beschikken. Dat nul-rente verhaal lijkt leuk, maar een gitaarboer is ook geen filantropische instelling. In feite sluit je bij hem een lening af + rente, want kapitaalbeslag bij hem kost hem ook rente, zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. De rente verstopt hij dan in de koopprijs van de gitaar. Wedden dat je de gitaar goedkoper krijgt als je direct betaalt. Dat neemt niet weg dat de rente die hij doorberekent lager zou kunnen zijn dan wanneer je bij een bank een lening afsluit. Hij kan wellicht goedkoper aan zijn geld komen dan een particulier.

Anders Destium
25 juli 2003, 00:26
Ik vind het hoe dan ook raar dat je bij een gitaarboer nog zou moeten kunnen afdingen. Aangezien vragen om korting bij mij nooit zo lekker voelt heb ik tegenwoordig steeds meer het idee dat ik genaaid wordt waar ik bijsta...

rsvarthur
25 juli 2003, 00:48
Ik vind het hoe dan ook raar dat je bij een gitaarboer nog zou moeten kunnen afdingen. Aangezien vragen om korting bij mij nooit zo lekker voelt heb ik tegenwoordig steeds meer het idee dat ik genaaid wordt waar ik bijsta...

Om korting vragen zat bij mij ook nooit echt in de genen, maar heb het mij zo'n beetje aangeleerd. Je bespaart bakken geld. Zelfs in een kledingwinkel heb je succes. Bij AH zou ik het niet proberen. Een gitaarboer zal niet zo gauw uit zichzelf korting geven als hij de indruk heeft dat je het ook wel doet voor het geld op het prijskaartje. Hij wil namenlijk zoveel mogelijk geld verdienen.

roppie
25 juli 2003, 00:53
Pas over een jaar betalen is natuurlijk leuk als je nu niet over de centjes kunt beschikken. Dat nul-rente verhaal lijkt leuk, maar een gitaarboer is ook geen filantropische instelling. In feite sluit je bij hem een lening af + rente, want kapitaalbeslag bij hem kost hem ook rente, zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. De rente verstopt hij dan in de koopprijs van de gitaar. Wedden dat je de gitaar goedkoper krijgt als je direct betaalt. Dat neemt niet weg dat de rente die hij doorberekent lager zou kunnen zijn dan wanneer je bij een bank een lening afsluit. Hij kan wellicht goedkoper aan zijn geld komen dan een particulier.

jep das inderdaad zo, een vriend van mij ging een gitaartje kopen bij feedback, als hij direct betalen kon hij korting krijgen, als hij over een jaar pas zou betalen kon dit niet i.v.m. boekhouding blabla...

The Mule
25 juli 2003, 08:29
Over dat kopen op krediet: ik zou daar nog even goed over nadenken.

Je gaat een lening aan, je wordt geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel en dus heb je op dat moment een soort van 'financieel strafblad'. Nu is het tegenwoordig (lijkt het wel) de gewoonste zaak van de wereld als je die enge reclames van cluppies als Frisia, Postkrediet, Becam etc. moet geloven, maar laat ik het zo zeggen:

Als je perse wilt en misschien niet anders kan, moet je het doen, maar als je het ook direct kunt betalen of evt. even wil wachten tot je het geld bij elkaar gespaard hebt, zou ik het - afgezien van de korting die je misschien ook nog eens kan bedingen - altijd vermijden. Mocht je ooit een creditcard, hypotheek of zoiets willen regelen, dan blijft dit geintje altijd meespelen bij beslissingen van de bank...

urezna
25 juli 2003, 08:42
Mocht je ooit een creditcard, hypotheek of zoiets willen regelen, dan blijft dit geintje altijd meespelen bij beslissingen van de bank...

Das niet helemaal waar hoor. Je wordt inderdaad geregistreerd, maar als je de zaak gewoon netjes afbetaald hebt, zullen ze bij een credit card verstrekker of een hypotheek niet moeilijk doen. En als ze bij een hypotheek wel moeilijk zouden doen i.v.m. een lening van 1100 euro, dan ben je waarschijnlijk al van plan een hogere hypotheek te nemen dan verstandig zou zijn.....
Daar zou ik dus niet al te moeilijk over doen, ik heb destijds ook wel eens een gitaar op afbetaling gekocht, en beschik nu ook zonder enig probleem over een credit card en een eigen huis.
Maar, als je natuurlijk een aantal leningen tegelijk laat lopen, wordt het een ander verhaal... dan ben je niet slim bezig.

Nemesis
25 juli 2003, 08:51
ik heb ook korting geregeld voor mijn sg, ik had niet meer bij me en daardoor heb ik er aardig wat vanaf kunnen halen, je moet gewoon schijt hebben aan je menselijkheid :D

renier
25 juli 2003, 09:39
gewoon sparen en kopen man!...

what's the fun van een gitaar die je zomaar zonder nadenken effe uit de winkel opgepikt hebt zonder te betalen?.. en hoe kut is het niet om over een jaar, als het nieuwe er al lang vanaf is, in een keer een bak geld op te moeten hoesten om die plank te betalen..

en daarbij, een poster heeft het al aangehaald: rente betaal je sowieso. al is het maar de rente die de gitaarboer zou krijgen als hij het bedrag een jaar op de bank zou zetten.

NeeraDJ
25 juli 2003, 11:04
Jullie gasten zijn echt handig, vóór deze topic had ik het echt niet in mijn hoofd gehaald korting te vragen bij een gitaarboer (ik dacht zowiezo dat dat vaste prijzen waren), maar geldt dat ook voor occasions? Want bij de Rockpalace Den Haag (bijvoorbeeld) zitten de nieuwprijzen zo fucking hoog dat een korting je niet veel zal helpen.

Lacrymosa
25 juli 2003, 11:26
Rock palace zijn idd redelijkl aan de hoge kant, hoewel ze hele goeie aanbiedingen kunnen hebben......en goeie service

ik kom er nu zon 6 jaar iedere week ff een kijkje nemen en ik denk niet dat er heel erg veel te onderhandelen valt, aar je kan het wel vragen, als jij em ergens anders goedkoper kan krijgen dan moe je zeker ff met sander babbelen, hij zou gek zijn als ie dan nie met zn prijs omlaag gaat

CheerS!!

NeeraDJ
25 juli 2003, 11:33
Goeie service zeker! Al zijn er toch een paar medewerkers die geneigd zijn hun chaggo-mood op de een of andere manier op je af te reageren :evil: . Met Sander kan je altijd wel een praatje maken dus ik denk dat onderhandelen wel zal lukken!

Thanx :-D

Harry
25 juli 2003, 11:39
Goeie service zeker! Al zijn er toch een paar medewerkers die geneigd zijn hun chaggo-mood op de een of andere manier op je af te reageren :evil: . Met Sander kan je altijd wel een praatje maken dus ik denk dat onderhandelen wel zal lukken!

Thanx :-D

als een verkoper chagrijnig tegen je doet kun je hem daar gewoon op aanspreken. Hij vreet zijn boterham van jouw geld.

AntY
25 juli 2003, 14:17
als je een hypotheek wilt , kijkt de bank of je een fout code hebt. die krijg je pas als je betalingsproblemen hebt. als je zon code hebt, is de kans dat je een hypotheek zal kunnen krijgen vrij klein. blijf je netjes betalen is er weinig aan de hand als het om een kleine lening gaat.

The Mule
25 juli 2003, 14:35
Mocht je ooit een creditcard, hypotheek of zoiets willen regelen, dan blijft dit geintje altijd meespelen bij beslissingen van de bank...

Das niet helemaal waar hoor. Je wordt inderdaad geregistreerd, maar als je de zaak gewoon netjes afbetaald hebt, zullen ze bij een credit card verstrekker of een hypotheek niet moeilijk doen. En als ze bij een hypotheek wel moeilijk zouden doen i.v.m. een lening van 1100 euro, dan ben je waarschijnlijk al van plan een hogere hypotheek te nemen dan verstandig zou zijn.....
Daar zou ik dus niet al te moeilijk over doen, ik heb destijds ook wel eens een gitaar op afbetaling gekocht, en beschik nu ook zonder enig probleem over een credit card en een eigen huis.
Maar, als je natuurlijk een aantal leningen tegelijk laat lopen, wordt het een ander verhaal... dan ben je niet slim bezig.

Je hebt gelijk, ik liet me weer eens een beetje meeslepen door mijn gevoelens van walging over die geldleeninstellingen die mensen er maar van willen overtuigen dat zo'n lening helemaal niks voorstelt. Als je het idd netjes en snel afbetaalt zal het geen negatieve consequenties hebben. Maar het is een tricky verhaal, die leningen en het is m.i. beter om je gitaar lekker bij elkaar te sparen (en als ik de verhalen mag geloven) een korting te kunnen bedingen bij aankoop...

urezna
25 juli 2003, 14:38
he toch lekker voor m'n ego om gelijk te krijgen ;-)

maar inderdaad, je moet wel beetje alert blijven als je leningen aangaat. Maar het kan wel erg handig zijn zolang je er verstandig mee omgaat :-)

slayurrr
25 juli 2003, 18:06
bedankt voor de reacties! en zulke dingen als rente ofzo schelen mij niet echt veel, ik betaal liever wat meer en dat ik de gitaar nu heb, want de bollenboer waar ik altijd heen ging had geen werk meer voor me dusja, ik ken op het moment niet even zoveel geld bij elkaar sparen daarom zat ik aan deze aanbieding van bijv. feedback te denken! 8-)

alhambra
25 juli 2003, 20:42
Ik meen trouwens dat feedback wel een soort van inschrijf/administratieve kosten blablabla vraagt houdt daar ook nog ff rekening mee, het verhaal klinkt weer mooier dan het is. En nog ff wat anders hoe zit het als je problemen krijgt met je aankoop en je wilt uit eindelijk er van af ????? Al dat soort regeltjes is leuk maar ze willen maar 1 ding GELD dus ik zou de voorwaarden maar ff 2 keer doorlezen.

renier
25 juli 2003, 21:06
nogmaals, ik zou er flink mee oppassen!

het lijkt allemaal leuk, maar ik garandeerje dat de "aankoop" een vies gevoel achterlaat. het is gewoon lang niet zovel fun als je rekening plunderen en met een bak cash naar de gitaarboer gaan. de voldoening, het gevoel dat dat ding echt VAN JOU is, is volgens mij 80 procent van de lol van een koop...

daarnaast moet je je dus heel goed realiseren dat je straks loopt te ploeteren voor iets waar de nieuwigheid al vanaf is.

je moet het helemaal zelf weten, maar mijn motto is: als je het geld niet hebt, moet je het niet kopen!

slayurrr
25 juli 2003, 22:08
Tjah dat gevoel van iets kopen dat ligt bij iedereen anders natuurlijk. ik denk meer van: als ik die gitaar maar zo snel mogelijk heb!.. voor iets duurs sparen zoals die JEM 555 lukt bij mij gewoon niet, als ik dan rond de 600 euro zit ofzo dan geef ik het toch wel weer uit aan iets anders ofzo en voor dat ik 1200 euro heb duurt nog wel een tijdje.
de nieuwigheid is er misschien wel af na een jaar, maar een gitaar van 1200 euro koop je niet om over een jaar weer te verkopen!
en op den duur hecht je steeds meer waarde aan je gitaar, dat heb ik zelfs bij me rg270 terwijl me rg270 niet echt bepaald "goed" is (zwevende trem. + slechte pu's), maarja een rg270 vergelijken met een JEM kan natuurlijk niet. 8-)

misschien denken sommige: wat moet een "slayurrr iemand" nou met een JEM!?... tjah ik wil gewoon een goede gitaar die lang mee gaat en waar ik veel kanten mee op kan, later zal ik waarschijnlijk wel een jackson met emg's bijvoorbeeld kopen, maar alleen maar metal spelen enzo lijkt mij nu nog niet echt cool omdat ik veel verschillende dingen speel.

Anders Destium
26 juli 2003, 01:18
Als je een JEM555 koopt zullen je tremolo-problemen NIET opgelost zijn, als je een RG koopt voor hetzelfde geld wél...

slayurrr
26 juli 2003, 01:35
Hmm dan zal ik er toch nog is goed over nadenken..

Anders Destium >> welke van de RG serie raad jij me dan aan te kopen? ik had namelijk ook wel intresse in die 555 omdat er dimarzio evolutions in zitten en dat klinkt goed natuurlijk.