PDA

View Full Version : Gitaren Prince



barno
27 april 2016, 11:39
alle mumbo jumbo over vintage gitaren, eltair customshop gedoe enzz. Prince heeft er altijd boven gestaan met zijn bescheiden Hohner tele, een een rits eigen oddball ontwerpen. Typisch voorbeeld van iemand waarbij de muziek en vakmanschap staat boven alle boutique gear geneuzel. Hij pint zich ook niet vast op één sound, gebruikt voor zover ik weet vaak gewone bozz pedaaltjes. Al las ik wel ergens dat ie ook wel erg into sounds en vooral techniques zat, maar je hoort bv nooit iets over amps die hij gebruikt. Plugt naar het schijnt bij opnames vaak gewoon in de tafel in.

Is ook zo iemand die ik sounds vergeef die ik normaal verafschuw, allerlei eighties phaser chorus gedoe. Tuely one of the greatest ever. Wie anders doet iets geloofwaardigs op een draak van die lovesymbol guitar ...
<br>
https://www.youtube.com/watch?v=b5aM6b1apQQ

harrie-beton
27 april 2016, 11:58
Ik vind Prince helemaal geen genie. Veel te veel gladde disco voor mij en een paar hits +30 jaar geleden. Meer een poser dan een gitarist.

Wat doet eigenlijk in dit filmpje? Beetje pentatonische ladders spelen in de video die je post op 1 akkoord. Not impressed.

Pepe
27 april 2016, 12:11
Ik denk dat je er misschien pas erachter komt als je het gaat proberen. Er zijn niet zo gek veel gitaristen die onder het oog van publiek en camera zo achteloos lopen te riffen in een singer songwriter setting. Het gaat om het totaal plaatje van zanger, performer en instrumentalist.


https://www.youtube.com/watch?v=VPwm6YHmlFU

Plant
27 april 2016, 12:30
In het RIP topic omschreef ik Prince als een muzikant bij wie de gitaar in dienst van de muziek staat i.p.v. zoals zo vaak andersom. In dat opzicht is hij misschien geen briljant gitarist maar ik hoor persoonlijk wel liever wat hij doet dan al die freaks die misschien de perefekte sound en techniek hebben maar een levenloze notendiarree produceren.

Ik weet nog goed dat ik voor het eerst "Peach" hoorde. Recht toe recht aan, een bagger-sound en met gillende solo's die nergens op slaan. Woah... Ge-wel-dig! :gitarist:


https://vimeo.com/77250000

Het aantal akkoorden doet er ook niet toe. Ik kan prima luisteren naar nummers als "A love Bizarre" of "Controversy" waarin bijna niks gebeurt maar ook totaal niet vervelen. Best knap.


https://www.youtube.com/watch?v=O6aYbWhzBXU

Let wel, ik ben absoluut geen fan van de man, maar hij deed wel op zijn manier erg goeie dingen.

Tupelo
27 april 2016, 12:32
Als gitarist vind ik hem best te pruimen.
Er is een dozijn nummers van hem (niet eens perse zijn hitjes) die ik graag draai.
Verder dan dat kom ik niet met de man, maar 't is voldoende voor me om zijn muziek toch hoog aan te slaan.
Zijn sound daarentegen ?
Poeh...
Dat direct op het mengpaneel inpluggen verklaart veel voor me.
Moet vooral aan van die veertig gulden Zoom multieffectjes denken.
Op dat gebied ben ik redelijk met Harry-Beton.
Die akoestische sessie is dan trouwens wel weer erg cool.

Duhsjaak
27 april 2016, 13:22
Minder dan een week voor zijn overlijden heb ik in goed gezelschap lopen verkondigen dat ik een vrij duidelijke lijn trek tussen vaklui en muziek die mij aanspreekt.
Er zijn dus voor mij moeiteloos lijstjes te maken van mensen die ik als vakman of vakvrouw onvoorstelbaar waardeer.

Daarin staan rare namen:
- Adèle
- Madonna
- Frank Zappa
- Prince
- Rogier van Otterloo (smiley)

Allemaal lui die iets heel speciaals aan vakmanschap hebben meegenomen, en die ik nooit vrijwillig thuis op de draaitafel of speler zal leggen.

Het is ineens erg in vogue om zijn Hohner te bashen. Je komt daarmee veel makkelijker weg dan dat je bijvoorbeeld van Teles iets naars zegt. Ik heb zo'n Hohner hier staan en het is echt niet helemaal voor niets geweest dat ie daar vrij veel jaren op heeft gespeeld.

Mijn vraag is dus:
Kan prima zo zijn dat een vreselijk vakkundige bakker brood bakt dat ik minder lekker vind.
En waarom zou dat in de muziek anders zijn? Een grote mate van vakmanschap is best iets om positief over te zijn. Ik merk alleen maar al te vaak dat vakmanschap, en de muziek waarbij ik mij happy voel, volkomen los staan van elkaar.

Het kàn samenvallen, maar het gebeurt vaker dat dat dus niet zo is.
Wat heeft ie gemaakt? 150 albums of zo? Een beetje respect voor de man zijn creativiteit vind ik geen gek idee.
Mijn mening maar.
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
27 april 2016, 14:13
Hij valt voor mij ook in de Zappa categorie: ik kijk meer uit naar de biografie dan zijn volgende album. Zo zeggen Bonamassa en John Mayer mij ook geen ene ruk hoewel ik ook wel zie dat het allemaal wel goed zit met de toonladders. De biografie van Bonamassa en Mayer mag je dan van me houden.

Er duiken nou ineens verhalen op over Prince die toch wel een beeld schetsen van een raar mannetje. Prince world. Aan de ene kant een geniale rijke rockstar met bijbehorende excessen, aan de andere kant een enorm gierige Jehova die langs deuren loopt met een bijbeltje. Dat verhaal van Ken Smith over zijn encounters met Prince, zoiets had ik me inderdaad wel voorgesteld.

Kijk 'm eens lekker slappen hier.


https://www.youtube.com/watch?v=hQDFmmougCM

arjanb01
27 april 2016, 14:21
Ik had ook niet zoveel met Prince. Purple rain blijft een klassieker, maar ik sla in de popmuziek mensen als Michael Jackson, Freddie Mercury en David Bowie hoger aan. Ook Hendrix sla ik veel hoger aan, die echt de boel vernieuwd heeft in de Rock muziek, en echt baanbrekend was.
Prince was inderdaad een multi talent, maar vind veel van z'n muziek niet veel aan.

the sure thing
27 april 2016, 14:55
Prince geen goede gitarist vinden komt 100% voort uit dat mensen zijn (live) oeuvre niet kennen.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Joost de Ruig
27 april 2016, 14:55
Ik vind Prince helemaal geen genie. Veel te veel gladde disco voor mij en een paar hits +30 jaar geleden. Meer een poser dan een gitarist.

Nogal oneens met deze stellingen. De man was multi-instrumentalist, met op ieder instrument een niveau dat de meeste van ons op niet één instrument zal bereiken. Daarnaast lijkt mij de omschrijving disco nogal misplaatst. Funk en R&B waren zijn twee voornaamste stijlen.

Een paar hits? Je zal maar zoveel hits hebben gehad, en met name zoveel platen hebben verkocht. Meer poser dan gitarist? Dan was hij wel heel veel poser en zoals Pepe schrijft, doe het live allemaal maar eens na.

Ik ben geen echte Prince fan, hoewel ik hem live wel erg goed vond in het concert waar ik bij was. Ik draai niet wekelijks zijn platen, maar heb wel enorm veel respect voor de man als artiest.

barno
27 april 2016, 15:00
Een blinde kan zien (en horen) dat Zappa en Prince kilometers boven de andere wereldsterren staan als songwriter / arrangeur / bandleader / muzikant / performer. Bekijk enkele volledige concerten en bedenk dat alles wat je ziet en hoort uit één koker komt. Dat je het niet graag hoort, is een ander paar mouwen. ik haat freddy mercury (ttz ik hoor zijn theatraal gedoe niet graag) maar ik kan gerust zeggen dat hij een geweldige zanger performer was.

Madonna in de dezelfde zin als Prince vernoemen is dan weer bij wet verboden (ook was er ooit iets fling-achtigs, prince had zijn zwakke momenten)

Maar het ging dus over zijn gitaren. hij speelde op Hohner, fender strats, voxgitaren, eigen modellen, maakte allemaal niet uit. Er is ook niet echt zoiets als een typische prince sound qua gitaar. Dat waardeer ik dus wel. Alles in functie van de song. De ijdeltuit hield wel rekening met het formaat van de gitaar, zijn jazzbox die hij soms gebruikte was een superklein model, uiteraard

the sure thing
27 april 2016, 15:01
Nogal oneens met deze stellingen. De man was multi-instrumentalist, met op ieder instrument een niveau dat de meeste van ons op niet één instrument zal bereiken. Daarnaast lijkt mij de omschrijving disco nogal misplaatst. Funk en R&B waren zijn twee voornaamste stijlen.

Een paar hits? Je zal maar zoveel hits hebben gehad, en met name zoveel platen hebben verkocht. Meer poser dan gitarist? Dan was hij wel heel veel poser en zoals Pepe schrijft, doe het live allemaal maar eens na.

Ik ben geen echte Prince fan, hoewel ik hem live wel erg goed vond in het concert waar ik bij was. Ik draai niet wekelijks zijn platen, maar heb wel enorm veel respect voor de man als artiest.

Volledig mee eens. Destijds was hij minstens even populair als Michael Jackson.

Harald
27 april 2016, 16:36
Wie speelde nu eigenlijk die solo op Kiss, was dat Prince, of zijn toenmalige gitariste? Briljant dingetje, zo subtiel dat de meeste mensen niet eens in de gaten hebben dat er een solo in dat nummer zat. Als gitarist was Prince toch best goed en veelzijdig... las ook een verhaal van Billy Gibbons, die vertelde dat hij ineens twee uur onverwacht ergens in een kroeg met Prince over gitaartechniek zat te praten, op verzoek van Prince. Hij was er toch echt mee bezig, en kon meer dan je zo maar zou verwachten. Ook buiten die pentatonics on the rocks. Als dat laatste zo'n probleem is kunnen Slash, Hendrix en Gary Moore allemaal wel op de vuilnisbelt... En wie niet... behalve de jazzscene zijn pentatonics zowat heilig... en jazzmuzikanten verliezen al snel de melodie uit het oog, kijken vooral naar wat er mag, over de akkoorden. Prince zijn live sound is vaak modderig, viel me op bij die live opnames van Sign of the times, de gitaar verzoop in de mix, maar op de studio plaat speelt hij dan weer geweldig. Die volledig akoestische plaat (The Truth) is ook erg goed.

Het probleem is eerder dat hij zoveel kon dat het gewoon niet opvalt...

postbus31
27 april 2016, 16:40
Multi-talent én respectabele gitarist. Daarnaast ook gerespecteerd producer: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:Albums_produced_by_Prince_(musician)

Verstuurd uut 't knoal

Kakihara
27 april 2016, 16:50
Prince kon alles met de vingers in de neus spelen, of dat nu een 12-bar blues was of een nummer van Hendrix of iets van Parliament of Van Halen-achtig. Ik vind het ook frappant dat hij vooral boss-pedaaltjes en Line6-materiaal bleek te gebruiken, van zo'n controlefreak verwacht je dat niet. Maar als hij daarmee content was, wie ben ik dan om daar commentaar op te hebben? Stiekem vind ik zijn Symbol-gitaar erg te pruimen, zijn Cloud-gitaar wat minder en ik was ook niet kapot van de graphics op de Vox die hij recent gebruikte. Maar klinken, dat deed hij wel, ongeacht welke gitaar hij vasthad. Zijn jengelstengelspel kon wel wat beter, als ik ergens kritiek op moet geven.
Over zijn generatiegenoten:
Madonna: bof, gewéldige zakenvrouw met een uitstekende neus voor talentvolle producers, maar een artieste beschouw ik haar niet.
Michael Jackson: komt nog niet tot aan de enkels van Prince qua talent. Zoals Madonna een neus heeft voor producers, leek Michael een neus (verkeerde uitdrukking, mijn excuses) te hebben voor gitaristen.

barno
27 april 2016, 16:55
het is ook een (gitaar)merken ding denk ik. alle "groten" spelen op iconische modellen (fender, gibson, gretsch, dat is 't zowat). Prince speelde naast zijn tele copie op tja... mooi kan je ze niet noemen, denk ik Dan wordt je door de gitaargilde niet au serieux genomen

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/e9/af/37/e9af37abafa4d6d95779c09094f5e441.jpg

Tupelo
27 april 2016, 16:57
Ach, ik vind die barokke nieteens zo vervelend, in een ander kleurtje best te doen.

Op google kom ik deze tegen; best smaakvol (opnieuw op het kleurtje na) :)
http://www.guitarplayer.com/Portals/0/StandardImage/gus-guitars-g1-purple-special.jpg

Duhsjaak
27 april 2016, 17:20
Grappig, ik heb horen vertellen dat ze voor de 'blanke' Prince gitaren Danelectro halzen gebruikten. Dit in verband met de lengte en bouw van de heer P.

Toen heb ik dat schokschouderend afgedaan. Maar nu zie je weer Danella achtige dingen. Grappig hoor.
Ben benieuwd of we er ooit achter zullen komen.

Overigens heb ik Madonna alleen genoemd als toevallig in het rijtje vakmensen (iedere keer net op het juiste moment weer een nieuwe producer aantrekken) waarvan ik de muziek maar matig te pruimen vind. Hetzelfde idee uiteindelijk als bepaalde jazzknakker iedere keer hun band van bezetting laten wisselen om het fris te houden.
Hetzelfde rolletje als de heer Clapp, de heer Green etc. speelden in de band van John Mayall.

Een hit scoren kan in principe iedereen een keer gebeuren. Ik neem mijn pet af voor de survivors.
Dat vereist natuurlijk nog steeds vakmanschap, maar ook een kien inzicht in de business en je instrument.
Vrindelijke groet, Gus

barno
27 april 2016, 17:31
denk niet dat er iets van danelectro komt: zijn eigen modellen waren necktrhough gitaren en als je dan toch kan laten bouwen wat je wil, houden ze wel rekening met je dwergschap,lijkt me :)

ja, zijn boss pedaaltjes :), als eighties artiest is hij daar waarschijnlijk mee opgegroeid, ofzo iets. Ook zijn pickups, vaak EMG's ... allemaal dingen waar de guitarpolice doorgaans nogal smalend over doet.

Kakihara
27 april 2016, 17:50
het is ook een (gitaar)merken ding denk ik. alle "groten" spelen op iconische modellen (fender, gibson, gretsch, dat is 't zowat). Prince speelde naast zijn tele copie op tja... mooi kan je ze niet noemen, denk ik Dan wordt je door de gitaargilde niet au serieux genomen

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/e9/af/37/e9af37abafa4d6d95779c09094f5e441.jpg

Wat ook niet in zijn voordeel werkt: in de hoogdagen van de gitaarboekskes werd er gewoon veel gefocust op gitaristen met een fabuleuze techniek (Malmsteen, Van Halen, Lukather, Vai, Satriani,...) enerzijds en riffmeisters (Angus, Hetfield, Cobain, Zakk,...) anderzijds. Af en toe eens een verloren gelopen jazzert of bluesert. Maar nooit een gitarist-muzikant. Geen Neil of Tim Finn op de cover. Ook geen Prince. Je moest in die tijd echt op de voorgrond treden met je gitaar. En als je niet op de cover van Guitarist stond, was je geen echte gitarist...
Ik herinner me ook een boze lezersbrief in een Engels boekske. De maand daarvoor stond in een interview van The Edge te lezen dat hij bereid was slechts één noot te spelen in een nummer als dat nummer daar om vroeg. The Edge kreeg een veeg uit de pan van de lezer. Dat hij zichzelf geen gitarist mocht noemen, dat een échte gitarist wel een nummer zo naar zijn hand kon zetten dat er een hele reeks noten gespeeld moest worden. En dat hij wat minder naar die Bono moest luisteren. Ik was in die tijd zelf ook een shredder (met Ibanez en al), maar van die commentaar schrok ik zo hard dat ik van de wiedeweerga blues ben beginnen luisteren...

no 1 hops
27 april 2016, 19:08
dit stond in een Duits tijdschrift over de hohner gitaren van hem
http://www.gitarrebass.de/equipment/prince-the-prinz-from-southern-germany/

guitarkid
27 april 2016, 20:33
Ik vind Prince helemaal geen genie. Veel te veel gladde disco voor mij en een paar hits +30 jaar geleden. Meer een poser dan een gitarist.

Wat doet eigenlijk in dit filmpje? Beetje pentatonische ladders spelen in de video die je post op 1 akkoord. Not impressed.

Harrie, Harrie, Harrie.... Gladde disco??? Jongen toch..........
;)

arjanb01
27 april 2016, 20:38
Ik ben het serieus met Harry eens.
Volgens mij zijn wij de enige 2 personen hier op dit forum die niets met Prince hebben.
En over die Tele, tsja...schel zoals ik Teles ken. Alleen maar geschikt als bijzettafel 🙈

barno
27 april 2016, 22:13
Ik ben het serieus met Harry eens.
Volgens mij zijn wij de enige 2 personen hier op dit forum die niets met Prince hebben.
En over die Tele, tsja...schel zoals ik Teles ken. Alleen maar geschikt als bijzettafel 

Ga es met jullie getwee naar de dokter dan :)
Seriously, als je Prince als muzikant niet kan waarderen, wat blijft er dan nog over?

ateng
28 april 2016, 00:08
Michael Jackson: komt nog niet tot aan de enkels van Prince qua talent. Zoals Madonna een neus heeft voor producers, leek Michael een neus (verkeerde uitdrukking, mijn excuses) te hebben voor gitaristen.

Onderschat MJ niet! Hij speelt misschien geen instrument maar absoluut een talent, muzikaal waar je U tegen zegt... truely a artist!
Check zijn laatste This is It video en dan zie je hoe hij zijn band vertelt hoe ze moeten spelen, waar de hits gespeeld moeten worden en hoe een melody getimed moet.

ateng
28 april 2016, 00:14
En Prince... mijn muzikale held hoor! Of je zijn muziek mooi vindt of niet hij is echt een genie want wat hij heeft geschreven is echt vakmanschap!
Ik zie hem niet als gitarist zoals John Mayer, Gary Moore of Eric Clapton maar die gozer kan spelen.

JVGM-music
28 april 2016, 21:13
Kon spelen.

Ik heb er trouwens ook nooit iets mee gehad maar als ik zo die live clipjes eens kijk was het wel het aankijken en aanluisteren waard.

the sure thing
29 april 2016, 11:07
Heeft iemand een link naar gitaarspel van John Mayer waar ik (eindelijk) van onder de indruk kan raken?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Triggy
29 april 2016, 16:34
Heeft iemand een link naar gitaarspel van John Mayer waar ik (eindelijk) van onder de indruk kan raken?

..

Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Koop de live DVD in los Angeles " where the light is", Krijg je drie verschillende John Mayer's te zien en te horen....
singer songwriter, bluestrio en popband.
Erg veelzijdig hoor deze man..

JanVrm
29 april 2016, 16:54
Sluit me in grote lijnen bij Barno aan.
Wie zijn wij eigenlijk wel de kwaliteit van het spel en creaties van Prince te betwisten? Heb ik niet eens over het beruchte cliché over smaak.
De man heeft zich t.o.v. miljoenenpubliek bewezen. Daar komt waarschijnlijk nog geen 1% van de forumleden aan toe.

Toen ik de dag van zijn overlijden in de auto de lange versie van Purple Rain hoorde kreeg ik toch de verrekte shivers en begreep ik dat zijn muziek bij mij achteraf meer losmaakte dan verwacht. Zoiets had ik niet met een David Bowie of Michael Jackson, maar evenwel ook voor deze mannen net zoveel respect.

Eerlijk gezegd hou ik wel van die gitaristen met die rauwe techniek, evenals een Steve Lukather, Gary Moore e.a. Dat geeft toch een gevoel van benaderbaarheid en pure emotie. Hetzelfde als een zanger die op de punt van zijn tenen moet gaan staan en keihard werken om die hoge nooit eruit te persen: die inzet zie ik (en met mij velen) vaak liever dan iemand die dat achteloos doet.

Boss pedaaltjes komen overigens in kleinere getallen vaak genoeg voor op boards van behoorlijke gitaristen. Het is maar wat je ermee doet. Bij Prince stoor ik me niet aan zijn geluid, hoort erbij.

apekop
29 april 2016, 16:54
Ik vind Prince helemaal geen genie. Veel te veel gladde disco voor mij en een paar hits +30 jaar geleden. Meer een poser dan een gitarist.

Erg kort door de bocht! Niet dat ik de grootste Prince fan op aarde ban maar als je niet inziet dat Prince een geniaal muzikant was dan is er echt iets mis met je. Waarschijnlijk ken je dan slechts een paar filmpjes van YT en heb je je er verder niet in verdiept. Op zijn albums speelde bij bijna alles zelf en dat is toch van een behoorlijk niveau op alle instrumenten. Ook zijn funky slag partijen zijn zeer tof. Het is waar, hij had soms een onduidelijk sound bij zijn solo's, maar dat past wel weer bij die jaren '80 sound waar Prince uit voortkomt. Je kan er van houden of niet, maar je kan niet ontkennen dat het goed is, dat staat los van smaak.

Waarschijnlijk zijn jullie jaloers op zijn vrouwen, geldt ook voor de John Mayer bashers! ;)

Ik vind die Hohner Tele ook erg tof. Zal best een goede gitaar zijn anders gebruikte hij hem niet en waarschijnlijk heeft hij er ook nog het nodige aan laten verbouwen (weet ik verder niks van en interesseert me ook minder). Die witte (bekendste) prince gitaar vind ook erg stijlvol en perfect bij hem passen.

Hier voor de Hohner liefhebbers, slechts bijna 3000 euri: http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/a1054840906-hs-anderson-mad-cat-vintage-reissue.html?c=c31218e179beb5dcf8f82c79cca58d38&previousPage=lr&casData=KC622ZvO7sQAAAFUYocWLVtRTmaB3sNiOO8OoKUgMM dHFqyh3cJSbGS5pxEBj1pkzDSFg9hBj0NujKX5q-1bz3rRfNWr6lUzUI8auQDDGZAtye0l_iQ81xMEG0UDIyJM18Sd wEFuo0b88f1jzTKcc8dgZiCi2CTNdve-ZJKa-DDzCxtA5dJtaSPPVStan4kSICkehy_j1pkQX7pKGs8y2-r4aNZXRZzujYXuDH81c3zpT-w5pOIjASmPEmj0Y68TeUaaQwjAr_D3cWhMFO6P9SNduWiFqY96 8nmaEteEKb2tVNhYYFIlSWgeGNiZWUfoFBQtZ5q9SwNUXavSb1 eWu_rFxlzj7sXklfx982Kh9ppnJxdiWvqMQ4LXtDZSWorTjq-0kve0NTCfsdKfJNqBip2a-uKAFpaF4lCt1HrERoa5yfip-_bnR1zmAR3gddlH

harrie-beton
29 april 2016, 17:37
Ik geloof er geen snars van, dat zijn grotendeels studiomuzikanten. Als hij zo goed op die instrumenten was, waarom zie ik daar op live beelden niets van terug. Ook op gitaar is het een 13 in een dozijn gitarist.
Zappa, dat was een muzikaal genie. Prince niet.

The Lo Lands
29 april 2016, 17:37
Je hoeft geen genie te zijn om Prince als muzikant te waarderen :-) Hij werdt vaak onderschat als gitarist maar ik heb de man twee keer live gezien en heb diverse albums in mijn kast staan om te beseffen dat Prince een muzikaal genie was. Hij begeleide zijn volkoppige band als een ware bandleider cq dirigent, en de man kon jammen/improviseren waar velen van ons nog wat van kunnen leren. Kijk, als je zijn muziek niet tof vind dan kan ik dat begrijpen maar Prince heeft toch echt wel wat betekent voor de muziek in zijn algemeenheid.

Ik vond hem zelf erg tof toen hij van zijn Warner label af was en een plaat maakte als 'The Rainbow Children' uit 2001! Funk/Jazz/Soul/Fusion het was er allemaal en op een niveau wat niet onder doet aan zijn invloeden. Ik heb dit album helemaal grijs gedraaid :-) Hij speelde in die tijd op Orange versterkers en gebruikte voor zijn solo's vaak een Fuzz, delay en Whammy effect. Zijn geluid vond ik puur en met veel lef en overtuiging gespeeld. Zijn gitaren vond ik dan weer minder interessant maar ik luister dan ook naar het totaalplaatje waarin de gitaar niet altijd de hoofdrol had. Helaas veel te jong gestorven maar wat heeft de man briljante muziek en mooie live herinneringen achtergelaten.

telerocker
29 april 2016, 17:53
Je hoeft geen genie te zijn om Prince als muzikant te waarderen :-) Hij werdt vaak onderschat als gitarist maar ik heb de man twee keer live gezien en heb diverse albums in mijn kast staan om te beseffen dat Prince een muzikaal genie was. Hij begeleide zijn volkoppige band als een ware bandleider cq dirigent, en de man kon jammen/improviseren waar velen van ons nog wat van kunnen leren. Kijk, als je zijn muziek niet tof vind dan kan ik dat begrijpen maar Prince heeft toch echt wel wat betekent voor de muziek in zijn algemeenheid.

Ik vond hem zelf erg tof toen hij van zijn Warner label af was en een plaat maakte als 'The Rainbow Children' uit 2001! Funk/Jazz/Soul/Fusion het was er allemaal en op een niveau wat niet onder doet aan zijn invloeden. Ik heb dit album helemaal grijs gedraaid :-) Hij speelde in die tijd op Orange versterkers en gebruikte voor zijn solo's vaak een Fuzz, delay en Whammy effect. Zijn geluid vond ik puur en met veel lef en overtuiging gespeeld. Zijn gitaren vond ik dan weer minder interessant maar ik luister dan ook naar het totaalplaatje waarin de gitaar niet altijd de hoofdrol had. Helaas veel te jong gestorven maar wat heeft de man briljante muziek en mooie live herinneringen achtergelaten.

Sluit ik me bij aan. Vakman en podiumdier, hij verdient credits ook al hou je niet (echt) van zijn muziek.

arjanb01
29 april 2016, 17:54
Ik geloof er geen snars van, dat zijn grotendeels studiomuzikanten. Als hij zo goed op die instrumenten was, waarom zie ik daar op live beelden niets van terug. Ook op gitaar is het een 13 in een dozijn gitarist.
Zappa, dat was een muzikaal genie. Prince niet.

Helemaal mee eens. Zappa, Hendrix, Joe Zawinul, Miles Davis, Coltrane, pastorius. Dat waren pas genieën.

barno
29 april 2016, 19:27
Ik geloof er geen snars van, dat zijn grotendeels studiomuzikanten. Als hij zo goed op die instrumenten was, waarom zie ik daar op live beelden niets van terug. Ook op gitaar is het een 13 in een dozijn gitarist.
Zappa, dat was een muzikaal genie. Prince niet.

Geen beelden? euh jawel hoor, veel ook. . verschilletje tussen graag de radiohitjes horen en muzikaal naar waarde kunnen inschatten op basis van meer dan wat je via de commerciële kanalen komt aanwaaien, denk ik.

en uiteraard gebruikte hij meestal studiomuzikanten, net zoals zappa. alleen hadden ze een verschillende communicatiemodus: zappa schreeft het op, prince deed het voor. Ik heb beiden verschillende keren live gezien, en ondanks mijn zwaar zappa fanschap, de titel van Maestro gaat naar Prince.

The Lo Lands
29 april 2016, 19:49
Laat je niet gek maken door één mening van een individu :-) Harrie Beton, nog nooit van gehoord trouwens(?), houd gewoon niet van Prince zijn muziek. Prima toch, smaken en meningen verschillen. Muziek is geen wedstrijd en opmerkingen van 'Zappa is een genie en Prince nie' zegt genoeg eigelijk!

the sure thing
29 april 2016, 20:44
Prince is genialer dan Zappa!


(Ik zit klaar met bier en chips)

Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Mitch
29 april 2016, 21:09
Geen chagrijnig of welles/nietes topic aub, de start van dit draadje ging over de gitaren van Prince. Bitchen over banaal of geniaal kan in Bands/Artiesten.

Hendrik1970
29 april 2016, 23:42
alle mumbo jumbo over vintage gitaren, eltair customshop gedoe enzz. Prince heeft er altijd boven gestaan met zijn bescheiden Hohner tele, een een rits eigen oddball ontwerpen. Typisch voorbeeld van iemand waarbij de muziek en vakmanschap staat boven alle boutique gear geneuzel. Hij pint zich ook niet vast op één sound, gebruikt voor zover ik weet vaak gewone bozz pedaaltjes. Al las ik wel ergens dat ie ook wel erg into sounds en vooral techniques zat, maar je hoort bv nooit iets over amps die hij gebruikt. Plugt naar het schijnt bij opnames vaak gewoon in de tafel in.

Is ook zo iemand die ik sounds vergeef die ik normaal verafschuw, allerlei eighties phaser chorus gedoe. Tuely one of the greatest ever. Wie anders doet iets geloofwaardigs op een draak van die lovesymbol guitar ...
<br>
https://www.youtube.com/watch?v=b5aM6b1apQQ

I rest my case!

geert1976
30 april 2016, 00:26
De gitaren van Prince waren misschien een beetje decadent, maar paste eigenlijk erg goed bij de performer die hij was.

En stiekem zou ik best wel een paar modellen willen hebben.
Lekker tegendraads uitziende gitaren.

En over Prince zelf? Muzikaal een genie en eigenlijk een goede alleskunner.
De man deed alles op eigen kracht en vaarde muzikaal zoveel mogelijk zijn eigen koers en daarnaast ook een podiumbeest.
De man heeft ontzettend veel goede muziek gemaakt met veel verschillende stylen.
His Royall Badness was misschien niet the king of pop maar zeker de King of Fusion :-).

Heb het nodige aan live materiaal gezien en de man kon tocht echt goed gitaar spelen en stiekem? Vond ik zijn gitaar sound tocht wel lekker.

Deze man is helaas veel te vroeg heengegaan.

no 1 hops
30 april 2016, 11:24
nog een verhaal over een special design
http://www.gitarrebass.de/stories/gitarrenbauer-simon-farmer-baute-die-letzte-gitarre-von-prince/?utm_source=gitarrebass_daily_nl&utm_campaign=Gitarrenbauer_Simon_Farmer_baute_die_ letzte_Gitarre_von_Prince_290416&utm_medium=email

barno
30 april 2016, 13:05
Wie speelde nu eigenlijk die solo op Kiss, was dat Prince, of zijn toenmalige gitariste? Briljant dingetje, zo subtiel dat de meeste mensen niet eens in de gaten hebben dat er een solo in dat nummer zat. Als gitarist was Prince toch best goed en veelzijdig... las ook een verhaal van Billy Gibbons, die vertelde dat hij ineens twee uur onverwacht ergens in een kroeg met Prince over gitaartechniek zat te praten, op verzoek van Prince. Hij was er toch echt mee bezig, en kon meer dan je zo maar zou verwachten. Ook buiten die pentatonics on the rocks. Als dat laatste zo'n probleem is kunnen Slash, Hendrix en Gary Moore allemaal wel op de vuilnisbelt... En wie niet... behalve de jazzscene zijn pentatonics zowat heilig... en jazzmuzikanten verliezen al snel de melodie uit het oog, kijken vooral naar wat er mag, over de akkoorden. Prince zijn live sound is vaak modderig, viel me op bij die live opnames van Sign of the times, de gitaar verzoop in de mix, maar op de studio plaat speelt hij dan weer geweldig. Die volledig akoestische plaat (The Truth) is ook erg goed.

Het probleem is eerder dat hij zoveel kon dat het gewoon niet opvalt...

weet niet wie die lick speelde, de gitaristen die hij gebruikte waren meestal ook wel straffe jazzcats. maar zou evengoed hemzelve kunnen zijn.

op 3:30 laat hij horen dat hij dat soort licks ook wel in vingers had:

https://www.youtube.com/watch?v=wboSNjQUeFU

arjanb01
30 april 2016, 14:45
Heb het filmpje beluisterd en op 3:30 hoor ik hem een heel slordige jazz achtige ladder spelen, wat door moet gaan voor shredden, misschien ben ik een zeikerd hoor 🙈 Maar voor mij geen teken dat je alle stijlen incl. Jazz beheerst.
Verder heeft hij wel sterke hits geschreven als purple rain en gold, wat m'n favoriete prince nummer is. Die is echt wel mooi.

apekop
30 april 2016, 15:15
Jimi Hendrix en Zappa waren ook geen jazzgitaristen....je hoeft niet alle stijlen te beheersen om uniek te zijn.

munkie
30 april 2016, 15:43
Na zijn dood de elpees weer eens gedraaid. Bleven maar 2 albums van over IMHO, Purple Rain en Sign of the Times. Erg gedateerde eighties sound. Echter. Laatst een live concert van nem gezien op TV. Super goed, ook die band, fantastisch.

the sure thing
30 april 2016, 15:49
Na zijn dood de elpees weer eens gedraaid. Bleven maar 2 albums van over IMHO, Purple Rain en Sign of the Times. Erg gedateerde eighties sound. Echter. Laatst een live concert van nem gezien op TV. Super goed, ook die band, fantastisch.

Voor mij het album Purple Rain en het album 1999.

Brum
30 april 2016, 18:02
Jimi Hendrix en Zappa waren ook geen jazzgitaristen....je hoeft niet alle stijlen te beheersen om uniek te zijn.

Zappa bewees deze stelling bij uitstek. Eigenlijk best houterig en rommelige solo's spelen, maar absoluut wel uniek zijn. Ik ben er geen fan van, maar een groot muzikant was het wel. Van Prince ook niet, maar zijn timing was wel uniek.

Joost de Ruig
30 april 2016, 18:15
Mitch heeft in #39 gevraagd of wel on-topic willen blijven over de gitaren van Prince......

Brum
30 april 2016, 18:22
Ja papa...

the sure thing
30 april 2016, 20:56
Prince kon vast geen Les Paul dragen 😂

Ik heb hem de laatste tijd ook veel met Vox gitaren gezien!

Daarom laatst eentje aan de tand gevoeld. Was een prima gitaar!


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

barno
30 april 2016, 21:32
Wegens gewicht geen LP's waarschijnlijk, niet alleen vanwege 'sman geringe gabarit, hij pleegt ook al eens een danske te placeren. En wegens bodygrootte ook geen 335's en co om het Malcolm met White Falcon syndroom te vermijden I presume.

paulusdeBKB
1 mei 2016, 00:18
Ik vond de gitaren van Prince wel goed bij zijn image passen eigenlijk. Alleen die telecaster detoneerde eigenlijk een beetje - die trok hem terug in de funk-traditie die hij op zoveel vlakken nou juist oversteeg. Overigens heeft wijlen Henk 'Hillman' van den Heuvel een of meer van Prince's gitaren onder handen gehad, ten tijde van een optreden in de Brabanthallen vermoed ik. Is 'ie later over geïnterviewd en als ik me het goed herinner, vond hij die Symbol-gitaar een "niet te intoneren rotding".

Kijk! Ik heb iets ontopics geplaatst. Kan dus best. Mag ik nu ook effe 'vinden'?
Prince is in mijn ogen als componist en conceptualist veel belangrijker dan als gitarist. Prince kon spelen, dat zeker. Maar als gitarist was hij niet vernieuwend, niet virtuozer dan anderen en zijn sounds vielen hooguit op in negatieve zin. Die cleane direct-in-de-tafel-sounds... brrr!

Prince had een waanzinnige stem, groot compositorisch vermogen, speelde verschillende instrumenten op niveau, was een uitstekende danser en showman, heeft altijd geknokt voor zijn belangen als artiest en componist, én heeft meegeschreven aan de soundtrack van 2 generaties. De man heeft mijn diepe respect, ik vind het jammer dat hij er niet meer is.

edits:
- Michael Jackson speelde overigens wel een instrument. Hij drumde niet onverdienstelijk.
- Multi-instrumentalist zijn is best knap, maar Prince is niet de enige wereldster die dat is/was. Stevie Wonder, Lenny Kravitz, Paul McCartney (drumt die eigenlijk?), Sting, Phil Collins (speelt geen gitaar voor zover ik weet).

apekop
1 mei 2016, 01:02
Amen PaulusdeBKB! Goed gesproken...topic kan nu gesloten worden ;)

Qua mutli-instrumentalist vind ik Prince wel van een iets hoger niveau dan Sting, Phil Collins, Kravitz of McCartney trouwens. Stevie Wonder komt meer in de buurt.

showband
1 mei 2016, 03:25
gewone strat.
Maakte niets uit want klonk altijd als prince...

https://www.youtube.com/watch?v=zByhN9Raa7Y

the sure thing
1 mei 2016, 07:55
Het nadeel van dergelijke shows (als ze niet live waren) is dat Prince het geluid ging nabewerken voordat het uitgezonden mocht worden. Sommige partijen werden gedubd.

Het optreden bij Ivo Niehe is door Prince ook bewerkt. Wat wij dan horen is dus niet wat het publiek bij Ivo heeft gehoord.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

terrasbeest
1 mei 2016, 08:19
( McCartney speelt drums op een paar nummers van the White Album; oa Back in the USSR )

barno
1 mei 2016, 09:39
at Paulusdbkb: nagel op de kop!
Het multi instrumentalisme van Prince wordt er altijd als eerste bijgehaald omdat het voor leken tot de verbeelding spreekt maar voor goede muzikanten is dit niet zo uitzonderlijk (mocht hij nu ook nog blaasinstrumenten hebben gekund, maar dat kon ie niet).

en for what it's worth: hier een linkje met overzicht van zijn gitaren, amps en effecten. al bij al een raar allegaartje :)
http://www.uberproaudio.com/who-plays-what/174-princes-guitar-gear-rig-and-equipment

dml
1 mei 2016, 10:24
Prince speelde dus voornamelijk op gitaren van Duitschen makelij.

Dat doe ik tegenwoordig ook......

D3nnis
1 mei 2016, 10:44
Overigens heeft wijlen Henk 'Hillman' van den Heuvel een of meer van Prince's gitaren onder handen gehad, ten tijde van een optreden in de Brabanthallen vermoed ik. Is 'ie later over geïnterviewd en als ik me het goed herinner, vond hij die Symbol-gitaar een "niet te intoneren rotding".

Hahaha, Henk heeft me weleens gezegd dat ie het inderdaad een "kloteding" vond en onbegrijpelijk dat iemand zoiets bouwt.

Brum
1 mei 2016, 10:47
Ik denk ook dat Prince het showelement belangrijker vond dan de bespeelbaarheid. Het was natuurlijk een showmannetje pur sang.

Masod
1 mei 2016, 16:36
Ik geloof best dat hij een ontzettend goede muzikant was, maar dat vind ik altijd lastig om te horen wanneer ik niet van de muzikant zn stem en gitaargeluid hou..

Die tele van hem vind ik wel mooi trouwens, ik geloof dat Thomann er ook een kopie van heeft met Harley Benton

ateng
2 mei 2016, 10:28
Amen PaulusdeBKB! Goed gesproken...topic kan nu gesloten worden ;)

Qua mutli-instrumentalist vind ik Prince wel van een iets hoger niveau dan Sting, Phil Collins, Kravitz of McCartney trouwens. Stevie Wonder komt meer in de buurt.

Wou net zeggen, Prince is wel ff een another level!

jplm
2 mei 2016, 12:47
Qua mutli-instrumentalist vind ik Prince wel van een iets hoger niveau dan Sting, Phil Collins, Kravitz of McCartney trouwens.

Kravitz !?!? Dat is toch die man die in zijn videoclips vol in beeld blijft, netjes z'n drie akkoorden slaand, terwijl zijn gitarist (Craig Ross) buiten beeld op datzelfde moment de solo's voor zijn rekening neemt? Die bedoel je?

Groet, Jan.

no 1 hops
2 mei 2016, 15:40
.

Die tele van hem vind ik wel mooi trouwens, ik geloof dat Thomann er ook een kopie van heeft met Harley Benton

,hebben ze nog.
de bekende pickup ontwerper Bill lawrence heeft ooit een artikel geschreven over het effect van het metaal van de base plaat van de typische telecaster ( ook het effect van een aluminium baseplate) of Prince daarvan af wist of de mensen van hohner, maar hij heeft geen metaal rond de bridge pickup
https://images5.static-thomann.de/pics/bdb/310672/8981809_800.jpg

barno
2 mei 2016, 15:45
funkfeestje waarop hij op zijn blue floral tele speelt. nogal lelijk imo. dat schijnt hij halverwege ook te beseffen want hij gooit de gitaar weg :)

https://www.youtube.com/watch?v=xqkS-9PHbu0

de gitaar in kwestie en van dezelfde bouwer ook iets in roze...

https://www.talkbass.com/attachments/12984008_1049914775089298_2618799139346070083_o-jpg.851945/

https://www.talkbass.com/attachments/13047763_1049914841755958_2545804454743623046_o-jpg.851946/

Pepe
2 mei 2016, 15:55
,hebben ze nog.
de bekende pickup ontwerper Bill lawrence heeft ooit een artikel geschreven over het effect van het metaal van de base plaat van de typische telecaster ( ook het effect van een aluminium baseplate) of Prince daarvan af wist of de mensen van hohner, maar hij heeft geen metaal rond de bridge pickup
https://images5.static-thomann.de/pics/bdb/310672/8981809_800.jpg

Het zijn strat pickups, het ontbreken van een baseplate is juist de grap.

Overigens heeft Bill Lawrence begin tachtig een aantal eigen gitaren ontworpen en die in Japan laten maken en 1 daarvan was de Mad Cat die ook door Moridaira met old stock Mad Cat onderdelen geproduceerd werd.

Pepe
2 mei 2016, 15:59
funkfeestje waarop hij op zijn blue floral tele speelt. nogal lelijk imo. dat schijnt hij halverwege ook te beseffen want hij gooit de gitaar weg :)


Hij gooide zijn Hohners ook weg. Voor dat doel had hij een roadie klaar staan die ze op ving.

barno
2 mei 2016, 16:27
Hij gooide zijn Hohners ook weg. Voor dat doel had hij een roadie klaar staan die ze op ving.
Hij had ook roadies die hemzelve moesten opvangen. In de bekende tom petty jeff lyne clip zie je hem tijdens zijn solo op een bepaald moment met zijn ogen teken doen naar zo'n bodyguard roadie op de eerste rij waarna hij zich met rug naar publiek laat vallen. Moet grappig zijn geweest bij de repetitie: Maurice, don't miss my cue! ofzo :)

Wouter J
2 mei 2016, 16:28
funkfeestje waarop hij op zijn blue floral tele speelt. nogal lelijk imo. dat schijnt hij halverwege ook te beseffen want hij gooit de gitaar weg :)

https://www.youtube.com/watch?v=xqkS-9PHbu0

de gitaar in kwestie en van dezelfde bouwer ook iets in roze...

https://www.talkbass.com/attachments/12984008_1049914775089298_2618799139346070083_o-jpg.851945/

https://www.talkbass.com/attachments/13047763_1049914841755958_2545804454743623046_o-jpg.851946/

Die Bouwer was niet de minste, deze gitaren waren door Roger Sadowsky gemaakt Die door Prince als gitaar tech op de Purple Rain tour werd ingehuurd.
https://www.talkbass.com/media/sadowsky-tele.9585/full
Sadowsky in 1985 met een van de vier Hohner kopie gitaren die hij voor Prince bouwde, met die twee bloemen gitaren meegeteld heeft Sadowsky in totaal zes gitaren voor Prince gemaakt, in dat Clipje van "America" spelen zowel Prince als Wendy Melvoin op Sadowsky

Maar waarom werd Sadowsky voor dat klusje ingehuurd?

Tja de Road crew van Prince HAATTE de Hohner omdat dat ding aan alle kanten buzzde en piepte, de elementen waarmee dat ding kwam pikte allemaal statische electriciteit op wat in samenwerking met die Boss pedaaltjes resulteerde in de ultime nachtmerrie voor elke soundman.

Overigens waren er al een paar pogingen gedaan om de Hohner te "Temmen" als je oude fotos opzoekt zal het je niet ontgaan dat de gitaar NIET is ingeplugd.
http://blog.quartoknows.com/quartothinks/wp-content/uploads/sites/6/2015/07/star_guitars_dave_hunter_voyageur_press4.jpg
Maar dat was niet omdat hij stond te playbacken, nee want kijken we aan de achterkant van de gitaar...
http://assets.rollingstone.com/assets/images/gallery/2041219-10-1359050891.jpg
Die klep daar bij zijn been huisde een dummy coil en een hele sterke wireless om van de Hohner een bruikbaar instrument te maken.

Prince gebruikte zijn Hohner en de vier Sadowsky gemaakte kopie teles tijdens de Purple Rain tour als zijn vaste podium gitaren, alleen bij "Purple Rain" zelf schakelde hij over naar de door Dave Rusan gemaakte Cloud gitaar.

https://www.youtube.com/watch?v=6ew4lmeebU8
Purple Rain tijdens de gelijknamige tour, het moment dat hij van de Hohner naar de Cloud overgaat is duidelijk te horen omdat de EMG pickups van de Cloud een totaal ander geluid hebben.

Pepe
2 mei 2016, 16:33
Maar waarom werd Sadowsky voor dat klusje ingehuurd?\

Omdat ie Oi nog niet kende (als Anderson Mad Cat bezitter kan ik dat zeggen)

Ik wist dat Prince Kinmanns erin gelepeld had, dat verhaal van die dummy coils zal daarvoor geweest zijn? Fijne nieuwe info trouwens.

Wouter J
2 mei 2016, 16:50
Goed, laat me even nog wat meer gitaren op noemen waar Prince op speelde.
http://www.ibanezcollectors.com/discus/messages/16/17278.jpg
Zo kreeg hij van George Benson een Ibanez Benson signature model kado wat hij meteen die avond al live gebruikte.

Een andere Ibanez kreeg hij van Steve Vai, een witte seven snaar die goed te horen is op het "Diamonds and Pearls" album
http://www.michelelepore.com/Images/Chitarre%20x%20sito/Ibanez%20Universe%20WH.jpg

Prince speelde ook vaak op een Epiphone Broadway, een in Japan gemaakt exemplaar.
http://cache4.asset-cache.net/gc/96203669-prince-performs-on-stage-on-the-ultimate-live-gettyimages.jpg?v=1&c=IWSAsset&k=2&d=9QMziWNtBI6whP66vhs4oRgrHIHfuNPdmFB16edihr%2Fhud dVnYSEljEgNCStXz2o4MWXiFnDiuPg%2FRHBXviuzw%3D%3D

In zijn begin jaren speelde Prince ook op een Gibson L6-S
http://blrsites.pagesperso-orange.fr/biovsdisco/listimages/1980-02-16_NYC_Bottom_LinePrinceTour.jpg

En op door Charles Orr gemaakte custom gitaren.
https://40.media.tumblr.com/87c80c56204fdf5f88b8b2e13dd35cc7/tumblr_mom1p0EPh51qzoyhdo1_500.jpg
http://idata.over-blog.com/0/20/54/99/1979-unknown-guitar-wywtmsb-_5_.jpg

Een greep uit de collectie gitaren van Prince,
http://i906.photobucket.com/albums/ac268/squirrelgrease2009/Guitar/nudetour_Page_14_17-1.jpg
Waaronder Sadowsky, Hohner, Epiphone, Auerswald, Rusan, Guild en Alembic.

Wouter J
2 mei 2016, 16:59
Omdat ie Oi nog niet kende (als Anderson Mad Cat bezitter kan ik dat zeggen)

Ik wist dat Prince Kinmanns erin gelepeld had, dat verhaal van die dummy coils zal daarvoor geweest zijn? Fijne nieuwe info trouwens.

VER van te voren, de Hohner had die Dummy coil al tijdens de "Dirty Mind" tour. (Sorry voor deze onsmakelijke foto alvast)
http://img.photobucket.com/albums/0903/justacreamin/piccies/2001861798554257134_rs.jpg
Prince in 1982, zijn Hohner is niet ingeplugd, de ingebouwde wireless doet al het werk.

De Kinmans waren trouwens geen succes, dus werden ze gauw vervangen door Fender Noiseless pickups, maar waarom niemand op het idee kwam om daar zwarte kapjes op te zetten blijft een misterie...
https://ametia.files.wordpress.com/2011/07/prince-and-guitar1.jpg
Zie dat de gitaar nu wel is ingeplugd, de dummy coil en de wireless waren niet meer nodig.

showband
3 mei 2016, 09:05
https://ametia.files.wordpress.com/2011/07/prince-and-guitar1.jpg
Zie dat de gitaar nu wel is ingeplugd, de dummy coil en de wireless waren niet meer nodig.

Als ik heel goed kijk zie ik inderdaad een gitaar......
Maar dat was pas na een paar pogingen
http://cloud.graphicleftovers.com/12204/3441050/3441050_125.jpg