PDA

View Full Version : Versterkerwissel - Vox AC15? of iets anders?



Braml
2 mei 2016, 10:48
Hallo Mensen,

In dit topic wil ik graag jullie meningen vragen over welke versterker voor mij geschikt kan zijn. Hopelijk kunnen jullie me wat tips of advies geven!

Ik ben al een tijdje niet helemaal tevreden met mijn versterker. Ik heb een mexicaanse Fender Hotrod Deville II (60 Watt). De sound is heel erg clean, maar ik wil er juist graag een randje aan. Het clean geluid van John Frusciante is hier een voorbeeld van. Dit betekent niet dat ik zijn sound wil kopieren met een strat en een marshall, maar ik zou wel graag een iets dirtier clean sound willen. Volgens mij heeft dit ten eerste alles te maken met de headroom van een amp, en ten tweede met het feit dat hij britse versterkers gebruikt met een ander soort buizen dan die in mijn Hotrod Deville zitten. Ik kan het mis hebben, maar volgens mij zijn de buizen in britse amps (marshall, vox, etc..) veel beter geschikt om te scheuren dan de buizen in amerikaanse amps (fender)? Ik wil graag scheuren dus volgens mij moet ik dan iets met EL84's of EL34's?

Even de minpunten (voor mij) van mijn Hotrod Deville op een rij:

1) Hij is groot, lomp, en heel zwaar. Ik til me een ongeluk bij elk optreden.
2) De amp heeft veel headroom. Hierdoor krijg ik nooit die dirty clean uit de amp. (zo hoog zal ik het volume nooit zetten).
3) Er is iets met de regeling van de volumeknop waardoor hij op stand 1,5 bijna uit staat, je hoort hem dan heel zacht. Op stand 2 staat hij al keihard. Tussen stand 1,5 en 2 schiet het volume dus als een speer omhoog, wat het lastig maakt om het volume juist in te stellen. De volumeknop kan max tot 12, en ik heb de 3 nog nooit bereikt omdat ik dan gegarandeerd doof wordt. Ik zou mijn volume in kleine toko's graag lekker half open kunnen gooien.
4) De Hotrod is een amerikaanse amp, en ik zoek de britse sound.

Het komt er dus op neer dat ik beter een kleiner ampje kan hebben met wat minder Watts. Het feit dat ik ook een totaal andere sound zoek is voor mij meer dan genoeg reden om een versterkerwissel te doen.
Na wat zoekwerk heb ik een Vox AC15 op het oog. Zou dit inderdaad kunnen zijn wat ik zoek? Of is een Marshall DSL15C of DSL40C beter geschikt voor mij? Misschien hebben jullie nog andere ideeën?

Waarom heb ik een Vox AC15 C1 op het oog?
1) hij is iets kleiner en lichter dan mijn Hotrod Deville,
2) met 15W en een master volume kan ik lekker met de headroom spelen om het clean geluid iets dirty te maken.
3) de britse sound is wat ik zoek

In een muziekwinkel in de buurt verkopen ze momenteel een demomodel Vox AC15 C1 voor 550 euro, misschien is dat een goede koop voor mij?

Als ik ergens niet duidelijk in ben probeer ik het graag nog verder te verduidelijken!

Tabula Rasa
2 mei 2016, 10:58
Scheuren kan ook prima met "Amerikaanse" buizen zoals de 6v6 en 6l6. Het zit hem meer in het ontwerp dan in de buiskeuze.

Braml
2 mei 2016, 11:07
Scheuren kan ook prima met "Amerikaanse" buizen zoals de 6v6 en 6l6. Het zit hem meer in het ontwerp dan in de buiskeuze.

Ja dat klopt, met een distortion ervoor kan dat ook prima, maar het geluid bevalt me niet echt. Misschien een klein onduidelijkheidje van mijn kant, excuses. Ik wil graag het britse scheurgeluid dus.

The Lo Lands
2 mei 2016, 11:09
Je zou best blij mogen zijn met veel headroom. In het vorige topic is meerdere keren aangehaald een preamp 'amp-in-a-box' pedaal te gebruiken met je Fender. Deze zijn er van Vox (Wampler), Marshall (Catalinbread, Wampler, Zvex, etc) en nog veel meer zoals Bogner, EVH ga zo maar door. Dan heb je naast een mooi Fender clean een extra drive kanaal doormiddel van één pedaal. Speel daarbij met je volumeknop van je gitaar en alle tussenstanden zijn mogelijk!

Maar goed, als je uberhaupt niet blij bent met de Fender dan moet je maar eens naar de muziekwinkel gaan en diverse versterkers uitproberen. Lagere wattage amps zijn leuk maar heeft dus ook als nadeel, minder headroom en dus voor live optredens soms net te weinig vermogen. Ik zelf heb twee lage wattage versterkers gehad en weg gedaan omdat ik liever met een V8 muscle car speel dan met een fiat panda ;-) Succes!

tmms
2 mei 2016, 11:17
Interessant topic. Wat @The Lo Lands zegt, verder als je 'Marshall clean', voor zover je daar in het algemeen over kunt spreken, mooi vindt, zou ik voor 40W of meer gaan. De AC15 lijkt me te licht, ik roep maar wat maar zou denken dat ie bij een watt of tien al lang niet clean meer is. En een AC30? Gaat loeihard, dus je kunt op volume clean spelen, net zo makkelijk met een randje. Mooi rond, los, en van een karakter:hippie:. Maar goed, je moet er van houden.

Braml
2 mei 2016, 11:23
Je zou best blij mogen zijn met veel headroom. In het vorige topic is meerdere keren aangehaald een preamp 'amp-in-a-box' pedaal te gebruiken met je Fender. Deze zijn er van Vox (Wampler), Marshall (Catalinbread, Wampler, Zvex, etc) en nog veel meer zoals Bogner, EVH ga zo maar door. Dan heb je naast een mooi Fender clean een extra drive kanaal doormiddel van één pedaal. Speel daarbij met je volumeknop van je gitaar en alle tussenstanden zijn mogelijk!

Maar goed, als je uberhaupt niet blij bent met de Fender dan moet je maar eens naar de muziekwinkel gaan en diverse versterkers uitproberen. Lagere wattage amps zijn leuk maar heeft dus ook als nadeel, minder headroom en dus voor live optredens soms net te weinig vermogen. Ik zelf heb twee lage wattage versterkers gehad en weg gedaan omdat ik liever met een V8 muscle car speel dan met een fiat panda ;-) Succes!

Bedankt voor je inbreng.

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ik aan 15 W te weinig vermogen heb. Onze amps worden altijd uitversterkt met microfoons. In een klein kroegje staat de versterker zelf net zo hard als op een wat groter kerkplein waar ik laatst gespeeld heb.

En door een pedaal voor je versterker te zetten heb ik altijd het gevoel dat je gelijk overdrive krijgt. Ik wil slechts een lichtelijk dirty clean geluid. Zo'n wampler of carl martin plexidrive ofzo lijkt me toch meer een scheurpedaal? Of doel jij heel ergens anders op en begrijp ik ergens iets totaal verkeerd?

Braml
2 mei 2016, 11:25
Interessant topic. Wat @The Lo Lands zegt, verder als je 'Marshall clean', voor zover je daar in het algemeen over kunt spreken, mooi vindt, zou ik voor 40W of meer gaan. De AC15 lijkt me te licht, ik roep maar wat maar zou denken dat ie bij een watt of tien al lang niet clean meer is. En een AC30? Gaat loeihard, dus je kunt op volume clean spelen, net zo makkelijk met een randje. Mooi rond, los, en van een karakter:hippie:. Maar goed, je moet er van houden.

Bedankt, maar ik hoef niet loeihard te gaan. Onze versterkers worden altijd uitversterkt. Ik speel ook vaak in kleine kroegjes en zo dus..

tmms
2 mei 2016, 11:33
Okee, verkeerd begrepen. Zit ik aan een 20W Jet city te denken. Mooi ding, heb 'm een keer gehoord. Geen Fender, eerder Marshall.

The Lo Lands
2 mei 2016, 11:36
Bedankt voor je inbreng.

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ik aan 15 W te weinig vermogen heb. Onze amps worden altijd uitversterkt met microfoons. In een klein kroegje staat de versterker zelf net zo hard als op een wat groter kerkplein waar ik laatst gespeeld heb.

En door een pedaal voor je versterker te zetten heb ik altijd het gevoel dat je gelijk overdrive krijgt. Ik wil slechts een lichtelijk dirty clean geluid. Zo'n wampler of carl martin plexidrive ofzo lijkt me toch meer een scheurpedaal? Of doel jij heel ergens anders op en begrijp ik ergens iets totaal verkeerd?

Ik wil alleen aangeven wat de beperking van een lage wattage versterker kan zijn. Als je alles uitversterkt dan is een 5 watt versterker ook al prima natuurlijk. Maar die Fender van je kan ook scheuren of een gebroken clean geluid produceren. Ik heb zelf onlangs de Deville (ML) aangeschaft en deze gebruik ik met de Catalinbread DLS MKIII met Super Bass setting. Dit simuleert een Marshall JTM45 sound die eigelijk nooit high gain wordt, altijd een versterker op het randje van break-up. Je speelt op een strat dus voor een randje is dit een zeer leuk pedaal, en gebruik je volumeknop van je gitaar als er nog teveel gain is. Daarbij zijn er ook zat overdrive pedalen te vinden die helemaal niet high gain gaan maar doen wat jij wilt. Het is een andere en goedkopere insteek. Een Marshall of Vox versterker zou voor jouw wensen een geschikte kandidaat kunnen zijn?

Kim Wilson
2 mei 2016, 11:46
Ik heb de Hotrod Deluxe gehad, en ik herken het wel. Waardeloos verloop van de volumepot, dus óf te zacht óf te hard, en clean wat op (heel veel) volume overgaat in schreeuwen. Hij overstuurt niet mooi. Ook een wat holle klank wat nooit echt lekker dik wordt. Daar heb je zelf ook last van, las ik in een ander topic.

Hoewel Fender natuurlijk wel een bepaalde richting op gaat qua geluid, zitten er nog wel de nodige verschillen tussen de diverse amps. De Hotrod vind ik nu niet bepaald de mooiste, om eerder genoemde redenen. Ik heb nu een Vibrolux Reverb, en die klinkt al een stuk strakker, dikker en natuurlijker dan de Hotrod. En met de juiste pedalen kan ik er zelfs iets uithalen wat behoorlijk in de buurt komt van de overstuurde Britse sound. Nog steeds veel headroom, maar het volume is al beter te regelen en hij gaat ook veel beter om met pedalen.

Lang verhaal kort: ga vooral op zoek naar een andere amp die je mooi vindt klinken, en niet zozeer naar een bepaald merk. Natuurlijk zijn er wel de usual suspects, zoals Vox (zeker de AC15 checken), Marshall en Orange en zo, maar ook Fender heeft (en had vooral) amps die waarschijnlijk beter bij je passen dan de Hotrod Deville.

Pepe
2 mei 2016, 11:51
De AC15 gaat vrij hard voor zijn 15 watts, zoals jij hem wil gebruiken no problem.
Voor het gewicht en afmetingen hoef je het niet te doen though, veel lichter dan je hotrod is hij niet. Als dat een serieus punt is praten we verder maar als je sowieso je zinnen op een AC15 hebt gezet, negeer mijn post.

tmms
2 mei 2016, 11:55
Alternatief paadje, Groove Tubes Trio preamp met een auto-booster-eindversterker:). Lawaai genoeg on tap, met een 2x12, die soms al ergens staat. Compact koffertje heb je dan:ok:.

Braml
2 mei 2016, 12:04
Pepe:
Het gewicht van mijn versterker is wel een puntje, maar wel de minst belangrijke denk ik. Veel lichter krijg ik hem waarschijnlijk toch niet dan die AC15.

Kim Wilson:
Je omschrijft erg goed waar ik last van heb met mijn Hotrod, bedankt daarvoor. Ik heb mijn zinnen nog niet honderd procent op de Vox gezet maar het is wel veruit de grootste kanshebber op dit moment, en de marshall DSL40C zit ook in mijn achterhoofd (kiezen tussen 40W en 20W is ook wel luxe toch?). Ik sta trouwens ook best open voor andere merken hoor, alleen ken ik de sound niet van andere merken.

Braml
2 mei 2016, 13:04
http://www.thomann.de/nl/bugera_v22_infinium.htm

Kent iemand deze amp dan? Hij lijkt best wel ideaal te zijn voor mij, en een behoorlijk stuk goedkoper als de besproken vox en marshalls. Natuurlijk heb ik geen idee hoe hij klinkt.

Hebben jullie hier meningen over?

Pepe
2 mei 2016, 13:17
Ik heb een Korg AC15 gehad hoewel dat een fijne amps was, als prijs geen issue is dan zou mijn keus voor een compacte vox sound een Dr.Z maz 18 of Matchless Lightning zijn. Ik ken ze verder niet maar Morgan is een big hit in het Vox kamp.
Als prijs wel een issue is dan is de Chinese AC15 een goede keus natuurlijk voor die sound. Ik weet verder niet wat je verstaat onder brits geluid (non scooped?) maar bij Laney en Orange zou je ook kunnen kijken. En Fender heeft een "britse" lijn tegenwoordig.

Edit, ik zie je gaat voor prijs. Ok, fair enough.

The Lo Lands
2 mei 2016, 13:57
Suhr Badger 18 watt is ook een heel erg mooie brits klinkende versterker. Er zijn in het boutique segment heel veel mooie versterkers te krijgen maar de prijs is daar ook vaak naar :-) Ik denk dat topic starter maar eens een dagje of meer moet gaan uittrekken in een grote muziekwinkel met veel aanbod aan versterkers.

FWIW: blijkbaar is de Hot Rod Deville ML toch een heel andere versterker dan de HR Deluxe of standaard Deville. Wat sommigen mensen hier omschrijven als problemen met de HR versies heb ik absoluut geen last van. Volume is prima te regelen en de sound is vol en genoeg punch :-)

Braml
2 mei 2016, 14:05
FWIW: blijkbaar is de Hot Rod Deville ML toch een heel andere versterker dan de HR Deluxe of standaard Deville. Wat sommigen mensen hier omschrijven als problemen met de HR versies heb ik absoluut geen last van. Volume is prima te regelen en de sound is vol en genoeg punch :-)

De Deluxe schijnt hier volgens mij ook heel anders in te zijn. Maar ik heb geen Deville ML he, ik heb een gewone Deville.

The Lo Lands
2 mei 2016, 14:45
De Deluxe schijnt hier volgens mij ook heel anders in te zijn. Maar ik heb geen Deville ML he, ik heb een gewone Deville.

Dat wist ik en de standaard Deville heeft iets minder headroom dan de ML versie en een master volume wat de ML dus niet heeft :-) 20 jaar terug een Blues Deville gehad (geen Hot Rod) en dat was ook een erg mooie versterker.

Braml
2 mei 2016, 14:48
Hij heeft niet echt een master volume vind ik. De master werkt alleen bij het drive kanaal, welke ik niet gebruik omdat ik de sound niet mooi vind. Voor het clean kanaal heeft hij alleen een enkele volumeknop, en de master doet dan niks.

Mitch
2 mei 2016, 15:21
Bedankt voor je inbreng.

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ik aan 15 W te weinig vermogen heb. Onze amps worden altijd uitversterkt met microfoons. In een klein kroegje staat de versterker zelf net zo hard als op een wat groter kerkplein waar ik laatst gespeeld heb.


Dan doe je het hardstikke goed qua volume van jezelf en totale bandvolume en kun je met de AC15C1 prima uit de voeten. Veel gitaristen willen juist veel headroom en dus zul je de adviezen van meer vermogen meer moeten zoeken in de eigen behoeftes van de posters dan een antwoord willen geven op jouw specifieke vraag :hide: Overigens is het wel zo dat de AC30 ook prima zachter kan en ook op een lichte crunch kan worden afgeregeld. En die heeft meer body in de sound maar ook in zijn massa... AC15 is net wat vriendelijker in gewicht.

Vergis je ook niet in het belang van de speakerkeuze trouwens. Ik kan de AC15CC1 zowel met de cheapo Wharfedale (lijkt wel aardig op laag volume maar op medium volume gaat -0ie gewoon niet fijn crunchen) als met de Alnico Blue (knallend in hoog en hoogmid en een veel hoger rendement waardoor hij meer volume produceert). Een groter contrast is nauwelijks denkbaar. Ik heb uiteindelijk mijn AC15CC met Alnico Blue weggedaan omdat ik 'm te hard vond gaan (!!!) en hij qua klank net niet had wat ik zocht, heb er nu een AC30CC1 voor terug. Beter beheersbaar, mede dankzij de Creamback M75 speaker die ik er nu in heb zitten.
De nieuwe AC15C1 heeft al een M25 erin, dat werkt erg prettig om die dirty clean te reproduceren.

Maar goed, tot u spreekt een tot AC30 bekeerd gitarist, kun je dat weer meenemen in je relativering van dit advies.

The Lo Lands
2 mei 2016, 15:41
Hij heeft niet echt een master volume vind ik. De master werkt alleen bij het drive kanaal, welke ik niet gebruik omdat ik de sound niet mooi vind. Voor het clean kanaal heeft hij alleen een enkele volumeknop, en de master doet dan niks. Dat is alleen maar beter! Master volume op een clean kanaal vind ik zoiezo niet nodig. Mijn Orange Rockerverb heeft ook geen master volume op het clean kanaal. Ik snap nu ook waarom Michael Landau het clean kanaal van de standaard HR Deville gebruikte en daar zeer over te spreken is.

Maar verder goede adviezen hier. Betreffende de standaard HR Deville zou je ook andere speakers erin kunnen plaatsen. Maar een nieuwe versterker geeft ook weer frisse uitdagingen. Nogmaals succes met de zoektocht!

Braml
2 mei 2016, 15:57
Dat is alleen maar beter! Master volume op een clean kanaal vind ik zoiezo niet nodig. Mijn Orange Rockerverb heeft ook geen master volume op het clean kanaal. Ik snap nu ook waarom Michael Landau het clean kanaal van de standaard HR Deville gebruikte en daar zeer over te spreken is.

Ja maar dat ligt toch aan het geluid wat je wilt maken? Als je een Deville zonder master wilt laten crunchen ben je al doof voordat je in de buurt komt toch? De master van bijv de Vox amps zorgt er toch voor dat je ook op lagere volumes het randje breakup kunt opzoeken?

Braml
2 mei 2016, 16:01
Dan doe je het hardstikke goed qua volume van jezelf en totale bandvolume en kun je met de AC15C1 prima uit de voeten. Veel gitaristen willen juist veel headroom en dus zul je de adviezen van meer vermogen meer moeten zoeken in de eigen behoeftes van de posters dan een antwoord willen geven op jouw specifieke vraag :hide: Overigens is het wel zo dat de AC30 ook prima zachter kan en ook op een lichte crunch kan worden afgeregeld. En die heeft meer body in de sound maar ook in zijn massa... AC15 is net wat vriendelijker in gewicht.

Vergis je ook niet in het belang van de speakerkeuze trouwens. Ik kan de AC15CC1 zowel met de cheapo Wharfedale (lijkt wel aardig op laag volume maar op medium volume gaat -0ie gewoon niet fijn crunchen) als met de Alnico Blue (knallend in hoog en hoogmid en een veel hoger rendement waardoor hij meer volume produceert). Een groter contrast is nauwelijks denkbaar. Ik heb uiteindelijk mijn AC15CC met Alnico Blue weggedaan omdat ik 'm te hard vond gaan (!!!) en hij qua klank net niet had wat ik zocht, heb er nu een AC30CC1 voor terug. Beter beheersbaar, mede dankzij de Creamback M75 speaker die ik er nu in heb zitten.
De nieuwe AC15C1 heeft al een M25 erin, dat werkt erg prettig om die dirty clean te reproduceren.

Maar goed, tot u spreekt een tot AC30 bekeerd gitarist, kun je dat weer meenemen in je relativering van dit advies.

Mitch, bedankt voor je toevoegingen.

Begrijp ik het nou goed dat je dus eigenlijk de AC15C1 met Greenback speaker een aanrader vindt? (Met een M25 bedoel jij de greenback speaker?)

Volgens mij ben je ook de hierboven dikgedrukte zin vergeten af te maken haha. Wat bedoelde je hier te zeggen?

Pepe
2 mei 2016, 16:10
Het is niet alleen master volume. Als je die dicht draait maar je hebt er 2 flinke speakers aan hangen klinkt het slap en bezopen.
De meeste punch en open sound krijg je als je speaker flink mag werken. Ik neem de laatste tijd vooral mijn Princeton mee om die reden. Ik heb een tijdje lopen experimenteren met speakers zodat de volume doorgaans tussen 4 en 5 staat voor mijn gebruik. Dat is clean met klein randje. Voor een goede leadsound heb je dan nog maar weinig nodig van een pedaal, de amp distort mee en dat klinkt aanzienlijk beter dan alleen de drive uit welk pedaal ook.

Braml
2 mei 2016, 16:22
Het is niet alleen master volume. Als je die dicht draait maar je hebt er 2 flinke speakers aan hangen klinkt het slap en bezopen.
De meeste punch en open sound krijg je als je speaker flink mag werken. Ik neem de laatste tijd vooral mijn Princeton mee om die reden. Ik heb een tijdje lopen experimenteren met speakers zodat de volume doorgaans tussen 4 en 5 staat voor mijn gebruik. Dat is clean met klein randje. Voor een goede leadsound heb je dan nog maar weinig nodig van een pedaal, de amp distort mee en dat klinkt aanzienlijk beter dan alleen de drive uit welk pedaal ook.

En bedankt pepe, ook jij legt het beter uit dan ik. Dit is dus wat ik ook wil. Ik wil graag meer de gitaar en de versterker laten werken dan de pedalen.

Gearjunkie
2 mei 2016, 16:37
Is een Tweed deLuxe een gekke optie?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

The Lo Lands
2 mei 2016, 16:42
Ja maar dat ligt toch aan het geluid wat je wilt maken? Als je een Deville zonder master wilt laten crunchen ben je al doof voordat je in de buurt komt toch? De master van bijv de Vox amps zorgt er toch voor dat je ook op lagere volumes het randje breakup kunt opzoeken?

Klopt, maar daarvoor heb ik dus losse pedalen :-) Ik ben juist weer erg blij met heeeel veeeel clean headroom.

ellisvertellis
2 mei 2016, 21:05
Nog wat opties:

Vox Tony Bruno? Tweedehands rond 400 euro, keuze tussen 18 en 30(?) watt, crossover tussen fender en Vox!

De nieuwe Vox heads? Kan je het gewicht van een AC 30 spreiden over head en cab en kiezen voor 1 of 2 keer 12"...

Mitch
2 mei 2016, 22:36
Slip of the finger, ik bedoelde: "ik ken de AC15CC1 zowel met...als..."
Ik vind de AC15C1 inderdaad juist wel een aanrader omdat -ie al een M25 aan boord heeft. Die kan vrij lekker van clean naar crunch, als -ie eenmaal een beetje is ingespeeld. Voor wat jij wil heb je inderdaad een relatief laag vermogende amp nodig, die je niet teveel hoeft te knijpen maar juist iets meer kan laten werken.

Je kan er ook anders mee werken: zo heb ik in mijn cabinet twee speakers zitten met laag rendenment, M20s oftewel Heritage Greenbacks. Op die manier kun je de amp alweer wat verder open draaien met dezelfde hoeveelheid herrie. Ik heb met dezelfde amps ook wel eens een 1x12 cabje gehad met een H30, dat ging dus harder. De AC15CC met Alnico Blue dus nog meer. De één vindt het geweldig, de ander (ik dus en volgens mij jij ook) juist niet.

Zo ongeveer wat Pepe aangeeft over wat hij met Fenders doet, maar dan beheers ik het niet om het zo fijn samen te vatten.

The Lo Lands
2 mei 2016, 23:13
Vandaag enkele video's gezien van de nieuwe Fender Bassbreakers! In principe een Marshall sound in een Fender jasje. Lage wattage versterkers en instelbaar met 3 settings wat ik er snel van begreep, clean, crunch, distortion. Leuke was dat de sound helemaal te maken is met mijn Catalinbread DLS op Super Bass modus en mijn Deville ML, jawel de classic JTM45 van Marshall. Helemaal mijn sound wat betreft crunch en gebruik met fuzz pedalen. Instant Hendrix zeg maar, je moet er van houden :-) De Fender Bassbreaker zou je dus ook eens moeten proberen als je de mogelijkheid hebt. Britse sound in een Fender jasje voor een betaalbare prijs!

ellisvertellis
2 mei 2016, 23:25
Vandaag enkele video's gezien van de nieuwe Fender Bassbreakers! In principe een Marshall sound in een Fender jasje. Lage wattage versterkers en instelbaar met 3 settings wat ik er snel van begreep, clean, crunch, distortion. Leuke was dat de sound helemaal te maken is met mijn Catalinbread DLS op Super Bass modus en mijn Deville ML, jawel de classic JTM45 van Marshall. Helemaal mijn sound wat betreft crunch en gebruik met fuzz pedalen. Instant Hendrix zeg maar, je moet er van houden :-) De Fender Bassbreaker zou je dus ook eens moeten proberen als je de mogelijkheid hebt. Britse sound in een Fender jasje voor een betaalbare prijs!

Ziet er heel tof uit! Ik zou dat zeker een kans geven!

The Lo Lands
2 mei 2016, 23:46
Hierbij twee video's van de 15 watt Fender Bassbreaker combo versie met fx-loop:


https://www.youtube.com/watch?v=xH2TFx1xRN0


https://www.youtube.com/watch?v=snWPT-o_Zyk

Brad
3 mei 2016, 00:35
Is een Fender Blues junior niets voor jou ? Vijftien watt en niet al te zwaar , ongeveer veertien kilo dat is voor een gezond iemand behoorlijk licht

MikeD
3 mei 2016, 11:26
zo.. nou ff mijn steen in de vijver.. als je 15 watts wilt en marshall geluid waarbij je de crunch lekker kunt instellen? Marshall Studio 15.. onbekend en dus onbemind… maar ik heb m sinds de early nineties en is still going strong..
lees review op http://www.marshallforum.com/index.php?threads/marshall-studio-15-the-amp-no-one-talks-about.69931/

voor overzicht van de specs: http://ampwares.com/amplifiers/marshall-4001-studio-15/

als je aan 1 kanaal genoeg kunt hebben, nix mis mee

hoewel er weinig van zijn geproduceerd, komt er toch regelmatig een te koop.. dus gewoon even geduld hebben.

Riny
3 mei 2016, 12:43
Heb zelf diverse Vox amps en zou echt niets anders meer willen.
De AC15C1 is voor mij een machtig ding welke ik vaak gebruik, je kunt er echt alle kanten mee op als je de versterker goed door hebt.

Heb ook nog de Vox AC30TBR (1987), Vox AC30C2, Vox AC50CP2 en de Vox Pathfinder 10.
Ook een Fender Twin gehad (nieuw) maar was mijn sound niet.
Verder ook nog wat pedalen liggen maar die worden zelden gebruikt.

the sure thing
3 mei 2016, 20:42
zo.. nou ff mijn steen in de vijver.. als je 15 watts wilt en marshall geluid waarbij je de crunch lekker kunt instellen? Marshall Studio 15.. onbekend en dus onbemind… maar ik heb m sinds de early nineties en is still going strong..
lees review op http://www.marshallforum.com/index.php?threads/marshall-studio-15-the-amp-no-one-talks-about.69931/

voor overzicht van de specs: http://ampwares.com/amplifiers/marshall-4001-studio-15/

als je aan 1 kanaal genoeg kunt hebben, nix mis mee

hoewel er weinig van zijn geproduceerd, komt er toch regelmatig een te koop.. dus gewoon even geduld hebben.

Ze zijn inmiddels niet onbemind hoor... Ze gaan voor lekkere bedragen weg!

Vincent A.
4 mei 2016, 10:20
Hierbij twee video's van de 15 watt Fender Bassbreaker combo versie met fx-loop:


https://www.youtube.com/watch?v=xH2TFx1xRN0


https://www.youtube.com/watch?v=snWPT-o_Zyk
Ik vond de peppi en kokki versie ook wel erg duidelijk.

https://youtu.be/KazSA5w1QOM

Masod
6 mei 2016, 07:52
Misschien sla ik de plank helemaal mis, maar is een Orange geen optie? Ben nu samen met een vriend aan het kijken naar nieuwe versterkers voor hem, hij is meteen verliefd op de tiny terror head + 2*12 cabinet. Klinkt behoorlijk brits en gaat echt van clean tot flinke scheur!

Braml
8 mei 2016, 08:16
Misschien sla ik de plank helemaal mis, maar is een Orange geen optie? Ben nu samen met een vriend aan het kijken naar nieuwe versterkers voor hem, hij is meteen verliefd op de tiny terror head + 2*12 cabinet. Klinkt behoorlijk brits en gaat echt van clean tot flinke scheur!

Om eerlijk zijn ken ik de orange sound niet echt, dus het zou zomaar kunnen. Alleen wordt me dat veel te duur.

Brad
8 mei 2016, 12:57
De Orange Micro terror is behoorlijk goedkoop , gecombineerd met een 1 x 12 inch kast voldoen ze prima zeker wanneer je ze uitversterkt met een microfoon naar de pa

Wel eerst zelf uitproberen

Heeft wel maar een enkel kanaal en geen effect loop

Braml
8 mei 2016, 23:28
Ik zou dan nog eerder voor de tiny terror combo kunnen gaan. Maar hij lijkt me ook minder opties hebben dan een vox ac15 toch?

NRJay
9 mei 2016, 11:24
Ik zou zeker eerst die versterkers gaan testen, want een tiny terror klinkt behoorlijk anders dan een vox ac15!

Kwa specs kwam ik ook op een tiny terror uit, op youtube klonk die ook super, gaan testen en ik kan er echt helemaal niks mee! Reageert totaal anders dan ik zou willen. Maar goed, kan wel prefect uw ding zijn he!

MikeD
9 mei 2016, 14:46
kwam een leuke HiWatt tegen.....
http://link.marktplaats.nl/m1046838990
Engels geluid met 2x12 .... prijs is kwestie van wat je er voor wil geven maar HiWatt is wel een MERK en je scheidt je weer eens onder van de meute

Brad
9 mei 2016, 15:04
Maar met 2 x 12 inch lijkt hij me nier erg licht en daar zocht de topic starter naar dacht ik

MikeD
9 mei 2016, 17:18
Maar met 2 x 12 inch lijkt hij me nier erg licht en daar zocht de topic starter naar dacht ik

:hide: licht.. alles is relatief.....:hide: ik vind een combo per definitie niet licht.. amp en speaker(s) in 1 kast.....dat concept is altijd zwaarder dan twee losse units.... maar daar ging het TS idd niet om...

FruscianteFan
11 mei 2016, 18:21
28 kilo is ook voor een combo'tje niet licht. 50 watt buizen 2x12....

Maar het schijnt wel een leuke amp te zijn ;)

MikeD
11 mei 2016, 18:38
Een Vox AC 15 waar TS nu over denkt, weegt 22 kilo ( http://www.voxamps.com/ac15c1 ).... die 6 kilo extra van de Hiwatt zou ik 'in a hartbeat' voor lief nemen....'t is dat ik ff niet in de markt ben (nogmaals ik heb liever 2 losse units en ik ben al dubbel voorzien) anders had ik m zelf al gehaald.
Probleem is dat we soms dingen willen die vallen onder het spreekwoord "you can't have your cake and eat it"; 't moet wel een full tube buizenbak zijn; d'r moet wel een 12 inch celestion (of beter) in zitten (liefst 2) maar het mag niet veel meer wegen...

Nog een steen in de vijver... Tubemeister 18 combo ???
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m1044877662-hughes-kettner-tubemeister-18-buizen-combo-ruilen-inruil.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

FruscianteFan
11 mei 2016, 21:24
Zit wat in. Moest laatst ff 'onze' AC15 een paar trappen op sjouwen. Niet heel fijn.

Stoffel43
11 mei 2016, 22:24
Koop 'n Twin, sleur daar een jaar mee rond, en schaf je dan een andere combo aan. Wedden dat je'm niet meer zwaar vindt?? 😝

Alle gekheid op een stokje; elke combo is te zwaar, maar ook de grootte speelt een rol bij het dragen. Een AC15 is best te doen...

Misschien anders ook de Vox AC10C1 eens testen? Klinkt imo ook zeker niet slecht en weegt slechts een goeie 12kg. Reverb aanwezig. Master volume aanwezig. Weet alleen niet hoe het zit met de headroom. Deze heeft wel "slechts" een 10" speaker, maar is uitbreidbaar met een andere cab.

Head + cab is idd nog handiger, maar ook een stuk duurder!

The Lo Lands
11 mei 2016, 22:49
Topic starter heeft nu een Fender HR Deville die imo prima te tillen is. Ik heb jarenlang met een Orange Head en 2x12 cab gesleept en is samen ook niet licht. Nu heb ik ook een Fender HR Deville ML combo en die bevalt mij meer dan prima. Is ongeveer net zo groot als mijn 2x12 cab en weegt lichter als de head en cab bij elkaar. Maar belangrijker nog, hij klinkt zo lekker!!

Slepen met gitaar zooi is nooit tof. Advies: wordt een begenadigt gitarist en misschien kun je een roady betalen ;-)

Brad
11 mei 2016, 23:02
Ik blijf erbij . Ik weet niet of de Fender blues junior op tijd gaat vervormen want dat was de topic starter naar op zoek . Een versterker met een vies clean geluid

Ik ken wel mensen die dat ding gewoon voor elk optreden gebruiken met een microfoon ervoor naar de Pa

En een buizenbakje met een 12 inch speaker , reverb en die slechts 14 kilo weegt is best uniek

Stoffel43
11 mei 2016, 23:05
Ik geloof graag dat jou HR Deville ML een heerlijke bak is en zou bij gelegenheid eens ééntje willen uittesten, maar TS was op zoek naar een Britse crunch. Kan je uberhaupt een crunch uit de ML halen zonder dat je er potdoof van wordt, laat staan een Britse sound?

Brad
11 mei 2016, 23:08
Een Laney bakje dan maar ?

http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/laney-cub12r-15w-buizen-gitaarversterker-combo?gclid=CPebjrT30swCFVG6GwodXvMIig#specificati es

15 watt , maar 11 , 5 kilo en een 12 inch speaker

Valt ook nog eens terug te schakelen naar 1 watt

The Lo Lands
11 mei 2016, 23:22
Kan je uberhaupt een crunch uit de ML halen zonder dat je er potdoof van wordt, laat staan een Britse sound?
Zonder pedalen helemaal niet! Met pedalen 'every flavour you like'. En om niet 'potdoof' te worden heb ik tussen de versterker en speakers een load box/re-amper hangen voor thuis.

Ik ben gewoon nog steeds van mening dat topicstarter een prima versterker heeft die met een x-pedaal makkelijk een Brits geluid kan voort brengen. Anders om gaat dat vaak niet zo makkelijk, een britse versterker een mooi Fender clean geluid geven. Maar goed, ik hou er over op :-)

Stoffel43
11 mei 2016, 23:27
Je hebt me overtuigd. 😉

Braml
12 mei 2016, 09:54
Maar hoe zit dat nou met buizen dan? Ik was namelijk in de veronderstelling dat je door EL34 en EL84 buizen een wat britser, en meer hardrock achtig geluid kreeg en door 6L6 of 6V6 buizen een wat meer fender achtig geluid. Als dat al waar is (?), zullen daar ongetwijfeld nog wel meer factoren bij komen kijken.
Ik dacht ook dat vooral EL34 maar ook EL84 buizen veel beter zijn voor high gain sounds.

Maar klopt dit wel eens allemaal? Hoe moet ik hier naar kijken?
Ik zie namelijk dat de Fender Blues Junior weer EL84 buizen heeft, dezelfde als de Vox AC15, dus ik ben verward.

Kim Wilson
12 mei 2016, 10:00
De eindbuizen zijn maar een onderdeel van het hele circuit. En in dat hele circuit wordt veel meer de eindsound bepaald dan alleen in de buizen. Dus nee, eindbuizen bepalen niet of je een Brits of Amerikaans geluid hebt. Daarom moet je er ook niet naar kijken, maar naar luisteren. ;)

The Lo Lands
12 mei 2016, 10:04
Maar hoe zit dat nou met buizen dan? Ik was namelijk in de veronderstelling dat je door EL34 en EL84 buizen een wat britser, en meer hardrock achtig geluid kreeg en door 6L6 of 6V6 buizen een wat meer fender achtig geluid. Als dat al waar is (?), zullen daar ongetwijfeld nog wel meer factoren bij komen kijken.
Ik dacht ook dat vooral EL34 maar ook EL84 buizen veel beter zijn voor high gain sounds.

Maar klopt dit wel eens allemaal? Hoe moet ik hier naar kijken?
Ik zie namelijk dat de Fender Blues Junior weer EL84 buizen heeft, dezelfde als de Vox AC15, dus ik ben verward.

Het elektronische circuit van de voorversterker (preamp) en de voorversterker buizen hebben meer invloed op de (basis)sound van een versterker dan de eindversterkerbuizen.

Braml
12 mei 2016, 10:05
Tjah dat is natuurlijk altijd het beste advies he :D

Ik ga zaterdagmorgen waarschijnlijk even naar de winkel om wat amps uit te proberen, onder andere de Vox AC15 C1, Fender Blues Jr, en misschien nog een Marshall DSL 15 ofzo. Misschien ook nog wel meer. Ik ben benieuwd!

Joost de Ruig
12 mei 2016, 10:41
......onder andere de Vox AC15 C1, Fender Blues Jr, en misschien nog een Marshall DSL 15 ofzo. Misschien ook nog wel meer. Ik ben benieuwd!

Past in deze reeks ook niet mooi de nieuwe Fender BassBreaker?

Braml
12 mei 2016, 10:45
Past in deze reeks ook niet mooi de nieuwe Fender BassBreaker?

Mmh, dat is de britse lijn van fender of heb ik dat mis? Ik zie dat die amps ook geen master hebben trouwens, en dat wil ik juist graag om de cleans wat smeriger te maken ook op lagere volumes.

Joost de Ruig
12 mei 2016, 10:59
Mmh, dat is de britse lijn van fender of heb ik dat mis? Ik zie dat die amps ook geen master hebben trouwens, en dat wil ik juist graag om de cleans wat smeriger te maken ook op lagere volumes.

Deze heeft gewoon een Master hoor. Britse lijn, mwah. Het is inderdaad op het gainkanaal meer Brits gevoiced dan de typische Fender gain. Ik heb er nu 2 geprobeerd en diverse andere gehoord en vind ze nogal ok.


http://cdns3.gear4music.com/media/16/163649/1200/preview.jpg

Braml
12 mei 2016, 11:19
Deze heeft gewoon een Master hoor. Britse lijn, mwah. Het is inderdaad op het gainkanaal meer Brits gevoiced dan de typische Fender gain. Ik heb er nu 2 geprobeerd en diverse andere gehoord en vind ze nogal ok.


http://cdns3.gear4music.com/media/16/163649/1200/preview.jpg

Oh wacht eens. Dat zijn losse heads toch? De combo's hebben dat dus niet als ik het goed zie op de foto's van thomann.

*Edit

Joost, je hebt gelijk. Ik was net bij de Bassbreaker 18/30 Watt combo aan het kijken. Die heeft 2 kanalen zonder master.

De 15 Watt combo heeft inderdaad gewoon één kanaal met master volume. Klinkt zeer interessant voor mij! Hij is ook wat kleiner en iets lichter dan de Vox AC15. En dan heeft hij ook nog eens een FX loop en een directe output, wat live handig kan zijn in plaats van een mic voor de amp. Bedankt voor de tip!

Pepe
12 mei 2016, 11:47
Bedankt voor de tip!

Die tip gaf ik al in post 15 maar niks te danken. :D

Braml
12 mei 2016, 11:50
Die tip gaf ik al in post 15 maar niks te danken. :D

Sorry pepe, maar jij ook bedankt dan. Het kan inderdaad zijn dat ik iets te snel over sommige posts heen heb gekeken.

Damn, ik denk echt dat dit de ideale versterker is voor mij. De 3 voicings lijken mij ook erg fijn om mee te kunnen spelen. 585 euro bij bax. Ik heb hem nog niet eens getest en ik heb al de neiging om hem te bestellen. Jemig, GAS!

The Lo Lands
12 mei 2016, 12:01
Die tip gaf ik al in post 15 maar niks te danken. :D

En bij post 30 deed ik dat nog even dunnetjes over haha.. Geen dank, geen dank ;-)

Braml
13 mei 2016, 08:03
Klopt ook! Ik heb gisteren avond nog even wat filmpjes gekeken, en het klinkt wel goed. Ben benieuwd of ie dat morgen in de winkel ook doet. Ik dacht in eerste instantie dat je met de voicing knop kon switchen tussen 3 klanksoorten, bijv Fender, Vox, en Marshall. Maar het zijn dus eigenlijk echt wel degelijk een clean kanaal, een licht overdrive kanaal, en een high gain kanaal. Wel jammer dan dat deze kanalen niet met een footswitch te bedienen zijn :(

Rooker
13 mei 2016, 09:45
Is volgens mij ook al genoemd maar Engl gigmaster kun je wel alles met voeten schakelen. Zelf heb ik de screamer. Die is wel wat groter en de naam zal je afschrikken maar deze heeft echt heel goed clean, is zeer goed met pedalen en heeft ook nog een vantastische drive. Enige.. Gedeelde eq.. Mij stoort het niet. Had hiervoor altijd 1 Kanaals en houd van zo simpel mogelijk..

Braml
13 mei 2016, 11:13
Is volgens mij ook al genoemd maar Engl gigmaster kun je wel alles met voeten schakelen. Zelf heb ik de screamer. Die is wel wat groter en de naam zal je afschrikken maar deze heeft echt heel goed clean, is zeer goed met pedalen en heeft ook nog een vantastische drive. Enige.. Gedeelde eq.. Mij stoort het niet. Had hiervoor altijd 1 Kanaals en houd van zo simpel mogelijk..

De Gigmaster ziet er inderdaad uit als een kandidaat, eens kijken of ik die ook kan testen morgen ;)
bedankt!

RB74
13 mei 2016, 17:23
Mijn Rivera Rake heeft EL34 eindbuizen, waarbij kanaal 1 erg Brits klinkt (Marshall-achtig), en kanaal 2 een Fender-karakter heeft. Preamp circuits doen het 'm inderdaad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
13 mei 2016, 17:54
Dat hele idee van USA 6l6 en UK El34 is gebaseerd op het feit dat die buizen destijds in die landen gefabriceerd werden en dus makkelijker voorhanden waren, meer niet. Da's net zoiets als zeggen dat Jaguar typisch brits is omdat ze op banden rijden van Dunlop en niet die van Goodyear.
Overigens gebruiken typisch USA amps als Boogie ook EL34's en typisch britse amps als Marshall ook 5881 die in feite een soort 6l6 zijn. En de oude KT66'n zijn ook meer een soort van super 6l6.
Het soort buizen maakt wel een heeeel klein beetje verschil (ook al omdat het andere circuits vereist) maar veel meer impact heeft het totale ontwerp, de trafo en de speakers.

telerocker
13 mei 2016, 19:13
Check deze ook even als je toch richting VOX zoekt.


https://www.youtube.com/watch?v=_KFIZnjG6Mk

Braml
14 mei 2016, 13:19
Bedankt voor de tips mensen.

Ik kom net uit de winkel en ik heb geprobeerd:
Vox AC15 C1 (met celestion greenback)
Fender Bassbreaker 15 Combo
Fender Blues Junior III
Marshall DSL15c

Ik heb bij de Marshall DSL15c en Fender Blues Junior 2 minuten nodig gehad om erachter te komen dat dit niet de amps waren die ik zocht. De Marshall had wel een mooie clean, maar ik had het idee dat hij wat minder volume had dan de andere amps. Ook werd hij wat fizzy bij high gain settings, zowel uit een pedaal als uit het 2e kanaal van de amp zelf. De Blues Junior 3 klonk clean goed, maar met overdrive/distortion ervoor vond ik hem beduidend minder dan de Vox en de Fender Bassbreaker.

De Vox AC15 C1 en de Fender Bassbreaker 15 klonken allebei erg goed, maar uiteindelijk heb ik de Vox ook af laten vallen, doordat hij wat minder vol klonk als de Bassbreaker. Ook heeft de bassbreaker verder nog wat meer interessantere features dan de Vox zoals een fx loop. Ik was diep onder de indruk van de Bassbreaker zeg. Hij klonk in het begin wat 'dark', maar de 'bright-switch' lost dat probleem al voor het merendeel op. Er kwam echt een heerlijk volle sound uit deze amp en hij ging ook erg goed om met mijn pedalen. Super!

Wat me opviel aan al deze versterkers, was dat ik nu met 1 distortion pedaal al zeer veel sustain kreeg. Dit was bij de Hotrod niet zo. Ik denk dat dit komt doordat deze lagere wattage amps het signaal meer compresseren? Dit is ook alleen maar een pluspunt voor mij. Bedankt voor alle hulp mensen!

10us
14 mei 2016, 17:23
Nice, grfeliciteerd met je aanwinst!

Stoffel43
14 mei 2016, 19:11
Congratz!! Ongetwijfeld een goeie keuze als je zo enthousiast bent!
👍🏻👍🏻👍🏻

Joost de Ruig
14 mei 2016, 19:53
Enjoy! (I told you so :D )

jutter
14 mei 2016, 20:17
Oei, die Bassbreaker vind ik ook een geweldige amp, ondanks dat er geen reverb op zit maar dat went snel! Gefeliciteerd en nu de picssss!!!!

The Lo Lands
14 mei 2016, 21:07
Geweldig! Mooie versterker en toch weer een Fender :-) Ik vond de online demo's ook al overtuigend klinken. Veel speelplezier!

Braml
14 mei 2016, 23:37
Oei, die Bassbreaker vind ik ook een geweldige amp, ondanks dat er geen reverb op zit maar dat went snel! Gefeliciteerd en nu de picssss!!!!

Er zit wel reverb op! Ten minste, op de 15 watter wel, de 7 watter niet geloof ik.

Bedankt mensen!