PDA

View Full Version : nieuwe gitaar kopen? maar ken mijn eigen eisen niet...



Kasper
24 juli 2003, 21:31
Ik speel nu een goede anderhalf jaar gitaar, maar zou graag wat beter willen. Voor het moment heb ik een goedkope strat-imitatie (zelfs maar 21 frets, stel je voor). Ik weet echter niet wat mijn eisen zijn :( en hoop dat jullie me wat zouden kunnen helpen.
Ik zou graag ook mijn aanschaf doen, met oog op later. Ik speel graag metal, en vind vooral die snelle solotjes erug lekker. Maar zo gevorderd ben ik nog niet om deze te kunnen spelen.
Ik dacht aan een Ibanez sz320 (http://www.machinehead.co.uk/images/sz320bklg.jpg) te kopen, maar weet niet echt of ik later spijt zal hebben dat ik geen floyd rose of 24frets heb.
Moest ik dan toch beslissen om één met een floyd rose te kopen, dan hoop ik dat ik er later ook wel effectief gebruik van zal maken, en het niet een extra blok aan het been is. Voorlopig heb ik nog nooit gebruik gemaakt van de tremelo die bij mijn stratje kwam.

Zijn die 24 frets een grote meerwaarde? Ik bedoel, kan ik even gemakkelijk hoge solotjes spelen op een 22 frets dan op een 24 frets (zelfs al heb je die 23 en 24 niet nodig?)

Misschien doe ik hier wat lastig en overbezorgd, maar aangezien ik nog niet weet wat ik zal spelen wanneer ik gevorderd ben... is een keuze maken niet makkelijk.

Change_of_Seasons
24 juli 2003, 21:49
Ik zou kijken naar wat jij fijn vind spelen. Dus gewoon naar een gitaar winkel gaan, en daar gitaren uit gaan proberen. En over die floyd rose, ik weet daar niet veel over, dus daar kan ik niks over zeggen. En over 24 frets, je hebt die 23e en 24e niet echt nodig, en je zal ze waarschijnlijk niet gebruiken, en je komt daardoor misschien wel wat makkelijker bij de 22e, omdat je ook bij de 24e zou moeten komen. Maar zoals ik al zei, ik zou gewoon gitaren uitproberen, en dan van alles, dan kun je goed de verschillen voelen.

Greetz

Antal
24 juli 2003, 21:59
zelfs maar 21 frets, stel je voor

Jeetje, maar 21 frets.... :???: :???: :???:


Maar even serieus: Ik zou heel goed nadenken voordat je een floyd rose koopt. Als je een tremolo gebruikt is het een mooi systeem. Je kunt hem gebruiken zonder dat je gitaar onstemt. Ook niet als je hele akkoorden pakt. Maar als je hem niet gebruikt zou ik een gitaar zonder nemen. Scheelt een hoop gedoe. Stemmen met een floyd rose is veel lastiger. Snaren vervangen gaat ook niet handig, en als je halverwege een nummer een snaar breekt kun je beter stoppen want dan is je gitaar volledig ontstemt....

Kasper
24 juli 2003, 22:20
Ik zou kijken naar wat jij fijn vind spelen. Dus gewoon naar een gitaar winkel gaan, en daar gitaren uit gaan proberen.

Dat is het em nou net, ik kan nog niet echt veel dingen spelen bovenaan mijn fretboard. Het is ivm later dat ik niet tot de vaststelling wil komen dat ik geen gemakkelijke toegang hebt tot de bovenste frets. Dit zal beetje gokken worden denk ik :(


Jeetje, maar 21 frets....

Yup, wist ik veel toen ik mijn eerste elektrische gitaar kocht :D


Maar even serieus: Ik zou heel goed nadenken voordat je een floyd rose koopt. Als je een tremolo gebruikt is het een mooi systeem. Je kunt hem gebruiken zonder dat je gitaar onstemt. Ook niet als je hele akkoorden pakt. Maar als je hem niet gebruikt zou ik een gitaar zonder nemen. Scheelt een hoop gedoe. Stemmen met een floyd rose is veel lastiger. Snaren vervangen gaat ook niet handig, en als je halverwege een nummer een snaar breekt kun je beter stoppen want dan is je gitaar volledig ontstemt....

Hier heb je idd gelijk in denk ik. Ik vermoed ook niet dat ik het komende jaar al veel aan mijn tremelo zal lopen sleuren. Eerst wil ik nog meer snelheid krijgen voordat ik extra speeltjes begin uit te testen :-D.

Anyway, heb nog één vraagje. Ik heb thuis niet zo'n ibanez-foldertje liggen. Maar het schijnt dat daarin de radius van elke nek staat. Zou iemand de breedte, dikte, radius willen vermelden van de sz320 pls.

Thanks

sash
24 juli 2003, 23:48
Jeetje, maar 21 frets....

Yup, wist ik veel toen ik mijn eerste elektrische gitaar kocht :D



Hij bedoelt dit dus niet serieus.

Een gitaar met meer frets maakt een gitaar niet perse beter. Mijn Fender Strat heeft ook 'maar' 21 frets, maar kan er alles mee. 22 frets is misschien wel wat makkelijker, maar hoger zou ik niet gaan. De plek van de 24e fret zit vool met harmonische boventonen, dus daar kan je beter een element hebben dan een fret (die je toch bijna niet gebruikt).

Antal
25 juli 2003, 00:07
Anyway, heb nog één vraagje. Ik heb thuis niet zo'n ibanez-foldertje liggen. Maar het schijnt dat daarin de radius van elke nek staat. Zou iemand de breedte, dikte, radius willen vermelden van de sz320 pls.

http://www.ibanez.co.jp/world/guitar/neck_guitar/neck_sz.gif

Staat gewoon op www.ibanez.com

Kasper
25 juli 2003, 01:07
Jeetje, maar 21 frets....

Yup, wist ik veel toen ik mijn eerste elektrische gitaar kocht :D



Hij bedoelt dit dus niet serieus.

Een gitaar met meer frets maakt een gitaar niet perse beter. Mijn Fender Strat heeft ook 'maar' 21 frets, maar kan er alles mee. 22 frets is misschien wel wat makkelijker, maar hoger zou ik niet gaan. De plek van de 24e fret zit vool met harmonische boventonen, dus daar kan je beter een element hebben dan een fret (die je toch bijna niet gebruikt).

Aaaaaha, kijk kijk ik leer bij.
Ik vond het het altijd al een rariteit aangezien ik overal 22 frets zie staan bij elk merk. Ik wist niet dat Fender effectief ook 21 fretted gitaren maakte.

@ Antal: THANKS A BUNCH!
Ik zocht me er echt al ziek naar. Stond niet op de belgische versie (verouderde site) en ook niet op de USA-versie ...
Zie ik nu dat de nederlandse versie helemaal anders is :oops:

michielv
25 juli 2003, 08:17
Kasper, wees gerust. Zelfs EVH speelde jarenlang op een gitaar met 21 frets en dat klonk zeker niet beroerd ;D

Zeker wanneer je nog geen tremolo gebruikt en dat waarschijnlijk voorlopig ook niet echt gaat doen zou ik gewoon een goede gitaar zonder tremolo kopen. Dat klinkt/speelt een stuk beter dan een gitaar met een slechte tremolo.

Tegen de tijd dat je echt een tremolo gaat missen (als je dat al zou gaan doen) heb je waarschijnlijk wel zoveel ervaring dat je weet wat je wilt enz.

urezna
25 juli 2003, 08:48
[De plek van de 24e fret zit vool met harmonische boventonen, dus daar kan je beter een element hebben dan een fret (die je toch bijna niet gebruikt).

Niet mee eens, die harmonischen zitten daar alleen als je je snaren los aanslaat, zodra je ergens anders op de hals speelt, verschuiven de harmonischen mee....
Sterker nog, de even harmonischen, zitten daar juist NIET. Dan heb je daar juist de knoop van de trilling. (ja, effe terug naar stukje basis natuurkunde ;-) )

iam
25 juli 2003, 21:52
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2547620564&category=46649

deze staat niet lang meer op ebay

geen idee of het een goed prijs is maar ik dacht kga het eens posten... ;)

Kasper
25 juli 2003, 22:28
Hmmm, voor die €70 meer koop ik hem toch liever gewoon nieuw in een winkel in belgië dan 2ehands online uit duitsland. Toch bedankt voor de moeite!

Ben vandaag trouwens even wat gitaartjes gaan testen, meer bepaald de Ibanez RG1570EX en Jackson DKMG

Aangezien ik liever een H-H opstelling heb ipv een H-S-H, spreekt de jackson mij meer aan. De Ibanez vond ik echter wel veel lekkerder spelen (Prestige nek). Aangezien de Jackson een dikkere nek heeft dan de RG, en de SZ nog een dikkere nek heeft, zal ik de SZ waarschijnlijk uit mijn hoofd zetten.

Kan er mij iemand iets zeggen over de DKMG(T) series?
de trans green (zonder floyd rose)spreekt mij anders wel aan:
http://gamegrave.com/jackson/jackson%20dkmg%20green%20full.jpg

Zijn dit goeie gitaartjes?

Anders Destium
25 juli 2003, 23:44
Ik heb ongeveer 8 maanden tevergeefs gezocht om zo'n gitaar in Nederland te vinden 2 tot 1 jaar terug :evil:

Ik zocht de DKMGT in het donkerblauw (met vaste brug, de floyd is niet echt top, maar wel redelijk...)

Pro:

Ziet er heel mooi uit
Hij heeft een gainbooster

Con:
De EMG-HZ elementen zijn een beetje overgewaardeerd
De gainbooster zul je zelden gebruiken ivm batterijgebruik

Kasper
26 juli 2003, 00:06
Is verkrijgbaar in België - Gent. (de zwarte dan, andere zijn bijbestelbaar). +/- €700

Ik wist niet dat die EMG-HZ'en ook op batterijen werkten :???:

Zijn het voor de rest kwaliteitsgitaren? houtsoort, duurbaarheid etc?

Rubenios
26 juli 2003, 08:31
Jeetje, maar 21 frets....

Yup, wist ik veel toen ik mijn eerste elektrische gitaar kocht :D



Hij bedoelt dit dus niet serieus.

Een gitaar met meer frets maakt een gitaar niet perse beter. Mijn Fender Strat heeft ook 'maar' 21 frets, maar kan er alles mee. 22 frets is misschien wel wat makkelijker, maar hoger zou ik niet gaan. De plek van de 24e fret zit vool met harmonische boventonen, dus daar kan je beter een element hebben dan een fret (die je toch bijna niet gebruikt).


dit is reinste bullp00p sasje :o

gewoon 24 frets nemen als je metal wil gaan spelen, dan hebbie ze gewoon nodig...

Static-M
26 juli 2003, 11:23
Ik heb zelf ook een gitaar gekocht met Floyd Rose en 24 fretten als eerste gitaar (Maverick X-1). De Floyd heb ik inmiddels geblokkeerd, want ik klooi graag met stemmingen en dan is zo'n ding gewoon pure kut.

Wat betreft die 24 fretten, dat kan ik je wel aanraden. Ik gebruik de 23 en de 24 nooit, maar je komt gewoon makkelijker bij de andere, zoals Change_of_Seasons al zei.

Ic3gl0vE
26 juli 2003, 11:31
Zijn het voor de rest kwaliteitsgitaren? houtsoort, duurbaarheid etc?

Jacksons zijn over het algemeen wel kwaliteitsgitaren ja, daar hoef je je geen zorgen over te maken.
En als je veel metalsolo's wilt spelen is de kans dat je er spijt van krijgt wanneer je geen gitaar met 24 koopt best groot.

Kasper
26 juli 2003, 12:44
Iedereen bedankt voor de reply's!

Denk dat de dkmgt dan wel iets voor mij is. Jammer dat hij een 150€ boven mijn budget zit, maar dan ga ik er achteraf niet van klagen dat ik iets te kort kom.
Zal nog een weekje wachten zodat ik de SZ320 nog eens kan vasthebben en bespelen, en dan mijn keuze maken.