PDA

View Full Version : Eerste stappen in pedalen



Da Vinci
3 mei 2016, 11:05
Na jaren gespeeld te hebben op een Powerball, die zo'n beetje 4 kanalen en allerlei goed instelbare functies heeft ben ik overgestapt op een POD HD500x direct in een monitor omdat ik het gesjouw beu was. Dat beviel ik niet helemaal omdat ik toch de buizen miste.... Nu speel ik op een Engl Gigmaster combo.
Ik speelde zowel op m'n Engl Powerball als op m'n Pod met vier geluiden: Clean, lichte crunch, heavey crunch, lead.

Eén van de grote verschillen tussen de Powerball en de Gigmaster is het aantal mogelijke instellingen. Beide versterkers hebben in de basis twee kanalen met een gainboost. Bij de Powerball kon ik op kanaal 1 de gain en het volume voor de midboost apart inregelen en oproepen die volledige setting oproepen met de 2e buttom op de Z9, waardoor je feitelijk met 4 kanalen speeldie die je met één druk op de knop kon oproepen.
Bij de Gigmaster is dat wat anders.... Daar is de gain bij de gainboost niet instelbaar, hetgeen ook geldt voor de volumeboost en midboost.

In de praktijk komt het er op neer dat ik meestal de gainboost op kanaal 1 aan heb staan omdat ik dan met het volume van m'n gitaar een mooi randje heb als ik flink aansla en door minder hard aan te slaan en het volume iets terug te draaien krijg ik ook een prima cleansound.
Het volume van kanaal 2 is instelbaar. Als ik met de gainboost ingeschakeld naar kanaal 2 ga, doe je dat automatisch ook met de gainboost ingeschakeld. Je gaat dus zeg maar ineens van optie 2 naar optie 4. Zou je naar optie 3 willen (kanaal 2 zonder midboost), moet je twee keer schakelen (gainboost uit en naar ander kanaal).

Probleem bij deze instelling is tevens dat je geen gainboost meer over hebt voor je lead kanaal. Alleen de volumeboost vind ik qua verschil niet groot genoeg. Als ik uitga van een crunchsound op kanaal 2 zonder gainboost en daarna volumeboost, gainboost en midboost intrap is het verschil groot genoeg, maar heb niet zo veel zin om daarvoor iedere keer te moeten tapdansen.

Ik ben op zich erg tevreden over de clean en crunch sound van de Engl Gigmaster. Echter spelen wij in ons coverbandje van Van Dikhout en The Scene tot Enter Sandman en Sadmans Tongue, dus een beetje extra midlaag zou zo nu en dan welkom zijn.

Dit brengt me er toe om eens wat te gaan experimenteren met wat pedaaltjes. Maar Godallejezus.... er is nogal wat te koop. Joost (de Ruig) was nogal enthousiast over z'n Harley Benton pedaal (American boost) die qua prijs natuurlijk ook nog eens aantrekkelijk is om mee te klooien. Ik snap dat je voor die prijs niet het beste van het beste hebt, maar in de video's (bijvoorbeeld die hieronder) vind ik pedalen erg goed uit de verf komen.

https://www.youtube.com/watch?v=ZyI8mOCYmVw

Maargoed, alleen in de Harley Benton reekst heb je volgens mij al zomaar 20 overdrive/distortion pedalen
(http://www.thomann.de/nl/harley_benton_distortion_pedals.html).....

Wat ik zou willen:
Een pedaaltje die me helpt om van mijn cleankanaal (wat ik dus voor zowel clean als lichte crunch gebruik) ineens naar een goede leadsound kan trappen die wat meer zingt en er qua volume echt bovenuit komt.
Daarvoor zouden de volgende pedaaltjes een optie kunnen zijn:
Harley Benton American (http://www.thomann.de/nl/harley_benton_american_truetone.htm?offid=5&affid=1&subid=256819NL&subid2=Harley+Benton+American+TrueTone&origin=boost&gclid=Cj0KEQjwmKG5BRDv4YaE5t6oqf0BEiQAwqDNfIbgm3rN cp0xHZ94ydiGhP2XoPXyYe85zemtP59en98aAsKz8P8HAQ)
Harley Benton Vintage Overdrive (http://www.thomann.de/nl/harley_benton_vintage_overdrive.htm)
Harley Benton Ultimate Overdrive (http://www.thomann.de/nl/harley_benton_ultimate_drive.htm?offid=5&affid=1&subid=256803NL&subid2=Harley+Benton+Ultimate+Drive&origin=boost&gclid=Cj0KEQjwmKG5BRDv4YaE5t6oqf0BEiQAwqDNfOG6coGv 7tT_bVuMap0Cxcv_BDddm7eOm8xC5NsyDqEaAu-I8P8HAQ)


Ik wil dan echt als crunchkanaal instellen en daarvandaan ook met een pedaalje naar een zingende leadsound met extra volume.

Daarnaast wil ik nog ergens mee wat extra strak midlaag kunnen toevoegen. Dat zou kunnen met bijvoorbeeld één van bovengenoemde opties maar ook een aparte optie zoals de Harley Benton California (http://www.thomann.de/nl/harley_benton_california_truetone.htm) (schijnt een mesa karakter te hebben) zou kunnen.

Mijn idee is nu om de American Overdrive/Vintage Overdrive/Ultimate Overdrive te gebruiken om beide kanalen te voorzien van wat extra tone/mid/volume. Welke zou hiervoor het meest geschikt zijn? Zo'n American lijkt me toch een iets ander soortig pedaal of komt dat puur door het verschil in uiterlijk (breeder/meer potmeters).
Is zo'n Ultimate Overdrive bijvoorbeeld wat te zwaar om nog voor een dirty amp te zetten?

Voor de dikke midlaag cruch neig ik naar de California. Kan je vanaf daar dan nog naar een leadsound door een extra overdrivepedaal (van hierboven) daarvoor of daarachter te zetten?

Wat me sowieso opvalt is dat ze in de video's altijd de pedalen voor een cleane amp zetten. Is dat sowieso the way to go of is dat puur omdat ze dan het karakter van het bepaal zelf beter kunnen laten horen?

Ik hoor graag wat jullie van mijn vragen vinden. Zit ik in de goede richting te zoeken en moet ik daar gewoon zelf wat gaan oriënteren of zijn er al zaken die ik helemaal verkeerd zie? Dan kan ik daar nog rekening mee houden voordat ik definitief mijn keuze maak voor de twee of drie pedaaltjes die ik ga testen om mee te experimenteren.

DannyFender
3 mei 2016, 11:23
Ik snap de fascinatie met Harley Benton pedalen niet zo goed. Misschien dat er hier andere gebruikers zijn die daar betere ervaringen mee hebben en er meer over kunnen zeggen.

Misschien begrijp ik de vraag niet helemaal, maar als boost/overddrive pedaal zou ik zeker de Ibanez TS808 of de J Rockett Archer uitproberen. Het kost wat, maar dan heb je ook een legendarisch geluid!

Ik kon ook niet achterhalen welke gitaar je het vaakst gebruikt. Misschien is het de moeite waard om te vermelden; humbuckers of single coils, een ouderwets geluid van een Fender of Gibson met een hoop imperfecties en daardoor ziel, of het strakke perfectionistische geluid van een Ibanez/PRS maakt vaak een hoop verschil uit i.c.m. het pedaal/versterker.

Sowieso zou ik het pedaal altijd willen proberen alvorens het te bestellen. 10x goedkoop = duurkoop helaas.

Succes!

Braml
3 mei 2016, 11:24
Hmm ja ik heb zelf aan 1 pedaal nooit genoeg om in een keer naar een leadsound te gaan. Maar misschien komt dat ook wel omdat ik ze altijd voor een cleane amp heb staan. Misschien dat jij voor meer oversturing kunt zorgen omdat je amp ook mee gaat oversturen?

In ieder geval wat ik weet over die 3 harley benton (joyo) pedalen:

Ultimate Overdrive: Fulltone OCD kloon. Mijn eigen (echte) ocd heeft een groot bereik aan drive en volume. Transparante overdrive die de dynamiek in tact houdt.

Vintage Overdrive: Tubescreamer achtige. Dit soort overdrives zorgen ook voor meer mid-frequenties. Ik heb zelf een maxon od-808 en ik vind dat alles muddier gaat klinken door dit pedaal (ik ben er ook niet heel gek op).

American Sound: volgens mij een soort fender-sound emulatie? Deze valt volgens mij onder de amp-in-a-box pedalen van Harley Benton. Zo heb je ook de AC truetone (vox sound) en British truetone (marshall sound). De California hoort er ook bij volgens mij.

Ik heb ze geen van allen hoor, dus heel specifiek weet ik het niet. Ik denk wel dat ze op youtube ze altijd over een cleane amp spelen zodat je beter hoort wat het pedaal zelf toevoegt.

Da Vinci
3 mei 2016, 11:31
Thx voor de reacties tot zover!

Mijn gitaren zijn:
Gibson Les Paul
Music Man Luke 2
Music Man Luke 3

Op de laatste speel ik het minste. Binnenkort komt er wellicht een Telecaster bij met een single sized humbucker in de brug en SD mini humbucker in de neck. Dan ga ik voornamelijk met de Tele en de Gibson spelen voor het lichtere en zwaardere werk.



American Sound: volgens mij een soort fender-sound emulatie? Deze valt volgens mij onder de amp-in-a-box pedalen van Harley Benton. Zo heb je ook de AC truetone (vox sound) en British truetone (marshall sound). De California hoort er ook bij volgens mij.


Klopt, maar is dat iets slechts? Ik weet iig dat ik de klank die ze eruit halen goed vind. Ik zou zelf wat vraagtekens hebben bij de speakersimulatie van een aparaat dat daarna nog door een versterker én speakers gaat, maar blijkbaar is dat geen probleem.

Da Vinci
3 mei 2016, 11:39
Ik snap de fascinatie met Harley Benton pedalen niet zo goed. Misschien dat er hier andere gebruikers zijn die daar betere ervaringen mee hebben en er meer over kunnen zeggen.

Misschien begrijp ik de vraag niet helemaal, maar als boost/overddrive pedaal zou ik zeker de Ibanez TS808 of de J Rockett Archer uitproberen. Het kost wat, maar dan heb je ook een legendarisch geluid!

[...]

Sowieso zou ik het pedaal altijd willen proberen alvorens het te bestellen. 10x goedkoop = duurkoop helaas.

Succes!

Fascinatie is wel meteen een groot woord. Ik zou het zelf eerder interesse noemen.
Zoals gezegd; het zijn mijn eerste stappen in de wonderenwereld van pedalen. Dan lijken die HB's me qua prijs iig fijn om mee te experimenteren. Hetgeen ik er van lees en hoor is overwegend prima voor zover ik kan inschatten. Maar heb jij andere ervaringen? Dab hoor ik die uiteraard graag.

Braml
3 mei 2016, 11:46
Klopt, maar is dat iets slechts? Ik weet iig dat ik de klank die ze eruit halen goed vind. Ik zou zelf wat vraagtekens hebben bij de speakersimulatie van een aparaat dat daarna nog door een versterker én speakers gaat, maar blijkbaar is dat geen probleem.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat iets slechts is. Het is wel gewoon een pedaal bedoeld om voor een amp te plaatsen toch? Het zorgt alleen voor een geluid dat op die verschillende amps lijkt? Voordeel is ook dat die amp-in-a-box pedalen ook een mid en voice regelaar hebben, wellicht handig voor jouw toepassing?

Misschien is het een idee om op marktplaats een Boss SD-1 te scoren voor een eurootje of 25/30? Dat is ook een tubescreamerachtige waarbij de midfrequenties geboost worden, maar dan wat aggressiever (ik hou persoonlijk wel van aggressief). Volgens mij wordt dat pedaal ook vaak gebruikt om versterkers op de flikker te geven.

beruk
3 mei 2016, 12:30
Wacht u voor het kopen van spul waar je na een paar dagen spijt van hebt.
Voor op je test lijstje:

https://www.youtube.com/watch?v=-M4NwAso1Gc
€160,- is een hoop geld, maar dan héb je ook wat!

D3nnis
3 mei 2016, 12:47
Ben ik nou de enige die uit het verhaal opmaakt dat TS wellicht de Powerball had moeten houden en daar een mooi compact 2x12 of 1x12 kastje bij had moeten nemen?

harrie-beton
3 mei 2016, 12:58
Het is een vrij land ...


Ik ben het wel met je eens, een pod nemen terwijl je niet wilt sjouwen én terwijl je maar 4 patches gebruikt..
Een pedaal kopen is net als een shot heroine, je wilt erna meer en meer, GAS GAS GAS

Kim Wilson
3 mei 2016, 13:00
Het is een vrij land ...


Volledig offtopic, maar besef je je dat je profielnaam enorm veel lijkt op het merk dat als voorbeeld dient in de openingspost? :D

harrie-beton
3 mei 2016, 13:07
Mijn bijnaam in de band in 1991 was "Harrie Beton" vanwege het lawaai uit de Marshall JCM. De bandleden maakten dit alter ego omdat ik als enige 1 biertje slechts per repetitie dronk. De zanger zijn bijnaam was Kratmans..

En nu weer PEDALEN

Da Vinci
3 mei 2016, 13:35
Wacht u voor het kopen van spul waar je na een paar dagen spijt van hebt.
Voor op je test lijstje:

https://www.youtube.com/watch?v=-M4NwAso1Gc
€160,- is een hoop geld, maar dan héb je ook wat!

Ziet er ook goed uit. Zag ook de Fulltone Full-drive 2 laatst voorbij komen. Ook overdrive + boost in dezelfde prijscategorie. Ook interessant. Heb ff wat geluidjes geluisterd maar in grote lijnen doet het hetzelfde. Full-drive lijkt wel iets vetter te klinken.




Ben ik nou de enige die uit het verhaal opmaakt dat TS wellicht de Powerball had moeten houden en daar een mooi compact 2x12 of 1x12 kastje bij had moeten nemen?

Er zat een 2x12 kast onder. Van een kilootje of 36. En dan de head nog. En alles verpakt naar repetities, uitpakken, aansluiten, loshalen, weer inpakken, sjouwen.... En het geluid van die powerball icm gesloten kast was echt te zwaar. Ben wat dat betreft wel echt blij met het open geluid van mijn Gigmaster, de handzaamheid en opbouwsnelheid. Het enige waar ik wel eens aan twijfel is of ik niet beter een Retro had kunnen kopen. Die lijkt qua instel- en schakelmogelijkheden wat dichter in de buurt van de Powerball te komen.
Maargoed, als ik dan een pedaaltje of 2 - 3 nodig heb om eoa op te vangen én wat veelzijdigheid toe te voegen heb ik daar geen probleem mee. Er zijn volgens mij wel meer gitaristen die her een der een pedaaltje gebruiken om iets toe te voegen aan hun geluid wat ze niet uit hun versterker krijgen.

Joost de Ruig
3 mei 2016, 16:31
Welkom in de wondere wereld der pedalen. Voor de vintagecrunch e/o booster zou ik een TC Electronic MojoMojo nemen van €49,- , maar da's slechts mijn opinie en zeker in het land der overdrives/boosters geldt: de keuze is er reuze :)

Wat betreft de opmerking over Harley Benton, voor mij geldt: geen fascinatie, wel een merk waarbij je krentjes uit de pap kan vissen en voor inimini bedragen soms erg leuke gear hebt. Zo is er iemand erg enthousiast over de Brian May copy van HB en zelf heb ik de American Sound en de Tremelo. Deze waren samen nog geen €60,- en zijn wat mij betreft een no-brainer. Ik lees ook over forumleden dat als er geen Strymon op een pedaaltje staan, dat ze hun neus er voor ophalen. Dat mag, maar daar staat een fikse prijs tegenover.

Da Vinci
3 mei 2016, 19:00
Welkom in de wondere wereld der pedalen. Voor de vintagecrunch e/o booster zou ik een TC Electronic MojoMojo nemen van €49,- , maar da's slechts mijn opinie en zeker in het land der overdrives/boosters geldt: de keuze is er reuze :)

Wat betreft de opmerking over Harley Benton, voor mij geldt: geen fascinatie, wel een merk waarbij je krentjes uit de pap kan vissen en voor inimini bedragen soms erg leuke gear hebt. Zo is er iemand erg enthousiast over de Brian May copy van HB en zelf heb ik de American Sound en de Tremelo. Deze waren samen nog geen €60,- en zijn wat mij betreft een no-brainer. Ik lees ook over forumleden dat als er geen Strymon op een pedaaltje staan, dat ze hun neus er voor ophalen. Dat mag, maar daar staat een fikse prijs tegenover.

Nou bespeur ik bij mezelf ook wel wat merkgeilheid maar met pedalen heb ik dat (nog) niet. In die pedalen zal vast ook een heleboel verschil zitten maar dat er voor 30 euro een redelijk fatsoenlijk ding gemaakt kan worden geloof ik meteen. Dat er voor 30 euro een hoop troep te koop is overigens ook. Bij mijn vorige werkgever kochten we complete frietpannen, waterkokers, tosti-ijzers etc. in die we met goede marge voor de helft daarvan verkochten. Het kan wel dus.

Braml
3 mei 2016, 19:03
zelf heb ik de American Sound

Maar nou ben ik ook wel benieuwd Joost. creëer je nou met de American Sound een fender achtig geluid? Zelfs als je bijv een marshall of een vox hebt? En moet je dat dan zien als een soort clean/crunch kanaal of echt een od/distortion kanaal?

Joost de Ruig
3 mei 2016, 19:28
Maar nou ben ik ook wel benieuwd Joost. creëer je nou met de American Sound een fender achtig geluid? Zelfs als je bijv een marshall of een vox hebt? En moet je dat dan zien als een soort clean/crunch kanaal of echt een od/distortion kanaal?


De American Sound kan o.a. als een soort modeler gebruikt worden, maar dan voor één versterker: zeg maar een Fender Blackface Deluxe. Over mijn Fender hoef ik hem daarvoor dus niet te gebruiken, maar over mijn Engl is dat een prima optie. Optie twee is hem als booster te gebruiken en optie drie als crunch pedaal. Dit pedaal gaat niet verder dan zeg maar tot halverwege het distortiongebied. De laatste optie is de speakersim: je kan er dus rechtstreeks mee in het mengpaneel of PC prikken, waarmee het pedaal als voorversterker fungeert. Kortom: erg bruikbaar.

no 1 hops
3 mei 2016, 19:51
Ik lees ook over forumleden dat als er geen Strymon op een pedaaltje staan, dat ze hun neus er voor ophalen. Dat mag, maar daar staat een fikse prijs tegenover.ook behringer heeft ermee te maken gehad.
sommigen vonden ze goed genoeg en anderen,tja.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?98210-Het-grote-Behringer-stompboxes-topic&highlight=behringer

Joost de Ruig
3 mei 2016, 20:39
ook behringer heeft ermee te maken gehad.
sommigen vonden ze goed genoeg en anderen,tja.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?98210-Het-grote-Behringer-stompboxes-topic&highlight=behringer

Net als bv Line6, is Behringer een merk waar ik werkelijk echt helemaal niets mee heb.

grayfink
4 mei 2016, 06:57
De ultimate overdrive is een Fulltone Ocd clone dacht ik. Dat is een fijn pedaal. Voor 3 tientjes kun je wat proberen hé.

Braml
4 mei 2016, 08:25
Ja maar als hij wat extra mid wil denk ik alleen niet dat hij een ocd (achtige) moet hebben. Ik denk echt een Boss SD-1.

no 1 hops
4 mei 2016, 09:18
Ja maar als hij wat extra mid wil denk ik alleen niet dat hij een ocd (achtige) moet hebben. Ik denk echt een Boss SD-1.in onderstaande video gaat het dan over het geluid van clapton en meer mid. met een equalizer pedaal (16:00 min)
om meer mid te krijgen. dus waarom niet beide om meer te kunnen tweaken?
https://youtu.be/BcBXduQie8s

Dutch66
4 mei 2016, 09:36
Bijna alle HB/Joyo pedalen zijn (nagenoeg) 1:1 kopieën van bestaande succesvolle pedalen.
Zo is de eerder genoemde TrueTone American, feitelijk een Tech21 Blond (1e versie).
Ik heb in dit pedaal het nodige 'geknutseld', en de (SMD) bouwkwaliteit is gewoon prima,
i.i.g. niet minder dan bijvoorbeeld de (moderne) MXR pedalen.
Ze zijn alleen stuk voor stuk spuuglelijk...

Joost de Ruig
4 mei 2016, 09:50
Ze zijn alleen stuk voor stuk spuuglelijk...

Gelukkig vinden Hollanders altijd iets te zeiken...... :D

Dutch66
4 mei 2016, 10:01
Gelukkig vinden Hollanders altijd iets te zeiken...... :D

Ach je hebt ook gelijk, met een tele erbij kan 't best... :seriousf:

Joost de Ruig
4 mei 2016, 10:14
Ach je hebt ook gelijk, met een tele erbij kan 't best.

Een Tele is net als Haarlemmerolie: goed voor alles :rockon:

Kim Wilson
4 mei 2016, 10:18
Bijna alle HB/Joyo pedalen zijn (nagenoeg) 1:1 kopieën van bestaande succesvolle pedalen.
Zo is de eerder genoemde TrueTone American, feitelijk een Tech21 Blond (1e versie).
Ik heb in dit pedaal het nodige 'geknutseld', en de (SMD) bouwkwaliteit is gewoon prima,
i.i.g. niet minder dan bijvoorbeeld de (moderne) MXR pedalen.
Ze zijn alleen stuk voor stuk spuuglelijk...
Hoezo zijn ze spuuglelijk? Ze lijken vooral op T-Rex pedalen, en daar heb ik nog nooit iemand over gehoord. Wat Joost al zegt, je zoekt gewoon iets om te zeiken.

harrie-beton
4 mei 2016, 10:26
Voor mijn buizenversterker heb ik 3 pedalen. Een mad professor, vox wah wah en een T rex compressor.

In de effect loop zit een multi effect en die bedien ik via midi. Delay chorus enz.

Dutch66
4 mei 2016, 10:55
Hoezo zijn ze spuuglelijk? Ze lijken vooral op T-Rex pedalen, en daar heb ik nog nooit iemand over gehoord. Wat Joost al zegt, je zoekt gewoon iets om te zeiken.

http://files.effectsdatabase.com/gear/pics/harleybenton-joyo_americansound_002.jpg

Mwah.....

Da Vinci
4 mei 2016, 11:00
ik heb inmiddels nog een keer of 57 dat filmpje van de American Truetone geluisterd en hoor daar echt een paar te gekke geluiden voorbij komen. Dus ik heb 'm maar besteld, samen met de Ultimate Vibe. Door de 2 kanalen, met gainboost en 2 pedalen zijn er dan best al wel wat manier om tot verschillende lichte en zwaardere rythm en lead sounds de komen dus ben iig een paar avonden onder de pannen voor 6 tientjes :-)

Kim Wilson
4 mei 2016, 11:15
http://files.effectsdatabase.com/gear/pics/harleybenton-joyo_americansound_002.jpg

Mwah.....
Wat is daar nou lelijk aan? Is gewoon een oranje vierkant doosje met knoppen. Net als de Replica:
http://www.sweetwater.com/images/items/750/Replica-large.jpg

Niet dat ik zo nodig mijn gelijk wil halen, maar kom op zeg. Dat is toch geen argument?

zjanke
4 mei 2016, 11:46
Het is geen argument, maar om een bruin doosje met twee switches en en 4 zwarte chickenheads nou een wonder van schoonheid te noemen... :D

Ik kreeg een aanbod om een clone van een mooer hustle drive( wellicht is dat mini ding van mij exact hetzelfde pedaal, maar dan met een ander stickertje), wat op zichzelf al een clone van een OCD is te ruilen en omdat ik benieuwd was naar het vergelijk tussen zo'n cheap-ass pedaaltje en een OCD heb ik dat gedaan. Het geluid is wat minder van kwaliteit (minder mid en minder vol), maar zo'n pedaaltje kost dus ook geen drol en als probeerseltje om te kijken wat je met pedalen wil ook een optie. Tweedehands een gerenomeerd pedaal kopen is misschien wel beter, maar de initiele investering is dan ook een stuk hoger.

Koop het ding als het je iets lijkt (ook tweedehands prima te vinden) en als het dan toch niet goed genoeg blijkt te zijn verpats je hem toch weer?

Kim Wilson
4 mei 2016, 11:52
Het is geen argument, maar om een bruin doosje met twee switches en en 4 zwarte chickenheads nou een wonder van schoonheid te noemen... :D

Dat doe ik ook niet. Maar bij de HB wordt er ineens een punt van gemaakt. Sowieso snap ik het niet, sinds wanneer doet schoonheid ertoe bij pedalen? WTF, wat een Libelle-gelul.

tmms
4 mei 2016, 12:03
@zjanke, interessant, dat kwaliteitsverschil, tussen de kopie van de hustle drive en de Mooer of tussen de Mooer en de OCD?
Vind de hustledrive erg mooi, maar als de originele OCD beter is, vraag ik me af of dat de kwaliteit van de componenten is of een te modificeren verschil in ontwerp.
Empress comp besteld:cooler:, ik dacht belangrijk pedaal, wil ik compromisloos goed hebben, zeer benieuwd of de prijs okee is, komt uit Canada, het ding.

deefke666
4 mei 2016, 12:19
Hier net hetzelfde, ik heb een originele ocd en vanwege het gemak een Mooer kopie erbij gekocht om deze met een andere instelling te gebruiken.
Die Mooer is helemaal niet slecht voor het geld, maar de originele klinkt in mijn oren toch beduidend beter, zoals Zjanke al zei, voller.
Maar ja, dat lijkt me ergens ook wel een beetje normaal als je het prijsverschil bekijkt.
Zelfde had ik met die harley benton tremolo, geweldig goed voor de prijs maar als je vergelijkt zijn er altijd kleine onvolmaaktheden die meer en meer beginnen irriteren na verloop van tijd.

tmms
4 mei 2016, 12:43
.....Maar ja, dat lijkt me ergens ook wel een beetje normaal als je het prijsverschil bekijkt.
Zelfde had ik met die harley benton tremolo, geweldig goed voor de prijs maar als je vergelijkt zijn er altijd kleine onvolmaaktheden die meer en meer beginnen irriteren na verloop van tijd.
Zitten veel componenten in dus een kwaliteitsverschil hierin telt wel op denk ik. Vraag me af waar het 'm dan specifiek in zit. Kan ook zijn dat er een klein ontwerpverschil inzit, zou op te lossen zijn.

zjanke
4 mei 2016, 12:49
Hier net hetzelfde, ik heb een originele ocd en vanwege het gemak een Mooer kopie erbij gekocht om deze met een andere instelling te gebruiken.

Voor mij was het een toevallige ruil en ik heb mijn OCD naast een Nova system staan omdat ik mijn OCD beter vind dan de drive/distortion uit de Nova. Misschien moet ik maar eens kijken of ik deze steeds kan ruilen met andere Mooer pedaaltjes, gewoon om ze te proberen :)

arjanb01
4 mei 2016, 12:52
Die Eno pedaaltjes zijn trouwens ook niet slecht, zeker voor wat je er voor betaalt, en true bypass:

http://www.bax-shop.nl/eno?gclid=CjwKEAjwu6a5BRC53sW0w9677RcSJABoFn4sIKYj rUsMdrpGTj_xoWEaRixDmD_IYBNNOlNbvW5BKBoCEnnw_wcB

roger
4 mei 2016, 12:57
Ik heb pas bij aliexpress een Nux Chorus en overdrive besteld, voor 18 euro per stuk...puur uit nieuwsgierigheid..ben benieuwd...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

raabje
4 mei 2016, 19:26
Ik heb een Harley Benton Crunch Box, Vintage Overdrive, Ultimate Drive, AC tone, American Sound, Phaser, Delay, Chorus, Compressor, EQ.

Op zich zijn het hele aardige pedal voor de prijs. Ultimate Drive is de beste. Ik kwam er achter dat ik helemaal niet gek ben op effecten, en ik heb ze van mijn pedal board gehaald. Wat ik nog wel gebruik met mijn amp is een Boss OD-3, Mooer Blues Mood, een RAT clone van Eno, en Caline Orange Burst en Pure Sky.

De AC Tone en American Sound heb ik rechtstreeks in mijn mixer geplugd, over monitors, voor late night spelen, hoef ik mijn buizen amp niet aan te zetten. Dit zijn op zich ook wel lekkere pedaaltjes, blijft een beetje solid state klinken, wat ze ook zijn... :-)

Ik heb 1 pedaal op mijn wens lijst, een EHX Big Muff met Tone Wicker, dat lijkt me wel een goede fuzz pedaal. Alleen te duur t.o.v low budget pedalen.

the sure thing
4 mei 2016, 21:43
(...)
Empress comp besteld:cooler:, ik dacht belangrijk pedaal, wil ik compromisloos goed hebben, zeer benieuwd of de prijs okee is, komt uit Canada, het ding.

DAMN! ik loop al een paar jaar te GASsen op de Empress compressor. IMHO de beste compressor die er te krijgen is... Met übercoole leds. GEIL PEDAAL. Waar hebbie um besteld?

tmms
5 mei 2016, 09:22
Thomann. Ook al lang tegen aan te hikken, eindelijk de knoop doorgehakt. Zeer benieuwd.

the sure thing
5 mei 2016, 09:51
Ik ben benieuwd! Keep me posted


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

tmms
5 mei 2016, 10:11
I will:), denk dat ie altijd aan gaat staan, met de mixknop eventueel wat plattigheid toevoegen. En dan, en dan, bekwamen in de reggae en funk:hippie:.

the sure thing
6 mei 2016, 20:46
En? Empress comp al binnen?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

tmms
6 mei 2016, 20:52
Neen, nog niets gehoord en ook nog geen bevestiging, moet naar deutsche bank, duurt altijd even.

grayfink
10 mei 2016, 12:14
@Da Vinci. Nog niet binnen? Ben benieuwd naar je bevindingen. :)

tmms
10 mei 2016, 12:36
Northern light wel:), verrassend smakelijk en toch straf wietje van Nederlandse bodem, niet te duur, niet te stoned, prima:ok:

Da Vinci
12 mei 2016, 09:35
Nou, eerste stappen zijn gezet.
Dinsdag getest met de Harley Benton American en Harley Benton Ultimate Drive. En ik moet zeggen, ik ben tevreden.

De Ultimate drive heb ik nu zo ingesteld dat deze vanaf kanaal 1 een mooie crunch met vrij veel hoog geeft waardoor ik met m'n LP een prima Status Quo achtige sound heb.
Kanaal 2 geeft zonder de Ultimate Drive een volle crunch. Met de Ultimate Drive gaat die ineens naar een goede Leadsound. Die benader ik dus ook als ik tijdens m'n Status Quo geluid op kanaal 1 naar kanaal 2 van m'n versterker ga en terug.

De basis voor mijn crunch blijft kanaal 2. Gewoon een goede volle crunch die zich prima leent voor veel poprock en classic rock nummers. Afhankelijk van wat het nummer vraagt kan ik dat wat extra's geven met de Ultimate Drive (drive en volume) voor lead maar ook alleen de gainboost of volume boost van de versterker bieden daar nog wat extra mogelijkheden.

De American gebruik ik misschien niet helemaal waarvoor deze bedoeld is, maar door de vrij uitgebreide instelmogelijkheden heb ik die nu zo ingesteld dat die vanaf m'n 2e kanaal extra laag/midlaag geef. Daardoor wordt het geluid wat beter voor bijvoorbeeld Enter Sandman of Lola Montez achtige nummers. Voor solo pak ik dan alleen de volumeboost van m'n Gigmaster.

Maw; ik heb denk ik wel de extra geluiden/mogelijkheden/gemak gevonden wat ik had beoogd. Nu ligt alles nog in m'n Behringer PB1000 doos waar ik het voor de time being even ga vastzetten met klittenband.

Helaas is m'n delay recent gesneuveld. Dat is een Memory Boy waarbij alle delays tegenwoordig een andere toonhoogte hebben, ik vermoed iets met de Vibrato functie die niet meer uit te schakelen is met de toggle switch. Heeft iemand hier toevallig enig idee of zoiets nog te repareren kan zijn of is dat allemaal printplaat-gedoe waar je niet veel mee kan?

Joost de Ruig
12 mei 2016, 09:37
Cool dat je tevreden bent met je nieuwe sounds. Succes met de delay (ik vrees dat het een nieuwe wordt....).

FruscianteFan
12 mei 2016, 10:46
Nou, eerste stappen zijn gezet.
Dinsdag getest met de Harley Benton American en Harley Benton Ultimate Drive. En ik moet zeggen, ik ben tevreden.

De Ultimate drive heb ik nu zo ingesteld dat deze vanaf kanaal 1 een mooie crunch met vrij veel hoog geeft waardoor ik met m'n LP een prima Status Quo achtige sound heb.
Kanaal 2 geeft zonder de Ultimate Drive een volle crunch. Met de Ultimate Drive gaat die ineens naar een goede Leadsound. Die benader ik dus ook als ik tijdens m'n Status Quo geluid op kanaal 1 naar kanaal 2 van m'n versterker ga en terug.

De basis voor mijn crunch blijft kanaal 2. Gewoon een goede volle crunch die zich prima leent voor veel poprock en classic rock nummers. Afhankelijk van wat het nummer vraagt kan ik dat wat extra's geven met de Ultimate Drive (drive en volume) voor lead maar ook alleen de gainboost of volume boost van de versterker bieden daar nog wat extra mogelijkheden.

De American gebruik ik misschien niet helemaal waarvoor deze bedoeld is, maar door de vrij uitgebreide instelmogelijkheden heb ik die nu zo ingesteld dat die vanaf m'n 2e kanaal extra laag/midlaag geef. Daardoor wordt het geluid wat beter voor bijvoorbeeld Enter Sandman of Lola Montez achtige nummers. Voor solo pak ik dan alleen de volumeboost van m'n Gigmaster.

Maw; ik heb denk ik wel de extra geluiden/mogelijkheden/gemak gevonden wat ik had beoogd. Nu ligt alles nog in m'n Behringer PB1000 doos waar ik het voor de time being even ga vastzetten met klittenband.

Helaas is m'n delay recent gesneuveld. Dat is een Memory Boy waarbij alle delays tegenwoordig een andere toonhoogte hebben, ik vermoed iets met de Vibrato functie die niet meer uit te schakelen is met de toggle switch. Heeft iemand hier toevallig enig idee of zoiets nog te repareren kan zijn of is dat allemaal printplaat-gedoe waar je niet veel mee kan?

Gefeliciteerd - en helaas.

Ik had hetzelfde probleem met de memory boy. Het hielp bij een tijdje om alle moertjes even aan te draaien. Hielp helaas niet lang genoeg: er zijn meer mensen met dit probleem en het blijkt dat iets in het pedaal erg gevoelig is, volgens mij voor temperatuur.

Dat wil zeggen dat het waarschijnlijk niet te repareren is. Of nouja, niet zonder het hele pedaal aan te passen. Of de Memory Toy dit probleem heeft weet ik niet. In de Deluxe Memory Boy is het probleem in elk geval opgelost. De delays klinken hetzelfde, alleen de modulatie (die je wel veel nauwkeuriger kunt instellen) is iets minder geleidelijk.

Wat voor mij, overigens ook nog een tijdje heeft gewerkt: er was altijd wel één delaytijd waarop de modulatie niet lekte. Dus ik stelde hem eerst voor elke repetitie en gig opnieuw in. Later had ik de boel heel voorzichtig afgeplakt met tape. Werkte nog best een jaartje.

Da Vinci
12 mei 2016, 12:39
Ik had hetzelfde probleem met de memory boy. Het hielp bij een tijdje om alle moertjes even aan te draaien. Hielp helaas niet lang genoeg: er zijn meer mensen met dit probleem en het blijkt dat iets in het pedaal erg gevoelig is, volgens mij voor temperatuur.


Thx voor je reactie. Bij mij heeft ie een tijdje redelijk los in een veel te grote koffer gezworven dus denk dat ie wat te veel klappen heeft gehad ;-)

Zal wel een nieuwe worden dan. Ben wel gecharmeerd van wat ik hoor van de Carbon Copy voor een overstuurde amp (10:30 min)

https://www.youtube.com/watch?v=4PaBn7k07Sk

Of zou ik gewoon Harley Benton fan worden.... Gebruik 'm toch alleen om m'n lead iets ronder/vloeiender te maken en dat doet die ook prima (12:00 min).

https://www.youtube.com/watch?v=5zgL7nalnlc

tmms
12 mei 2016, 13:34
Empress compressor binnen! Versterker staat elders, vandaar wat voorpret, tamelijk nieuw in compressorland, goede manual:)
http://i67.tinypic.com/eg46bp.jpg

En mooi compact, had me 'm groter voorgesteld, batterijtje als vergelijk, kan er niet in:)
http://i65.tinypic.com/23rob6d.jpg

the sure thing
12 mei 2016, 19:31
empress compressor binnen! Versterker staat elders, vandaar wat voorpret, tamelijk nieuw in compressorland, goede manual:)
http://i67.tinypic.com/eg46bp.jpg

en mooi compact, had me 'm groter voorgesteld, batterijtje als vergelijk, kan er niet in:)
http://i65.tinypic.com/23rob6d.jpg

gggaaaasssssss!!!!!

Pepe
12 mei 2016, 19:51
Zal wel een nieuwe worden dan. Ben wel gecharmeerd van wat ik hoor van de Carbon Copy voor een overstuurde amp (10:30 min)


De CC is wel een extreme delay, donker. Meer ambient en prima als je daar voor gaat maar bijvoorbeeld minder geschikt voor slap back. En de modulatie is aan of niet, daar kan je verder niks aan regelen.

Net zoals overdrives, het is uitproberen. Soms hoor je gelijk in een video uit welke wind de hoek draait, soms totaal niet. Feel is een belangrijk ingredient en dat is niet op audio vast te leggen. En een & ander is sterk afhankelijk wat je beoogt en waar je over speelt want het is allemaal interactie. Het betekent dat mensen die zomaar een merk roepen vooral zichzelf in gedachten hebben dus dat moet je een beetje inschatten.

Ik vind zelf de Line6 echopark een erg goede delay in de lagere prijsklasse en voor een gemiddelde toepassing, ik kom daar toch steeds op terug ondanks dat de vormgeving Spock is Missing schreeuwt.
De ingebouwde gate, hoe erg dat op papier lijkt, is een bonus, je signaal is met delay stiller dan zonder.

FruscianteFan
12 mei 2016, 20:11
Ik denk vooral dat er tussen delays evenveel verschil zit als tussen - ik noem maar iets - overdrives. Moet je niet onderschatten! Ik heb een aantal delays gehad en/of kunnen proberen, en geen enkele was hetzelfde. Dan kun je er wel grofweg dezelfde dingen mee, maar het gevoel is behoorlijk anders.

The Lo Lands
12 mei 2016, 23:10
Ik denk vooral dat er tussen delays evenveel verschil zit als tussen - ik noem maar iets - overdrives. Moet je niet onderschatten! Ik heb een aantal delays gehad en/of kunnen proberen, en geen enkele was hetzelfde. Dan kun je er wel grofweg dezelfde dingen mee, maar het gevoel is behoorlijk anders.

Zeker te weten! En dan maakt analoog of digitaal verder geen verschil. De in mijn beleving mooiste delay die ik heb gehad was de T-Rex Replica (eerste model). Zit er nog wel eens aan te denken er weer één aan te schaffen, maar misschien is mijn beleving inmiddels wel weer verandert. Want gitaristen zijn ooh zo vaak veranderlijk als het weer als het op pedalen aan komt :-)

Brad
12 mei 2016, 23:38
Ik niet , mijn basis set up wat pedalen betreft is al jaren hetzelfde . Iets wat ik goed vind blijf ik meestal ook goed vinden

Neemt niet weg dat verandering altijd stimulerend kan werken . Elk pedaal en elk type versterker is anders en kan iets hebben wat je aanspreekt

the sure thing
13 mei 2016, 07:00
Zeker te weten! En dan maakt analoog of digitaal verder geen verschil. De in mijn beleving mooiste delay die ik heb gehad was de T-Rex Replica (eerste model). Zit er nog wel eens aan te denken er weer één aan te schaffen, maar misschien is mijn beleving inmiddels wel weer verandert. Want gitaristen zijn ooh zo vaak veranderlijk als het weer als het op pedalen aan komt :-)

Mee eens! Hoe vaak ik ook denk "dit is mijn definitieve set-up" gaat het na weken/maanden/jaren toch weer "jeuken". Dat is je eigen ontwikkeling die toch doorgaat.

telerocker
13 mei 2016, 14:35
Mee eens! Hoe vaak ik ook denk "dit is mijn definitieve set-up" gaat het na weken/maanden/jaren toch weer "jeuken". Dat is je eigen ontwikkeling die toch doorgaat.

Mee eens. Andere gear kan ook weer inspireren om andere dingen te spelen, waarbij ik wel moet bekennen dat ik wat betreft delays juist niet bijster veel experimenteer. Ik heb een oude AD9 en sinds een tijdje ook een Maxon AD9 Pro. Ik denk dat dat toch mijn soundje is.

Pepe
13 mei 2016, 15:05
Ik gooi nauwelijks wat weg dus na 35 jaar pedalen heb je wel wat liggen. Het maakt allemaal weinig uit, ik kan met alles wel uit de voeten wat in de kast staat. De een heeft een beetje meer dit en de ander meer dat maar d'r is niks bij waar de dames spontaan met slipjes van gaan gooien. Je koopt af en toe wat om de boel een beetje levend te houden, meer niet.

Ik moet zeggen, ik ben niet zo'n purist die zweert bij die en die kabels en enkel zijn geluid uit pedaaltje X kan halen.

Da Vinci
18 mei 2016, 11:14
Heren, subvraagje:
De voeding van m'n pedalboard bestaat uit haakse pluggen. Echter, die gaan net niet diep genoeg in m'n crybaby. Heb er nu een apart adapterje voor liggen maar dat is eigenlijk een beetje onzinnig. Is daar een goed verloopje voor? Of moet ik ff met de dremel aan de gang?

FruscianteFan
18 mei 2016, 11:27
Zijn vast wel los te koop? Die van mijn Harley Benton hebben allemaal 1 rechte en 1 haakse plug, kun je zelf weten welke kant de pedalen in gaat.

Zelf had ik overigens best een tijdje mijn Crybaby met batterij. Gaat best lang mee en scheelde een hoop kopzorgen, maar dat had ook weer te maken met dat ik hem niet vast op mijn board had.

Braml
18 mei 2016, 12:08
Hee daar heb ik ook last van gehad met mijn daisy chain, toen ik mijn harley benton powerplant junior nog niet had. De adapter input van de crybaby zit best diep inderdaad. De plugjes van mijn voeding passen nu gelukkig wel.

the sure thing
18 mei 2016, 13:14
Je kan losse voedingskabeltjes kopen met rechte pluggen. ***************************

http://www.bax-shop.nl/gitaareffect-voeding-adapter/voodoo-lab-ppbar-rs24


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

the sure thing
18 mei 2016, 15:43
EDIT: ik zag dat bij Bax Shop ze een heel assortiment voedingskabeltjes hebben. Als je bij de zoekfunctie van Bax Shop "voodoo" intypt, kom je vanzelf bij alle voedingskabeltjes van Voodoolab uit.




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Da Vinci
19 mei 2016, 10:13
Thx! Had al ff zitten kijken maar dit zijn allemaal kabeltjes die aan de ene kant in de adapter moeten en aan de andere kant in het pedaal. Nou heb ik maar één uitgang in mijn stroomvoorziening dus ik moet eigenlijk een ander soort verloopstukje hebben.

D3nnis
19 mei 2016, 10:52
Ik heb bij newtone weleens losse 9v "jacks" gekocht. Knip je de haakse connector eraf, en die eraan solderen en hoppa.

Braml
20 mei 2016, 08:20
Ik heb bij newtone weleens losse 9v "jacks" gekocht. Knip je de haakse connector eraf, en die eraan solderen en hoppa.

Maar niet iedereen kan toch zomaar solderen thuis

the sure thing
20 mei 2016, 08:34
Empress compressor binnen! Versterker staat elders, vandaar wat voorpret, tamelijk nieuw in compressorland, goede manual:)
http://i67.tinypic.com/eg46bp.jpg

En mooi compact, had me 'm groter voorgesteld, batterijtje als vergelijk, kan er niet in:)
http://i65.tinypic.com/23rob6d.jpg

En? Al in gebruik genomen?

tmms
20 mei 2016, 11:07
Ja, superding! Staat altijd aan, het leuke is je hoort 'm wel, maar niet qua tone, alleen wat ie doen moet. De mix-knop werkt ook erg goed, alleen daarmee kun je al flink wat kneden aan het geluid. Vooral mee gespeeld met een instelling die 'added control' heet, precies dat, je hoort 'm nauwelijks werken, maar het is net of je heel netjes speelt, zonder dat het vlak klinkt, perfect. De 10:1 ratio heb ik nog niet geprobeerd, zou mooi kunnen werken, juist weer icm de mix-knop vermoed ik. Blij mee, aanrader.

the sure thing
20 mei 2016, 11:29
Ja, superding! Staat altijd aan, het leuke is je hoort 'm wel, maar niet qua tone, alleen wat ie doen moet. De mix-knop werkt ook erg goed, alleen daarmee kun je al flink wat kneden aan het geluid. Vooral mee gespeeld met een instelling die 'added control' heet, precies dat, je hoort 'm nauwelijks werken, maar het is net of je heel netjes speelt, zonder dat het vlak klinkt, perfect. De 10:1 ratio heb ik nog niet geprobeerd, zou mooi kunnen werken, juist weer icm de mix-knop vermoed ik. Blij mee, aanrader.

Dank voor je review. Heb je in het verleden wel eens andere compressors gehad/heb je vergelijkingsmateriaal?

tmms
20 mei 2016, 11:39
Nee, was een decadente aankoop, ben nieuw met compressors. Barber tonepress doet het denk ik ook prima, de mix-knop zou ik er wel op willen hebben.