PDA

View Full Version : Les Paul blijft vals klinken



SloeGin
28 april 2016, 18:01
Ik zit al een tijd met het probleem dat volgens m'n tuner (Korg Pitchclip clip-on tuner) m'n gitaar juist gestemd staat maar toch blijft het vals klinken.
Kan dit te maken hebben met intonatie of is er wat anders aan de hand?
De snaren zijn een 2 maand oud nu.

Alvast bedankt voor de hulp!

Gearjunkie
28 april 2016, 18:09
Wat geeft je tuner aan als je de noot op de 12e fret aanslaat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

SloeGin
28 april 2016, 18:14
Wat geeft je tuner aan als je de noot op de 12e fret aanslaat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Er zit wel wat verschil op als ik de noten op de 12de fret aansla.
Dat is dus een intonatieprobleem als ik het juist voor heb? :)

Tabula Rasa
28 april 2016, 18:29
Yep. + 10 tekens

Gearjunkie
28 april 2016, 18:43
Dus, is de noot oo de 12e te laag, maak dan de snaar korter. Is de noot te hoog, maak hem dan langer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gearjunkie
28 april 2016, 18:43
Misschien toch eerst nieuwe snaren erop ook.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

SloeGin
28 april 2016, 18:54
Ok, bedankt voor de hulp!
Nu kan ik verder ;)

MikeD
29 april 2016, 14:50
doe naast de losse snaar en de 12e gefret ook even een flageolet op de 12e dan weet je het zeker(der)… maar t is dus een intonatie-kwestie.. ooit ander kaliber snaren er op gezet gehad??? 't is overigens verstandig om de hele afstelling dan nog eens onder de loupe te nemen, van halspen via actie en dan pas de intonatie . Als je eerst intoneert en daarna aan de halspen en / of de brughoogteverstelling (hoeveel punten levert dit op bij Scrabble…?) gaat draaien, is ie mogelijk weer van 't padje af.

SloeGin
29 april 2016, 15:24
doe naast de losse snaar en de 12e gefret ook even een flageolet op de 12e dan weet je het zeker(der)… maar t is dus een intonatie-kwestie.. ooit ander kaliber snaren er op gezet gehad??? 't is overigens verstandig om de hele afstelling dan nog eens onder de loupe te nemen, van halspen via actie en dan pas de intonatie . Als je eerst intoneert en daarna aan de halspen en / of de brughoogteverstelling (hoeveel punten levert dit op bij Scrabble…?) gaat draaien, is ie mogelijk weer van 't padje af.

Ik ken er zelf niet genoeg van maar ga hem bij een luthier binnen doen voor een volledige afstelling ;)

pim raaijmakers
30 april 2016, 08:58
ik wil de gitaarshops niet onder de duiven schieten (ze hebben het al moeilijk genoeg), maar afstellen is best zelf te doen. Laat iemand van het forum het je eens voordoen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?157353-Gitaarnet-netwerk-voor-kleine-reparaties-en-afstelllen.

arjanb01
30 april 2016, 09:11
Een open deur misschien maar over afstellen is genoeg te vinden op YouTube:

https://youtu.be/g5Y-WkqGOkI

Of deze va. Alphenaar die ik erg goed vind:

https://youtu.be/qP-ixC0GtTg

Rinze
30 april 2016, 09:36
Idd intonatie kwestie en dus afstellen. Afstellen altijd met een vers setje snaren, oude snaren zijn niet goed te intoneren. Als je het zelf wilt proberen kan ik je een PDFje sturen met een stap voor stap handleiding. Je kunt er daarna altijd nog mee naar een bouwer oid. Het is geen rocket science, zelf best te doen, je hebt maar een paar tooltjes nodig die niet duur zijn. Wel enigszins afhankelijk van je vaardigheid om goed te lezen en een handleiding stap voor stap uit te voeren zonder stapjes over te slaan :cooler:

Groot voordeel is dat je niet meer afhankelijk bent van anderen. En je eigen voorkeuren kunt zoeken qua afstelling.

Duhsjaak
4 mei 2016, 08:59
Zonder iets af te dingen op het snuggere advies van Rinze, toch maar even het volgende verhaaltje ook.

Maandag stond een bedremmelde dame op de stoep met een heel aardig ogende Epi Les Paul.
En hij klonk zo vreemd de laatste tijd.

Dat was ook zo.
Geen kwestie van intonatie maar van string pull. Dus als intoneren niet helpt, check dan eens of het beter wordt als je je pickups wat naar beneden stelt.

Een millimeter of 3, 4 en hij klonk weer fris.
D'r thee was nog heet.

Ik moest daar ineens aan denken. Omdat zij ook vond dat ie vals-achtig klonk en TS hier ook vals niet heeft benoemd.
Ik hoop, TS, dat je even post of het is opgelost en waaraan het lag.
Vriendelijke groet, Gus

Plant
4 mei 2016, 19:01
Goeie! Snaren die vals worden getrokken door een te sterk magnetisch veld. Dat kan ook en is makkelijk gecheckt.
Druk de snaren in op de hoogste fret (dus het dichtst bij de elementen). De afstand tussen snaren en elementen (polepieces / schroefjes) 'moet' dan minimaal nog zo'n 2 à 2,5mm zijn. Is de afstand echt kleiner dan wordt je klacht idd mogelijk veroorzaakt door stringpull.

alexander 80
21 mei 2016, 13:25
Idd intonatie kwestie en dus afstellen. Afstellen altijd met een vers setje snaren, oude snaren zijn niet goed te intoneren. Als je het zelf wilt proberen kan ik je een PDFje sturen met een stap voor stap handleiding. Je kunt er daarna altijd nog mee naar een bouwer oid. Het is geen rocket science, zelf best te doen, je hebt maar een paar tooltjes nodig die niet duur zijn. Wel enigszins afhankelijk van je vaardigheid om goed te lezen en een handleiding stap voor stap uit te voeren zonder stapjes over te slaan :cooler:

Groot voordeel is dat je niet meer afhankelijk bent van anderen. En je eigen voorkeuren kunt zoeken qua afstelling.

ik wil me niet opdringen.
maar ik heb wel belang bij dat pdfje van Rinze:supercool:

Rinze
21 mei 2016, 14:22
ik wil me niet opdringen.
maar ik heb wel belang bij dat pdfje van Rinze:supercool:
Als je me via pb even je mailadres stuurt dan mail ik hem door

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk

SloeGin
21 mei 2016, 14:52
@ Rinze, check PM ;)