PDA

View Full Version : Oversturing uit pedaaltjes halen is nog steeds buizen of niet?



Plantje
6 mei 2016, 12:36
Net zoals alle gitaristen heb ik vele verschillende setups gehad. Marshall Valvestate top, rack met eerst een ?DOD G7 (wat een drama was dat!) en daarna een Boss GX700 en Marshall 9200 eindtrap, Marshall TSL 100 top...
En toen ik die Marshall TSL 100 top had was ik toch niet helemaal te spreken over de flexibiliteit die ik er mee had. Om te oefenen had ik er een Boss GT-5 bij. Op enig moment heb ik de GT-5 op de FX return van de TSL 100 gezet en toen was ik om! Lekker vol en vet geluid! De GT-5 deed de voorversterking en de TSL 100 gebruikte de buizen eindtrap (volgens mij wordt dan de voorversterker helemaal bypassed) om de boel lekker vol hard te laten klinken.

Toen heb ik als vaste setup een Boss GT Pro en een Marshall 9100 eind trap genomen. Daar doe ik nu al jaren mee! Sinds kort zit ik in een nieuwe band en daar hebben we ook enkele gitaristen op auditie gehad voor de solo partijen. Beide gitaristen gaven aan dat ze in principe alleen maar met buizenversterkers werkten. Prima, dat kan natuurlijk! Vervolgens trokken ze beide een pedalenbord uit de auto waar ze alle effecten op hadden zitten. Ook de oversturing deden ze met een pedaal. Maar dat is toch vreemd? Als je een buizen versterker (preamp en eindtrap) gebruikt wil je toch ook de oversturing door die buizen in de voorversterker laten doen?
En met een pedaal voor de oversturing is het in wezen toch niet veel anders dan mijn setup met een modeling preamp en buizen eindtrap?

Ik heb nog wel eens overwogen om er een Marshall JMP 1 preamp bij te zetten, maar dan moet ik met de 4-cable-method gaan klooien en dat zie ik niet bepaald zitten! Wat dat betreft zou het het mooiste zijn om een GT Pro achtig apparaat te hebben met een buis in de voorversterker.

(Ik had geen idee waar ik dit het beste kon plaatsen)

D3nnis
6 mei 2016, 12:41
Beide gitaristen gaven aan dat ze in principe alleen maar met buizenversterkers werkten. Prima, dat kan natuurlijk! Vervolgens trokken ze beide een pedalenbord uit de auto waar ze alle effecten op hadden zitten. Ook de oversturing deden ze met een pedaal. Maar dat is toch vreemd? Als je een buizen versterker (preamp en eindtrap) gebruikt wil je toch ook de oversturing door die buizen in de voorversterker laten doen?

Als zij distortion pedalen gebruiken wil dat niet zeggen dat ze de buizenpreamp helemaal omzeilen zoals jij doet.
Er zijn genoeg gitaristen die een (1 kanaals) buizenversterker combineren met pedalen voor de overstuurde geluiden.

Plantje
6 mei 2016, 12:45
Snap ik en de oversturing komt dan nog altijd vanuit de pedalen. Dat wil je toch liever door de buizen laten doen? Of vergis ik me dan?

Anders gezegd: wat is de toegevoegde waarde van de buizen in de preamp als je eigenlijk de versterking zo clean mogelijk wil houden en de oversturing met een pedaal regelt?

Ik heb altijd het idee gehad dat het grote voordeel van een volledige buizenversterker is dat je een mooi warm overstuurd geluid kunt krijgen doordat de buizen dat regelen.

D3nnis
6 mei 2016, 12:52
Ik begrijp je redenatie en ben het daar ook best mee eens, werk gezegd hebbende dat ik niet bekend ben met de high end drive pedalen die er tegenwoordig zijn.
Maar buiten dat, als de redenatie is dat je omdat je de oversturing niet uit de buizen haalt net zo goed met transistor kunt spelen, dat klopt niet in mijn beleving. Ik heb 1 transistor preamp en die klinkt heel "hard" in vergelijking met de buizenpreamps. Niet qua volume maar meer qua reactie. Ideaal voor keiharde beukmetal wel eigenlijk, denk ik, maar het is minder zingend of zo.

Plantje
6 mei 2016, 12:54
:) Ik snap wat je bedoelt met "zingend" :)

Het is leuk om na jaren suf akkoordjes te spelen weer echt met gitaar bezig te zijn! (Zie daarvoor ook mijn andere topic over het instuderen van solo's)

Joost de Ruig
6 mei 2016, 13:16
Ik werk ook uitsluitend met buizenversterkers, maar heb ook gainpedaaltjes. Enerzijds omdat mijn ene buizenversterker geen gainkanaal heeft en anderzijds om gains te kunnen "stapelen".

Pepe
6 mei 2016, 13:17
Tis altijd een optelsom en alle beetjes helpen. Het ligt ook een beetje aan hoe je het een en ander gebruikt.
Ik heb een paar full tube overdrive pedalen, in de huiskamer maken die gehakt van elke transistor overdrive. Live is een ander verhaal, dan geven die full tubes soms net teveel content voor een amp, dan kan een beetje mids van een transistor pedaal net datgene zijn wat je nodig hebt.

Soms klinkt een tranny amp beter in mijn oren dan een full tube amp, zeker als dat er eentje is van het opgefokte soort met een 4x12 er onder.

ateng
6 mei 2016, 13:23
De preamp en eindtrap bepalen hoe bijvoorbeeld een Marshall Plexi, Vox AC30 of een Fender Bassman klinkt en dat is de sound die je wilt hebben als basis. Als de oversturing niet zo klinkt zoals je t wilt hebben dan is het niet raar om pedalen te gebruiken. Zo kan je verschillende overdrive/distortion pedalen gebruiken om meerdere sounds tot je beschikking te hebben.
Alleen met een eindtrap kom je er niet tis echt de combi! Een preamp kleurt ook je sound, geeft je overdrive een bepaalt karakter enz dus een modeling preamp is een heel ander koek dan buizen versterker met wat pedalen ervoor.

Ik vind een Plexi te gek voor zn medium gain sound maar als lead weer minder. Maar met een Ibanez SD 9 ervoor als high gain of als lead is t weer te gek!

Plantje
6 mei 2016, 13:26
Gaaf! Leuk die reacties allemaal!

Geeft ook weer stof tot nadenken. Om eens te kijken om er een JMP 1 preamp bij te zetten of juist een hele basis buizen preamp en de GT Pro dan enkel voor de effecten (en dus ook de oversturing) te gebruiken.

En ach... er is zoveel aan alles in te stellen dat ik ook nog wel een tijd zoet ben met de combi die ik nu heb! Maar dat "hard" klinken waar D3nnis het over had herken ik daarbij wel!

jutter
6 mei 2016, 13:32
Ik hou niet van overdrive/distortion pedalen. Ik haal het uit mijn versterker en de volumeknop van mijn gitaren. That's it!

tmms
6 mei 2016, 13:39
......Geeft ook weer stof tot nadenken. Om eens te kijken om er een JMP 1 preamp bij te zetten of juist een hele basis buizen preamp en de GT Pro dan enkel voor de effecten (en dus ook de oversturing) te gebruiken.......

Engl 530 is ook mooi. Zeer overtuigend leadkanaal, en het clean klinkt op zich niet zo best, maar kun je wel scheurpedalen op los laten, zie het dan als de return van een effectlus met uitgebreide eq.

arjanb01
6 mei 2016, 13:49
Ik zorg altijd dat de basis goed is, dus scheur haal ik altijd uit de amp. Ben niet zo'n fan van scheurpedalen, behalve de ocd, die vind ik wel te gek.
De rest compressed en kleurt je oorspronkelijke geluid als een malle.

Pepe
6 mei 2016, 14:40
behalve de ocd, die vind ik wel te gek.
De rest compressed en kleurt je oorspronkelijke geluid als een malle.

Afgezien dat de OCD ook gewoon kleurt en compressed als een malle, dat is natuurlijk de grap van alles. Anders heet het clean boost.
Nog een grap is dat je amp ook kleurt en compressed als een malle, zeker op het drive kanaal.

Mij maakt het weer niks uit hoe en wat, als het resultaat maar goed is.

Plantje
6 mei 2016, 14:56
Mij maakt het weer niks uit hoe en wat, als het resultaat maar goed is.
Dat is zeker het belangrijkste!

Vincent A.
6 mei 2016, 15:25
Ik gebruik een peavey valveking. Ik kan met mijn Zoom g3x met 1 druk op de knop van compleet Clean geluid naar een scheurend metal geluid gaan. Ik gebruik dit pedaal gewoon voor de input en dan maakt het volgens mij wel uit of je een buizenpreamp hebt of transistor. Ook al gebruik ik alleen het cleane kanaal van de amp zelf.

Plantje
6 mei 2016, 15:38
Wat ik wel weet is dat volume ook veel doet. Toen ik met de sologitarist van de vorige band samen een versterker ging uitzoeken hebben ze hem een Line6 Spider III laten proberen en een Line6 Spidervalve. Die Spidervalve zetten ze net een stuk harder, waardoor je ook het idee kreeg dat ie veel voller klonk. Hij klonk ook wel wat beter, maar het volume deed ook veel!

miyaru
6 mei 2016, 16:15
Ik heb een cleane amp, een SF Fender Champ uit '73, en gebruik gewoon vrolijk een Okko Diablo Gain+ als overdrive en een Way Huge Fat Sandwich als distortion. Heb hier echt geen problemen mee LOL. Vroeger op een Trace Elliot Tramp gespeeld, en daarbij gebruikte ik alleen een Wah Wah, en voor de rest deed ik alles met dat combootje zelf. Maakt me me niets uit allemaal, zolang ik het maar goed vind klinken.......

Robin.

telerocker
6 mei 2016, 17:26
Ik gebruik wat werkt, ik ben wat dat betreft geen purist. Voor het ene nummer kan dat gitaar > drivechannel van mijn tubeamp, met drive, boost and volumeboost zijn, in het andere is het een drive/distortionpedaal > clean channel. Soms stack ik pedalen > clean channel.

FruscianteFan
6 mei 2016, 18:55
Buizen klinken mooier. In mijn beleving vooral clean eigenlijk. Ik vind mijn Box of Rock mooier oversturen dan mijn buizenversterker.

Live maakt het uiteindelijk geen ruk uit, alleen voor jezelf. Denk je dat mensen uit het publiek weglopen omdat er geen buis in je overdrive zit?

Brad
6 mei 2016, 19:02
Het is maar waar je voorkeur naar uit gaat . Ikzelf geef toch de voorkeur aan analoge distortion en overdrive pedalen voor het maken van oversturing

Die oversturing is wat mij betreft strakker , puntiger en toch warm . Waar het mij om gaat is dat je geluid natuurlijk blijft klinken en met goede analoge scheurpedalen is dat wat mij betreft het geval

Wil je echt die typische buizenoversturing dan kun je alsnog een pedaal gebruiken om de versterker verder in het rood te sturen , je zet dan de oversturings regelaar op je pedaal laag en het volume hoog

The Lo Lands
6 mei 2016, 20:36
Jarenlang met de overdrive uit mijn Orange Rockerverb gespeeld met vaak een boost, overdrive of fuzz pedaal voor extra kleur. Sinds ik een nieuwe Fender HR Deville ML ultra cleane versterker heb haal ik al mijn drives uit pedalen. Bepaalde drive sounds klinken naar mijn inziens veel lekkerder dan het Orange drive kanaal. Ik vind het wel belangrijk dat drive pedalen niet teveel ruis of andere bijgeluiden met zich mee brengen. Daarnaast is het stacken van drive pedalen ook erg gaaf en wat vaak weer unieke sounds oplevert. Geen voorkeur eigelijk, zolang je basissound een buizenbak is dan kun je toch veel kanten op met pedalen :-)

the sure thing
6 mei 2016, 20:44
Ik werk ook uitsluitend met buizenversterkers, maar heb ook gainpedaaltjes. Enerzijds omdat mijn ene buizenversterker geen gainkanaal heeft en anderzijds om gains te kunnen "stapelen".

... Ik doe al meer dan 25 jaar niets anders. Clean buizen platform en oversturing uit de pedalen halen. Keuze genoeg! Maar ik speel dan ook on coverbandjes.

Als ik in een band met eigen nummers zou spelen en uitsluitend overstuurd zou spelen, zou ik voor een amp kiezen waar de oversturing zelf uit is te halen.

En daarnaast: clean buizen en clean transistor is IMHO een wereld van verschil.

tnijland
6 mei 2016, 21:52
Het voordeel van een analoog overdrive/distortion pedaal is vaak de mate van compressie waardoor je voor het gevoel wat makkelijker speelt met bijvoorbeeld solos. Er zijn legio overdrives die perfect zijn en variëren van een licht overstuurd randje tot een rauwe vette drive sound.

Het nadeel is dat het snel teveel dicht kan smeren waardoor de open sound van je buizen versterker kan verdwijnen. Daarom zie je blues gitaristen toch terugvallen op een simpele buizen amp zonder al teveel effecten.

Als je met modeling speelt valt er imo wel veel te verbeteren in de live sound door combinaties van buizen en analoge drive pedalen toe te passen. Buizen laten vaak de amp wat meer intact maar je moet dan wel een amp kiezen die geschikt is voor pedalen. Ik speel al jaren met de Lex Bos Superdrive die geweldig klinkt in combinatie met goed afgestelde een single-channel amp. De Lex Bos is heel subtiel en geeft een ongelooflijk mooie nuancering in mijn sound, de Xotic SL of BB preamp geven dan weer een lekker spelende solo of crunch sound. Modeling blijft hier toch wel achter...

Brum
6 mei 2016, 21:54
Ik heb over de jaren op beide manieren gespeeld, de gain uit de versterker halen, of uit een pedaal (of twee). Ik vind beide prima werken, maar, zoals hier al geopperd, wel over een buizenbak. Ik speel nu over een JCM 800 2210 met een tubescreamer ervoor om de boel strak te trekken en een klein beetje extra gain toe te voegen en soms dauw ik een MXR Micro Amp in voor leads, om de boel wat ronder te krijgen en wat extra dikte toe te voegen. Feedback gaat dan op makkelijk te controleren wijze over in een mooie zingende toon (mits wel gegate, anders gaat dat trucje niet op), wat mij over een transistorversterker gewoon niet lekker lukt. Ook als ik over een clean buizen signaal speel met gestackte pedalen lukt me dat prima. Alles blijft op een mooie natuurlijke wijze zingen. Ik heb ook een 2203 kloon van Ceriatone en dan geef ik een al licht crunchend signaal op z'n donder middels een distortion pedaal, met wederom een tubescreamer ervoor. Zelfde resultaat. Beide manier zijn prima wat mij betreft. Ik vind alleen transistorversterkers niks, of het nou om de scheur uit die dingen gaat, of clean met een pedaal. Het klinkt hard (niet als in harder volume) en gaat niet fijn over in een ronde, zingende toon bij leads.

FruscianteFan
6 mei 2016, 22:18
Het voordeel van een analoog overdrive/distortion pedaal is vaak de mate van compressie waardoor je voor het gevoel wat makkelijker speelt met bijvoorbeeld solos. Er zijn legio overdrives die perfect zijn en variëren van een licht overstuurd randje tot een rauwe vette drive sound.

Het nadeel is dat het snel teveel dicht kan smeren waardoor de open sound van je buizen versterker kan verdwijnen. Daarom zie je blues gitaristen toch terugvallen op een simpele buizen amp zonder al teveel effecten.

Als je met modeling speelt valt er imo wel veel te verbeteren in de live sound door combinaties van buizen en analoge drive pedalen toe te passen. Buizen laten vaak de amp wat meer intact maar je moet dan wel een amp kiezen die geschikt is voor pedalen. Ik speel al jaren met de Lex Bos Superdrive die geweldig klinkt in combinatie met goed afgestelde een single-channel amp. De Lex Bos is heel subtiel en geeft een ongelooflijk mooie nuancering in mijn sound, de Xotic SL of BB preamp geven dan weer een lekker spelende solo of crunch sound. Modeling blijft hier toch wel achter...

hmwoah, als er íets dichtsmeerde was het wel mijn blackstar HT drive. En ook hier: mijn box of rock is dynamischer dan een flink gebooste blues junior, of mijn ampeg toen die het nog deed.

Ieder zijn smaak, ieder zijn ding.

tnijland
6 mei 2016, 22:51
hmwoah, als er íets dichtsmeerde was het wel mijn blackstar HT drive. En ook hier: mijn box of rock is dynamischer dan een flink gebooste blues junior, of mijn ampeg toen die het nog deed.

Ha ha, wellicht verklaarde ik het zelf natuurlijk niet goed maar de buizen pedalen die ik gebruik zijn vrijwel allemaal low-medium gain. Een HT drive is imo een cascaded high-gain buizen pedaal dat juist bedoeld is voor veel compressie. Want dat kan natuurlijk zowel met een buis als een transistor. Nadeel van dit soort discussies is dat het alleen geldt binnen een bepaalde context.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het een verkeerd pedaal is maar zo wordt het wel een beetje appels en peren vergelijken...

FruscianteFan
7 mei 2016, 00:34
Ha ha, wellicht verklaarde ik het zelf natuurlijk niet goed maar de buizen pedalen die ik gebruik zijn vrijwel allemaal low-medium gain. Een HT drive is imo een cascaded high-gain buizen pedaal dat juist bedoeld is voor veel compressie. Want dat kan natuurlijk zowel met een buis als een transistor. Nadeel van dit soort discussies is dat het alleen geldt binnen een bepaalde context.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het een verkeerd pedaal is maar zo wordt het wel een beetje appels en peren vergelijken...

Ja, maar dat deed je dus zelf ook al ;)

D3nnis
7 mei 2016, 07:27
Als ik in een band met eigen nummers zou spelen en uitsluitend overstuurd zou spelen, zou ik voor een amp kiezen waar de oversturing zelf uit is te halen.

Die snap ik eigenlijk niet zo goed.
Als je je geluid nu lekker vind dan zou je eigen nummers toch ook met deze spullen spelen?
En als je je geluid niet fijn vind, snap ik niet dat je dan -omdat je covers speelt- er tóch mee speelt?
Of ik mis iets, dat gebeurt wel vaker :D

Dutch66
7 mei 2016, 09:28
Beide gitaristen gaven aan dat ze in principe alleen maar met buizenversterkers werkten. Prima, dat kan natuurlijk! Vervolgens trokken ze beide een pedalenbord uit de auto waar ze alle effecten op hadden zitten. Ook de oversturing deden ze met een pedaal. Maar dat is toch vreemd? Als je een buizen versterker (preamp en eindtrap) gebruikt wil je toch ook de oversturing door die buizen in de voorversterker laten doen?


Goed mogelijk dat ze dit, net zoals vele andere, ook deden...

Als je bijvoorbeeld de gain van een JCM 800 precies op het 'randje' van oversturing zet, en je plaats er een overdrive met de gain/drive nagenoeg dicht voor, kun je met de level van de overdrive de mate van oversturing van de JCM regelen. Doordat het signaal door de overdrive nu aanmerkelijk 'luider' is, gaat de pre-amp van de JCM eerder oversturen ondanks dat de gain knop bijvoorbeeld pas op 3 of 4 staat.

Je kunt nu bovendien met de volume knop van je gitaar je geluid van nagenoeg clean tot flink overstuurd regelen, zonder dat dit (echt) impact heeft op het totaal volume. Het is wel een beetje afhankelijk van welke overdrive(s) je er voor zet, de een 'schoont wat beter op' dan de ander. Uiteraard kun je hier ook een booster voor nemen...

FruscianteFan
7 mei 2016, 09:59
Dat heb ik dus nooit begrepen. Laatst ook weer met die demo van PGS van de MXR MicroAmp. Waarom zou je een pedaal gebruiken om (clean) te boosten en dan vervolgens je volume weer terugdraaien?

Brum
7 mei 2016, 11:30
De Micro Amp is dan ook geen overdrive. Ik snap wat Dutch bedoelt. Ik speel zelf nooit met de volumeknoppen van m'n gitaren, daar ben ik een veel te luie gitarist voor (en wellicht niet goed genoeg), maar een JCM800 reageert heel anders met bijv. een tubescreamer ervoor. Sowieso al minder wollig, waardoor beter controleerbaar met een overdrive die de boel wat strak trekt en wat gain duwt. Dat lukt op zich met een cleane booster ook, alleen wordt het wat wolliger.

Pepe
7 mei 2016, 11:31
Dat heb ook geen nut behalve als de clean boost geen echte clean boost is, in 99% het geval.

Plantje
9 mei 2016, 11:55
Het stacken van oversturingseffecten heb ik altijd gezien als iets wat niet "mocht" :) Ik ben een purist wat dat betreft en heb het gevoel dat ik dan de controle verlies over wat er gebeurt. Ik denk dat ik wat dat betreft te veel let op wat er gebeurt in plaats van hoe het eindresultaat klinkt ;)

Joost de Ruig
9 mei 2016, 11:57
Het stacken van oversturingseffecten heb ik altijd gezien als iets wat niet "mocht" :) Ik ben een purist wat dat betreft en heb het gevoel dat ik dan de controle verlies over wat er gebeurt. Ik denk dat ik wat dat betreft te veel let op wat er gebeurt in plaats van hoe het eindresultaat klinkt ;)

SRV gebruikte twee Tubescreamers: een als distortion en een als booster. Niets mis mij lijkt mij :)

Kim Wilson
9 mei 2016, 12:04
Ik heb een oude Fender 40 watt amp, zonder master volume. Tegen de tijd dat die lekker begint te oversturen, vraagt de rest van de wijk zich af of de oorlog weer begonnen is. Nou ja, misschien is dat wat overdreven, maar het gaat dan al wel teringhard. Daarbij heb je op één volume maar één hoeveelheid gain. Dat is prima als je pure blues speelt en lekker kunt klooien met je volumeknop van je gitaar, maar als ik hem wat all-rounder wil inzetten, heb ik graag een aantal soorten drive (en volume) onder de knop. Ik haal derhalve mijn drive uit een Boss BD-2 en een Fulltone OCD, al dan niet gestapeld. Het mooie van de buizen preamp van mijn Fender is dat ie lekker samenwerkt met die pedalen. Als ik hem flink harder kan zetten, draai ik de gain op de pedalen iets terug en soms het level iets hoger.

Lang verhaal kort: dankzij pedalen heb ik op mijn cleane ouwe bak iets meer mogelijkheden en is het allemaal wat breder inzetbaar.

Oh, en of dingen wel of niet mogen, zou ik me (behalve technische beperkingen) niet teveel van aantrekken. Of het wel of niet werkt bepaal je met je oren, niet vanwege puristisch snobisme. ;)

Plantje
9 mei 2016, 12:10
Oh, en of dingen wel of niet mogen, zou ik me (behalve technische beperkingen) niet teveel van aantrekken. Of het wel of niet werkt bepaal je met je oren, niet vanwege puristisch snobisme. ;)
I know... volgens mij is dat een lichte variant van OCD. Op mijn Facebook postte een vriend van me ook een keer: https://www.youtube.com/watch?v=tnzz-eFmKaw
Ik schrok hier en daar van hoezeer ik me in zaken herkende ;)