PDA

View Full Version : verslagje eerste optreden met zoom G5



matty
2 mei 2016, 11:47
ik heb dit weekend een eerste optredentje gedaan met mijn zoom g5 en ik wou daar een verslagje van uitbrengen :)

ik heb zoals hier aangeraden me beperkt tot een aantal patches:
1 cleane met chorus en reverb
1 crunch gebaseerd op een marshall met tubescreamer die ik kon op of afzetten om een vette of lichte crunch te hebben
1 high gain voor de dikke refreinen
en dan nog 1tje acoustische simulator, die in de mix zodanig ok was dat ik voor dat ene nummer niet de moeite heb gedaan om naar mijn echte acoustische te switchen

dit werkte op zich heel goed en de klank was ook verbazingwekkend goed, rechtstreeks op de PA
er zijn verschillende mensen komen vragen waar mijn versterker stond dus (nuja, geen kenners, maar toch)

leuke aan de g5 is dat je ook nog die tube boost hebt die een lekkere push geeft voor solo's
en het feit dat je ofwel 3 patches ter beschikking hebt en met 1 knop in die patch kan en een pedalboard voor je voeten hebt werkt heel leuk

ik ken tot zo ver ongeveer 10% van de mogelijkheden van de zoom, maar ik ben er alvast heel erg blij mee en dat wou ik even delen :p

beruk
2 mei 2016, 12:33
Leuk! Nog leuker als we ook hadden kunnen genieten van het geluid.
Veel knopjes, ben je niet bang dat je langer zit te klooien aan de instellingen dan dat je gitaar speelt?
Heb ook wel eens een vent gezien die met amplitube/Ipad optrad. Klonk ook goed.

matty
2 mei 2016, 16:39
nee net niet, omdat er niet zo gek veel knopjes en menu's zijn vind ik :)
eigenlijk heb je gewoon 4 echte (en nog eens 5 virtuele) stompboxes voor je neus
dat vind ik net het grote voordeel van de zoom tov andere modellers, er zijn geen submenu's en god weet weet,
alles is heel rechttoe rechtaan


geluid heb ik jammer genoeg niet :(
misschien dat ik het geluid van iemand zijn camera opname kan trekken, maar dat gaat hoogstwaarschijnlijk bagger zijn :)

Brad
2 mei 2016, 20:33
Leuk om dit soort dingen te horen . Rechtstreeks op de pa en toch een goede sound . Mensen die vragen waar je versterker staat , prachtig vind ik dat

Ik geef toe dat dat nog altijd mede stamt uit ervaringen met mijn eerste band . Die wilden net als in de jaren zestig een hele muur van cabinets op het podium stapelen met liefst vier vier maal 12 inch cabinets per persoon

En dan verwachten dat je meehelpt met sjouwen

matty
2 mei 2016, 20:42
Sja goed. Goed genoeg voor niet-gitaristen of niet puristen alleszins. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

MikeD
5 mei 2016, 13:58
Ik geef toe dat dat nog altijd mede stamt uit ervaringen met mijn eerste band . Die wilden net als in de jaren zestig een hele muur van cabinets op het podium stapelen met liefst vier vier maal 12 inch cabinets per persoon

En dan verwachten dat je meehelpt met sjouwen

als je allemaal zo'n hoeveelheid zooi meesleepte was bij ons helpen sjouwen 'normaal' ….(fender Rhodes en Twin Reverb van zolderkamer vier trappen op en af…. ook goed) D'r was d'r ook een die voldoende zooi voor de halve band bij elkaar gesprokkeld had, inclusief mengpaneel en zanginstallatie ….plus de obligate Ford Transit 'dubbellucht' om het complete geteisem te vervoeren… bij hem stond de koelkast vol met bier en cola; strohrum op de tafel... natuurlijk sjouwde iedereen dan mee… (al die rokende gasten meerdere dagen per week over vloer kostte 'm uiteindelijk z'n huwelijk maar da's een ander verhaal)

Brad
5 mei 2016, 14:26
Ach die Fender Rhodes , er was in die tijd weinig anders om een beetje fatsoenlijk pianogeluid te krijgen . Hoewel hernia gevaarlijk was het altijd nog licjter dan een vleugel

Nee dan zit je nu met met een compact Nord keyboard met een uitstekende piano sample helemaal goed

Het eerste redelijke piano geluid in compacte vorm hadden de Proteus module en de Roland Jv80 synthesizer gebaseerd op gesampelde golfvormen eind jaren 80

Trouwens de bassist van de band was ineens helemaal om toen ik met hem naar een optreden van Jan Akkerman was geweest

Akkerman op een compacte 1 x 12 inch combo . De drummer op een minimaal drumstel . Vanaf dat moment was hij overtuigd dat het met een kleine set up ook kon

Ach en dat huwelijk , muziek gaat voor het meisje -)