PDA

View Full Version : Aanschaf nieuwe Epiphone lp standard



marienusje
28 april 2016, 16:50
Hallo forumleden,

Momenteel ben ik in het bezit van een epi lp standard uit China, 2010.
Graag zou ik er nog een les paul bij willen. Nu heb ik hier en daar gelezen dat de Koreaanse Epiphones kwalitatief beter zijn dan de Chinese. Maakt het voor de aanschaf van de gitaar ook uit uit welk jaar deze komt? Ik vind een oudere LP namelijk mooier dan een nieuwe (vintage tuners en de looks). Als ik nou bijvoorbeeld een Koreaanse epiphone uit de jaren 90 koop, zou dat dan een erge afgang zijn vergeleken met mijn huidige chinese epi uit 2010?

Ik hoor het graag van jullie,
Merijn

Mr.Fingers
28 april 2016, 16:59
Geen twee stukken hout zijn hetzelfde, dus... Er is ook veel napraat op het internet, en er is weinig fundering voor de claim dat Koreaans beter zou zijn dan Chinees (zo zijn er ook velen die de Epiphones uit een bepaalde fabriek van Korea tot de grond afbranden). Beiden zijn budget instrumenten, en de kwaliteit is vergelijkbaar. De Koreanen hebben door de band genomen wel iets dunnere halzen. Qua hardware ben ik niet zo thuis in welk jaar welke hardware had, maar weet dat die goedkope kluson-tulip tuners behoorlijk hakkelig en onnauwkeurig zijn. Dan ben je beter af met gewoon een gitaar te kopen, en eventueel naderhand de stemsleutels te vervangen door degelijke tulips.

Masod
28 april 2016, 17:31
Je kan beter eerst even jezelf afvragen welk doel je hebt en welke je eisen je aan je eventuele aanschaf stelt.

Wil je een nieuwe gitaar omdat deze dan weer even nieuw is? Of als een back-up Of wil je een hogere kwaliteit gitaar? Of een andere sound/neck/noem maar op?

Misschien is doorsparen voor een 2e hands studio ook een idee?