PDA

View Full Version : Clean sound Punch geven



Braml
29 april 2016, 09:56
Ik vind altijd dat mijn sound niet genoeg punch heeft als ik helemaal clean speel. Ik denk dat ik iets compressie en iets grit wil (gewoon heel iets een dirty sound, net als John Frusciante van de peppers, bij nummers als under the bridge). Ik denk aan een always-on pedaal in het begin van mn signal chain.

Ik gebruik hier soms een overdrive voor met de gain op ongeveer 9 uur. Maar ik ben er niet altijd helemaal tevreden over, want ik vind het vaak nét iets te dirty. Is dit niet beter op te lossen met een booster zoals een MXR Micro Amp of een TC Electronic Spark Booster?

Mijn Fender Hotrod Deville heeft volgens mij aardig wat headroom dus die krijg ik op lagere volumes nooit overstuurd (toch?). Die punch en grit zullen dus uit een pedaal moeten komen. Ik speel ook met een Stratocaster.

Ik noem de Spark Booster omdat je daarbij de grit in kunt draaien met een van de draaiknoppen. De Micro Amp noem ik omdat ik deze eens getest heb in een winkel. Ik vond het geluid erg fijn, maar ik speelde toen over een Hotrod Deluxe. Zal hij dan niet veel cleaner blijven bij mijn Deville?

10us
29 april 2016, 10:35
Als je een volume boost geeft (of dat nou booster, drivepedaal zonder gain, een eq of een compressor is) heb je twee opties:
Meer volume bij veel headroom, meer compressie en gain bij weinig headroom. Volgens mij heeft je amp een master dus ik zou proberen:
Master volume dicht, volume flink open, langzaam de master indraaien. De voorversterker moet dan aan het werk (houd geen headroom over) waardoor je grit / gain & compressie krijgt. Het volume hou je in toom met je master.

Lukt het niet met alleen de amp:
Ik zou een compressor en/of een eq met een hoop schuifjes proberen. Kan zijn dat je de sound al lekker vindt als je 1 frequentie een beetje boost.

Midwolda
29 april 2016, 10:43
Helemaal eens met 10us, vooral dat laatste over die EQ.
Ik zou 'm dan vooraan in de chain zetten.

FruscianteFan
29 april 2016, 10:53
Frusciante haalt/haalde zijn cleans uit twee versterkers. Een 200 watt Marshall bak die je nevernooitniet over zijn nek krijgt, en de nogal crunchy Silver Jubilee. Afhankelijk van de periode (2006-2007 was zijn clean erg overstuurd, in 2002/2003 relatief clean) verschilde de balans, maar hij had altijd de warmte van de cleane buizenbak en de punch van een overstuurde, puur omdat hij ze tegelijk gebruikte.

Je hebt, in pedaalvorm, twee opties. Je kunt alleen de punch simuleren. Jou zou de eerste niet zijn die Under The Bridge of Can't Stop benadert door middel van een Boss Compressor, en dat klinkt helemaal niet verkeerd.

De andere optie is een overdrive. Vergeet die boost: die maakt in principe je gitaar alleen harder, geeft misschien meer presence, maar dat heb je helemaal niet nodig. Zeker niet met die amp, die inderdaad erg veel headroom heeft. Het klinkt misschien vreemd om Can't Stop met een overdrive te spelen (op plaat is die clean als het maar kan), maar het werkt best aardig. Van de week, toen ik de Strat van onze andere gitarist thuis had om af te stellen, lukte het me met de Box of Rock beter dan met mijn T-rex Comp Nova.

Box of Rock is bedoeld om als een overstuurde Marshall te klinken, en dat doet-ie best aardig. Bovendien kan hij echt behoorlijk clean. Ik moet zeggen dat ik het eerst nog niet heel erg doorhad, maar 10 jaar na dato hoor ik bij Frusciante echt gigantisch veel crunch voor iets wat 'clean' heet ;)

Braml
29 april 2016, 10:57
Bedankt voor de tips, maar mijn Hotrod Deville heeft alleen een aparte gain en master voor het drive kanaal. Ik gebruik dit kanaal echter nooit, ik gebruik altijd het clean kanaal, en deze heeft alleen maar één volume knop. Geen gain én master dus. Ik haal alle drives uit pedalen.

Maar serieus, een eq (no offense)? Ik heb namelijk echt geen problemen met de klank van mijn geluid, het heeft alleen geen punch. Het klinkt een beetje slapjes, maar wel mooi. Ik wil het geluid hetzelfde houden maar dan iets strakker.

Braml
29 april 2016, 11:03
Dus FruscianteFan, jij raadt dus gewoon een overdrive aan? Ik heb nog een Boss Blues Driver naast de plank liggen. Nummers als Can't Stop zijn daar inderdaad erg goed mee te spelen. Ik zal deze thuis maar weer eens aanslingeren dan en luisteren of ik zijn waarde misschien iets onderschat heb.

Rooker
29 april 2016, 11:30
Denk idd dat je hem dan onderschat hebt. De BD-2 klinkt heerlijk om een amp wat voller te laten klinken. Gain praktisch op nul, volume verschil opvangen met de volume knop en dan de tone instellen zodat het pedaal de zelfde tone heeft als je amp. Prima pedaal!

The Lo Lands
29 april 2016, 11:40
Dus FruscianteFan, jij raadt dus gewoon een overdrive aan? Ik heb nog een Boss Blues Driver naast de plank liggen. Nummers als Can't Stop zijn daar inderdaad erg goed mee te spelen. Ik zal deze thuis maar weer eens aanslingeren dan en luisteren of ik zijn waarde misschien iets onderschat heb.

Je zou ook eens kunnen kijken naar de Catalinbread Dirty Little Secret MKIII. Deze heeft o.a. de Super Bass setting wat in wezen een Marshall JTM45 versterker is. Deze heeft een fraai gebroken clean met lagere gain settings maar klinkt nog mooier met meer gain en gebruik van je volumeknop voor 'broken' clean. Daarnaast vind deze een fuzz face helemaal fijn klinken. Ik heb zelf de Hot Rod Deville ML en daar klinkt dit pedaal erg ERG goed op. Voor de Frusciante sound kom je met dit pedaal een heel eind denk ik!

the sure thing
29 april 2016, 11:49
Uhm.... Under the bridge ADEMT een flinke compressie. Ik heb al jaren een goede cleane PUNCH door een always on compressor. Mijn zoektocht naar een compressor is lang en moeilijk geweest, met haat en liefde. Sinds ik compressors met een blend functie heb ontdekt, wil ik niet zonder meer. Temeer ik 80% van een optreden met een clean geluid speel. Barber Tonepress of Suhr Koji Comp zijn 2 fantastische pedalen met instant "under the bridge punch".


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Braml
29 april 2016, 11:59
Bedankt!

@ the sure thing: Het is wel algemeen bekend dat Frusciante geen compressor gebruikt. Dus dat zal het dan toch niet (per sé) zijn?

En dan nog, een overdrive compresseert uit zichzelf toch ook wel iets?

10us
29 april 2016, 12:02
Probeer de drive maar in een goede gitaarzaak staat meestal wel een hotrod. Smijt er eens een comp of een eq voor en probeer het gewoon.. Is graties toch?

the sure thing
29 april 2016, 12:13
Bedankt!

@ the sure thing: Het is wel algemeen bekend dat Frusciante geen compressor gebruikt. Dus dat zal het dan toch niet (per sé) zijn?

En dan nog, een overdrive compresseert uit zichzelf toch ook wel iets?

Hij gebruikt geen COMPRESSOR, maar wel de COMPRESSIE van een buizenversterker. En onder ideale (oorverdovende) omstandigheden weet hij de compressie van een buizenamp heerlijk uit te nutten.

Persoonlijk denk ik dat bij under the bridge OOK een compressor pedaaltje is gebruikt. Of dat zijn gitaargeluid op de monitortafel flink door een compressor is gehaald. Dat squished geluidje is heerlijk maar is fors platgedrukt.

arjanb01
29 april 2016, 13:00
100% compressor pedaal op maximaal zetten, clean met punch in a box.
Under the bridge is inderdaad een studio compressor. Live valt mij bij de peppers op dat dat gitaargeluid een stuk minder dik is als op de plaat.

Braml
29 april 2016, 13:31
Hmm. Ik vind het under the bridge geluid live juist ook wel gaaf bij Slane Castle bijvoorbeeld.

En ik weet ook niet naar welk stuk van under the bridge jullie luisteren, maar vooral vanaf na het 2e refrein tot het eind gebruikt hij een Chorus. Dat maakt het natuurlijk ook wel wat dikker. Dat geluid lukt me wel door gewoon een chorus aan te zetten.

Het gaat me dus inderdaad meer om het clean van het couplet/refrein van under the bridge, of bijv het refrein van tell me baby. Compleet ander album, compleet ander tijdperk, maar wel dat sprankelende clean zeg maar. Het is lastig om dat geluid te omschrijven omdat het bijna clean is, maar ik noem het dus punch. Het is ook alleen maar zo dat ik denk dat dat door compressie komt, ik zou niet eens weten of dat daadwerkelijk zo is.

no 1 hops
29 april 2016, 13:54
klinkt je gitaar op een andere versterker ook vlak? dan misschien eens met afstelling pickuphoogte aan de gang?
zet eens een andere gitaar aan op jouw versterker om de gitaar als 'boosdoener' uit te sluiten.

Braml
29 april 2016, 14:52
klinkt je gitaar op een andere versterker ook vlak? dan misschien eens met afstelling pickuphoogte aan de gang?
zet eens een andere gitaar aan op jouw versterker om de gitaar als 'boosdoener' uit te sluiten.

Mijn gitaar is een Fender American Standard Stratocaster. Lijkt me niet dat er iets mis kan zijn door de gitaar. En dat vind ik ook niet, want zoals ik zei klinkt hij clean wel mooi, maar mist alleen wat punch.

Misschien om het iets duidelijker uit te leggen: Als ik volledig clean speel zit er veel volume verschil in tussen hard en zacht aanslaan. Ook is er geen sustain, het volume daalt dus snel na het aanslaan. Dit lijkt mij dus komen door het ontbreken van compressie, en niet door de gitaar.

Ik zal eens proberen met wat compressor models te klooien uit mijn Zoom MS-100bt, en tevens zal ik mijn BD-2 nog eens proberen voor deze toepassing.

apekop
29 april 2016, 17:28
Volgens mij is er niet zo veel bijzonders aan het geluid van Under the Bridge. Gewoon nek element van een strat, met een heel klein randje overdrive en je bent er al. De studio versie heeft inderdaad wat compressie, maar live niet of minder.

Hendrik1970
29 april 2016, 18:52
Lijkt mij een gitaar die wat afstelling nodig heeft....

the sure thing
29 april 2016, 19:20
Mijn gitaar is een Fender American Standard Stratocaster. Lijkt me niet dat er iets mis kan zijn door de gitaar. En dat vind ik ook niet, want zoals ik zei klinkt hij clean wel mooi, maar mist alleen wat punch.

Misschien om het iets duidelijker uit te leggen: Als ik volledig clean speel zit er veel volume verschil in tussen hard en zacht aanslaan. Ook is er geen sustain, het volume daalt dus snel na het aanslaan. Dit lijkt mij dus komen door het ontbreken van compressie, en niet door de gitaar.

Ik zal eens proberen met wat compressor models te klooien uit mijn Zoom MS-100bt, en tevens zal ik mijn BD-2 nog eens proberen voor deze toepassing.

Je omschrijft wat een goed ingestelde compressor doet: egaliseert volumeverschillen, verbetert de sustain.

obiwanjacobi
29 april 2016, 19:22
Sustain begint bij je gitaar...

Ik zou niet vasthouden aan 'dat het niet aan je gitaar kan liggen'.
Probeer er open naar te kijken en ga systematisch alle mogelijkheden langs...

[2c]

The Lo Lands
29 april 2016, 19:41
Bedankt!

@ the sure thing: Het is wel algemeen bekend dat Frusciante geen compressor gebruikt. Dus dat zal het dan toch niet (per sé) zijn?

En dan nog, een overdrive compresseert uit zichzelf toch ook wel iets?

Vergeet een compressie pedaal, studio vs live sound! Naast dat Frusciante een zeer harde aanslag heeft staan zijn versterkers lekker open waardoor je een natuurlijke buizen compressie krijgt met genoeg sustain en bite. Je hebt een hot rod, zoek het in een 'Marshall in a box' drive pedaal want van alleen clean met compressie blijft het gewenste resultaat uit. Daarnaast zit een hoop van Frusciante's geluid in zijn vingers en zijn harde aanslag. Daarnaast spelen met je volumeknop van je strat en 'get on top' :-)

the sure thing
29 april 2016, 20:42
Sustain begint bij je gitaar...

Ik zou niet vasthouden aan 'dat het niet aan je gitaar kan liggen'.
Probeer er open naar te kijken en ga systematisch alle mogelijkheden langs...

[2c]

... Niet eens zo'n slechte gedachte. Kijk dan ook eens naar de amp. En ook naar de afstelling van de amp... Een Fender USA strat kan dun en iel klinken op sommige versterkers. (Sommigen vinden een strat altijd zo klinken :-)). Het gaat om de combi der dingen.

Maar: een compressor maakt veel goed ;-)

FruscianteFan
29 april 2016, 20:49
Hmm. Ik vind het under the bridge geluid live juist ook wel gaaf bij Slane Castle bijvoorbeeld.

En ik weet ook niet naar welk stuk van under the bridge jullie luisteren, maar vooral vanaf na het 2e refrein tot het eind gebruikt hij een Chorus. Dat maakt het natuurlijk ook wel wat dikker. Dat geluid lukt me wel door gewoon een chorus aan te zetten.

Het gaat me dus inderdaad meer om het clean van het couplet/refrein van under the bridge, of bijv het refrein van tell me baby. Compleet ander album, compleet ander tijdperk, maar wel dat sprankelende clean zeg maar. Het is lastig om dat geluid te omschrijven omdat het bijna clean is, maar ik noem het dus punch. Het is ook alleen maar zo dat ik denk dat dat door compressie komt, ik zou niet eens weten of dat daadwerkelijk zo is.

Dat zit hem dus o.a. in dat wij normale zielen meestal óf een heel klein beetje crunch hebben, óf niet. Frusciante gebruikt beide tegelijk.

Maar vergis je niet, die platen zijn zo gigantisch platgeproduceerd... kijk, Slane Castle, idd een erg mooie uitvoering van Under The Bridge, dat is clean. Strat met volume terug, draadloos, door allerlei shit die uitstaat, en die twee Marshalls (en volgens mij gewoon standaard speakers en SM57's). Maar op de albums zal het toch behoorlijk bewerkt zijn.

FruscianteFan
29 april 2016, 20:55
idd goede buizen amp en aan je aanslag werken


zelfs een behoorlijk overstuurde amp valt op die manier klien te krijgen


anders volume pot op je gitaar

pedaalkes................nergens voor nodig :)

maw je werkt andersom van punch naar klien

nergens voor nodig ;)

http://www.jftab.com/img/gear/effect/frusciante-pedalboard-2006a.jpg

Mitch
29 april 2016, 21:19
Alles leuk en aardig over Under the Bridge maar topic starter had een vrij simpele vraag toch?
Meer punch middels een pedaal en welke dan.
Punch wordt nader omschreven als een tikkie oversturing. Da's naar mijn idee iets heel anders dan punch, maar zo zie je maar dat het belangrijker is om te beschrijven dan met woorden te gooien :D

Maar goed, als ik eerlijk ben: als je op zoek bent naar een andere basissound, dan moet je wel degelijk kijken naar óf een andere gitaar, óf een andere amp. Echt waar. Ik heb in het verleden zelf een aardige zoektocht gehad en op meetings ook anderen de zelfde worsteling zien maken. En je moet echt logisch blijven: als je je basissound niet fijn vindt moet je het niet zoeken in aanpassen van de versiering.
Een HotRod heeft volume zat, is eerder moeilijk te temperen. Als je 'm iets meer op 't randje wil hebben zou je nog kunnen kijken naar een attenuator om 'm verder open te kunnen zetten en toch op normaal oefenruimte/podium volume te kunnen laten werken. Tenminste, ik maak nu de aanname dat je deze sound niet voor thuis zoekt, anders heb ik dat gemist in je post, sorry.
Een gitaar die iets meer output heeft en/of iets meer natuurlijk laag kan je ook nét dat beetje extra geven als je een cleanere versterker hebt. P90s doen wonderen :)
Persoonlijk ben ik gezwicht voor een AC30, kun je makkelijker op verhouding volume/crunch afregelen, maar da's ook een smaakding.

Hendrik1970
29 april 2016, 23:00
Tuurlijk ligt het niet aan de gitaar.
(Duh het is een fucking fender.)
Daarom heb je ook een zooitje elektronische rotzooi nodig om er een geluid uit krijgen zeker??????
Clean geen goed geluid?
Afstellen.
Geen soelaas?
Sorry maar dan is het gewoon een pauper gitaar.

Hendrik1970
29 april 2016, 23:19
Dat soort "gitaristen",
kunnen zich maar beter bij een keyboard houden..........

Braml
30 april 2016, 00:03
Oke, iedereen zit me ineens te vertellen dat ik naar mn gitaar moet kijken, en ik krijg de indruk dat mensen vinden dat een goede gitarist geen pedalen nodig heeft. Volgens mij heb ik iets niet duidelijk uitgelegd ..

Ten eerste ben ik heel erg gek van mijn gitaar, hij is perfect voor mij qua alles: bespeelbaarheid, sound, looks, echt alles. Ik ben er van overtuigd dat ik niet verder hoef te kijken.

Ten tweede ben ik geen (hele?) goede gitarist, maar gewoon een hobbyist die het leuk vindt om met veel verschillende sounds te klooien. Maar goed hoe is deze discussie uberhaupt uitgelopen op het gebruiken van veel of weinig effecten, en wat dat er toe doet.

Ten derde heb ik het probleem al opgelost met de BD-2, ik had gewoon nooit de indruk dat die zoveel deed met je sound op lage gain setting. Maar na nog eens goed testen was het toch aardig wat ik zocht. Ook met compressie uit mijn Zoom MS-100bt kom ik aardig in de buurt, alleen dan zonder de grit. Waarschijnlijk heb ik dus iets niet duidelijk uitgelegd ofzo, sorry daarvoor.

Ik bedoelde namelijk ook niet dat ik een kopie van John's sound wou. Ik wou alleen een wat strakkere clean, en een randje, maar dan met mijn eigen amp en gitaar. Ik vroeg mij af of de micro amp of de spark booster daarvoor kon zorgen.

Braml
30 april 2016, 00:13
Tuurlijk ligt het niet aan de gitaar.
(Duh het is een fucking fender.)
Daarom heb je ook een zooitje elektronische rotzooi nodig om er een geluid uit krijgen zeker??????
Clean geen goed geluid?
Afstellen.
Geen soelaas?
Sorry maar dan is het gewoon een pauper gitaar.

Alsjeblieft zeg, wat een onzin komt er uit jou. Ik heb nooit gezegd dat ik clean geen goed geluid heb, in tegendeel zelfs. Ik heb ook nooit gezegd dat ik fender heilig verklaar, alleen dat er hordes mensen zijn die hem gebruiken dus zal het waarschijnlijk geen zooi zijn. Waar is het uberhaupt ook in godsnaam voor nodig om mijn gitaar pauper te noemen. Kun je aub niet reageren als je niets zinnigs te melden hebt? Gaatie een beetje doen alsof ik achterlijk ben ... makkelijk praten over het internet he?

Ruud313
30 april 2016, 09:16
Ik heb voor wat je bedoelt een Joyo compressorpedaaltje van een paar tientjes (zo'n groene) en dat werkt voor mij prima. Daarnaast misschien experimenteren met de hoeveelheid middentonen op de amp, die maken in mijn ervaring redelijk wat uit, helemaal als je op een strat speelt. Tot slot misschien ook toch even kijken naar de hoogte van de elementen, dat is ook best relevant als je het over punch hebt. Succes verder.

Edit: ik lees nu pas dat je er al uit was. Mooi, veel plezier verder.

10us
30 april 2016, 09:41
Mooi dat het is gelukt! Helemaal mooi dat het is gelukt met de gear die je al had!

Brum
30 april 2016, 12:00
Alsjeblieft zeg, wat een onzin komt er uit jou. Ik heb nooit gezegd dat ik clean geen goed geluid heb, in tegendeel zelfs. Ik heb ook nooit gezegd dat ik fender heilig verklaar, alleen dat er hordes mensen zijn die hem gebruiken dus zal het waarschijnlijk geen zooi zijn. Waar is het uberhaupt ook in godsnaam voor nodig om mijn gitaar pauper te noemen. Kun je aub niet reageren als je niets zinnigs te melden hebt? Gaatie een beetje doen alsof ik achterlijk ben ... makkelijk praten over het internet he?

Ik ga jouw gitaar helemaal niet afkraken, die ken ik niet, maar het zinnetje wat ik dik gedrukt heb gemaakt... Hmmm... Nou is die discussie hier al heel veel vaker gevoerd, dus niet heel vernieuwend meer. De één vindt dat er inmiddels veel betere alternatieven zijn, de ander vindt Fender nog steeds garantie voor kwaliteit, want = Fender. Ik denk dat Hendrik dat bedoelt eigenlijk.

Ook ik was ooit adept van het Frusciante geluid. Met een booster op randje oversturing kom je verder mee dan met een compressor vind ik. Ik heb er in het verleden een MXR Micro Amp voor gebruikt, ook in combinatie met een strat. Later nog een veel te dure Z-Vex Super Hard On gehad. Was ook erg goed en iets helderder dan de Micro Amp. De Micro Amp is gebleven en gebruik ik nog steeds voor een goeie rand over m'n clean, met de bijkomstigheid dat je meer punch krijgt, want dat duwt ie ook naar voren. Goeie gainbooster ook voor je leads. Frusciante gebruikte 'm overigens ook ten tijde van Slane Castle. Gewoon een goeie booster voor niet eens heel veel. Wil je het studiogeluid van Under The Bridge, ja da's compressie all the way, maar dat heeft in mijn oren ook niks meer met punch te maken. Alles klinkt gewoon even hard door, da's voor mij geen punchy geluid, want alle dynamiek is weg. Wel lekker geluidje, dat wel. Schijnt dat Frusciante rechtstreeks in het bord stond ingeplugd, met daarover heel veel compressie, maar da's enkel van wat ik er van gelezen heb.

Braml
30 april 2016, 15:49
Bedankt voor de input Ruud313 en Brum.

En brum, volgens mij werkt zo'n Micro Amp daar alleen voor als je geen headroom meer over hebt toch? Anders boost hij toch alleen het volume.

Brum
30 april 2016, 18:12
Bedankt voor de input Ruud313 en Brum.

En brum, volgens mij werkt zo'n Micro Amp daar alleen voor als je geen headroom meer over hebt toch? Anders boost hij toch alleen het volume.

Met headroom heeft het op zich niet zoveel te maken. Je kunt een cleane booster gebruiken voor meer gain, of meer volume, afhankelijk van waar geplaatst in je keten. Plug je de Micro Amp voor in je versterker, dan werkt ie als een gain booster. Dat zal ook een klein beetje meer volume opleveren, maar niet veel. Zet je de Micro Amp in de loop, dan werkt ie als een volume booster. Het technische daarvan kan ik je niet uitleggen. In jouw geval plug je de Micro Amp voor in de versterker in en draait 'm zover open dat je signaal een klein beetje begint te verzadigen en dat is het punt waar je meer punch in je geluid krijgt.

FruscianteFan
30 april 2016, 18:19
Met headroom heeft het op zich niet zoveel te maken. Je kunt een cleane booster gebruiken voor meer gain, of meer volume, afhankelijk van waar geplaatst in je keten. Plug je de Micro Amp voor in je versterker, dan werkt ie als een gain booster. Dat zal ook een klein beetje meer volume opleveren, maar niet veel. Zet je de Micro Amp in de loop, dan werkt ie als een volume booster. Het technische daarvan kan ik je niet uitleggen. In jouw geval plug je de Micro Amp voor in de versterker in en draait 'm zover open dat je signaal een klein beetje begint te verzadigen en dat is het punt waar je meer punch in je geluid krijgt.

Dit is niet waar. Dat is precies wat Braml vraagt: dit werkt alleen zo als je cleane headroom al op is. Bij de Blues DeVille ben je al doof voor je op het punt bent dat een MicroAmp je oversturing geeft.

Brum
30 april 2016, 18:26
Dit is niet waar. Dat is precies wat Braml vraagt: dit werkt alleen zo als je cleane headroom al op is. Bij de Blues DeVille ben je al doof voor je op het punt bent dat een MicroAmp je oversturing geeft.

Niet waar. Ik heb de Micro Amp al jaren en ook gebruikt op Fender versterkers, waaronder de Blues DeVille. De term gain wordt dikwijls verkeerd gebruikt. Laatst hier nog iemand het zien uitleggen, ik weet zo niet meer wie. Het gaat niet om de verzadiging vanuit je versterker, dat wordt inderdaad lastig bij een Blues DeVille, hoewel daar een prima randje uit is te halen op repeteerniveau met band. Wil je dit met een overdrive pedaal doen, kan ook, maar kleurt je geluid enorm. Frusciante gaat het niet worden, dat snap ik ook. Da's inderdaad het verhaal van twee Marshalls, waarvan één heel clean en op oorlogsvolume. Maar ik neem aan dat Braml dat ook wel begrijpt dat dat niet na te bootsen is met een Fender combo en pedaal.

Er zit overigens ook een stukje techniek achter. Frusciante slaat dikwijls erg hard aan.

FruscianteFan
30 april 2016, 18:42
Niet waar. Ik heb de Micro Amp al jaren en ook gebruikt op Fender versterkers, waaronder de Blues DeVille. De term gain wordt dikwijls verkeerd gebruikt. Laatst hier nog iemand het zien uitleggen, ik weet zo niet meer wie. Het gaat niet om de verzadiging vanuit je versterker, dat wordt inderdaad lastig bij een Blues DeVille, hoewel daar een prima randje uit is te halen op repeteerniveau met band. Wil je dit met een overdrive pedaal doen, kan ook, maar kleurt je geluid enorm. Frusciante gaat het niet worden, dat snap ik ook. Da's inderdaad het verhaal van twee Marshalls, waarvan één heel clean en op oorlogsvolume. Maar ik neem aan dat Braml dat ook wel begrijpt dat dat niet na te bootsen is met een Fender combo en pedaal.

Er zit overigens ook een stukje techniek achter. Frusciante slaat dikwijls erg hard aan.

Gain is volume ja. Precies hetzelfde. Meer gain is meer volume, totdat een (deel van een) versterker verzadigd raakt, dan krijg je oversturing.

MicroAmp is misschien niet 100% clean, maar dat je met een clean boost voor een versterker meer verzadiging krijgt als die versterker nog niet over zijn nek gaat, tsjah. Is gewoon niet waar, kan ik ook niks aan doen.

Brum
30 april 2016, 18:56
Gain is volume ja. Precies hetzelfde. Meer gain is meer volume, totdat een (deel van een) versterker verzadigd raakt, dan krijg je oversturing.

MicroAmp is misschien niet 100% clean, maar dat je met een clean boost voor een versterker meer verzadiging krijgt als die versterker nog niet over zijn nek gaat, tsjah. Is gewoon niet waar, kan ik ook niks aan doen.

Dat is ook niet wat ik zei. Ik zei ook dat de versterker al een randje moet hebben en ik weet ook dat de Blues Deville redelijk clean is. Maar een licht randje is er wel uit te halen in mijn beleving en dan doet de Micro Amp de rest. We hebben het hier toch ook niet over zware oversturing?

Braml
30 april 2016, 19:19
Mijn Blues Deville is superclean en heeft heel veel headroom. Daar ben ik ook een beetje zat van. Maar dat is weer een ander punt.

Ben vanmiddag bij Musik Produktiv geweest in iepenburen, mooi winkeltje. Daar onder andere een Vox AC15tje geprobeerd. Ik ben erachter dat ik op jacht moet naar een Vox AC15 nu haha. Meer dan genoeg voor de kleine gigs waar ik speel. Lekker dat britse geluid waar ik naar op zoek ben. Een iets kleiner formaat en minder gewicht zodat ik me geen hernia til. Dus iemand er nog een kwijt willen!!

FruscianteFan
30 april 2016, 19:46
Dat is ook niet wat ik zei. Ik zei ook dat de versterker al een randje moet hebben en ik weet ook dat de Blues Deville redelijk clean is. Maar een licht randje is er wel uit te halen in mijn beleving en dan doet de Micro Amp de rest. We hebben het hier toch ook niet over zware oversturing?
Dat is wel wat je zei...

FruscianteFan
30 april 2016, 20:02
Dat is ook niet wat ik zei. Ik zei ook dat de versterker al een randje moet hebben en ik weet ook dat de Blues Deville redelijk clean is. Maar een licht randje is er wel uit te halen in mijn beleving en dan doet de Micro Amp de rest. We hebben het hier toch ook niet over zware oversturing?

Het ging me er vooral om dat je zei dat het met headroom niet zoveel te maken heeft. Maar daar heeft het dus echt alles mee te maken ;)

Brum
30 april 2016, 20:16
Dat is wel wat je zei...

Dat is wat je er in wilt lezen, maar wat jij wil. Ik heb geen zin in welles nietes. Ik raad in ieder geval Braml de Micro Amp aan, of eender welke cleane booster die hetzelfde trucje doet. Nog steeds om exact dezelfde reden.

The Lo Lands
30 april 2016, 20:26
Tip: als headroom van de versterker een probleem is omdat je op lage volumes (thuis) speelt. Schaf dan een reactive load box met attenuator aan zodat je de versterker lekker open kunt gooien en de volume regel je verder met de attenuator. De Two Notes Reload of Fryette Power Station zijn hier uitermate geschikt voor. Zeker de Fender Hot Rod series klinken pas lekker op volumes vanaf standje 3. Uit eigen ervaring weet ik dat deze volume standen voor thuis zonder attenuator veel te luid is :-)

the sure thing
30 april 2016, 20:38
Ik heb in de loop der tijd in totaal 3 verschillende loadboxen gehad. Van goede merken. Ik vind het op thuisvolume toch geen bevredigende oplossing.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Mitch
30 april 2016, 20:49
Mijn Blues Deville is superclean en heeft heel veel headroom. Daar ben ik ook een beetje zat van. Maar dat is weer een ander punt.

Ben vanmiddag bij Musik Produktiv geweest in iepenburen, mooi winkeltje. Daar onder andere een Vox AC15tje geprobeerd. Ik ben erachter dat ik op jacht moet naar een Vox AC15 nu haha. Meer dan genoeg voor de kleine gigs waar ik speel. Lekker dat britse geluid waar ik naar op zoek ben. Een iets kleiner formaat en minder gewicht zodat ik me geen hernia til. Dus iemand er nog een kwijt willen!!

Dat is dus zo ongeveer wat ik zei een paginaatje terug en waarin ik nog wat vragen stelde, maar je had het te druk met verdedigen tegen suffe opmerkingen die je gewoon moet negeren ;) Haal 'm nog 's terug.
Of wees de volgende keer meteen iets duidelijker: wil je thuis die mate van compressie, op oefenruimte/podiumvolume, etc. etc.... dat maakt adviezen een stuk meer to the point.

The Lo Lands
30 april 2016, 21:54
Ik heb in de loop der tijd in totaal 3 verschillende loadboxen gehad. Van goede merken. Ik vind het op thuisvolume toch geen bevredigende oplossing.

Ik heb de Two Notes Reload en ben er voor thuis zeer over te spreken. Uiteraard zien je speakers wel de nodige volume power om lekker te klinken maar het geluid van de versterker blijft zoiezo goed overeind en dat is het belangrijkste. Als je die Hot Rods op standje 1 of hooguit 2 zet dan klinkt ie gewoon niet lekker open. Dan kun je wel een boost pedaal of compressiepedaal ervoor hangen maar dat is niet de oplossing. Die versterker wil vlammen en dat kan alleen vanaf standje 3 en hoger. Maar welke load boxes met attenuator heb jij gehad dan dat er niet over te spreken bent? Resistive load boxes zijn inmiddels uit en je moet echt kijken naar de reactive load boxes :-)

pasqual
30 april 2016, 22:35
Zeker de Fender Hot Rod series klinken pas lekker op volumes vanaf standje 3.

Je vergist je! De Hot Rods klinken lekker tot standje 3....( HotRod Deluxe). Daarboven veranderd dit apparaat in een lelijk krijsend varken:crazyhappy: ( een soort Dr Jekill and Mr Hyde). Je begrijpt dat ik niet echt fan ben...:stop:

Braml
30 april 2016, 22:52
Dat is dus zo ongeveer wat ik zei een paginaatje terug en waarin ik nog wat vragen stelde, maar je had het te druk met verdedigen tegen suffe opmerkingen die je gewoon moet negeren ;) Haal 'm nog 's terug.
Of wees de volgende keer meteen iets duidelijker: wil je thuis die mate van compressie, op oefenruimte/podiumvolume, etc. etc.... dat maakt adviezen een stuk meer to the point.

Wauw, Mitch. Je hebt gelijk. Ik heb echt half over jouw bericht heen gelezen op pagina 3. Je raadde me daar ook bijna exact aan waar ik nu op uit ben gekomen haha. Sorry dat ik je negeerde. Ik heb al vaker getwijfeld aan mijn versterker (de hotrod). Ik moet de knoop maar eens doorhakken en een AC15 proberen te scoren.

Een muziekwinkel in de buurt biedt er momenteel een aan als occasion zag ik laatst, dus ik belde er vandaag heen hoe duur die was: 550 euro. Iemand had hem daar gekocht en vrij snel weer ingeruild voor wat anders. Omdat hij dus nog bijna nieuw is bieden ze hem aan alsof het een demo-model is geweest.
Ik vind het zelf wel weinig schelen met de nieuwprijs bij Thomann bijvoorbeeld, daar is ie 599 euro. Aan de andere kant vind je ze ook niet gauw op marktplaats, zeker niet voor veel minder dan die 550.

The Lo Lands
30 april 2016, 22:54
Je vergist je! De Hot Rods klinken lekker tot standje 3....( HotRod Deluxe). Daarboven veranderd dit apparaat in een lelijk krijsend varken:crazyhappy: ( een soort Dr Jekill and Mr Hyde). Je begrijpt dat ik niet echt fan ben...:stop:

Ik heb de Hot Rod Deville ML (Michael Landau) versie en die klinkt beter/super/te gek op hoge volumes :-) De heer Landau speelde regelmatig op de standaard HR Deville, maar dan wel met andere speakers, en die ging echt wel harder dan standje 3. Zijn ML versie heeft meer headroom dan de standaard Deville dus hard kan die zeker wel. Ik ken de Deluxe niet maar mijn ervaring is toch anders :-)

telerocker
1 mei 2016, 02:41
Ik heb de Hot Rod Deville ML (Michael Landau) versie en die klinkt beter/super/te gek op hoge volumes :-) De heer Landau speelde regelmatig op de standaard HR Deville, maar dan wel met andere speakers, en die ging echt wel harder dan standje 3. Zijn ML versie heeft meer headroom dan de standaard Deville dus hard kan die zeker wel. Ik ken de Deluxe niet maar mijn ervaring is toch anders :-)

Is de mastervolume ook goed instelbaar of het is vanaf standje 1 meteen volle bak zoals bij veel Fenders en met name de Hot Rods?

the sure thing
1 mei 2016, 07:49
Resistive load boxes zijn inmiddels uit en je moet echt kijken naar de reactive load boxes :-)

Ik had oa de Hot Plate en de 1e Koch. Wat is het door jou aangehaalde verschil? Vertel!

10us
1 mei 2016, 09:49
Ik vind het zelf wel weinig schelen met de nieuwprijs bij Thomann bijvoorbeeld, daar is ie 599 euro. Aan de andere kant vind je ze ook niet gauw op marktplaats, zeker niet voor veel minder dan die 550.

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m1041878371-vox-ac15.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

350 euro's...

Ga ook nog even goed testen of je er eentje met een blue alnico speaker wil of met een greenback. Als zomaar kiest (meestal de greenback want veel goedkoper) ga je na een tijdje toch af zitten vragen hoe het zit met die andere speaker. De Blue is een pak duurder, op fora lees je veel dat ie beter is maar er zijn er zat die liever over greenbacks spelen. Voor clean platform is het echter het overwegen waard. Testen is het devies...

The Lo Lands
1 mei 2016, 10:57
Ik had oa de Hot Plate en de 1e Koch. Wat is het door jou aangehaalde verschil? Vertel!

Re-amping! De Two Notes RL en Fryette PS maken gebruik van re-amping, anders gezegd, de Two Notes heeft naast een goede reactive load (voor je buizenversterker) een solid state versterker aan boord die je speaker cabinet dus aanstuurt. Dus geen grote weerstand die met db stappen het volume doet laten zakken maar een interne versterker met toonregeling en volume. De Fryette heeft hetzelfde principe maar dan met een buizen versterker aan boord. Daarnaast maakt het bij de Reload niet uit wat voor cabinet je er aan hangt, dus als je load van je versterker een 8 ohm load wil zien kan je cabinet zonder problemen een 4, 8 of 16 ohm versie zijn. Dus de reactive load en re-amp zijn gescheiden. Je kunt zelfs twee verschillende cabinets aansluiten. Dit vanwege de solid state re-amp die minimaal 2 ohm load wil zien. Je kunt dus nu iedere buizenversterker er op vol vermogen aan hangen en met de re-amp het volume regelen zonder waarneembare kleuring van je originele buizenversterker geluid, zelfs op extreem lage volumes.

Het verschil tussen resistive en reactive load is kort gezegd een vaste waarde vs een variabele waarde (impedance curve) wat een speaker ook met je versterker doet, interactie tussen je versterker en speaker cabinet. Bij een resistive load is deze waarde vast en dus is er nauwelijks interactie met je versterker waardoor je versterker minder dynamisch (stijver) gaat klinken.

Misschien leg ik het niet helemaal helder uit, maar als je interesse hebt moet je maar ff bij de twee fabrikanten op hun website kijken :-)

FruscianteFan
1 mei 2016, 11:13
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m1041878371-vox-ac15.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

350 euro's...

Ga ook nog even goed testen of je er eentje met een blue alnico speaker wil of met een greenback. Als zomaar kiest (meestal de greenback want veel goedkoper) ga je na een tijdje toch af zitten vragen hoe het zit met die andere speaker. De Blue is een pak duurder, op fora lees je veel dat ie beter is maar er zijn er zat die liever over greenbacks spelen. Voor clean platform is het echter het overwegen waard. Testen is het devies...

da's wel de CC1, niet de C1. Die laatste (recentere versie) gaat meestal voor iets meer, al hebben onze slaggitarist en ik laatst eentje gekocht voor 400 (wat doen al ruim overboden was toen we hem ophaalden)

Brum
1 mei 2016, 11:31
Om toch het booster argument kracht bij te zetten, niet om perse m'n gelijk te halen, dit is wat de eerder aangehaalde Micro Amp met je cleane signaal doet:


https://www.youtube.com/watch?v=AtG2BimR4BE

Ik zou het serieus eerst 's overwegen, voor je je versterker weg doet. Je staat natuurlijk vrij om te kiezen voor een andere versterker, maar een pedaal van een paar tientjes, of een paar honderd eurie voor een nieuwe versterker, hmmm... Mocht je dan nog steeds graag voor de Vox gaan, dan is een booster nog steeds meer dan bruikbaar mijns inziens. Om mezelf toch een beetje tegen te spreken, een clean signaal krijgt wel degelijk een heel licht randje en sowieso veel meer punch van in ieder geval de Micro Amp, getuige ook dit filmpje.

Just my two cents. Wellicht bespaart het je honderden euro's. Puur smaakgebonden, ik vind persoonlijk de Blues Deville ook een veel fijnere versterker dan de Vox AC15, die ik persoonlijk maar dun vind. De Blues Deville waar ik destijds een aantal keer op heb mogen repeteren vond ik echt een fijne versterker destijds, ook in combi met een strat. Ik heb alleen ook niet echt begrepen waarvoor je de versterker wilt gebruiken, net als Mitch. Podium? Oefenruimte? Thuis? Maakt nogal verschil. Zeker met de AC15, gezien z'n vermogen. Die houdt maar weinig headroom over in bandverband. Ook daarom zou ik voor de Blues Deville kiezen. Als daar al geen punch in zit, dan heb ik denk ik een andere definitie van punch.;)

The Lo Lands
1 mei 2016, 11:38
Is de mastervolume ook goed instelbaar of het is vanaf standje 1 meteen volle bak zoals bij veel Fenders en met name de Hot Rods?

De ML versie heeft geen master volume en gaat inderdaad redelijk snel hard, geen master volume was één van de wensen van de heer Landau. Maar de ML versie breekt pas goed open vanaf standje 2,5.


https://www.youtube.com/watch?v=Ml6zmPIyHlQ

FruscianteFan
1 mei 2016, 11:56
Om toch het booster argument kracht bij te zetten, niet om perse m'n gelijk te halen, dit is wat de eerder aangehaalde Micro Amp met je cleane signaal doet:


https://www.youtube.com/watch?v=AtG2BimR4BE

Ik zou het serieus eerst 's overwegen, voor je je versterker weg doet. Je staat natuurlijk vrij om te kiezen voor een andere versterker, maar een pedaal van een paar tientjes, of een paar honderd eurie voor een nieuwe versterker, hmmm... Mocht je dan nog steeds graag voor de Vox gaan, dan is een booster nog steeds meer dan bruikbaar mijns inziens. Om mezelf toch een beetje tegen te spreken, een clean signaal krijgt wel degelijk een heel licht randje en sowieso veel meer punch van in ieder geval de Micro Amp, getuige ook dit filmpje.

Just my two cents. Wellicht bespaart het je honderden euro's. Puur smaakgebonden, ik vind persoonlijk de Blues Deville ook een veel fijnere versterker dan de Vox AC15, die ik persoonlijk maar dun vind. De Blues Deville waar ik destijds een aantal keer op heb mogen repeteren vond ik echt een fijne versterker destijds, ook in combi met een strat. Ik heb alleen ook niet echt begrepen waarvoor je de versterker wilt gebruiken, net als Mitch. Podium? Oefenruimte? Thuis? Maakt nogal verschil. Zeker met de AC15, gezien z'n vermogen. Die houdt maar weinig headroom over in bandverband. Ook daarom zou ik voor de Blues Deville kiezen. Als daar al geen punch in zit, dan heb ik denk ik een andere definitie van punch.;)

Pro Guitar Shop Demo = oorverdovend hard. Die amp staat al op crunch, dus het is niet bepaald een goed voorbeeld om je punt te maken ;)

Brad
1 mei 2016, 12:23
Wat dacht je van deze , ik dacht dat Bob Bradshaw deze mede heeft ontwikkeld


https://www.youtube.com/watch?v=1UFKulJww0o

Brum
1 mei 2016, 12:28
Frusciantefan, je hoort dingen die je wilt horen en je leest dingen die je wilt lezen. Als je had gekeken hoe de Micro Amp stond afgesteld in het filmpje, die stond nauwelijks over de helft en soms nauwelijks open, over een in mijn oren toch behoorlijk clean signaal. Dat geeft al een behoorlijk verschil. Als je dat ook wilt bestrijden, ik vind het helemaal goed. Ik had al aangegeven de Blues Deville te kennen, in bandverband zelfs. Ik ken ook de combinatie Micro Amp, met daarover een strat. Ik weet dus wat dat doet. Jij ook? Er worden ook een aantal suggesties gegeven, bijv. afstelling van elementen. Een essentieel onderdeel ook van het geluid van aangehaalde gitarist is z'n manier van aanslaan, namelijk heel hard. Dat geeft misschien nog wel het meeste resultaat en kost niks, behalve je techniek aanpassen. Het is ook nogmaals nog niet duidelijk in wat van verband dat de Blues Deville meer punch moet krijgen. Ja, de versterker heeft veel headroom, maar ik gaf al eerder aan dat dat niet perse veel met de wens naar meer punch te maken heeft (wat je vervolgens volledig selectief uit z'n verband rukte). Die Blues Deville heeft sowieso al meer punch dan die AC15 en blaast wat mij betreft de AC15 op iets wat hoger volume helemaal weg, in ieder geval voor aangehaalde doeleinden. Braml moet uiteraard helemaal zelf weten wat ie doet, maar ik zou persoonlijk echt even het van iets dichterbij bekijken dan het zoeken in het aanschaffen van een andere versterker. Zomaar even een zijpad, misschien is de combinatie booster + compressor het wel, dan ben je nog steeds geen honderden euro's kwijt en mocht dat er dan toch van komen, zijn die booster en compressor nog steeds prima te gebruiken en kost je geen nier.

We agree to disagree, zullen we het daar maar op houden, Fusciantefan? Scheelt een hoop ruis.

Brad
1 mei 2016, 12:28
Of deze , ook ontwikkeld door Bob Bradshaw . Heb je er ook meteen een overdrive bij


https://www.youtube.com/watch?v=0pSmyKwVeqQ

FruscianteFan
1 mei 2016, 12:50
Frusciantefan, je hoort dingen die je wilt horen en je leest dingen die je wilt lezen. Als je had gekeken hoe de Micro Amp stond afgesteld in het filmpje, die stond nauwelijks over de helft en soms nauwelijks open, over een in mijn oren toch behoorlijk clean signaal. Dat geeft al een behoorlijk verschil. Als je dat ook wilt bestrijden, ik vind het helemaal goed. Ik had al aangegeven de Blues Deville te kennen, in bandverband zelfs. Ik ken ook de combinatie Micro Amp, met daarover een strat. Ik weet dus wat dat doet. Jij ook? Er worden ook een aantal suggesties gegeven, bijv. afstelling van elementen. Een essentieel onderdeel ook van het geluid van aangehaalde gitarist is z'n manier van aanslaan, namelijk heel hard. Dat geeft misschien nog wel het meeste resultaat en kost niks, behalve je techniek aanpassen. Het is ook nogmaals nog niet duidelijk in wat van verband dat de Blues Deville meer punch moet krijgen. Ja, de versterker heeft veel headroom, maar ik gaf al eerder aan dat dat niet perse veel met de wens naar meer punch te maken heeft (wat je vervolgens volledig selectief uit z'n verband rukte). Die Blues Deville heeft sowieso al meer punch dan die AC15 en blaast wat mij betreft de AC15 op iets wat hoger volume helemaal weg, in ieder geval voor aangehaalde doeleinden. Braml moet uiteraard helemaal zelf weten wat ie doet, maar ik zou persoonlijk echt even het van iets dichterbij bekijken dan het zoeken in het aanschaffen van een andere versterker. Zomaar even een zijpad, misschien is de combinatie booster + compressor het wel, dan ben je nog steeds geen honderden euro's kwijt en mocht dat er dan toch van komen, zijn die booster en compressor nog steeds prima te gebruiken en kost je geen nier.

We agree to disagree, zullen we het daar maar op houden, Fusciantefan? Scheelt een hoop ruis.
Ik ken dat filmpje, was niet de eerste keer dat ik hem zag.

Ook als dat pedaal uit staat heb je geen clean signaal, in die demo. Die amp zit al op de rand van zijn headroom. Kun je hoog of laag springen, maar dit is geen clean.

Met de hotrod deville (die ik weleens heb gehoord enzo) en de Microamp (die onze bassist gebruikt) samen heb ik geen ervaring nee. Ik zou het wonderbaarlijk vinden als het precies zo werkt als je zegt, zeker als je die PGS demo aanhaalt. Misschien breekt een Deville wel heel snel op (lijkt me sterk), maar voor topicstarter is het niet snel genoeg.

Misschien dat de MicroAmp net zoals de LPB1 van EHX zo cheap in elkaar zit dat-ie zelf over zijn nek gaat, dat kan. Onze bassist heeft een relatief kleine buizentop dus die knort sowieso wel lekker.

Enfin, ik wil best agree to disagree, maar cleanboost voor extra verzadiging voordat de headroom van een amp op is, is gewoon onzin.

The Lo Lands
1 mei 2016, 13:08
Leuk om te lezen dat niemand echt goed leest hier...

De Micro amp is een preamp pedaal maar met weinig extra kleuring en regeling. De eerder aangehaalde Catalinbread DLS MKIII is ook een preamp pedaal met kleuring en is uitermate geschikt voor een ultra cleane versterker met veel headroom. De Hot Rod Deville (ML) dus! De DLS gaat van gebroken clean tot high gain Marshall rock toon ala Frusciante. Topic starter wil een vox kopen, aardig versterkertje maar de Deville kan hetzelfde en misschien wel beter met alleen aanschaf van een soortgelijk preamp pedaal. Compressie is met de Deville echt niet nodig want op hogere volumeniveaus krijg je vanzelf natuurlijke buizencompressie. Voor thuis te hard(?) kijk dan eens naar een load box met attenuator (re-amping) zodat je versterker lekker hard kan maar de volume regel je met de attenuator. Simpel en eenvoudig. En mist je Deville te weinig punch? Misschien zijn je preamp buizen toe aan vervanging.

Brum
1 mei 2016, 14:54
Ik ken dat filmpje, was niet de eerste keer dat ik hem zag.

Ook als dat pedaal uit staat heb je geen clean signaal, in die demo. Die amp zit al op de rand van zijn headroom. Kun je hoog of laag springen, maar dit is geen clean.

Met de hotrod deville (die ik weleens heb gehoord enzo) en de Microamp (die onze bassist gebruikt) samen heb ik geen ervaring nee. Ik zou het wonderbaarlijk vinden als het precies zo werkt als je zegt, zeker als je die PGS demo aanhaalt. Misschien breekt een Deville wel heel snel op (lijkt me sterk), maar voor topicstarter is het niet snel genoeg.

Misschien dat de MicroAmp net zoals de LPB1 van EHX zo cheap in elkaar zit dat-ie zelf over zijn nek gaat, dat kan. Onze bassist heeft een relatief kleine buizentop dus die knort sowieso wel lekker.

Enfin, ik wil best agree to disagree, maar cleanboost voor extra verzadiging voordat de headroom van een amp op is, is gewoon onzin.

Zo, gelukkig ben jij niet eigenwijs ook. Ga 's lezen man. Ik heb mijn idee aan Braml gegeven en ik hoop dat ie er wat aan heeft. Wat jij er verder over denkt; succes met je gelijk.

Kleine toevoeging, omdat je punt irritant begint te worden. Headroom houdt niet ineens op bij de rand van oversturing. Een 100 watt Marshall heeft meer headroom dan een 50 watt Marshall van hetzelfde type. Toch zijn ze beide zowat niet clean te krijgen. Valt het kwartje nu met wat ik zei dat het niet zozeer een headroom verhaal is en dat verzadiging niet perse begint bij het moment van oversturen? We hadden het immers over punch toch? Bij voorbaat dank. Maar ik heb zo het vermoeden dat je er een selectief verhaal van gaat maken... In dat geval nogmaals; succes.

The Lo Lands
1 mei 2016, 15:19
Voor de duidelijkheid:

Punch
Punch is een mengdrank die waarschijnlijk in de 18e eeuw in India is ontstaan. Het woord is dan ook afkomstig uit het Hindi. Oorspronkelijk was de drank een mix van water, thee, alcohol, citroen en suiker. Via de Britse Oost-Indische Compagnie kwam het in Europa terecht. Tegenwoordig is fruit een belangrijk onderdeel en wordt vaak rum of soms helemaal geen alcohol gebruikt.

Bereidingswijze
Snijd verschillende soorten fruit (bijvoorbeeld bananen, sinaasappels, ananas, mandarijnen en kersen) in stukjes en doe deze in een kom.
Voeg een grote hoeveelheid sinaasappelsap toe.
Voeg naar smaak een alcoholische drank toe, bijvoorbeeld rum of whisky.
Eventueel kan nog peper toegevoegd worden.
Een andere variant is een punch op basis van citroen, limoen, limoensap en whisky.

Enjoy ;-)

FruscianteFan
1 mei 2016, 15:21
Zo, gelukkig ben jij niet eigenwijs ook. Ga 's lezen man. Ik heb mijn idee aan Braml gegeven en ik hoop dat ie er wat aan heeft. Wat jij er verder over denkt; succes met je gelijk.

Kleine toevoeging, omdat je punt irritant begint te worden. Headroom houdt niet ineens op bij de rand van oversturing. Een 100 watt Marshall heeft meer headroom dan een 50 watt Marshall van hetzelfde type. Toch zijn ze beide zowat niet clean te krijgen. Valt het kwartje nu met wat ik zei dat het niet zozeer een headroom verhaal is en dat verzadiging niet perse begint bij het moment van oversturen? We hadden het immers over punch toch? Bij voorbaat dank. Maar ik heb zo het vermoeden dat je er een selectief verhaal van gaat maken... In dat geval nogmaals; succes.

Ik ben stronteigenwijs, maak je daar maar niet druk om ;)

Hendrik1970
1 mei 2016, 15:47
Vraag jezelf eens af waarom niemand in dit draadje een professioneel, musicus / producent is van muziek?

DUH!

The Lo Lands
1 mei 2016, 16:05
Vraag jezelf eens af waarom je nog op dit forum zit en niet lekker in de tuin zit te genieten van het zonnetje met een glas punch?

DUH!

telecastermaster
1 mei 2016, 21:51
Ik zeg: BBE Sonic stomp

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?169102-BBE-Sonic-Stomp&highlight=sonic+stomp


http://youtu.be/Gk4H1Fzke5Q
(http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?169102-BBE-Sonic-Stomp&highlight=sonic+stomp)

10us
2 mei 2016, 01:10
. Headroom houdt niet ineens op bij de rand van oversturing.

Euhhh, jawel! Dat is precies waar headroom ophoudt; randje oversturing. De reden dat de 100 en 50 watt niet echt clean worden zit in de voorversterker, waar de headroom al vlot "op" is. Het volumeverschil zin in de headroom van de eindversterker waar de 100 watter meer heeft dan de 50....

FruscianteFan
2 mei 2016, 09:37
Euhhh, jawel! Dat is precies waar headroom ophoudt; randje oversturing. De reden dat de 100 en 50 watt niet echt clean worden zit in de voorversterker, waar de headroom al vlot "op" is. Het volumeverschil zin in de headroom van de eindversterker waar de 100 watter meer heeft dan de 50....

Ik dacht al dat ik gek werd...

pasqual
2 mei 2016, 09:52
Ik dacht al dat ik gek werd...

Je bent niet gek...je bent een helicopter:crazyhappy::hide:

FruscianteFan
2 mei 2016, 09:54
Daar zit wel een kern van waarheid in.

Braml
2 mei 2016, 10:12
Haha, deze discussie gaat echt van t padje af, het gaat nu meer om versterkers. Ik zal wel even een nieuw draadje openen onder moderne versterkers.

Brad
2 mei 2016, 13:07
Ja ook volgens mij heeft de hoeveelheid headroom van de amp inderdaad te maken met het bereik qua volume waarbinnen de amp in staat is clean te blijven , zonder randje

Braml
2 mei 2016, 13:30
Er schiet mij dan ineens een vraag te binnen:

Stel je neemt de Vox AC15. Je hebt dan een gewone volumeknop en een master volume. Als je de master volumeknop terug draait verklein je dan ook je headroom?

Lexvandoef
2 mei 2016, 13:36
Er schiet mij dan ineens een vraag te binnen:

Stel je neemt de Vox AC15. Je hebt dan een gewone volumeknop en een master volume. Als je de master volumeknop terug draait verklein je dan ook je headroom?


Hmmm volgens mij moet je het meer als volgt zien.

De headroom van de preamp is een gegeven welke volgt uit het ontwerp van je preamp. De mastervolume verlaagt het algehele volume waardoor je eerder het einde van je cleane headroom bereikt en een randje gaat geven. Je verlaagt dus niet de headroom maar dmv de volumeverlaging geef je de preamp wel de mogelijkheid om eerder het einde van die headroom te bereiken.

Braml
2 mei 2016, 13:40
Hmmm volgens mij moet je het meer als volgt zien.

De headroom van de preamp is een gegeven welke volgt uit het ontwerp van je preamp. De mastervolume verlaagt het algehele volume waardoor je eerder het einde van je cleane headroom bereikt en een randje gaat geven. Je verlaagt dus niet de headroom maar dmv de volumeverlaging geef je de preamp wel de mogelijkheid om eerder het einde van die headroom te bereiken.

Oke, ik gebruik dus de verkeerde termen, maar ik heb de werking wel goed?

Als je de master volume terugdraait zal de amp eerder oversturen?

Lexvandoef
2 mei 2016, 13:44
Oke, ik gebruik dus de verkeerde termen, maar ik heb de werking wel goed?

Als je de master volume terugdraait zal de amp eerder oversturen?

Nja, als je de master volume terug draait gaat je amp zachter ;).

Maar als je dan je preamp wat verder open draait om die volume vermindering te compenseren zal over het algemeen je amp wat meer oversturen ja, volledig afhangende van het circuit natuurlijk. Sommige blijven gewoon spijkerhard clean.

Brum
2 mei 2016, 19:56
Euhhh, jawel! Dat is precies waar headroom ophoudt; randje oversturing. De reden dat de 100 en 50 watt niet echt clean worden zit in de voorversterker, waar de headroom al vlot "op" is. Het volumeverschil zin in de headroom van de eindversterker waar de 100 watter meer heeft dan de 50....

Als je een OCD op 18 volt laat lopen, dan krijg je meer headroom. Een 50 watt JCM800 heeft minder headroom dan een 100 watt JCM800. Beide voorbeelden verre van clean. Of niet? Ik ben echt niet te trots om bij te leren hoor. Ik raak nu namelijk ook nieuwsgierig.

Braml
2 mei 2016, 22:43
Oef, ik heb een net de pickups anders ingesteld volgens deze site:
http://www.premierguitar.com/articles/Adjusting_Stratocaster_Pickup_Height_Pt-1
Ik heb de pickups afgesteld op de hoogtes die op die pagina staan:
Bridge pickup
• Low-E string: 2.5 mm/0.0984"
• High-E string: 2.0 mm/0.0787"

Middle pickup
• Low-E string: 3.0 mm/0.1181"
• High-E string: 2.5 mm/0.0984"

Neck pickup
• Low-E string: 3.5 mm/0.1378"
• High-E string: 3.0 mm/0.1181"

Ik had ze allemaal op zo'n 5 mm staan. Het afstellen naar de bovenstaande hoogtes heeft me behoorlijk geholpen de gitaar wat strakker te laten klinken zeg! No 1 hops kwam met het idee, dus bedankt daarvoor! Geen compressor meer nodig nu, alleen nog de bd-2 voor het randje!

Kan het kloppen dat de output van mijn gitaar ook verhoogd is nu mijn pickups hoger zijn afgesteld? Dat gevoel heb ik namelijk, maar ik kan nu natuurlijk niet meer terugluisteren hoe het eerst was voor referentie. (Als dat zo is ben ik daar ook alleen maar blij mee).

Mitch
2 mei 2016, 22:46
Je vergelijking klopt wel ongeveer, maar je verbazing niet. Scheuren kun je met een 1987 en een 1959 even goed, maarde één gaat nóg oorverdovender dan de ander. Bij de OCD op 9V/18V is ook een volumeverschil.
Maar je zit pas aan het eind van je headroom als het apparaat niet meer harder gaat maar alleen maar meer gaat vervormen. Dat bereik je bij bijvoorbeeld een 1974 veel eerder dan een 1987. Bij een 1987 wil ik het geen eens, zonder gehoorbescherming :chicken:

@Braml: :D Dat scheelt wel een stuk ja! En ja, daar wordt de output wel een stukje hoger van ja. More power to you.

The Lo Lands
2 mei 2016, 23:20
Oef, ik heb een net de pickups anders ingesteld.

Kan het kloppen dat de output van mijn gitaar ook verhoogd is nu mijn pickups hoger zijn afgesteld? Dat gevoel heb ik namelijk, maar ik kan nu natuurlijk niet meer terugluisteren hoe het eerst was voor referentie. (Als dat zo is ben ik daar ook alleen maar blij mee).

Elementen hoger afstellen geeft zeker iets meer output en vaak ook wat meer compressie. Kan soms heel verfrissend zijn, maar ook verlagen werkt goed voor een meer open en vintage' sound. Nu nog even een goed preamp pedaal aanschaffen en je gaat je Deville misschien wel weer erg tof vinden ;-)

maxdb
3 mei 2016, 01:35
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Braml :
Oke, ik gebruik dus de verkeerde termen, maar ik heb de werking wel goed?

Als je de master volume terugdraait zal de amp eerder oversturen?

Nee, als je de master volume terugdraait zal je de pre-amp meer kúnnen oversturen zonder dat het volume te hard wordt...

Na een hoop gelul eindelijk interessante inzichten hier :)

10us
3 mei 2016, 03:54
Als je een OCD op 18 volt laat lopen, dan krijg je meer headroom. Een 50 watt JCM800 heeft minder headroom dan een 100 watt JCM800. Beide voorbeelden verre van clean. Of niet? Ik ben echt niet te trots om bij te leren hoor. Ik raak nu namelijk ook nieuwsgierig.

Om het even bij versterkers te houden;

De jcm 800 is een 1 kanaals versterker met master volume. Voordat er master volumes waren had je plexi's zonder master. Daarbij staat de master eigenlijk altijd op 10. Om die te laten scheuren, naar het punt te brengen dat de headroom op is, moeten ze loeihard en gaat zowel de voor- als eindversterker over de rand. Zo werken ouwe Vox amps, veel Fenders en ook de hotrod deville nog steeds. Allemaal amps gemaakt voor clean. Lange tijd zal een boost voor meer volume zorgen. Totdat hij zo pleurishard staat dat de headroom op is en de boost (meer) scheur geeft, maar dan hoor je je drummer al niet meer :)

Enter; master volume amps a la jcm 800.
Met de gain knop kan je de voorversterker op zijn donder geven tot de headroom op is en je gain krijgt. In het geval van de jcm 800 by design al vrij snel. Op een nieuwe vox ac30 wat later en op een amp bedoeld om altijd clean te zijn zit doorgaans dus geen master.
De eindversterker, aangestuurd met de master volume, heeft dan nog wel headroom en daar hou je het volume onder controle. De gain komt uit de buizen van je voorversterker en pas uit de buizen van de einversterker als die ook open wordt gedraaid, daar de headroom ook op is en je dus weer loeihard gaat, alsof je geen master hebt.
De 100 watter heeft meer headroom en zal dus harder moeten om ook de eindbuizen te laten scheuren tov de 50 watter. Voor de voorversterker maakt het niet uit. Die kan in beide gevallen op 10, scheuren en met de master controleer je volume.

Een boost voor de jcm800 geeft bijna altijd meer scheur want je voorversterker krijgt meer input en moet harder werken. Stop je de boost in de fx-loop, dan geeft hij bijna altijd volume want de eindversterker heeft meestal wel headroom over. Ook als de voorversterker voluit staat te blazen.

Daarom heeft een fxloop bij een amp zonder master, gemaakt voor clean, ook niet zoveel zin...

Gain en master is dus spelen met de headroom van je voor- en eindversterker.

10us
3 mei 2016, 04:14
Of in het kort:

https://www.mtx.com/i/mtxcom/clipped-signal.jpg

De sinus wordt groter bij een boost. Dat kan tot hij bij de bovenste en onderste lijn is, einde headroom, sinus wordt niet meer groter (volume) maar vervormt (gain)

Braml
3 mei 2016, 08:11
@Braml: :D Dat scheelt wel een stuk ja! En ja, daar wordt de output wel een stukje hoger van ja. More power to you.

Super! Er zit nu minder verschil in output volume tussen mijn strat en mn oude epiphone les paul! die gebruik ik altijd voor 2 nummers.


Elementen hoger afstellen geeft zeker iets meer output en vaak ook wat meer compressie. Kan soms heel verfrissend zijn, maar ook verlagen werkt goed voor een meer open en vintage' sound. Nu nog even een goed preamp pedaal aanschaffen en je gaat je Deville misschien wel weer erg tof vinden ;-)
Wat is het verschil tussen een preamp pedaal en een overdrive dan? Tjah wellicht zal ik mn deville fijner vinden nu, maar hij is nog altijd loeizwaar en heeft een irritante volumeregeling..


Daarom heeft een fxloop bij een amp zonder master, gemaakt voor clean, ook niet zoveel zin...
Dat dacht ik al, mijn deville heeft ook geen master en wel een fx loop haha. Ik gebruik de fx loop ook nooit.

10us
3 mei 2016, 08:41
Voor het scheurkanaal van de deville is de fx loop wel handig natuurlijk, maar die gebruik jij niet :)

Kim Wilson
3 mei 2016, 08:44
Of in het kort:

https://www.mtx.com/i/mtxcom/clipped-signal.jpg

De sinus wordt groter bij een boost. Dat kan tot hij bij de bovenste en onderste lijn is, einde headroom, sinus wordt niet meer groter (volume) maar vervormt (gain)
Duidelijk plaatje! Maar bedenk wel dat dit transistor clipping is. Clipping bij buizenversterkers is wat minder hard dan bovenstaand plaatje laat zien.

Kim Wilson
3 mei 2016, 08:46
http://milbert.com/Files/articles/Distortion-TubesTransistors2.jpg

Hier zie je het verschil tussen het schone signaal en tube en transistor clipping.

The Lo Lands
3 mei 2016, 10:25
Wat is het verschil tussen een preamp pedaal en een overdrive dan? Tjah wellicht zal ik mn deville fijner vinden nu, maar hij is nog altijd loeizwaar en heeft een irritante volumeregeling.. Een 'standaard' overdrive pedaal is niet per definitie gebaseerd op een preamp van een x-versterker. Een preamp (drive) pedaal zijn (amp in a box) pedalen die gebaseerd zijn op een Marshall, Dumble, Vox, Fender, Bogner, Mesa Boogie, Orange, etc, etc versterkers. Vaak werken dergelijke pedalen erg goed op een clean kanaal van een versterker met voldoende headroom, waaronder de Fender HR Deville :-) En als je weet wat voor preamp sound je van een versterker tof vind is het het proberen waard.

En die volumeregeling, misschien moet dat even nagekeken worden door een techneut. Potmeter vervangen?

Braml
3 mei 2016, 10:39
Een 'standaard' overdrive pedaal is niet per definitie gebaseerd op een preamp van een x-versterker. Een preamp (drive) pedaal zijn (amp in a box) pedalen die gebaseerd zijn op een Marshall, Dumble, Vox, Fender, Bogner, Mesa Boogie, Orange, etc, etc versterkers. Vaak werken dergelijke pedalen erg goed op een clean kanaal van een versterker met voldoende headroom, waaronder de Fender HR Deville :-) En als je weet wat voor preamp sound je van een versterker tof vind is het het proberen waard.

En die volumeregeling, misschien moet dat even nagekeken worden door een techneut. Potmeter vervangen?

Ah zo bedoel je, een soort amp simulator pedaal?

Ja ik las al iets op het internet dat mijn volumeregeling logaritmisch verloopt. Dat het volume daarom het eerste stukje heel snel omhoog gaat en later bijna niet meer. Ik heb het volume nog nooit getest op een hogere stand dan 3 dus ik zou niet weten hoe het verloop is na standje 3.
Klinkt niet echt als een hele moeilijke of dure mod toch? Zou alleen niet weten waar je dat kunt laten doen.

The Lo Lands
3 mei 2016, 10:47
Ah zo bedoel je, een soort amp simulator pedaal?

Ja ik las al iets op het internet dat mijn volumeregeling logaritmisch verloopt. Dat het volume daarom het eerste stukje heel snel omhoog gaat en later bijna niet meer. Ik heb het volume nog nooit getest op een hogere stand dan 3 dus ik zou niet weten hoe het verloop is na standje 3.
Klinkt niet echt als een hele moeilijke of dure mod toch? Zou alleen niet weten waar je dat kunt laten doen.

In zekere zin wel, ik had er even geen andere benaming voor :-)

Ik gebruik zelf een load box attenuator (re-amping) tussen de Deville en interne speakers omdat het thuis anders natuurlijk veel te luid klinkt. Mijn clean settings (ML heeft 1 kanaal met twee clean volumeknoppen welke schakelbaar zijn) staat respectievelijk op volumeknop 1 op 4 en volumeknop 2 op 3. Met de 're-amp' regel ik dan het overall volume, een soort master volume dus :-) Op hogere volumesettings krijg ik wat meer compressie maar crunchy zonder hulp van pedalen gaat het nooit worden.